1 |
Dat kan, en toch raad ik je ubuntu aan omdat die makkelijker is.quote:Op donderdag 5 februari 2009 20:30 schreef LordNemephis het volgende:
ik heb een notebook met Win XP Pro op 1 NTFS partitie. Ik heb zo'n mooi DVD' tje van OpenSuse en wil dat eigenlijk wel naast WinXP erop hebben, multiboot dus.
Maar zoals gezegd, HD is 1 partitie, en wat nu op die schijf staat moet erop blijven staan als het even kan.
Kan ik OpenSuse er dan zomaar naast installeren dr Phil?
https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=473179quote:Op donderdag 5 februari 2009 20:15 schreef DutchErrorist het volgende:
Okay ik wil compiz fusion aanzetten op mijn macbook met fedora, maar zodra ik dat doe blijft de hele computer vast hangen en moet ik een harde reset doen... Nu heb ik al gezocht en het schijnt vaker voor te komen met een Intel GMA950, maar nu is de oplossing voor OpenSuse en niet voor Fedora... En omdat ik niets weet van linux lukt me dit niet om te installeren...
http://forums.opensuse.or(...)intel-gma-950-a.html
En nu vraag ik mij eigenlijk ook af hoe ik drivers installeer bijv. van X.org?
Alvast bedankt
- maak eerst ergens een directory bijv /home/jogy/schijfquote:Op donderdag 5 februari 2009 23:51 schreef jogy het volgende:
tvp. Afgelopen week is mijn hele PC naar de crash-hel gegaan ( windows nam ook linux mee) dus heb ik ubuntu erop gegooid. Nu heb ik 1 schijf die 'in gebruik' is volgens lnux dus kan ik em niet mounten. Er is wel een uitleg over force-mounten maar dat lukt me niet. Waar moet ik op letten? Iemand?
.
thanks, zal ik doen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:54 schreef erikkll het volgende:
[..]
- maak eerst ergens een directory bijv /home/jogy/schijf
- zoek de device name op (bijv /dev/sda1)
(typ sudo gparted voor een grafisch overzicht van je schijven)
- typ: sudo mount -o force /dev/sda1 /home/jogy/schijf
aub
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | Selecting previously deselected package fuppes. (Reading database ... 46433 files and directories currently installed.) Unpacking fuppes (from fuppes_0+svn611-1_i386.deb) ... dpkg: dependency problems prevent configuration of fuppes: fuppes depends on libavcodec1d (>= 0.cvs20070307); however: Package libavcodec1d is not installed. fuppes depends on libavformat1d (>= 0.cvs20070307); however: Package libavformat1d is not installed. fuppes depends on libavutil1d (>= 0.cvs20070307); however: Package libavutil1d is not installed. fuppes depends on libswscale1d (>= 0.cvs20070307); however: Package libswscale1d is not installed. dpkg: error processing fuppes (--install): dependency problems - leaving unconfigured Errors were encountered while processing: fuppes |
Wat geeft ifconfig, krijg je een ip-adres?quote:Op zondag 8 februari 2009 19:26 schreef chauchat het volgende:
Ik ben net overgegaan van Ubuntu 8.04 naar 8.10. Alles werkt, behalve geluid (daar kom ik wel uit, dat was bij Hardy ook zo), maar vreemder is dat mijn vaste netwerk het niet doet. Onder het netwerkicoontje is "wired network" greyed out. Maar ik kan wèl de shares met mijn andere pc beneden (XP) zien. Dus je kan wel stellen dat de netwerkkaart gewoon werkt. Ik weet niet precies waar ik het moet zoeken: in de router of in de netwerkinstellingen van 8.10? Ik heb al wat gegoogled, maar de suggesties lopen nogal uiteen.
Iemand een idee?
Dat heb ik ook. Het netwerk werkt prima, maar de networkmonitor managed het gewoon niet. Er is verder geen probleem met de werking. Bij mij gebeurde dit na de upgrade naar 9.04(alpha)quote:Op zondag 8 februari 2009 19:26 schreef chauchat het volgende:
Ik ben net overgegaan van Ubuntu 8.04 naar 8.10. Alles werkt, behalve geluid (daar kom ik wel uit, dat was bij Hardy ook zo), maar vreemder is dat mijn vaste netwerk het niet doet. Onder het netwerkicoontje is "wired network" greyed out. Maar ik kan wèl de shares met mijn andere pc beneden (XP) zien. Dus je kan wel stellen dat de netwerkkaart gewoon werkt. Ik weet niet precies waar ik het moet zoeken: in de router of in de netwerkinstellingen van 8.10? Ik heb al wat gegoogled, maar de suggesties lopen nogal uiteen.
Iemand een idee?
Gebruik je ALSA? Misschien dat Pulse Audio of OSS eens proberen? volgens mij is dat gewoon bij de geluidsinstellingen te wijzigen.quote:Op zondag 8 februari 2009 19:47 schreef Yildiz het volgende:
Nu je over dat geluid begint..
Ik heb vrij vaak (30% ofzo) dat als ik mijn PC opstart, ik geen geluid heb. Geen opstartgeluid, niets. Dan doe ik 'herstarten' en dan heb ik ineens wel geluid. Iemand enig idee waar dat aan ligt, en wat ik kan doen?
quote:Op zondag 8 februari 2009 14:26 schreef slacker_nl het volgende:
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad om eerlijk te zijn, maar voor mplayer zou je deze codecs kunnen proberen: http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html
slacker_nl: Jij hebt toch dat multimedia scriptje van mij herschreven! Ik neem aan dat je de geïnstalleerde apps niet gewijzigd hebt? In dat geval zitten ook de codecs voor mplayer er wel in!quote:Op zondag 8 februari 2009 14:14 schreef uppie83 het volgende:
Ik draai nu een tijdje ubuntie, maar doordat mijn kennis over linux nogal beperkt is loop ik snel tegen de grenzen aan. Zo krijg ik het nog steeds niet voor elkaar om HD-films normaal af te spelen. Niet in .mkv, niet in .wmv en bij sommige films zelfs niet in .mpg. Ik draaide mplayer, movieplayer en vlc onder linux. Daarnaast heb ik een shitload aan codecs geinstalleerd die op allerhande sites zijn aangedragen.
Kan ik nu concluderen dat dit aan linux ligt of aan mijn gebrekkige kennis om het probleem op te lossen.
1 |
Bij mij dus wel: ik kan niet het internet op.quote:Op zondag 8 februari 2009 23:38 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Het netwerk werkt prima, maar de networkmonitor managed het gewoon niet. Er is verder geen probleem met de werking. Bij mij gebeurde dit na de upgrade naar 9.04(alpha)
kun je eens in een terminal het volgende intypen?quote:Op zondag 8 februari 2009 23:44 schreef chauchat het volgende:
[..]
Bij mij dus wel: ik kan niet het internet op.
1 |
1 |
Precies wat ik had, dus. Ik moest een x 'ifup' doen, en het werkte, maar de netwerkmonitor werkt nietquote:Op zondag 8 februari 2009 23:53 schreef chauchat het volgende:
Mijn klomp breekt. Ik heb gewoon internet! Kennelijk heeft een van de fiedeltjes die ik eerder geprobeerd heb wel gewerkt, maar was ik inmiddels zo gefocussed op het het netwerkicoontje in mijn panel dat ik helemaal niet meer naar mijn browser gekeken heb!Die geeft inderdaad nog steeds aan dat er geen device is en geen verbinding.
inderdaad. In plaats daarvan zorgen ze ervoor dat die hele interface files niet meer fatsoenlijk werken en fucken ze zelf de hele boel.quote:Op zondag 8 februari 2009 23:55 schreef slacker_nl het volgende:
Die netwerkmanagers sucken, ze passen je interfaces file niet aan, wat ze imo gewoon moeten doen.
nouja, debian heeft dan een interface file, redhat/centos hebben ongeveer hetzelfde maar dan per netwerkadapter. Uiteindelijk valt er best een mouw aan te naaien hoor.quote:Op maandag 9 februari 2009 14:33 schreef slacker_nl het volgende:
Op zich kan ik 't wel begrijpen hoor. Gnome en de tools die daarbij horen zijn platform onafhankelijk. Dus alles moet werken op Solaris, Debian, Red Hat, etc etc. Dan is zo'n interfaces file wel heel erg debian specifiek. Maar goed, daar moet wel een mouw aan te passen zijn...
Het lijkt me dan de verantwoordelijkheid van de distro maker om die aanpassingen te maken.quote:Op maandag 9 februari 2009 18:11 schreef erikkll het volgende:
[..]
nouja, debian heeft dan een interface file, redhat/centos hebben ongeveer hetzelfde maar dan per netwerkadapter. Uiteindelijk valt er best een mouw aan te naaien hoor.
Het systeem wat redhat er voor heeft vind ik trouwens zwaar klote, vooral dat het verschillende files zijn... Maakt het automatiseren om die files een stuk ingewikkelder...quote:Op maandag 9 februari 2009 18:11 schreef erikkll het volgende:
[..]
nouja, debian heeft dan een interface file, redhat/centos hebben ongeveer hetzelfde maar dan per netwerkadapter. Uiteindelijk valt er best een mouw aan te naaien hoor.
Net had ik het dus weer...quote:Op zondag 8 februari 2009 23:40 schreef erikkll het volgende:
[..]
Gebruik je ALSA? Misschien dat Pulse Audio of OSS eens proberen? volgens mij is dat gewoon bij de geluidsinstellingen te wijzigen.
Hoe bedoel je?quote:Op maandag 9 februari 2009 20:55 schreef slacker_nl het volgende:
Je kan met Pulse Audio ESD simuleren, probeer dat eens?
Bij my (Ubuntu 8.10) zijn ze al gelinkt. De eerste stap (ln -sf etc etc ) hoeft dus niet...quote:Op maandag 9 februari 2009 21:17 schreef slacker_nl het volgende:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1039173
Ik ben bang dat ik het nog niet helemaal snap.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:12 schreef whoops het volgende:
[..]
Bij my (Ubuntu 8.10) zijn ze al gelinkt. De eerste stap (ln -sf etc etc ) hoeft dus niet...
Waarschijnlijk klopt dat aangezien de post van slakkie op Ubuntuforums op KDE gericht is.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik het nog niet helemaal snap..
[ afbeelding ]
Ik heb voorlopig even alles op PulseAudio gezet, voor zover mogelijk. Benieuwd of dit al werkt...
Done, duurde lang sorriequote:Op donderdag 5 februari 2009 23:55 schreef erikkll het volgende:
overigens, als je geen grafische tool wil:
sudo fdisk -l
downloads moet je niet in /var zetten. maak een map in /home ofzo. Var is voor variabele systeem/programmabestanden, bijv logfiles. Dat heeft een eigen partitie, om de werking van het besturingssysteem niet te laten beinvloeden mocht een logfile opeens zo vol met foutmeldingen komen staan dat je harddisk vollooptquote:Op dinsdag 10 februari 2009 21:39 schreef Rossoneri het volgende:
Vandaag eindelijk Ubuntu op mijn desktop pc geinstalleerd.![]()
Nu heb ik echter een (waarschijlijk simpele) vraag. Ik heb mijn /var directory aangemaakt met een grootte van 300 GB om daar al mijn downloads te plaatsen. Nu wil ik echter een nieuwe map maken door met de rechtermuisknop in /var te klikken net als windows zeg maar. Alleen dat kan ik niet omdat de lines niet highlighted wordt. Ik heb al geprobeerd om via rechtermuisknop --> permissions maar dat kan dus ook niet. Ik ben niet als root ingelogd maar dat hoeft toch ook niet om ff simpel een mapje aan te maken?
probeer het volgende:quote:Op dinsdag 10 februari 2009 21:59 schreef jogy het volgende:
[..]
Done, duurde lang sorrie. Ik las niet goed en ging er vanuit dat het gewoon een tip was om het werkende te krijgen
.
De schijf die moeilijk doet:
Apparaat Opstart Begin Einde Blokken ID Systeem
/dev/sdb1 1 14563 116977266 7 HPFS/NTFS
/dev/sdb2 14564 30401 127218735 7 HPFS/NTFS
xfce gebruiken (xubuntu) => wel iets ingewikkelder, grafisch minder mooi, maar sneller en meer voor langzamere systemenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 21:52 schreef n8n het volgende:
Ik heb een PPC Mac en wil eens experimenteren met Ubuntu, ik heb de volgende specs (voor Ubuntu gereserveerd):
773MHz G4
1.25GB RAM
32MB videogeheugen (uit mn hoofd)
10.# GB schijfruimte.
Nu heb ik nog een paar korte vraagjes voor ik de live cd download:Is er een manier om de interface wat compacter te krijgen, Zoals hier, ik vind de knoppen zo veel ruimte innemen.
met ubuntu niet, xubuntu vast welquote:Ik hoop dat iemand dit weet, zal ik enig snelheidsverschil merken, omdat ik hoorde dat Linux bijzonder lichtgewicht is. Momenteel draai ik OS X.4.11.
je voelt het al aankomen?quote:Is er een andre versie dan Ubuntu beter geschikt voor mijn configuratie, ik weet dat deze verouderd is maar ik moet het ermee doen.
die is er, weet er zo geen, maar daar kan vast een ander mee helpenquote:Is er een goede html/css/php editor, en dan het liefst met een ingebouwde FTP-client en tabs.
graag gedaan.quote:Tnx in advance
20/30 gb?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 18:54 schreef znarch het volgende:
2 domme vragen![]()
Ik ga dualbooten (osx en ubuntu)
1 hoeveel gb moet ik de partitie maken voor ubuntu ? wat is aan te raden ? (nee ga er geen filmcollecties op weg zetten)
Welk filesystem gebruikt OSX? OSX is toch in feite ook een unix? Was het niet iets van HFS+?quote:2 kan ik mijn OSX partitie gewoon benaderen in ubuntu ?
quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:05 schreef erikkll het volgende:
[..]
downloads moet je niet in /var zetten. maak een map in /home ofzo. Var is voor variabele systeem/programmabestanden, bijv logfiles. Dat heeft een eigen partitie, om de werking van het besturingssysteem niet te laten beinvloeden mocht een logfile opeens zo vol met foutmeldingen komen staan dat je harddisk volloopt
Dat is wel vervelend ja, 7.10 wordt binnenkort vast niet meer ondersteund... Miss een andere distributie zoeken die wel bij ppc support blijft?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:12 schreef n8n het volgende:
Ik ga me even goed inlezen, bedankt.
edit: de laatste versie voor PPC is 7.10, levert dit nog problemen op, aangezien het versienummer nu al op 8.10 zit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Uptimequote:Op woensdag 11 februari 2009 20:29 schreef mistermaniac het volgende:
Nu zit ik me toch het volgende af te vragen, kan er niet echt een super fijn antwoord op vinden:
Als ik uptime intyp, krijg ik mijn uptime + load over de 1,2 en 15 minuten.
Die load getallen, hoe moet ik dat nu lezen, ofwel, hoe zie ik nu wat 100% is en wat is nu 5 %?
werkt het wel als root? (dit kun je proberen door alt+f2 in te drukken en dan 'gksu nautilus' in te typen en dan proberen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 20:05 schreef znarch het volgende:
Okeyinstallatie is gelukt, maar nu heb ik het volgende. Als ik een van mijn mappen op mijn MAC HD probeer te openen krijg ik een melding die erop neerkomt dat ik niet genoeg rechten heb om hem te openen of ed.
Hoe fix ik dit ? (in osx waarschijnlijk)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | export ORACLE_HOME ORACLE_SID=XE export ORACLE_SID NLS_LANG=`$ORACLE_HOME/bin/nls_lang.sh` export NLS_LANG PATH=$ORACLE_HOME/bin:$PATH export PATH if [ $?LD_LIBRARY_PATH ] then LD_LIBRARY_PATH=$ORACLE_HOME/lib:$LD_LIBRARY_PATH else LD_LIBRARY_PATH=$ORACLE_HOME/lib fi export LD_LIBRARY_PATH |
1 |
1 2 3 | /usr/lib/oracle/xe/app/oracle/product/10.2.0/server/bin/nls_lang.sh: 114: [[: not found /usr/lib/oracle/xe/app/oracle/product/10.2.0/server/bin/nls_lang.sh: 114: [[: not found |
1 |
Hahh, zie edit, ik ga ff kijkenquote:Op donderdag 12 februari 2009 12:55 schreef erikkll het volgende:
Je moet even in het shell script kijken, want je gebruikt een extended test op regel 114 waar iets niet goed lijkt te gaan...
Ik heb een mac toetsenbord en met f2 pas ik de brightness dus aanquote:Op woensdag 11 februari 2009 22:25 schreef erikkll het volgende:
[..]
werkt het wel als root? (dit kun je proberen door alt+f2 in te drukken en dan 'gksu nautilus' in te typen en dan proberen.
Jawel. Maar lukt het niet als je als superuser inlogged, zoals hierboven beschreven?quote:Op donderdag 12 februari 2009 15:23 schreef znarch het volgende:
Maar ik hoor dus wel gewoon bestanden op mijn mac hardeschijf te kunnen openen als ik het goed begrijp ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |