abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65877976
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:42 schreef LXIV het volgende:
De K/W verhoudingen zijn ongekend laag op het moment.
Hoe kun je momenteel nog betrouwbare K/W's berekenen als je niet weet wat de winst per aandeel is? In de winst over 2008 zitten slechts 4 maanden kredietcrisis verwerkt. De cijfers over het laatste kwartaal (en dan nog geen rekening houdend met de gebroken boekjaren) zouden dus het meest overeen moeten stemmen met de huidige situatie, volgens mij is het aantal bedrijven dat toen winst heeft gemaakt op één hand te tellen, er zullen dus maar een paar positieve K/W's zijn.
  maandag 9 februari 2009 @ 13:02:26 #152
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65877992
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:54 schreef henkway het volgende:

[..]

In 2003 was er echt helemaal niets aan de hand, echt NIETS.
Hou rekening met een Japan scenario met deflatie.
Cash is King de komende vijf jaar

DE miljarden die in de markt gepompt worden, zullen door banken geabsorbeerd worden om hun leveradge weer onder de tien te krijgen.
In 2003 was er sprake van een bubble in de techsector. Die is toen leeggelopen en nam de overige aandelen in haar val mee. In 2008 was er eigenlijk geen sprake van een bubble, dat geeft alleen maar aan dat de crisis in werkelijkheid ernstiger is. Maar die angst zit dan ook goed in de koersen. Om nu nog van lucht in de aandelen te spreken vind ik onzin.
The End Times are wild
  maandag 9 februari 2009 @ 13:07:55 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65878152
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hoe kun je momenteel nog betrouwbare K/W's berekenen als je niet weet wat de winst per aandeel is. In de winst over 2008 zitten slechts 4 maanden kredietcrisis verwerkt. De cijfers over het laatste kwartaal zouden dus het meest overeen moeten stemmen met de huidige situatie, volgens mij is het aantal bedrijven dat toen winst heeft gemaakt op één hand te tellen, er zullen dus maar een paar positieve K/W's zijn.
Dat kun je natuurlijk nooit! Daarom kijk je ook naar de historische winsten van de afgelopen jaren. Als een bedrijf toen gemiddeld 1 euro per aandeel winst maakte kun je stellen dat qua cashstromen het bedrijf in potentie onder normale omstandigheden in staat moet zijn om deze te evenaren. Misschien niet in 2009, maar wel in 2012. En als belegger moet je altijd een eind vooruit durven te kijken.
Wat 2009 aan K/W's te zien geeft zegt daarom niet zoveel. Als sommige bedrijven rond de nul uitkomen mogen we al heel blij zijn.

Ook zijn er voor de overgebleven bedrijven wel positieve punten aan de huidige shake-out. ABN-amro is olv RBS druk bezig al zijn internationale activiteiten af te bouwen. Fortis is de facto non existent. Dat betekent dat de enige internationale zakenbank van Nederland straks de ING is. En dat betekent voor laatstgenoemde een groter deel van de koek wanneer alles weer op gang komt.

Vooruitkijken is het motto. Wanneer je nu nog gaat shorten en doemdenken ben je te laat.
The End Times are wild
pi_65878640
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:07 schreef LXIV het volgende:
Dat kun je natuurlijk nooit! Daarom kijk je ook naar de historische winsten van de afgelopen jaren. Als een bedrijf toen gemiddeld 1 euro per aandeel winst maakte kun je stellen dat qua cashstromen het bedrijf in potentie onder normale omstandigheden in staat moet zijn om deze te evenaren. Misschien niet in 2009, maar wel in 2012. En als belegger moet je altijd een eind vooruit durven te kijken.
Maar daar zit dan dus het verschil in interpretatie van de huidige situatie in. Omdat jij verwacht dat op langer termijn de winsten van ondernemingen weer op het vroegere niveau komen kun jij stellen dat de huidige K/W's erg laag zijn. Voor een minder optimistisch persoon zullen de K/W's helemaal niet zo laag zijn, en misschien zelfs wel negatief. De vraag is dus, waar onderbouwen beide partijen dus hun visie op.
quote:
Wat 2009 aan K/W's te zien geeft zegt daarom niet zoveel. Als sommige bedrijven rond de nul uitkomen mogen we al heel blij zijn.
Dat vind ik nu dus zeker niet het signaal om in aandelen te stappen. Er zal weinig dividend worden uitgekeerd en een stijging van de koersen is ook niet reeel als men de winst van een onderneming daar voor als maatstaf neemt. Ik denk ook dat er dit jaar zeker nog geen mooie winsten gemaakt worden, afgezien van wat anti-cyclische bedrijven en daarom heb ik mijn geld braaf op een spaarrekening staan met 5 % rente. Wat onthou, ook als de koersen niet meer dalen, dan nog zou je kosten maken omdat je winsten mis loopt, die elders wel gemaakt hadden kunnen worden met dat geld.
quote:
Dat betekent dat de enige internationale zakenbank van Nederland straks de ING is. En dat betekent voor laatstgenoemde een groter deel van de koek wanneer alles weer op gang komt.
Voor beleggers mag dat misschien fijn zijn (en oke, je hebt gelijk dat is waar we in dit topic over praten), voor de economie als geheel vind ik dit echter geen positief punt. Ik zou het juist gezond vinden als de systeembanken geen systeembank meer zijn want dat maakt de economie veel resistenter tegen een bancaire crisis.
quote:
Vooruitkijken is het motto. Wanneer je nu nog gaat shorten en doemdenken ben je te laat.
Ik ben niet zo van de derivatenhandel of het beleggen met geleend geld (alleen met het geld van de IB-Groep heb ik een tijdje belegd). Als je met derivaten aan de slag gaat moet je de hele dag bij je trading-omgeving kunnen en daar heb ik de tijd en de zin niet voor. Ik heb nog genoeg andere dingen te doen, dus die spaarrekening is een mooie uitkomst.
  Redactie Frontpage maandag 9 februari 2009 @ 13:29:42 #155
145738 superworm
is erbij
pi_65878868
Gaat de Dow laag openen? Is er al nieuws uit de States?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_65879496
Pfoeh nog ¤100,- om te besteden aan aandelen. Hopen dat Philips weer wat gaat zakken, eigenlijk hoop ik dat de AEX nog even naar de bodem gaat zodat ik goedkoop kan kopen .
pi_65879501
Mittaltje -4%; beleggers van vrijdag zagen opeens dat er deze woensdag cijfers aankwamen .
pi_65879517
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:00 schreef moby92 het volgende:
Pfoeh nog ¤100,- om te besteden aan aandelen. Hopen dat Philips weer wat gaat zakken, eigenlijk hoop ik dat de AEX nog even naar de bodem gaat zodat ik goedkoop kan kopen .
Vergeet je de transactiekosten niet???
pi_65879576
Nee tuurlijk niet, zijn ¤8,- per order bij ABN. Ik beleg nu ook niet voor de winst, eerder om ervaring te krijgen met het handelen in aandelen .
pi_65880394
Uitzenders, adecco, randstad wel fors hoger laatste week. Hmm, krijgt LXIV straks toch nog gelijk...
pi_65880399
gaan er nog mensen Short voor opening WS?
it's better to burn out than to fade away...
pi_65880434
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:27 schreef lammegiraf het volgende:
gaan er nog mensen Short voor opening WS?
Ik iig wel
pi_65880599
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:28 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik iig wel
ik heb een beetje SS265....wel een beetje link
pi_65881014
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:33 schreef lammegiraf het volgende:

[..]

ik heb een beetje SS265....wel een beetje link
heb maar een korte stoploss ingesteld...zie WS nog groen openen zo!
pi_65881472
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:04 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Wat een azijnpisser zeg
Wat hij over het Amerikaanse CPB zei was wel interessant, dat het stimuleringsprogramma van Obama voorlopig geen reet gaat uitmaken.
  maandag 9 februari 2009 @ 14:57:31 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65881487
quote:
'Interesse Taiwanees bedrijf in Aegon' Door Peter Westhof

Twingly blog zoekenJouw blog hier

AMSTERDAM - De Taiwanese vermogensbeheerder Chinatrust zou interesse hebben in een overname van verzekeraar Aegon. Ook het Britse Prudential, of het Duitse Allianz zouden mogelijke overnamedoelen van Chinatrust zijn.

Dit meldt het Taiwanese dagblad Apple Daily, dat zich baseert op een aantal anonieme bronnen.

Chinatrust wilde niet op de geruchten rond Aegon, Prudential en Allianz reageren. Wel stelde Chief investment Officer Daniel Wu, dat het bedrijf van plan is zich op de Europese verzekeringsmarkt te versterken. Het bedrijf zou daarbij kunnen profiteren van dalende aandelenprijzen van overnameprooien. Een overname van een Europees bedrijf zou praktischer zijn, dan het opzetten van een dochterbedrijf van Chinatrust.

Analist Paul Beijsens van Theodoor Gilissen vindt een overname van Aegon door Chinatrust onwaarschijnlijk, omdat de marktkapitalisatie van Aegon twee keer zo hoog is als die van het Taiwanese bedrijf. "Overnames van Prudential en Allianz zijn, gezien de marktkapitalisatie, nog onwaarschijnlijker. De marktkapitalisatie van Allianz is zelfs het tienvoudige van Chinatrust", aldus Beijsens.

Het aandeel Aegon profiteerde wel van het overnamegerucht, want het stond rond het middaguur ruim 4% hoger.
Dat de marktcap van Chinatrust lager is wil niet alles zeggen: als ze de financiering rondkrijgen kan alles. Maar dat is nu natuurlijk al moeilijk genoeg.

Enfin, hoe langer dit nieuws blijft rommelen, hoe meer de koersen stijgen. Een reele koers voor AEG lijkt me iets van 7 of 8 euro.

En nog meer nieuws voor de financials:
quote:
Barclays boekt hogere winst dan verwacht
LONDEN (AFN) - De Britse bank Barclays is over heel 2008 op een winst voor belastingen uitgekomen van 6,1 miljard pond sterling (7 miljard euro). Dat is een winstdaling van 14 procent ten opzichte van 2007. Dat maakte Barclays maandag bekend.

Het resultaat valt wel beter uit dan verwacht. Analisten dachten dat Barclays op een winst zou uitkomen van 5,8 miljard pond. Volgens de bank heeft Barclays een “solide winstgevendheid laten zien ondanks de sterke tegenwind afgelopen jaar”. Dit jaar zal opnieuw uitdagend worden, aldus Barclays.

De nettowinst kwam uit op 4,38 miljard pond (5 miljard euro). Dat was een jaar eerder 4,42 miljard pond. Barclays profiteerde vooral van de overname van de Noord-Amerikaanse activiteiten van de omgevallen Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers. Dat leverde 2,4 miljard pond op.
Het kan dus nog wel. Winst maken als bank.
The End Times are wild
  maandag 9 februari 2009 @ 14:58:17 #169
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65881511
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:27 schreef Dave7 het volgende:
Uitzenders, adecco, randstad wel fors hoger laatste week. Hmm, krijgt LXIV straks toch nog gelijk...
Als jullie bullish worden dan ga ik verkopen!
The End Times are wild
pi_65881712
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:03 schreef moby92 het volgende:
Nee tuurlijk niet, zijn ¤8,- per order bij ABN. Ik beleg nu ook niet voor de winst, eerder om ervaring te krijgen met het handelen in aandelen .
Beleg dan in sprinters, gratis handel op het moment. Of hebben ze die niet bij ABN broker?
pi_65881745
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Koerswinstverhouding is nu iets van 1 op 11, zeker niet hoog te noemen, maar in historisch perspectief niet goedkoop te noemen.

Nog groter gevaar is in Amerika, waar de koerswinstverhouding ongeveer 1 op 16 is, wat eigenlijk het gemiddelde is. In Amerika heb je daarom nog een enorme downside potential, en als de S&P omlaag gaat, gaat de AEX automatisch mee.

[ afbeelding ]

Ergste crisis sinds WO2, dat zou dan een S&P moeten zijn van 400 a 500 punten.
Goldilock LXIV wil er niets van weten.
pi_65882704
quote:
Op maandag 9 februari 2009 15:05 schreef pberends het volgende:

[..]

Beleg dan in sprinters, gratis handel op het moment. Of hebben ze die niet bij ABN broker?
Hmm dat vind ik nu nog iets te riskant. Ik ben nog minderjarig (17 jaar) en handel nu alleen puur in aandelen, niet in derivaten en dergelijken.
pi_65882908
quote:
Op maandag 9 februari 2009 15:34 schreef moby92 het volgende:

[..]

Hmm dat vind ik nu nog iets te riskant. Ik ben nog minderjarig (17 jaar) en handel nu alleen puur in aandelen, niet in derivaten en dergelijken.
Neem je een sprinter met een lage stop loss.

Het is echt zonde als je met een paar honderd euro belegt ivm de transactiekosten. Dan moet je eerst 15% rendement maken ofzo voordat je uberhaupt uit de kosten bent.
pi_65883218
Dat klopt, ik zal er is wat informatie over op gaan zoeken. Wel bedankt voor de tip iig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')