Netanyahu wil 'natuurlijke groei' nederzettingen Likoed-leider Benjamin Netanyahu staat ruim op kop in de peilingen.
De gedoodverfde winnaar van de volgende maand te houden verkiezingen in Israël, de rechtse Likoed-leider Benjamin Netanyahu, wil de 'natuurlijke aanwas' van bestaande nederzettingen op de Westoever toestaan. Hij heeft dit volgens de krant Haaretz gisteren laten weten aan Midden-Oostengezant Tony Blair.
"Ik ben niet van plan nieuwe nederzettingen te bouwen op de Westoever", zo haalde Haaretz de woorden van Netanyahu aan. "Maar zoals alle regeringen die er tot nog toe zijn geweest, zal ik tegemoet moeten komen aan de behoeften van de natuurlijke toename van de bevolking. Ik zal de nederzettingen niet kunnen smoren."
VS-gezant George MitchellMet de uitlatingen lijkt Netanyahu te zullen botsen met de nieuwe Amerikaanse gezant voor het Midden-Oosten, George Mitchell, die deze week zijn eerste reis naar de regio maakt. Mitchell heeft eerder, in 2001, als hoofd van een internationale commissie die het geweld in het Midden-Oosten onderzocht aangedrongen op een bevriezing van alle bouwactiviteiten in de nederzettingen.
Mitchell voert tijdens zijn bezoek deze week gesprekken met Israëlische leiders, onder wie ook Netanyahu. Diens Likoed-partij gaat in de peilingen voor de verkiezingen van 10 februari ruim aan de leiding. De kans is dan ook groot dat Netanyahu premier wordt, net als in de jaren 1996-1999.
'Routekaart' verbiedt bouwactiviteiten nederzettingenNetanyahu wil de vredesbesprekingen richten op het opbouwen van de Palestijnse economie en bestuursinstellingen. De Palestijnse onderhandelaars willen de aandacht blijven richten op het oplossen van heikele kwesties zoals de nederzettingen, de uiteindelijke grenzen van hun staat, de toekomst van Jeruzalem en het probleem van de Palestijnse vluchtelingen.
Palestijnse en Israëlische onderhandelaars zijn overeengekomen dat de zogenoemde internationale 'routekaart' de basis moet vormen van een eventueel vredesakkoord. Dit stappenplan verbiedt uitdrukkelijk alle bouwactiviteiten in de nederzettingen, ook voor natuurlijke aanwas. Van de Palestijnen wordt verlangd dat zij militante groepen ontmantelen. (novum/mvdb)
http://www.hln.be/hln/nl/(...)nederzettingen.dhtml
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.