Onzin, een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst. Niet betalen zegt helemaal niks.quote:Op donderdag 5 februari 2009 16:18 schreef Brad het volgende:
Bij koop op afstand, maak je de overeenkomst doormiddel van de betaling. In dit geval is er geen overeenkomst. Laat dat bedrijf maar aantonen dat er een overeenkomst is. Op deze manier kan iedereen je een contract aansmeren zonder dat je ergens vanaf weet. Lijkt mij dus dat het niet rechtsgeldig is.
Dom geblaat, de mogelijheid om de opname te beluisteren aanbieden is voldoende, een transcriptie eisen is nutteloos. Dan had je zelf maar een transcriptie moeten maken tijdens het gesprek.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:58 schreef DeHeer het volgende:
Vraag eerst of het gesprek is opgenomen, waarschijnlijk zeggen ze ja.
Vraag daarna of dit gesprek ook wordt opgenomen, antwoord is waarschijnlijk ja.
Dan geef je aan dat je in dat geval recht hebt op een transscriptie van de gesprekken, en die wil je dan graag hebben. Gevolg: de telefonist mag de gesprekken helemaal gaan uitschrijvenVaak gaan ze dan wel overstag.
Dat van het recht op transscriptie is uigesproken door een rechter in 2004, weet even niet meer welke zaak.
Hoezo, er is toch een mondelinge overeenkomst? Waarom aangetekend een contract versturen? Er is 99,99% wel een opname van de overeenkomst, dat is voldoende.quote:Op donderdag 5 februari 2009 16:35 schreef BroesWillems het volgende:
Was het 'contract' wel aangetekend verstuurd dan? Het lijkt me anders niet dat ze aan kunnen tonen dat het 'contract' überhaupt overgekomen is.
Klopt, maar ze zullen dat wel aan moeten tonen, en dat is vaak lastig. Wel betaald hebben zet de wederpartij steviger in hun schoenen, maar niet (nooit) betaald hebben zegt inderdaad niets.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:09 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Onzin, een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst. Niet betalen zegt helemaal niks.
[..]
Je hebt recht op een transcriptie, en dat weten zij ook. In plaats van het opstellen ervan geven ze je dan vaak liever je gelijk en stellen ze voor alles terug te draaien. Heb je dus alsnog je resultaat.quote:Dom geblaat, de mogelijheid om de opname te beluisteren aanbieden is voldoende, een transcriptie eisen is nutteloos. Dan had je zelf maar een transcriptie moeten maken tijdens het gesprek.
[..]
quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:21 schreef DeHeer het volgende:
[..]
Klopt, maar ze zullen dat wel aan moeten tonen, en dat is vaak lastig. Wel betaald hebben zet de wederpartij steviger in hun schoenen, maar niet (nooit) betaald hebben zegt inderdaad niets.
[..]
Je hebt recht op een transcriptie, en dat weten zij ook. In plaats van het opstellen ervan geven ze je dan vaak liever je gelijk en stellen ze voor alles terug te draaien. Heb je dus alsnog je resultaat.
Dat klopt wel, als er betaald is dan staat het bedrijf sterker, of de klant minder sterk. De mondelinge overeenkomst is bindend, of er nu wel of niet betaald is.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:21 schreef DeHeer het volgende:
[..]
Klopt, maar ze zullen dat wel aan moeten tonen, en dat is vaak lastig. Wel betaald hebben zet de wederpartij steviger in hun schoenen, maar niet (nooit) betaald hebben zegt inderdaad niets.
[..]
Nee hoor, ze hebben geen recht op een transcriptie. Ze hebben het recht om de opname te beluisteren, dat is wat anders.quote:Je hebt recht op een transcriptie, en dat weten zij ook. In plaats van het opstellen ervan geven ze je dan vaak liever je gelijk en stellen ze voor alles terug te draaien. Heb je dus alsnog je resultaat.
Die "knakker" heeft gezegd dat hij informatie wilde, dat is een opening voor een contract.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:35 schreef JoPiDo het volgende:
als die knakker zeker weet dat hij nooit echt toegezegd heeft voor een contract, stoppen met betalen
quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:10 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Die "knakker" heeft gezegd dat hij informatie wilde, dat is een opening voor een contract.
De verkoper zegt dan dat alle informatie wordt verstuurd nadat de mondelinge overeenkomst is aangegaan en dat 9 dagen na aanmelding alsnog opgezegd kan worden (of iets van die strekking)
Vervolgens wordt de koopt gesloten en gaat er een bevestigingsbriefje de deur uit, met daarop de gegevens, de AV en een flitsend foldertje.
De "knakker" wil het niet hebben en gooit de "informatie" weg, maar vergeet dat er een overeenkomst is aangegaan. Na de bedenktijd zal de verkoper beginnen te factureren en is er geen makkelijke weg terug. Op de band wordt (als het goed is) namelijk vermeld dat het hier gaat om een mondelinge overeenkomst.
Het is een vervelende manier van verkopen, maar uitsluitend vervelend voor mensen die geen belangstelling hebben en dat kan je door de telefoon niet zien als verkoper.
Ik stuur u vandaag nog alle informatie op die u wil hebben, als ik u nu alvast aanmeld kunt u in ieder geval gebruik maken van deze aanbieding en als u de informatie hebt doorgelezen kunt u in ieder geval binnen de ruime bedenkperiode besluiten om er van af te zien, zal ik het voor u regelen?quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:34 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
dat is niet helemaal waar, als je zegt informatie te willen ga je nooit automatisch een contract aan... ik vermoed dat hij wel toegezegd heeft, maar het zich niet meer kan of wil herinneren en hoopt dat de moeder van TS het voor hem oplost
dus blijft optie twee over: één van beide aanbieders opzeggen en je verlies nemen
De rechter heeft toch anders bepaald, ik zal eens kijken of ik de betreffende zaak kan achterhalen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:27 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dat klopt wel, als er betaald is dan staat het bedrijf sterker, of de klant minder sterk. De mondelinge overeenkomst is bindend, of er nu wel of niet betaald is.
[..]
Nee hoor, ze hebben geen recht op een transcriptie. Ze hebben het recht om de opname te beluisteren, dat is wat anders.
Ik als nederlander moet al even dubbel lezen om te zien hoe mooi de zin is ingepakt. Het is dat ik het sneller zou herkennen, maar ik denk dat een buitenlander daar zeker moeite mee heeft en totaal niet doorheeft dat hem op dat moment een overeenkomst is aangesmeerd. Ergens vind ik dat dergelijke verkoop verboden zou moeten worden.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:49 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik stuur u vandaag nog alle informatie op die u wil hebben, als ik u nu alvast aanmeld kunt u in ieder geval gebruik maken van deze aanbieding en als u de informatie hebt doorgelezen kunt u in ieder geval binnen de ruime bedenkperiode besluiten om er van af te zien, zal ik het voor u regelen?
Ik ben het met jou eens en de nieuwe wetgeving zal dat ook een beetje moeten ondervangen. Helaas zijn er de verkopende partijen altijd sneller dan de wetgever en hebben hier al weer nieuwe trucjes op verzonnen. Van koude leads in no-time warme leads maken, waardoor de klant weer vogelvrij is.quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:58 schreef Brad het volgende:
[..]
Ik als nederlander moet al even dubbel lezen om te zien hoe mooi de zin is ingepakt. Het is dat ik het sneller zou herkennen, maar ik denk dat een buitenlander daar zeker moeite mee heeft en totaal niet doorheeft dat hem op dat moment een overeenkomst is aangesmeerd. Ergens vind ik dat dergelijke verkoop verboden zou moeten worden.
Antwoord consequent "(zoals ik al zei) U mag mij met alle plezier de informatie toesturen hoor" en je krijgt ze hartstikke gek omdat ze je het woordje "JA" niet hebben kunnen ontfutselenquote:Op donderdag 5 februari 2009 19:49 schreef Dirkh het volgende:
Ik stuur u vandaag nog alle informatie op die u wil hebben, als ik u nu alvast aanmeld kunt u in ieder geval gebruik maken van deze aanbieding en als u de informatie hebt doorgelezen kunt u in ieder geval binnen de ruime bedenkperiode besluiten om er van af te zien, zal ik het voor u regelen?
quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:49 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik stuur u vandaag nog alle informatie op die u wil hebben, als ik u nu alvast aanmeld kunt u in ieder geval gebruik maken van deze aanbieding en als u de informatie hebt doorgelezen kunt u in ieder geval binnen de ruime bedenkperiode besluiten om er van af te zien, zal ik het voor u regelen?
Toch wel.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:26 schreef JoPiDo het volgende:
alleen het woord 'ja' is niet genoeg, er moet een duidelijke bevestiging zijn dat iemand een contract aangaat en onder welke voorwaarde dat is en dat diegene de voorwaarde accepteert, op deze manier heb je absoluut niet een rechtsgeldige bevestiging
Mits toestemming op bijvoorbeeld voicelog.quote:Op donderdag 5 februari 2009 16:12 schreef BlueMage het volgende:
als die man niks terugstuurde betekende dit dat ie toestemde en dat er dus 'n contract was afgesloten.
Mits binnen 8 dagen.quote:Die kerel van de helpdesk beweerde dat dit legaal was en had 't over 'kopen op afstand' ofzoiets. Hij zei wel dat 't weer opgezegd kon worden door 'n brief te versturen
7 werkdagen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:36 schreef credendo_vides het volgende:
Mits binnen 8 dagen.
Wat een onzin, een knikje of een handdruk kan al voldoende zijn.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:26 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
alleen het woord 'ja' is niet genoeg, er moet een duidelijke bevestiging zijn dat iemand een contract aangaat en onder welke voorwaarde dat is en dat diegene de voorwaarde accepteert, op deze manier heb je absoluut niet een rechtsgeldige bevestiging
Fijn hequote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:49 schreef JoPiDo het volgende:
ok, geloven we beide in ons eigen gelijk
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 02:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Fijn he![]()
Ik kan het onderbouwen, jij ook?
TEL07-1721![]()
Hey tofquote:Op vrijdag 6 februari 2009 02:50 schreef JoPiDo het volgende:
toevallig wel
ik heb zelf in een callcenter gewerkt waar dubieuze producten werden aangeboden, daar werden alle bandjes met contract-afsluiting 2 keer afgeluisterd voordat het contract daadwerkelijk werd afgesloten, omdat ze bang waren dat er geen luid en duidelijk 'ja' werd gezegd op zowel de vraag 'wilt u een contract afsluiten?' als 'bent u het eens met de voorwaarde?'
dat zou dat bedrijf nooit doen als je met een kuchje al officieel ja zou zeggen
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 04:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Hey tof![]()
Voorwaarde (welke voorwaarde dan?) of voorwaarden (de algemene voorwaarden?)
Pardonquote:Op vrijdag 6 februari 2009 05:24 schreef JoPiDo het volgende:
scherp van je zeg
ooit lik je mijn reet in de hel, en dat is dan een straf voor mij
Je hebt hem op het internet gewezen op een onduidelijkheid, dan kan je deze reactie toch verwachten?quote:
Ik ben niet zo op de hoogte van aankomende aanpassing in de wet, maar zoals iemand onder je al zei dat ze je een "JA" proberen te ontfutselen, vind ik het jammer dat ze dan niet simpel stellen dat bij telefonische verkoop een "JA" niet voldoende is. In mijn ogen zou de koper iets dergelijks moeten zeggen als "JA, ik ga een abbonement/contract aan met". Voor hetzelfde geld wordt er met een opname technisch gerommeld en zeg je opeens "JA" omdat je dat eerder gezegd hebt in het gesprek op iets anders.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:49 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik ben het met jou eens en de nieuwe wetgeving zal dat ook een beetje moeten ondervangen. Helaas zijn er de verkopende partijen altijd sneller dan de wetgever en hebben hier al weer nieuwe trucjes op verzonnen. Van koude leads in no-time warme leads maken, waardoor de klant weer vogelvrij is.
Maar daar staat ook tegenover dat een inwoner van nederland geacht wordt om de nederlandse taal machtig te zijn, of handelingsbekwaam te zijn. Het is namelijk niet mogelijk om iemand te bellen, je vervolgens een buitenlands accent hoort en dan moet zeggen: Sorry u bent buitenlander, ik ga u niks verkopen.
Maar het is een "smerige" truc, maar het is alleen smerig als de koper het zelf niet heeft gewild.
Het woordje JA is niet voldoende. Er is vast wel een contract aangesmeerd, maar onder het mom dat de klant nergens aan vast zit. Dat klopt natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:26 schreef Brad het volgende:
[..]
Ik ben niet zo op de hoogte van aankomende aanpassing in de wet, maar zoals iemand onder je al zei dat ze je een "JA" proberen te ontfutselen, vind ik het jammer dat ze dan niet simpel stellen dat bij telefonische verkoop een "JA" niet voldoende is. In mijn ogen zou de koper iets dergelijks moeten zeggen als "JA, ik ga een abbonement/contract aan met". Voor hetzelfde geld wordt er met een opname technisch gerommeld en zeg je opeens "JA" omdat je dat eerder gezegd hebt in het gesprek op iets anders.
Ja ik denk idd dat 't zo gegaan is, volledige legaal (ik had er eerlijk gezegd niet aan gedacht dat zo gauw als 'n mondelinge overeenkomst op band staat het natuurlijk vrij makkelijk allemaal te bewijzen is en dus rechtsgeldig) maar wel erg smerig. 't Verstandigste is natuurlijk om te zeggen dat je geen belangstelling hebt als ze met zo'n praatjes aan de telefoon komen en dan de hoorn erop gooien. Waarom dat in dit geval niet is gebeurd? Misschien is de man nog niet zo alert op dit soort dingen of komt 't er toch door dat dit z'n moedertaal niet is. Trouwens, Nederlanders trappen er ook in als dat niet zo was zouden ze al lang gestopt zijn met deze flauwekul.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:47 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Het woordje JA is niet voldoende. Er is vast wel een contract aangesmeerd, maar onder het mom dat de klant nergens aan vast zit. Dat klopt natuurlijk ook.
Er worden allerlei gegevens doorgenomen, aan de hand van een dichtgespijkert script, en aan het eind raffelt de verkoper er snel allerlei verplichte voorwaarder uit. Dus: Wij sturen u alle gegevens op en als u niet binnen zeven dagen reageert is deze overeenkomst bindend jadadiejadieja, zo snel dat de klant het of niet hoort, begrijpt of er tussen kan komen.
Helemaal aan het einde wordt de nieuwe klant bedankt voor alles en als er vragen zijn kunt u altijd contact met ons openemen, dáááág. Klik.
In de eerste instantie is de klant akkoord gegaan met de op te sturen informatie, waar ie hoogstwaarschijnlijk mee akkoord is gegaan om van het telefoontje af te komen. De koper kan dan al bijna niet meer terug, maar krijgt de informatie pas als er "even" een mondelinge overeenkomst wordt aangegaan, want dan is de op te sturen informatie "precies aangepast op de klant" en kunt u precies zien wat u bespaart. De klant is na twee dagen alweer vergeten dat er een nietszeggend briefje en een pakket aan glimmende folders op de deurmat komt te vallen. Het nietszeggende briefje is het contract en wordt niet gelezen, de glimmende folders worden even doorgebladert en als de klant het niks vindt, dan gooit ie het pakket weg en zit na 7 werkdagen vast aan de overeenkomst. Het is dus niet alleen een "JA", het is geraffineerd te werk gaan en te wijten aan de onoplettendheid en ook een beetje gemakzucht van de klant zelf.
Ik heb zelf nooit gehoord dat bedrijven de opname manipuleren, wel dat dat door de klant gezegd wordt, maar ja, hoe wil een klant het bewijzen. Ik moet ook zeggen dat ik er ook niet zo in geloof dat het gebeurt, misschien dat het wel eens voorgevallen is, maar vast niet structureel.
De nieuwe telecomwet die in juli intreedt. Op het moment dat iemand dan aangeeft dat hij/zij niet meer gebeld wil worden, dan zal dat geregistreerd moeten worden, je kan dat ook zelf doen. Dat heet het "bel me niet" register, het vroegere tandloze infofilter.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:11 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ja ik denk idd dat 't zo gegaan is, volledige legaal (ik had er eerlijk gezegd niet aan gedacht dat zo gauw als 'n mondelinge overeenkomst op band staat het natuurlijk vrij makkelijk allemaal te bewijzen is en dus rechtsgeldig) maar wel erg smerig. 't Verstandigste is natuurlijk om te zeggen dat je geen belangstelling hebt als ze met zo'n praatjes aan de telefoon komen en dan de hoorn erop gooien. Waarom dat in dit geval niet is gebeurd? Misschien is de man nog niet zo alert op dit soort dingen of komt 't er toch door dat dit z'n moedertaal niet is. Trouwens, Nederlanders trappen er ook in als dat niet zo was zouden ze al lang gestopt zijn met deze flauwekul.
Welke nieuwe wetgeving gaat deze manier van verkopen minder makkelijk maken, trouwens?
M.
Owwquote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:08 schreef jeroen25 het volgende:
Je hebt hem op het internet gewezen op een onduidelijkheid, dan kan je deze reactie toch verwachten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |