Maar misschien ook hoopvol. Misschien dat er na jaren van een onbuigzame houding er eindelijk echt iets gaat breken.quote:Mijn vertrek is het resultaat van een lange worsteling met een kerk die steeds orthodoxer en anti-liberaler wordt.
Als een van je ouders gedoopt is sta jij waarschijnlijk ook ingeschreven (ik vind dat een belachelijke regel, maar het is zo). Je kunt tegenwoordig vaak via internet de inzage in het GBA regelen. Als je dan nog een keer verhuist ben je ze kwijt.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:07 schreef Sjonnjoop het volgende:
ook ff offtopic, ik ben niet gedoopt of wat dan ook, nergens bij een kerk aangemeld, hoogstens mn moeder maar toch krijg ik spam van die (protestante..?) gasten,..?
Thanksquote:Op maandag 2 februari 2009 10:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als een van je ouders gedoopt is sta jij waarschijnlijk ook ingeschreven (ik vind dat een belachelijke regel, maar het is zo). Je kunt tegenwoordig vaak via internet de inzage in het GBA regelen. Als je dan nog een keer verhuist ben je ze kwijt.
Anders moet je b.v. een brief aan je scriba sturen van de lokale gemeente.
Ik heb het gevoel dat er meer zorgen zijn om het afbrokkelen van de kerk, dan om de richting waarin de kerk zich begeeft. Daarnaast zijn veel van oorsprong progressieve katholieken inmiddels weg. De Volkskrant was ook een Katholieke, progressieve krant. Het behoudende beleid van de RK heeft denk ik ook de kloof heel erg vergroot.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:03 schreef livelink het volgende:
Nee, dat zijn nog wel Nederlandse pastoors zover ik weet. Ik heb hen niet gehoord over Zuid-Amerikaanse pastoors, dan praat je echt over een hele stap verder. Het gaat de verkeerde kant op, vind ik.
Vroeger had je nog de 8-mei beweging, die nog tegenwicht bood aan de meer orthodoxe stromingen, maar die beweging is ook een stille dood gestorven.
Ik denk eerlijk gezegd dat de enige vorm van protest nu is om je massaal uit te laten schrijven als je het niet met het beleid eens bent. Een hervorming bewerkstelligen van binnenuit is een utopie, denk ik.
Nee hoor. In Zuid-Amerika gaat het nog erg goed met de RK.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:53 schreef DustPuppy het volgende:
Zou dit dan toch het einde van de RK kerk zijn?
Laten we het hopen.
Er zijn nog meer dan een miljard volgelingen, en wat één hoogleraar uit Nijmegen doet is nou niet echt representatief voor heel Katholiek West-Europa.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:53 schreef DustPuppy het volgende:
Zou dit dan toch het einde van de RK kerk zijn?
Laten we het hopen.
Hun thuisfront is Zuid-Europa, en nogmaals, die ene man is niet representatief.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:06 schreef DustPuppy het volgende:
Laat ik het dan zo zeggen: Het einde van de Rooms-Katholieke Kerk in West-Europa.
En dan zijn ze toch het thuisfront kwijt.
In Italië, Spanje en Portugal heeft de RK nog stevig voet aan de grond.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:06 schreef DustPuppy het volgende:
Laat ik het dan zo zeggen: Het einde van de Rooms-Katholieke Kerk in West-Europa.
En dan zijn ze toch het thuisfront kwijt.
De protocollen van Zion aanmerken als waarheid. Wat een walgelijke man is het ook. De hele brief is op een curieuze manier wel de moeite van het lezen waard.quote:By remarkable circumstances it reached the West, where it should be far better known than it is, but of course the modern world has a thousand ways of smothering its own dirty secrets. God puts in men's hands the "Protocols of the Sages of Sion" and the "Rakovsky Interview", if men want to know the truth, but few do.
Ook steeds minder, tegenwoordig; onder andere evangelische bewegingen krijgen daar - net zoals in Nederland, trouwens - steeds meer voet aan de grond.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. In Zuid-Amerika gaat het nog erg goed met de RK.
De kracht van de evangelische bewegingen is natuurlijk dat ze met een schone lei beginnen, en daarom een stuk actueler en moderner kunnen zijn. Anderzijds zijn het ook vaak kinderen van hun tijd en verworden ze na verloop van tijd tot nichegroepjes.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef Reya het volgende:
[..]
Ook steeds minder, tegenwoordig; onder andere evangelische bewegingen krijgen daar - net zoals in Nederland, trouwens - steeds meer voet aan de grond.
In de Verenigde Staten zijn de evangelische bewegingen juist sterk geinstutionaliseerd, maardat is dan ook een land zonder sterke katholieke traditie.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
De kracht van de evangelische bewegingen is natuurlijk dat ze met een schone lei beginnen, en daarom een stuk actueler en moderner kunnen zijn. Anderzijds zijn het ook vaak kinderen van hun tijd en verworden ze na verloop van tijd tot nichegroepjes.
Als instituut met een ongelooflijke traditie en politieke en maatschappelijke invloed is de Katholieke kerk niet te onderschatten
quote:Er worden nu opeens katholieke sprookjes verspreid.’
quote:Er is geen plaats meer voor een kritisch geluid.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.quote:De reïntegratie van een anti-democratische en fascistoïde groepering binnen de kerk
Deze opmerking getuigt van zo weinig kennis van zaken.quote:Op maandag 2 februari 2009 03:22 schreef Bommenlegger het volgende:
Die paus he..
Is dat geen duitser?
Owwwwwww bergrijp het al...
Laat het de Katholieken niet horen! Zij zijn de moederkerk!quote:Op maandag 2 februari 2009 14:22 schreef daReaper het volgende:
[ afbeelding ]
Tijd om massaal over te stappen naar de orthodoxe kerk, da's toch immers waar de katholieke kerk een afsplintering van is.
Ook onder Nederlandse pastoors zitten er behoorlijk wat die nogal streng in de leer zijn. Zeker onder de 'late roepingen' zijn het er opvallend veel. En dat zijn eigenlijk nog de enigen die zich laten wijden.quote:Op maandag 2 februari 2009 09:57 schreef Iblis het volgende:
Zijn dat Nederlandse pastoors of Zuid-Amerikaanse? Met de name de laatste komen nogal eens in het nieuws omdat ze aangetrokken worden om in Nederland voor te gaan vanwege het gebrek aan Nederlandse studenten, en vanwege hun behoudendheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |