abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65708870
AMSTERDAM - Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken wil een bindend correctief referendum invoeren.

Dat melden Haagse bronnen aan de NOS.

Bij zo'n referendum kunnen burgers een besluit van de overheid tegenhouden of terugdraaien. De overheid moet zich aan de uitslag van de volksraadpleging houden.

Ter Horst zal haar voorstel vrijdag voorleggen aan de ministerraad. Betrouwbare bronnen hebben dinsdag een bericht daarover van het NOS Journaal bevestigd.

Voor meer info:http://www.nu.nl/algemeen/1911110/ter-horst-wil-correctief-referendum.html

Wat een verrijking van ons land. Een ware democratie. Voor de voorstanders onder ons: niet iedereen is in staat om een land te regereren.

Mijn tegenargumenten:

- lang niet iedereen is capabel om beslissingen te maken
- Verkeerde beeldvorming van de media
- Ophitsen van mensen

En bovenal: veranderingen doorvoeren met te weinig informatie.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 21:26:26 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65708912
We hebben allemaal gezien wat er gebeurde tijdens het referendum over de eu grondwet.
Dus laten we dit maar niet doen.....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:27:38 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_65708965
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:26 schreef Netsplitter het volgende:
We hebben allemaal gezien wat er gebeurde tijdens het referendum over de eu grondwet.
Dus laten we dit maar niet doen.....
Dat is wel een slechte vergelijking, aangezien dat referendum waardeloos was toen Frankrijk al had tegengestemd.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 21:29:03 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65709052
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:27 schreef TNA het volgende:

[..]

Dat is wel een slechte vergelijking, aangezien dat referendum waardeloos was toen Frankrijk al had tegengestemd.
Nee hoor.
Wij als volk hadden ook ja kunnen stemmen.
Dat negen van de tien mensen totaal niet wist waar over het ging en dus maar het kabinet af probeerden te schieten, dat gaat dan weer gebeuren.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:29:22 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65709076
Lastig lastig. Referenda vind ik het moeilijkste punt uit m'n politieke ideologie. Ik heb werkelijk geen idee of ik voor of tegen ben.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:32:35 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_65709254
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Nee hoor.
Dat negen van de tien mensen totaal niet wist waar over het ging en dus maar het kabinet af probeerden te schieten, dat gaat dan weer gebeuren.
'Ja' stemmen had geen zin omdat het verdrag al was verworpen. De burger had geen enkele invloed meer, maar kon alleen Balkenende nog pesten. Bij een collectief referendum valt er wél wat te kiezen.

Er zijn veel tegenargumenten te bedenken, maar de vergelijking met de grondwet gaat mank.
pi_65709271
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Nee hoor.
Volgens mij ging het de nee-stemmers vooral over het tegengaan van de bemoeienis vanuit de EU.
Met als gevolg dat Nederland zijn identiteit kwijtraakt.

En kijk eens wat er nu aan de hand is.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 21:34:38 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65709385
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:32 schreef Specularium het volgende:

[..]

Volgens mij ging het de nee-stemmers vooral over het tegengaan van de bemoeienis vanuit de EU.
Met als gevolg dat Nederland zijn identiteit kwijtraakt.

De gemiddelde NL'er stemde tegen omdat men tegen de euro is/was, wrok dus.
Ik durf te wedden dat negen van de tien mensen op de straat niet heeft gelezen waar het referendum over ging.
pi_65709706
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:25 schreef Integrity het volgende:
Bij zo'n referendum kunnen burgers een besluit van de overheid tegenhouden of terugdraaien. De overheid moet zich aan de uitslag van de volksraadpleging houden.
Met name dat laatste is mijns inziens een probleem van legaliteit. Het spreekt voor zich dat met name impopulaire besluiten (en dat zijn er nogal wat) onderwerp worden van een correctief referendum. Een overheid moet echter juist impopulaire besluiten durven nemen als die in bestuurlijk opzicht nu eenmaal nodig zijn, en die overheid moet vervolgens ook dat besluit verdedigen desnoods voor de rechter. Du moment dat de overheid zich kan ontdoen van zon besluit door zich te verschuilen achter een correctief referendum, kan niemand meer ter verantwoording worden geroepen voor het feit dat een impopulair besluit niet is genomen, terwijl het wel genomen had moeten worden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_65709752
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:32 schreef Specularium het volgende:
Er is helemaal niks aan de hand.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_65709917
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:34 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

De gemiddelde NL'er stemde tegen omdat men tegen de euro is/was, wrok dus.
Ik durf te wedden dat negen van de tien mensen op de straat niet heeft gelezen waar het referendum over ging.
Klopt, maar dat kun je ook zeggen van Tweede Kamer verkiezingen.
Alsof de meeste mensen een heel partijprogramma gaan doorlezen om hun stem te bepalen.
pi_65709994
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:40 schreef Argento het volgende:

[..]

Er is helemaal niks aan de hand.
Nee? Er is geen dwang vanuit de EU om onze wetten te wijzigen?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 21:45:17 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65710106
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:42 schreef Specularium het volgende:

[..]

Klopt, maar dat kun je ook zeggen van Tweede Kamer verkiezingen.
Alsof de meeste mensen een heel partijprogramma gaan doorlezen om hun stem te bepalen.
Klopt ook.
Dat doen de meeste ook niet.
Die kijken rond wat hun familie/vrienden/kennissen enzo gaan stemmen.
Ook de media heeft hier een grote rol in aangezien die mensen kan beinvloeden die daar gevoelig voor zijn.
pi_65710262
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:40 schreef Argento het volgende:

[..]

Met name dat laatste is mijns inziens een probleem van legaliteit. Het spreekt voor zich dat met name impopulaire besluiten (en dat zijn er nogal wat) onderwerp worden van een correctief referendum. Een overheid moet echter juist impopulaire besluiten durven nemen als die in bestuurlijk opzicht nu eenmaal nodig zijn, en die overheid moet vervolgens ook dat besluit verdedigen desnoods voor de rechter. Du moment dat de overheid zich kan ontdoen van zon besluit door zich te verschuilen achter een correctief referendum, kan niemand meer ter verantwoording worden geroepen voor het feit dat een impopulair besluit niet is genomen, terwijl het wel genomen had moeten worden.
En daarbij komt dat mensen zoals bijvoorbeeld Wilders bij specifieke situaties heel wat invloed kunnen uitoefenen. Meer nog dan 30 zetels in de kamer. Het baart me zorgen. Niet zozeer om Wilders, maar wel om de aanhang. We hebben zelf kunnen lezen dat Spong behoorlijk wat dreigbriefjes heeft gehad.
pi_65710313
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:43 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nee? Er is geen dwang vanuit de EU om onze wetten te wijzigen?
Als je op richtlijnen doelt, jazeker. Maar wat is daar tegen?

En voor het overige zijn de geleerden er nog niet helemaal over uit of de Europese rechtsorde (en dan met name de Eerste Pijler verordeningen) rechtstreeks doorwerkt in de Nederlandse rechtsorde, of dat artikel 93 en 94 Grondwet daar nog iets over te zeggen hebben. Let in dat verband ook op 91 lid 3 Grondwet.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 21:51:13 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65710481
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:47 schreef Integrity het volgende:

[..]

En daarbij komt dat mensen zoals bijvoorbeeld Wilders bij specifieke situaties heel wat invloed kunnen uitoefenen. Meer nog dan 30 zetels in de kamer. Het baart me zorgen. Niet zozeer om Wilders, maar wel om de aanhang. We hebben zelf kunnen lezen dat Spong behoorlijk wat dreigbriefjes heeft gehad.
Nah, dat is dezelfde aanhang als toendertijd met Fortyun en die hebben zichzelf aardig snel om zeep geholpen.
Dat soort mensen kunnen alleen maar schoppen.
Wanneer ze daadwerkelijk iets moeten gaan presteren zakken ze door de mand en valt alles als een kaartenhuis in elkaar.
pi_65710671
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Nah, dat is dezelfde aanhang als toendertijd met Fortyun en die hebben zichzelf aardig snel om zeep geholpen.
Wanneer ze daadwerkelijk iets moeten gaan presteren zakken ze door de mand en valt alles als een kaartenhuis in elkaar.
Alleen is die groep dan zo groot, dat ze wetten kunnen tegenhouden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 21:55:42 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65710746
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:54 schreef Integrity het volgende:

[..]

Alleen is die groep dan zo groot, dat ze wetten kunnen tegenhouden.
Zou je denken??
Denk dat er onderling weer de nodige vetes uitgevochten gaan worden.
Met als eindresultaat de LPF.
pi_65710829
Referendums zijn sowieso overbodig..
De opkomst is laag en daardoor niet te gebruiken.
Iedereen heeft gewoon de mogelijkheid om te stemmen en aan die personen vertrouw je iets toe. Dan moet je het niet achteraf terug willen draaien, dan gebeurd er nooit wat.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_65710883
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Maar moet je ze doormiddel van een referendum de mogelijkheid bieden om nederland in elkaar te laten zakken?

Ik ben er net zoals iemand eerder al opmerkte niet uit wat of ik voor of tegen ben. lastig, lastig.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_65710977
Het eerste correctief referendum mag dan voor mijn part gaan over het terugdraaien van de wet over een correctief referendum
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 22:00:30 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65711023
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:58 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Maar moet je ze doormiddel van een referendum de mogelijkheid bieden om nederland in elkaar te laten zakken?

Ik ben er net zoals iemand eerder al opmerkte niet uit wat of ik voor of tegen ben. lastig, lastig.
Het correctief referendum gaat er echt niet komen.
Het is de eerste keer al om zeep geholpen door ene Bolkestijn als ik het goed heb en deze keer zal iemand anders het finaal afschieten.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 22:01:40 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65711084
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:26 schreef Netsplitter het volgende:
We werden tijdens de campagnge belogen en bedreigt door onze bestuurders (oorlog, stroomvalt uit) en vervolgens werd de uitslag genegeerd. Het referendum heeft dus zeker nut gehad. De stemmer weet zijn plaats weer.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_65711106
Goed concept.

Alle tegenargumenten stellen "het volk" als inferieur, terwijl het volk de overheid dient te controleren, niet andersom.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 februari 2009 @ 22:04:31 #25
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65711242
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 22:02 schreef Salvad0R het volgende:
Goed concept.

Alle tegenargumenten stellen "het volk" als inferieur, terwijl het volk de overheid dient te controleren, niet andersom.
Ow kom op.
Jij wil zeggen dat de gemiddelde sbs6 kijker genoeg van politiek enzo weet om een goede beslissing te maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')