abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65564663
Nederlandse literatuur valt eigenlijk in het niet als je kijkt naar buitenlandse literatuur.

Het werk dat het meeste aanzien geniet in Nederland is het werk dat alle clichés netjes afgaat. Alsof Nederlanders geen enkel risico durven te nemen. Wat dat betreft heeft de literatuur veel te lijden onder het beeld dat het naar buiten draagt.

Het gaat altijd wel over de oorlog. Als het zich niet afspeelt tijdens de oorlog, dan is er minstens een personage dat gevormd is omdat deze een oorlogstrauma heeft opgelopen tijdens de oorlog, of omdat een van zijn ouders zijn trauma heeft weten te projecteren op het kleine grut met alle gevolgen van dien.

Er komen altijd belachelijke seks scènes in voor. Van die debiel uitgewerkte stukken die aangeven dat de schrijver wanhopig is om iets schokkends in zijn boek te gooien. Het taalgebruik is natuurlijk zo banaal mogelijk. De kutten vliegen je om de oren. Want niets zegt stijl en klasse als een totaal overbodige seks scène. God behoede het dat de schrijver een functionele scène schrijft die niet het verhaal ongemakkelijk binnenvalt om de quota schuttingstaal te kunnen halen.

Alles is gespeend van enig realisme. Want Nederlanders kunnen alleen schrijven over de meest uitzichtloze drap, en de meest ongeinspireerde onsympathieke figuren die ze maar voor de geest kunnen halen. Je doet niet mee in de Nederlandse literatuur als je niet minstens een drugsverslaving hebt, een buitenechtelijke relatie, een trauma, of een persoonlijkheidsstoornis. Daarbij moet je IQ zo laag zijn dat je nooit kan ontsnappen aan de grillen van de auteur, want als personage ben je alleen maar in dienst van het plot, en elk plot is hetzelfde.

Dat er geen realisme is wil helaas niet zeggen dat er iets inventiefs of inspirerends de plaats inneemt. Nee want als het niet tegen het depressieve aanligt, dan is het niet boeiend om over te schrijver. Er mag geen plot aanwezig zijn, er mag alleen maar een soort van neerwaartse spiraal zijn waar de personages in vast zitten. Er is geen richting, en een einde word er door de zoveelste tragedie aan het stuk gehangen. Volgens Nederlandse schrijvers valt onder het kopje "verhaal" de simpele zin: "mijn personages stevenen af op de afgrond zonder dat ze het doorhebben omdat ze daar te dom voor zijn."

Er is geen spanningsboog. Er is geen echte ontwikkeling die personages doormaken, omdat iedere ontwikkeling gelijk is aan de vorige.

En als je kijkt naar buitenlandse literatuur dan zie je een heel verschil aan stijlen en inhoud. Schrijvers brengen wilde verhalen naar de tafel. Personages zijn niet rondlopen vaten vol verderf en depressieve gedachten. Personages ervaren de wereld als een geheel, niet als een soort van eindeloze routine vol ongeluk. Boeken mogen zowaar een richting hebben, zodat je als lezer weet welke richting het verhaal opgaat, zonder bij voorbaat al te kunnen zeggen dat het eindigt met het overlijden van een hoofdpersoon.

Waarom is Nederlandse literatuur toch zo inferieur aan buitenlandse literatuur?
Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 30 januari 2009 @ 13:33:04 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65564708
Puk van de Petteflat speelt zich helemaal niet af in een oorlog en heeft geen seks enzo.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_65564740
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:31 schreef PhalanX het volgende:
Waarom is Nederlandse literatuur toch zo inferieur aan buitenlandse literatuur?
Weltschmerz, ben jij dat? .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_65564761
Jip En Janneke ook niet
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:38:11 #5
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65564882
quote:
God behoede het dat de schrijver een functionele scène schrijft die niet het verhaal ongemakkelijk binnenvalt om de quota schuttingstaal te kunnen halen.
God behoede het?

Ontopic: Een redelijk goed Nederlands boek is 'De ontdekking van de hemel.' Geen sex. Geen oorlog. Gewoon een goed boek waarin voldoende stof tot nadenken zit en ook nog eens gewoon lekker leest...
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:38:15 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65564886
Kleiner taalgebied. Kleiner aantal auteurs. Daarom, minder grote namen. De kans op een uitblinker is nu eenmaal kleiner op een schaal van 23 miljoen sprekers dan op een schaal van 300 miljoen of 100 miljoen. Verder is er natuurlijk ook amper traditie. Althans, heden ten dage.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_65564900
drap? je bedoelt drab?
pi_65564939
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_65565029
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:38 schreef El_Psycho het volgende:
drap? je bedoelt drab?
of crap?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:44:01 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_65565093
Wat een onzin zeg, die OP.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:44:10 #11
181657 LordNemephis
computer says no
pi_65565100
vr: Waarom is Nederlandse literatuur zo inferieur?

ant: Omdat ik tot op heden nog geen boek heb geschreven.

opgelost
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:44:25 #12
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65565109
Och, ik mag graag een boekje lezen van Reve, Hermans, Wolkers, Nescio, Thijssen of Rosenboom. De verschillen in stijl en onderwerpkeuze tussen deze auteurs zijn immens. Ik snap dus eigenlijk niet zo goed wat TS loopt te mauwen.
pi_65565135
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:31 schreef PhalanX het volgende:
Blablabladibla
Kom met voorbeelden in plaats van een zeurderig stukje neer te zetten over algemeenheden...

Welke Nederlandse (of Nederlandstalige?) literatuur vind je zo slecht, is dit exemplarisch voor alle literatuur, en welke buitenlandse literatuur acht je zoveel hoger?

Overigens is er natuurlijk ook wel heul veul meer buitenland dan Nederland, maar dat terzijde...
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:49:16 #14
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65565258
Zoals Iblis al aangeeft is het logisch dat onze literatuur inferieur is, daar het taalgebied kleiner is. Daar wil ik aan toevoegen dat wij nooit een 'grote cultuur' hebben gehad zoals de Engelsen, de Fransen en de Duitsers. En hoge cultuur is in ons land sowieso altijd ondergeschikt geweest aan de Schrift.

Kunnen Noorse schrijvers zich aan Flaubert en Proust meten? Canadezen aan Dickens en Austen? Natuurlijk niet.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:49:29 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65565264
Ik weet niet precies wat TS allemaal gelezen heeft, waarschijnlijk een slap mengseltje van Kluun, Campert en Zwagerman. Ja, dan kan ik me voorstellen dat je het maar flut vind.

Tip: lees eens wat echte schrijvers als Reve, Hermans, Bordewijk of Elschot. Die voldoen geen van allen aan de beschrijving zoals jij die geeft.
The End Times are wild
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:53:14 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65565388
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:49 schreef Scaurus het volgende:
Zoals Iblis al aangeeft is het logisch dat onze literatuur inferieur is, daar het taalgebied kleiner is. Daar wil ik aan toevoegen dat wij nooit een 'grote cultuur' hebben gehad zoals de Engelsen, de Fransen en de Duitsers. En hoge cultuur is in ons land sowieso altijd ondergeschikt geweest aan de Schrift.

Kunnen Noorse schrijvers zich aan Flaubert en Proust meten? Canadezen aan Dickens en Austen? Natuurlijk niet.
Kom op Scaurus! Onze literatuur is verre van inferieur en kan zich meten aan het hele Angelsaksische taalgebied! En de grootte van het taalgebied staat helemaal los van de kwaliteit van zijn literatuur, waar zijn al die Indische of Chinese superschrijvers dan? Nederland heeft geen echte eigen "hoge cultuur" gehad, maar bevindt zich wel op het kruispunt van de drie door jou genoemde landen en heeft daar genoeg van meegekregen.
The End Times are wild
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:55:28 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_65565483
Juist, verwar kwaliteit niet met kwantiteit.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:58:38 #18
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65565604
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:53 schreef LXIV het volgende:
Kom op Scaurus! Onze literatuur is verre van inferieur en kan zich meten aan het hele Angelsaksische taalgebied! En de grootte van het taalgebied staat helemaal los van de kwaliteit van zijn literatuur, waar zijn al die Indische of Chinese superschrijvers dan? Nederland heeft geen echte eigen "hoge cultuur" gehad, maar bevindt zich wel op het kruispunt van de drie door jou genoemde landen en heeft daar genoeg van meegekregen.
En ook aan de Russische literatuur? Wat is onze Anna Karenina? Dat seksboekje van Jan Wolkers, Turks Fruit? En wie heeft onze Misdaad en Straf geschreven?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:59:54 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_65565653
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:58 schreef Scaurus het volgende:

[..]

En ook aan de Russische literatuur? Wat is onze Anna Karenina? Dat seksboekje van Jan Wolkers, Turks Fruit? En wie heeft onze Misdaad en Straf geschreven?
Ik zeg: De Max Havelaar!
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:01:30 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65565709
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:58 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Iemand die de Nederlandse literatuur inferieur vind heeft in mijn ogen niet de juiste boeken gelezen. En dat had ik van jou niet verwacht. Natuurlijk is er geen Nederlandse Anna Karenina, maar er is ook geen Duitse of Engelse versie. Gewoon niet omdat Nederland een andere geschiedenis heeft dan Rusland.
Er is ook geen Russisch de Avonden of een Duitse Ontdekking van de Hemel of een Engels Kaas.

Ik vind juist dat Nederland relatief gezien ontzettend veel kwaliteit heeft voortgebracht. En het Engelstalige gebied heel erg weinig.
The End Times are wild
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:03:12 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65565778
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:55 schreef Lienekien het volgende:
Juist, verwar kwaliteit niet met kwantiteit.
Natuurlijk zijn alleen aantallen niet voldoende. Er moet ook een traditie zijn en enig belang aan gehecht worden. Naarmater zo'n traditie in twee landen in gelijke mate aanwezig is echter, is de kans dat er in het land met vele malen meer inwoners een groot schrijver geboren wordt nu eenmaal groter.

Talent kan natuurlijk nooit de kans krijgen zich te ontvouwen. Wellicht dat Afrika rond de evenaar heel veel topschaatsers herbergt en Nederland wel mensen met een uitzonderlijk talent voor Chineze kalligrafie. Helaas zal zoiets waarschijnlijk niet opgemerkt worden.

Vergeleken met landen als Duitsland of Frankrijk of Engeland en de VS heeft Nederland qua grootte nu eenmaal een nadeel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:04:07 #22
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65565802
Wat bedoel je toch Iblis? Nederland heeft juist een gigantische literaire traditie.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:05:03 #23
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65565842
Jezus zeg, je snapt toch wel wat ik bedoel?

Nederland heeft grote schrijvers voortgebracht. Multatuli is er een van, net als Hermans en ook Reve in zijn jonge jaren. Zij hebben echter niet de statuur van grootheden als Dostojevski en Tolstoj. Wij zitten simpelweg in de tweede klasse.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:08:43 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_65565989
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:05 schreef Scaurus het volgende:

Nederland heeft grote schrijvers voortgebracht. Multatuli is er een van, net als Hermans en ook Reve in zijn jonge jaren. Zij hebben echter niet de statuur van grootheden als Dostojevski en Tolstoj. Wij zitten simpelweg in de tweede klasse.
Volgens welke maatstaf? Of moet ik zeggen: wiens maatstaf?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:08:54 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65565996
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:05 schreef Scaurus het volgende:

Oh Statuur! Ik dacht dat we het de hele tijd over kwaliteit hadden.

Dan Brown. Die heeft dan bijvoorbeeld ook heel veel Statuur. En Alan Greenspan ook. Al was dat dan geen schrijver, maar dat is een detail. En allebei Amerikane, dat zie je dan maar weer. Staan wij mooi te kakken met Nescio en Reve
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')