abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 12:38:32 #101
236264 crew  capricia
pi_65796283
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 12:37 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Zelfs Osama Bin Laden krijgt daar nog een hypotheek met NHG.
Wouter Bos draaft dan op als je het niet kunt betalen...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65841261
Wellicht ook een optie om in de openingspost bij handige links te zetten:
http://www.svn.nl/site/nl(...)e+Starterslening.htm
http://www.senternovem.nl/rgo/koopsubsidie/index.asp

Ik ben zelf bezig met een financiering in combinatie met een Starterslening, zitten een hoop regels aan vast, maar het is in ieder geval de eerste 3 jaar rentevrij
pi_65843215
Ml-etje gaat morgen voor tweede gespreknaar adviseur.. (wel samen met partner )
Onze keuze:
- Banksparen
- 30 jaar vast

We betalen dan niet veel meer dan een normale huur en hetgeen ik morgen wil is het negatieve en fisacle deel van banksparen (en dan met name nalatenschap) goed doornemen.
Vragenlijst is al deels gefrabiekt

Nog tips? dingen die gevraagd dienen te worden?
Provisies die we deels kunnen afsnoepen?

Oja...we gaan wel voor een levensverzekering (willen toch dat we erin kunnen blijven als partner overlijdt).
Dan wl 1 die afbouwt gelijk met het spaardeel en we gaan kritisch e voorwaarden doorspitten van alle aangeboden producten (6 weken vanaf maandag de tijd om alles te regelen moet lukken toch?).
We gaan er niet vanuit dat we verhuizen maar ook die vraag gaan we gewoon stellen.

Ennuhh wat zijn die notarissen duur :S 2000 euri's
- hypotheekakte
- leveringsakte
- kadastraal blbla
- 2 testamenten
- samenlevingscontract

Nou en dat bij 3 notarissen opgevraagd en alledrie rond die 2000 pfff
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_65855692
anyone??
Ik ben uitgevraagd maar nieuwe inzichten geven andere vragen
pi_65909831
Nou 6,0% banksparen 30 jaar vast..moet beter kunnen toch?
  Moderator dinsdag 10 februari 2009 @ 13:54:46 #106
236264 crew  capricia
pi_65911747
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 12:55 schreef Ml-etje het volgende:
Nou 6,0% banksparen 30 jaar vast..moet beter kunnen toch?
30 jaar vast?
Wordt vast leuk als ze iets aan de HRA gaan doen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65911867
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef capricia het volgende:

[..]

30 jaar vast?
Wordt vast leuk als ze iets aan de HRA gaan doen...
Want? Denk je dat de HRA invloed heeft op rente?
  Moderator dinsdag 10 februari 2009 @ 14:02:58 #108
236264 crew  capricia
pi_65911999
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Want? Denk je dat de HRA invloed heeft op rente?
Denk eens na...
Als je je rente 30 jaar vast zet, dan heb je geen tussentijds moment waarop je constructie nog eens doorneemt.
30 jaar banksparen betekent 30 jaar NIETS aflossen, want alles zet je vast op de bank. Pas NA 30 jaar ga je aflossen.

Als je de rente bijv. 10 jaar vast zet, dan kun je boeteloos over 10 jaar de hele contructie veranderen. Eventueel inlossen, of doen wat je op dat moment het handigst lijkt.

Mochten ze de HRA veranderen, dan zit je met 30 jaar vast wel ECHT 30 jaar vast.
Een constructie van 30 jaar vast betekent 30 jaar niet flexibel zijn...terwijl je weet dat er zaken gaan veranderen mbt de HRA.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65912558
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 14:02 schreef capricia het volgende:

[..]

Denk eens na...
Als je je rente 30 jaar vast zet, dan heb je geen tussentijds moment waarop je constructie nog eens doorneemt.
30 jaar banksparen betekent 30 jaar NIETS aflossen, want alles zet je vast op de bank. Pas NA 30 jaar ga je aflossen.

Als je de rente bijv. 10 jaar vast zet, dan kun je boeteloos over 10 jaar de hele contructie veranderen. Eventueel inlossen, of doen wat je op dat moment het handigst lijkt.

Mochten ze de HRA veranderen, dan zit je met 30 jaar vast wel ECHT 30 jaar vast.
Een constructie van 30 jaar vast betekent 30 jaar niet flexibel zijn...terwijl je weet dat er zaken gaan veranderen mbt de HRA.
Ook dan geldt dat je tegen een boete kunt wijzigen en als dat loont dan kun je dat toch doen?
Of ben ik nu gek?

Het blijft helaas toch koffiedik kijken..
  Moderator dinsdag 10 februari 2009 @ 14:23:22 #110
236264 crew  capricia
pi_65912633
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 14:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ook dan geldt dat je tegen een boete kunt wijzigen en als dat loont dan kun je dat toch doen?
Of ben ik nu gek?

Het blijft helaas toch koffiedik kijken..
Die boete is gebaseerd op een afkoopsom van de resterende periodes (en over 30 jaar is dat heel wat ) wat de bank aan rente gaat mislopen doordat jij het contract wilt openbreken. Die boete kan dus in de duizenden Euro's lopen.
Besef dat goed!

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 10-02-2009 14:32:02 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65913501
Klopt dat weten we al.
Tsja het is niet te voorspellen en het is heel moeilijk te bepalen wat te doen.
  Moderator dinsdag 10 februari 2009 @ 18:56:05 #112
236264 crew  capricia
pi_65922523
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 14:49 schreef Ml-etje het volgende:
Klopt dat weten we al.
Tsja het is niet te voorspellen en het is heel moeilijk te bepalen wat te doen.
Wat wil je dan voor opmerkingen hebben over je hyp van ons?
Ik wijs je op de risico's die je met het afsluiten van deze hyp willens en wetens aangaat. De HRA gaat veranderen binnen nu en 30 jaar. Dat is iets waar je zeker van kunt zijn.

Ik begrijp echter dat je je keuze al gemaakt hebt.
Dus als jij/jullie er een goed gevoel over hebben, wat wil je dan nog van ons weten?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65929159
Keus is nog niet gemaakt hoor
Alle info is welkom we hebben wel banksparen gekozen maar de termijn..geen enkel idee
pi_65938368
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat wil je dan voor opmerkingen hebben over je hyp van ons?
Ik wijs je op de risico's die je met het afsluiten van deze hyp willens en wetens aangaat. De HRA gaat veranderen binnen nu en 30 jaar. Dat is iets waar je zeker van kunt zijn.

Ik begrijp echter dat je je keuze al gemaakt hebt.
Dus als jij/jullie er een goed gevoel over hebben, wat wil je dan nog van ons weten?
Als de HRA gaat wijzigen, dan zal dat stapsgewijs gaan. Eerst de maximale aftrek beperken enz.. Ik verwacht niet dat ze de HRA plotsklaps afschaffen. Dat zal wat zijn zeg!
pi_65938608
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:36 schreef moz het volgende:

[..]

Als de HRA gaat wijzigen, dan zal dat stapsgewijs gaan. Eerst de maximale aftrek beperken enz.. Ik verwacht niet dat ze de HRA plotsklaps afschaffen. Dat zal wat zijn zeg!
Dan gaat Nederland failliet.
pi_65938638
Dat verwacht ik ook nit denk dat half Ned minimaal 300 euro per maand meer betalen niet gaat kunnen dragen.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat er iets gaat wijzigen.
pi_65939917
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:36 schreef moz het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Maar we hebben het hier over iemand die zijn hypotheek 30 jaar vast gaat zetten.
Dus stel dat er binnen nu en 2 jaar een stukje aftrek weggehaald wordt, en over 4 jaar weer een stukje etc...
Bovendien weet je niet of wijzigingen in de HRA ook voor reeds bestaande hypotheken geldt, of alleen voor nieuwe.
We weten helemaal niet WAT ze precies gaan wijzigen, maar dat er iets gaat veranderen aan de HRA is toch wel duidelijk?
Daarbij komt er een steeds grotere roep dat mensen hun hyp tijdens de looptijd moeten gaan inlossen. En das nou net wat je bij banksparen en/of een spaarhyp niet doet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65944180
Met een stijgende WOZ-waarde daalt de HRA vanzelf, trouwens. (niet dat hypotheekadviesprogramma's daar rekening mee houden, maar goed)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_65944219
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 09:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Maar we hebben het hier over iemand die zijn hypotheek 30 jaar vast gaat zetten.
Dus stel dat er binnen nu en 2 jaar een stukje aftrek weggehaald wordt, en over 4 jaar weer een stukje etc...
Bovendien weet je niet of wijzigingen in de HRA ook voor reeds bestaande hypotheken geldt, of alleen voor nieuwe.
We weten helemaal niet WAT ze precies gaan wijzigen, maar dat er iets gaat veranderen aan de HRA is toch wel duidelijk?
Daarbij komt er een steeds grotere roep dat mensen hun hyp tijdens de looptijd moeten gaan inlossen. En das nou net wat je bij banksparen en/of een spaarhyp niet doet.
Ben het met je eens hoor maar banksparen wordt door de overheid als nieuw en veilig product gepromoot.
Heb ze al eerder de stoelpoten onder hun eigen nieuwe stoel zien wegzagen maar volgens mij pakken ze eerst de aflossingsvrije hypotheken aan.
Daar je bij banksparen keurig opbouwt, ondanks dat je niet aflost bouw je wel verplicht op en ben je verplicht het opgebouwde te gebruiken om je hypotheek af te lossen.
Je kunt het niet ergens anders voor gebruiken en omdat je niet aflost maak je gebruik van de fiscale voordelen.
Lijkt me lang niet zo erg als iemand die profiteert van een aflossingsvrije hypo en met een enorme restschuld blijft zitten omdat zelf sparen toch wel erg moeilijk is.

Maar dat is again mijn mening en er is geen goed of foute hypotheek.
Gelijk heb je in ieder geval wel dat 30 jaar vast riskant is.
We kijken dan nu ook wel naar de mogelijkheden van 10 en 20 jaar.
pi_65944382
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:02 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ben het met je eens hoor maar banksparen wordt door de overheid als nieuw en veilig product gepromoot.
Heb ze al eerder de stoelpoten onder hun eigen nieuwe stoel zien wegzagen maar volgens mij pakken ze eerst de aflossingsvrije hypotheken aan.
Daar je bij banksparen keurig opbouwt, ondanks dat je niet aflost bouw je wel verplicht op en ben je verplicht het opgebouwde te gebruiken om je hypotheek af te lossen.
Je kunt het niet ergens anders voor gebruiken en omdat je niet aflost maak je gebruik van de fiscale voordelen.
Lijkt me lang niet zo erg als iemand die profiteert van een aflossingsvrije hypo en met een enorme restschuld blijft zitten omdat zelf sparen toch wel erg moeilijk is.

Maar dat is again mijn mening en er is geen goed of foute hypotheek.
Gelijk heb je in ieder geval wel dat 30 jaar vast riskant is.
We kijken dan nu ook wel naar de mogelijkheden van 10 en 20 jaar.
Ik denk dat we elkaar wel begrijpen.
Maar het blijft dat je bij banksparen gedurende 30 jaar NIETS aflost. En we weten niet wanneer en hoe de overheid de HRA gaat beperken. Als jij dan een contractuele verplichting van 30 jaar aangaat, en de overheid is wat dat betreft onbetrouwbaar, dan zou ik daar idd nog eens goed over nadenken.
Want de bank gaat je wel aan je contract houden...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65944777
Comprendre Capricia Thanks
pi_65944816
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:22 schreef Ml-etje het volgende:
Comprendre Capricia Thanks
Is de HRA belangrijk in je constructie? Kun je het nog even goed betalen als er geen aftrek zou zijn?
En zou je dan dezelfde hyp nemen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65945036
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Is de HRA belangrijk in je constructie? Kun je het nog even goed betalen als er geen aftrek zou zijn?
En zou je dan dezelfde hyp nemen?
Zonder aftrek is het wel betaalbaar maar dan wordt het wel knibbelen (lees we houden dan 100 euro ovr om te sparen).
Ja we zouden wel dezelfde hypotheek nemen misschien dan wel uit noodzaak een aflossingvrij gedeelte waar ik nu gewoonweg niet op zit te wachten. Wil gewoon binnen 30 jaar terug naar de 0 euro.
En tussen door aflossen (extra) werkt ook prettig bij banksparen.
Je kunt zelf zien wat je saldo is en als je iets van 9000 euro aflost in ons geval scheelt dat aanzienlijk in de maandlasten.
Weet niet hoe mensen het doen die lenen wat ze kunnen lenen maar wij lenen meer dan 1/4e minder dan dat we kunnen krijgen en dan is het zonder HRA net kiele kiele.

Neem aan dat jij ook een hypotheek hebt?? (I guess hoor) wat zijn jouw antwoorden op bovenstaande vragen dan?
pi_65945328
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:31 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Zonder aftrek is het wel betaalbaar maar dan wordt het wel knibbelen (lees we houden dan 100 euro ovr om te sparen).
Ja we zouden wel dezelfde hypotheek nemen misschien dan wel uit noodzaak een aflossingvrij gedeelte waar ik nu gewoonweg niet op zit te wachten. Wil gewoon binnen 30 jaar terug naar de 0 euro.
En tussen door aflossen (extra) werkt ook prettig bij banksparen.
Je kunt zelf zien wat je saldo is en als je iets van 9000 euro aflost in ons geval scheelt dat aanzienlijk in de maandlasten.
Weet niet hoe mensen het doen die lenen wat ze kunnen lenen maar wij lenen meer dan 1/4e minder dan dat we kunnen krijgen en dan is het zonder HRA net kiele kiele.

Neem aan dat jij ook een hypotheek hebt?? (I guess hoor) wat zijn jouw antwoorden op bovenstaande vragen dan?
Ja, ik heb ook een hyp. Aflossingsvrij. Inmiddels door eigen discipline al meer dan 60% afgelost ( ). We sparen dan bijv. een jaar lang, en dan gebruiken we dat geld om af te lossen. Mochten we een wat minder jaar hebben, dan is het niet erg als we een jaartje niet aflossen. Ben heel flexibel hierin. We hebben letterlijk alleen de verplichting om de rente te betalen.

In het begin hebben we nog een ORV gehad, maar nu is de hyp zo laag dat het risico te nemen is. Het geldt dat dat weer bespaart, gebruiken we ook weer om af te lossen... Een gedeelte van wat we dit jaar willen inlossen staat voor een paar maanden vast bij de NIBC, voor 5,7%.

Ik vind het erg prettig om zelf de touwtjes in handen te hebben. Of het binnen 30 jaar afgelost is, ligt aan onszelf. Maar we zijn hard op weg. Mocht er iets veranderen aan de HRA, dan kan ik daar direct op in spelen. Mochten ik of mijn partner werkloos worden, dan is dat voorlopig geen probleem. Omdat de lasten vrij laag geworden zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65945633
Dus even samengevat je lost iets van 10.000 euro per jaar af boetevrij.
En dan ontvang je een keurig overzichtje dat je dat hebt afgelost.
Tsja dat is inderdaad vrij goedkoop en eigen discipline.
Nadeel is misschien de belastingdienst...
Zal even vragen of ze er een offerte voor naast willen leggen.
pi_65945799
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:52 schreef Ml-etje het volgende:
Dus even samengevat je lost iets van 10.000 euro per jaar af boetevrij.
En dan ontvang je een keurig overzichtje dat je dat hebt afgelost.
Tsja dat is inderdaad vrij goedkoop en eigen discipline.
Nadeel is misschien de belatingdienst.
Bij een aflossingvrije hyp mag je boetevrij veel meer aflossen dan bij een andere hyp.
En of je max. HRA wilt hebben, dat bepaal je zelf. Je kunt ook zeggen dat je eens per 5 jaar aflost...gewoon wat je zelf wilt. Je hebt gelijk dat het wel om discipline gaat...maar dat geld was ik anders ook kwijt geweest aan een andere hyp.contructie...tis nu alleen wat langer van mij...
Wat betreft het HRA heb je gelijk, ik profiteer daar niet maximaal van...maar mijn lasten zijn wel lager en worden steeds lager. Bovendien wordt mijn schuld steeds kleiner. Dat geeft mij een heel goed gevoel!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65945954
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Bij een aflossingvrije hyp mag je boetevrij veel meer aflossen dan bij een andere hyp.
En of je max. HRA wilt hebben, dat bepaal je zelf. Je kunt ook zeggen dat je eens per 5 jaar aflost...gewoon wat je zelf wilt. Je hebt gelijk dat het wel om discipline gaat...maar dat geld was ik anders ook kwijt geweest aan een andere hyp.contructie...tis nu alleen wat langer van mij...
Wat betreft het HRA heb je gelijk, ik profiteer daar niet maximaal van...maar mijn lasten zijn wel lager en worden steeds lager. Bovendien wordt mijn schuld steeds kleiner. Dat geeft mij een heel goed gevoel!
Klinkt aantrekkelijk en aangezien het simulatieapparaat bij onze adviseur aangaf 55 euro bij 9000 euro storting per maand te minderen aan hypotheeklasten ga ik me wel afvragen wat dat met deze hypotheek doet.
Moet wel zeggen dat de negatieve reclame over de aflossingsvrije versie ons ook afschrikt.
Gaat die nu alleen over de eventuele restschuld of??
Maar goed we hebben er een optie bij en ga het hem wel even voorleggen tenslotte moet die afsluitprovisie goed benut
Ben benieuwd of de NHG ook bij deze vorm toegepast kan worden zonder al te veel troubles.En hoe de levensverz uitvalt.
pi_65946120
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:01 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Klinkt aantrekkelijk en aangezien het simulatieapparaat bij onze adviseur aangaf 55 euro bij 9000 euro storting per maand te minderen aan hypotheeklasten ga ik me wel afvragen wat dat met deze hypotheek doet.
Moet wel zeggen dat de negatieve reclame over de aflossingsvrije versie ons ook afschrikt.
Gaat die nu alleen over de eventuele restschuld of??
Maar goed we hebben er een optie bij en ga het hem wel even voorleggen tenslotte moet die afsluitprovisie goed benut
Ben benieuwd of de NHG ook bij deze vorm toegepast kan worden zonder al te veel troubles.En hoe de levensverz uitvalt.
Bedenk wel dat je adviseur het meest verdient door zoveel mogelijk produkten aan je te verkopen! Maar dat wist je vast al.
In principe komt een bankspaarprodukt, een spaarhypotheek of een aflossingsvrije hypotheek op hetzelfde neer qua aflossen: Je bent niet verplicht om tijdens de looptijd af te lossen. Maar zoals bij iedere hyp. na 30 jaar wel. Hoe je dat doet, is jouw zaak. Verplicht sparen 30 jaar lang en niets aflossen...of ieder jaar wat aflossen...waar jij je het prettigst bij voelt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65946225
Ik denk dat banksparen, spaarhypotheken e.d. helemaal geen slechte produkten zijn. Maar jij wilt hem voor 30 jaar vastzetten terwijl je niet weet wat er 1. in je leven gebeurt. 2. wat de wetgever gaat doen.
En daar zit een een risico.
Waarom niet de helft banksparen 30 jaar vast, en de andere helft aflossingsvrij 10 jaar vast of zo?
(ik noem maar wat)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65946233
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Bedenk wel dat je adviseur het meest verdient door zoveel mogelijk produkten aan je te verkopen! Maar dat wist je vast al.
In principe komt een bankspaarprodukt, een spaarhypotheek of een aflossingsvrije hypotheek op hetzelfde neer qua aflossen: Je bent niet verplicht om tijdens de looptijd af te lossen. Maar zoals bij iedere hyp. na 30 jaar wel. Hoe je dat doet, is jouw zaak. Verplicht sparen 30 jaar lang en niets aflossen...of ieder jaar wat aflossen...waar jij je het prettigst bij voelt.
Bij onze constructie is het zo dat we zoveel sparen dat we na 30 jaar geheel kunnen aflossen in 1 keer.
En dat hij er zit om te verdienen is erg goed te zien hoor
pi_65946327
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:09 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Bij onze constructie is het zo dat we zoveel sparen dat we na 30 jaar geheel kunnen aflossen in 1 keer.
En dat hij er zit om te verdienen is erg goed te zien hoor
En je lost dus 30 jaar niets af. En je kunt ook niet bij je spaardeel komen om af te lossen mocht er iets veranderen in de HRA de komende 30 jaar...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65946402
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:12 schreef capricia het volgende:

[..]

En je lost dus 30 jaar niets af. En je kunt ook niet bij je spaardeel komen om af te lossen mocht er iets veranderen in de HRA de komende 30 jaar...
Inderdaad dat klopt.
Laat gewoon nog een offerte maken aan de hand van jouw gegevens pijn doet dat in ieder geval niet
pi_65946485
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:14 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Inderdaad dat klopt.
Laat gewoon nog een offerte maken aan de hand van jouw gegevens pijn doet dat in ieder geval niet
Dat zou ik zeker doen. Probleem met de overheid is dat je niet weet wat ze gaan veranderen aan de HRA.
Daar zit iedereen mee die nu aan het kijken is. En ik denk niet dat ze het in 1 klap af gaan schaffen of zo. Maar 30 jaar vind ik gewoon een lange tijd...er kan zoveel veranderen...
Misschien krijg je wel een kindje of verliest iemand zijn baan..of komen er hele andere regels die voordeliger kunnen zijn voor je...je weet het gewoon niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65946833
Nou even gebabbeld alhier.
Blijkt zo te zijn dat je met NHG sowieso 1 ton moet aflossen via een constructie zoals banksparen.
Berekening wees uit dat dat ons dan maar 100 euro per maand zou gaan schelen.
Met die 100 euro moesten we dan zelf het aflossingvrije gedeelte af gaan lossen (nog een redelijk bedrag).
Een snelle berekening van 30x12x die 100 euro levert op 36000 euro (niet genoeg om het aflossingsvrije deel af te lossen in ieder geval).
Dus helemaal handig blijkt het niet te zijn helaas...
Of je zou de NHG niet moeten nemen maar dat is echt geen optie..
pi_65946892
Laat de optie 50/50 eens doorrekenen. kan geen kwaad.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65947113
Scheelt niets meer bijkt..
Uiteindelijk blijkt het fiscale voordeel toch groot te zijn met banksparen.
Neem aan dat hij niet aan zijn prog heeft gesleuteld haha
pi_65947191
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:35 schreef Ml-etje het volgende:
Scheelt niets meer bijkt..
Uiteindelijk blijkt het fiscale voordeel toch groot te zijn met banksparen.
Neem aan dat hij niet aan zijn prog heeft gesleuteld haha
Nou, dan zijn jullie er uit!
Wanneer is de passeerdatum eigenlijk?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65947581
niet zo vlug
Datum dat we de hypo rond moeten hebben is de 20ste maart uit mijn hoofd gezegd (over 6 weken).
We moeten natuurlijk nog wat soebatten over de rente, de termijn ennn de provisies (ons zeeuwen willen bezuunigen).
pi_65981889
Weet iemand hoe het zit met hypotheken met een variabele rente? Voor wat betreft contractduur? Is die ook variabel?

Kan je een hypotheek met een variabele rente ten allen tijde direct aflossen?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:26:26 #140
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_66154927
Gesprek gehad met hypotheek adviseur.

ik mag tot 190.000 euro lenen

10 jaar vast op 5,2 %
In de 10 jaar zou ik dan 50% banksparen.

Maanlasten worden dan ongeveer 800/900 bruto
600/700 netto

Nu een huisje zoeken

Iemand suggesties waar ik rekening mee moet houden ?
Het hele hypotheek gebeuren komt er maar niet in bij mij.
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:27:18 #141
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66154957
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:
Weet iemand hoe het zit met hypotheken met een variabele rente? Voor wat betreft contractduur? Is die ook variabel?

Kan je een hypotheek met een variabele rente ten allen tijde direct aflossen?
Ja.
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:28:35 #142
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66155001
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:26 schreef VinnieJones het volgende:
Gesprek gehad met hypotheek adviseur.

ik mag tot 190.000 euro lenen

10 jaar vast op 5,2 %
In de 10 jaar zou ik dan 50% banksparen.

Maanlasten worden dan ongeveer 800/900 bruto
600/700 netto

Nu een huisje zoeken

Iemand suggesties waar ik rekening mee moet houden ?
Het hele hypotheek gebeuren komt er maar niet in bij mij.
In 10 jaar tijd 85.000 euro banksparen?
Lang leve mij! *O*
pi_66155160
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:27 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ja.
Das mooi.. Maar ja, ik heb nu een spaarhypotheek die nu na 15 jaar moet worden afgekocht.

Ik kan toch gewoon met een excelletje toch uitrekenen hoeveel de kaptitaalverzekering toch uitbetaalt?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:36:16 #144
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66155232
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Das mooi.. Maar ja, ik heb nu een spaarhypotheek die nu na 15 jaar moet worden afgekocht.

Ik kan toch gewoon met een excelletje toch uitrekenen hoeveel de kaptitaalverzekering toch uitbetaalt?
Als je het netto rendement weet wel ja. En hou rekening met eventuele afkoopkosten he..
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:36:25 #145
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_66155239
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:28 schreef Echo99 het volgende:

[..]

In 10 jaar tijd 85.000 euro banksparen?
Uhm weet ik niet

Het was nog even globaal kijken wat ik kan lenen met mijn salaris, en hoe de hypotheek ongeveer wordt.
Zodra ik een huis heb gevonden, ga ik inhoudelijk kijken wat voor een hypotheek ik het beste bij kan nemen.

Maar hij had het dus over gedeeltelijk banksparen.

PS ook het onderhandelen over koopprijs en dergelijke zaken zou die voor me kunnen doen.
Maar dat doe ik liever zelf, heb dat soort dingen liever zelf in de hand.
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
pi_66155332
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:36 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Als je het netto rendement weet wel ja. En hou rekening met eventuele afkoopkosten he..
Even heel simpel.

Ik weet precies, na aftrek van de risicooverlijdensdekking wat ik netto aan premies heb ingelegd. De rente van mijn spaarhypotheek is 7%.

Dan is de rekensom toch simpel?

Ergo: het spaarrendement van die 7 % is toch gegarandeerd? Hoe kosten? Het is toch geen beleggingsproduct
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:42:20 #147
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66155445
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:36 schreef VinnieJones het volgende:

[..]

Uhm weet ik niet

Het was nog even globaal kijken wat ik kan lenen met mijn salaris, en hoe de hypotheek ongeveer wordt.
Zodra ik een huis heb gevonden, ga ik inhoudelijk kijken wat voor een hypotheek ik het beste bij kan nemen.

Maar hij had het dus over gedeeltelijk banksparen.

PS ook het onderhandelen over koopprijs en dergelijke zaken zou die voor me kunnen doen.
Maar dat doe ik liever zelf, heb dat soort dingen liever zelf in de hand.
Op zich een logische volgorde:

Kijk eerst wat je budget is. Check
Huizenjacht: Nog geen check.
Exact alle ins-en-outs van hypotheken: Nog geen check.

Hypotheekadviseurs moeten niet onderhandelen. Dat moet je of zelf doen. Of door iemand die er verstand van heeft: Een makelaar o.i.d.

Hypotheken zijn niet zo heel moeilijk hoor. Hypotheekadviseurs doen er nogal gewicht over maar zo spannend is het niet.
A. Je leent een zak geld.
B. Daar moet je rente over betalen.
C. Hij moet ooit terugbetaald worden.

En daar kan 45904529045 variaties op verzinnen maar eigenlijk is dat het al...
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:47:16 #148
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66155609
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:39 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Even heel simpel.

Ik weet precies, na aftrek van de risicooverlijdensdekking wat ik netto aan premies heb ingelegd. De rente van mijn spaarhypotheek is 7%.

Dan is de rekensom toch simpel?
Er zijn weinig geldverstrekkers die een spaarhypotheek met variabele rente aanbieden dus weet je zeker dat het een spaarhypotheek is en niet een hybride hypotheek met spaarfondsen? Dan kan het ook zo zijn dat je een variabele risico premie hebt. En heb je rekening gehouden met eventuele rente schommelingen in het verleden?
quote:
Ergo: het spaarrendement van die 7 % is toch gegarandeerd? Hoe kosten? Het is toch geen beleggingsproduct
Klopt (waarschijnlijk). Toch schromen veel banken/verzekeraars niet om afkoop kosten in rekening te brengen...
Lang leve mij! *O*
pi_66155694
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:47 schreef Echo99 het volgende:

[..]

[..]

Klopt (waarschijnlijk). Toch schromen veel banken/verzekeraars niet om afkoop kosten in rekening te brengen...
Dat zou ik dus nooit accepteren. Wat hufterig als ze dat zouden doen.

Weet je of de Rabo dit ook doet?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:50:55 #150
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66155734
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat zou ik dus nooit accepteren. Wat hufterig als ze dat zouden doen.

Weet je of de Rabo dit ook doet?
Weet ik niet... Hoe heet de verzekering die je hebt? Is het een spaarzeker/spaarvast? Of is het een OpMaat?
Lang leve mij! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')