abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65319811
Vervolg op
Wilders wordt vervolgd
Wilders wordt vervolgd #2
en Wilders wordt vervolgd #3
quote:
Hof Amsterdam beveelt de strafvervolging van het Tweede Kamerlid Geert Wilders

Amsterdam, 21 januari 2009 - Op 21 januari 2009 heeft het gerechtshof te Amsterdam de strafvervolging bevolen van de parlementariër Geert Wilders wegens het aanzetten tot haat en discriminatie op grond van door hem gedane uitlatingen in diverse media over moslims en hun geloof. Tevens acht het hof strafvervolging aangewezen ter zake van belediging van de moslimgelovigen wegens de door Wilders gemaakte vergelijkingen van de islam met het nazisme.

Het hof deed zijn uitspraak naar aanleiding van een aantal klachten over niet-vervolging van Wilders terzake van diens uitlatingen in diverse media over moslims en hun geloof. De klagers konden zich niet vinden in de beslissing van het openbaar ministerie om geen gevolg te geven aan hun aangifte tegen Wilders.

Het openbaar ministerie heeft zich onder meer op het standpunt gesteld, dat een deel van de uitingen van Wilders geen betrekking heeft op een groep gelovigen, maar kritiek betreft op het moslimgeloof, waardoor de eigenwaarde van die groep gelovigen niet wordt aangetast en die groep evenmin in diskrediet wordt gebracht. Sommige uitlatingen van Wilders kunnen wel als krenkend worden aangemerkt, maar omdat zij (buiten de Tweede Kamer) zijn gedaan als bijdrage aan een maatschappelijk debat valt de strafbaarheid van die uitingen weg, aldus het openbaar ministerie .

Het hof is het met dit standpunt van het openbaar ministerie en de daaraan ten grondslag liggende overwegingen niet eens. Het hof heeft daarbij overwogen dat de gewraakte meningsuitingen van Wilders (ook zoals in beeld gebracht in zijn film Fitna) in onderlinge samenhang bezien naar Nederlands recht strafbaar zijn, zowel door hun inhoud als door de wijze van presenteren. Deze wijze van presenteren kenmerkt zich door eenzijdige, sterk generaliserende formuleringen met een radicale strekking, niet aflatende herhaling en een toenemende felheid, waardoor er van haatzaaien sprake is. De meeste uitlatingen zijn in de opvatting van het hof tevens beledigend, nu zij de moslimgelovigen wezenlijk in hun religieuze waardigheid aantasten. In de opvatting van het hof heeft Wilders ook door de symbolen van het moslimgeloof aan te tasten wel degelijk de moslimgelovigen zelf beledigd.

In de tweede plaats heeft het hof de vraag beantwoord of een eventuele strafvervolging c.q. veroordeling toelaatbaar zou zijn volgens de normen van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de daarop gebaseerde rechtspraak van het Europese Hof, dat de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft . Het hof is tot de conclusie gekomen dat een in te stellen strafvervolging maar ook een eventuele latere veroordeling, mits proportioneel, niet in strijd hoeft te komen met Wilders vrijheid van meningsuiting, nu haatzaaiende en kwetsende uitlatingen van politici, gelet op hun bijzondere verantwoordelijkheid, ook volgens Europese normen niet door de beugel kunnen.

In de derde plaats heeft het hof de vraag beantwoord of strafvervolging van Wilders vanwege zijn uitlatingen in de Nederlandse situatie wenselijk zou zijn (de opportuniteitsvraag). Volgens het hof is het haatzaaien in een democratische rechtsorde dermate ernstig dat een algemeen belang aanwezig is om in het maatschappelijk debat een duidelijke grens te trekken.

Ten aanzien van groepsbelediging maakt het hof een onderscheid. In het algemeen stelt het hof vast dat de traditie binnen de Nederlandse debatcultuur is gebaseerd op een grote mate van tolerantie ten opzichte van elkaars opvattingen, terwijl van moslimimmigranten begrip mag worden verwacht voor de in Nederland heersende sentimenten ten aanzien van hun geloof, dat op enkele onderdelen op gespannen voet staat met Nederlandse en Europese waarden en normen. Als het om beledigende uitingen gaat geeft het hof de voorkeur aan politieke, maatschappelijke en andere juridische tegenkrachten dan het strafrecht, waardoor een actieve participatie aan het maatschappelijk debat, ook door moslims, wordt bevorderd.

Het hof maakt echter een uitzondering voor beledigende uitlatingen waarin een relatie met het nazisme wordt gelegd (door onder meer de Koran met ”Mein Kampf” te vergelijken). Dit vindt het hof dermate beledigend voor de bevolkingsgroep van moslimgelovigen dat een algemeen belang aanwezig wordt geacht om Wilders daarvoor te vervolgen.

Het hof komt tot de conclusie dat de wijze waarop het maatschappelijk debat verloopt over controversiële kwesties, zoals de immigratie- en integratiepolitiek, weliswaar in principe niet tot het terrein van het recht behoort, maar dat dit anders wordt als fundamentele grenzen worden overschreden. Dan komt ook het strafrecht in beeld.

Overigens benadrukt het hof dat zijn oordeel in die zin een voorlopig karakter draagt, dat Wilders in deze beklagprocedure niet is veroordeeld. Het hof heeft uitsluitend beoordeeld of voldoende aanwijzingen - op het niveau van een redelijke verdenking - aanwezig zijn om een strafvervolging tegen Wilders in gang te zetten. Het is uiteindelijk aan de later oordelende strafrechter om in een openbaar strafproces de vraag te beantwoorden of er ruimte is voor een veroordeling en, zo ja, in welke mate.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:43:00 #2
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_65319943
Met Han Peekel?

Ik zou graag Woody Woodpecker nadoen maar daar ben k een btje
te oud voor...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_65320098
In het kader van de zendtijd voor politieke partijen volgt er nu een aflevering van de Partij voor de Vrijheid....
pi_65320212
Wanneer wordt de sharia ingevoerd in NL?
pi_65320225
Even voor de leken onder ons - een voorbeeld:

Iemand doet een uitspraak die mogelijk valt onder de delictsomschrijving van bijv. art. 137d Sr. De rechter toetst eerst of dit werkelijk zo is, aan de hand van feiten en omstandigheden. Voldoet de uitspraak aan de omschrijving, dan is de persoon strafbaar wegens zijn uitspraken, tenzij er sprake is van een maatschappelijk debat - want dat ontneemt de strafbaarheid. Dit kan zijn een interview, maar ook een column n.a.v. actuele zaken etc of een uitspraak n.a.v. een religieuze overtuiging (zie Van Dijke of El Moumni). < oftewel dan prevaleert de vrijheid van meningsuiting. Maar dan zal er gekeken worden of de uitspraken onnodig grievend zijn. Let op het woordje onnodig, als iets alleen grievend is, dan heb je er dus niks aan. Zijn de gebruikte bewoordingen onnodig grievend, dan ben je wel weer strafbaar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_65320431
Er werd in beide gevallen gekeken of er sprake was van opzettelijk discrimineren. De rechtbank oordeelde dat er sprake was van discriminatie, maar dat dit onder godsdienstvrijheid viel.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:57:47 #7
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_65320497
Gegroet, ik kom uit het jaar 2012 en met mijn wonderbaarlijke tijdmachine, die loopt op regenbogen en eenhoorns, kom ik jullie een boodschap van groot belang brengen...

Twee mogelijkheden.

Wilders wordt aangeklaagd en krijgt een straf opgelegd. Wilders gebruikt handig de situatie om aan te tonen dat Nederland buigt voor de wensen van een religieuze minderheid, en dat ze hem het zwijgen op willen leggen. Wilders wint aan sympathie.

Wilders wordt vrijgesproken. Wilders gebruikt handig de situatie om aan te tonen dat Nederland buigt voor de wensen van een religieuze minderheid, en dat ze hem het zwijgen op willen leggen. Wilders wint aan sympathie.

Either way, you lose.
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
pi_65320555
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:55 schreef damian5700 het volgende:
Er werd in beide gevallen gekeken of er sprake was van opzettelijk discrimineren. De rechtbank oordeelde dat er sprake was van discriminatie, maar dat dit onder godsdienstvrijheid viel.
Klopt, zoals ik dus al uitleg. De reden dat het onder de godsdienstvrijheid viel, is omdat het de toets der maatschappelijke context heeft doorstaan. Dat ontneemt de strafbaarheid.
Allah Al Watan Al Malik
pi_65320581
@mutant

Bij moslims ligt de maatlat van "onnodig grievend" op 0 cm als er maar enig kritiek op hun ideologie wordt geuit.

Nog even en dan is stenigen legaal voor kritiek leveren op sekteleden.
pi_65320611
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:57 schreef Cairon het volgende:
Gegroet, ik kom uit het jaar 2012 en met mijn wonderbaarlijke tijdmachine, die loopt op regenbogen en eenhoorns, kom ik jullie een boodschap van groot belang brengen...

Twee mogelijkheden.

Wilders wordt aangeklaagd en krijgt een straf opgelegd. Wilders gebruikt handig de situatie om aan te tonen dat Nederland buigt voor de wensen van een religieuze minderheid, en dat ze hem het zwijgen op willen leggen. Wilders wint aan sympathie.

Wilders wordt vrijgesproken. Wilders gebruikt handig de situatie om aan te tonen dat Nederland buigt voor de wensen van een religieuze minderheid, en dat ze hem het zwijgen op willen leggen. Wilders wint aan sympathie.

Either way, you lose.
Heb je het gevoel dat het een soort van wedstrijd is ofzo?
Allah Al Watan Al Malik
pi_65320627
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
@mutant

Bij moslims ligt de maatlat van "onnodig grievend" op 0 cm als er maar enig kritiek op hun ideologie wordt geuit.

Nog even en dan is stenigen legaal voor kritiek leveren op sekteleden.
Onnodig grievend wordt afgeleid aan de gebruikte bewoordingen en niet aan wat moslims vinden. Maar gebruik gerust nog meer om te huilen over moslims.
Allah Al Watan Al Malik
pi_65320633
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:57 schreef Cairon het volgende:
Gegroet, ik kom uit het jaar 2012 en met mijn wonderbaarlijke tijdmachine
De rest van je post was nog minder geloofwaardig.
pi_65320785
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
@mutant

De rechter gaat er over, niet moslims met een tere huid.
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:05:23 #14
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_65320844
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:00 schreef Mutant01 het volgende:

Heb je het gevoel dat het een soort van wedstrijd is ofzo?
Neuh, maar ik zie mensen als Wilders liever niet in posities waar hij enige reele macht hanteert. Al moet ik zeggen dat mensen zoals jij, zijn hele boodschap net dat ene randje mee weten te geven waardoor ik bijna verplicht ben om hem te zien als iemand die scherp is en een valide boodschap uit draagt.

Jullie bevestigen wat hij roept.
I'm hungry!
pi_65320882
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:50 schreef Dr.Nikita het volgende:
Wanneer wordt de sharia ingevoerd in NL?
Zodra Wilders aan de macht is. Zijn denkbeelden komen daar nog het meest in de buurt.

Terecht dat hij vervolgd gaat worden. Immers, hij is nog niet veroordeeld. Laat hem maar gewoon voor de rechter komen. Waarom zeurt hij zo dat de rechtstaat gewoon functioneert?

Mocht hij veroordeeld worden, dan graag wel een straf die binnen zn eigen boekje past. Een jaar of vier cel en uitzetten naar Limburg dus.
La derecha oprime, la izquierda libera
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:08:39 #16
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_65320978
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:00 schreef FritsVanEgters het volgende:
De rest van je post was nog minder geloofwaardig.
Stel je eens voor dat je inhoudelijk moet reageren in plaats van met dooddoeners en debiele one-liners die als doel hebben de discussie te ontsporen of te verstommen.

Waar kom jij vandaan, 1996? Figuren zoals jij hebben Pim Fortuyn groot gemaakt, en figuren zoals jij maken Wilders tot een gevaarlijk man, door nooit eens inhoudelijk in te gaan op argumenten, en constant je tegenpartij in de kaarten speelt. Alsof je de intelligentie en het inzicht niet hebt om te zien dat je een figuur als Wilders bevestigd in zijn eindeloze geschreeuw.
I'm hungry!
pi_65321046
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:05 schreef Cairon het volgende:

[..]

Neuh, maar ik zie mensen als Wilders liever niet in posities waar hij enige reele macht hanteert. Al moet ik zeggen dat mensen zoals jij, zijn hele boodschap net dat ene randje mee weten te geven waardoor ik bijna verplicht ben om hem te zien als iemand die scherp is en een valide boodschap uit draagt.

Jullie bevestigen wat hij roept.
Aha, dus omdat ik voorstander ben van het consequent handhaven van het strafrecht, ben ik "of mensen zoals ik" verantwoordelijk voor het succes van Wilders. Haast een soort van bedreiging, althans zo probeer je het over te laten komen. Nou sorry, daar trap ik echt niet in. Ik ga niet mijn mening bijstellen, alleen omdat jij anders "verplicht bent om hem te zien als iemand die scherp is en een valide boodschap uitdraagt." Dat noem ik pas mensen monddood maken!
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:17:45 #18
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_65321240
Dit is uiteraard een actie op politieke motieven gestoeld. Terwijl imams dus wéI zomaar van allerlei schokkende dingen roepen die zijn volgelingen interpreteren als een goedkeuring tot geweld jegens homo's, joden etc. omdat het maar in hun malle boekje staat.

In België heeft men zo het Vlaams Blok verboden en in de jaren 90 hebben ze Janmaat te pakken genomen vanwege zijn uitspraak: “Wij schaffen, zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af.”

Nu heeft Janmaat in zijn 'carierre' nogal vervelende dingen geroepen, maar om hem te pakken op deze uitspraak was schandalig, aangezien de uitspraak zelf discriminerend noch racistisch of hoe dan ook uitgelegd kan worden.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:18:21 #19
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_65321261
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:10 schreef Mutant01 het volgende:
Aha, dus omdat ik voorstander ben van het consequent handhaven van het strafrecht, ben ik "of mensen zoals ik" verantwoordelijk voor het succes van Wilders. Haast een soort van bedreiging, althans zo probeer je het over te laten komen. Nou sorry, daar trap ik echt niet in. Ik ga niet mijn mening bijstellen, alleen omdat jij anders "verplicht bent om hem te zien als iemand die scherp is en een valide boodschap uitdraagt." Dat noem ik pas mensen monddood maken!
Ik maak je niet monddood ik roep je ter verantwoording.

Jij geeft zelf aan dat je graag ziet dat Wilders veroordeeld word voor discriminatie, en iets zegt me dat je uit persoonlijke overtuigingen een figuur als El Moumni graag ziet worden vrijgesproken. Neem jij je verantwoording straks ook als Wilders vrijgesproken word en deze ervaring gebruikt om meer sympathie te winnen bij mensen? Geef jij dan toe dat je een aandeel hebt gehad in het succes dat Wilders boekt?
I'm hungry!
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:19:57 #20
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_65321299
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:04 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

De rechter gaat er over, niet moslims met een tere huid.
Aha, de rechter. Die is immers altijd onafhankelijk
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_65321375
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:18 schreef Cairon het volgende:

[..]

Ik maak je niet monddood ik roep je ter verantwoording.

Jij geeft zelf aan dat je graag ziet dat Wilders veroordeeld word voor discriminatie, en iets zegt me dat je uit persoonlijke overtuigingen een figuur als El Moumni graag ziet worden vrijgesproken. Neem jij je verantwoording straks ook als Wilders vrijgesproken word en deze ervaring gebruikt om meer sympathie te winnen bij mensen? Geef jij dan toe dat je een aandeel hebt gehad in het succes dat Wilders boekt?
Dan ben je wel iemand die dolgraag een ander iets in de schoenen schuift zeg. Ik raad je aan om gewoon eens rustig mijn posts te lezen, voordat je met dergelijke vreemde opmerkingen komt. Tot die tijd wacht ik met smart op je excuses. Ik probeer hier voor leken het een en ander te laten zien over verschillen in oordelen en welke factoren daar een rol in spelen, maar dat zie jij kennelijk als "mijn persoonlijke overtuiging", terwijl het gewoon om feiten gaat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_65321389
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:19 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Aha, de rechter. Die is immers altijd onafhankelijk
Accepteer jij onze rechtstaat niet, hm?
pi_65321420
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:17 schreef EdvandeBerg het volgende:
Dit is uiteraard een actie op politieke motieven gestoeld. Terwijl imams dus wéI zomaar van allerlei schokkende dingen roepen die zijn volgelingen interpreteren als een goedkeuring tot geweld jegens homo's, joden etc. omdat het maar in hun malle boekje staat.
Want er zijn nooit rechtszaken tegen imams geweest in Nederland?
pi_65321457
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:17 schreef EdvandeBerg het volgende:

In België heeft men zo het Vlaams Blok verboden en in de jaren 90 hebben ze Janmaat te pakken genomen vanwege zijn uitspraak: “Wij schaffen, zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af.”

Nu heeft Janmaat in zijn 'carierre' nogal vervelende dingen geroepen, maar om hem te pakken op deze uitspraak was schandalig, aangezien de uitspraak zelf discriminerend noch racistisch of hoe dan ook uitgelegd kan worden.
De uitspraak van Janmaat was op zichzelf ook niet discriminerend noch racistisch, het was in samenhang met andere uitspraken (volgens de rechter) wel discriminerend. Er werden tijdens die bijeenkomst leuzen erbij gegooid door een paar aanhangers die niet door de beugel konden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_65321518
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:08 schreef Cairon het volgende:

[..]

Stel je eens voor dat je inhoudelijk moet reageren in plaats van met dooddoeners en debiele one-liners die als doel hebben de discussie te ontsporen of te verstommen.

Waar kom jij vandaan, 1996? Figuren zoals jij hebben Pim Fortuyn groot gemaakt, en figuren zoals jij maken Wilders tot een gevaarlijk man, door nooit eens inhoudelijk in te gaan op argumenten, en constant je tegenpartij in de kaarten speelt. Alsof je de intelligentie en het inzicht niet hebt om te zien dat je een figuur als Wilders bevestigd in zijn eindeloze geschreeuw.
Jouw post was behoorlijk ongenuanceerd to say the least.

Ik word redelijk moe van ongefundeerde posts waarin wordt vastgesteld als feit dat Wilders een martelaar is en hoe dan ook als politieke dan wel morele overwinnaar uit de strijd zal komen.

Dergelijke fantasierijke voorspellingen hebben een behoorlijke onderbouwing nodig, vervolgens is het ook de moeite om er inhoudelijk op in te gaan.

Stoere one-liners? Either way, you lose!!

En ondertussen zeggen dat je Wilders niet aan de macht wilt hebben, maar je wordt als het ware naar hem toegedreven door geprojecteerde beelden op onder andere users in dit forum, laat me niet lachen.

Ik heb Fortuyn groot gemaakt.

Ik bevestig helemaal niemand in zijn geschreeuw.
Ik zet juist vraagtekens bij geschreeuw, bij boude uitspraken.

Heb je nog wat argumenten, waarom "Wilders de situatie handig uitspeelt" en "Nederland buigt" voor de beste man en hij hoe dan ook geen krediet zal verspelen?
De geleerden zijn er namelijk nog niet over uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')