Wouter Bos draaft dan op als je het niet kunt betalen...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:37 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Zelfs Osama Bin Laden krijgt daar nog een hypotheek met NHG.
30 jaar vast?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:55 schreef Ml-etje het volgende:
Nou 6,0% banksparen 30 jaar vast..moet beter kunnen toch?
Want?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
30 jaar vast?
Wordt vast leuk als ze iets aan de HRA gaan doen...
Denk eens na...quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Want?Denk je dat de HRA invloed heeft op rente?
Ook dan geldt dat je tegen een boete kunt wijzigen en als dat loont dan kun je dat toch doen?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 14:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk eens na...
Als je je rente 30 jaar vast zet, dan heb je geen tussentijds moment waarop je constructie nog eens doorneemt.
30 jaar banksparen betekent 30 jaar NIETS aflossen, want alles zet je vast op de bank. Pas NA 30 jaar ga je aflossen.
Als je de rente bijv. 10 jaar vast zet, dan kun je boeteloos over 10 jaar de hele contructie veranderen. Eventueel inlossen, of doen wat je op dat moment het handigst lijkt.
Mochten ze de HRA veranderen, dan zit je met 30 jaar vast wel ECHT 30 jaar vast.
Een constructie van 30 jaar vast betekent 30 jaar niet flexibel zijn...terwijl je weet dat er zaken gaan veranderen mbt de HRA.
Die boete is gebaseerd op een afkoopsom van de resterende periodes (en over 30 jaar is dat heel wat ) wat de bank aan rente gaat mislopen doordat jij het contract wilt openbreken. Die boete kan dus in de duizenden Euro's lopen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 14:21 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ook dan geldt dat je tegen een boete kunt wijzigen en als dat loont dan kun je dat toch doen?
Of ben ik nu gek?
Het blijft helaas toch koffiedik kijken..
Wat wil je dan voor opmerkingen hebben over je hyp van ons?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 14:49 schreef Ml-etje het volgende:
Klopt dat weten we al.
Tsja het is niet te voorspellen en het is heel moeilijk te bepalen wat te doen.
Als de HRA gaat wijzigen, dan zal dat stapsgewijs gaan. Eerst de maximale aftrek beperken enz.. Ik verwacht niet dat ze de HRA plotsklaps afschaffen. Dat zal wat zijn zeg!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 18:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat wil je dan voor opmerkingen hebben over je hyp van ons?
Ik wijs je op de risico's die je met het afsluiten van deze hyp willens en wetens aangaat. De HRA gaat veranderen binnen nu en 30 jaar. Dat is iets waar je zeker van kunt zijn.
Ik begrijp echter dat je je keuze al gemaakt hebt.
Dus als jij/jullie er een goed gevoel over hebben, wat wil je dan nog van ons weten?
Dan gaat Nederland failliet.quote:Op woensdag 11 februari 2009 08:36 schreef moz het volgende:
[..]
Als de HRA gaat wijzigen, dan zal dat stapsgewijs gaan. Eerst de maximale aftrek beperken enz.. Ik verwacht niet dat ze de HRA plotsklaps afschaffen. Dat zal wat zijn zeg!
Dat denk ik ook. Maar we hebben het hier over iemand die zijn hypotheek 30 jaar vast gaat zetten.quote:Op woensdag 11 februari 2009 08:36 schreef moz het volgende:
[..]
Als de HRA gaat wijzigen, dan zal dat stapsgewijs gaan. Eerst de maximale aftrek beperken enz.. Ik verwacht niet dat ze de HRA plotsklaps afschaffen. Dat zal wat zijn zeg!
Ben het met je eens hoor maar banksparen wordt door de overheid als nieuw en veilig product gepromoot.quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Maar we hebben het hier over iemand die zijn hypotheek 30 jaar vast gaat zetten.
Dus stel dat er binnen nu en 2 jaar een stukje aftrek weggehaald wordt, en over 4 jaar weer een stukje etc...
Bovendien weet je niet of wijzigingen in de HRA ook voor reeds bestaande hypotheken geldt, of alleen voor nieuwe.
We weten helemaal niet WAT ze precies gaan wijzigen, maar dat er iets gaat veranderen aan de HRA is toch wel duidelijk?
Daarbij komt er een steeds grotere roep dat mensen hun hyp tijdens de looptijd moeten gaan inlossen. En das nou net wat je bij banksparen en/of een spaarhyp niet doet.
Ik denk dat we elkaar wel begrijpen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:02 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ben het met je eens hoor maar banksparen wordt door de overheid als nieuw en veilig product gepromoot.
Heb ze al eerder de stoelpoten onder hun eigen nieuwe stoel zien wegzagen maar volgens mij pakken ze eerst de aflossingsvrije hypotheken aan.
Daar je bij banksparen keurig opbouwt, ondanks dat je niet aflost bouw je wel verplicht op en ben je verplicht het opgebouwde te gebruiken om je hypotheek af te lossen.
Je kunt het niet ergens anders voor gebruiken en omdat je niet aflost maak je gebruik van de fiscale voordelen.
Lijkt me lang niet zo erg als iemand die profiteert van een aflossingsvrije hypo en met een enorme restschuld blijft zitten omdat zelf sparen toch wel erg moeilijk is.
Maar dat is again mijn meningen er is geen goed of foute hypotheek.
Gelijk heb je in ieder geval wel dat 30 jaar vast riskant is.
We kijken dan nu ook wel naar de mogelijkheden van 10 en 20 jaar.
Is de HRA belangrijk in je constructie? Kun je het nog even goed betalen als er geen aftrek zou zijn?quote:
Zonder aftrek is het wel betaalbaar maar dan wordt het wel knibbelen (lees we houden dan 100 euro ovr om te sparen).quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Is de HRA belangrijk in je constructie? Kun je het nog even goed betalen als er geen aftrek zou zijn?
En zou je dan dezelfde hyp nemen?
Ja, ik heb ook een hyp. Aflossingsvrij. Inmiddels door eigen discipline al meer dan 60% afgelost (quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:31 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Zonder aftrek is het wel betaalbaar maar dan wordt het wel knibbelen (lees we houden dan 100 euro ovr om te sparen).
Ja we zouden wel dezelfde hypotheek nemen misschien dan wel uit noodzaak een aflossingvrij gedeelte waar ik nu gewoonweg niet op zit te wachten. Wil gewoon binnen 30 jaar terug naar de 0 euro.
En tussen door aflossen (extra) werkt ook prettig bij banksparen.
Je kunt zelf zien wat je saldo is en als je iets van 9000 euro aflost in ons geval scheelt dat aanzienlijk in de maandlasten.
Weet niet hoe mensen het doen die lenen wat ze kunnen lenen maar wij lenen meer dan 1/4e minder dan dat we kunnen krijgen en dan is het zonder HRA net kiele kiele.
Neem aan dat jij ook een hypotheek hebt?? (I guess hoor) wat zijn jouw antwoorden op bovenstaande vragen dan?
Bij een aflossingvrije hyp mag je boetevrij veel meer aflossen dan bij een andere hyp.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:52 schreef Ml-etje het volgende:
Dus even samengevat je lost iets van 10.000 euro per jaar af boetevrij.
En dan ontvang je een keurig overzichtje dat je dat hebt afgelost.
Tsja dat is inderdaad vrij goedkoop en eigen discipline.
Nadeel is misschien de belatingdienst.
Klinkt aantrekkelijk en aangezien het simulatieapparaat bij onze adviseur aangaf 55 euro bij 9000 euro storting per maand te minderen aan hypotheeklasten ga ik me wel afvragen wat dat met deze hypotheek doet.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij een aflossingvrije hyp mag je boetevrij veel meer aflossen dan bij een andere hyp.
En of je max. HRA wilt hebben, dat bepaal je zelf. Je kunt ook zeggen dat je eens per 5 jaar aflost...gewoon wat je zelf wilt. Je hebt gelijk dat het wel om discipline gaat...maar dat geld was ik anders ook kwijt geweest aan een andere hyp.contructie...tis nu alleen wat langer van mij...![]()
Wat betreft het HRA heb je gelijk, ik profiteer daar niet maximaal van...maar mijn lasten zijn wel lager en worden steeds lager. Bovendien wordt mijn schuld steeds kleiner. Dat geeft mij een heel goed gevoel!
Bedenk wel dat je adviseur het meest verdient door zoveel mogelijk produkten aan je te verkopen! Maar dat wist je vast al.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:01 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Klinkt aantrekkelijk en aangezien het simulatieapparaat bij onze adviseur aangaf 55 euro bij 9000 euro storting per maand te minderen aan hypotheeklasten ga ik me wel afvragen wat dat met deze hypotheek doet.
Moet wel zeggen dat de negatieve reclame over de aflossingsvrije versie ons ook afschrikt.
Gaat die nu alleen over de eventuele restschuld of??
Maar goed we hebben er een optie bij en ga het hem wel even voorleggen tenslotte moet die afsluitprovisie goed benut
Ben benieuwd of de NHG ook bij deze vorm toegepast kan worden zonder al te veel troubles.En hoe de levensverz uitvalt.
Bij onze constructie is het zo dat we zoveel sparen dat we na 30 jaar geheel kunnen aflossen in 1 keer.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Bedenk wel dat je adviseur het meest verdient door zoveel mogelijk produkten aan je te verkopen! Maar dat wist je vast al.
In principe komt een bankspaarprodukt, een spaarhypotheek of een aflossingsvrije hypotheek op hetzelfde neer qua aflossen: Je bent niet verplicht om tijdens de looptijd af te lossen. Maar zoals bij iedere hyp. na 30 jaar wel. Hoe je dat doet, is jouw zaak. Verplicht sparen 30 jaar lang en niets aflossen...of ieder jaar wat aflossen...waar jij je het prettigst bij voelt.
En je lost dus 30 jaar niets af. En je kunt ook niet bij je spaardeel komen om af te lossen mocht er iets veranderen in de HRA de komende 30 jaar...quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:09 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Bij onze constructie is het zo dat we zoveel sparen dat we na 30 jaar geheel kunnen aflossen in 1 keer.
En dat hij er zit om te verdienen is erg goed te zien hoor
Inderdaad dat klopt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:12 schreef capricia het volgende:
[..]
En je lost dus 30 jaar niets af. En je kunt ook niet bij je spaardeel komen om af te lossen mocht er iets veranderen in de HRA de komende 30 jaar...
Dat zou ik zeker doen. Probleem met de overheid is dat je niet weet wat ze gaan veranderen aan de HRA.quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:14 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Inderdaad dat klopt.
Laat gewoon nog een offerte maken aan de hand van jouw gegevens pijn doet dat in ieder geval niet
Nou, dan zijn jullie er uit!quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:35 schreef Ml-etje het volgende:
Scheelt niets meer bijkt..
Uiteindelijk blijkt het fiscale voordeel toch groot te zijn met banksparen.
Neem aan dat hij niet aan zijn prog heeft gesleuteld haha
Ja.quote:Op donderdag 12 februari 2009 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:
Weet iemand hoe het zit met hypotheken met een variabele rente? Voor wat betreft contractduur? Is die ook variabel?
Kan je een hypotheek met een variabele rente ten allen tijde direct aflossen?
In 10 jaar tijd 85.000 euro banksparen?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:26 schreef VinnieJones het volgende:
Gesprek gehad met hypotheek adviseur.
ik mag tot 190.000 euro lenen
10 jaar vast op 5,2 %
In de 10 jaar zou ik dan 50% banksparen.
Maanlasten worden dan ongeveer 800/900 bruto
600/700 netto
Nu een huisje zoeken![]()
Iemand suggesties waar ik rekening mee moet houden ?
Het hele hypotheek gebeuren komt er maar niet in bij mij.
Das mooi.. Maar ja, ik heb nu een spaarhypotheek die nu na 15 jaar moet worden afgekocht.quote:
Als je het netto rendement weet wel ja. En hou rekening met eventuele afkoopkosten he..quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Das mooi.. Maar ja, ik heb nu een spaarhypotheek die nu na 15 jaar moet worden afgekocht.
Ik kan toch gewoon met een excelletje toch uitrekenen hoeveel de kaptitaalverzekering toch uitbetaalt?
Uhm weet ik nietquote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:28 schreef Echo99 het volgende:
[..]
In 10 jaar tijd 85.000 euro banksparen?
Even heel simpel.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:36 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Als je het netto rendement weet wel ja. En hou rekening met eventuele afkoopkosten he..
Op zich een logische volgorde:quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:36 schreef VinnieJones het volgende:
[..]
Uhm weet ik niet![]()
![]()
Het was nog even globaal kijken wat ik kan lenen met mijn salaris, en hoe de hypotheek ongeveer wordt.
Zodra ik een huis heb gevonden, ga ik inhoudelijk kijken wat voor een hypotheek ik het beste bij kan nemen.
Maar hij had het dus over gedeeltelijk banksparen.
PS ook het onderhandelen over koopprijs en dergelijke zaken zou die voor me kunnen doen.
Maar dat doe ik liever zelf, heb dat soort dingen liever zelf in de hand.
Er zijn weinig geldverstrekkers die een spaarhypotheek met variabele rente aanbieden dus weet je zeker dat het een spaarhypotheek is en niet een hybride hypotheek met spaarfondsen? Dan kan het ook zo zijn dat je een variabele risico premie hebt. En heb je rekening gehouden met eventuele rente schommelingen in het verleden?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Even heel simpel.
Ik weet precies, na aftrek van de risicooverlijdensdekking wat ik netto aan premies heb ingelegd. De rente van mijn spaarhypotheek is 7%.
Dan is de rekensom toch simpel?
Klopt (waarschijnlijk). Toch schromen veel banken/verzekeraars niet om afkoop kosten in rekening te brengen...quote:Ergo: het spaarrendement van die 7 % is toch gegarandeerd? Hoe kosten? Het is toch geen beleggingsproduct
Dat zou ik dus nooit accepteren. Wat hufterig als ze dat zouden doen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:47 schreef Echo99 het volgende:
[..]
[..]
Klopt (waarschijnlijk). Toch schromen veel banken/verzekeraars niet om afkoop kosten in rekening te brengen...
Weet ik niet... Hoe heet de verzekering die je hebt? Is het een spaarzeker/spaarvast? Of is het een OpMaat?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat zou ik dus nooit accepteren. Wat hufterig als ze dat zouden doen.
Weet je of de Rabo dit ook doet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |