Waar gaat de kerk nu naartoe?quote:AMSTERDAM - Gewetensnood drijft theoloog/ethicus uit katholieke kerk. ‘Er is geen plaats meer voor een kritisch geluid.’
Theoloog en ethicus Jean-Pierre Wils (51) stapte afgelopen week uit de rooms-katholieke kerk uit schaamte voor de pauselijke rehabilitatie van een groep Holocaust-ontkenners. De hoogleraar heeft ook zijn leeropdracht theologische ethiek aan de Faculteit der Theologie in Nijmegen neergelegd.
Tientallen jaren heeft u onderzoek gedaan en lesgegeven aan een faculteit die onder controle staat van de katholieke kerk. En dan ineens stapt u op. Wat is er gebeurd?
‘Ik mocht vorige week een inleiding houden voor de Holocaust Memorial Day op de universiteit van Nijmegen. Terwijl ik die tekst voorbereidde, begon alle heibel over de rehabilitatie van de Pius X-beweging door de paus. En over één lid van die club, bisschop Williamson, die de omvang van de Holocaust ontkent. De gaskamers waren volgens hem slechts desinfectieruimten. Ik heb de voordracht gehouden in aanwezigheid van Auschwitz-overlevenden, en ik schaamde me dood. Ik kon niet langer lid zijn van de katholieke kerk, merkte ik, zonder mijn zelfrespect te verliezen.’
U raakte niet eerder in gewetensnood?
‘De reïntegratie van een anti-democratische en fascistoïde groepering binnen de kerk was de druppel die het vat deed overstromen. Mijn vertrek is het resultaat van een lange worsteling met een kerk die steeds orthodoxer en anti-liberaler wordt. Het begon al te knagen toen eind jaren zeventig mijn theologiedocent Hans Küng zijn mandaat moest inleveren. Ik leerde dat slechts een bepaald profiel welkom is in de rooms-katholieke kerk. Er is geen plaats meer voor een kritisch geluid.’
Hoe doe je dat, uit de kerk stappen?
‘Het blijkt een emotieloze handeling op het gemeentehuis. Woensdagochtend meldde ik mij bij een mevrouw in een stoffig kamertje; zij vroeg om mijn paspoort en rekende 30 euro administratiekosten. Ik was een beetje verontwaardigd dat het zó simpel ging. Kennelijk had ik behoefte aan wat meer plechtigheid.’
U noemt de Pius X-beweging een fascistoïde club.
‘Zij beweren onder meer dat het Tweede Vaticaanse Concilie (een aantal liberaliseringen, red.) het gevolg is geweest van de invloed van de vrijmetselarij en van de joodse lobby. Het antisemitisme druipt van hen af, al jaren. De paus verrichtte een politieke daad toen hij hen weer opnam in de katholieke kerk. Ik zeg niet dat de paus een antisemiet is, maar hij is wel bereid voortaan de kost te betalen voor deze beweging.’
Het schijnt een misverstand in het Vaticaan te zijn geweest.
‘De geluiden die nu loskomen over miscommunicatie tussen kardinalen – de paus zou niet goed geïnformeerd zijn geweest – gaan er bij mij niet in. De paus weet precies met wie hij te maken heeft. Er worden nu opeens katholieke sprookjes verspreid.’
Heeft u reacties gekregen van bisschoppen of gewone kerkgangers?
‘De reacties van collega’s waren ontroerend. Ik merk dat ik niet de enige theoloog ben met twijfels. Velen vinden de screening door de rooms-katholieke kerk ronduit vernederend. Van een dialoog tussen bisschoppen en theologen is al lang geen sprake meer. De kerk vindt ons lastig, te kritisch. Maar ik ben niet op zoek naar apostelen. Mijn daad kwam voort uit een persoonlijke gewetensnood.’
Hoe moet het volgens u verder met de katholieke kerk?
‘Ik koester geen illusies meer over een moderne, liberale koers. Mijn oude leraar Küng noemde onlangs deze paus de Bush van de katholiek kerk. Daar ben ik het wel mee eens. Ik vermoed dat de kerk West-Europa heeft opgegeven. Daar wonen voornamelijk papieren katholieken. De groep die nog gelooft in de idealen van het Tweede Concilie, in een moderne, liberale kerk, sterft langzaam uit.’
Had het dan een koers ? of een scheve schaats (1942-1945)quote:Op maandag 2 februari 2009 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waar gaat de kerk nu naartoe?
Alleen als het je interesseert natuurlijk.quote:Op maandag 2 februari 2009 02:17 schreef marcb1974 het volgende:
Is dat iets om ons druk over te maken?
Ik acht dit niet een plotse wending van de kant van het Vaticaan; al enige decennia zijn West-Europese katholieken en het Vaticaan uit elkaar aan het groeien. Vermoedelijk zal de gematigd-orthodoxe koers verder doorgezet blijven worden, vooral ook omdat de kerk alleen nog groeit in Zuid-Amerika en Afrika, en men er daar wat conservatievere opvattingen op nahoudt. wat we duidelijk wordt is dat het Vaticaan bezorgder is om een schisma aan rechterzijde dan om het eventuele verlies van een deel van de liberale vleugel. Gezien de welhaast obsessieve angst bij het Vaticaan voor schisma's is dat niet echt verrassend te noemen.quote:Op maandag 2 februari 2009 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)est-Europa_opgegeven
[..]
Waar gaat de kerk nu naartoe?
Deze man woont in Duitsland, daar moet je je, i.v.m. de kerkbelasting op het gemeentehuis laten uitschrijven, in Nederland heeft je gemeente hier niets mee van doen.quote:Op maandag 2 februari 2009 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
‘Het blijkt een emotieloze handeling op het gemeentehuis. Woensdagochtend meldde ik mij bij een mevrouw in een stoffig kamertje; zij vroeg om mijn paspoort en rekende 30 euro administratiekosten. Ik was een beetje verontwaardigd dat het zó simpel ging. Kennelijk had ik behoefte aan wat meer plechtigheid.’
Ik kreeg bij verhuis ook gelijk een acceptgiro op mijn naam om kerkgeld te betalen.quote:Op maandag 2 februari 2009 09:06 schreef livelink het volgende:
In Nederland staat (stond) bij de gemeente ook ingeschreven welk geloof je hebt. Dat is ook de reden waarom je na een verhuizing direct post krijgt van de kerk als je geregistreerd staat. De gemeente geeft dat braaf door.
In ieder geval was dat zo circa 15 jaar geleden. Toen ben ik ook naar de gemeente gestapt om RK in mijn registratie te laten verwijderen. Ik kan me niet herinneren of ik daar geld voor moest betalen (vast wel).
Ik wilde met de vorige paus al op geen enkele wijze geassocieerd worden, maar deze lijkt nog erger te zijn
Typerend stuk weer. De enige redding voor de RK kerk is een Liberale Paus die oud en nieuw weet te verenigen en de kerk kan laten aanpassen aan de hedendaagse normen en waarden. Benedictus is 250 jaar te laat geboren lijkt het en leeft nog in de tijd dat de Kerk een autoriteit was in plaats van een toevluchtsoord.quote:Op maandag 2 februari 2009 09:23 schreef yvonne het volgende:
Paus schaadt aanzien Duitsland zoals Bush dat van VS schaadde’
knip
/Paus_schaadt_aanzien_Duitsland_zoals_Bush_dat_van_VS
Nee, tegenwoordig niet meer. De mutaties in de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) worden, tenzij je hier geen toestemming voor hebt gegeven, aan de SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie) doorgegeven, je hebt dus hooguit een vinkje bij je naam staan dat dit moet gebeuren, maar sedert 1994 niet welk geloof je aanhangt.quote:Op maandag 2 februari 2009 09:06 schreef livelink het volgende:
In Nederland staat (stond) bij de gemeente ook ingeschreven welk geloof je hebt. Dat is ook de reden waarom je na een verhuizing direct post krijgt van de kerk als je geregistreerd staat. De gemeente geeft dat braaf door.
In ieder geval was dat zo circa 15 jaar geleden. Toen ben ik ook naar de gemeente gestapt om RK in mijn registratie te laten verwijderen. Ik kan me niet herinneren of ik daar geld voor moest betalen (vast wel).
Ik wilde met de vorige paus al op geen enkele wijze geassocieerd worden, maar deze lijkt nog erger te zijn
Als je je laat uitschrijven bij de kerk worden je gegevens daar verwijderd. Op het gemeentehuis kun je alleen zeggen: geef mijn gegevens niet door aan de SILA, je bereikt daarmee dat de kerk je niet kan 'achtervolgen' als je verhuist, maar je staat nog steeds in het doopregister ingeschreven. Daarvoor moet je een brief schrijven, naar de Katholieke ledenadministratie, of het bisdom, of iets dergelijks, om je echt uit te laten schrijven.quote:Op maandag 2 februari 2009 09:47 schreef livelink het volgende:
Hoe weet de SILA dan vervolgens weer welke religie het betreft? Moet of kan ik me daar nog ergens afmelden of zo?
Zijn dat Nederlandse pastoors of Zuid-Amerikaanse? Met de name de laatste komen nogal eens in het nieuws omdat ze aangetrokken worden om in Nederland voor te gaan vanwege het gebrek aan Nederlandse studenten, en vanwege hun behoudendheid.quote:Mijn ouders zijn overtuigd katholiek en ook heel actief in de kerk en zelfs zij beginnen nu te twijfelen. Ze vinden hun geloofsbeleving wel volledig losstaan van wat de paus dicteert, maar uiteindelijk zien zij ook de gevolgen van het beleid. Liberale pastoors worden vervangen en hun nieuwe pastoor is erg streng in de leer en heeft geen oog voor de wensen van de parochieleden. Steeds meer mensen keren zich af en ook mijn ouders beginnen steeds meer te twijfelen. Ze gaan tegenwoordig naar de oecumenische diensten omdat dat nog het meest aansluit bij hun beleving. Kennelijk wil de kerk dit soort leden ook niet meer.
Maar misschien ook hoopvol. Misschien dat er na jaren van een onbuigzame houding er eindelijk echt iets gaat breken.quote:Mijn vertrek is het resultaat van een lange worsteling met een kerk die steeds orthodoxer en anti-liberaler wordt.
Als een van je ouders gedoopt is sta jij waarschijnlijk ook ingeschreven (ik vind dat een belachelijke regel, maar het is zo). Je kunt tegenwoordig vaak via internet de inzage in het GBA regelen. Als je dan nog een keer verhuist ben je ze kwijt.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:07 schreef Sjonnjoop het volgende:
ook ff offtopic, ik ben niet gedoopt of wat dan ook, nergens bij een kerk aangemeld, hoogstens mn moeder maar toch krijg ik spam van die (protestante..?) gasten,..?
Thanksquote:Op maandag 2 februari 2009 10:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als een van je ouders gedoopt is sta jij waarschijnlijk ook ingeschreven (ik vind dat een belachelijke regel, maar het is zo). Je kunt tegenwoordig vaak via internet de inzage in het GBA regelen. Als je dan nog een keer verhuist ben je ze kwijt.
Anders moet je b.v. een brief aan je scriba sturen van de lokale gemeente.
Ik heb het gevoel dat er meer zorgen zijn om het afbrokkelen van de kerk, dan om de richting waarin de kerk zich begeeft. Daarnaast zijn veel van oorsprong progressieve katholieken inmiddels weg. De Volkskrant was ook een Katholieke, progressieve krant. Het behoudende beleid van de RK heeft denk ik ook de kloof heel erg vergroot.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:03 schreef livelink het volgende:
Nee, dat zijn nog wel Nederlandse pastoors zover ik weet. Ik heb hen niet gehoord over Zuid-Amerikaanse pastoors, dan praat je echt over een hele stap verder. Het gaat de verkeerde kant op, vind ik.
Vroeger had je nog de 8-mei beweging, die nog tegenwicht bood aan de meer orthodoxe stromingen, maar die beweging is ook een stille dood gestorven.
Ik denk eerlijk gezegd dat de enige vorm van protest nu is om je massaal uit te laten schrijven als je het niet met het beleid eens bent. Een hervorming bewerkstelligen van binnenuit is een utopie, denk ik.
Nee hoor. In Zuid-Amerika gaat het nog erg goed met de RK.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:53 schreef DustPuppy het volgende:
Zou dit dan toch het einde van de RK kerk zijn?
Laten we het hopen.
Er zijn nog meer dan een miljard volgelingen, en wat één hoogleraar uit Nijmegen doet is nou niet echt representatief voor heel Katholiek West-Europa.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:53 schreef DustPuppy het volgende:
Zou dit dan toch het einde van de RK kerk zijn?
Laten we het hopen.
Hun thuisfront is Zuid-Europa, en nogmaals, die ene man is niet representatief.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:06 schreef DustPuppy het volgende:
Laat ik het dan zo zeggen: Het einde van de Rooms-Katholieke Kerk in West-Europa.
En dan zijn ze toch het thuisfront kwijt.
In Italië, Spanje en Portugal heeft de RK nog stevig voet aan de grond.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:06 schreef DustPuppy het volgende:
Laat ik het dan zo zeggen: Het einde van de Rooms-Katholieke Kerk in West-Europa.
En dan zijn ze toch het thuisfront kwijt.
De protocollen van Zion aanmerken als waarheid. Wat een walgelijke man is het ook. De hele brief is op een curieuze manier wel de moeite van het lezen waard.quote:By remarkable circumstances it reached the West, where it should be far better known than it is, but of course the modern world has a thousand ways of smothering its own dirty secrets. God puts in men's hands the "Protocols of the Sages of Sion" and the "Rakovsky Interview", if men want to know the truth, but few do.
Ook steeds minder, tegenwoordig; onder andere evangelische bewegingen krijgen daar - net zoals in Nederland, trouwens - steeds meer voet aan de grond.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. In Zuid-Amerika gaat het nog erg goed met de RK.
De kracht van de evangelische bewegingen is natuurlijk dat ze met een schone lei beginnen, en daarom een stuk actueler en moderner kunnen zijn. Anderzijds zijn het ook vaak kinderen van hun tijd en verworden ze na verloop van tijd tot nichegroepjes.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef Reya het volgende:
[..]
Ook steeds minder, tegenwoordig; onder andere evangelische bewegingen krijgen daar - net zoals in Nederland, trouwens - steeds meer voet aan de grond.
In de Verenigde Staten zijn de evangelische bewegingen juist sterk geinstutionaliseerd, maardat is dan ook een land zonder sterke katholieke traditie.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
De kracht van de evangelische bewegingen is natuurlijk dat ze met een schone lei beginnen, en daarom een stuk actueler en moderner kunnen zijn. Anderzijds zijn het ook vaak kinderen van hun tijd en verworden ze na verloop van tijd tot nichegroepjes.
Als instituut met een ongelooflijke traditie en politieke en maatschappelijke invloed is de Katholieke kerk niet te onderschatten
quote:Er worden nu opeens katholieke sprookjes verspreid.’
quote:Er is geen plaats meer voor een kritisch geluid.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.quote:De reïntegratie van een anti-democratische en fascistoïde groepering binnen de kerk
Deze opmerking getuigt van zo weinig kennis van zaken.quote:Op maandag 2 februari 2009 03:22 schreef Bommenlegger het volgende:
Die paus he..
Is dat geen duitser?
Owwwwwww bergrijp het al...
Laat het de Katholieken niet horen! Zij zijn de moederkerk!quote:Op maandag 2 februari 2009 14:22 schreef daReaper het volgende:
[ afbeelding ]
Tijd om massaal over te stappen naar de orthodoxe kerk, da's toch immers waar de katholieke kerk een afsplintering van is.
Ook onder Nederlandse pastoors zitten er behoorlijk wat die nogal streng in de leer zijn. Zeker onder de 'late roepingen' zijn het er opvallend veel. En dat zijn eigenlijk nog de enigen die zich laten wijden.quote:Op maandag 2 februari 2009 09:57 schreef Iblis het volgende:
Zijn dat Nederlandse pastoors of Zuid-Amerikaanse? Met de name de laatste komen nogal eens in het nieuws omdat ze aangetrokken worden om in Nederland voor te gaan vanwege het gebrek aan Nederlandse studenten, en vanwege hun behoudendheid.
Dat is net zo grappig als mensen die een god aanbiddenquote:
Sinds wanneer is dat het geval?quote:
http://www.rkledenadministratie.nl/index.php?id=49quote:Op maandag 2 februari 2009 21:28 schreef Tizitl het volgende:
Effe vraagje offtopic: als je zelf gedoopt bent hoe kom je dan weer uit de kerk? Ben namelijk wel gedoopt toen ik klein was maar zie eigenlijk sinds ik 10 was de kerk alleen van binnen bij een begrafenis of iets dergelijks. Ik ben het ook totaal oneens met de kerk op ongeveer elk denkbaar punt en heb er ook wel eerder mee gespeeld uit te treden maar was een beetje te lui om het echt uit te zoekenIk ben overigens Rooms-Katholiek gedoopt mocht dat wat uitmaken.
Owja ben je dan ook van die vage doopnamen af of hoe zit dat verder? Alvast bedankt voor eventuele hulp.
Edit: typen is moeilijk.
Ik vond dit: "Indien men de doop ongedaan wenst te maken, kan men met behulp van een Actus Formalis Defectionis ab Ecclesia Catholica een aanvraag indienen om zich uit het doopregister te laten verwijderen. De doop zelf, als binding met het Lichaam van Christus, kan volgens de Kerk echter niet ongedaan gemaakt worden. De Kerk beschouwt een dergelijke aanvraag als een daad van geloofsafval, ketterij of een schismatische daad, waarvoor het canon 1364 §1 het canoniek recht van toepassing is.quote:Op maandag 2 februari 2009 21:28 schreef Tizitl het volgende:
Effe vraagje offtopic: als je zelf gedoopt bent hoe kom je dan weer uit de kerk? Ben namelijk wel gedoopt toen ik klein was maar zie eigenlijk sinds ik 10 was de kerk alleen van binnen bij een begrafenis of iets dergelijks. Ik ben het ook totaal oneens met de kerk op ongeveer elk denkbaar punt en heb er ook wel eerder mee gespeeld uit te treden maar was een beetje te lui om het echt uit te zoekenIk ben overigens Rooms-Katholiek gedoopt mocht dat wat uitmaken.
Owja ben je dan ook van die vage doopnamen af of hoe zit dat verder? Alvast bedankt voor eventuele hulp.
Edit: typen is moeilijk.
Er is nog een leven na de paus hoor. Geloof me!quote:Op maandag 2 februari 2009 21:41 schreef Monidique het volgende:
Nou, lekker dan,. Hoe moet het nu verder met ons?
Dus: latae sententiae excommunicatie.quote:Op maandag 2 februari 2009 21:40 schreef Suko het volgende:
De Kerk beschouwt een dergelijke aanvraag als een daad van geloofsafval, ketterij of een schismatische daad, waarvoor het canon 1364 §1 het canoniek recht van toepassing is.
Leuk. Verklaar je nader. Mijn Latijn is niet echt goed. Om je eerlijk te zeggen heb ik daar nooit les in gehad!quote:Op maandag 2 februari 2009 21:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dus: latae sententiae excommunicatie.
Automatische (of bij voorbaat vastgestelde) excommunicatie. Dit houdt in dat je niet meer voor de Kerk hoeft (kunt) trouwen, niet mag deelnemen aan de eucharistie, en ik denk dat je ook de ziekenzalving niet kunt krijgen.quote:Op maandag 2 februari 2009 21:55 schreef CARLAK het volgende:
[..]
Leuk. Verklaar je nader. Mijn Latijn is niet echt goed. Om je eerlijk te zeggen heb ik daar nooit les in gehad!
Dank je. Pijnlijk als katholiek bent. Zit er zelf niet mee. Denk wel aan mijn naasten maar die mogen van de paus toch al niet trouwen of aan de euchristie deelnemen danwel ziekenzalving krijgen. Mijn zoon is een trotse homoseksueel maar volgens de paus - die zelf in een mannengemeenschap woont - is dit natuurlijk ondenkbaar.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Automatische (of bij voorbaat vastgestelde) excommunicatie. Dit houdt in dat je niet meer voor de Kerk hoeft (kunt) trouwen, niet mag deelnemen aan de eucharistie, en ik denk dat je ook de ziekenzalving niet kunt krijgen.
Neen.quote:Op maandag 2 februari 2009 02:17 schreef marcb1974 het volgende:
Is dat iets om ons druk over te maken?
Het oudste? Homerus is minstens zo oud. Het Gilgamesjepos is eeuwen ouder. Egyptische teksten zijn nog weer ouder.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:24 schreef ouderejongere het volgende:
Neen.
Wij hebben een Boek waarin alles staat wat wij moeten weten. Een ieder die van dat boek afwijkt is een Heiden. Het is allemaal zo eenvoudig. Een Boek, tien geboden. Het oudste, meest gelezen en meest betrouwbare Boek dat er bestaat.
Klopt, er is al enkele decennia een wederzijdse dooperkenning:quote:Op maandag 2 februari 2009 21:52 schreef Iblis het volgende:
Ik meen dat dit zelfs geldt als je Protestants gedoopt bent en Katholiek wordt.
Bron: Katholiek Nederlandquote:
Wederzijdse dooperkenning moet verder verbreed en verdiept worden
Rkkerk.nl, 12 oktober 2007 - “We moeten het doopsel opnieuw ontdekken als basis voor de christelijke eenheid”. Dat zei mgr. J. van Burgsteden s.s.s., bisschop-referent voor de oecumene, tijdens de evaluatie op 5 oktober van de Derde Europese Oecumenische Assemblee (zie ‘rkkerk.nl’, blz. 499). “Als ik iets heb meegenomen uit Sibiu, dan is het wel dat de christenen door de doop kinderen van God zijn geworden. Dat christenen op grond van dat kindschap allen bidden tot dezelfde Vader, maakt ons broers en zussen van elkaar, over grenzen heen, ook over kerkgrenzen.”
De bisschop-referent, tevens hulpbisschop van Haarlem, voerde in Sibiu informele gesprekken met diverse kerkleiders en theologen over de praktijk van de wederzijdse dooperkenning in de verschillende Europese landen. Waar de katholieke Kerk in Nederland ooit, in 1968, als eerste tot dooperkenning kwam met een protestantse kerk, blijken kerken in andere landen inmiddels grote voortgang geboekt te hebben. De wet van de remmende voorsprong?
Mgr. Van Burgsteden: “Misschien. Inderdaad zijn in bijvoorbeeld Duitsland dooperkenningen tot stand gekomen die verder gaan dan de Nederlandse situatie. In Nederland is de katholieke Kerk tot wederzijdse dooperkenning gekomen met de Evangelisch-Lutherse Kerk, de Gereformeerde Kerken, de Nederlands Hervormde Kerk en de Remonstrantse Broederschap. Tussen 1968 en 1974 werden deze overeenkomsten gesloten. Daarna is het stil gebleven. Na 1974 konden we terecht zeggen dat we deze kwestie goed geregeld hadden. Maar het kerkelijke landschap is inmiddels veranderd. Naast de orthodoxe kerken zijn ook migrantenkerken sterk opgekomen. En ik vermoed dat dat ook nieuwe mogelijkheden geeft voor een verbreding van de dooperkenning.”
Magdeburg-verklaring’‘
Het voorbeeld waar Van Burgsteden naar verwijst is een op 29 april 2007 in Duitsland gesloten overeenkomst. Op initiatief van de Duitse Bisschoppenconferentie besloten liefst elf kerken tot wederzijdse dooperkenning in de zogenaamde ‘Magdeburg-verklaring’. Kardinaal Lehmann noemde het tijdens de plechtige slotviering “een grote schat, dat de kerken ondanks alle scheidingen de sacramentele band van de eenheid door de doop hebben behouden”. Weliswaar een onvolmaakte band van eenheid, maar daarmee ook een “grote uitdaging om in een nieuwe spiritualiteit van de doop de hindernissen tussen ons te overwinnen en nog meer ware eenheid te vinden”.
‘Dossier weer op tafel’
De wederzijdse dooperkenning kwam ook meermalen aan bod tijdens de officiële bijeenkomsten van de Assemblee en kreeg in de slotverklaring een plaats als tweede van tien aanbevelingen (zie kader).
De oecumene-bisschop merkt op dat de doop niet alleen het begin van het leven als christen is, maar ook het begin van de oecumenische dialoog: “De slotverklaring van Sibiu wijst niet zonder reden nogmaals op de verbondenheid tussen doop, eucharistie en ambt. Gezien de fase van het oecumenische gesprek waarin wij ons in Nederland momenteel bevinden, is het niet verkeerd ons weer te bezinnen op onze gemeenschappelijke basis, de doop. Dat is geen gesprek over de ander. Wijzelf zijn immers ook gedoopt. Primair zal het een gesprek moeten zijn over en met onszelf. Hoe beleven wij ons gedoopt-zijn? Waar behoeft die beleving verdieping en uitzuivering? Dat proces van bekering inbrengen in de oecumenische dialoog lijkt mij een zegen voor de verhoopte eenheid tussen de kerken. Het wordt hoog tijd dat we dit dossier weer op tafel krijgen. Daar zal ik mij de komende maanden voor inzetten, ook binnen de Raad van Kerken in Nederland.”
Criteria
Het Oecumenisch Directorium geeft een aantal criteria waarop gelet moet worden wanneer de geldige bediening van het doopsel wordt onderzocht. Onderdompeling of besprenkeling met water en het gebruik van de trinitaire doopformule zijn de doorslaggevende elementen. Vanuit het katholieke perspectief is daarmee tamelijk eenvoudig vast te stellen of er sprake is van een geldige doop. Van sommige kerken wordt de geldigheid van de doop zo vanzelfsprekend geacht, dat het nooit tot een formele wederzijdse dooperkenning met de katholieke Kerk is gekomen, bijvoorbeeld in het geval van de Oud-Katholieke Kerk. Bij de Pinksterkerken zal de discussie een volledig ander perspectief hebben wanneer het gaat over de geldigheid van de kinderdoop. En in relatie tot sommige orthodoxe Kerken lijkt soms sprake te zijn van een enkelzijdige dooperkenning van de orthodoxe doop door de katholieke Kerk.
Mgr. Van Burgsteden: “Ik weet dat mijn voorstel niet van vandaag op morgen gerealiseerd zal zijn. Daar waar de dooperkenning de facto een gegeven is, zou formalisering een proces van bezinning kunnen initiëren. En het is die bezinning op ons gemeenschappelijke kindschap Gods die mij vooral voor ogen staat. Daarmee raken wij immers het hart van de Spirituele Oecumene.”
Tweede aanbeveling ‘Sibiu’
We bevelen aan om de discussie over de wederzijdse erkenning van de doop voort te zetten, daarbij rekening houdend met de belangrijke verwezenlijkingen op dit gebied in verscheidene landen en ons ervan bewust zijnd dat deze kwestie diepgaand verbonden is met het verstaan van eucharistie, ambt en kerkleer in het algemeen.”
De vertaling van de slotboodschap van de Derde Europese Oecumenische Assemblee verschijnt binnenkort in ‘Kerkelijke Documentatie’.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |