FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Nijntje-taal voor vmbo'er blijkt juist onbegrijpelijk
Ibliswoensdag 4 februari 2009 @ 08:39
Het is weer zo ver, weer een bericht over het VMBO…:
quote:
Vmbo’ers begrijpen gewone teksten beter dan speciaal voor hen versimpelde lesboeken. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Utrecht.

Teksten in lesboeken voor vmbo’ers zijn vaak te zeer versimpeld. Dat werkt averechts. Leerlingen begrijpen die teksten minder goed dan ’gewoon’ Nederlands. Dat stelt neerlandica Jentiene Land op grond van onderzoek waarop zij volgende week in Utrecht promoveert.

Veel uitgevers van vmbo-lesboeken gaan ervan uit dat vmbo’ers gebaat zijn bij teksten met korte zinnen zonder bijzinnen en zonder woorden die verbanden leggen, zoals ’omdat’, ’daarom’ of ’immers’. Land analyseerde boeken voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, economie en wiskunde en ontdekte dat hele lesmethodes uit zulke korte, losse zinnen bestaan.

Die versimpeling schiet haar doel voorbij, zegt Land. Zij legde eenvoudige én gewone teksten voor aan tweedeklassers, vooral uit de lagere leerwegen. De gewone teksten begrepen ze beter. „Uitgevers gaan uit van de leesbaarheidsformule: hoe korter de zin, hoe makkelijker. Maar ze zien over het hoofd dat het onmogelijk wordt verbanden te zien als je de woorden weghaalt die de structuur aanduiden.”
bron

Er wordt ook een voorbeeld van zo'n versimpelde tekst gegeven zoals die in VMBO boeken schijnt voor te komen:
quote:
Een paleis met luizen en vlooien


Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.

Overal liepen luizen en vlooien.

De mensen wasten zich bijna nooit.

De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.

De koning vond wassen ongezond. De bedienden sliepen met hun pruik op.

De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.

In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.

Het was in de zomer heel warm in het paleis.

In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
quote:
Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne en dat gaf grote problemen. Overal liepen luizen en vlooien omdat de mensen zich bijna nooit wasten. Daardoor zaten de pruiken van de mensen vol met luizen en vlooien. Ze wasten zich niet omdat de koning wassen ongezond vond. Ook sliep iedereen ’s nachts met zijn pruik op. Daardoor sprongen de luizen en vlooien ’s nachts in de lakens. In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij want het was dan namelijk heel warm in het paleis. En in de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Ik vind het tamelijk duidelijk dat de tweede tekst leesbaarder is. Er zit tenminste structuur in. De eerste tekst voelt aan als een aantal zinnen zonder duidelijke ordening die in lijstvorm zijn geplaatst en waar de lezer zelf van mag uitzoeken wat precies het verband is tussen elk van de zinnen. Wat is oorzaak, wat is gevolg, wat is toelichting?

Maar, is het écht zo dramatisch? Zulke zinnen zijn toch eigenlijk een belediging: zelfs op Fok! ligt het taalniveau ettelijke malen hoger. Vrijwel elke gebruiker is in staat complexere teksten te schrijven dan in de eerste tekst. En velen zijn ook nog in staat meer samenhang in hun tekst te krijgen.

Hoe dan ook, ik vind dit eigenlijk wel heel treurig: enerzijds dat VMBO'ers zo onderschat worden (want dat worden ze volgens mij op deze manier), anderzijds dat (sommige) uitgevers onder ‘simpel’ alleen het opdelen van lange zinnen in korte zinnetjes verstaan, zonder daarbij op de structuur te letten.
LXIVwoensdag 4 februari 2009 @ 08:42
Het ligt eerder aan de kwaliteit van de eerste tekst dan aan de simpele taal. Ik lees vaak voor uit Jip en Janneke, wat ook eenvoudig geschreven is, maar dat is wel prima te begrijpen.

Een slecht geschreven simpele tekst is slecht leesbaar. Net als een slecht geschreven complexere tekst.
Xcaliburwoensdag 4 februari 2009 @ 08:42
als dat het niveau is, is het een stuk erger dan gedacht.... dit is nog gekker dan basisschoolniveau
Bravebartwoensdag 4 februari 2009 @ 08:43
Waarom niet gelijk alles in strips zetten ipv tekst Ik ben het met je eens, VMBO-ers worden onderschat.
Koekzwoensdag 4 februari 2009 @ 08:44
Kom zelf ook van het vmbo... Alleen wel in het begin toen het net ingevoerd was. Niveau was gelukkig wel wat hoger dan dat onbegrijpelijke taalgebruik wat hierboven staat.
boem-dikkiewoensdag 4 februari 2009 @ 08:44
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Surveillance-Fietswoensdag 4 februari 2009 @ 08:49
omg Hoe 'verdommen' we de jeugd
Lastpostwoensdag 4 februari 2009 @ 08:51
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef Koekz het volgende:
Kom zelf ook van het vmbo... Alleen wel in het begin toen het net ingevoerd was. Niveau was gelukkig wel wat hoger dan dat onbegrijpelijke taalgebruik wat hierboven staat.
Same.
Het maakt de tekst er in ieder geval niet makkelijker op en als je al moeite hebt met het leggen van verbanden kan dit vast een opgave zijn t.o.v de tekst die eronder geplaatst is.
Krijg ook steeds meer het idee dat het VMBO maar een speeltuin voor ideeën vanuit verschillende kampen is.
WHATSHESAIDwoensdag 4 februari 2009 @ 08:52
Raar die eerste tekst. Zo kom ik ze niet eens tegen bij m'n brugklas VMBO basis beroeps....

En ja, VMBO'ers worden onderschat. En wanneer ze iets niet begrijpen zijn ze 9/10 keer gebekt genoeg om dat te vragen.
PieterBaswoensdag 4 februari 2009 @ 08:56
De eerste tekst lijkt wel op de teksten die in voorleesboeken voor baby's staan.
Echo99woensdag 4 februari 2009 @ 08:57
quote:
Een paleis met luizen en vlooien


In het huis van Nijntje wist niemand iets van hygiëne.

Overal liepen luizen en vlooien.

De mensen wasten zich bijna nooit.

De pruiken van de Nijnen zaten vol met luizen.

De koning vond wassen ongezond. De bedienden sliepen met hun pruik op.

De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.

In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.

Het was in de zomer heel warm in het paleis.

In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Mutant01woensdag 4 februari 2009 @ 09:07
Meki heeft dus toch havo gedaan.
Opa.Bakkebaardwoensdag 4 februari 2009 @ 09:09
Op deze manier kweek je dus meer zwakbegaafden zoals dagdag bijvoorbeeld die geen normaal stukje Nederlandse tekst kunnen typen.
Echo99woensdag 4 februari 2009 @ 09:10
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:09 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Op deze manier kweek je dus meer zwakbegaafden zoals Goofisch bijvoorbeeld die geen normaal stukje Nederlandse tekst kunnen typen.
En boos dat ie was gister
Isabeauwoensdag 4 februari 2009 @ 09:12
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruikt Kom op zeg, dan zijn die mensen die dat verzinnen wel héél erg dom
Opa.Bakkebaardwoensdag 4 februari 2009 @ 09:13
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:10 schreef Echo99 het volgende:

[..]

En boos dat ie was gister


Dit is ook weer een mooie mongool trouwens.
Taigawoensdag 4 februari 2009 @ 09:16
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Juist.

Stel je voor dat een VMBO-er misschien toch wat meer opsteekt van school dan dat hem aangeboden wordt. Zo houden ze gewoon een grote groep mensen dom. Misschien onder het mom van "vuilnismannen moeten er ook zijn".
Opa.Bakkebaardwoensdag 4 februari 2009 @ 09:17
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:16 schreef Taiga het volgende:

[..]

Juist.

Stel je voor dat een VMBO-er misschien toch wat meer opsteekt van school dan dat hem aangeboden wordt. Zo houden ze gewoon een grote groep mensen dom. Misschien onder het mom van "vuilnismannen moeten er ook zijn".
Jij wil toch ook graag schone ramen, een bus waar je in kan stappen en post in je brievenbus ?
Echo99woensdag 4 februari 2009 @ 09:20
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:12 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruikt Kom op zeg, dan zijn die mensen die dat verzinnen wel héél erg dom
VMBO-ers waarschijnlijk...
Taigawoensdag 4 februari 2009 @ 09:21
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:17 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Jij wil toch ook graag schone ramen, een bus waar je in kan stappen en post in je brievenbus ?
Tuurlijk, maar om er nou vanaf groep 8 al een stempel te geven aan kind wat zijn niveau is vind ik belachelijk. Door die CITO-toets worden ze bestempeld en zo worden ze ook behandeld. Terwijl sommige kinderen meer kunnen dan ze op dat moment laten zien. En er is ook helemaal niets mis met het VMBO-niveau, alleen door de teksten zo te maken lijkt het net alsof ze die kinderen ook als mongolen gaan zien.
MouseOverwoensdag 4 februari 2009 @ 09:24
Schandalig. Als je dit soort zinnen voor je neus krijgt is het ook niet vreemd dat je zelf niets van je zinsopbouw bakt.
Ibliswoensdag 4 februari 2009 @ 09:26
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:12 schreef Isabeau het volgende:
Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruikt Kom op zeg, dan zijn die mensen die dat verzinnen wel héél erg dom
Het Trouw-artikel noemt het: ‘Een tekst als deze komt in veel vmbo-leerboeken voor’. Wat half suggereert dat het nog iets aangedikt is voor het dramatische effect, maar desondanks…

De mensen die het verzinnen lijken me vol goede intenties te zitten, maar ook vooral met het idee: korte zinnen zijn begrijpelijke zinnen. Iets wat natuurlijk niet automatisch waar is; je kunt prima een tekst zonder structuur schrijven door alleen korte zinnen te gebruiken. En dat is wat ze doen. Overigens zie je dat ook met automatische tekstanalyses: alles wat te lang is wordt afgekeurd, ook al is het geen complexe zin.

Om dan aan de eisen te voldoen hakken mensen de zin maar op een willekeurig punt in stukken, drukken er een punt tussen zodat de software niet meer klaagt. Degene die het daarna leest, stuit op die punt, neemt een rustpauze, vervolgt de zin en ontdekt dat er iets niet loopt en moet zelf even nadenken over het verband. Dat is dodelijk voor de snelheid waarmee de tekst begrepen kan worden.
Bravebartwoensdag 4 februari 2009 @ 09:29
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:21 schreef Taiga het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar om er nou vanaf groep 8 al een stempel te geven aan kind wat zijn niveau is vind ik belachelijk. Door die CITO-toets worden ze bestempeld en zo worden ze ook behandeld. Terwijl sommige kinderen meer kunnen dan ze op dat moment laten zien. En er is ook helemaal niets mis met het VMBO-niveau, alleen door de teksten zo te maken lijkt het net alsof ze die kinderen ook als mongolen gaan zien.
Daarom moeten scholen ook geen advies geven, puur afgaande op de CITO eindtoets. Gewoon een volgprogramma (groep 4-8 ofso), dan heb je 5 toetsen en advies van 5 verschillende leraren, lijkt me zat. Maar dat is eigenlijk een andere discussie
Papierversnipperaarwoensdag 4 februari 2009 @ 09:30
Ik vind het wel fijn.
Korte zinnen zijn mak-ke-lijk.
Taigawoensdag 4 februari 2009 @ 09:31
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:29 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Daarom moeten scholen ook geen advies geven, puur afgaande op de CITO eindtoets. Gewoon een volgprogramma (groep 4-8 ofso), dan heb je 5 toetsen en advies van 5 verschillende leraren, lijkt me zat. Maar dat is eigenlijk een andere discussie
Daar heb je gelijk in
Ibliswoensdag 4 februari 2009 @ 09:34
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het wel fijn.
Korte zinnen zijn mak-ke-lijk. Zinnen zijn kort. Zinnen zijn makkelijk.


Gefikst!
Metro2005woensdag 4 februari 2009 @ 09:57
Jezus dat is toch niet te lezen. Je hoeft vmbo'ers nou ook weer niet gelijk als halve mongolen te beschouwen. Ongeloofelijk.
19patje72woensdag 4 februari 2009 @ 10:00
Ik vind het ook fijn!

En nu kan ik ook eindelijk begrijpend lezen.

Dat is helemaal niet slecht hoor.

Zo kunnen we elkaar allemaal begrijpen.

Dan is er vrede in de wereld.

Dat is goed.
Yggiewoensdag 4 februari 2009 @ 10:01
Dat is wel erg triest, teksten van dat (gebrek aan) niveau. Aan de andere kant, krijg ik bij nieuwsberichten als deze wel het gevoel dat ze wel het meest debielie stukje tekst uit een stapel vmbo boeken hebben gehaald om het zo verder op te blazen. Kunnen VMBO-ers melden of het echt zo ernstig is?
ElectricEyewoensdag 4 februari 2009 @ 10:03
quote:
Een paleis met luizen en vlooien

Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.

Overal liepen luizen en vlooien.

De mensen wasten zich bijna nooit.

De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.

De koning vond wassen ongezond. De bedienden sliepen met hun pruik op.

De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.

In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.

Het was in de zomer heel warm in het paleis.

In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
vs.
quote:
Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne en dat gaf grote problemen. Overal liepen luizen en vlooien omdat de mensen zich bijna nooit wasten. Daardoor zaten de pruiken van de mensen vol met luizen en vlooien. Ze wasten zich niet omdat de koning wassen ongezond vond. Ook sliep iedereen ’s nachts met zijn pruik op. Daardoor sprongen de luizen en vlooien ’s nachts in de lakens. In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij want het was dan namelijk heel warm in het paleis. En in de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Dat vind ik nog niet lekker lopen allemaal.
Wat is er mis met:
Aan het hof van Lodewijk de 14de wist men niets van hygiëne en dit veroorzaakte grote problemen. Omdat de koning wassen ongezond vond waste zijn hofhouding zich ook niet. Hierdoor kregen luizen en vlooien veel kans, onder andere in pruiken. Iedereen droeg zijn pruik ook 's nachts waarrdoor het ongederte in het beddegoed terechtkwam. 's Zomers werd het nog erger, omdat luizen en vlooien goed gedijen bij hitte.
Viking84woensdag 4 februari 2009 @ 10:05
TVP. Ik moet beroepsmatig ook teksten schrijven als die eerste uit de OP (zo kort mogelijk). En ik vraag me ook vaak af of degenen die deze teksten lezen zich niet als een idioot behandeld voelen.
beertenderrrwoensdag 4 februari 2009 @ 10:06
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
nou....
Papierversnipperaarwoensdag 4 februari 2009 @ 10:07
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:34 schreef Iblis het volgende:

[..]



Gefikst!
Dank u, me-neer.
Taigawoensdag 4 februari 2009 @ 10:08
Tja....

http://www.cardol.dds.nl/nijntjes_pagina.htm
TNAwoensdag 4 februari 2009 @ 10:10


God, ik wou dat dit een Photoshop was
Lastpostwoensdag 4 februari 2009 @ 10:11



Maar inderdaad, een gevalletje zoek de verschillen is hier wel op z'n plaats.
Hephaistos.woensdag 4 februari 2009 @ 10:14
Ik heb weleens de schoolboeken van m'n neefje gezien en daar staan de teksten echt niet zo debiel opgeschreven als in de OP. Hij doet wel niveau 4, wellicht dat deze methode alleen gebruikt wordt bij de allerlaagste leerweg?
Ibliswoensdag 4 februari 2009 @ 10:21
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:05 schreef Viking84 het volgende:
TVP. Ik moet beroepsmatig ook teksten schrijven als die eerste uit de OP (zo kort mogelijk). En ik vraag me ook vaak af of degenen die deze teksten lezen zich niet als een idioot behandeld voelen.
En wat is jouw doelgroep?
Pappie_Culowoensdag 4 februari 2009 @ 10:21
Dit is toch wel heel ernstig. Kan me voorstellen dat je leven nergens heen gaat als je liever wat zinnigers had gaan doen maar je leerplichtig bent en op een VMBO bent gedumpt.
Ibliswoensdag 4 februari 2009 @ 10:23
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:03 schreef ElectricEye het volgende:
Aan het hof van Lodewijk de 14de wist men niets van hygiëne en dit veroorzaakte grote problemen. Omdat de koning wassen ongezond vond waste zijn hofhouding zich ook niet. Hierdoor kregen luizen en vlooien veel kans, onder andere in pruiken. Iedereen droeg zijn pruik ook 's nachts waarrdoor het ongederte in het beddegoed terechtkwam. 's Zomers werd het nog erger, omdat luizen en vlooien goed gedijen bij hitte.
Gedijen kan anno 2009 natuurlijk echt niet meer.
Freak187woensdag 4 februari 2009 @ 10:26
VMBO.... Dat was vroeger VBO/MAVO toch?

Ik heb MAVO gedaan en ben uiteindelijk op het HBO afgestudeerd...

Waarom doet de overheid nu alsof er een stelletje idioten op het VMBO zitten?
Viking84woensdag 4 februari 2009 @ 10:39
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:21 schreef Iblis het volgende:

[..]

En wat is jouw doelgroep?
Heb eerder geschreven voor VMBO'ers en binnenkort begin ik met schrijven voor anderstalige MBO'ers (A2-niveau).

Dit zijn de eisen waaraan mijn teksten moeten voldoen:

Het woordgebruik is algemeen, heel concreet en hoog frequent.
Voorbeelden van concrete woorden in onderstaande tekst zijn ‘water’, ‘liter’, ‘koffie’, ‘thee’, ‘soep’, ‘douchen’, ‘doorspoelen van het toilet’.
Het taalgebruik is heel concreet en informeel.
Er staat éen uitdrukking in de tekst: ‘nodig hebben voor’. Deze uitdrukking is hoogfrequent.
De zinnen in de tekst hebben één hoofdgedachte per zin.
De hoofdgedachte van de zinnen staat aan het begin van de zin.
In de tekst staat geen jargon.
In de tekst komt geen figuurlijk taalgebruik voor.
De gemiddelde zinslengte is 9 woorden per zin.
De gemiddelde woordlengte is 5,11 letters per woord.
De Lix Measure is 35,66.
Viking84woensdag 4 februari 2009 @ 10:40
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:26 schreef Freak187 het volgende:
VMBO.... Dat was vroeger VBO/MAVO toch?

Ik heb MAVO gedaan en ben uiteindelijk op het HBO afgestudeerd...

Waarom doet de overheid nu alsof er een stelletje idioten op het VMBO zitten?
Misschien zit ik ernaast, maar ik heb het idee dat dat komt doordat er meer allochtonen op het VMBO / MBO zitten? (niet vervelend of generaliserend bedoeld).
wijsneuswoensdag 4 februari 2009 @ 10:40
Dat lijkt wel op de boekjes waarmee ik heb leren lezen. Als het niveau na de basisschool ondertussen zo laag is, dan mogen we ons hart vasthouden.
boem-dikkiewoensdag 4 februari 2009 @ 10:40
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:40 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Misschien zit ik ernaast, maar ik heb het idee dat dat komt doordat er meer allochtonen op het VMBO / MBO zitten? (niet vervelend of generaliserend bedoeld).
Ja, en ze willen dat die zogenaamde allochtonen fatsoenlijk Nederlands leren en inburgeren geven ze die mensen zulke teksten als in de OP.
Viking84woensdag 4 februari 2009 @ 10:43
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:40 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Ja, en ze willen dat die zogenaamde allochtonen fatsoenlijk Nederlands leren en inburgeren geven ze die mensen zulke teksten als in de OP.
Het is gewoon wel duidelijk dat het een enorm lastig probleem is waar men nog niet over uit gediscussiëerd is.
Scauruswoensdag 4 februari 2009 @ 10:58
Potentieel VMBO vs. universiteit topic. Derhalve een tvp.
Swetseneggerwoensdag 4 februari 2009 @ 11:01
Gezien mijn meest recente ervaring met MBO lesmateriaal verbaast het me niet.
Boris_Karloffwoensdag 4 februari 2009 @ 11:02
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:39 schreef Viking84 het volgende:
De Lix Measure is 35,66.
Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?
Hoi_Piepeloiwoensdag 4 februari 2009 @ 11:05
Vriendinnen van het vmbo kunnen ook boeken van Mulisch/Wolkers/Appel lezen, dus zie niet in waarom ze over een simpele tekst zouden moeten struikelen. Ik denk ook dat de meeste vmbo'ers gewoon geen zin hebben om wat uit te voeren, maar niet dom zijn. (naja een beetje dom omdat ze niets willen uitvoeren natuurlijk ).
Ik vind de eerstgenoemde tekst in ieder geval erg verwarrend, zou geen voldoendes kunnen halen als alle boeken uit dat soort teksten zouden bestaan.
Viking84woensdag 4 februari 2009 @ 11:05
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:02 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?
Geen domme vraag, want ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. En ik heb nota bene taalbeheersing gestudeerd .

Het heeft iig iets te maken met de zinslenge en het percentage lange woorden (van 6 of 7 letters of meer). Maar ik vraag me ook af waarom deze maat gebruikt wordt, aangezien ik er ook nog nooit van gehoord had. Kende bijv wel de Mean Length of Utterance (MLU).
icecreamfarmer_NLwoensdag 4 februari 2009 @ 11:06
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:42 schreef Xcalibur het volgende:
als dat het niveau is, is het een stuk erger dan gedacht.... dit is nog gekker dan basisschoolniveau
idd dit gaat nergens over wat een onleesbaar gebeuren
Echo99woensdag 4 februari 2009 @ 11:08
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:02 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?
VMBO-er
honda1990woensdag 4 februari 2009 @ 11:09
Ja maak het nog wat makkelijker, straks stelt het VMBO diploma helemaal niks meer voor. Er zitten echt niet alleen domme mensen op het vmbo hoor. En anders kan je het kaf goed van het koren scheiden. Als vmbo'ers zo leren lezen en schrijven zit er straks helemaal geen toekomst meer in. Ik weet zeker dat als ze het niveau van het vmbo flink opkrikken de leerlingen vanzelf meegroeien.
honda1990woensdag 4 februari 2009 @ 11:10
Die 2e tekst gaat natuurlijk ook nergens over, zo schrijf je toch niet
Dagonetwoensdag 4 februari 2009 @ 11:18
Met zulke teksten beledig je de leerlingen niet alleen, je geeft meteen al aan dat ze opgegeven zijn en dat er geen moeite in ze gestoken gaat worden. En dan verbaasd opkijken als ze ontsporen.
Ibliswoensdag 4 februari 2009 @ 11:27
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:05 schreef Viking84 het volgende:
Het heeft iig iets te maken met de zinslenge en het percentage lange woorden (van 6 of 7 letters of meer). Maar ik vraag me ook af waarom deze maat gebruikt wordt, aangezien ik er ook nog nooit van gehoord had. Kende bijv wel de Mean Length of Utterance (MLU).
Zijn zulke indicatoren niet heel erg taal-afhankelijk? Ik kan me voorstellen dat talen als Hebreeuws of Arabisch, die klinkerloos geschreven worden – om maar niet over Chinees te spreken – een totaal andere indicator nodig hebben.

Ook kan ik me voorstellen dat het Nederlands stelselmatig ietsje hoger uitkomt dan het Engels, doordat veel voorkomende woorden zoals ‘ik’, ‘een’ en de vaak voorkomende buigings-e van bijvoegelijke naamwoorden de boel wat langer maken, naast nog het vermogen om woorden aan elkaar te plakken in het Nederlands. Het Deens heeft allicht eenzelfde verschijnsel, aangezien daar lidwoorden soms achter het zelfstandig naamwoord worden geschreven: huset – het huis.

Wel wordt je zinslengte dan korter: zoiets heb je ook bij talen die b.v. niet expliciet de handelende persoon bij werkwoorden vermelden: ik ben – soy. Voor het Nederlands klinkt een ‘Lix measure’ sowieso wat Engels: zijn er bepaalde parameters die per taal afgesteld worden?

Het klinkt namelijk als een, als ik eerlijk ben, vrij grove benadering en inschatting van de leesbaarheid, die zeker als deze op elke losse zin wordt toegepast heel erg ingrijpt. Wordt zoiets op zins-, alinea- of tekstniveau gemeten? (En dan nog is er natuurlijk genoeg variatie.)
Wheelgunnerwoensdag 4 februari 2009 @ 11:32
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:26 schreef Freak187 het volgende:
VMBO.... Dat was vroeger VBO/MAVO toch?

Ik heb MAVO gedaan en ben uiteindelijk op het HBO afgestudeerd...

Waarom doet de overheid nu alsof er een stelletje idioten op het VMBO zitten?
HBO
Freak187woensdag 4 februari 2009 @ 11:35
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:09 schreef honda1990 het volgende:
Ja maak het nog wat makkelijker, straks stelt het VMBO diploma helemaal niks meer voor. Er zitten echt niet alleen domme mensen op het vmbo hoor. En anders kan je het kaf goed van het koren scheiden. Als vmbo'ers zo leren lezen en schrijven zit er straks helemaal geen toekomst meer in. Ik weet zeker dat als ze het niveau van het vmbo flink opkrikken de leerlingen vanzelf meegroeien.
Psies..

VBO en MAVO hadden gescheiden moeten blijven.

VBO'ers wilden met hun handen werken.
MAVO'ers konden administratief aan de slag, of doorleren.

Dit slaat helemaal nergens op. Nu zitten kinderen met elkaar in de klas die andere behoeften hebben, terwijl ze niet eens zoveel dommer zijn.

Het zal wel weer goedkoper of zogenaamd makkelijker te organiseren zijn, maar de kwaliteit holt achteruit. En dat gaat zich ook voelen op het MBO.

Leve het competentie-gericht leren.
Freak187woensdag 4 februari 2009 @ 11:36
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:32 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

HBO
In de Klaagbaak vind ik dit soort reacties best, maar je kan ook inhoudelijk reageren.
Senecawoensdag 4 februari 2009 @ 11:36
Dat is geen Nijntje taal maar Carlo Piemol taal. Dat leest inderdaad voor geen meter.
Wheelgunnerwoensdag 4 februari 2009 @ 11:38
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:35 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Psies..

VBO en MAVO hadden gescheiden moeten blijven.

VBO'ers wilden met hun handen werken.
MAVO'ers konden administratief aan de slag, of doorleren.

Dit slaat helemaal nergens op. Nu zitten kinderen met elkaar in de klas die andere behoeften hebben, terwijl ze niet eens zoveel dommer zijn.

Het zal wel weer goedkoper of zogenaamd makkelijker te organiseren zijn, maar de kwaliteit holt achteruit. En dat gaat zich ook voelen op het MBO.

Leve het competentie-gericht leren.
Binnen het VMBO zijn ook verschillende niveaus. T voor de administratieven en stapelaars, de rest zijn praktijkgerichte leerwegen.
Freak187woensdag 4 februari 2009 @ 11:42
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:38 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Binnen het VMBO zijn ook verschillende niveaus. T voor de administratieven en stapelaars, de rest zijn praktijkgerichte leerwegen.
Maar de praktische of theoretische leerweg zijn nauwelijks verschillend.

MAVO en VBO waren vaak aparte scholen.

Beide leerwegen van het huidige VMBO zjin compromissen en ernstig gedevalueerd.
Wheelgunnerwoensdag 4 februari 2009 @ 11:49
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:42 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Maar de praktische of theoretische leerweg zijn nauwelijks verschillend.

MAVO en VBO waren vaak aparte scholen.

Beide leerwegen van het huidige VMBO zjin compromissen en ernstig gedevalueerd.
Het zijn 4 verschillende leerwegen, en ik vind het nog steeds behoorlijk vergelijkbaar met VBO/MAVO daarvoor. MAVO en VBO was hier in de buurt altijd dezelfde school, en dan had je nog de MAVO / HAVO / VWO instellingen. Op die laatste wordt nu ook alleen VMBO t aangeboden, net zoals er vroeger geen VBO werd aangeboden op die scholengemeenschappen.

Het enige wat echt veranderd is, is de naam. De meeste leerlingen zijn nog steeds gewoon niet zo snugger, het niveau is nog steeds laag, en de inhoud is ook weinig anders.
Scauruswoensdag 4 februari 2009 @ 11:52
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:49 schreef Wheelgunner het volgende:
Het zijn 4 verschillende leerwegen, en ik vind het nog steeds behoorlijk vergelijkbaar met VBO/MAVO daarvoor. MAVO en VBO was hier in de buurt altijd dezelfde school, en dan had je nog de MAVO / HAVO / VWO instellingen. Op die laatste wordt nu ook alleen VMBO t aangeboden, net zoals er vroeger geen VBO werd aangeboden op die scholengemeenschappen.

Het enige wat echt veranderd is, is de naam. De meeste leerlingen zijn nog steeds gewoon niet zo snugger, het niveau is nog steeds laag, en de inhoud is ook weinig anders.
Is commisie Dijsselbloem volledig aan je voorbij gegaan?
Freak187woensdag 4 februari 2009 @ 11:55
Inhoud is wel anders. Mijn vader geeft les op de middelbare school. Hij heeft VMBO tot VWO onder z'n hoede.

VMBO is een bedenksel waarbij gedacht wordt dat VMBO'ers die graag met hun handen willen werken, ook theorie vakken moeten doen. En daar slaan ze de plank volledig mis. Daardoor krijg je zoveel gezeur over schooluitval of spijbelen. En tegelijkertijd worden leerlingen die wél de theorie willen hebben, beinvloed door die gasten die het niks interesseert. Terwijl je het die gasten niet kwalijk kan nemen, want die hebben nu geen keus meer. Vroeger konden ze naar het VBO en lekker sleutelen aan auto's zonder al teveel zorgen.
Wheelgunnerwoensdag 4 februari 2009 @ 11:59
Ik heb zelf ook les gegeven op het VMBO, daar baseer ik mijn mening op. Als ze nu BB of KB volgen krijgen ze nauwelijks theorie...
Wheelgunnerwoensdag 4 februari 2009 @ 12:00
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:52 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Is commisie Dijsselbloem volledig aan je voorbij gegaan?
Kennelijk, wat is hun conclusie dan?
#ANONIEMwoensdag 4 februari 2009 @ 12:42
Het is schokkend om te zien hoe we complete generaties jongeren dom houden, in plaats van ze de juiste vaardigheden bij te brengen. Met teksten op het niveau van Nijntje leren deze jongeren op geen enkel moment hoe ze een fatsoenlijke zin formuleren, hoe ze een mening goed en krachtig kunnen verwoorden of hoe ze zich schriftelijk correct kunnen uitdrukken. De eisen die we stellen op het gebied van taalvaardigheid moeten fors naar boven worden bijgesteld.
honda1990woensdag 4 februari 2009 @ 13:06
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 12:42 schreef Elfletterig het volgende:
Het is schokkend om te zien hoe we complete generaties jongeren dom houden, in plaats van ze de juiste vaardigheden bij te brengen. Met teksten op het niveau van Nijntje leren deze jongeren op geen enkel moment hoe ze een fatsoenlijke zin formuleren, hoe ze een mening goed en krachtig kunnen verwoorden of hoe ze zich schriftelijk correct kunnen uitdrukken. De eisen die we stellen op het gebied van taalvaardigheid moeten fors naar boven worden bijgesteld.
Dat dus, hoe kan iemand die op het VMBO heeft geleerd dat je zo schrijft zich redden op de universiteit Terwijl dit toch zeker wel gebeurd, dit kan liggen aan een verkeerd advies, of iemand die zich laat ontwikkeld. Als je iedereen van zulke kansloze taal leren zal het ook nooit wat worden nee.... En over 10 jaar loopt de politiek te zeiken dat de taal van VMBO'ers zo slecht is (en terecht door zulk soort onzin) en verzinnen ze weer een nieuw systeem
Dichtpiet.woensdag 4 februari 2009 @ 13:21
Een paar etterbakjes in de klas die de sfeer verzieken -> Gemiddeld cijfer gaat naar beneden -> Onderwijs denkt: "Ah! Het is te moeilijk!" -> Studenten vervelen zich bij makkelijke opdrachten -> Nog meer etterbakjes -> Cijfers dalen nog meer -> "Jeetje! Nog makkelijker!" -> .... etc
Scauruswoensdag 4 februari 2009 @ 13:23
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:59 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik heb zelf ook les gegeven op het VMBO
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 12:00 schreef Wheelgunner het volgende:
Kennelijk, wat is hun conclusie dan?
_!

* Mompelt iets over vakkennis
#ANONIEMwoensdag 4 februari 2009 @ 13:30
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 13:21 schreef Dichtpiet. het volgende:
Een paar etterbakjes in de klas die de sfeer verzieken -> Gemiddeld cijfer gaat naar beneden -> Onderwijs denkt: "Ah! Het is te moeilijk!" -> Studenten vervelen zich bij makkelijke opdrachten -> Nog meer etterbakjes -> Cijfers dalen nog meer -> "Jeetje! Nog makkelijker!" -> .... etc
Of het nou alleen door de etterbakjes komt, weet ik niet, maar verder geef je het denk ik goed weer. De tendens in Nederland is jarenlang geweest om toetsen/lesmethodes makkelijker te maken of beoordelingen te versoepelen, in plaats van gewoon de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Wheelgunnerwoensdag 4 februari 2009 @ 13:32
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 13:23 schreef Scaurus het volgende:

[..]


[..]

_!

* Mompelt iets over vakkennis
Dat rapport is van vorig jaar, de laatste keer dat ik lesgaf was bijna 4 jaar geleden.
Freak187woensdag 4 februari 2009 @ 13:36
Scholen krijgen ook financiele vergoedingen iedere keer dat ze studenten met een diploma weg laten gaan.

De scholen (vooral MBO en HBO) zijn bereid om hun principes te laten varen.

Zo heb ik op het MBO meegemaakt dat bepaalde studenten van hun 5 een 6 werd gemaakt, zodat ze een bepaalde deelkwalificatie haalden en op die manier weer verder konden.

Op het HBO waren er personen die in hun 4de (!!!) jaar nog niet hun 'P' hadden behaald. Maar het was allemaal geen probleem.

De leraren op die scholen klaagden terecht over de goede oude tijd. Er heerst tegenwoordig op die scholen een cultuur van: Die toets halen en zodra ik die toets heb, verdiep ik me er niet meer in.

Studenten die alleen met toetsen op kwamen dagen... En dat mag van mij hoor.. maar het tekent wel de inzet die personen erin steken.
trancethrustwoensdag 4 februari 2009 @ 17:53
Ik zou niet eens naar de les komen als ik zoiets voorgeschoteld zou krijgen.
honda1990woensdag 4 februari 2009 @ 18:02
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 17:53 schreef trancethrust het volgende:
Ik zou niet eens naar de les komen als ik zoiets voorgeschoteld zou krijgen.
Dan ben je een probleemkind en woon je in een achterstandsbuurt

Wheelgunnerwoensdag 4 februari 2009 @ 18:09
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 17:53 schreef trancethrust het volgende:
Ik zou niet eens naar de les komen als ik zoiets voorgeschoteld zou krijgen.
Als je meer aan zou kunnen zou je waarschijnlijk niet op dat niveau zitten.
sweetlady-owoensdag 4 februari 2009 @ 18:33
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:01 schreef Yggie het volgende:
Dat is wel erg triest, teksten van dat (gebrek aan) niveau. Aan de andere kant, krijg ik bij nieuwsberichten als deze wel het gevoel dat ze wel het meest debielie stukje tekst uit een stapel vmbo boeken hebben gehaald om het zo verder op te blazen. Kunnen VMBO-ers melden of het echt zo ernstig is?
Op basis-niveau wel. Ik heb die boeken gezien.
Oud_studentwoensdag 4 februari 2009 @ 20:22
quote:
Een paleis met luizen en vlooien

(1) Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.

(2) Overal liepen luizen en vlooien.

(3) De mensen wasten zich bijna nooit.

(4) De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.

(5) De koning vond wassen ongezond.

(6) De bedienden sliepen met hun pruik op.

(7) De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.

(8) In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.

(9) Het was in de zomer heel warm in het paleis.

(10) In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Deze tekst is juist heel moeilijk en zou dus eerder aan de VWO leerlingen aangeboden moeten worden, immers er staan 9 statements die door logisch denken + vooronderstelde kennis met elkaar in verband gebracht moeten worden.

Uit (10) + (9) volgt: In het paleis konden de vlooien goed leven (a)
Uit (8) + (9) en (a) volgt dat er veel vlooien in het paleis goed konden leven in de zomer (b)
Uit (4) en (6) volgt (7) als je weet dat vlooien beweeglijke beestjes zijn, maar wat moet je met deze informatie ?

Uit (5) volgt niet dat de hofhouding zich niet zou wassen, tenzij je aanneemt dat het gewenst gedrag was om de gewoonten van de koning te immiteren.

Het verband tussen hygiëne en zich wassen vooronderstelt dat je al weet wat hygiëne is.

Het verband tussen veel luizen / vlooien en zich niet wasen wordt door de tekst niet duidelijk.
Eerder moet aangenomen worden dat de aantallen worden veroorzaakt door de warmte.
Iemand die het woord hygiëne niet kent zou kunnen denken dat dit "te veel warmte" zou kunnen betekenen.

Het wordt niet duidelijk wat (7) toevoegd aan de tekst, wordt bedoelt dat vlooien ziektes overdroegen aan de bedgenoten?

Conclusie:
- de volgorde van de zinnen lijkt willekeurig
- naar de logische structuur moet worden geraden (er worden geen causale verbanden gegeven)
- essentieele kennis wordt voorondersteld c.q. de lezer onthouden.
trancethrustwoensdag 4 februari 2009 @ 20:43
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 18:09 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Als je meer aan zou kunnen zou je waarschijnlijk niet op dat niveau zitten.
En als je een heel boek met dat soort taalgebruik leest kom je er ook niet meer bovenuit.
Ofyles2woensdag 4 februari 2009 @ 23:47
Of wat dacht je van het vmbo-woordenboek? Ook een regelrechte klap in het gezicht voor de vmbo'er.
AchJadonderdag 5 februari 2009 @ 01:12
Uit dit topic: Amsterdamse vmbo-school vindt wiel opnieuw uit
quote:
,,Daarmee schep je niet alleen een machtsverschil tussen leerlingen en leerkrachten, je vernietigt er ook de motivatie van het kind mee.’’
Gek he, 1 grote vriendenclub in de klas. Laten we het vooral op Bak-ker-tje Deeg niveau aanpakken.
sander89donderdag 5 februari 2009 @ 01:46
Kom op zeg, ze denken dat iedereen achterlijk is die op het VMBO zit.
Vooral op het GL/TL mag wel aardig niveau zijn, groot deel van hun wil ook uiteindelijk hun HBO diploma halen.
eleusisdonderdag 5 februari 2009 @ 01:53
Ik las de post.

Dat vond ik wel een beetje leuk.
sander89donderdag 5 februari 2009 @ 02:06
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 01:53 schreef eleusis het volgende:
Ik las de post.

Dat vond ik wel een beetje leuk.


honda1990donderdag 5 februari 2009 @ 13:20
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 01:46 schreef sander89 het volgende:
Kom op zeg, ze denken dat iedereen achterlijk is die op het VMBO zit.
Vooral op het GL/TL mag wel aardig niveau zijn, groot deel van hun wil ook uiteindelijk hun HBO diploma halen.
Idd, het merendeel van het MBO wat meestal van het VMBO afkomt wil gewoon HBO doen. Onzin dus om het niveau maar weer te verlagen. Ik kan me hier zo druk om maken...