Erg actueel en vast herkenbaar voor de mensen in [AEX].quote:Slapend rijk
Frans Bromet portretteert beleggers voor en tijdens de kredietcrisis.
Kelderende beurskoersen, banken die over de kop gaan en dreigende massaontslagen. Het dagelijkse nieuws wordt beheerst door de gevolgen van de crisis op de financiële markten. Veel particuliere beleggers hebben een flink deel van hun vermogen in rook op zien gaan. Een jaar geleden was alles nog rustig en leek het soms wel of je op de beurs slapend rijk kon worden.
In NCRV Dokument Slapend Rijk volgt Frans Bromet een bont gezelschap particuliere beleggers en gaat op zoek naar hun motieven. Terwijl de financiële crisis inslaat als een bom, peilt Bromet de emoties. Terwijl de één fors moet inleveren, zorgen de kelderende koersen voor de ander juist voor enorme winsten.
Uitzenddatum: 2 en 9 februari 2009
Tja achteraf praten is altijd gemakkelijkquote:Op maandag 2 februari 2009 23:57 schreef Arcee het volgende:
Een vrouw wou nog even wachten met instappen en verwachtte dat de AEX zou uitbodemen op 460.:')
Ze zat dan te denken om in Aegon en Fortis te gaan beleggen, want die konden nauwelijks nog lager.
x10000quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:07 schreef M.Melandri het volgende:
Op TT ging die 1ne handelaar wel flink de mist in (¤23 naar ¤21).
Net ff gekeken... Was inderdaad erg interessant om te zien hoe de verschillende mensen denken over het particulair beleggen. Vooral die vrouw was erg vermakelijkquote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:26 schreef Goverman het volgende:
Was mooi om te zien: de ene belegger zegt: "wat mensen niet realiseren is dat ze eigenlijk met gokken bezig zijn, wanneer de beurs stijgt kan hij verder stijgen en wanneer hij daalt kan hij verder dalen. Dat maakt mensen onrustig en dat maakt dat het eigenlijk gokken is".
Die troela met pareloorbellen: "het is geen gokken, omdat ik fundamentele en technische analyse toepas. Dat komt weliswaar niet altijd uit, maar het is wel analyse."
De docenten bij de beleggingscursussen waren ook lekker bezig: "de analisten doen wel alsof ze het weten met hun voorspellingen, en soms hebben ze het ook wel bij het rechte eind... maar even vaak ook niet. Niemand kan in de toekomst kijken, anders zou ik hier ook niet zitten: snel geld verdienen wil iedereen en is dus het moeilijkste spel dat er is."
'Mooie docu van mensen met verschillende achtergronden die aan het beleggen zijn. De beurs daalt en mensen balen al flink, terwijl (wat we nu weten) de grote klap nog moet komen... Ik ben erg benieuwd naar volgende week.
Toch klopt dit zeker wel wat ze zeggen. Structureel de markt verslaan (iets wat ik onder snel geld verdienen schaar) is haast onmogelijk omdat je dan betere informatie moet hebben dan de markt heeft.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:26 schreef Goverman het volgende:
De docenten bij de beleggingscursussen waren ook lekker bezig: "de analisten doen wel alsof ze het weten met hun voorspellingen, en soms hebben ze het ook wel bij het rechte eind... maar even vaak ook niet. Niemand kan in de toekomst kijken, anders zou ik hier ook niet zitten: snel geld verdienen wil iedereen en is dus het moeilijkste spel dat er is."
Klopt, maar je moet ook je eigen profiel maken en niet vergelijken met anderen. Ik zie dikwijls mensen instappen terwijl ik denk 'even niet'. Regelmatig zie ik ze rendement maken en dan bekruipt mij ook het gevoel dat ik iets 'heb gemist'. Het is allemaal gretigheid, je hoéft niet te beleggen, maar mensen denken hier en daar nog een ritje te pakken en dat gaat mis zodra de beurs zich omdraait.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Toch klopt dit zeker wel wat ze zeggen. Structureel de markt verslaan (iets wat ik onder snel geld verdienen schaar) is haast onmogelijk omdat je dan betere informatie moet hebben dan de markt heeft.
Ze kwam, op mij tenminste, ook redelijk arrogant over... Tot ze op haar bek ging tenminstequote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:21 schreef pberends het volgende:
Die vrouw. Vreselijk mens.
Die baarmans en die boorplatformnerd waren geniaal.
Idd, en dan op dat podium, over die eigenschappen:quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:21 schreef pberends het volgende:
Die vrouw. Vreselijk mens.
Die baarmans en die boorplatformnerd waren geniaal.
de beste belegging is cashquote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:08 schreef elcastel het volgende:
[..]
Klopt, maar je moet ook je eigen profiel maken en niet vergelijken met anderen. Ik zie dikwijls mensen instappen terwijl ik denk 'even niet'. Regelmatig zie ik ze rendement maken en dan bekruipt mij ook het gevoel dat ik iets 'heb gemist'. Het is allemaal gretigheid, je hoéft niet te beleggen, maar mensen denken hier en daar nog een ritje te pakken en dat gaat mis zodra de beurs zich omdraait.
Een collega van me bleef in Fortis zitten toen ze nog op 17¤ stonden. Hij hield ze aan, vond dat defensief en hij zou een lekker dividend pakken tot de bui over is. Ik heb hem nog gevraagd waarom er niet uitstappen tot het beter weer is, de financiele sector is zo link. Het antwoord was : 'waar moet ik dan in beleggen ??'
Tja ..
En dan ook nog heilig geloven in haar eigen technische analysesquote:Op donderdag 5 februari 2009 00:22 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Idd, en dan op dat podium, over die eigenschappen:
"geduld hebben, een vrouwelijke eigenschap" haha![]()
"weloverwogen beslissingen nemen, ook een vrouwelijke eigenschap hihi"![]()
Weloverwogen op basis van haar eigen technische analyse![]()
voor de baard trouwens.
Ik niet. Die baard en z'n boorplatform vriend gaven aan dat ze nooit belastingen betaalden, omdat koerswinsten belastingvrij zouden zijn. Dit is ook zo voor wat betreft de inkomstenbelasting, maar ze moeten natuurlijk wel de vermogensrendementsheffing betalen over hun tot nu toe opgebouwde vermogen. Als hij op een gegeven moment inderdaad 400.000 euro had, dan gaat het hier om een serieuze belastingontduiking.quote:Op donderdag 5 februari 2009 01:36 schreef raptorix het volgende:
Heerlijk baard ze analyse was trouwens vrij scherp, zou hem wel gunnen als ie flink gecashed heeft,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |