Omdat ze dat niet van te voren weten.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:30 schreef Pacmaniac het volgende:
Ja hoor . We merken het meteen als er mee gefraudeerd gaat worden![]()
Waarom een systeem invoeren dat op het gebied van privacy alsmede met fraude totaal niet betrouwbaar is?
In NL niet nee.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:31 schreef TeleluvR het volgende:
Langer dan 24 uur houd je het toch niet uit in het openbaar vervoer
Het was te allen tijde duidelijk dat deze kaart met enig gemak gekraakt kon worden. Diverse adviezen van verschillende instituten en universiteiten om te staken met deze OV-chipkaart en te werken aan een nieuwe, werden in de wind geslagen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:30 schreef Pacmaniac het volgende:
Ja hoor . We merken het meteen als er mee gefraudeerd gaat worden![]()
Waarom een systeem invoeren dat op het gebied van privacy alsmede met fraude totaal niet betrouwbaar is?
Dan moet die 80% van Nederland wel volstrekt debiel zijn als die geen wegwerpkaartjes kunnen kopen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Briljant de OV-chipkaart. 80% van nederland kan Rotterdam niet meer in met de MetroEn dan nu dit weer
http://www.nu.nl/algemeen(...)kaart-jaren-uit.html
NS
Waarom uberhaupt een systeem afschaffen dat gewoon prima werkt?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:30 schreef Pacmaniac het volgende:
Waarom een systeem invoeren dat op het gebied van privacy alsmede met fraude totaal niet betrouwbaar is?
En hoe kom je door die poortjes dan ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:34 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dan moet die 80% van Nederland wel volstrekt debiel zijn als die geen wegwerpkaartjes kunnen kopen.
Dat is goed nieuws!quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
En dan nu dit weerhttp://www.nu.nl/algemeen(...)kaart-jaren-uit.html
NS
Waarom toch doorgaan, omdat het niet lucratief is om die kaarten om de paar dagen opnieuw te maken. Als ik lees hoe ze het hebben moeten doen, is het niet iets wat je makkelijk voor elkaar krijgt en toch wel wat tijd in moet steken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:34 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Het was te allen tijde duidelijk dat deze kaart met enig gemak gekraakt kon worden. Diverse adviezen van verschillende instituten en universiteiten om te staken met deze OV-chipkaart en te werken aan een nieuwe, werden in de wind geslagen.
Waarom toch doorgaan?
Tsja, staat leuk op het CV van Huizinga? Registratie van reisgedrag voor zeven jaar van alle mensen die van het OV gebruik maken?
Wellicht is dat belangrijker dan de zwartrijders..
Uhmm... Door gebruik te maken van die wegwerpkaartjes misschien?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
En hoe kom je door die poortjes dan ?
Neequote:Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Uhmm... Door gebruik te maken van die wegwerpkaartjes misschien?
Volgens mij heb jij geen idee hoe het werkt
Ik vind de strippenkaart echt geen prima systeem.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:34 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Waarom uberhaupt een systeem afschaffen dat gewoon prima werkt?
Volgens mij is het allebei ingevoerd. Fraudeurs kan je dan opsporen door het saldo op een kaart te vergelijken met het saldo in je database. Als dat niet overeenkomt wordt de kaart geblokkeerd.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Dus het reisproduct of saldo staat op de kaart zelf? Dat is dan natuurlijk een enorm risico. Dan krijg je dit soort geintjes. ik dacht eerst dat de kaart enkel een uniek nummer bevat, en dat een online systeem bijhield wat er op staat.
Dus je gaat kritiek leveren op een systeem waarvan je niet weet hoe het werkt en wat het allemaal kanquote:
Ze verdienen er prima aan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waarom toch doorgaan, omdat het niet lucratief is om die kaarten om de paar dagen opnieuw te maken. Als ik lees hoe ze het hebben moeten doen, is het niet iets wat je makkelijk voor elkaar krijgt en toch wel wat tijd in moet steken.
Het huidige systeem werkt prima.quote:Geld en paspoorten kunnen ook nagemaakt worden. Toch gebeurd dat ook niet zo vaak omdat het veel moeite is.
En nu was het 2 dagen, grote kans dat het over een tijdje gewoon 1 dag is zoals de OV bedrijven verwachten.
Ja, het huidige systeem heeft geen enkele last van zwartrijders natuurlijkquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:39 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Het huidige systeem werkt prima.
De OV-chipkaart maakt dingen duurder, heeft nu al last van zwartrijders, en is slecht voor de privacy.
Dan komen ze met het argument "gemak" omdat je nu maar één kaart bij je hoeft te hebben ipv twee of meerdere. Nou en, alsof zoveel mensen daar moeite mee hebben, zat mensen die gewoon de papieren kaartjes willen houden. En terecht.
Bron?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En daar dachten ze bij de invoering van de strippenkaart ook zo over. Toen was het ook grote paniek en dachten de mensen dat het mis zou gaan. Nu willen ze er niet meer vanaf
Dat zei ik niet.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:40 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ja, het huidige systeem heeft geen enkele last van zwartrijders natuurlijk
Volgens mij is dat normaal met deze systemen, anders zouden de poortjes te langzaam worden. Hier in Singapore werkt het systeem trouwens fantastisch, Zo'n 6 jaar geleden ingevoerd en nu net een paar weken geleden hebben we nieuwe kaartjes gekregen die denk ik veiliger zijn.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Dus het reisproduct of saldo staat op de kaart zelf? Dat is dan natuurlijk een enorm risico. Dan krijg je dit soort geintjes. ik dacht eerst dat de kaart enkel een uniek nummer bevat, en dat een online systeem bijhield wat er op staat.
Jaquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus je gaat kritiek leveren op een systeem waarvan je niet weet hoe het werkt en wat het allemaal kan
Wat zijn zoal de verdiensten dan door OV chipkaarten na te maken?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:39 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ze verdienen er prima aan.
[..]
Het huidige systeem werkt prima.
De OV-chipkaart maakt dingen duurder, heeft nu al last van zwartrijders, en is slecht voor de privacy.
Dan komen ze met het argument "gemak" omdat je nu maar één kaart bij je hoeft te hebben ipv twee of meerdere. Nou en, alsof zoveel mensen daar moeite mee hebben, zat mensen die gewoon de papieren kaartjes willen houden. En terecht.
Ja gek he dat er zwartrijders zijn als die poortjes ook open gaan als je een AH bonus kaart in de strippenkaart stempel automaat stoptquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:41 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat zei ik niet.
Ik zeg alleen dat ze er nu al last van hebben, en dat terwijl een van dé argumenten vóór de OV-chipkaart was: om zwartrijden tegen te gaan.
Je begon met de stelling dat het huidige systeem prima werkt, en gooide het zwartrijden vervolgens op het conto van de Chipkaart.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:41 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat zei ik niet.
Ik zeg alleen dat ze er nu al last van hebben, en dat terwijl een van dé argumenten vóór de OV-chipkaart was: om zwartrijden tegen te gaan.
Met zoveel kritiek op de OV chipkaart had ik wel verwacht dat jij goed op de hoogte was:quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:40 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Bron?
Plus er spelen nu andere zaken een rol.
Nog steeds is er nog geen gegronde argumentatie gegeven om het reisgedrag van alle mensen die van het OV gebruik maken, voor zeven jaar op te slaan.
http://www.ad.nl/rotterda(...)oon_even_wennen.htmlquote:Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
Dat is de omgedraaide wereld.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:46 schreef snowgoon het volgende:
En nog steeds heb ik geen goed en realitisch probleem, last of hinder voor de reiziger gezien die ontstaat door het opslaan van die gegevens.
Je koopt een wegwerpt OV-chipkaart eenmalig, hackt deze.. en kan gratis reizen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:42 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat zijn zoal de verdiensten dan door OV chipkaarten na te maken?
Je kan geen retourtjes meer kopen. Je moet niet vergeten (oude mensen, jonge mensen) uit te loggen, anders moet je opeens veel meer betalen.quote:De OV chipkaart maakt het eerder goedkoper dan duurder.
Als je meer trajecten doet kunnen we conclusies gaan trekken.quote:Ik heb in een andere discussie 6 willekeurige trajecten in Amsterdam opgezocht. 1 daarvan werd 3 cent duurder. De rest meer dan 3 cent goedkoper.
Wellicht onder andere, maar ook omdat de OV-chipkaart gewoon flut is, en makkelijk gekraakt kan worden.quote:Dat het systeem last heeft van meer zwartrijders komt doordat er 2 systemen door elkaar werken.
Nee.quote:De privacy wordt prima beschermd en de reiziger kan compleet anoniem reizen.
Die mogen dat gebruiken, dat zei ik al.quote:Er zijn ook zat mensen die de chipkaart een prima ontwikkeling vinden. En dat is ook terecht.
Werkt ook prima.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je begon met de stelling dat het huidige systeem prima werkt, en gooide het zwartrijden vervolgens op het conto van de Chipkaart.
En zwartrijden is iig een stuk makkelijker en efficienter te controleren met dit systeem.
Volgens het CBP wel.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:48 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat is de omgedraaide wereld.
Een inbreuk in de privacy van mensen moet alleen mogelijk zijn als er zware argumenten vóór zijn. En die zijn er niet naar mijn weten.
Nee, niet ingelezen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Met zoveel kritiek op de OV chipkaart had ik wel verwacht dat jij goed op de hoogte was:
[..]
http://www.ad.nl/rotterda(...)oon_even_wennen.html
Mijn privacy is een recht.quote:En nog steeds heb ik geen goed en realitisch probleem, last of hinder voor de reiziger gezien die ontstaat door het opslaan van die gegevens.
Doordat het meteen duidelijk is wanneer iemand geen chipkaart gebruikt bij het binnengaan van een station. Je kan jezelf er doorheen duwen, maar dan gaat er een alarm af.quote:
Waaruit blijkt dat je een wegwerpkaart kunt hacken en dan kunt opladen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:49 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Je koopt een wegwerpt OV-chipkaart eenmalig, hackt deze.. en kan gratis reizen.
Nog aantrekkelijker dan elke keer weer een NS-kaartje of strippenkaart na te maken.
[..]
Je kan geen retourtjes meer kopen. Je moet niet vergeten (oude mensen, jonge mensen) uit te loggen, anders moet je opeens veel meer betalen.
Je moet iedere keer die kaart opladen. Suf.
[..]
Als je meer trajecten doet kunnen we conclusies gaan trekken.
[..]
Wellicht onder andere, maar ook omdat de OV-chipkaart gewoon flut is, en makkelijk gekraakt kan worden.
[..]
Nee.
Ja, maar dan krijg je opeens geen korting meer.
Plus mensen die een abonnement, jaarkaart, trajectkaart, studentenkaart hebben, kunnen dat niet.
Een zwakke opt-out om zogenaamd "goede wil" te tonen, maar ze weten heel goed dat in praktijk de meerderheid niet kan of wil kiezen om elke keer een anonieme kaart te kopen zonder korting. (denk 65+'ers, mensen met een kortingskaart, mensen met een studentenkaart die in het weekend reizen).
[..]
Die mogen dat gebruiken, dat zei ik al.
Maar mensen die het niet prima vinden, die moeten gewoon de keuze houden, en gebruik kunnen maken van een strippenkaart en treinkaart.
Waarom willen mensen die voor de OV-chipkaart zijn ook altijd deze chipkaart aan mensen die dit niet willen opdringen?
Londen heeft hetzelfde kaartsysteem als Nederlandquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:52 schreef Pacmaniac het volgende:
Ze hadden beter een voorbeeld kunnen nemen aan andere grote europese steden zoals Londen , Barcelona etc. Die hebben een veelvoud van het aantal reizigers dat Rotterdam heeft. Maar nee we moeten weer interessant doen door met een innovatieve "doorbraak" te komen.
Verder had het natuurlijk in een keer landelijk ingevoerd moeten worden.
Maar je kan toch ook (anonieme) prepaid kaarten kopen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Volgens mij is het allebei ingevoerd. Fraudeurs kan je dan opsporen door het saldo op een kaart te vergelijken met het saldo in je database. Als dat niet overeenkomt wordt de kaart geblokkeerd.
Maar in de huidige hectiek gebeurt dat dus niet. Wellicht omdat er andere prioriteiten worden gesteld, zoals het voorkomen van totale chaos
Voor mensen zoals jij is er de anonieme chipkaart.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Nee, niet ingelezen.
Mijn punt van kritiek is dan ook niet de komst van iets nieuws, maar privacy.
De technologie kan iets bieden, maar de overheid en bedrijven die willen dat meteen graag misbruiken.
[..]
Mijn privacy is een recht.
Dat jouw privacy -wat dat betreft- jou niets kan interesseren is aan jou, uiteraard.
ja dat kan zeker.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:59 schreef Roi het volgende:
[..]
Maar je kan toch ook (anonieme) prepaid kaarten kopen?
De De Oyster Card ja . Maar die is wél anoniem! En anders is er altijd nog de London Travel Card.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Londen heeft hetzelfde kaartsysteem als Nederland
En nee, het had natuurlijk niet in 1 keer ingevoerd moeten worden. Dat zou pas grote problemen opleveren.
Als je 'm hackt, dan loop je gewoon rustig door die poortjes als elk ander...quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:55 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Doordat het meteen duidelijk is wanneer iemand geen chipkaart gebruikt bij het binnengaan van een station. Je kan jezelf er doorheen duwen, maar dan gaat er een alarm af.
Je zegt het al zelf, dit beoogde 130 miljoen, maar nu al meer dan een miljard kostende project, kost heel wat mensen een baan. Voor dat geld kon je ze een paar jaar betalen.quote:Dat betekent dat je niet meer een heel team aan controleurs nodig hebt die strippenkaarten inneemt, uitrekent of het aantal zones klopt en dan naar de volgende loopt. Maar dat je genoeg hebt aan kleine teams die flexibel ingezet kunnen worden op diegenen waarbij het alarm afgaat.
Niemand controleert meer straks, behalve dat zo'n sufpoortje al dan niet gaat piepen. Of het een nepkaart is of niet, is een tweede.quote:Controle van een massa versus controle van individuen. Groot verschil in efficientie.
Ja dat is vervelend, maar zo werkt dat nou eventjes. Ze kunnen moeilijk zonder een goede pilot te hebben gedraaid in een dag door heel Nederland die kaart meteen invoerenquote:Op woensdag 28 januari 2009 16:03 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
De De Oyster Card ja . Maar die is wél anoniem! En anders is er altijd nog de London Travel Card.
Nee lekker praktisch . Nu is de situatie zo dat als je vanaf Utrecht CS naar laten we zeggen Krimpen gaat dat je dan om te beginnen een kaartje moet kopen voor de trein . Vervolgens op Rotterdam Alexander moet je je chipkaart gereed houden . En als je op Capelse Brug de bus wilt pakken heb je weer je strippenkaart nodig
Ja, die kan je pinnen. (quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:59 schreef Roi het volgende:
[..]
Maar je kan toch ook (anonieme) prepaid kaarten kopen?
Het zou gewoon helemaal niet moeten kunnen. Ookal hadden 40 mensen er aan mee moeten werken als het systeem waterdicht zou zijn was er niets aan de hand. Je kunt je nu dus voorstellen dat kwaadwillenden niet alleen zwartrijden maar tevens de beschikking kunnen krijgen over persoonsgegevens! Dat is dus de nieuwswaardequote:Op woensdag 28 januari 2009 16:02 schreef Loveless85 het volgende:
Wat is de nieuwswaarde hiervan
Lees het uberhaupt eens goed, ze hebben een hele werkgroep van een universiteit er voor moeten porren. Zo'n zelfde soort groepje kan, als ze willen, vast ook een paspoort ofzo namaken.
Echt sensationeel stukje weer![]()
De gemiddelde jan-met-de-pet kan echt niet even met 2 muisklikken zn chipkaart clandestien opwaarderen hoor![]()
En tjah het is gewoon ff kut dat Rotterdam ermee voorop loopt, zodat iedereen die van buiten Rdam komt nog geen kaart heeft, maar dat is ook een kwestie van tijd waarschijnlijk, zodra het landelijk ingevoerd word verdwijnen de trein- en strippenkaarten, dus dan heeft iedereen er standaard een op zak.
Plus het non-argument dat het irritant is voor toeristen is er ook geen, toen ik jaren geleden in Londen was werkten ze daar al met hun Oyster cards, je kan er gewoon als toerist ook eentje kopen die je gedurende je bedrijf kan gebruiken, of zelfs speciaal abbo erop dat je voor x bedrag onbeperkt met de metro kan reizen. Ideaal toch voor toeristen.
Ik vind het ook geen vlekkeloos systeem en de invoering laat veel te wensen over, maar al dat gejank altijd erover is ook wel zum kotsen, blijf dan lekker binnen de huilie spelen, 90% van de mensen die er over loopt te mauwen heeft er voorlopig nog niks mee te maken. Als je niet van verandering houdt ga je maar ergens op het platteland wonen in een zelfgemaakt huisje en het wiel weer opnieuw uitvinden.
Amen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |