Restaurant 't Stille Water - SpaarndamNiet mijn eerste keus qua restaurant, maar hij stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en was daarnaast fijn te combineren met een bezoekje aan mijn ouders, die er om de hoek wonen. Helaas konden we alleen om 17.00 terecht, dus we zaten behoorlijk vroeg aan tafel.
En helaas.... we stonden ook érg vroeg weer buiten. Het eten werd er echt in hoog tempo doorheen gejaagd! Jammer. Daarnaast had ik ook het gevoel dat wij een beetje minder aandacht kregen dan alle mensen met een wijnarrangement. Sja, mijn vriend drinkt sowieso niet en we moesten beiden rijden omdat we met twee auto's waren, dus ik nam ook niks (en ik ben ook sowieso niet zo'n wijndrinker).
Anyway, de begroeting was vriendelijk, onze jassen werden aangenomen en we hadden een fijn tafeltje in een hoekje. Het tafeltje naast ons bleef leeg, dus we zaten heel rustig.
Zodra we zaten kregen we een amuse. Een mousse van courgette en waterkers met een saus van <iets wat ik niet heb verstaan>. Helaas konden we bij deze amuse beiden maar één ding concluderen: vies! We vonden het echt allebei absoluut niet lekker en hebben de amuse dus ook laten staan.
Mijn vriend koos vervolgens voor het vleesmenu en ik voor het vismenu.
VoorgerechtMijn vriend: Dun gesneden kalfslende met kerriemayonaise, rucola, krokante spek en geschaafde schapenkaas.
Omdat mijn vriend geen varkensvlees eet, kreeg hij een variant zonder spek. Hij vond het geheel een beetje smakeloos, maar dat is ergens ook wel logisch als je het spek weglaat, dat is toch wel een smaakmaker. De laatste happen waren helaas niet zo lekker, omdat daar nogal veel peper op zat. Uitgeschoten dus.
Ik: Terrine van huisgemarineerde zalm en zalmmousse, geserveerd met een mayonaise van rivierkreeftjes
Tja, zet mij zalm voor en ik ben blij

Smaakte prima dit, maar er kan ook niet zoveel mee mis gaan. De terrine had alleen iets eerder uit de koeling gemogen, hij was nogal koud.
HoofdgerechtVoor mijn vriend: Duo van gebraden lamsrugfilet en lamskotelet op hete bliksem, met een saus van zachte knoflook en gefrituurde schorseneren.
Super!! Echt, lammetjes klaarmaken kunnen ze daar. Ik heb spijt gehad dat ik niet ook voor het lam had gekozen, want ze waren perfect.
Ik: Gebakken heilbot op een bedje van noedels en zeekraal, geserveerd met eekhoorntjesroomsaus.
Lekker, maar wel wat 'vlak'. Ik miste een beetje een bite. Heilbot is natuurlijk al geen hele sterk smakende vis en een paddenstoelensaus daarbij maakt dat eigenlijk niet goed. Ik nam op een gegeven moment een hapje waar toevallig een stukje appel uit de appelcompote (die eigenlijk bij het eten van m'n vriend hoorde) bij zat en dat frisse stukje appel, maakte mijn eten direct lekkerder.
NagerechtAmandel-framboosbavarois met gepocheerde appeltjes, rozijnen en vanille-ijs
Aan mijn vriendje niet besteed (maar die houdt gewoon niet van pudding en bavarois enzo) dus hij heeft alleen het vanille-ijs gegeten. Ik heb gesmuld van de dubbele portie bavarois. Erg lekker.
Omdat we zagen dat de koffie niks bijzonders was en gewoon werd geserveerd met een simpel koekje, hebben we besloten om de koffie bij m'n ouders te gaan drinken, waar onze auto's toch ook stonden.
In totaal moesten we ¤65,- afrekenen
We hebben lekker gegeten, maar het was geen bijzondere ervaring. Sowieso het enorm snelle tempo was niet heel prettig, we waren er denk ik om 17.15 en stonden kwart voor zeven alweer buiten. Daarnaast waren er best hier en daar wat minpuntjes, ook qua behandeling. We hebben bijvoorbeeld het aperitief in het geheel niet aangeboden gekregen, terwijl andere tafeltjes dit wel kregen. Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid voor een gang extra niet gekregen, terwijl die er wel was. Hoewel we van beiden geen gebruik zouden hebben gemaakt, vind ik het toch niet netjes.
Borden werden soms weggehaald zonder te vragen of we nog iets wilden drinken, terwijl er lege glazen stonden. Sterker nog, lege glazen werden weggehaald zonder de vraag of we nog iets wilden. De bediening was verder heel vriendelijk, maar dit vond ik dan toch ook wel weer slordig.
Verder is het wel een fijn en gezellig plekje, maar ik heb nu niet direct zo'n gevoel van "hier MOET ik nog eens naar terug".