en mijn aanvullende tip uit de OP van deel 2quote:Op woensdag 16 maart 2005 11:39 schreef Nuongirl het volgende:
Waar denk je aan bij stamboomonderzoek ? Had mij deze vraag een jaar of 7 geleden gesteld dan had ik het volgende gezegd : Oude mannen die met pensioen zijn en tijd te veel hebben, stoffige archieven etc.
Wake up !! Want dat was misschien in de jaren 60 zo, maar nu allang niet meer. Steeds meer vrouwen en jonge mensen zijn geinteresseerd in hun afkomst, en vooral met het medium internet is er veel te vinden. Typ bijvoorbeeld eens op google je achternaam in en verbaas je wat je allemaal ziet.
Dit topic is voor iedereen bedoeld, van de beginnende stambomer tot de al gevorderde die al in 1500 is aangekomen. Hieronder wat meer informatie voor als je na het lezen van mijn boeiende tekst aan de slag wil
Deze termen moet je kennen !
* GENEALOGIE (of stamboom)
Alle dragers van eenzelfde achternaam die van één stamvader afstammen, in de mannelijke lijn.
Voorbeeldje van een genealogie
* PARENTEEL
Uitgaande van een ouderpaar worden alle nakomelingen gezocht. Voorbeeld van een parenteel
* KWARTIERSTAAT
Beginnend bij één persoon (de proband) zoekt men alle voorouderparen van die persoon, zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke lijn. De personen worden genummerd; de proband nr 1, zijn/haar vader nr.2, de moeder nr. 3, grootvader van vaderskant nr. 4, grootmoeder nr.5, grootouders van moeders kant nr. 6 en 7, overgrootouders nrs. 8 t/m 15, enzovoort. Ter controle: Met uitzondering van de proband hebben mannen een even en vrouwen een oneven nummer. Voorbeeld van een kwartierstaat
* STAMREEKS
De directe naamreeks van vader op zoon (géén zijtakken). Voorbeeld van een stamreeks
Vroeger schreef men alles op, maar in het computertijdperk (en gemak dient de mens) zijn er verschillende genealogieprogramma`s waar je uit kunt kiezen om je gegevens in te voeren. Hieronder wat meer informatie over drie stamboomprogramma`s. Voor nog meer keuze klik hier.
- Aldfaer is een gratis programma. Goede duidelijke uitleg en in het Nederlands. Tevens is er een gebruikersgroep waar je met al je vragen terecht kan.
- Gensdata Pro is het genealogieprogramma van de Nederlandse Genealogische vereniging. (NGV) Het programma is niet gratis, maar is wel erg duidelijk en heeft ook een eigen gebruikersgroep waar je met je vragen terecht kunt.
-Hazadata is net als de andere twee een Nederlands programma. Duidelijke uitleg, ook een eigen gebruikersgroep en is niet gratis, maar je kunt via een testversie kijken of het wat voor je is.
O ja een tip, vergeet niet om regelmatig je gegevens te back-uppen. Als je computer crasht ben je anders de pineut en ben je al je gegevens kwijt. En dat is niet fijn, kan ik uit eigen ervaring zeggen
!! Een belangrijke tip !!
Via het internet kun je veel gegevens vinden en elke dag komen er ook nieuwe gegevens bij. Maar het invoeren van gegevens blijft mensenwerk en kan dus fouten bevatten. Probeer dus altijd gegevens die je via het internet hebt gevonden te controleren in het desbetreffende archief.
Mocht iemand een leuke OP willen maken, of een samenvatting van alle tips uit de afgelopen 2 topics, leef je uitquote:Op donderdag 23 februari 2006 20:16 schreef D. het volgende:
ter aanvulling wil ik nog ff www.genlias.nl noemen
In deze database zijn vele aktes van de burgerlijke stand van begin 19e eeuw tot ongeveer halverwege de vorige eeuw te vinden.
Da's idd zoquote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:18 schreef Dichtpiet. het volgende:
Het is soms mooi om te zien hoe lang families het volhouden om hun kind naar de opa te vernoemen. In mijn stamboom wisselen een aantal keer achter elkaar de namen "Harm" en "Egbert" elkaar af.
Ook is het soms triest om te zien hoeveel baby's er in NL stierven.
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:06 schreef D. het volgende:
[..]
Da's idd zo
Ook veel 'grappige' familiesituaties
Zo heb ik net iemand toegevoegd die op z'n 65ste hertrouwd met een 21 jarige dame.
De reden heeft vast te maken met het feit dat ze 4 maanden later al hun eerste kindje verwachten
Ik heb er al jaren niet mee gewerkt omdat ik nu enkel aan het overtypen ben.quote:Op zondag 1 februari 2009 10:14 schreef Sicstus het volgende:
Hebben jullie ook de indruk dat het toevoegen van nieuwe informatie aan internet-bronnen zoals Genlias de laatste tijd een beetje stokt?
Nope, het is niet dat ze klaar zijn ofzoquote:Op zondag 1 februari 2009 22:11 schreef D. het volgende:
[..]
Ik heb er al jaren niet mee gewerkt omdat ik nu enkel aan het overtypen ben.
Kan het niet zo zijn dat er geen nieuwe info is om up te daten?
Misschien moet iemand ze even wakker schudden.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Nope, het is niet dat ze klaar zijn ofzo
De oude snoepert!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:06 schreef D. het volgende:
[..]
Da's idd zo
Zo heb ik net iemand toegevoegd die op z'n 65ste hertrouwd met een 21 jarige dame.
De reden heeft vast te maken met het feit dat ze 4 maanden later al hun eerste kindje verwachten
Die heb ik volgens mijn niet gezien, of ben er onbewust aan voorbij gegaan.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:06 schreef Natalie het volgende:
Heb een aantal neef/nicht huwelijken. Blijft apart om bij hun grootouders aan te komen en te zien dan je van twee van die kinderen daarvan afstamt.
Van papier naar digitaal.quote:Op donderdag 19 februari 2009 @ 14:00 schreef Duintje het volgende:
Als er familie uit Noord-Holland komt is deze site ook de moeite waard met gezinsreconstructies
http://geneapedete.net
of voor landelijk een site met veel originele DTB's uit alle provincies gefotografeerd door vrijwilligers.
http://www.den-braber.nl/vpnd/statuspagina.html
Uiteindelijk komen ze allemaal wel ergens bij elkaarquote:Op dinsdag 21 juli 2009 @ 16:38 schreef -Nienna- het volgende:
Die heb ik er niet in staan, mijn Appeldoorns komen meer uit de buurt van Slochteren.
Het zegt me helemaal niets, Taraquote:Op maandag 5 oktober 2009 13:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Natalie, pak de 4 delen van ene Bloys nogwat van Treslong erbij
En de Indische Navorscher
Kom niet meer zo vaak in Groningen sinds ik ben verhuisd, maar zal er naar op zoek gaan hier in het westen. Daar zullen ze ze ongetwijfeld ook wel hebben staanquote:Op maandag 5 oktober 2009 14:45 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De UB van Groningen heeft ze sowieso
En de boeken van P.C. Bloys van Treslong Prins
Komt wel een mooie familieconnectie uit op die manierquote:Op maandag 5 oktober 2009 17:14 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een voorvader, weduwnaar met zoon, van mij is getrouwd met een weduwe met dochter. Zijn zoon is weer getrouwd met die dochter. Hoezo niet een gevalletje van erfenis verzekeren!
Ambtenaren 1quote:Op zondag 4 oktober 2009 17:11 schreef Natalie het volgende:
Wie heeft er wel eens onderzoek gedaan naar families afkomstig uit Indonesië?
Ga daar binnenkort namelijk eens goed mee starten en tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Ik dacht er iig aan om bij 't SIFA te beginnen, maar wellicht zijn er ook andere archieven waarbij veel informatie te krijgen is. (Ja, ik weet dat de Mormonen ook veel heb etc)
Achternaam alleen is geen indicatie of het wel het juiste wapen is.quote:Op zondag 18 oktober 2009 15:01 schreef Natalie het volgende:
Ga 's naar het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) in Den Haag
Die hebben een grote collectie familiewapens.
Linkje naar de site
Duhquote:Op zondag 18 oktober 2009 15:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Achternaam alleen is geen indicatie of het wel het juiste wapen is.
Neem gewoon een goed heraldisch vademecum in boekvorm en je komt een heel eind. Kijk maar eens op deze site als je geïnteresseerd bent in familiewapens: http://194.171.109.12/page/462/heraldiek. Daar staat er eentje (die ik zelf niet gelezen heb). Zelf heb ik ooit bij een tweedehands boekenwinkel voor een habbekrats deze gekocht: http://www.bol.com/nl/p/b(...)002923462/index.html en ik vind het een duidelijk en uitgebreid boek.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:55 schreef Erasmo het volgende:
Als ik weer in Nederland ben zal ik er eens heen gaan.
Op beide wapen staat natuurlijk het nodige afgebeeld, weet iemand een site waar de betekenis van de meest gebruikte afbeeldingen in wapens te lezen valt?
Dat heeft weinig met genealogie te maken, meer met medische wetenschap.quote:Op maandag 26 oktober 2009 17:49 schreef Burakius het volgende:
Hoe en waar is een test te verkrijgen, waarmee je kunt weten welke haplo groepen, en daarma je "afkomsten" kunt bepalen.
Ja oke, maar weet je nou iets erover.quote:Op maandag 26 oktober 2009 18:02 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Dat heeft weinig met genealogie te maken, meer met medische wetenschap.
er is op de site van de national geographic channel zo'n test te bestellen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 17:49 schreef Burakius het volgende:
Hoe en waar is een test te verkrijgen, waarmee je kunt weten welke haplo groepen, en daarma je "afkomsten" kunt bepalen.
Er stond ergens op een andere site dat die niet goed schijnt te zijn, omdat ze op te weinig "markers" testen. Ik weet nu niet precies wat dat is. En hoe moet ik mijn uitslagen interpreteren, of wordt dat voor me gedaan?quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
er is op de site van de national geographic channel zo'n test te bestellen.
Vandaar ook hap-sburgerquote:Op woensdag 10 februari 2010 18:49 schreef De_Kardinaal het volgende:
Adel is inteelt ja!Sommige families hadden zelf hun eigen afwijking gekweekt! De Habsburgers hadden hun eigen kaakafwijking: Habsburger (Unter) Lippe. De onderkaak was veel groter en/of verder naar voren geplaatst dan normaal. Menig Habsburger was niet eens in staat vast voedsel te eten.
Stop maar met die adellijke huizen en koningshuizen. Ik heb dat bestand, je kan beter die uit gaan breiden dan zelf beginnen. Goed voor 36.260 namenquote:Op woensdag 10 februari 2010 18:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een tip om alle mogelijke sites te vinden van je familie.
Als je namelijk je familienaam intikt in google krijg je waarschijnlijk ook atletiekuitslagen van 1 of 2 jaar geleden. Daar schiet je niet veel mee op. Verder zijn er veel termen die aan stamboomonderzoek gerelateerd zijn, zoals stamboom, parenteel of kwartierstaat. Echter wanneer je je naam met de voornaam Geertruida intikt krijg je alles in een keer. Bij iedere stamboom ouder dan 100 jaar komt wel een Geertuida voor.
Ook heb ik het huis van Oranje in Aldfaer gezet en ben ik bezig met ook de andere koningshuizen eraan te koppelen. Het is echt één grote inteelt! Zover ik de gegevens heb stamt Willem Alexander op meer dan 2000 manieren van Karel de Grote af, maar waarschijnlijk nog op veel meer manieren. Ik las ergens dat koning Juan Carlos op 600 miljoen verschillende manieren van Charlemagne afstamt. Bovendien schijnt men te beweren dat iedere blanke West-Europeaan een nazaat van hem is.
Let vooral even op de dataquote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:06 schreef D. het volgende:
[..]
Da's idd zo
In zowel PAF als Aldfaer kun je foto's toevoegenquote:Op maandag 22 februari 2010 14:17 schreef MrNiles het volgende:
werken deze programmas ook met foto's?
alleen platte tekst is zo niets zeggends
misschien een goed voorbeeld op internet ergens??
Of deze:quote:Op zaterdag 20 februari 2010 22:27 schreef Jill-RMC het volgende:
[..]
Let vooral even op de data
Arnoldus trouwt Joanna, zij sterft op 20 mei 1698. Hij hertrouwt met wederom een Joanna op 10 september 1698 en hun eerste dochter wordt geboren op 16 december 1698.
Dus of eerste kind is 2 maanden te vroeg geboren. Of hij was al met zn tweede vrouw aan het aanpappen toen ie zn eerste nog niet eens kwijt was.
Af en toe zou een tijdmachine best cool zijn
Heb er trouwens ook zo een.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:06 schreef D. het volgende:
[..]
Da's idd zo
Bedankt!quote:Op woensdag 24 maart 2010 17:50 schreef Jill-RMC het volgende:
Google even op archiv deutschland
http://www.archivschule.de/content/33.html bijvoorbeeld en dan archiv portale. Kan je in verschillende gebieden zoeken.
Wel familieleden van jou? Of van elkaar?quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:15 schreef Keesflap het volgende:
Zoek ik een stamboom op internet, vind ik er eentje met 1165 familieleden.
Allemaal familie van mij. De stamboon begint met een enkel echtpaar rond 1700 en volgt zo een complete generatie of 12.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:25 schreef D. het volgende:
[..]
Wel familieleden van jou? Of van elkaar?
Nou, dan kun je weer ff vooruit, met typenquote:Op donderdag 25 maart 2010 15:31 schreef Keesflap het volgende:
[..]
Allemaal familie van mij. De stamboon begint met een enkel echtpaar rond 1700 en volgt zo een complete generatie of 12.
ja .. tip 1.... volledige naam, data, plaatsen, beroep, echtgenoot noemen..quote:Op woensdag 28 april 2010 17:05 schreef Dagoduck het volgende:
Aan 1 kant van de familie kom ik niet verder dan de opa van mijn opa, iemand tips?
www.google.nlquote:Op woensdag 28 april 2010 17:05 schreef Dagoduck het volgende:
Aan 1 kant van de familie kom ik niet verder dan de opa van mijn opa, iemand tips?
Gooi eens een naam in de groep.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:59 schreef Dagoduck het volgende:
Hij vindt echt nergens een resultaat..
quote:Heide v d Arend 03-01-1865 23-10-1953 2017 Huisman Hendrikje
Heide v d Joh. 08-11-1906 16-05-1970 0133 Sterk Gerritje
Heide v d Johanna 11-01-1901 06-04-1998 2017
Heide v d Marijtje 25-05-1901 11-04-1998 0722 Franx Gerrit
Heide van der Adriana 22-06-1922 11-04-2006 0356 Willems
Heide van der Cornelia 07-12-1906 28-09-1988 1890 Jong de Age Sipkes
Heide van der Dirk 23-07-1892 25-12-1962 1858 Visser Dieuwke
Heide van der Dirk 21-04-1930 19-09-1996 0476
Heide van der Henny 19-04-1933 25-05-2007 1418 Keesman
Heide van der Jan 09-06-1933 13-07-2006 0320
Heide van der Jansje 07-12-1910 25-06-1998 0103 Overdijk Pieter
Heide van der Marijtje 25-10-1855 14-09-1945 1007 Roo de P.
Heide van der Meinoutje 05-08-1905 19-01-1995 0912 Graaff de Harme
Heide van der Paulus 30-03-1895 30-11-1963 1785 Blom Dieuwertje
Heide van der Pieter 21-01-1862 27-07-1951 0467 Dok van Cornelia
Heide van der Roelof 17-06-1907 17-06-1980 0554 Leek van der Theodora
met deze gegevens kun je een persoonskaart aanvragen: www.cbg.nlquote:Op woensdag 28 april 2010 22:10 schreef Dagoduck het volgende:
Arend van der Heide (geb. 03-01-1865)(ovl.23-10-1953)getrouwd met Hendrikje Huisman (geb.07-12-1864)(ovl.15-04-1953)
Asjeblieft:quote:Op woensdag 28 april 2010 22:10 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn opa heette: Jan van der Heide
Zijn vader Pieter van der Heide
en zijn vader Arend van der Heide (geb. 03-01-1865)(ovl.23-10-1953)getrouwd met Hendrikje Huisman (geb.07-12-1864)(ovl.15-04-1953)
Pieter (piet) van der Heide is geboren 17-04-1895 in Enkhuizen, mijn opa jan in Andijk.
edit: hij staat hier ook bij:
http://www.schiltmeijer.n(...)aats%20Enkhuizen.htm
met nog een rijtje:
[..]
http://www.genlias.nl/nl/searchDetail.jsp?val=5&xtr=7167768&vgr=1quote:Detail resultaat: (Bruidegom)
Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Noord-Hollands Archief
Algemeen Toegangnr: 358
Inventarisnr: 39
Gemeente: Enkhuizen
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 5
Datum: 16-02-1893
Bruidegom Arend van der Heide
Leeftijd: 28
Geboorteplaats: Enkhuizen
Bruid Hendrikje Huisman
Leeftijd: 28
Vader bruidegom Gerrit van der Heide
Moeder bruidegom Grietje Eggen
Vader bruid Pieter Huisman
Moeder bruid Antje van der Leek
Nadere informatie beroep bg.: visser; beroep vader bg.: visser; beroep vader bd.: arbeider
http://www.genlias.nl/nl/searchDetail.jsp?val=47&xtr=7165992&vgr=1quote:Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Noord-Hollands Archief
Algemeen Toegangnr: 358
Inventarisnr: 39
Gemeente: Enkhuizen
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 52
Datum: 03-11-1853
Bruidegom Gerrit van der Heide
Leeftijd: 23
Bruid Grietje Eggen
Geboortedatum: 01-04-1829
Geboorteplaats: Krommenie
Vader bruidegom Paulus van der Heide
Moeder bruidegom Neeltje Swiers
Vader bruid Pieter Eggen
Moeder bruid Marijtje Venlet
Nadere informatie beroep bg.: visser; beroep vader bd.: timmerman
Ik denk dat je op Genlias aardig op weg komt met broers en zussen van de genoemde namen opsporen. Leken er ook best veel uit Friesland of die richting op te komen, dus misschien dat je daar ook nog een link kan vinden?quote:Op woensdag 28 april 2010 22:58 schreef Dagoduck het volgende:
Vandaar dat die broer van pieter ook gerrit heetIk faal.
okeee morgen revanche ? best of 3 ?quote:
http://members.chello.nl/c.reus/documents/Vis.txtquote:DIEUWERTJE ROOKER, geb. Enkhuizen 19-2-1835 des middags ten
twaalf uren, de volgende dag aangegeven door de vader met als
getuigen Paulus van der Heide, oud 42 jaar, visscher en Pieter
Buisman, oud 63 jaar, dagloner, beiden wonende in de
Princestraat te Enkhuizen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |