Dat is net zo grappig als mensen die een god aanbiddenquote:
Sinds wanneer is dat het geval?quote:
http://www.rkledenadministratie.nl/index.php?id=49quote:Op maandag 2 februari 2009 21:28 schreef Tizitl het volgende:
Effe vraagje offtopic: als je zelf gedoopt bent hoe kom je dan weer uit de kerk? Ben namelijk wel gedoopt toen ik klein was maar zie eigenlijk sinds ik 10 was de kerk alleen van binnen bij een begrafenis of iets dergelijks. Ik ben het ook totaal oneens met de kerk op ongeveer elk denkbaar punt en heb er ook wel eerder mee gespeeld uit te treden maar was een beetje te lui om het echt uit te zoekenIk ben overigens Rooms-Katholiek gedoopt mocht dat wat uitmaken.
Owja ben je dan ook van die vage doopnamen af of hoe zit dat verder? Alvast bedankt voor eventuele hulp.
Edit: typen is moeilijk.
Ik vond dit: "Indien men de doop ongedaan wenst te maken, kan men met behulp van een Actus Formalis Defectionis ab Ecclesia Catholica een aanvraag indienen om zich uit het doopregister te laten verwijderen. De doop zelf, als binding met het Lichaam van Christus, kan volgens de Kerk echter niet ongedaan gemaakt worden. De Kerk beschouwt een dergelijke aanvraag als een daad van geloofsafval, ketterij of een schismatische daad, waarvoor het canon 1364 §1 het canoniek recht van toepassing is.quote:Op maandag 2 februari 2009 21:28 schreef Tizitl het volgende:
Effe vraagje offtopic: als je zelf gedoopt bent hoe kom je dan weer uit de kerk? Ben namelijk wel gedoopt toen ik klein was maar zie eigenlijk sinds ik 10 was de kerk alleen van binnen bij een begrafenis of iets dergelijks. Ik ben het ook totaal oneens met de kerk op ongeveer elk denkbaar punt en heb er ook wel eerder mee gespeeld uit te treden maar was een beetje te lui om het echt uit te zoekenIk ben overigens Rooms-Katholiek gedoopt mocht dat wat uitmaken.
Owja ben je dan ook van die vage doopnamen af of hoe zit dat verder? Alvast bedankt voor eventuele hulp.
Edit: typen is moeilijk.
Er is nog een leven na de paus hoor. Geloof me!quote:Op maandag 2 februari 2009 21:41 schreef Monidique het volgende:
Nou, lekker dan,. Hoe moet het nu verder met ons?
Dus: latae sententiae excommunicatie.quote:Op maandag 2 februari 2009 21:40 schreef Suko het volgende:
De Kerk beschouwt een dergelijke aanvraag als een daad van geloofsafval, ketterij of een schismatische daad, waarvoor het canon 1364 §1 het canoniek recht van toepassing is.
Leuk. Verklaar je nader. Mijn Latijn is niet echt goed. Om je eerlijk te zeggen heb ik daar nooit les in gehad!quote:Op maandag 2 februari 2009 21:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dus: latae sententiae excommunicatie.
Automatische (of bij voorbaat vastgestelde) excommunicatie. Dit houdt in dat je niet meer voor de Kerk hoeft (kunt) trouwen, niet mag deelnemen aan de eucharistie, en ik denk dat je ook de ziekenzalving niet kunt krijgen.quote:Op maandag 2 februari 2009 21:55 schreef CARLAK het volgende:
[..]
Leuk. Verklaar je nader. Mijn Latijn is niet echt goed. Om je eerlijk te zeggen heb ik daar nooit les in gehad!
Dank je. Pijnlijk als katholiek bent. Zit er zelf niet mee. Denk wel aan mijn naasten maar die mogen van de paus toch al niet trouwen of aan de euchristie deelnemen danwel ziekenzalving krijgen. Mijn zoon is een trotse homoseksueel maar volgens de paus - die zelf in een mannengemeenschap woont - is dit natuurlijk ondenkbaar.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Automatische (of bij voorbaat vastgestelde) excommunicatie. Dit houdt in dat je niet meer voor de Kerk hoeft (kunt) trouwen, niet mag deelnemen aan de eucharistie, en ik denk dat je ook de ziekenzalving niet kunt krijgen.
Neen.quote:Op maandag 2 februari 2009 02:17 schreef marcb1974 het volgende:
Is dat iets om ons druk over te maken?
Het oudste? Homerus is minstens zo oud. Het Gilgamesjepos is eeuwen ouder. Egyptische teksten zijn nog weer ouder.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:24 schreef ouderejongere het volgende:
Neen.
Wij hebben een Boek waarin alles staat wat wij moeten weten. Een ieder die van dat boek afwijkt is een Heiden. Het is allemaal zo eenvoudig. Een Boek, tien geboden. Het oudste, meest gelezen en meest betrouwbare Boek dat er bestaat.
Klopt, er is al enkele decennia een wederzijdse dooperkenning:quote:Op maandag 2 februari 2009 21:52 schreef Iblis het volgende:
Ik meen dat dit zelfs geldt als je Protestants gedoopt bent en Katholiek wordt.
Bron: Katholiek Nederlandquote:
Wederzijdse dooperkenning moet verder verbreed en verdiept worden
Rkkerk.nl, 12 oktober 2007 - “We moeten het doopsel opnieuw ontdekken als basis voor de christelijke eenheid”. Dat zei mgr. J. van Burgsteden s.s.s., bisschop-referent voor de oecumene, tijdens de evaluatie op 5 oktober van de Derde Europese Oecumenische Assemblee (zie ‘rkkerk.nl’, blz. 499). “Als ik iets heb meegenomen uit Sibiu, dan is het wel dat de christenen door de doop kinderen van God zijn geworden. Dat christenen op grond van dat kindschap allen bidden tot dezelfde Vader, maakt ons broers en zussen van elkaar, over grenzen heen, ook over kerkgrenzen.”
De bisschop-referent, tevens hulpbisschop van Haarlem, voerde in Sibiu informele gesprekken met diverse kerkleiders en theologen over de praktijk van de wederzijdse dooperkenning in de verschillende Europese landen. Waar de katholieke Kerk in Nederland ooit, in 1968, als eerste tot dooperkenning kwam met een protestantse kerk, blijken kerken in andere landen inmiddels grote voortgang geboekt te hebben. De wet van de remmende voorsprong?
Mgr. Van Burgsteden: “Misschien. Inderdaad zijn in bijvoorbeeld Duitsland dooperkenningen tot stand gekomen die verder gaan dan de Nederlandse situatie. In Nederland is de katholieke Kerk tot wederzijdse dooperkenning gekomen met de Evangelisch-Lutherse Kerk, de Gereformeerde Kerken, de Nederlands Hervormde Kerk en de Remonstrantse Broederschap. Tussen 1968 en 1974 werden deze overeenkomsten gesloten. Daarna is het stil gebleven. Na 1974 konden we terecht zeggen dat we deze kwestie goed geregeld hadden. Maar het kerkelijke landschap is inmiddels veranderd. Naast de orthodoxe kerken zijn ook migrantenkerken sterk opgekomen. En ik vermoed dat dat ook nieuwe mogelijkheden geeft voor een verbreding van de dooperkenning.”
Magdeburg-verklaring’‘
Het voorbeeld waar Van Burgsteden naar verwijst is een op 29 april 2007 in Duitsland gesloten overeenkomst. Op initiatief van de Duitse Bisschoppenconferentie besloten liefst elf kerken tot wederzijdse dooperkenning in de zogenaamde ‘Magdeburg-verklaring’. Kardinaal Lehmann noemde het tijdens de plechtige slotviering “een grote schat, dat de kerken ondanks alle scheidingen de sacramentele band van de eenheid door de doop hebben behouden”. Weliswaar een onvolmaakte band van eenheid, maar daarmee ook een “grote uitdaging om in een nieuwe spiritualiteit van de doop de hindernissen tussen ons te overwinnen en nog meer ware eenheid te vinden”.
‘Dossier weer op tafel’
De wederzijdse dooperkenning kwam ook meermalen aan bod tijdens de officiële bijeenkomsten van de Assemblee en kreeg in de slotverklaring een plaats als tweede van tien aanbevelingen (zie kader).
De oecumene-bisschop merkt op dat de doop niet alleen het begin van het leven als christen is, maar ook het begin van de oecumenische dialoog: “De slotverklaring van Sibiu wijst niet zonder reden nogmaals op de verbondenheid tussen doop, eucharistie en ambt. Gezien de fase van het oecumenische gesprek waarin wij ons in Nederland momenteel bevinden, is het niet verkeerd ons weer te bezinnen op onze gemeenschappelijke basis, de doop. Dat is geen gesprek over de ander. Wijzelf zijn immers ook gedoopt. Primair zal het een gesprek moeten zijn over en met onszelf. Hoe beleven wij ons gedoopt-zijn? Waar behoeft die beleving verdieping en uitzuivering? Dat proces van bekering inbrengen in de oecumenische dialoog lijkt mij een zegen voor de verhoopte eenheid tussen de kerken. Het wordt hoog tijd dat we dit dossier weer op tafel krijgen. Daar zal ik mij de komende maanden voor inzetten, ook binnen de Raad van Kerken in Nederland.”
Criteria
Het Oecumenisch Directorium geeft een aantal criteria waarop gelet moet worden wanneer de geldige bediening van het doopsel wordt onderzocht. Onderdompeling of besprenkeling met water en het gebruik van de trinitaire doopformule zijn de doorslaggevende elementen. Vanuit het katholieke perspectief is daarmee tamelijk eenvoudig vast te stellen of er sprake is van een geldige doop. Van sommige kerken wordt de geldigheid van de doop zo vanzelfsprekend geacht, dat het nooit tot een formele wederzijdse dooperkenning met de katholieke Kerk is gekomen, bijvoorbeeld in het geval van de Oud-Katholieke Kerk. Bij de Pinksterkerken zal de discussie een volledig ander perspectief hebben wanneer het gaat over de geldigheid van de kinderdoop. En in relatie tot sommige orthodoxe Kerken lijkt soms sprake te zijn van een enkelzijdige dooperkenning van de orthodoxe doop door de katholieke Kerk.
Mgr. Van Burgsteden: “Ik weet dat mijn voorstel niet van vandaag op morgen gerealiseerd zal zijn. Daar waar de dooperkenning de facto een gegeven is, zou formalisering een proces van bezinning kunnen initiëren. En het is die bezinning op ons gemeenschappelijke kindschap Gods die mij vooral voor ogen staat. Daarmee raken wij immers het hart van de Spirituele Oecumene.”
Tweede aanbeveling ‘Sibiu’
We bevelen aan om de discussie over de wederzijdse erkenning van de doop voort te zetten, daarbij rekening houdend met de belangrijke verwezenlijkingen op dit gebied in verscheidene landen en ons ervan bewust zijnd dat deze kwestie diepgaand verbonden is met het verstaan van eucharistie, ambt en kerkleer in het algemeen.”
De vertaling van de slotboodschap van de Derde Europese Oecumenische Assemblee verschijnt binnenkort in ‘Kerkelijke Documentatie’.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |