Coupland definieerde een hele generatie met zijn "Generation X".quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:31 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, je pakt nu een paar willekeurige namen en eist dat er in Nederland exact overeenkomende figuren rondlopen. Maar zoals LXIV al zei: waar is de Britse Reve dan, de Russische Multatuli, de Japanse Nescio? Je snapt hopelijk ook wel dat het zo niet werkt.
Overigens wordt Blokken van Bordewijk wel met 1984 van Orwell vergeleken, maar ik weet niet uit eigen ervaring of dat terecht is.
Dan had je als TT moeten nemen: "Waarom is de hedendaagse Nederlandse literatuur etc." En dan vind ik dat je wellicht een puntje had.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:41 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Coupland definieerde een hele generatie met zijn "Generation X".
Murakami mag gelden als schrijver van boeken die zich onder de opmerkelijkste werken mogen scharen van de afgelopen tijd. Zijn werk word over de hele wereld uitgegeven.
Orwell schreef de definitieve dystopie waar we vandaag de dag nog op terugvallen, met termen als "Newspeak" en "Big Brother".
Walter Moers heeft werken geschreven die zijn genre overstijgen en zowel volwassenen als kinderen aaspreekt, ook hij word wereldwijd uitgegeven.
Chabon stijgt ook boven genres uit en werkt jeugdige uitspattingen uit op een volwassen wijze, waarbij hij controverse niet uit de weg gaat. Hij sleept de ene prijs na de andere prijs in de wacht.
En dit zijn auteurs, op Orwell na, die de afgelopen twintig jaar werken hebben gepubliceerd. De enige figuren waar Nederlanders mee aan komen zetten zijn Reve, die al weer jaren dood is, ditto voor Nescio die pas na zijn dood erkenning kreeg, en Multatuli die zo oud is dat je die mag leggen naast Jane Austen of the gezusters Bronte.
Hoe kijk je dan aan tegen het gemiddelde niveau van de Nederlandse literatuur? Want je noemt nu enkele schrijvers die "het buitenland" vertegenwoordigen, waar noglwat schrijvers rondlopen. Hoe verhouden wij ons tot bijvoorbeeld Duitsland, of Engeland, Amerika, of andere landen?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:41 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Coupland definieerde een hele generatie met zijn "Generation X".
Murakami mag gelden als schrijver van boeken die zich onder de opmerkelijkste werken mogen scharen van de afgelopen tijd. Zijn werk word over de hele wereld uitgegeven.
Orwell schreef de definitieve dystopie waar we vandaag de dag nog op terugvallen, met termen als "Newspeak" en "Big Brother".
Walter Moers heeft werken geschreven die zijn genre overstijgen en zowel volwassenen als kinderen aaspreekt, ook hij word wereldwijd uitgegeven.
Chabon stijgt ook boven genres uit en werkt jeugdige uitspattingen uit op een volwassen wijze, waarbij hij controverse niet uit de weg gaat. Hij sleept de ene prijs na de andere prijs in de wacht.
En dit zijn auteurs, op Orwell na, die de afgelopen twintig jaar werken hebben gepubliceerd. De enige figuren waar Nederlanders mee aan komen zetten zijn Reve, die al weer jaren dood is, ditto voor Nescio die pas na zijn dood erkenning kreeg, en Multatuli die zo oud is dat je die mag leggen naast Jane Austen of the gezusters Bronte.
Wie? Welke boeken? Algemeen gelul wat je hier uitkraamt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:55 schreef PhalanX het volgende:
Nee, de afgelopen zestig jaar zijn drie keer niks.
Nederlandse literatuur heeft nooit zichzelf neergezet als iets anders dan de reactie van een klein genootschap pseudo-intellectuelen op wat er vooraf ging. Literatuur in Nederland is krampachtig en volgt de lijnen die een klein genootschap uitstippelt. Met de komst van het internet, en de interactie van het Nederlandse publiek met buitenlandse literatuur, dat de literatuur hier als een kaartenhuis in elkaar is gestort.
Literatuur in Nederland is de afgelopen zestig jaar geschreven met Literatuur als doel. In Nederland worden boeken die geschreven zijn omdat de auteur een verhaal wil vertellen niet meer als literatuur gezien. Dat zijn de boeken die worden afgeschreven. De Nederlandse literatuurwereld klampt zich vast aan een handjevol namen en het bekrompen geloof dat zij als enige Literatuur kunnen schrijven, en kunnen bepalen wat Literatuur is. Hier in Nederland is literatuur een genre op zichzelf, en door jarenlange inteelt is het een farce geworden, een parodie op zichzelf.
Het is moeilijker om vijf Nederlandse klassiekers op te noemen die NIET een van de drie punten bevattenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:49 schreef DivineJester het volgende:
Het is nogal makkelijk neer te zetten dat er "in het buitenland" grotere schrijvers zijn die kwalitatief hogerstaande literatuur hebben geschreven dan in Nederland, maar dat doet geen recht aan je stelling. Overigens heb ik nog geen voorbeelden van Nederlands werk van je gezien .
Hmja. Héb je al eens iets van Murakami gelezen?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:06 schreef PhalanX het volgende:
- geen sex.
Dus elk boek waar seks, oorlog of depressie in voorkomt kan niet tot goede literatuur gerekend worden?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:06 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Het is moeilijker om vijf Nederlandse klassiekers op te noemen die NIET een van de drie punten bevatten
- geen sex.
- geen oorlog.
- geen eindeloze poel van deprimerend verderf waar de personages zich in storten.
Giphart valt af.
Reve valt af
Wolkers valt af
Vestdijk valt af.
Campert kan ook rechtsomkeer maken.
Nou, nou, nou dan heb je meteen de literaire top van de afgelopen zestig jaar ook meteen de revu laten passeren.
Ja, ik vrees dat we uitkomen op de discussie over de definitie van goede literatuur. Ga daar maar aan staan.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:10 schreef Beregd het volgende:
[..]
Dus elk boek waar seks, oorlog of depressie in voorkomt kan niet tot goede literatuur gerekend worden?
Ik ben wel benieuwd waarom je dat denkt/ meent mij te moeten beledigen door een dergelijke OP aan mij toe te schrijven?quote:
Dat geldt natuurlijk alleen voor Nederlandse literatuur, om de zaak voor de topicstarter wat eenvoudiger te maken.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:10 schreef Beregd het volgende:
Dus elk boek waar seks, oorlog of depressie in voorkomt kan niet tot goede literatuur gerekend worden?
Daarbij komt dat Murakami ook niet vies is van uitweidingen over de oorlog en evenmin van "eindeloze poelen van deprimerend verderf waar de personages zich in storten".quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:08 schreef dwerg het volgende:
[..]
Hmja. Héb je al eens iets van Murakami gelezen?
Maar het is géén Nederlander, dus literair!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:23 schreef pyl het volgende:
[..]
Daarbij komt dat Murakami ook niet vies is van uitweidingen over de oorlog en evenmin van "eindeloze poelen van deprimerend verderf waar de personages zich in storten".
Inderdaad. Ik ben bang dat TS zelf "een klein genootschap van pseudo-intellectuelen" is, het allerkleinste welteverstaan.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:25 schreef DivineJester het volgende:
Maar het is géén Nederland, dus literair!
Tja, zoek eens een buitenlandse klassieker zonder geheime liefdesverhoudingen (Shakespeare valt af), schuldgevoel (Tolstoj valt af) en bourgeoisie (de gehele 19de en 20ste eeuwse literatuur).quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:06 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Het is moeilijker om vijf Nederlandse klassiekers op te noemen die NIET een van de drie punten bevatten
- geen sex.
- geen oorlog.
- geen eindeloze poel van deprimerend verderf waar de personages zich in storten.
Giphart valt af.
Reve valt af
Wolkers valt af
Vestdijk valt af.
Campert kan ook rechtsomkeer maken.
Nou, nou, nou dan heb je meteen de literaire top van de afgelopen zestig jaar ook meteen de revu laten passeren.
Uhhmmm, ik weet niet hoeveel boeken er de ontdekking van de hemel heten, maar DE ontdekking van de hemel heeft natuurlijk wel sex en zeker Max is gevormd door de oorlog.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:38 schreef Echo99 het volgende:
Ontopic: Een redelijk goed Nederlands boek is 'De ontdekking van de hemel.' Geen sex. Geen oorlog. Gewoon een goed boek waarin voldoende stof tot nadenken zit en ook nog eens gewoon lekker leest...
Ja, ik heb idd met veel plezier gelezenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:09 schreef Mainport het volgende:
Haha mensen die van dat boek hebben genoten.
Eerst een foto van Hermans plaatsen en dan deze bewering doen, alsof Hermans geen bewonderaar van Hamsun's Honger was.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:49 schreef Scaurus het volgende:
Kunnen Noorse schrijvers zich aan Flaubert en Proust meten?
En daarmee heb je Kafka, Malaparte en Celine ook meteen afgeserveerd. Bovendien geef ik niets om een ''literaire top'' waarin Vestdijk, Campert, Wolkers en Giphart Hermans, Biesheuvel, Van der Heijden en Alberts verdrongen hebben.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:06 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Het is moeilijker om vijf Nederlandse klassiekers op te noemen die NIET een van de drie punten bevatten
- geen sex.
- geen oorlog.
- geen eindeloze poel van deprimerend verderf waar de personages zich in storten.
Giphart valt af.
Reve valt af
Wolkers valt af
Vestdijk valt af.
Campert kan ook rechtsomkeer maken.
Nou, nou, nou dan heb je meteen de literaire top van de afgelopen zestig jaar ook meteen de revu laten passeren.
De foto diende er ons aan te herinneren dat WFH degene was die de Nederlandse literatuur keihard op z'n plaats heeft gezet. Slechts een handvol Nederlandse schrijvers kon zijn goedkeuring wegdragen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:21 schreef Sam_Spade het volgende:
Eerst een foto van Hermans plaatsen en dan deze bewering doen, alsof Hermans geen bewonderaar van Hamsun's Honger was.
Eensquote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:29 schreef ethiraseth het volgende:
De Nederlandse kinderliteratuur is anders best oke. Mijlenver verheven boven de volwassen literatuur in elk geval ja.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |