abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65827963
Het goede leven in Dubai is voorbij. Expats die hun luxueuze levensstijl op de pof financierden, ontdekken nu dat het islamitische woestijnstaatje strenge schuldeiswetten heeft. De oplossing: een enkeltje Verweggistan.

Het parkeerterrein van de het vliegveld in Dubai staat vol met achtergelaten auto's. Expats hebben de afgelopen maanden meer dan 3000 Mercedessen, Porsches en BMW's achtergelaten, schrijft de Times. Sommige auto-eigenaren steken excuusbriefjes voor hun schuldenaars onder hun ruitenwissers en in de meeste zitten de sleuteltjes nog in het contact.

De economische groei in Dubai trok expats uit alle windstreken aan. Meer dan 3,5 miljoen buitenlanders woonden in de Arabische groeiparel. Nu worden dagelijks 1500 visa ingetrokken en verlaten de Britten, Indiërs en Pakistanen het land met de staart tussen de benen, nádat ze hun creditcard tot de limiet hebben leeggetrokken.

Expats vluchten
De expats vluchten voor de banken, hun schuldeisers. Het islamitisch Dubai hanteert de sharia'a. Dat betekent harde straffen voor wie niet kan betalen; op het uitschrijven van een cheque die niet geïnd kan worden, staat al een gevangenisstraf. De enige manier om hieraan te ontkomen is het land verlaten.

De meeste Dubaise banken hebben namelijk geen filialen in India of Groot-Brittannië en zijn ook niet verbonden met financiële instellingen in die landen. Dat betekent dat schuldenaars niet teruggevonden kunnen worden. Hun auto zijn ze wel kwijt. Die worden bij veiling verkocht en de (magere) opbrengst gaat naar de banken.

Bron: http://www.z24.nl/bijzake(...)ubai_loopt_leeg.html

Welliswaar weet je dat daar ook grote verliezen gedraait worden door de crisis maar ach een miljoen meer of minder Mensen die vluchten en hun auto's en andere eigendommen achterlaten gaat wel erg ver . Niks voor Nederland zo'n systeem? Hier ga je naar de gemeente en die lossen je schulden voor je op. (inmiddels bijna 400.000 mensen met enorme schulden)
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  zaterdag 7 februari 2009 @ 14:11:33 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_65828072
Hier staan die auto's.

Ze zullen bij elkaar toch nog wel de nodige miljoenen opbrengen. Ben benieuwd hoe groot de gezamenlijke schuld van die "vluchtelingen" is
pi_65828219
Zo gek nog niet, die sharia'a...
Goud kan je niet bijdrukken
pi_65828485
Die topictitel geeft totaal niet weer waar het artikel over gaat. Dubai loopt niet leeg als er een paar duizend onverantwoorde schuldenaren op het vliegtuig stappen.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_65828504
Haha ik ken iemand met verschillende horecazaken die net in Dubai actief aan het worden is in vastgoed. Ben benieuwd hoe dat dan gaat aflopen
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 16:28:36 #6
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_65830257
Dubai is al een tijd passé.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_65830307
Boah geak, je zoui maar tantje rijk zijn. En even een paar auto's op de veiling op de kop tikken.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 17:37:31 #8
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65831585
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:20 schreef Poekieman het volgende:
Zo gek nog niet, die sharia'a...
Gelukkig hebben we de auto's nog zullen de Sjeiks vast zeggen
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zaterdag 7 februari 2009 @ 17:39:36 #9
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65831607
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:35 schreef Kogando het volgende:
Die topictitel geeft totaal niet weer waar het artikel over gaat. Dubai loopt niet leeg als er een paar duizend onverantwoorde schuldenaren op het vliegtuig stappen.
Huizenprijzen op de palmeilanden met 40% naar beneden, burj dubai 50%, maar verder is alles nog toppie inderdaad.
---
pi_65832222
mooi moment om te gaan kopen daaro, of gaat er nog een keer de helft af?
  zaterdag 7 februari 2009 @ 18:15:27 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_65832251
Over de instortende huizenmarkt in Dubai is een ander topic: The Dubai real estate crash - laten we het hier beperken tot een discussie over de uitstroom van buitenlanders.
pi_65832279
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:39 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Huizenprijzen op de palmeilanden met 40% naar beneden, burj dubai 50%, maar verder is alles nog toppie inderdaad.
Wachten op de bodem en dan flink investeren? Als je geld hebt, blijft het een interessanter plaats, niet?
pi_65833500
Mijn ouders hebben laatst ook een 'feestje' gehad in Dubai waar ook verschillende expats, headhunters e.d. waren en die waren allemaal niet erg optimistisch gestemd. Ook omdat je in Dubai (meen ik) niet langer dan een half jaar geen werk mag hebben als buitenlander, anders moet je het land uit.
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  zaterdag 7 februari 2009 @ 20:00:15 #14
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65833757
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:41 schreef Dezz het volgende:
Mijn ouders hebben laatst ook een 'feestje' gehad in Dubai waar ook verschillende expats, headhunters e.d. waren en die waren allemaal niet erg optimistisch gestemd. Ook omdat je in Dubai (meen ik) niet langer dan een half jaar geen werk mag hebben als buitenlander, anders moet je het land uit.
Alle buitenlanders die langer dan een half jaar geen werk hebben het land uitzetten... klinkt als een partijpunt voor TON of de PVV.
---
pi_65842213
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 20:00 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Alle buitenlanders die langer dan een half jaar geen werk hebben het land uitzetten... klinkt als een partijpunt voor TON of de PVV.
Maar is wel noodzakelijk om je eigen samenleving leefbaar te houden.
pi_65842611
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 14:11 schreef remlof het volgende:
Hier staan die auto's.
[ afbeelding ]

Ze zullen bij elkaar toch nog wel de nodige miljoenen opbrengen. Ben benieuwd hoe groot de gezamenlijke schuld van die "vluchtelingen" is
Ik weet niet hoe dat in Dubai gaat, maar een 2e hands auto levert in Nederland maar een fractie op van de nieuwwaarde bij een executieverkoop.

Kortom: er zullen nog wel wat rekeningen open blijven staan. Benieuwd of men deze lafaard nu gaan uitleveren aan Dubai.
pi_65852521
Zeer opmerkelijk nieuws dit waar ik eerlijk gezegd al een gevoel van had. Ben zelf nog nooit in Dubai geweest maar als ik de beelden op TV zie dan heb ik de indruk dat men niet in staat is geweest balans aan te brengen. Op de beelden is één en al bedrijvigheid te zijn, asfaltwegen, hotels en alles lijkt of volgebouwd te zijn of nog tot woestijn te horen. Het lijkt me dat een streek pas interessant wordt voor mensen als er bossen en parken zijn waar men naar toe kan voor rust en om te gaan barbequen of de hond uit te laten. Die parken heb ik in dubai niet gezien. Zolang er geld ingebracht wordt en alles groeit nog dan gaat dat goed maar als het dan tegenzit dan vertrekt iedereen weer.
  zondag 8 februari 2009 @ 16:27:00 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_65852639
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:15 schreef remlof het volgende:
Over de instortende huizenmarkt in Dubai is een ander topic: The Dubai real estate crash - laten we het hier beperken tot een discussie over de uitstroom van buitenlanders.
Mergen is ook een optie.
  zondag 8 februari 2009 @ 19:20:08 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_65858030
quote:
Op zondag 8 februari 2009 16:27 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Mergen is ook een optie.
Is overwogen maar bewust niet gedaan
  woensdag 11 maart 2009 @ 11:51:52 #21
22239 -Schorpioen-
Feel young, look young
pi_66929586
Vandaag op de site van de Telegraaf

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)t_Dubai__.html?p=8,2

Expats vluchten weg uit Dubai

AMSTERDAM - Ook het rijke Dubai heeft last van de economische recessie. Buitenlanders vluchten er weg. Op het vliegveld Dubai Airport staan ruim drieduizend achtergelaten auto's van expats die noodgedwongen terug zijn gegaan naar eigen land.
Veel achtergelaten auto's zijn van expats die zijn gevlucht voor hun schulden. Achter de ruitenwissers zijn soms briefjes achtergelaten met excuses. In de auto's liggen creditcards die niets meer waard zijn.

In Dubai is 90 procent van de arbeiders buitenlands. Sofia, een 34-jarige Francaise, woont er een jaar en werkte tot voor kort bij een reclamebureau. Ze maakt zich grote zorgen om de gevolgen van de economische crisis. Ze kocht een appartement van 300.000 dollar met een hypotheekduur voor vijftien jaar. Ze is net haar baan kwijtgeraakt en het ziet er naar uit dat ze het land moet verlaten. "Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen", zegt ze in de Herald Tribune. Ze heeft gehoord dat ze daarvoor zelfs in de gevangenis terecht kan komen.

Volgens de overheid valt het wel mee met de recessie. Maar cijfers willen ze niet vrijgeven. Feit blijft dat buitenlanders die geen baan meer hebben hun werkvisum kwijtraken en binnen een maand het land uit moeten. Er wordt minder geld uitgegeven, bouwprojecten worden gestopt, huizen staan leeg en makelaars en autobedrijven verlagen de prijzen fors. Volgens sommigen zien delen van Dubai er uit als een spookstad. Lokale kranten citeren anonieme bronnen dat in Dubai elke dag 1.500 werkvisa worden gestopt.

Een ontwerp voor een nieuwe mediawet moet de aanhoudende negatieve geruchtenstroom de kop in drukken. Iedereen die de reputatie of de economie van het land schaadt, kan een boete verwachten van rond de 272.000 dollar.

Dubai dankte zijn economisch welvaren altijd aan onroerend goed, geldwezen en toerisme. Eigen olie heeft het niet, in tegenstelling tot Abu Dhabi, Qatar en Saoedie-Arabië. Economisch staat Dubai er zo slecht voor dat het voor steun aan moest kloppen bij rijke buur Abu Dhabi, dat twee weken geleden 10 miljard dollar in Dubai stak.
Amsterdam + Boekel = werelds...
pi_66929688
Hehe, ze kunnen mooi de palestijnen in die huizen gaan zetten.
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:10:21 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66932176
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 11:55 schreef buachaille het volgende:
Hehe, ze kunnen mooi de palestijnen in die huizen gaan zetten.
Inderdaad, een mooie test of die Arabieren echt zo solidair zijn met die arme Palestijnen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:29:47 #24
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_66932937
quote:
Op zondag 8 februari 2009 16:24 schreef buachaille het volgende:
Zeer opmerkelijk nieuws dit waar ik eerlijk gezegd al een gevoel van had. Ben zelf nog nooit in Dubai geweest maar als ik de beelden op TV zie dan heb ik de indruk dat men niet in staat is geweest balans aan te brengen. Op de beelden is één en al bedrijvigheid te zijn, asfaltwegen, hotels en alles lijkt of volgebouwd te zijn of nog tot woestijn te horen. Het lijkt me dat een streek pas interessant wordt voor mensen als er bossen en parken zijn waar men naar toe kan voor rust en om te gaan barbequen of de hond uit te laten. Die parken heb ik in dubai niet gezien. Zolang er geld ingebracht wordt en alles groeit nog dan gaat dat goed maar als het dan tegenzit dan vertrekt iedereen weer.
Neehoor, veel banaler, en veel globaler.

Als je werkers wil (lees: westerlingen) zul je het die naar de zin moeten maken, en idd horen daar parken bij, maar ook humane wetgeving.

Heel erg des arabier, dachten we dat als we maar genoeg 'westerse huizen' bouwden, dat dat wel genoeg zou zijn, en het geld binnenkomt, en blijft komen.

Maar lees het stukje van die francaise maar; als die gasten daar ook maar een soort schuldsanering hadden gehad (de humanere wetgeving), had die dame behouden gebleven voor de beroepsbevolking van het land.

Maar doordenken is aan onze arbische vrinden niet besteed. Openlijk alleen voor de voordelen gaan (belastingcentjes, btw die de expats opleveren) maar 0 faciliteren om eventuele nadelen (what goes up, must come down; iedereen die een beetje vooruit denkt, had plannen voor dit soort scenario's gemaakt) op te vangen.

Dus heb jij 3 maanden geen werk? Wegwezen. Maar ook: heb jij je pensioensgerechtige leeftijd gehaald? Wegwezen.

En dan vinden we het nu echt gek dat al die mensen hun creditcard outmaxen, hun spullen pakken, en oprotten?

Hadden ze maar wat moeten doen om die mensen daar te 'binden'.
&lt;signature here&gt;.
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:58:57 #25
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66933996
Autoriteiten in Dubai en mensen in dit topic die denken dat het efficiënt is om het strafrecht in te zetten tegen contractbreuk en/of insolventie.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 14:02:55 #26
236264 crew  capricia
pi_66934150
Een van die palmen is toch ook al afgeblazen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:05:21 #27
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66934225
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:02 schreef capricia het volgende:
Een van die palmen is toch ook al afgeblazen?
Gemiste kans. Hadden ze een mooi gevangeniseiland van kunnen maken.
pi_66935575
Chinese toestanden daar, alleen maar positieve berichten en censuur waar je bij staat .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_67013393
Is er hierover meer literatuur te vinden?

Bijvoorbeeld:

Wie is verantwoordelijk?
Hoe is het probleem op te lossen?
Hoe maak je het weer aantrekkelijk voor investeerders?

Ben hiermee bezig voor school namelijk, maar informatie is nog erg beperkt. Er wordt weinig aandacht aan geschonken door de media lijkt wel.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:07:14 #30
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67014148
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:45 schreef Dark0z het volgende:
Is er hierover meer literatuur te vinden?
Behalve wat krantenartikelen niet, denk ik. Het is nog te vers en de neergang is pas net begonnen.
quote:
Wie is verantwoordelijk?
Uiteindelijk de regering (emir) van Dubai.
quote:
Hoe is het probleem op te lossen?
Door het uit te laten zieken.
quote:
Hoe maak je het weer aantrekkelijk voor investeerders?
Niet. Het was een Fata Morgana.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67014170
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:29 schreef ExTec het volgende:

[..]

Neehoor, veel banaler, en veel globaler.

Als je werkers wil (lees: westerlingen) zul je het die naar de zin moeten maken, en idd horen daar parken bij, maar ook humane wetgeving.

Heel erg des arabier, dachten we dat als we maar genoeg 'westerse huizen' bouwden, dat dat wel genoeg zou zijn, en het geld binnenkomt, en blijft komen.

Maar lees het stukje van die francaise maar; als die gasten daar ook maar een soort schuldsanering hadden gehad (de humanere wetgeving), had die dame behouden gebleven voor de beroepsbevolking van het land.

Maar doordenken is aan onze arbische vrinden niet besteed. Openlijk alleen voor de voordelen gaan (belastingcentjes, btw die de expats opleveren) maar 0 faciliteren om eventuele nadelen (what goes up, must come down; iedereen die een beetje vooruit denkt, had plannen voor dit soort scenario's gemaakt) op te vangen.

Dus heb jij 3 maanden geen werk? Wegwezen. Maar ook: heb jij je pensioensgerechtige leeftijd gehaald? Wegwezen.

En dan vinden we het nu echt gek dat al die mensen hun creditcard outmaxen, hun spullen pakken, en oprotten?

Hadden ze maar wat moeten doen om die mensen daar te 'binden'.
Dat zal me een vetpot zijn: http://www.dubaifaqs.com/tax-in-dubai.php
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')