abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65494730
ROTTERDAM - Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben enkele dagen met een gekraakte ov-chipkaart in de Rotterdamse metro gereisd. Op verzoek van de regionale omroep bewerkte de vakgroep Digital Security van de Radboud Universiteit een anonieme ov-chipkaart en verhoogde clandestien het saldo.

Hierdoor konden de verslaggevers lange tijd onopgemerkt met de gehackte kaart reizen.
Dat heeft RTV Rijnmond woensdag gemeld. De Radboud Universiteit kraakte in 2008 ook al de ov-chipkaart door een bestaande kaart te kopiëren. Het bedrijf Translink Systems, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en invoering van de kaart, liet daarna weten dat een gemanipuleerde kaart binnen één etmaal wordt opgemerkt en geblokkeerd.

(ANP)

Ja hoor . We merken het meteen als er mee gefraudeerd gaat worden
Waarom een systeem invoeren dat op het gebied van privacy alsmede met fraude totaal niet betrouwbaar is?
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:31:30 #2
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_65494795
Langer dan 24 uur houd je het toch niet uit in het openbaar vervoer
  PR/Manusje van alles woensdag 28 januari 2009 @ 15:32:35 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_65494839
Briljant de OV-chipkaart. 80% van nederland kan Rotterdam niet meer in met de Metro En dan nu dit weer http://www.nu.nl/algemeen(...)kaart-jaren-uit.html

NS
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_65494865
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:30 schreef Pacmaniac het volgende:

Waarom een systeem invoeren dat op het gebied van privacy alsmede met fraude totaal niet betrouwbaar is?
Omdat ze dat niet van te voren weten.
Maar vindt het een slecht systeem. Vooral die poortjes die irriteren me matenloos.
pi_65494891
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:31 schreef TeleluvR het volgende:
Langer dan 24 uur houd je het toch niet uit in het openbaar vervoer
In NL niet nee.
pi_65494913
quote:
Het was te allen tijde duidelijk dat deze kaart met enig gemak gekraakt kon worden. Diverse adviezen van verschillende instituten en universiteiten om te staken met deze OV-chipkaart en te werken aan een nieuwe, werden in de wind geslagen.

Waarom toch doorgaan?
Tsja, staat leuk op het CV van Huizinga? Registratie van reisgedrag voor zeven jaar van alle mensen die van het OV gebruik maken?
Wellicht is dat belangrijker dan de zwartrijders..
pi_65494918
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Briljant de OV-chipkaart. 80% van nederland kan Rotterdam niet meer in met de Metro En dan nu dit weer http://www.nu.nl/algemeen(...)kaart-jaren-uit.html

NS
Dan moet die 80% van Nederland wel volstrekt debiel zijn als die geen wegwerpkaartjes kunnen kopen.
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:34:33 #8
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_65494930
quote:

Waarom uberhaupt een systeem afschaffen dat gewoon prima werkt?
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_65494950

Op de meeste metrostation staan acht ov-poortjes. Maar slechts één of twee poortje kan gebruikt worden om het perron te benaderen! De rest is om het perron te verlaten, of hebben totaal geen functie.
  PR/Manusje van alles woensdag 28 januari 2009 @ 15:35:11 #10
Toezicht is gezond!
pi_65494951
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:34 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dan moet die 80% van Nederland wel volstrekt debiel zijn als die geen wegwerpkaartjes kunnen kopen.
En hoe kom je door die poortjes dan ?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:35:29 #11
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65494961
Op dit moment loop al het RET-personeel op de stations rond, zelfs de administratieve medewerkers. Ik verwacht dus dat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben dan fraudeurs opsporen, en terecht!

Zolang fraudeurs opgepakt kunnen worden (en waarom zou dat niet kunnen dmv een koppeling met een centrale database) interesseert het mij geen bal of dat nu 1 dag of 3 weken duurt.
pi_65494970
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
En dan nu dit weer http://www.nu.nl/algemeen(...)kaart-jaren-uit.html

NS
Dat is goed nieuws!

Laat die mensen die graag die kaart willen gebruiken, het maar gebruiken.
Velen houden het toch liever bij de strippen- en treinkaartjes, dus laat hen maar die keuze houden.
pi_65494984
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:34 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het was te allen tijde duidelijk dat deze kaart met enig gemak gekraakt kon worden. Diverse adviezen van verschillende instituten en universiteiten om te staken met deze OV-chipkaart en te werken aan een nieuwe, werden in de wind geslagen.

Waarom toch doorgaan?
Tsja, staat leuk op het CV van Huizinga? Registratie van reisgedrag voor zeven jaar van alle mensen die van het OV gebruik maken?
Wellicht is dat belangrijker dan de zwartrijders..
Waarom toch doorgaan, omdat het niet lucratief is om die kaarten om de paar dagen opnieuw te maken. Als ik lees hoe ze het hebben moeten doen, is het niet iets wat je makkelijk voor elkaar krijgt en toch wel wat tijd in moet steken.

Geld en paspoorten kunnen ook nagemaakt worden. Toch gebeurd dat ook niet zo vaak omdat het veel moeite is.

En nu was het 2 dagen, grote kans dat het over een tijdje gewoon 1 dag is zoals de OV bedrijven verwachten.
  Donald Duck held woensdag 28 januari 2009 @ 15:36:24 #14
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_65494998
Dus het reisproduct of saldo staat op de kaart zelf? Dat is dan natuurlijk een enorm risico. Dan krijg je dit soort geintjes. ik dacht eerst dat de kaart enkel een uniek nummer bevat, en dat een online systeem bijhield wat er op staat.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_65495018
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

En hoe kom je door die poortjes dan ?
Uhmm... Door gebruik te maken van die wegwerpkaartjes misschien?

Volgens mij heb jij geen idee hoe het werkt
  PR/Manusje van alles woensdag 28 januari 2009 @ 15:37:23 #16
Toezicht is gezond!
pi_65495039
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Uhmm... Door gebruik te maken van die wegwerpkaartjes misschien?

Volgens mij heb jij geen idee hoe het werkt
Nee
pi_65495066
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:34 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Waarom uberhaupt een systeem afschaffen dat gewoon prima werkt?
Ik vind de strippenkaart echt geen prima systeem.

En daar dachten ze bij de invoering van de strippenkaart ook zo over. Toen was het ook grote paniek en dachten de mensen dat het mis zou gaan. Nu willen ze er niet meer vanaf
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:38:38 #18
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65495077
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Dus het reisproduct of saldo staat op de kaart zelf? Dat is dan natuurlijk een enorm risico. Dan krijg je dit soort geintjes. ik dacht eerst dat de kaart enkel een uniek nummer bevat, en dat een online systeem bijhield wat er op staat.
Volgens mij is het allebei ingevoerd. Fraudeurs kan je dan opsporen door het saldo op een kaart te vergelijken met het saldo in je database. Als dat niet overeenkomt wordt de kaart geblokkeerd.

Maar in de huidige hectiek gebeurt dat dus niet. Wellicht omdat er andere prioriteiten worden gesteld, zoals het voorkomen van totale chaos
pi_65495085
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Nee
Dus je gaat kritiek leveren op een systeem waarvan je niet weet hoe het werkt en wat het allemaal kan
pi_65495095
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waarom toch doorgaan, omdat het niet lucratief is om die kaarten om de paar dagen opnieuw te maken. Als ik lees hoe ze het hebben moeten doen, is het niet iets wat je makkelijk voor elkaar krijgt en toch wel wat tijd in moet steken.
Ze verdienen er prima aan.
quote:
Geld en paspoorten kunnen ook nagemaakt worden. Toch gebeurd dat ook niet zo vaak omdat het veel moeite is.

En nu was het 2 dagen, grote kans dat het over een tijdje gewoon 1 dag is zoals de OV bedrijven verwachten.
Het huidige systeem werkt prima.
De OV-chipkaart maakt dingen duurder, heeft nu al last van zwartrijders, en is slecht voor de privacy.
Dan komen ze met het argument "gemak" omdat je nu maar één kaart bij je hoeft te hebben ipv twee of meerdere. Nou en, alsof zoveel mensen daar moeite mee hebben, zat mensen die gewoon de papieren kaartjes willen houden. En terecht.
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:40:16 #21
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65495138
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:39 schreef OldJeller het volgende:

[..]

De OV-chipkaart maakt dingen duurder, heeft nu al last van zwartrijders, en is slecht voor de privacy.
Dan komen ze met het argument "gemak" omdat je nu maar één kaart bij je hoeft te hebben ipv twee of meerdere. Nou en, alsof zoveel mensen daar moeite mee hebben, zat mensen die gewoon de papieren kaartjes willen houden. En terecht.
Ja, het huidige systeem heeft geen enkele last van zwartrijders natuurlijk
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:40:35 #22
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_65495154
Het is al vaker gezegd, maar ze hadden niet met het octopus systeem moeten lopen kloten, maar gewoon 1-op-1 overnemen, met gewoon behoud van al je privacy niet persoonsgebonden...

Het Octopus-systeem is echt IDEAAL in Hong Kong. Werkt fantastisch, je kunt er bijna overal mee betalen en bijna overal opladen.
Maar goed, dit is Nederland, en dan doen we de dingen liever moeilijk(!)
pi_65495167
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]
En daar dachten ze bij de invoering van de strippenkaart ook zo over. Toen was het ook grote paniek en dachten de mensen dat het mis zou gaan. Nu willen ze er niet meer vanaf
Bron?

Plus er spelen nu andere zaken een rol.
Nog steeds is er nog geen gegronde argumentatie gegeven om het reisgedrag van alle mensen die van het OV gebruik maken, voor zeven jaar op te slaan.
pi_65495184
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:40 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ja, het huidige systeem heeft geen enkele last van zwartrijders natuurlijk
Dat zei ik niet.
Ik zeg alleen dat ze er nu al last van hebben, en dat terwijl een van dé argumenten vóór de OV-chipkaart was: om zwartrijden tegen te gaan.
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:41:38 #25
19840 Libris
Live from Singapore
pi_65495185
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Volgens mij is dat normaal met deze systemen, anders zouden de poortjes te langzaam worden. Hier in Singapore werkt het systeem trouwens fantastisch, Zo'n 6 jaar geleden ingevoerd en nu net een paar weken geleden hebben we nieuwe kaartjes gekregen die denk ik veiliger zijn.
  PR/Manusje van alles woensdag 28 januari 2009 @ 15:41:55 #26
Toezicht is gezond!
pi_65495190
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dus je gaat kritiek leveren op een systeem waarvan je niet weet hoe het werkt en wat het allemaal kan
Ja Hey, ik ben een Nederlander.
pi_65495217
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:39 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ze verdienen er prima aan.
[..]

Wat zijn zoal de verdiensten dan door OV chipkaarten na te maken?

De OV chipkaart maakt het eerder goedkoper dan duurder. Ik heb in een andere discussie 6 willekeurige trajecten in Amsterdam opgezocht. 1 daarvan werd 3 cent duurder. De rest meer dan 3 cent goedkoper. Dat het systeem last heeft van meer zwartrijders komt doordat er 2 systemen door elkaar werken. De privacy wordt prima beschermd en de reiziger kan compleet anoniem reizen.

Er zijn ook zat mensen die de chipkaart een prima ontwikkeling vinden. En dat is ook terecht.
pi_65495248
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:41 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat zei ik niet.
Ik zeg alleen dat ze er nu al last van hebben, en dat terwijl een van dé argumenten vóór de OV-chipkaart was: om zwartrijden tegen te gaan.

Ja gek he dat er zwartrijders zijn als die poortjes ook open gaan als je een AH bonus kaart in de strippenkaart stempel automaat stopt

Dat is vanaf morgen voorbij.
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:43:59 #29
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65495259
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:41 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat zei ik niet.

Je begon met de stelling dat het huidige systeem prima werkt, en gooide het zwartrijden vervolgens op het conto van de Chipkaart.

En zwartrijden is iig een stuk makkelijker en efficienter te controleren met dit systeem.
pi_65495330
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:40 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Bron?

Plus er spelen nu andere zaken een rol.
Nog steeds is er nog geen gegronde argumentatie gegeven om het reisgedrag van alle mensen die van het OV gebruik maken, voor zeven jaar op te slaan.
Met zoveel kritiek op de OV chipkaart had ik wel verwacht dat jij goed op de hoogte was:
quote:
Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
http://www.ad.nl/rotterda(...)oon_even_wennen.html

En nog steeds heb ik geen goed en realitisch probleem, last of hinder voor de reiziger gezien die ontstaat door het opslaan van die gegevens.
pi_65495348
Klasgenoot van mij heeft er ook 1 nagemaakt en reist er ook mee
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:48:44 #32
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65495421
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:46 schreef snowgoon het volgende:

En nog steeds heb ik geen goed en realitisch probleem, last of hinder voor de reiziger gezien die ontstaat door het opslaan van die gegevens.
Dat is de omgedraaide wereld.

Een inbreuk in de privacy van mensen moet alleen mogelijk zijn als er zware argumenten vóór zijn. En die zijn er niet naar mijn weten.
pi_65495443
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:42 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Wat zijn zoal de verdiensten dan door OV chipkaarten na te maken?
Je koopt een wegwerpt OV-chipkaart eenmalig, hackt deze.. en kan gratis reizen.
Nog aantrekkelijker dan elke keer weer een NS-kaartje of strippenkaart na te maken.
quote:
De OV chipkaart maakt het eerder goedkoper dan duurder.
Je kan geen retourtjes meer kopen. Je moet niet vergeten (oude mensen, jonge mensen) uit te loggen, anders moet je opeens veel meer betalen.
Je moet iedere keer die kaart opladen. Suf.
quote:
Ik heb in een andere discussie 6 willekeurige trajecten in Amsterdam opgezocht. 1 daarvan werd 3 cent duurder. De rest meer dan 3 cent goedkoper.
Als je meer trajecten doet kunnen we conclusies gaan trekken.
quote:
Dat het systeem last heeft van meer zwartrijders komt doordat er 2 systemen door elkaar werken.
Wellicht onder andere, maar ook omdat de OV-chipkaart gewoon flut is, en makkelijk gekraakt kan worden.
quote:
De privacy wordt prima beschermd en de reiziger kan compleet anoniem reizen.
Nee.
Ja, maar dan krijg je opeens geen korting meer.
Plus mensen die een abonnement, jaarkaart, trajectkaart, studentenkaart hebben, kunnen dat niet.
Een zwakke opt-out om zogenaamd "goede wil" te tonen, maar ze weten heel goed dat in praktijk de meerderheid niet kan of wil kiezen om elke keer een anonieme kaart te kopen zonder korting. (denk 65+'ers, mensen met een kortingskaart, mensen met een studentenkaart die in het weekend reizen).
quote:
Er zijn ook zat mensen die de chipkaart een prima ontwikkeling vinden. En dat is ook terecht.
Die mogen dat gebruiken, dat zei ik al.
Maar mensen die het niet prima vinden, die moeten gewoon de keuze houden, en gebruik kunnen maken van een strippenkaart en treinkaart.

Waarom willen mensen die voor de OV-chipkaart zijn ook altijd deze chipkaart aan mensen die dit niet willen opdringen?
pi_65495495
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:43 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Je begon met de stelling dat het huidige systeem prima werkt, en gooide het zwartrijden vervolgens op het conto van de Chipkaart.

En zwartrijden is iig een stuk makkelijker en efficienter te controleren met dit systeem.
Werkt ook prima.
Nee.
Hoe?
pi_65495540
Ze hadden beter een voorbeeld kunnen nemen aan andere grote europese steden zoals Londen , Barcelona etc. Die hebben een veelvoud van het aantal reizigers dat Rotterdam heeft. Maar nee we moeten weer interessant doen door met een innovatieve "doorbraak" te komen.

Verder had het natuurlijk in een keer landelijk ingevoerd moeten worden.
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_65495563
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:48 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dat is de omgedraaide wereld.

Een inbreuk in de privacy van mensen moet alleen mogelijk zijn als er zware argumenten vóór zijn. En die zijn er niet naar mijn weten.
Volgens het CBP wel.
Die gaan akkoord met de opslag van gegevens.
pi_65495587
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:46 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Met zoveel kritiek op de OV chipkaart had ik wel verwacht dat jij goed op de hoogte was:
[..]

http://www.ad.nl/rotterda(...)oon_even_wennen.html
Nee, niet ingelezen.
Mijn punt van kritiek is dan ook niet de komst van iets nieuws, maar privacy.
De technologie kan iets bieden, maar de overheid en bedrijven die willen dat meteen graag misbruiken.
quote:
Mijn privacy is een recht.
Dat jouw privacy -wat dat betreft- jou niets kan interesseren is aan jou, uiteraard.
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:55:52 #38
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65495659
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:50 schreef OldJeller het volgende:

Hoe?
Doordat het meteen duidelijk is wanneer iemand geen chipkaart gebruikt bij het binnengaan van een station. Je kan jezelf er doorheen duwen, maar dan gaat er een alarm af.

Dat betekent dat je niet meer een heel team aan controleurs nodig hebt die strippenkaarten inneemt, uitrekent of het aantal zones klopt en dan naar de volgende loopt. Maar dat je genoeg hebt aan kleine teams die flexibel ingezet kunnen worden op diegenen waarbij het alarm afgaat.

Controle van een massa versus controle van individuen. Groot verschil in efficientie.
pi_65495705
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:49 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Je koopt een wegwerpt OV-chipkaart eenmalig, hackt deze.. en kan gratis reizen.
Nog aantrekkelijker dan elke keer weer een NS-kaartje of strippenkaart na te maken.
[..]

Je kan geen retourtjes meer kopen. Je moet niet vergeten (oude mensen, jonge mensen) uit te loggen, anders moet je opeens veel meer betalen.
Je moet iedere keer die kaart opladen. Suf.
[..]

Als je meer trajecten doet kunnen we conclusies gaan trekken.
[..]

Wellicht onder andere, maar ook omdat de OV-chipkaart gewoon flut is, en makkelijk gekraakt kan worden.
[..]

Nee.
Ja, maar dan krijg je opeens geen korting meer.
Plus mensen die een abonnement, jaarkaart, trajectkaart, studentenkaart hebben, kunnen dat niet.
Een zwakke opt-out om zogenaamd "goede wil" te tonen, maar ze weten heel goed dat in praktijk de meerderheid niet kan of wil kiezen om elke keer een anonieme kaart te kopen zonder korting. (denk 65+'ers, mensen met een kortingskaart, mensen met een studentenkaart die in het weekend reizen).
[..]

Die mogen dat gebruiken, dat zei ik al.
Maar mensen die het niet prima vinden, die moeten gewoon de keuze houden, en gebruik kunnen maken van een strippenkaart en treinkaart.

Waarom willen mensen die voor de OV-chipkaart zijn ook altijd deze chipkaart aan mensen die dit niet willen opdringen?
Waaruit blijkt dat je een wegwerpkaart kunt hacken en dan kunt opladen?
Elke kaart heeft een uniek nummer. Kleine moeite voor de OV bedrijven om een bepaal nummer niet meer toe te laten.

Je moet gewoon aan de kaart wennen. Net zoals de mensen ook aan de strippenkaart moesten wennen.

Zoek jij maar eens meer trajecten op dan als je dat niet genoeg vind.

Het CBP gaat akkoord met de genomen maatregelen. Als jij het CBP niet goed genoeg vind, dan is dat zeer jammer voor je.
Niemand is verplicht om een abbo, jaar of traject kaart te nemen. En als de NS jou korting geeft, vind ik dat ze het volste recht hebben om daar wat voor terug te vragen.

Twee systemen naast elkaar hanteren werkt niet. Dat blijkt wel door het aantal zwartrijders in de Rotterdamse metro de afgelopen weken.

Ik wil jou niks opdringen. Ik probeer gewoon aan te geven dat een aantal van jouw argumenten niet kloppen.
pi_65495720
De reactie van Trans Link :

Gemeenschappelijke verklaring van RET en TLS over illegaal gemanipuleerde kaart

Amersfoort, 28 januari 2009 14:30

Wij hebben kennisgenomen van de activiteiten van RTV Rijnmond en de Radboud Universiteit waarbij men een aantal dagen heeft gereisd met een illegaal gemanipuleerde anonieme OV-chipkaart.
Voorop staat dat deze vorm van fraude tot geen enkel financieel nadeel leidt voor de bonafide reiziger. De mogelijkheid tot een dergelijk misbruik is al enige tijd bekend en maakt onderdeel uit van de maatregelen die staan genoemd in het fraudebeheersingsplan. In dit plan is aangegeven dat we, zeker in deze fase van het project, extra zorgvuldig zullen zijn met het blokkeren van kaarten omdat wij niet ten onrechte bonafide gebruikers willen duperen (voorzichtigheidsprincipe).

In geval van fraude, bijvoorbeeld het illegaal kopiëren van kaarten, ziet het systeem binnen 36 uur dat er onrechtmatigheden zijn en zal dan per direct de betreffende kaart of kaarten blokkeren. Ook in dat geval zal de reiziger geen financieel nadeel ervaren. Zo heeft de OV-chipkaart backoffice op 27 januari op een anonieme kaart bij RET een afwijking geconstateerd, te weten een ongeautoriseerde saldoverhoging van 1 eurocent. Deze manipulatie is op 26 januari uitgevoerd. Omdat dit een afwijking van 1 eurocent betrof wilden wij, alvorens de kaart voor een dergelijk bedrag te blokkeren, uitsluiten dat dit een systeemfout betrof. De hoogte van het bedrag doet immers niet direct denken aan fraude. Dit geval is dan ook, vanuit oogpunt van voorzichtigheid, in onderzoek genomen. Inmiddels is de betreffende kaart op de blokkeringslijst gezet.

Het manipuleren van de OV-chipkaart is vergelijkbaar met het illegaal kopiëren van bijvoorbeeld een strippenkaart en een misdrijf (valsheid in geschriften) volgens het wetboek van strafrecht. Hierover zijn afspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie.

Systeemfout my ass!
pi_65495755
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:52 schreef Pacmaniac het volgende:
Ze hadden beter een voorbeeld kunnen nemen aan andere grote europese steden zoals Londen , Barcelona etc. Die hebben een veelvoud van het aantal reizigers dat Rotterdam heeft. Maar nee we moeten weer interessant doen door met een innovatieve "doorbraak" te komen.

Verder had het natuurlijk in een keer landelijk ingevoerd moeten worden.
Londen heeft hetzelfde kaartsysteem als Nederland

En nee, het had natuurlijk niet in 1 keer ingevoerd moeten worden. Dat zou pas grote problemen opleveren.
pi_65495785
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Volgens mij is het allebei ingevoerd. Fraudeurs kan je dan opsporen door het saldo op een kaart te vergelijken met het saldo in je database. Als dat niet overeenkomt wordt de kaart geblokkeerd.

Maar in de huidige hectiek gebeurt dat dus niet. Wellicht omdat er andere prioriteiten worden gesteld, zoals het voorkomen van totale chaos
Maar je kan toch ook (anonieme) prepaid kaarten kopen?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_65495797
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:53 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Nee, niet ingelezen.
Mijn punt van kritiek is dan ook niet de komst van iets nieuws, maar privacy.
De technologie kan iets bieden, maar de overheid en bedrijven die willen dat meteen graag misbruiken.
[..]

Mijn privacy is een recht.
Dat jouw privacy -wat dat betreft- jou niets kan interesseren is aan jou, uiteraard.
Voor mensen zoals jij is er de anonieme chipkaart.

Daarnaast hebben de vervoersbedrijven met het CBP afgesproken dat de gegevens anoniem worden opgeslagen.
pi_65495891
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:59 schreef Roi het volgende:

[..]

ja dat kan zeker.

Maar dan gaan mensen klagen dat ze geen korting krijgen. Dus ze willen wel iets van de NS hebben, maar weigeren om de NS daar iets simpels voor terug te geven.
pi_65495893
Wat is de nieuwswaarde hiervan

Lees het uberhaupt eens goed, ze hebben een hele werkgroep van een universiteit er voor moeten porren. Zo'n zelfde soort groepje kan, als ze willen, vast ook een paspoort ofzo namaken.

Echt sensationeel stukje weer

De gemiddelde jan-met-de-pet kan echt niet even met 2 muisklikken zn chipkaart clandestien opwaarderen hoor

En tjah het is gewoon ff kut dat Rotterdam ermee voorop loopt, zodat iedereen die van buiten Rdam komt nog geen kaart heeft, maar dat is ook een kwestie van tijd waarschijnlijk, zodra het landelijk ingevoerd word verdwijnen de trein- en strippenkaarten, dus dan heeft iedereen er standaard een op zak.

Plus het non-argument dat het irritant is voor toeristen is er ook geen, toen ik jaren geleden in Londen was werkten ze daar al met hun Oyster cards, je kan er gewoon als toerist ook eentje kopen die je gedurende je verblijf kan gebruiken, of zelfs speciaal abbo voor toeristen erop dat je onbeperkt met de metro kan reizen. Ideaal toch voor toeristen? Beter dan gehannes met strippenkaarten, terwijl ze heel het idee van de zones en basisstrippen e.d. niet snappen.

Ik vind het ook geen vlekkeloos systeem en de invoering laat veel te wensen over, maar al dat gejank altijd erover is ook wel zum kotsen, blijf dan lekker binnen de huilie spelen, 90% van de mensen die er over loopt te mauwen heeft er voorlopig nog niks mee te maken. Als je niet van verandering houdt ga je maar ergens op het platteland wonen in een zelfgemaakt huisje en het wiel weer opnieuw uitvinden.

Amen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2009 16:04:15 (typo's) ]
pi_65495927
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:58 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Londen heeft hetzelfde kaartsysteem als Nederland

En nee, het had natuurlijk niet in 1 keer ingevoerd moeten worden. Dat zou pas grote problemen opleveren.
De De Oyster Card ja . Maar die is wél anoniem! En anders is er altijd nog de London Travel Card.
Nee lekker praktisch . Nu is de situatie zo dat als je vanaf Utrecht CS naar laten we zeggen Krimpen gaat dat je dan om te beginnen een kaartje moet kopen voor de trein . Vervolgens op Rotterdam Alexander moet je je chipkaart gereed houden . En als je op Capelse Brug de bus wilt pakken heb je weer je strippenkaart nodig
pi_65495966
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:55 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Doordat het meteen duidelijk is wanneer iemand geen chipkaart gebruikt bij het binnengaan van een station. Je kan jezelf er doorheen duwen, maar dan gaat er een alarm af.
Als je 'm hackt, dan loop je gewoon rustig door die poortjes als elk ander...
quote:
Dat betekent dat je niet meer een heel team aan controleurs nodig hebt die strippenkaarten inneemt, uitrekent of het aantal zones klopt en dan naar de volgende loopt. Maar dat je genoeg hebt aan kleine teams die flexibel ingezet kunnen worden op diegenen waarbij het alarm afgaat.
Je zegt het al zelf, dit beoogde 130 miljoen, maar nu al meer dan een miljard kostende project, kost heel wat mensen een baan. Voor dat geld kon je ze een paar jaar betalen.
quote:
Controle van een massa versus controle van individuen. Groot verschil in efficientie.
Niemand controleert meer straks, behalve dat zo'n sufpoortje al dan niet gaat piepen. Of het een nepkaart is of niet, is een tweede.

En heb je al eens in de spits gelopen bij die poortjes? Enorm druk en die poortjes piepen constant, aangezien iedereen snel achter elkaar doorloopt. Hilarisch.
pi_65495989
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:03 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

De De Oyster Card ja . Maar die is wél anoniem! En anders is er altijd nog de London Travel Card.
Nee lekker praktisch . Nu is de situatie zo dat als je vanaf Utrecht CS naar laten we zeggen Krimpen gaat dat je dan om te beginnen een kaartje moet kopen voor de trein . Vervolgens op Rotterdam Alexander moet je je chipkaart gereed houden . En als je op Capelse Brug de bus wilt pakken heb je weer je strippenkaart nodig
Ja dat is vervelend, maar zo werkt dat nou eventjes. Ze kunnen moeilijk zonder een goede pilot te hebben gedraaid in een dag door heel Nederland die kaart meteen invoeren
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:05:30 #49
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65496006
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:59 schreef Roi het volgende:

[..]

Ja, die kan je pinnen. ( )
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_65496016
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:02 schreef Loveless85 het volgende:
Wat is de nieuwswaarde hiervan

Lees het uberhaupt eens goed, ze hebben een hele werkgroep van een universiteit er voor moeten porren. Zo'n zelfde soort groepje kan, als ze willen, vast ook een paspoort ofzo namaken.

Echt sensationeel stukje weer

De gemiddelde jan-met-de-pet kan echt niet even met 2 muisklikken zn chipkaart clandestien opwaarderen hoor

En tjah het is gewoon ff kut dat Rotterdam ermee voorop loopt, zodat iedereen die van buiten Rdam komt nog geen kaart heeft, maar dat is ook een kwestie van tijd waarschijnlijk, zodra het landelijk ingevoerd word verdwijnen de trein- en strippenkaarten, dus dan heeft iedereen er standaard een op zak.

Plus het non-argument dat het irritant is voor toeristen is er ook geen, toen ik jaren geleden in Londen was werkten ze daar al met hun Oyster cards, je kan er gewoon als toerist ook eentje kopen die je gedurende je bedrijf kan gebruiken, of zelfs speciaal abbo erop dat je voor x bedrag onbeperkt met de metro kan reizen. Ideaal toch voor toeristen.

Ik vind het ook geen vlekkeloos systeem en de invoering laat veel te wensen over, maar al dat gejank altijd erover is ook wel zum kotsen, blijf dan lekker binnen de huilie spelen, 90% van de mensen die er over loopt te mauwen heeft er voorlopig nog niks mee te maken. Als je niet van verandering houdt ga je maar ergens op het platteland wonen in een zelfgemaakt huisje en het wiel weer opnieuw uitvinden.

Amen.
Het zou gewoon helemaal niet moeten kunnen. Ookal hadden 40 mensen er aan mee moeten werken als het systeem waterdicht zou zijn was er niets aan de hand. Je kunt je nu dus voorstellen dat kwaadwillenden niet alleen zwartrijden maar tevens de beschikking kunnen krijgen over persoonsgegevens! Dat is dus de nieuwswaarde
pi_65496050
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:03 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Nee hoor. In Londen worden ook gegevens opgeslageen.
In Rotterdam zijn er ook anonieme dagkaarten voor toeristen.

Als je van buiten Londen komt moet je ook verschillende OV kaarten kopen. En in Nederland is het ook zo dat je een treinkaartje moet kopen en moet stempelen in de bus. Dus wat dat betreft veranderd er niet zo veel.
Maar straks kan het allemaal met 1 kaart in heel Nederland zijn de plannen. Effe geduld.
pi_65496083
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:05 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja, die kan je pinnen. ( )
Of aan een balie kopen
pi_65496122
Niets is onkraakbaar, zo werkt het nu eenmaal, dat is het spanningsveld tussen de ontwerper/overheid en de hacker/crimineel. Dat was vroeger al zo met brandkasten en kluizen, en nu is dat gedigitaliseerd naar chips e.d.

Dus of je privacy gegevens nou op papier staan of op zo'n chip, als er een kwaadwillende bij wil komen, dan gebeurt dat toch wel.

Sowieso echt om te janken hoeveel lui hier over privacy zitten te huilen, maar wel met naam en toenaam vrijwillig op FOK/fobo/hyves/etc/etc staan
pi_65496308
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:07 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nee hoor. In Londen worden ook gegevens opgeslageen.
In Rotterdam zijn er ook anonieme dagkaarten voor toeristen.

Als je van buiten Londen komt moet je ook verschillende OV kaarten kopen. En in Nederland is het ook zo dat je een treinkaartje moet kopen en moet stempelen in de bus. Dus wat dat betreft veranderd er niet zo veel.
Maar straks kan het allemaal met 1 kaart in heel Nederland zijn de plannen. Effe geduld.
In Londen heb je de keuze ja . Je kunt of kiezen voor de Oyster kaart maar er is dus ook sprake van een alternatief. Hier heb je wel die anonieme ov chip maar die kan je niet gebruiken voor je abo . Dus ben je alsnog verplicht een persoonsgebonden OV te nemen.
Overigens stinkt het zaakje behoorlijk .

Lees dit stukje maar eens:

http://webwereld.nl/article/view/id/51546
pi_65496326
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:57 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat je een wegwerpkaart kunt hacken en dan kunt opladen?
Uit het feit dat onderzoekers dit is gelukt.
quote:
Elke kaart heeft een uniek nummer. Kleine moeite voor de OV bedrijven om een bepaal nummer niet meer toe te laten.
Moeten ze er eerst achter komen.
quote:
Je moet gewoon aan de kaart wennen. Net zoals de mensen ook aan de strippenkaart moesten wennen.
Nee, ik verwelkom technologische vernieuwing, net zoals anderen die in de beveiligings/automatiseringswereld zitten, maar niets moeten hebben van deze huidige OV-chipkaart.
quote:
Het CBP gaat akkoord met de genomen maatregelen. Als jij het CBP niet goed genoeg vind, dan is dat zeer jammer voor je.

Het CBP is gewoon een verlengstuk van de overheid. Kijk eens wie daar met de scepter zwaait. Alstublieft niet doen alsof het CBP een onafhankelijk, objectief orgaan is, want dat is het niet.
Eerder in 2008 berichtten ze namelijk nog dat de OV-chipkaart in strijd met de privacywetgeving was. Toen gingen ze met Huizinga om de tafel zitten, en toen gingen ze plots akkoord met het hele project, en dit terwijl er niets was veranderd. Goh, wat een goede club zeg.
quote:
Niemand is verplicht om een abbo, jaar of traject kaart te nemen. En als de NS jou korting geeft, vind ik dat ze het volste recht hebben om daar wat voor terug te vragen.
Inbreuk op de privacy is iets te veel gevraagd.
Abbonnement krijgt je vaak van je werkgever, kleine kans dat die akkoord gaat met het telkens kopen van anonieme kaarten voor je.
quote:
Twee systemen naast elkaar hanteren werkt niet. Dat blijkt wel door het aantal zwartrijders in de Rotterdamse metro de afgelopen weken.
Je moet ook gewoon mensen inzetten ipv poortjes, die kunnen namelijk wel het verschil tussen een buskaart of AH-bonuskaart zien. En zoals ik al zei, voor het geld dat uit is gegeven aan het hele OV-chipkaart project, kun je controleurs voor meerdere jaren betalen.
quote:
Ik wil jou niks opdringen. Ik probeer gewoon aan te geven dat een aantal van jouw argumenten niet kloppen.
Jawel, je wil dat er enkel een OV-chipkaart komt voor iedereen.
Als je het werkelijk voor je eigen gemak doet, dan vrede hebben dan niet iedereen de OV-chipkaart wil gebruiken. Maar dat heb je niet.
Iets aan anderen opdringen, er vanuit gaan dat zij hetzelfde omgaan met hun privacy als jij, etc. etc. is nou niet echt bepaald goede argumentatie.
pi_65496380
ohja, snowgoon (Houtworm), kan je die anonieme kaarten overigens ook contant betalen?
pi_65496415
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:14 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

In Londen heb je de keuze ja . Je kunt of kiezen voor de Oyster kaart maar er is dus ook sprake van een alternatief. Hier heb je wel die anonieme ov chip maar die kan je niet gebruiken voor je abo . Dus ben je alsnog verplicht een persoonsgebonden OV te nemen.
Overigens stinkt het zaakje behoorlijk .

Lees dit stukje maar eens:

http://webwereld.nl/article/view/id/51546
Niemand is verplicht een abbo te nemen, dus niemand is verplichten een persoonsgebonden kaart te nemen. Net zoveel keuze als in Londen dus.

Ik ruik niks bijzonders. Hoogstens een vleugje angstzweet van wat mensen hier
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:22:14 #58
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_65496595
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:57 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Maar de strippenkaart werd samen met het éérste openbare vervoer ingesteld. De fucking paardentram.
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:24:55 #59
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_65496702
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:08 schreef Loveless85 het volgende:
Niets is onkraakbaar, zo werkt het nu eenmaal, dat is het spanningsveld tussen de ontwerper/overheid en de hacker/crimineel. Dat was vroeger al zo met brandkasten en kluizen, en nu is dat gedigitaliseerd naar chips e.d.
Dat is een leuk uitgangspunt, maar er zijn nog steeds wiskundige trucs toe te passen die met moeite X moeilijker danwel ingewikkelder te maken zijn, en vervolgens met 2X moeite te kraken zijn. Exponentieel dus. En óók voor de OV chipkaart was het mogelijk om hem veiliger te maken. Maarja, te duur.
pi_65496713
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:15 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Uit het feit dat onderzoekers dit is gelukt.
[..]

Moeten ze er eerst achter komen.
[..]

Nee, ik verwelkom technologische vernieuwing, net zoals anderen die in de beveiligings/automatiseringswereld zitten, maar niets moeten hebben van deze huidige OV-chipkaart.
[..]

Het CBP is gewoon een verlengstuk van de overheid. Kijk eens wie daar met de scepter zwaait. Alstublieft niet doen alsof het CBP een onafhankelijk, objectief orgaan is, want dat is het niet.
Eerder in 2008 berichtten ze namelijk nog dat de OV-chipkaart in strijd met de privacywetgeving was. Toen gingen ze met Huizinga om de tafel zitten, en toen gingen ze plots akkoord met het hele project, en dit terwijl er niets was veranderd. Goh, wat een goede club zeg.
[..]

Inbreuk op de privacy is iets te veel gevraagd.
Abbonnement krijgt je vaak van je werkgever, kleine kans dat die akkoord gaat met het telkens kopen van anonieme kaarten voor je.
[..]

Je moet ook gewoon mensen inzetten ipv poortjes, die kunnen namelijk wel het verschil tussen een buskaart of AH-bonuskaart zien. En zoals ik al zei, voor het geld dat uit is gegeven aan het hele OV-chipkaart project, kun je controleurs voor meerdere jaren betalen.
[..]

Jawel, je wil dat er enkel een OV-chipkaart komt voor iedereen.
Als je het werkelijk voor je eigen gemak doet, dan vrede hebben dan niet iedereen de OV-chipkaart wil gebruiken. Maar dat heb je niet.
Iets aan anderen opdringen, er vanuit gaan dat zij hetzelfde omgaan met hun privacy als jij, etc. etc. is nou niet echt bepaald goede argumentatie.
Die onderzoekers kochten een anonieme kaart, geen wegwerp kaart.

Als een wegwerp kaart saldo bij krijgt, is dat makkelijk uit te vinden. En als een kaart saldo krijgt zonder dat een transactie in het systeem voorkomt, is dat ook te vinden.

Dat jij niets moet hebben van deze OV chipkaart ligt niet aan de OV chipkaart. Het is een prima systeem en er zijn genoeg mogelijkheden.

Als jij het CBP niet vetrouwd, pech voor jou zoals ik al zei. Blijkbaar geef je ze niet eens de kans.

Als het teveel gevraagd is, pech dan. Weer. Als je abbo via de baas gaat, dan kan die het vast wel op naam en adres van de zaak aanvragen.

Ah tuurlijk joh. We gaan een systeem invoeren waarbij er minder menselijke controle nodig is, maar omdat sommige mensen daar niet tegen kunnen, gaan we bij elk poortje mensen neerzetten
En dit systeem is niet bedoeld voor meerdere jaren, maar voor tientallen jaren.

Binnen die ene OV chipkaart zijn er nog genoeg varianten waamee je kunt reizen. Niemand is verplicht de persoonlijke kaart te gebruiken.
Zoals al gezegd, 30 jaaer geleden wilde men de strippenkaart ook niet. En nu wilt een aantal mensen die kaart kwijt. Raar volk toch die Nederlanders
pi_65496743
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:22 schreef Sander het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Maar de strippenkaart werd samen met het éérste openbare vervoer ingesteld. De fucking paardentram.
Leuk toch al die mensen die niet weten waar ze het over hebben
De strippenkaart werd in 1980 ingevoerd
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:26:27 #62
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65496758
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:08 schreef Loveless85 het volgende:

Dus of je privacy gegevens nou op papier staan of op zo'n chip, als er een kwaadwillende bij wil komen, dan gebeurt dat toch wel.

Sowieso echt om te janken hoeveel lui hier over privacy zitten te huilen, maar wel met naam en toenaam vrijwillig op FOK/fobo/hyves/etc/etc staan
Dat is een vrije keuze van die mensen (waarbij je niet zeker weet of die informatie ook klopt), waar je ook nog eens moeite voor moet doen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:26:31 #63
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65496762
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:22 schreef Sander het volgende:

[..]

De strippenkaart werd in 1980 landelijk ingevoerd...
pi_65496782
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:24 schreef Sander het volgende:

[..]

Dat is een leuk uitgangspunt, maar er zijn nog steeds wiskundige trucs toe te passen die met moeite X moeilijker danwel ingewikkelder te maken zijn, en vervolgens met 2X moeite te kraken zijn. Exponentieel dus. En óók voor de OV chipkaart was het mogelijk om hem veiliger te maken. Maarja, te duur.
precies. Nu al klagen reizigers dat het te duur is. En ze klagen dat het niet veilig genoeg is.

Zo blijkt maar weer dat het toch nooit goed gaat en er altijd wel mensen zullen zeiken.
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:28:12 #65
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_65496817
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:17 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Niemand is verplicht een abbo te nemen, dus niemand is verplichten een persoonsgebonden kaart te nemen. Net zoveel keuze als in Londen dus.
Geen argument. Je bent technisch niet verplicht, zeker niet, maar denk er aan dat er een limiet is aan wat "niet verplicht" is. Je bent uberhaubt niet verplicht om met het OV te gaan, bijvoorbeeld.
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:28:49 #66
188877 Stupendous76
pi_65496843
En voor de mods/geinteresseerden: het andere ('oude') topic
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:29:02 #67
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_65496853
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:26 schreef snowgoon het volgende:

[..]

precies. Nu al klagen reizigers dat het te duur is. En ze klagen dat het niet veilig genoeg is.

Zo blijkt maar weer dat het toch nooit goed gaat en er altijd wel mensen zullen zeiken.
Ehm, voor beide punten zijn goede en valide argumenten aangehaald hoor. Of heb je alle commotie gemist?
pi_65496862
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:25 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als een wegwerp kaart saldo bij krijgt, is dat makkelijk uit te vinden. En als een kaart saldo krijgt zonder dat een transactie in het systeem voorkomt, is dat ook te vinden.

Dat jij niets moet hebben van deze OV chipkaart ligt niet aan de OV chipkaart. Het is een prima systeem en er zijn genoeg mogelijkheden.

Als jij het CBP niet vetrouwd, pech voor jou zoals ik al zei. Blijkbaar geef je ze niet eens de kans.

Als het teveel gevraagd is, pech dan. Weer. Als je abbo via de baas gaat, dan kan die het vast wel op naam en adres van de zaak aanvragen.

Ah tuurlijk joh. We gaan een systeem invoeren waarbij er minder menselijke controle nodig is, maar omdat sommige mensen daar niet tegen kunnen, gaan we bij elk poortje mensen neerzetten

Binnen die ene OV chipkaart zijn er nog genoeg varianten waamee je kunt reizen. Niemand is verplicht de persoonlijke kaart te gebruiken.
Zoals al gezegd, 30 jaaer geleden wilde men de strippenkaart ook niet. En nu wilt een aantal mensen die kaart kwijt. Raar volk toch die Nederlanders
Jij vindt het (blijkbaar) allemaal geweldig.

Maar leg mij nou eens uit...Waarom zou je een prima functionerende strippenkaart inruilen voor een storingsgevoelig en dubieus wanprodukt?
Verbeteringen en innovatie prima . Maar dit is geen verbetering.
pi_65496896
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:26 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dat is een vrije keuze van die mensen (waarbij je niet zeker weet of die informatie ook klopt), waar je ook nog eens moeite voor moet doen.
Gelukkig hoef je om de gegevens van een OV-chip kaart uit te lezen geen moeite te doen

En inderdaad staat niet iedereen met echte naam op internet, maar er zijn nog altijd genoeg mensen die wel gewoon met echte naam te vinden zijn, en waar je dmv een beetje googlen simpelweg hun NAW gegevens kan vinden.
pi_65496946
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:28 schreef Sander het volgende:

[..]

Geen argument. Je bent technisch niet verplicht, zeker niet, maar denk er aan dat er een limiet is aan wat "niet verplicht" is. Je bent uberhaubt niet verplicht om met het OV te gaan, bijvoorbeeld.
Dus wat?
Wat wil je hiermee zeggen?
pi_65496978
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:30 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Gelukkig hoef je om de gegevens van een OV-chip kaart uit te lezen geen moeite te doen

En inderdaad staat niet iedereen met echte naam op internet, maar er zijn nog altijd genoeg mensen die wel gewoon met echte naam te vinden zijn, en waar je dmv een beetje googlen simpelweg hun NAW gegevens kan vinden.
Uit vrije wil ja. Je kan ervoor kiezen je naam op sites als Hyves , Facebook etc op te geven maar dan gebeurt dit met volledige zeggenschap van jou. Is toch anders dan dat je om op je werk of school te komen je gegevens min of meer onder dwang dient af te geven.
pi_65497007
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:29 schreef Sander het volgende:

[..]

Ehm, voor beide punten zijn goede en valide argumenten aangehaald hoor. Of heb je alle commotie gemist?
Nee hoor. Ik heb dat niet gemist.

Ik geef alleen aan dat er altijd kritiek op de OV chipkaart zal zijn en dat ze het nooit goed kunnen doen.
Meer beveilliging, dan wordt het weer te duur. Te weinig beveiliging is ook niet goed.
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:35:06 #73
188877 Stupendous76
pi_65497049
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:30 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Blijkens de verschillende demonstraties verdomd weinig. En als je er 1 kan uitlezen, dan kan je ze allemaal uitlezen. Letterlijk. Zonder dat de bezitter dat merkt.
Repent, Pray, Forgive
pi_65497061
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:25 schreef snowgoon het volgende:

[..]

oké, ik dacht dat dat die hetzelfde waren, aangezien een anonieme kaart toch eenmalig gebruikt kan worden?
quote:
Door te hacken laad je dat ding via je computer op.. dat is het hele idee, niet?
quote:
Jawel. Nee. Voor een overheid en bedrijven wellicht.
quote:
oh jawel hoor, ik heb al hun berichten over de OV-chipkaart met smart gelezen. Die plotse verandering van standpunt is op z'n minst dubieus te noemen.
quote:
Twijfelachtig, aangezien die kaarten op naam van persoon moeten zijn.
quote:
We gaan? Jij wil het graag. Kijk, jij wil het graag. Waarom doe je alsof je voor alle burgers spreekt?
quote:
Welke nog meer naast de anonieme kaart, de 'wegwerpkaart' en de persoonsgebondenkaart?
quote:
Appels/peren.
  woensdag 28 januari 2009 @ 16:35:41 #75
188877 Stupendous76
pi_65497062
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 16:33 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik heb dat niet gemist.

Ik geef alleen aan dat er altijd kritiek op de OV chipkaart zal zijn en dat ze het nooit goed kunnen doen.
Meer beveilliging, dan wordt het weer te duur. Te weinig beveiliging is ook niet goed.
Meer dan een miljard is niet duur?
Repent, Pray, Forgive
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')