abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65672686
grappig dat mensen paus aanbidden
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 2 februari 2009 @ 21:35:12 #52
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65672771
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:33 schreef Meki het volgende:
Grappiger dan een blok met een zwarte steen erin ergens in Mekka?
pi_65672773
quote:
Dat is net zo grappig als mensen die een god aanbidden
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  maandag 2 februari 2009 @ 21:36:20 #54
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65672818
quote:
Sinds wanneer is dat het geval?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 2 februari 2009 @ 21:39:03 #55
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65672942
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:28 schreef Tizitl het volgende:
Effe vraagje offtopic: als je zelf gedoopt bent hoe kom je dan weer uit de kerk? Ben namelijk wel gedoopt toen ik klein was maar zie eigenlijk sinds ik 10 was de kerk alleen van binnen bij een begrafenis of iets dergelijks. Ik ben het ook totaal oneens met de kerk op ongeveer elk denkbaar punt en heb er ook wel eerder mee gespeeld uit te treden maar was een beetje te lui om het echt uit te zoeken Ik ben overigens Rooms-Katholiek gedoopt mocht dat wat uitmaken.

Owja ben je dan ook van die vage doopnamen af of hoe zit dat verder? Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Edit: typen is moeilijk.
http://www.rkledenadministratie.nl/index.php?id=49

Die doopnamen staan volgens mij bij de gemeente geregistreerd. Dat die nog 'doopnamen' heten lijkt me voornamelijk historisch.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_65672988
Eindelijk! Het werd tijd dat "Rome" inziet dat het geen vat heeft op Nederland!
pi_65673004
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:28 schreef Tizitl het volgende:
Effe vraagje offtopic: als je zelf gedoopt bent hoe kom je dan weer uit de kerk? Ben namelijk wel gedoopt toen ik klein was maar zie eigenlijk sinds ik 10 was de kerk alleen van binnen bij een begrafenis of iets dergelijks. Ik ben het ook totaal oneens met de kerk op ongeveer elk denkbaar punt en heb er ook wel eerder mee gespeeld uit te treden maar was een beetje te lui om het echt uit te zoeken Ik ben overigens Rooms-Katholiek gedoopt mocht dat wat uitmaken.

Owja ben je dan ook van die vage doopnamen af of hoe zit dat verder? Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Edit: typen is moeilijk.
Ik vond dit: "Indien men de doop ongedaan wenst te maken, kan men met behulp van een Actus Formalis Defectionis ab Ecclesia Catholica een aanvraag indienen om zich uit het doopregister te laten verwijderen. De doop zelf, als binding met het Lichaam van Christus, kan volgens de Kerk echter niet ongedaan gemaakt worden. De Kerk beschouwt een dergelijke aanvraag als een daad van geloofsafval, ketterij of een schismatische daad, waarvoor het canon 1364 §1 het canoniek recht van toepassing is.

Naamgeving
In sommige kringen, vooral bij rooms-katholieken, is het gebruikelijk dat bij de doop ook een naam wordt gegeven. Uit Lucas 1:59 weten we dat het in de tijd van Jezus gebruikelijk was om bij de besnijdenis een naam aan een kind te geven en misschien is deze gewoonte door de Christenen overgenomen, maar dan bij de doop. Men spreekt dan van een doopnaam. Ook zegt men wel zoiets als "We hebben ons huis 'Weltevreden' gedoopt", zonder dat er van doop sprake is. Soms krijgt een kind als doopnaam een naam van een heilige. Soms ook wordt een kind genoemd naar een peetoom of peettante, soms ook niet."

Er staan links in, kijk dus verder op wikipedia

Oh, er was al antwoord gegeven.
  Moderator maandag 2 februari 2009 @ 21:41:00 #58
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_65673026
ik heb de paus opgegeven

voor X factor
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_65673056
Nou, lekker dan, . Hoe moet het nu verder met ons?
pi_65673381
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:41 schreef Monidique het volgende:
Nou, lekker dan, . Hoe moet het nu verder met ons?
Er is nog een leven na de paus hoor. Geloof me!
  maandag 2 februari 2009 @ 21:52:23 #61
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65673490
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:40 schreef Suko het volgende:
De Kerk beschouwt een dergelijke aanvraag als een daad van geloofsafval, ketterij of een schismatische daad, waarvoor het canon 1364 §1 het canoniek recht van toepassing is.
Dus: latae sententiae excommunicatie.

Overigens is je opmerking over de doop terecht. Je kunt een doop niet ongedaan maken. Deze brengt volgens de Katholieke leer een merkteken aan op je ziel dat je niet kunt wissen. Je mag derhalve ook niet tweemaal gedoopt worden. Je kunt je later wel weer bekeren en terugkeren tot de kerk, maar dan zul je niet wederom gedoopt worden (en dat mag zelfs niet!). Ik meen dat dit zelfs geldt als je Protestants gedoopt bent en Katholiek wordt.
pi_65673630
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dus: latae sententiae excommunicatie.
Leuk. Verklaar je nader. Mijn Latijn is niet echt goed. Om je eerlijk te zeggen heb ik daar nooit les in gehad!
  maandag 2 februari 2009 @ 22:00:09 #63
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65673832
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:55 schreef CARLAK het volgende:

[..]

Leuk. Verklaar je nader. Mijn Latijn is niet echt goed. Om je eerlijk te zeggen heb ik daar nooit les in gehad!
Automatische (of bij voorbaat vastgestelde) excommunicatie. Dit houdt in dat je niet meer voor de Kerk hoeft (kunt) trouwen, niet mag deelnemen aan de eucharistie, en ik denk dat je ook de ziekenzalving niet kunt krijgen.
pi_65674342
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Automatische (of bij voorbaat vastgestelde) excommunicatie. Dit houdt in dat je niet meer voor de Kerk hoeft (kunt) trouwen, niet mag deelnemen aan de eucharistie, en ik denk dat je ook de ziekenzalving niet kunt krijgen.
Dank je. Pijnlijk als katholiek bent. Zit er zelf niet mee. Denk wel aan mijn naasten maar die mogen van de paus toch al niet trouwen of aan de euchristie deelnemen danwel ziekenzalving krijgen. Mijn zoon is een trotse homoseksueel maar volgens de paus - die zelf in een mannengemeenschap woont - is dit natuurlijk ondenkbaar.

Ben blij dat ik noch mijn zoon katholiek zijn. Ik heb hem trouwens wel naar een katholieke basisschool gestuurd destijds aangezien ik full-time werkte en die school destijds al deed aan tussenschoolse opvang waar practisch alle kinderen aan mee deden. Maar dat terzijde. De paus wist niet dat de katholieke school in Nederland alleenstaande ongelovige moeders op deze manier hielp.

Trouwens alle lof aan de school! Ze hadden immers wel een voortrekkersrol en wisten dat ik zelf niet gelovig was.
  maandag 2 februari 2009 @ 22:24:07 #65
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_65674957
quote:
Op maandag 2 februari 2009 02:17 schreef marcb1974 het volgende:
Is dat iets om ons druk over te maken?
Neen.
Wij hebben een Boek waarin alles staat wat wij moeten weten. Een ieder die van dat boek afwijkt is een Heiden. Het is allemaal zo eenvoudig. Een Boek, tien geboden. Het oudste, meest gelezen en meest betrouwbare Boek dat er bestaat.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 2 februari 2009 @ 22:33:43 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65675385
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:24 schreef ouderejongere het volgende:
Neen.
Wij hebben een Boek waarin alles staat wat wij moeten weten. Een ieder die van dat boek afwijkt is een Heiden. Het is allemaal zo eenvoudig. Een Boek, tien geboden. Het oudste, meest gelezen en meest betrouwbare Boek dat er bestaat.
Het oudste? Homerus is minstens zo oud. Het Gilgamesjepos is eeuwen ouder. Egyptische teksten zijn nog weer ouder.

Meest betrouwbaar? Daarom zijn er zeker al die schismata en kerkgenootschappen.
  maandag 2 februari 2009 @ 23:04:22 #67
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_65676768
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:52 schreef Iblis het volgende:

Ik meen dat dit zelfs geldt als je Protestants gedoopt bent en Katholiek wordt.
Klopt, er is al enkele decennia een wederzijdse dooperkenning:
quote:

Wederzijdse dooperkenning moet verder verbreed en verdiept worden

Rkkerk.nl, 12 oktober 2007 - “We moeten het doopsel opnieuw ontdekken als basis voor de christelijke eenheid”. Dat zei mgr. J. van Burgsteden s.s.s., bisschop-referent voor de oecumene, tijdens de evaluatie op 5 oktober van de Derde Europese Oecumenische Assemblee (zie ‘rkkerk.nl’, blz. 499). “Als ik iets heb meegenomen uit Sibiu, dan is het wel dat de christenen door de doop kinderen van God zijn geworden. Dat christenen op grond van dat kindschap allen bidden tot dezelfde Vader, maakt ons broers en zussen van elkaar, over grenzen heen, ook over kerkgrenzen.”

De bisschop-referent, tevens hulpbisschop van Haarlem, voerde in Sibiu informele gesprekken met diverse kerkleiders en theologen over de praktijk van de wederzijdse dooperkenning in de verschillende Europese landen. Waar de katholieke Kerk in Nederland ooit, in 1968, als eerste tot dooperkenning kwam met een protestantse kerk, blijken kerken in andere landen inmiddels grote voortgang geboekt te hebben. De wet van de remmende voorsprong?

Mgr. Van Burgsteden: “Misschien. Inderdaad zijn in bijvoorbeeld Duitsland dooperkenningen tot stand gekomen die verder gaan dan de Nederlandse situatie. In Nederland is de katholieke Kerk tot wederzijdse dooperkenning gekomen met de Evangelisch-Lutherse Kerk, de Gereformeerde Kerken, de Nederlands Hervormde Kerk en de Remonstrantse Broederschap. Tussen 1968 en 1974 werden deze overeenkomsten gesloten. Daarna is het stil gebleven. Na 1974 konden we terecht zeggen dat we deze kwestie goed geregeld hadden. Maar het kerkelijke landschap is inmiddels veranderd. Naast de orthodoxe kerken zijn ook migrantenkerken sterk opgekomen. En ik vermoed dat dat ook nieuwe mogelijkheden geeft voor een verbreding van de dooperkenning.”

Magdeburg-verklaring’‘
Het voorbeeld waar Van Burgsteden naar verwijst is een op 29 april 2007 in Duitsland gesloten overeenkomst. Op initiatief van de Duitse Bisschoppenconferentie besloten liefst elf kerken tot wederzijdse dooperkenning in de zogenaamde ‘Magdeburg-verklaring’. Kardinaal Lehmann noemde het tijdens de plechtige slotviering “een grote schat, dat de kerken ondanks alle scheidingen de sacramentele band van de eenheid door de doop hebben behouden”. Weliswaar een onvolmaakte band van eenheid, maar daarmee ook een “grote uitdaging om in een nieuwe spiritualiteit van de doop de hindernissen tussen ons te overwinnen en nog meer ware eenheid te vinden”.

‘Dossier weer op tafel’
De wederzijdse dooperkenning kwam ook meermalen aan bod tijdens de officiële bijeenkomsten van de Assemblee en kreeg in de slotverklaring een plaats als tweede van tien aanbevelingen (zie kader).

De oecumene-bisschop merkt op dat de doop niet alleen het begin van het leven als christen is, maar ook het begin van de oecumenische dialoog: “De slotverklaring van Sibiu wijst niet zonder reden nogmaals op de verbondenheid tussen doop, eucharistie en ambt. Gezien de fase van het oecumenische gesprek waarin wij ons in Nederland momenteel bevinden, is het niet verkeerd ons weer te bezinnen op onze gemeenschappelijke basis, de doop. Dat is geen gesprek over de ander. Wijzelf zijn immers ook gedoopt. Primair zal het een gesprek moeten zijn over en met onszelf. Hoe beleven wij ons gedoopt-zijn? Waar behoeft die beleving verdieping en uitzuivering? Dat proces van bekering inbrengen in de oecumenische dialoog lijkt mij een zegen voor de verhoopte eenheid tussen de kerken. Het wordt hoog tijd dat we dit dossier weer op tafel krijgen. Daar zal ik mij de komende maanden voor inzetten, ook binnen de Raad van Kerken in Nederland.”

Criteria
Het Oecumenisch Directorium geeft een aantal criteria waarop gelet moet worden wanneer de geldige bediening van het doopsel wordt onderzocht. Onderdompeling of besprenkeling met water en het gebruik van de trinitaire doopformule zijn de doorslaggevende elementen. Vanuit het katholieke perspectief is daarmee tamelijk eenvoudig vast te stellen of er sprake is van een geldige doop. Van sommige kerken wordt de geldigheid van de doop zo vanzelfsprekend geacht, dat het nooit tot een formele wederzijdse dooperkenning met de katholieke Kerk is gekomen, bijvoorbeeld in het geval van de Oud-Katholieke Kerk. Bij de Pinksterkerken zal de discussie een volledig ander perspectief hebben wanneer het gaat over de geldigheid van de kinderdoop. En in relatie tot sommige orthodoxe Kerken lijkt soms sprake te zijn van een enkelzijdige dooperkenning van de orthodoxe doop door de katholieke Kerk.

Mgr. Van Burgsteden: “Ik weet dat mijn voorstel niet van vandaag op morgen gerealiseerd zal zijn. Daar waar de dooperkenning de facto een gegeven is, zou formalisering een proces van bezinning kunnen initiëren. En het is die bezinning op ons gemeenschappelijke kindschap Gods die mij vooral voor ogen staat. Daarmee raken wij immers het hart van de Spirituele Oecumene.”

Tweede aanbeveling ‘Sibiu’

We bevelen aan om de discussie over de wederzijdse erkenning van de doop voort te zetten, daarbij rekening houdend met de belangrijke verwezenlijkingen op dit gebied in verscheidene landen en ons ervan bewust zijnd dat deze kwestie diepgaand verbonden is met het verstaan van eucharistie, ambt en kerkleer in het algemeen.”

De vertaling van de slotboodschap van de Derde Europese Oecumenische Assemblee verschijnt binnenkort in ‘Kerkelijke Documentatie’.
Bron: Katholiek Nederland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')