abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 maart 2010 @ 19:58:59 #276
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_78985945
In een land is jaarlijks een inflatie van 2%. De lonen stijgen gemiddeld met 3.5% per jaar. in het jaar 2003 hebben twee pensionados een uitkering van ¤3000,- per maand. A heeft een welvaartsvaste uitkering en B een waardevaste.

Bereken met hoeveel procent de nominale uitkeringen van A en B eind 2006 zijn gestegen.
Bereken met hoeveel procent de reële inkomens van A en B eind 2006 zijn gedaald of gestegen.

Pnsionado A heeft alleen spaargeld van haar pensioen, elke maand heeft zij daaruit ¤3000,- tot haar beschikking.

Bereken met hoeveel procent haar maandelijkse bedrag over een periode van drie jaar reëel minder waar is geworden.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_79274621
Haa luitjes,

Ik heb even zomaar een vraag: Hoe denkt Frankrijk over een gezamenlijke legereenheid binnen Europa? En als die gezamenlijke eenheid er dan komt, hoe zal het dan met de NAVO gaan?
pi_79435566
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 22:10 schreef pizza-tonijn het volgende:
Haa luitjes,

Ik heb even zomaar een vraag: Hoe denkt Frankrijk over een gezamenlijke legereenheid binnen Europa? En als die gezamenlijke eenheid er dan komt, hoe zal het dan met de NAVO gaan?
Het is een wikipedia linkje, maar ik kon de orginele site waar ik ooit wat over heb gelezen niet meer vinden. Maar ik gok dat je opdracht voort komt uit een voorstel dat ooit in Frankrijk is gedaan over het oprichten van de EDC. Ik adviseer je dus ook daaruit te beginnen met werken.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Defence_Community
"If a kid asks where rain comes from, I think a cute thing to tell him is God is crying. And if he asks why God is crying, another cute thing to tell him is; Probably because of something you did." - Stages in Indonesië
  Moderator / Redactie Sport maandag 22 maart 2010 @ 14:45:52 #279
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_79448066
Rechtenvraagje

F is failliet
Een week voor het faillissement sloeg hij schuldeiser A in elkaar(Schade 5000,-) De schuld was 3000.
Een week na het faillissement sloeg hij schuldeiser B in elkaar(Schade 25000,-). De schuld voor het faillissement was 1500.

Vraag is kunnen A en B de vorderingen op de boedel verhalen en ja voor hoeveel?

Ik twijfel te veel, hopelijk kan iemand meer zekerheid geven.

bvd.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_79458119
Voor een afstudeeronderzoek moet ik de betrouwbaarheid berekenen. Gaat om een totale populatie van 170 waarvan ik 75 incidenten (willekeurig) heb geanalyseerd. Hoe bereken ik nu de betrouwbaarheid van mijn gegevens?

Verder nog de vraag mbt tot spreiding van incidenten over de maand: Gemiddeld 3 incidenten per dag in de eerste helft van de maand en 2,53 incidenten per dag in de tweede helft van de maand. In hoeverre is dit verschil significant?

Heb er nog weinig kaas van gegeten, hoop dat het mogelijk is de vragen te beantwoorden met de bovenstaande gegevens. het gaat om de berekening. Heb zelf al wel wat programmatjes gevonden maar dan is het invoeren en het antwoord is door, maar nog geen berekening

Hoop dat ik hier op de juiste plek post, anders hoor ik het graag.

Bedankt,
pi_79489758
Had vanochtend een toets economie die vrij goed af ging.
Maar één vraag was zo apart, heb ook van niemand gehoord dat die eruit kwam en dat terwijl die op het eerste gezicht best makkelijk lijkt:
quote:
Op 1 januari koopt Jan $10.000 en zet dit op een bank in Florida tegen een spaarrente van 8%.
Op 31 december haalt hij het geld eraf inclusief de spaarrente die hij heeft gekregen, dit wisselt hij weer in voor euro's.
De wisselkoers van de dollar in euro was op 1 januari 1,04-1,07 (heb daar het gemiddelde van genomen) en op 31 december gold een wisselkoers van 0,98-1,01.
Vraag: hoeveel heeft Jan winst of verlies gemaakt?
Het was een meerkeuzevraag met de volgende antwoorden:
-Winst van 900 euro
-Winst van 800 euro
-Winst van 116 euro
-Verlies van 900 euro
-Verlies van 800 euro
-Verlies van 116 euro

Wat ik ook deed, er kwam geen een van die drie bedragen uit
Zat zelf rond de 850 euro meen ik, winst.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_79490560
  • De aankoop van 10.000 USD, heeft 10.000 x 1,07 = 10.700 EUR gekost.
  • Op 31 december staat er 10.000 x 1.08 = 10.800 USD op de rekening
  • De verkoop van 10.000 USD heeft toen 10.800 x 0.98 = 10.584 EUR opgebracht
  • De winst voor Jan was dus: 10.584 - 10.700 = -116 EUR, het goede antwoord is dus F) Verlies van 116 euro

Als er staat "wisselkoers 1,04-1,07" gaat het om het aankopen en verkopen van vreemde valuta. Dat wordt weergegeven als "verkoopkoers-aankoopkoers". In dit voorbeeld is de aankoopkoers eerst 1,07 EUR en later 1,01 EUR, terwijl de verkoopkoers eerst 1,04 EUR is en later 0,98 EUR.

Zie ook bijvoorbeeld http://www.travelex.com/nl/personal/CR_default.asp?content=erh&lang=NLD

[ Bericht 29% gewijzigd door MWP op 23-03-2010 16:12:17 (typefout) ]
  • pi_79490812
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 14:35 schreef MWP het volgende:
  • De aankoop van 10.000 USD, heeft 10.000 x 1,07 = 10.700 EUR gekost.
  • Op 31 december staat er 10.000 x 1.08 = 10.800 USD op de rekening
  • De verkoop van 10.000 USD heeft toen 10.800 x 0.98 = 10.584 EUR opgebracht
  • De winst voor Jan was dus: 10.584 - 10.800 = -116 EUR, het goede antwoord is dus F) Verlies van 116 euro

Als er staat "wisselkoers 1,04-1,07" gaat het om het aankopen en verkopen van vreemde valuta. Dat wordt weergegeven als "verkoopkoers-aankoopkoers". In dit voorbeeld is de aankoopkoers eerst 1,07 EUR en later 1,01 EUR, terwijl de verkoopkoers eerst 1,04 EUR is en later 0,98 EUR.

Zie ook bijvoorbeeld http://www.travelex.com/nl/personal/CR_default.asp?content=erh&lang=NLD
  • Oke bedankt!
    Op die fiets dus, dat verkoopkoers-aankoopkoers kwam ook wel terug in andere vragen, maar daar stond het erbij. Vond die koersen onduidelijk weergegeven dus .
    Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
    bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
    pi_79505455
    hoi wie kan me helpen?
    *p. verwacht dat na het jaar 2000 de opbrengt van een tonkilometer 2,25 bedraagt. doordat de kostengegevens niet veranderen, wordt het bedrijf van Peters bij iedere productieomvangverliesgevend. Dit verlies is minimaal als de productie maximaal is.
    *bereken het minimale jaarlijke verlies van het bedrijf van peters na 2000
    Ik ben een pure Turk.
      dinsdag 23 maart 2010 @ 23:53:35 #285
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_79515550
    mischien ben ik 't maar, alleen heb je niet meer gegevens nodig om dat op te lossen?
    "Those unforgettable days, for them I live"
      woensdag 24 maart 2010 @ 17:39:45 #286
    198299 Gratau
    eendracht maakt macht
    pi_79538426
    Hallo leraren,

Ik had de volgende vraag mbt geschiedenis: wat zijn de Nederlandse invloeden op Zuid-Afrika?

Na beetje surfen op internet kwam ik op de volgende dingen: wet, taal, staatsvorm (?) en geloof. Weet iemand nog meer, zodat ik het lijstje verder kan uitwerken.

Alvast bedankt
    mundus vult decipi
    pi_79543754
    Ik heb 2 vragen mbt Aardrijkskunde. Het gaat over het rivierenbeleid in Nederland:
    quote:
    Waarom is internationale samenwerking noodzakelijk bij het verkleinen van de overstromingskans in Nederland?
    quote:
    Noem twee manieren waarop het Duitse water de Rijn in Nederland beïnvloedt.
    pi_79603745
    Paar vraagjes over economie die ik niet snap
    Berekening toegevoegde waarden ?
    Omzet –inkoop ? of niet ? of hoort er winst nog bij ? kan de berekning niet vinden :/

In een land A zijn voor 2007 de volgende gegevens bekend
    Loon werknemers in loondiest 276 mild
    Winst 60 mld
    Huur rente pacht = 30 mld
    Aantal zelfdstandigen 400.000
    Toegerekend loon per zefldestandige 24.000

Nationaal inkomen 60+30++400k x 24k= 90+96= 186 MLD ?
    Aiq
    loonsom + totaal toegerekend loon zelfstandigen) / nationaal inkomen] x 100%.
    276+96/186=2 ??
    volgens mij klopt het niet echt
    daling gunstitg
    C)erg lage AIQ geeft aan dat bedrijven slechts een klein deel van de toegevoegde waarde aan de productiefactor arbeid uitgeven

kom er niet echt uit sorry iemand kan helpen pls ?

vragen waren :
    A) Bereken het nationaal inkomen van land a in 2007
    B) B bereken de AIQ
    C) Leg uit waarom een daling van de aiq gunstig is voor de werkgelegenheid in alnd a A

[ Bericht 10% gewijzigd door bekerfinal op 26-03-2010 12:02:25 ]
    pi_79615789
    quote:
    Ik heb 2 vragen mbt Aardrijkskunde. Het gaat over het rivierenbeleid in Nederland:
    Waarom is internationale samenwerking noodzakelijk bij het verkleinen van de overstromingskans in Nederland?
    Omdat het grootste deel van het water uit andere landen zoals onder andere Duitsland en België komt. Als zij geen maatregelen nemen met betrekking tot de doorstroom van water, zal Nederland dit in haar eentje moeten oplossen. Aangezien wij hier weinig ruimte voor hebben, moet er een waterregulerend beleid gevoerd worden in de omringende landen, om zo te zorgen dat er in Nederland geen overstromingen komen.

Noem twee manieren waarop het Duitse water de Rijn in Nederland beïnvloedt.
    -Als er in Duitsland veel ruimte aan het water wordt gegeven, dan zorgt dit voor een snellere doorstroom van water. Komt het water dan in de smalle rivierbedding in Nederland, dan zal dit zorgen voor overstromingen.
    -Als Duitsland niks doet aan het tegengaan van vervuiling, dan kan dit oorzaken hebben voor de vervuiling in het latere Nederlandse water, voor onder andere de vissterfte en het gebruik van de Rijn voor drinkwater.
    "En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
    pi_79722516
    Bedankt, maar ik heb de toets al gehad helaas

Kan iemand mij misschien helpen met economie? Ik snap het gedeelte van de wisselkoersen niet.

De leraar had een vraag aan de klas voorgelegd die als volgt ging:

1998:
    10 A = 1 B
    1 K = 0.2 B

2002:
    1 A = 0.04 B
    10 A = 0.4 B

met hoeveel procent is de koers van A in K uitgedrukt gedaald/gestegen?
    pi_79740384
    Dan moet je wel weten wat er met K is gebeurd in de tussentijd, of mag je aannemen dat de koers K/B constant is gebleven?
    pi_79744857
    De toets is al geweest.. en heb geloof ik iets van een berekening kunnen fabriceren die misschien een paar puntjes waard is.. maarja toch bedankt
    pi_79756798
    Vorige keer ben ik hier goed geholpen, dus nu nog maar eens proberen... Economisch vraagje...
    quote:
    Rijwielhandelaar "Aktief" verkoopt zowel fietsen als bromfietsen. Het door deze winkelier geschatte verband tussen prijs en het door hem te verkopen aantal fietsen van liet type "Prima de Luxe" kan met behulp van de volgende vraagcurve worden omgeschreven: Qv = -0,08p + 160 (p in euro's en Qv in stuks)
    1. Bereken welke prijs deze rijwielhandelaar moet vaststellen om 40 fietsen van dit type "Prima de Luxe" te verkopen.
    Als je dit uitrekent komt er 1500 uit.
    2. Hoe groot is de prijselasticiteit van de gevraagde hoeveelheid bij de onder vraag 1 gevonden prijs?
    Deze weet ik dus niet..
    Zou iemand mij het antwoord/de berekening op vraag 2 kunnen zeggen?

Alvast bedankt,

Patrick
      woensdag 31 maart 2010 @ 07:52:11 #294
    242274 Granaatappel
    Explosief fruit
    pi_79775708
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2010 19:00 schreef LiFePo4 het volgende:
    Vorige keer ben ik hier goed geholpen, dus nu nog maar eens proberen... Economisch vraagje...
    [..]

Zou iemand mij het antwoord/de berekening op vraag 2 kunnen zeggen?

Alvast bedankt,

Patrick
    Formule daarvoor is: dq/dp x (P / Q).
    dq/dp is simpelweg je differentiequotiënt (getal voor de p), in dit geval -0,08

P = 1500
    Q = -0,08 x 1500 + 160 = 40

dus: -0,08 x (1500 / 40) = -3
    pi_79911851
    Ok, ik studeer Bestuurs- & Organisatiewetenschap.
    Nu heb ik het vak Openbare Financiën. Oftewel bestuurs-economie. Allemaal goed te doen. Alleen moet ik dinsdag een presentatie geven over milieubelastingen: tweesnijdend zwaard?

Echt een vreselijk onderwerp, zodra ik een beetje de diepte in wil gaan, wat noodzakelijk is om minimaal 20 minuten vol te kunnen praten, loop ik tegen economische theorieën aan die me echt boven de pet gaan. Vooral omdat de enige boeken die ik heb kunnen vinden Engels zijn. Internet bied geen soelaas.
    Dus hoop ik dat er hier mij wat duidelijkheid verschaft kan worden over een paar dingen:

-De literatuur heeft het constant over "optimal second-best pollution tax" ik kom er totaal niet uit wat dat optimal second best inhoud.

Een voorbeeld stuk tekst welke volgens mij erg belangrijk is maar waar ik geen wijs uit kan:
    "the non-environmental distortion originates in a positive initial labor tax, which drive a dwedge betweeen the marginal social costs and benefits of an additional uni of employment. Accordingly, a necessary condition for the optimal second-best pollution tax to exceed the Pigovian rate is that a marginal increase in the pollution tax above the Pigovian rate increases employment. As employment falls int he model of Bovenberg and de Mooij, the optimal second-best pollution tax is below the first-best level.

Als iemand mij "woord voor woord" zou kunnen uitleggen wat hier wordt bedoeld...?

-Tax-interdependency effect (of tax-interaction effect), zou ervoor zorgen dat mensen minder geneigd zijn arbeid aan te bieden. Maar ik vat het hele principe hiervan niet.

Ik hoop dat er iemand bereid is wat kennis aan mij over te dragen hierover!
    Alvast bedankt.
    Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
    pi_79967632
    Hallo allemaal!

In het begin van dit topic is ergens geschreven over duration. Nu zit ik met een vraag over de berekening.
    Ik heb overal op internet gezocht maar ik kan nergens een goed uitleg vinden hoe ik dit kan berekenen.

Weet iemand de berekening op de volgende vraag? Het antwoord is 3.9.

Bereken de duration van een 6-jaars obligatie van een onderneming met een nominale waarde van 1000 en een couponrente van 6%. Aflossing na 3 jaar 50% en het restant na 6 jaar. De marktrente is 10%.

Kan iemand mij aub helpen? Ik heb echt al vanalles geprobeerd maar kom niet tot de juiste berekening.
      zaterdag 1 mei 2010 @ 23:40:39 #297
    24291 Biotje
    Fuck me, I'm famous!
    pi_80917872
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 14:54 schreef snoepje86 het volgende:
    Hallo allemaal!

In het begin van dit topic is ergens geschreven over duration. Nu zit ik met een vraag over de berekening.
    Ik heb overal op internet gezocht maar ik kan nergens een goed uitleg vinden hoe ik dit kan berekenen.

Weet iemand de berekening op de volgende vraag? Het antwoord is 3.9.

Bereken de duration van een 6-jaars obligatie van een onderneming met een nominale waarde van 1000 en een couponrente van 6%. Aflossing na 3 jaar 50% en het restant na 6 jaar. De marktrente is 10%.

Kan iemand mij aub helpen? Ik heb echt al vanalles geprobeerd maar kom niet tot de juiste berekening.
    Je moet eerst voor iedere toekomstige cash-flow de present value uitrekenen. Dit vermenigvuldig je met het jaar van de cash-flow. Dit deel je door de som van de contante waarde van alle cash-flows.
    Uiteindelijk zou je dan uit moeten komen op een duration van 3,92.

Zie net dat je deze vraag al een maand geleden gesteld heb maar hoop dat je alsnog iets aan het antwoord hebt.
    pi_81921083
    Hallo,

Kan iemand mij een voorbeeld geven van een pr plan? Dus een pr plan sturen als voorbeeld? Alvast bedankt!

Groet,
    pi_82165175
    Even een vraagje over journaalposten. Ik heb een casus waarin een NV wordt opgericht. Het heeft een maatschappelijk kapitaal van 70.000.000 euro. Boven staat nog dat 30% van het kapitaal (21.000.000 euro) wordt uitgegeven als 10% preferente aandelen. Nu moet ik de oprichting journaliseren.
    Als er geen preferente waren was het makkelijk:

....... 041 Aandelen in portefeuille (of Ongeplaatst kapitaal) 70.000.000
    aan 040 Aandelenkapitaal .............................................................................70.000.000

(stipjes i.v.m. de layout, spaties haalt hij weg!)

Hoe zit dat nou met die preferente aandelen? Hoort dat bij het aandelen kapitaal, of heeft dat een apparte rekening? Zodat het er zo uit gaat zien:

....... 041 Aandelen in portefeuille (of Ongeplaatst kapitaal) 70.000.000
    aan 040 Aandelenkapitaal .............................................................................49.000.000
    aan 04x 10% preferent aandelenkapitaal ....................................................21.000.000
      zaterdag 5 juni 2010 @ 21:19:17 #300
    259925 Rotter
    Lastig verhaal...
    pi_82376399
    Guitar, netzoals de 'gewone' aandelen moet je de preferente creëren. Zodra je die gecreëerd hebt kun je de standaardboeking van preferente aandelen in portefeuille AAN preferente aandelenkapitaal doen.

Die vraag staat er om je te verwarren, maar je moet gewoon het stramien aanhouden.

Succes.
    :O
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')