abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65647803
ook ff offtopic, ik ben niet gedoopt of wat dan ook, nergens bij een kerk aangemeld, hoogstens mn moeder maar toch krijg ik spam van die (protestante..?) gasten,..?
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  maandag 2 februari 2009 @ 10:14:42 #27
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_65648044
Aan de ene kan is dit natuurlijk erg jammer:
quote:
Mijn vertrek is het resultaat van een lange worsteling met een kerk die steeds orthodoxer en anti-liberaler wordt.
Maar misschien ook hoopvol. Misschien dat er na jaren van een onbuigzame houding er eindelijk echt iets gaat breken.

Ik heb me vorig jaar uitgeschreven bij de Protestantse kerk. Ik ergerde me aan de vraag om geld dus heb me uitgeschreven met een brief naar de ledenadministratie en een acceptgiro met 15 euro voor de moeite en alle verjaardag kaartjes door de jaren heen.

Krijg ik 8 maanden later weer een kaartje met een acceptgiro! Maar ik ben wel uitgeschreven.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 2 februari 2009 @ 10:19:19 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65648183
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:07 schreef Sjonnjoop het volgende:
ook ff offtopic, ik ben niet gedoopt of wat dan ook, nergens bij een kerk aangemeld, hoogstens mn moeder maar toch krijg ik spam van die (protestante..?) gasten,..?
Als een van je ouders gedoopt is sta jij waarschijnlijk ook ingeschreven (ik vind dat een belachelijke regel, maar het is zo). Je kunt tegenwoordig vaak via internet de inzage in het GBA regelen. Als je dan nog een keer verhuist ben je ze kwijt.

Anders moet je b.v. een brief aan je scriba sturen van de lokale gemeente.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_65648252
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:19 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als een van je ouders gedoopt is sta jij waarschijnlijk ook ingeschreven (ik vind dat een belachelijke regel, maar het is zo). Je kunt tegenwoordig vaak via internet de inzage in het GBA regelen. Als je dan nog een keer verhuist ben je ze kwijt.

Anders moet je b.v. een brief aan je scriba sturen van de lokale gemeente.
Thanks
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  † In Memoriam † maandag 2 februari 2009 @ 10:22:29 #30
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_65648264
Money and religion are the root of all evil
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  maandag 2 februari 2009 @ 10:25:50 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65648335
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:03 schreef livelink het volgende:
Nee, dat zijn nog wel Nederlandse pastoors zover ik weet. Ik heb hen niet gehoord over Zuid-Amerikaanse pastoors , dan praat je echt over een hele stap verder. Het gaat de verkeerde kant op, vind ik.
Vroeger had je nog de 8-mei beweging, die nog tegenwicht bood aan de meer orthodoxe stromingen, maar die beweging is ook een stille dood gestorven.
Ik denk eerlijk gezegd dat de enige vorm van protest nu is om je massaal uit te laten schrijven als je het niet met het beleid eens bent. Een hervorming bewerkstelligen van binnenuit is een utopie, denk ik.
Ik heb het gevoel dat er meer zorgen zijn om het afbrokkelen van de kerk, dan om de richting waarin de kerk zich begeeft. Daarnaast zijn veel van oorsprong progressieve katholieken inmiddels weg. De Volkskrant was ook een Katholieke, progressieve krant. Het behoudende beleid van de RK heeft denk ik ook de kloof heel erg vergroot.

Hoe dan ook, nu lijkt de Paus vooral de eenheid van het geloof te willen bewaren door het te vrijwaren van vreemde smetten, zoals Protestanten ('geen echte kerk'), de Islam ('deugt ook niet'), Joden ('moeten bekeerd worden'), enz.

Daarvoor neemt hij nu voorstanders van een kerk van voor het tweede Vaticaans concilie terug. Het lijkt mij eigenlijk de doodsteek. Misschien dat dit op theologisch niveau wel de discussies in de kerk weghoudt, maar de leden ter lande zullen toch wel hevig schrikken: anderzijds, veel Katholieke Nederlanders leven nu natuurlijk ook op een manier die niet geheel verenigbaar is met wat de Paus wil (b.v. voorbehoedsmiddelen), dus allicht dat zij zich dit ook wel langs zich heen laten gaan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 2 februari 2009 @ 10:53:15 #32
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_65649066
Zou dit dan toch het einde van de RK kerk zijn?

Laten we het hopen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 2 februari 2009 @ 10:56:07 #33
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_65649146
Ja, je hebt gelijk. In die zin klopt de topictitel ook. De Paus is niet meer geinteresseerd in dit clubje leden in West-Europa. Ik denk ook niet dat de liberalere leden in Europa zich nu massaal gaan uitschrijven, maar er wordt wel steeds meer afwijzend gereageerd. En al is het maar een symbolische handeling, het geeft in ieder geval wel iets van de onvrede weer. Wellicht met zijn allen oud-katholiek worden?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 2 februari 2009 @ 10:57:54 #34
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65649201
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:53 schreef DustPuppy het volgende:

Laten we het hopen.
Nee hoor. In Zuid-Amerika gaat het nog erg goed met de RK.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 2 februari 2009 @ 11:01:31 #35
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65649278
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:53 schreef DustPuppy het volgende:

Laten we het hopen.
Er zijn nog meer dan een miljard volgelingen, en wat één hoogleraar uit Nijmegen doet is nou niet echt representatief voor heel Katholiek West-Europa.
  maandag 2 februari 2009 @ 11:06:08 #36
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_65649401
Laat ik het dan zo zeggen: Het einde van de Rooms-Katholieke Kerk in West-Europa.

En dan zijn ze toch het thuisfront kwijt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 2 februari 2009 @ 11:07:34 #37
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65649425
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:06 schreef DustPuppy het volgende:
Laat ik het dan zo zeggen: Het einde van de Rooms-Katholieke Kerk in West-Europa.

Hun thuisfront is Zuid-Europa, en nogmaals, die ene man is niet representatief.
  maandag 2 februari 2009 @ 11:11:04 #38
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65649515
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:06 schreef DustPuppy het volgende:

In Italië, Spanje en Portugal heeft de RK nog stevig voet aan de grond.
  maandag 2 februari 2009 @ 11:12:00 #39
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_65649541
A boy can dream
  maandag 2 februari 2009 @ 11:46:47 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65650578
Ik zat nog even te kijken wat ik over deze Richard Williamson kon vinden, en volgens mij zou hij, als hij een Fok!er was, stamgast in BNW en TRU zijn, wat een figuur. Uit een van zijn brieven aan de gemeente:
quote:
By remarkable circumstances it reached the West, where it should be far better known than it is, but of course the modern world has a thousand ways of smothering its own dirty secrets. God puts in men's hands the "Protocols of the Sages of Sion" and the "Rakovsky Interview", if men want to know the truth, but few do.
De protocollen van Zion aanmerken als waarheid. Wat een walgelijke man is het ook. De hele brief is op een curieuze manier wel de moeite van het lezen waard.
  maandag 2 februari 2009 @ 11:52:02 #41
66825 Reya
Fier Wallon
pi_65650745
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee hoor. In Zuid-Amerika gaat het nog erg goed met de RK.
Ook steeds minder, tegenwoordig; onder andere evangelische bewegingen krijgen daar - net zoals in Nederland, trouwens - steeds meer voet aan de grond.
  maandag 2 februari 2009 @ 12:00:10 #42
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65650997
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef Reya het volgende:

[..]

Ook steeds minder, tegenwoordig; onder andere evangelische bewegingen krijgen daar - net zoals in Nederland, trouwens - steeds meer voet aan de grond.
De kracht van de evangelische bewegingen is natuurlijk dat ze met een schone lei beginnen, en daarom een stuk actueler en moderner kunnen zijn. Anderzijds zijn het ook vaak kinderen van hun tijd en verworden ze na verloop van tijd tot nichegroepjes.

Als instituut met een ongelooflijke traditie en politieke en maatschappelijke invloed is de Katholieke kerk niet te onderschatten
  maandag 2 februari 2009 @ 12:03:19 #43
66825 Reya
Fier Wallon
pi_65651122
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

De kracht van de evangelische bewegingen is natuurlijk dat ze met een schone lei beginnen, en daarom een stuk actueler en moderner kunnen zijn. Anderzijds zijn het ook vaak kinderen van hun tijd en verworden ze na verloop van tijd tot nichegroepjes.

Als instituut met een ongelooflijke traditie en politieke en maatschappelijke invloed is de Katholieke kerk niet te onderschatten
In de Verenigde Staten zijn de evangelische bewegingen juist sterk geinstutionaliseerd, maardat is dan ook een land zonder sterke katholieke traditie.
pi_65655675
Vanmorgen een gesprek met dieTheoloog en ethicus Jean-Pierre Wils gehoord, hij zei dat het eigenlijk ook erg is dat de Priesterbroederschap St. Pius X kennelijk weer is geaccepteerd.

Die broederschap onder meer: "De priesterbroederschap verwerpt op dezelfde religieuze gronden de dialoog met de islam die zij als een eveneens schadelijke, vaak gewelddadige religie beschouwt, zoals de rooms-katholieke Kerk dit voor het Tweede Vaticaans Concilie beleed. Mgr. Lefebvre en de door hem gewijde bisschoppen kenmerken zich in hun preken dan ook duidelijk door een openlijke waarschuwing voor de "Islamisering" van West-Europa, die volgens de FSSPX demografisch zal leiden tot "wellicht de overname van Europa door de moslims".

Over het Jodendom onder meer: "De FSSPX bekent zich openlijk tot de traditionele rooms-katholieke houding ten opzichte van de Joden en is in het verleden door bepaalde linkse media beschuldigd van verdekt antisemitisme. Dit betekent: het Judaïsme (de godsdienst van de Joden die Christus niet aanvaarden als Messias sinds de opkomst van het christendom) wordt verworpen als een verkeerde godsdienst, en als achterhaald sinds de komst van de Messias de Heer Jezus Christus, die een nieuwe Kerk heeft gesticht; maar de Joden als volk worden zoals ieder ander volk geëerbiedigd. Dus geen racisme of antisemitisme, maar wel verwerping van alle andere godsdiensten (inclusief het Judaïsme) buiten de katholieke godsdienst." Met nuances op Wikipedia.

Tesamen met de benoeming van die hulp-bisschop de Oostenrijker Gerhard Maria Wagner krabt men zich toch wel achter de oren. Deze laatste haalde in 2001 het nieuws omdat hij de Harry Potterboeken "duivels" noemde en waarschuwde voor de toverformules die erin staan en zei hij in 2005 dat het niet toevallig was dat de orkaan Katrina in New Orleans alle abortusklinieken en nachtclubs had verwoest.

Men kan zich afvragen wat deze (Duitse) Paus voor ogen staat, een vuist maken tegen de Islam, tegen homo's (zoals onlangs door hem is geuit), bedenkingen/tegen het Jodendom (zie rehabilitatie van bisschop Williamson, o.a. ontkenner van de Holocast), tegen Abortus, (onlangs geuit). In plaats van dat het de rijen van katholieken sluit zou het tegendeel kunnen gebeuren.
pi_65655870

Tijd om massaal over te stappen naar de orthodoxe kerk, da's toch immers waar de katholieke kerk een afsplintering van is.
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_65656051
quote:
Er worden nu opeens katholieke sprookjes verspreid.’
quote:
Er is geen plaats meer voor een kritisch geluid.
quote:
De reïntegratie van een anti-democratische en fascistoïde groepering binnen de kerk
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
  maandag 2 februari 2009 @ 14:37:46 #47
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_65656333
quote:
Op maandag 2 februari 2009 03:22 schreef Bommenlegger het volgende:
Die paus he..
Is dat geen duitser?
Owwwwwww bergrijp het al...
Deze opmerking getuigt van zo weinig kennis van zaken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 2 februari 2009 @ 14:43:29 #48
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65656537
quote:
Op maandag 2 februari 2009 14:22 schreef daReaper het volgende:
[ afbeelding ]

Tijd om massaal over te stappen naar de orthodoxe kerk, da's toch immers waar de katholieke kerk een afsplintering van is.
Laat het de Katholieken niet horen! Zij zijn de moederkerk!
  maandag 2 februari 2009 @ 21:14:10 #49
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_65671847
quote:
Op maandag 2 februari 2009 09:57 schreef Iblis het volgende:

Zijn dat Nederlandse pastoors of Zuid-Amerikaanse? Met de name de laatste komen nogal eens in het nieuws omdat ze aangetrokken worden om in Nederland voor te gaan vanwege het gebrek aan Nederlandse studenten, en vanwege hun behoudendheid.
Ook onder Nederlandse pastoors zitten er behoorlijk wat die nogal streng in de leer zijn. Zeker onder de 'late roepingen' zijn het er opvallend veel. En dat zijn eigenlijk nog de enigen die zich laten wijden. .
  maandag 2 februari 2009 @ 21:28:06 #50
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_65672472
Effe vraagje offtopic: als je zelf gedoopt bent hoe kom je dan weer uit de kerk? Ben namelijk wel gedoopt toen ik klein was maar zie eigenlijk sinds ik 10 was de kerk alleen van binnen bij een begrafenis of iets dergelijks. Ik ben het ook totaal oneens met de kerk op ongeveer elk denkbaar punt en heb er ook wel eerder mee gespeeld uit te treden maar was een beetje te lui om het echt uit te zoeken Ik ben overigens Rooms-Katholiek gedoopt mocht dat wat uitmaken.

Owja ben je dan ook van die vage doopnamen af of hoe zit dat verder? Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Edit: typen is moeilijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')