abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65369216
Wilders wordt vervolgd
Wilders wordt vervolgd #2
Wilders wordt vervolgd #3
Wilders wordt vervolgd #4
quote:
Hof Amsterdam beveelt de strafvervolging van het Tweede Kamerlid Geert Wilders

Amsterdam, 21 januari 2009 - Op 21 januari 2009 heeft het gerechtshof te Amsterdam de strafvervolging bevolen van de parlementariër Geert Wilders wegens het aanzetten tot haat en discriminatie op grond van door hem gedane uitlatingen in diverse media over moslims en hun geloof. Tevens acht het hof strafvervolging aangewezen ter zake van belediging van de moslimgelovigen wegens de door Wilders gemaakte vergelijkingen van de islam met het nazisme.

Het hof deed zijn uitspraak naar aanleiding van een aantal klachten over niet-vervolging van Wilders terzake van diens uitlatingen in diverse media over moslims en hun geloof. De klagers konden zich niet vinden in de beslissing van het openbaar ministerie om geen gevolg te geven aan hun aangifte tegen Wilders.

Het openbaar ministerie heeft zich onder meer op het standpunt gesteld, dat een deel van de uitingen van Wilders geen betrekking heeft op een groep gelovigen, maar kritiek betreft op het moslimgeloof, waardoor de eigenwaarde van die groep gelovigen niet wordt aangetast en die groep evenmin in diskrediet wordt gebracht. Sommige uitlatingen van Wilders kunnen wel als krenkend worden aangemerkt, maar omdat zij (buiten de Tweede Kamer) zijn gedaan als bijdrage aan een maatschappelijk debat valt de strafbaarheid van die uitingen weg, aldus het openbaar ministerie .

Het hof is het met dit standpunt van het openbaar ministerie en de daaraan ten grondslag liggende overwegingen niet eens. Het hof heeft daarbij overwogen dat de gewraakte meningsuitingen van Wilders (ook zoals in beeld gebracht in zijn film Fitna) in onderlinge samenhang bezien naar Nederlands recht strafbaar zijn, zowel door hun inhoud als door de wijze van presenteren. Deze wijze van presenteren kenmerkt zich door eenzijdige, sterk generaliserende formuleringen met een radicale strekking, niet aflatende herhaling en een toenemende felheid, waardoor er van haatzaaien sprake is. De meeste uitlatingen zijn in de opvatting van het hof tevens beledigend, nu zij de moslimgelovigen wezenlijk in hun religieuze waardigheid aantasten. In de opvatting van het hof heeft Wilders ook door de symbolen van het moslimgeloof aan te tasten wel degelijk de moslimgelovigen zelf beledigd.

In de tweede plaats heeft het hof de vraag beantwoord of een eventuele strafvervolging c.q. veroordeling toelaatbaar zou zijn volgens de normen van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de daarop gebaseerde rechtspraak van het Europese Hof, dat de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft . Het hof is tot de conclusie gekomen dat een in te stellen strafvervolging maar ook een eventuele latere veroordeling, mits proportioneel, niet in strijd hoeft te komen met Wilders vrijheid van meningsuiting, nu haatzaaiende en kwetsende uitlatingen van politici, gelet op hun bijzondere verantwoordelijkheid, ook volgens Europese normen niet door de beugel kunnen.

In de derde plaats heeft het hof de vraag beantwoord of strafvervolging van Wilders vanwege zijn uitlatingen in de Nederlandse situatie wenselijk zou zijn (de opportuniteitsvraag). Volgens het hof is het haatzaaien in een democratische rechtsorde dermate ernstig dat een algemeen belang aanwezig is om in het maatschappelijk debat een duidelijke grens te trekken.

Ten aanzien van groepsbelediging maakt het hof een onderscheid. In het algemeen stelt het hof vast dat de traditie binnen de Nederlandse debatcultuur is gebaseerd op een grote mate van tolerantie ten opzichte van elkaars opvattingen, terwijl van moslimimmigranten begrip mag worden verwacht voor de in Nederland heersende sentimenten ten aanzien van hun geloof, dat op enkele onderdelen op gespannen voet staat met Nederlandse en Europese waarden en normen. Als het om beledigende uitingen gaat geeft het hof de voorkeur aan politieke, maatschappelijke en andere juridische tegenkrachten dan het strafrecht, waardoor een actieve participatie aan het maatschappelijk debat, ook door moslims, wordt bevorderd.

Het hof maakt echter een uitzondering voor beledigende uitlatingen waarin een relatie met het nazisme wordt gelegd (door onder meer de Koran met ”Mein Kampf” te vergelijken). Dit vindt het hof dermate beledigend voor de bevolkingsgroep van moslimgelovigen dat een algemeen belang aanwezig wordt geacht om Wilders daarvoor te vervolgen.

Het hof komt tot de conclusie dat de wijze waarop het maatschappelijk debat verloopt over controversiële kwesties, zoals de immigratie- en integratiepolitiek, weliswaar in principe niet tot het terrein van het recht behoort, maar dat dit anders wordt als fundamentele grenzen worden overschreden. Dan komt ook het strafrecht in beeld.

Overigens benadrukt het hof dat zijn oordeel in die zin een voorlopig karakter draagt, dat Wilders in deze beklagprocedure niet is veroordeeld. Het hof heeft uitsluitend beoordeeld of voldoende aanwijzingen - op het niveau van een redelijke verdenking - aanwezig zijn om een strafvervolging tegen Wilders in gang te zetten. Het is uiteindelijk aan de later oordelende strafrechter om in een openbaar strafproces de vraag te beantwoorden of er ruimte is voor een veroordeling en, zo ja, in welke mate.
En weer verder.
pi_65369267
Wow snel
  zaterdag 24 januari 2009 @ 22:03:37 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_65369318
tvp

Zo eerst eens de voorgaande 4 delen lezen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_65369333
  zaterdag 24 januari 2009 @ 22:21:08 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_65369984
quote:
door onder meer de Koran met ”Mein Kampf” te vergelijken
Dit vind ik het meest vage stukje! Duizenden mensen in Nederland houden zich dagelijks bezig met boekvergelijkingen! Hele pittige recenties worden er geschreven, en dat mag allemaal.
Als ik de Donald Duck met de bijbel ga vergelijken (beide zijn verzonnen en bedoeld om kleine kinderen bezig te houden), gaan ze me dan ook vervolgen?
censuur :O
pi_65370352
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit vind ik het meest vage stukje! Duizenden mensen in Nederland houden zich dagelijks bezig met boekvergelijkingen! Hele pittige recenties worden er geschreven, en dat mag allemaal.
Als ik de Donald Duck met de bijbel ga vergelijken (beide zijn verzonnen en bedoeld om kleine kinderen bezig te houden), gaan ze me dan ook vervolgen?
Dit is het kromme wat Joost Zwagerman al aangaf bij DWDD. Kritiek op christenen is al tientallen jaren mogelijk, ik mag openlijk pleiten voor het afschaffen van de christenfascisten, ik mag de SGP afbranden, de CU afzeiken en het CDA compleet belachelijk maken.

Maar vervang het woord christen door moslim en het is ineens gevaarlijk verboden terrein.
pi_65370404
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En dat terwijl Spong Wilders vergelijkt met Goebbels.
pi_65370442
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:30 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dit is het kromme wat Joost Zwagerman al aangaf bij DWDD. Kritiek op christenen is al tientallen jaren mogelijk, ik mag openlijk pleiten voor het afschaffen van de christenfascisten, ik mag de SGP afbranden, de CU afzeiken en het CDA compleet belachelijk maken.

Maar vervang het woord christen door moslim en het is ineens gevaarlijk verboden terrein.
Hij zei het goed:

http://www.dumpert.nl/med(...)german_bij_dwdd.html
  zaterdag 24 januari 2009 @ 22:36:49 #9
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65370624
Joden mag je best ongestraft afzeiken hoor. Het gebeurt immers dagelijks en op dit forum zelfs vrijwel elke tien minuten. Maar moslims afzeiken... nee, dan heb je echt een probleem.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65370950
'Sjeik heeft niets over geselen gezegd'

http://www.ad.nl/binnenla(...)_geselen_gezegd.html

ROTTERDAM - De organisatie van de lezing vrijdag door sjeik Khalid Yasin ontkent dat deze heeft gezegd dat Geert Wilders moet worden gegeseld. ,,We zijn daar erg verbaasd over,'' aldus een woordvoerder van Ontdek Islam zaterdagavond. Volgens hem heeft de islamitische prediker in het Engels gezegd dat Wilders ,,een tik op de vingers'' moest krijgen en is dat verkeerd vertaald.

De islamitische prediker Khalid Yasin.
,,Hij zei verder dat hij hoopte dat Wilders zijn excuses zou aanbieden en dat deze dan worden aanvaard, want iedereen heeft recht op een tweede kans.'' Volgens de zegsman zaten vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam op de eerste rij. ,,Die waren toch niet blijven zitten als hij inderdaad over geselen had gesproken''.
De vermeende uitspraken van Yasin zijn voor de PVV aanleiding te eisen dat de sjeik wordt aangehouden of het land wordt uitgezet. De PVV en de plaatselijke partij Leefbaar Rotterdam willen dat de gemeente de lezing die sjeik Yasin zondag zal houden, verbiedt.

Ow verkeerd vertaald
pi_65371080
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:36 schreef Lemmeb het volgende:
Joden mag je best ongestraft afzeiken hoor. Het gebeurt immers dagelijks en op dit forum zelfs vrijwel elke tien minuten. Maar moslims afzeiken... nee, dan heb je echt een probleem.
Blijkbaar niet, zie het artikel!
  zaterdag 24 januari 2009 @ 22:50:59 #12
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65371122
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:49 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, zie het artikel!
Uit dat hele artikel blijkt daar niks van. Daar blijkt alleen maar uit dat er randdebielen zijn die denken dat het niet zou mogen.
pi_65371200
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:50 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Uit dat hele artikel blijkt daar niks van. Daar blijkt alleen maar uit dat er randdebielen zijn die denken dat het niet zou mogen.
oh, ga je nu op de Amsterdamse politie afgeven?
  zaterdag 24 januari 2009 @ 22:56:07 #14
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65371275
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:53 schreef OldJeller het volgende:

[..]

oh, ga je nu op de Amsterdamse politie afgeven?
Jazeker, en op die simpele die de aanstichter is van het hele gebeuren.
pi_65371371
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:56 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jazeker, en op die simpele die de aanstichter is van het hele gebeuren.
Op wie doel je nu?
pi_65371579
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:30 schreef Specularium het volgende:

[..]

Of door jood.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 24 januari 2009 @ 23:08:57 #17
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65371639
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 22:58 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Op wie doel je nu?
Op die man die aangehouden werd natuurlijk.
pi_65371784
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:08 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Op die man die aangehouden werd natuurlijk.
Op eerste gezicht is het inderdaad vreemd om met dat op spandoeken e.d. rond te lopen.
Maar door de aanhouding is zijn wijze van demonsteren júist gerechtvaardigd, want kennelijk kan je je inderdaad niet op dezelfde manier over elke godsdienst uitlaten.

Dus terecht dat die demonstrant het aankaartte, net zoals Joost Zwagerman deed die het wijselijk in zijn vergelijking enkel bij het Christendom hield.
pi_65371852
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Of door jood.
Als jij openlijk kritiek uit op het jodendom hoef je niet direct te vrezen voor je veiligheid.

Dat is het grote verschil.
Joden hebben een iets dikkere huid.
  zaterdag 24 januari 2009 @ 23:17:43 #20
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65371860
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:14 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Op eerste gezicht is het inderdaad vreemd om met dat op spandoeken e.d. rond te lopen.
Maar door de aanhouding is zijn wijze van demonsteren júist gerechtvaardigd, want kennelijk kan je je inderdaad niet op dezelfde manier over elke godsdienst uitlaten.
Ik lees nergens dat die vent veroordeeld is, dus nee.
pi_65371894
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:17 schreef Specularium het volgende:

[..]

Als jij openlijk kritiek uit op het jodendom hoef je niet direct te vrezen voor je veiligheid.
Wel voor de politie.
Ik weet niet of het erger is om te vrezen voor mensen die het recht in eigen handen nemen, of voor een officiële instantie.
pi_65371983
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:18 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Wel voor de politie.
Ik weet niet of het erger is om te vrezen voor mensen die het recht in eigen handen nemen, of voor een officiële instantie.
Het eerste is erger. Maar dat lijkt me logisch.
pi_65372004
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:17 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik lees nergens dat die vent veroordeeld is, dus nee.
Jawel, want blijkbaar kan je daarvoor worden opgepakt en worden verhoord.
Dat is erg genoeg, lijkt mij.
pi_65372012
Nou om welke uitspraken van Wilders gaat het?
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_65372062
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 23:22 schreef Paaskonijn het volgende:
Nou om welke uitspraken van Wilders gaat het?
Nvm. Niet specifiek over recente uitspraken dus.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')