Levensmoe.... en dat als je 20 bent.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 00:55 schreef Loedertje het volgende:
Wat beweegt iemand om willekeurige babies te gaan doodsteken vraag ik mij dan af. Een volwassen man tegen weerloze babies. Dan moet je ergens wel een enorme kronkel hebben.
quote:De dader van de steekpartij gisteren in een kinderdagverblijf in Dendermonde is Kim D., een 20-jarige man uit Belsele. De man heeft geen gerechtelijk verleden. Dat heeft het parket bevestigd op een persconferentie. Over het motief voor zijn gruweldaad laat de dader niets los.
De dader is een twintigjarige jongeman, het parket noemt hem Kim D.
Hij is werkloos en woont alleen in Sinaai, een deelgemeente van Sint-Niklaas. De man woonde in een nieuwbouwappartement in een wijk met veel jonge gezinnen met kinderen.
Volgens de buren was hij een eenzaat, die niet veel contact had met zijn omgeving. Anderen omschrijven hem als een zonderling.
Een auto had de man niet, hij deed alles met de fiets, ook de rit naar Dendermonde, zowat 20 kilometer verderop.
Kim D werkte tot voor enkele weken in een groothandel voor winkelinrichting. Hij nam zelf ontslag, niemand weet waarom.
Volgens zijn collega's is Kim D een verstandige jongen en een filmfreak, maar hij was ook op het werk heel gesloten en in zichzelf gekeerd.
Geen bekentenis
Het parket benadrukte op de persconferentie dat de geruchten over bekentenissen van de dader absoluut niet kloppen. De man werd gisteren urenlang ondervraagd, maar weigerde elke medewerking. Noch aan de politie, noch aan de onderzoeksrechter liet hij iets los over het hoe en het waarom van zijn daden.
"De man weigert op dit moment iets te vertellen in verband met de feiten. We weten niets over het motief", zei Christian Du Four van het parket. "We weten ook niet of er een link is tussen de persoon in kwestie en Dendermonde."
De man werd gisteravond om 23.35 uur aangehouden door de onderzoeksrechter. Hij verblijft op dit moment in de gevangenis. Omdat de verdachte zelf niets losliet, gebeurde de aanhouding op basis van een aantal andere elementen. "De dader werd duidelijk herkend door mensen die aanwezig waren in het gebouw", zei Du Four. Het gerecht liet foto's van de man zien aan de mensen in het kinderdagverblijf, waarop ze hem herkenden.
Drie messen, een bijl en een neppistool
Du Four bracht op de persconferentie publiekelijk hulde aan alle politiediensten die zich inzetten om de dader te vatten. De man werd een uur nadat hij op de fiets gevlucht was in Lebbeke opgepakt. Op het moment van zijn arrestatie had hij een rugzak bij zich met een mes, een bijl en een neppistool erin. Hij droeg ook een kogelvrije vest onder zijn kleren. Op de plaats van het misdrijf werden nog twee messen gevonden.
De man zou ook de adressen van nog drie andere kinderdagverblijven bij zich gehad hebben.
(Belga)
De man heeft geen gerechtelijk verleden en is ook niet bekend bij de politie. Het parket kon niet bevestigen dat hij een psychiatrisch verleden heeft. De onderzoeksrechter heeft drie psychiaters aangesteld die een psychiatrisch rapport moeten opstellen.
Het onderzoek naar de motieven van de dader en de precieze omstandigheden van de steekpartij gaat vandaag voort. Bij een huiszoeking bij de dader thuis werd een computer in beslag genomen. Die zal vandaag worden onderzocht.
Dinsdag moet de jongeman voor de raadkamer verschijnen. Die moet oordelen of de man aangehouden blijft.
Gerecht probeert dader af te schermen
Gisteren werd duidelijk dat het gerecht de dader probeerde af te schermen van het publiek. De man werd 's avonds laat door de onderzoeksrechter aangehouden. Dat gebeurde uitzonderlijk niet in het kantoor van de onderzoeksrechter, maar in dat van de federale politie. Dat kan erop wijzen dat het gerecht geen risico's wilde nemen.
De emoties laaiden gisteren dan ook hoog op. Op heel wat krantenwebsites bijvoorbeeld verschenen veel emotionele en heftige reacties.
Wat dacht je van film?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 21:20 schreef Specularium het volgende:
Ben benieuwd wanneer muziek of games de schuld gaan krijgen.
Erg heldhaftig, tegen kinderen die zich niet kunnen verweren.
Lijkt me een hel.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:33 schreef Susi het volgende:
De Standaard Online
Het dochtertje van de Vlaamse journalist Bart van Belle zat ook op deze creche. Hij beschrijft hier de gebeurtenissen van afgelopen vrijdag, het gebeurde toen zijn dochter daar ook lag.
Verbaasd me niet dat er een link gelegd wordt. Hij schminkte zich blijkbaar gelijk als The Joker en na zijn aanhouding gedroeg hij zich vreemd en lacherig. En hierboven staat ook dat hij een filmfanaat is.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:35 schreef Specularium het volgende:
[..]
Die moest inderdaad nog in het lijstje, de eerste verwijten richting Batman zijn al gemaakt.
Dat, óf een Noord-Afrikaanquote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:55 schreef Frasier het volgende:
[..]
Natuurlijk, een verknipte emo. Het kon ook bijna niet anders.
jaargenoot, schoolgenoot, nooit gemogen die gast; maar dit is verschrikkelijkquote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:33 schreef Susi het volgende:
De Standaard Online
Het dochtertje van de Vlaamse journalist Bart van Belle zat ook op deze creche. Hij beschrijft hier de gebeurtenissen van afgelopen vrijdag, het gebeurde toen zijn dochter daar ook lag.
welke muziek of spelletjes geven aanleiding om babies af te slachten? Dat deed zelfs the Joker niet ...quote:Op zaterdag 24 januari 2009 21:20 schreef Specularium het volgende:
Ben benieuwd wanneer muziek of games de schuld gaan krijgen.
Erg heldhaftig, tegen kinderen die zich niet kunnen verweren.
Silent scream van Slayer?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:55 schreef Re het volgende:
[..]
welke muziek of spelletjes geven aanleiding om babies af te slachten? Dat deed zelfs the Joker niet ...
Ze bedoelt ws. de man die bij Pauw en Witteman zat, die vertelde dat inderdaad.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:09 schreef MinderMutsig het volgende:
Hoe zit dat nu met dat beschilderde gezicht? Mijn schoonmoeder vertelde dat er gisteravond een arts op tv was die als een van de eersten ter plaatse is geweest en ook de dader behandeld had en die vertelde dat zijn gezicht helemaal niet beschilderd was?
Maar mijn schoonmoeder staat ook niet bepaald bekend om haar fantastische luistercapaciteiten dus ik weet niet wat ik daar van moet geloven.![]()
Maar was dat uit woede of wellicht om dat de arrestant zich verzette? Ik denk dat de politie professioneel genoeg is om de emoties geen rol te laten spelen.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:28 schreef SHE het volgende:
Wel mooi te lezen in het getuigenverslag van de redacteur dat hij van zijn collega's heeft vernomen dat de dader bij zijn arrestatie ' er flink van langs heeft gehad '
Ik kan me de woede van de agenten goed voorstellen. Petje af dat ze in staat waren het daarbij te laten.
Ik had dat niet gekund. Ik had zijn hart er uit gerukt en hem erin laten stikken.
Volgens mij niet hoor. Ik keek vanavond even het Belgische journaal en zelfs de hulpverleners zijn helemaal kapot van de dingen die zij hebben gezien. Z stonden te huilen voor de tv.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar was dat uit woede of wellicht om dat de arrestant zich verzette? Ik denk dat de politie professioneel genoeg is om de emoties geen rol te laten spelen.
Ja, veel hupverleners hadden ook hulpverlening nodig inderdaad. Maar politie-agenten gaan vast en zeker geen geweld tegen een arrestant gebruiken als dat niet nodig is, daar zijn strakke richtljnen voor en het kan alleen maar in het voordeel van de verdachte werken als dat wel gebeurt, dus dat lijjkt me niet zo logisch.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:37 schreef childintime het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor. Ik keek vanavond even het Belgische journaal en zelfs de hulpverleners zijn helemaal kapot van de dingen die zij hebben gezien. Z stonden te huilen voor de tv.
Bij hulpverleners moet je je doorgaans ook niet teveel voorstellen. Naast de professionelen zoals ambulancemedewerkers en artsen zijn dat gewoon tante Truusjes die het zo gezellig vinden om een keer in de week bij het Rode Kruisgebouw koffie te drinken met de tante Toosjes. Maar dat Rode Kruis wordt in dit soort gevallen wel ingezet als hulpverlening en dan moeten de tantes aan de bak. En dat grijpt ze logischerwijs enorm aan omdat ze er toch niet aan gewend zijn. En gelukkig maar.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:37 schreef childintime het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor. Ik keek vanavond even het Belgische journaal en zelfs de hulpverleners zijn helemaal kapot van de dingen die zij hebben gezien. Z stonden te huilen voor de tv.
Volgens mij als je hulpverlener bent en je ziet dit soort dingen.... Dat trek je niet volgens mij... Je kunt op veel voorbereidt zijn, maar niet op het zien en helpen van kindjes van 0 tot 2 die met een mes gestoken zijn puur voor de lol....quote:Op zondag 25 januari 2009 00:42 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Bij hulpverleners moet je je doorgaans ook niet teveel voorstellen. Naast de professionelen zoals ambulancemedewerkers en artsen zijn dat gewoon tante Truusjes die het zo gezellig vinden om een keer in de week bij het Rode Kruisgebouw koffie te drinken met de tante Toosjes. Maar dat Rode Kruis wordt in dit soort gevallen wel ingezet als hulpverlening en dan moeten de tantes aan de bak. En dat grijpt ze logischerwijs enorm aan omdat ze er toch niet aan gewend zijn. En gelukkig maar.
@SCH: Maar heb je enig idee wat daar van waar is? Want alle media die ik verder zie spreken allemaal nog steeds van een geschminkte man.
Het werd niet helemaal duidelijk uit dat gesprek.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:42 schreef MinderMutsig het volgende:
SCH: Maar heb je enig idee wat daar van waar is? Want alle media die ik verder zie spreken allemaal nog steeds van een geschminkte man.
En toch zijn er mensen die er met genoeg afstand naar kunnen kijken om zo het hoofd koel te houden.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:48 schreef childintime het volgende:
[..]
Volgens mij als je hulpverlener bent en je ziet dit soort dingen.... Dat trek je niet volgens mij... Je kunt op veel voorbereidt zijn, maar niet op het zien en helpen van kindjes van 0 tot 2 die met een mes gestoken zijn puur voor de lol....
Zou me oprecht verbazen in een geval als dit.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik denk dat de politie professioneel genoeg is om de emoties geen rol te laten spelen.
Mij ookquote:Op zondag 25 januari 2009 00:59 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Zou me oprecht verbazen in een geval als dit.
Mij niet, het zou me eerder verbazen als ze opzettelijk onnodig geweld hebben gebruikt. Ik kan me voorstellen dat ze woedend waren en dat er emoties speelden maar niet dat dat een dermate rol speelt, nogmaals: dat kan in het voordeel van de verdachte werken.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:59 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Zou me oprecht verbazen in een geval als dit.
Die man is een held. Om zo het hoofd koel te houden en dan later op de avod nog bij Paul en Witteman te verschijnen en op een dergelijke manier verslag uit te brengen. Echt waar, diep respect!quote:Op zondag 25 januari 2009 00:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Het werd niet helemaal duidelijk uit dat gesprek.
Het ging om Ignace Demeyer, hoofd spoedeisende hulp in het ziekenhuis in België, je kan het terugkijken
Ik vond het eigenlijk een beetje raar, om dan nog helemaal naar Nederland te rijden voor een tv-programma na zo'n dag. Maar hij vertelt het wel goed en zakelijk idd.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
Die man is een held. Om zo het hoofd koel te houden en dan later op de avod nog bij Paul en Witteman te verschijnen en op een dergelijke manier verslag uit te brengen. Echt waar, diep respect!
Ook politie zijn mensen. En het gaat hier over de meest onschuldigen. Hopelijk is het gerucht niet waar.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Mij niet, het zou me eerder verbazen als ze opzettelijk onnodig geweld hebben gebruikt. Ik kan me voorstellen dat ze woedend waren en dat er emoties speelden maar niet dat dat een dermate rol speelt, nogmaals: dat kan in het voordeel van de verdachte werken.
edit: ik heb het dan expliciet over de politie, niet over hulpverleners e.d.
Je hoort toch van alle kanten dat de hulpverlening in dit geval kalm en uiterst professioneel aan het werk is geweest?quote:Op zondag 25 januari 2009 00:42 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Bij hulpverleners moet je je doorgaans ook niet teveel voorstellen. Naast de professionelen zoals ambulancemedewerkers en artsen zijn dat gewoon tante Truusjes die het zo gezellig vinden om een keer in de week bij het Rode Kruisgebouw koffie te drinken met de tante Toosjes. Maar dat Rode Kruis wordt in dit soort gevallen wel ingezet als hulpverlening en dan moeten de tantes aan de bak. En dat grijpt ze logischerwijs enorm aan omdat ze er toch niet aan gewend zijn. En gelukkig maar.
@SCH: Maar heb je enig idee wat daar van waar is? Want alle media die ik verder zie spreken allemaal nog steeds van een geschminkte man.
"Opzettelijk onnodig geweld".... Sorry hoor, hoe proffesioneel je op zo'n mement moet kunnen zijn, "Onnodig" geweld is in zo'n context niet ter sprake......quote:Op zondag 25 januari 2009 01:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Mij niet, het zou me eerder verbazen als ze opzettelijk onnodig geweld hebben gebruikt. Ik kan me voorstellen dat ze woedend waren en dat er emoties speelden maar niet dat dat een dermate rol speelt, nogmaals: dat kan in het voordeel van de verdachte werken.
edit: ik heb het dan expliciet over de politie, niet over hulpverleners e.d.
Ja, want dat lost alles op. Is de dader ook met 'n makkie hier vanaf gekomen, én zullen we wellicht nooit weten wat er mis is met die persoon. Herstel je opvatting dus maar weer, want dat lijkt me voor onderzoek én rechtvaardiging niet de juiste optie.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:03 schreef IHVK het volgende:
In dit soort gevallen zou ik toch wel uitzondering willen maken over mijn opvatting over de doodstraf.
Yep, dat vond ik in eerste instantie ook. Dat hij zo rationeel bleef....pffff...mischien komt de terugslag nog?quote:Op zondag 25 januari 2009 01:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vond het eigenlijk een beetje raar, om dan nog helemaal naar Nederland te rijden voor een tv-programma na zo'n dag. Maar hij vertelt het wel goed en zakelijk idd.
Juist, en zo raar is dat niet. Beetje vreemde vergelijking, maar t.t.v. de tsunami hoorde je ook verhalen van mensen die daar waren, over de verdronken lijken struikelden, maar uit pure afleiding en bezigheid gingen helpen de lijken te bergen. Op die manier was er actie te doen en had je even geen ruimte voor verdriet.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
En toch zijn er mensen die er met genoeg afstand naar kunnen kijken om zo het hoofd koel te houden.
Niemand heeft iets aan irrationele beslissingen, zeker niet op zo'n cruciaal moment.
quote:Op zondag 25 januari 2009 01:10 schreef Taurus het volgende:
[..]
Juist, en zo raar is dat niet. Beetje vreemde vergelijking, maar t.t.v. de tsunami hoorde je ook verhalen van mensen die daar waren, over de verdronken lijken struikelden, maar uit pure afleiding en bezigheid gingen helpen de lijken te bergen. Op die manier was er actie te doen en had je even geen ruimte voor verdriet.
Ik kan me voorstellen dat wanneer zoiets verschrikkelijks gebeurt je behoefte om dingen te ondernemen en te doen groter is dan het instorten van verdriet, ook omdat het besef van wat er gebeurt is wellicht te groot is in zo'n korte tijd op te nemen. De wereld staat niet stil om je heen, er zijn geschokte, huilende, bloedende mensen om je heen. Dat is voor gewone mensen al aanleiding om iets te doen, laat staan mensen die er op zijn getraind en ook al houd je dit niet voor mogelijk; wel degelijk tot professionaliteit in staat kunnen zijn. En wat de arts bij P&W al zei: "je moet sowieso over 'n behoorlijke mate van empathie beschikken, anders kun je niet te werk gaan." Maar empathie betekent niet tranen en irrationaliteit of instorten.
quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:55 schreef Re het volgende:
[..]
welke muziek of spelletjes geven aanleiding om babies af te slachten? Dat deed zelfs the Joker niet ...
Het enige wat ik kan verzinnen is iets met mensen uit zijn omgeving die hun kids naar *een creche* brengen en dat dit een soort wraakactie o.i.d. was. Dan heb je diverse adressen nodig omdat je niet weet op welke creche die kinderen zitten.quote:Hij is werkloos en woont alleen in Sinaai, een deelgemeente van Sint-Niklaas. De man woonde in een nieuwbouwappartement in een wijk met veel jonge gezinnen met kinderen.
De man zou ook de adressen van nog drie andere kinderdagverblijven bij zich gehad hebben
Eigen ervaring n.a.v. de vuurwerkramp en het was een reactie op de post van childintime over hulpverleners die in tranen uitbarsten voor de camera. Dan vermoed ik dat het niet om professionele hulpverleners als artsen en ambulancemedewerkers gaat maar over de vrijwillige hulpverlening zoals o.a. van het Rode Kruis. De professionele hulpverleners zijn doorgaans prima in staat om het hoofd koel te houden in dit soort situaties en hun werk te doen, bij hen komt de emotie doorgaans pas echt naar boven tijdens de debriefing of na werktijd. En niet als ze in het kader van hun werk voor een camera toelichting geven.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:04 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je hoort toch van alle kanten dat de hulpverlening in dit geval kalm en uiterst professioneel aan het werk is geweest?Waarom dan deze rare aannames?
Aan de andere kant, het zijn maar woorden. Loze, weliswaar, maar niet gevaarlijk. Er is al zo veel op internet geroepen dat gelukkig 'in real life' niet is waargemaakt.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:32 schreef Bonzai. het volgende:
Ene bericht na het andere hier over doodstraf, nekshot, elektrische stoel, ... Doet me denken aan de zaak Dutroux, waar mensen ook alle redelijkheid verloren. Is toch niet de bedoeling, lijkt me
Tuurlijk zijn het maar woorden van forumgebruikers die zichzelf vaak niet al te serieus nemen. Maar toch, het aantal huisvrouwen met korte pittige kapsels dat de steniging opnieuw wil invoeren zal de komende dagen wellicht weer enorm toenemen. Beetje triest...quote:Op zondag 25 januari 2009 01:38 schreef Taurus het volgende:
[..]
Aan de andere kant, het zijn maar woorden. Loze, weliswaar, maar niet gevaarlijk. Er is al zo veel op internet geroepen dat gelukkig 'in real life' niet is waargemaakt.
Wat vind je redelijkheid? Als je thuiskomt en hoort dat je kind vermoordt is denk je niet meer redelijk na.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:32 schreef Bonzai. het volgende:
Ene bericht na het andere hier over doodstraf, nekshot, elektrische stoel, ... Doet me denken aan de zaak Dutroux, waar mensen ook alle redelijkheid verloren. Is toch niet de bedoeling, lijkt me
Mishandeling hoeft van mij niet, dan verlaag je je tot de ziekheid van de dader.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:32 schreef Bonzai. het volgende:
Nee, maar ik denk toch dat je iemand meer straft door hem levenslang vast te zetten zodat hij nog elke dagquote:Op zondag 25 januari 2009 01:56 schreef IHVK het volgende:
Maar in een zaak als deze, als je voor 99% zeker weet dat je de goede dader hebt te pakken ja, dan zou het misschien best kunnen.
Verdient zo iemand het om te leven dan?
Daar dient het plebs niet over te beslissen. Maar om toch een antwoord te geven, ikzelf vind de doodstraf alleen kunnen voor politieke gangsters, oorlogscriminelen ... Dus mensen die niet twee, maar duizenden moorden op hun geweten hebben.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:56 schreef IHVK het volgende:
[..]
Verdient zo iemand het om te leven dan?
Ik weet niet wat anderen denken dus kan voor hen niet spreken maar een kind aanvallen op wat voor manier dan ook, het is de zwakkere , kan niets terugdoen en is gewoon weerloos. Een volwassen persoon kan zich nog verdedigen en heeft meer kansen, gelijkwaardig(er)quote:Op zondag 25 januari 2009 02:18 schreef Bonzai. het volgende:
O ja, wat mij hier ook een beetje irriteert is de opvatting dat een kinderleven zoveel meer waard is dan dat van een volwassene... Kan iemand mij dat effe uitleggen?
En voor alle duidelijkheid: ik vind die moorden zeer triest, maar snap de gehele "hype" errond niet (als je weet dat er in het Midden-Oosten dagelijks veel meer onschuldige kinderen sterven, en dat vinden die huismoeders blijkbaar niet zo erg).
Natuurlijke doodsoorzaak is niet te vergelijken met een slachting.quote:Op zondag 25 januari 2009 02:18 schreef Bonzai. het volgende:
O ja, wat mij hier ook een beetje irriteert is de opvatting dat een kinderleven zoveel meer waard is dan dat van een volwassene... Kan iemand mij dat effe uitleggen?
En voor alle duidelijkheid: ik vind die moorden zeer triest, maar snap de gehele "hype" errond niet (als je weet dat er in het Midden-Oosten dagelijks veel meer onschuldige kinderen sterven, en dat vinden die huismoeders blijkbaar niet zo erg).
Al die dode kinderen in het M.O gaan niet dood door natuurlijke doodsoorzaken hoor...quote:Op zondag 25 januari 2009 02:39 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Natuurlijke doodsoorzaak is niet te vergelijken met een slachting.
Wel, ik heb begrepen dat er ook een volwassene vermoord is. Wie, wat verzet? Kijk, een dode volwassene (of die zich nu verzet heeft of niet) is even dood als een dood kind. Ik zie dus niet in waarom mensen zoveel meer geven om een dood kind...quote:Op zondag 25 januari 2009 02:38 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik weet niet wat anderen denken dus kan voor hen niet spreken maar een kind aanvallen op wat voor manier dan ook, het is de zwakkere , kan niets terugdoen en is gewoon weerloos. Een volwassen persoon kan zich nog verdedigen en heeft meer kansen, gelijkwaardig(er)
Dat dus. Vind het dan ook een beetje hypocriet dat mensen hier blijkbaar geen reet om de kinderen in het M-O geven, maar als er hier 2 peuters door een zieke geest vermoord worden kunnen we de wereld maar beter opgeven. Blijkbaar vinden mensen moord erger dan oorlog ofzo, maar voor mij doet de oorzaak er niet toe: dood is dood, toch?quote:Op zondag 25 januari 2009 02:43 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
[..]
Al die dode kinderen in het M.O gaan niet dood door natuurlijke doodsoorzaken hoor...
Het hoofd van de medische spoedeisende hulp vertelde bij Pauw & Witteman dat hij geen schmink had gezien, maar dat die man gewoon heel erg bleek was. Hij zei ook dat hij zich kon voorstellen dat in de paniek mensen zijn bleke gelaat wellicht voor make-up hadden aangezien. Uit zijn beschrijving kreeg ik de indruk dat het eerder om een Gothic achtig type ging dan om iemand die daadwerkelijk geschminkt was als The Joker oid. En nu ik de foto gezien heb in dit topic wordt dat wel een beetje bevestigd. Hij zal wel oog make-up gedragen hebben of iets in die geest, ooggetuigen verklaren dat er zwarte schmink van zijn ogen druipte, dat klinkt meer als uitlopende mascara oid.quote:Op zondag 25 januari 2009 00:42 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ook het hoofd van de maatschappelijke hulpverlening, die man die je op alle journaals zag die ook bij de persconferentie zat en die op de BBC in het engels toelichting gaf, heb ik op meerdere journaals zien huilen of in ieder geval zien vechten tegen de tranen. Maar wat wil je ook, gisteren zag ik op een van de journaals een moeder van een van de slachtoffertjes vertellen dat haar dochtertjes hoofd opengereten was, het meiske was inmiddels buiten levensgevaar en zelfs weer thuis, maar stel je voor hoe het eruit ziet als je babies met opengereten schedels, steekwonden in hun gezichtjes, huilend en gillend aantreft. Zelfs de koelste kikker grijpt dat aan, ook die Ignace Demeijer (ik geloof dat hij zo heette bij P&W) was duidelijk erg aangeslagen.quote:Op zondag 25 januari 2009 01:25 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Eigen ervaring n.a.v. de vuurwerkramp en het was een reactie op de post van childintime over hulpverleners die in tranen uitbarsten voor de camera. Dan vermoed ik dat het niet om professionele hulpverleners als artsen en ambulancemedewerkers gaat maar over de vrijwillige hulpverlening zoals o.a. van het Rode Kruis. De professionele hulpverleners zijn doorgaans prima in staat om het hoofd koel te houden in dit soort situaties en hun werk te doen, bij hen komt de emotie doorgaans pas echt naar boven tijdens de debriefing of na werktijd. En niet als ze in het kader van hun werk voor een camera toelichting geven.
Dood is dood.quote:Op zondag 25 januari 2009 02:49 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Dat dus. Vind het dan ook een beetje hypocriet dat mensen hier blijkbaar geen reet om de kinderen in het M-O geven, maar als er hier 2 peuters door een zieke geest vermoord worden kunnen we de wereld maar beter opgeven. Blijkbaar vinden mensen moord erger dan oorlog ofzo, maar voor mij doet de oorzaak er niet toe: dood is dood, toch?
Nee, niet weer die discussie.quote:Op zondag 25 januari 2009 09:24 schreef Halcon het volgende:
Enorm trieste gebeurtenis. Helaas beschermen overheden ons niet genoeg tegen dit soort mafketels.
Men wist dat deze jongen gedragsgestoord was, er was zelfs sprake van behandeling. Dit soort figuren horen niet in de maatschappij thuis.quote:Op zondag 25 januari 2009 09:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, niet weer die discussie.![]()
Wat had de overheid dan moeten doen? Zo'n gek had ook op straat om zich heen kunnen steken. Kennelijk had ie geen verleden van geweldadigheden of psychische opnames dus hoe kan iemand dit zien aankomen? Soms is het gewoon hele dikke pech dat zo'n debiel tot dit in staat kan komen.
Neemt niet weg dat deze hele gebeurtenis wel onderzocht moet worden, hoe die jongen kon binnenkomen enz. Maar aub niet weer de discussie of peuterleidsters zich maar moeten wapenen tegen mogelijk geweld.
quote:'Ik boog me over een baby'tje... Het was te laat'
Ambulancier Kristof Neirynck was als eerste ter plaatse
De hulpverleners die vrijdag naar de Dendermondse crèche werden gestuurd, geven grif toe bijzonder zwaar onder de indruk te zijn van het gebeuren dat ze daar zagen. 'Eerlijk gezegd: Mijn emmer is vol na dit tafereel', zegt ambulancier Kristof Neirynck (31), de eerste ambulancier op de plaats van het onheil.
'Ik tril nog steeds na van de adrenalinekopstoot die ik kreeg toen ik vrijdagochtend de deur van de crèche opendeed', zegt Kristof Neirynck. Hij was vrijdagochtend als vrijwillige ambulancier voor de Dendermondse brandweer als eerste hulpverlener ter plaatse, samen met zijn collega-ambulancier Filip. 'We hadden van de 100-centrale doorgekregen dat er aan de crèche een gek met een mes stond te zwaaien. Die oproep bleek later van kinderverzorgster Marita te zijn gekomen', vertelt Kristof, in het dagelijkse leven verpleger op de spoeddienst van Lokeren. 'De ervaring leert ons dat het bij zo'n oproep alle kanten uit kan: van een dronkaard die voor het raam met een keukenmesje staat te zwaaien tot erger.'
Het bleek erger te zijn, erger dan ooit denkbaar. 'Die eerste seconden toen we de crèche binnenkwamen, zal ik nooit van mijn leven vergeten: het gehuil van de kinderen, het aanzicht van de baby's en peuters onder het bloed, de paniek en chaos die heerste, de ontreddering ook in de ogen van de kinderverzorgsters die met hun eigen lichaam de kindjes voor het mes van de dader hadden proberen af te schermen.'
'Onze eerste zorg was meteen voor bijstand te zorgen. Ik heb mijn radio genomen, geroepen dat ik absolute voorrang moest hebben op het zendkanaal en geëist dat er massaal ziekenwagens en dokters ter plaatse kwamen. En dat ze meteen ook het medisch rampenplan moesten afkondigen, gelet op het aantal gewonden dat we telden. Achteraf herinnerde ik me dat ik door de radio ook heb gezegd dat er al zeker twee doden waren. Ik heb zowel bij Marita als bij een baby'tje geknield. Meteen was duidelijk dat voor hen geen enkele hulp meer kon baten.'
De spoedverpleger is ervan overtuigd dat de goede samenwerking die toen tussen de verschillende hulpdiensten tot stand kwam, nog verschillende levens heeft gered. 'Sommige baby'tjes waren echt zeer zwaar toegetakeld en vertoonden gapende wonden, bijna allemaal in en rond de halsstreek. De dader moet daarop hebben gemikt.'
Toch beklemtoont Kristof Neirynck dat de kinderverzorgsters de grootste helden van het verhaal zijn. 'Zij hebben met gevaar voor eigen leven geprobeerd de kindjes te beschermen tegen het mes van de dader. Dat konden we ook afleiden uit de verwondingen van sommige verzorgsters. Ondanks hun soms zware verwondingen bekommerden ze zich toch nog om de kindjes en klemden ze de wondjes van de baby's af in een poging het bloeden te stelpen. Mijn collega is hen daarbij gaan helpen, terwijl ik naar achteren ben gelopen, omdat ik daar ook gehuil hoorde. Op dat moment vreesden we trouwens dat de dader zich nog in de crèche bevond. Eén deur durfde ik niet te openen, omdat ik echt dacht dat de dader achter die deur stond. Net op dat moment hoorde ik de eerste politiewagen toekomen. Ik ben een agent gaan halen. De dader bleek uiteindelijk verdwenen.'
In afwachting van de komst van de mug-dokters begonnen de twee verplegers infusen en drukverbanden aan te leggen. 'Eerst bij de ergst gewonden. Op zo'n moment ben je verplicht om te kiezen. Enkele politieagenten hielpen ons, hoewel op sommige van hun gezichten af te lezen was dat ze in shock verkeerden. Twee kinderverzorgsters hadden ondertussen de niet-gewonde kindjes in een apart lokaaltje ondergebracht en zijn de kinderen op onze vraag beginnen uit te kleden, om er zeker van te zijn dat ze toch nergens gewond waren geraakt.'
'Anderhalve dag later stroomt de adrenaline nog steeds door mijn lijf', zegt Kristof Neirynck. 'Ik ben in de crèche gebleven tot alle kinderen waren afgevoerd. Toen alles achter de rug was, ben ik naar huis gegaan en heb ik mijn zoontjes van 11en 4jaar eens goed vastgepakt. Dat deed zo'n deugd. De tranen kwamen in m'n ogen, ook al waren ze juist ruzie met elkaar aan het maken.' (lacht even)
's Avonds kregen de hulpverleners prins Filip en prinses Mathilde op bezoek. 'Ik zag daar eerlijk gezegd wat tegen op. Maar het heeft mij énorm deugd gedaan mijn verhaal eens te kunnen doen. Ze hebben anderhalf uur naar ons geluisterd, veel vragen gesteld. Je zag heel goed dat zowel prins Filip als prinses Mathilde bijzonder geschokt was door het drama.'
De spoedverpleegkundige, die gisteren alweer op de spoeddienst van Lokeren aan het werk was, beseft dat er zware dagen en weken wachten voor alle betrokken hulpverleners. 'Ik geef eerlijk toe dat op dit moment mijn emmer even vol is en dat ik nog niet goed weet hoe ik hier uit zal komen. Collega-ambulanciers zeiden me daarstraks dat wanneer ze iets dergelijks zouden meemaken, ze daarna nooit nog in een ambulance zouden stappen. Ik begrijp hen. Wij worden tijdens onze opleiding voorbereid op het ergste, maar wat zich in de crèche afspeelde, was er vér over.'
Werner Rommers
Hij is overgeplaatst van Dendermonde naar de zwaar bewaakte afdeling van Brugge, voor zijn eigen veiligheid. Hier in België worden ze goed verzorgd, de criminelen.quote:
De berichten spreken elkaar tegen hoor. Heb gisteren weer op het nieuws gehoord dat de dader geen verleden had.quote:Op zondag 25 januari 2009 09:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men wist dat deze jongen gedragsgestoord was, er was zelfs sprake van behandeling. Dit soort figuren horen niet in de maatschappij thuis.
Gewoon achter slot en grendel. Het leven van deze kinderen en de begeleidster is me stukken meer waard dan het leven van deze randdebiel.
Verder zou een gun prima van pas zijn gekomen. Na de eerste uithaal met het mes had hij dan al vol lood op de grond gelegen.
Dat is inmiddels ontkracht door de autoriteiten. De man had geen psychiatrisch verleden.quote:Op zondag 25 januari 2009 09:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men wist dat deze jongen gedragsgestoord was, er was zelfs sprake van behandeling. Dit soort figuren horen niet in de maatschappij thuis.
quote:Duizend vragen, maar dader zwijgt
Twee messen, bijl en neppistool in rugzak Berichten over lijstje met nog drie andere crèches Moordscenario voor 75 doden
De babymoordenaar van de crèche 'Fabeltjesland' zwijgt en blijft zwijgen. Een motief voor zijn zinloze daad hebben de speurders nog altijd niet ontdekt. Mark Eeckhaut
Waarom Kim De Gelder (20) uit Sinaai vrijdag in de crèche 'Fabeltjesland' als een gek tekeer ging met zijn mes en de keel en borst van kleine kinderen viseerde, is en blijft een mysterie. 'Hij lacht ons niet uit, maar hij zwijgt en antwoordt op geen enkele vraag. Hij gedraagt zich heel passief tijdens de ondervraging', zegt procureur Christian Dufour van Dendermonde.
De Gelder is op gerechtelijk vlak een onbesproken blad. 'Hij is absoluut niet gekend bij de politie en voor zover wij weten heeft hij geen psychiatrisch verleden.' Zeker is wel dat hij zijn onbegrijpelijke daad bijzonder goed voorbereid had. Allicht zat hij er al lang op te broeden. 'Bij zijn arrestatie vonden we in zijn rugzak een bijl, een mes en een neppistool. Onder zijn T-shirt droeg hij een kogelvrije vest. Vlakbij de plaats van de feiten vonden de politie nog twee messen. Dat wijst toch op een goed voorbereid plan', zegt procureur Christiaan Dufour van het Dendermondse parket. De Gelder had ook zijn gezicht geschminkt in wit en zwart. 'Maar of dat iets met The Joker uit Batman te maken heeft, daar hebben we geen idee van. Zoals ik al zei, hij weigert wat dan ook zeggen.'
Allicht kwam De Gelder helemaal met de fiets vanuit zijn appartement Sinaai naar Sint-Gillis-Dendermonde gereden. Dat is een afstand van 18 kilometer. Waarom hij per se de crèche 'Fabeltjesland' viseerde, terwijl er in zijn eigen buurt ook crèches zijn, is niet duidelijk.
Maar ook hier lijkt het erop dat De Gelder perfect wist wat hij deed. 'We gaan ervan uit dat hij niet langs de bewaakte hoofdingang is binnengegaan, maar dat hij een zij-ingang heeft genomen. Die staat open om kindjes die te laat komen, binnen te laten', zegt Dufour.
Als dat klopt, moet De Gelder het reilen en zeilen in de crèche heel goed gekend hebben. Volgens de geruchtenmolen in Dendermonde was Van Gelder niet van plan te stoppen met moorden na 'Fabeltjesland' en had hij een lijst gemaakt van nog drie andere crèches, telkens met het aantal kindjes dat er verbleven en het aantal personeelsleden dat er werkte. De politie zou die lijst hebben gevonden. 'Dat kan ik niet bevestigen', was het enige dat procureur Dufour daar gisteren over kwijt wilde.
De onderzoeksrechter stelde een college van drie psychiaters aan om de Gelder te onderzoeken. Misschien kunnen zij een beetje duidelijkheid brengen over wat hem die dag bezielde.
Kim De Gelder werd vrijdagnacht overgebracht naar de gevangenis van Brugge. In Brugge is een zwaar beveiligde afdeling. Voor zijn eigen veiligheid was het beter om De Gelder daar onder te brengen, in plaats van in Dendermonde.
quote:De jongen die nooit opviel
Aansluitend bij dit artikelDuizend vragen, maar dader zwijgt
Jong, geïsoleerd en erg moordzuchtig
DossierDrama in Dendermonde
Hij was misschien wel wat teruggetrokken. Een beetje raar misschien ook. En hij praatte wel eens in zichzelf. Maar dat Kim De Gelder (20) gevaarlijk kon zijn, had niemand ooit gedacht. Laat staat dat hij het in zich had om een moordmachine te worden.
In de buurt van zijn ouders in Eksaarde, waar Kim De Gelder opgegroeid is en tot voor kort woonde, heerst ongeloof. 'Ik vond hem wel een beetje een vreemde kerel', vertelt een buurvrouw. 'Hij liep soms in zichzelf te praten. Hij zwaaide dan met zijn armen in het rond.' Maar last heeft ze nooit van hem gehad. Niemand trouwens in de buurt. Kim wordt er omschreven als 'onopvallend'. 'Van een goede thuis', ook.
Kim De Gelder, die de oudste is van drie kinderen, is zeker niet in armoede opgegroeid. Zijn ouders wonen in een flinke villa. Naast de deur wonen zijn grootouders, in een gelijkaardig onderkomen. Een van zijn nonkels is een gerespecteerd arts. In de buurt waar ze wonen, is iedereen nogal op zichzelf. 'Maar wat de mensen nu ook zullen zeggen en denken, over die mensen valt geen verkeerd woord te zeggen. In tegendeel, ook voor hen is het verschrikkelijk wat er gebeurd is.'
Kim De Gelder is verhuisd naar een appartement in het Wijnveld in Sinaai, enkele kilometers van het huis van zijn ouders. Hij woonde er alleen. En weer zonder op te vallen. 'Ik zag hem wel eens en dan zeiden we elkaar gedag, verder niets', vertelt zijn bovenbuur. Andere bewoners in de straat kunnen zich niet eens inbeelden hoe hij eruitziet.
De oude foto die bekend raakte van Kim De Gelder, laat een jongen zien met lang haar, tot op zijn schouders. Maar de jongste tijd zag hij er heel anders uit. Volgens een collega van zijn werk bij Van Remoortel, een groothandel in bloemsierkunst, was zijn haar kort. Alvast tot zijn ontslag enkele weken geleden. Een plots ontslag was het trouwens. Ongeveer een jaar lang werkte hij als magazijnier bij het bedrijf. 'Onopvallend', zegt een collega. 'Een beetje op zichzelf. Hij leek af en toe wat ongeïnteresseerd en hij liep soms in zichzelf te mompelen. Maar problemen waren er nooit met hem.' Als hij had gewild, zou hij er nog hebben gewerkt, maar hij diende enkele weken geleden zelf zijn ontslag in. Kort nadat een andere werknemer, waarmee Kim De Gelder het erg goed kon vinden, ontslagen was.
Niemand lijkt te weten wat de jongeman echt bezighield of wat er in zijn hoofd omging. Berichten dat hij opgenomen was in de psychiatrie, worden door het gerecht tegengesproken. Of hij bij een psychiater in behandeling was, is onduidelijk. Zoals alles over de jongen, die amper kennissen, laat staan vrienden lijkt te hebben. De ondervragers van de federale politie krijgen ook geen hoogte van hem. Urenlang hebben ze hem al op de rooster gelegd, maar de jongeman blijft zwijgen.
En toch is het diezelfde onopvallende, stille jongen die vrijdagmorgen veranderde in een moordmachine. Met een wit geschminkt gezicht, zwartgemaakte ogen en een rugzak vol wapens trok hij naar een kinderdagverblijf om er zoveel mogelijk weerloze baby's en kinderen te doden. Een daad die een verschrikkelijke woede verraadt. Woede tegen alles en iedereen. Maar niemand weet waar die woede vandaan kwam.
Graag een bericht dan over doorgedraaide peuterleidsters in de VS.quote:Op zondag 25 januari 2009 09:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
De berichten spreken elkaar tegen hoor. Heb gisteren weer op het nieuws gehoord dat de dader geen verleden had.
En zie je het al voor je: peuterleidsters bewapend en al in de creches? Dan is het wachten op gevallen zoals in de VS, waarbij er een doordraait en om zich heen gaat schieten. Sorry, maar wapens en zo'n jonge kinderen gaan niet samen. Ik zou mijn kind niet naar een kinderdagverblijf willen sturen waar bewapende leidsters rondlopen.
Ze geven aan dat ze het niet weten. Eerder wist men wel dat het wel zo is. Ik weet dus weer genoeg.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:03 schreef Shitney het volgende:
[..]
Dat is inmiddels ontkracht door de autoriteiten. De man had geen psychiatrisch verleden.
Volgens mij had dit in Nederland, hoe afschrikwekkend dat ook klinkt, ook kunnen gebeuren. Gekken heb je overal, ik denk niet dat er in België meer gekken zijn dan in Nederland of waar dan ook ter wereld. Hier trouwens nog een artikel dat een parallel trekt tussen die jongen die op allochtonen schoot en deze zaak:quote:Op zondag 25 januari 2009 10:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Wat ik trouwens wél vind is dat er in Belgie veel van dit soort trieste dingen gebeuren.
Natuurlijk Dutreaux, en een jaar of twee geleden toch die jongen die om z'n mp-3 speler was doodgestoken, de twee jonge meisjes uit Luik die werden verkracht en vermoord, en die jongen die zo'n hekel had aan allochtonen dat ie om zich heen schoot en een aantal mensen op straat dood schoot. En er zullen wel nog meer incidenten zijn.
Maar Belgie heeft de afgelopen tijd al veel zwarte dagen gekend.
quote:Jong, geïsoleerd en erg moordzuchtig
Veel parallellen tussen Kim De Gelder en Hans Van Themsche
Hans Van Themsche handelde uit racisme, Kim De Gelder zwijgt vooralsnog over het motief voor zijn monsterlijke daad. Maar voor de rest zijn er tal van parallellen, duidelijk. Dat vindt ook strafpleiter Jef Vermassen. 'Ik schrik hier niet van.' Hans-Maarten Post
In mei 2006 trok Hans Van Themsche op klaarlichte dag in het centrum van Antwerpen op moordtocht. Hij schoot toen drie mensen dood. Hoe meer details er komen over de dader van de steekpartij in kinderdagverblijf Fabeltjesland vrijdag, hoe meer parallellen er te trekken zijn tussen het drama van nu en het drama van toen.
Om te beginnen zijn beide moordenaars van dezelfde leeftijdscategorie. Hans Van Themsche was 18, Kim De Gelder is 20. Het waren allebei wat eenzaten, die er niet echt uitzien als criminelen. Zowel Hans Van Themsche als Kim De Gelder hadden hun acties goed voorbereid, en ze hadden zich speciaal 'klaargemaakt' voor hun plannen. Van Themsche had zijn haren geknipt, ook Kim De Gelder lijkt iets met zijn rode haren gedaan te hebben. Hij was in elk geval geschminkt. Van Themsche had een lange jas aangetrokken, Kim De Gelder droeg een kogelvrij vest. Van Themsche had een geweer gekocht, Kim De Gelder heeft zich ook bijzonder goed gewapend voor zijn moordtocht.
Zowel Van Themsche als Kim De Gelder waren even koelbloedig van plan om nog veel meer slachtoffers te maken. Ze waren beiden niet onder invloed van drank of drugs. Wat Kim De Gelders motief is, zal nog moeten blijken. Feit is in elk geval dat hij werkloos was en alleen woonde. Van Themsche besloot er op uit te trekken omdat hij uit zijn internaat gezet zou worden.
Strafpleiter Jef Vermassen heeft altijd al voorspeld dat het Vlaanderen niet zou blijven bij één enkele Hans Van Themsche. De advocaat van de familie van de vermoorde peuter Luna bij het Van Themsche-proces, lijkt nu gelijk te krijgen. 'Dat ze beiden zo jong zijn, is typisch voor massamoordenaars. Kijk maar naar de talloze massamoorden in Amerikaanse scholen. Dat ze zo onopvallend zijn, ook. Massamoordenaars zijn meestal gesloten mensen, die vanalles van binnen opkroppen.'
'Ze waren beiden blijkbaar inderdaad van plan om zoveel mogelijk mensen te doden. Hans Van Themsche pakte eerst zijn geweer uit bij de Groenplaats en besloot toen ergens anders heen te gaan omdat hij dan meer mensen uit zijn doelgroep kon doden. Deze man had blijkbaar een papiertje in zijn zak waarom nog andere crèches stonden. Dat ze een welbepaalde doelgroep voor ogen hadden, is ook typisch. Van Themsche wilde allochtonen treffen, deze man had het op kinderen en baby's gemunt.'
'Dat ze allebei iets aan hun uiterlijk gedaan hadden, verbaast me ook niets. Een massamoordenaar wil afschrikwekkend zijn. Dit is zijn machtsmoment. Hij is eventjes een God die beslist over leven en dood. Daarom associëren ze zich vaak ook met angstaanjagende figuren, uit films bijvoorbeeld. Daar halen ze de kracht uit om te doen wat ze willen doen.'
Toch wijst Vermassen ook op twee markante verschillen. 'Deze man wilde niét sterven. Hans Van Themsche wel. Kim De Gelder had een kogelvrij vest aan. Hij was voorbereid om níet te moeten sterven. Dat is atypisch voor een massamoordenaar. Een onderzoek van de New York Times bevestigde dat gegeven: van 100 massamoordenaars stierven er 85 op de plaats van hun misdaad. Ofwel door kogels van de politie, ofwel pleegden ze zelfmoord.'
'Ook een verschil is dat deze man niet onmiddellijk overgaat tot bekentenissen. Iets wat Hans Van Themsche wel deed. Hij gaf meteen een gedetailleerde verklaring en maakte zijn motief kenbaar. Kim De Gelder zwijgt in alle talen. Wellicht omdat hij zich superieur voelt en met de voeten van de onderzoekers speelt. Wellicht is hij geestesziek.'
Nee, zelfs in de VS zijn peuterleidsters nog niet bewapend! Dus het is van de zotte als dat hier wel gaat gebeuren. Je kunt erop wachten dat dat misgaat. Of stel je voor dat zo'n kleintje per ongeluk op de een of andere manier een wapen te pakken krijgt, hoe dat kan aflopen. En dát is al wel gebeurd in de VS.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Graag een bericht dan over doorgedraaide peuterleidsters in de VS.
Ik lees alleen maar dat hij niet ontsnapt is uit een inrichting. Over dat psychiatrisch verleden is men vandaag "niet zeker", terwijl eerder werd gesproken over thuisbehandeling.
Wellicht dat men ook gewoon de doofpot gebruikt om te voorkomen dat de belastingbetaler eist dat dit soort gekken buiten de maatschappij worden gehouden. Daar zitten de politiek correcte partijen niet op te wachten, die willen namelijk dat de samenleving een proeftuin blijft voor dit soort gestoorden.
Dus hetgeen wat je roept over in het wild schietende peuterleidsters is niet waar en dus geen argument.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, zelfs in de VS zijn peuterleidsters nog niet bewapend! Dus het is van de zotte als dat hier wel gaat gebeuren. Je kunt erop wachten dat dat misgaat. Of stel je voor dat zo'n kleintje per ongeluk op de een of andere manier een wapen te pakken krijgt, hoe dat kan aflopen. En dát is al wel gebeurd in de VS.
quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:55 schreef Re het volgende:
[..]
Het is vreselijk wat er is gebeurd, maar de kans dat je wordt overreden terwijl je onderweg bent naar de kinderopvang is natuurlijk vele malen groter dan dat je er wordt afgeslacht (even gejat van iemand uit een vorig topicquote:Op zondag 25 januari 2009 10:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus hetgeen wat je roept over in het wild schietende peuterleidsters is niet waar en dus geen argument.
Weet je wat echt van de zotte is? Dat dit soort malloten zomaar de kans krijgen onschuldige kinderen af te slachten. Het zou je kind maar zijn wat afgeslacht is door deze halve zool.
Dat is slechts zelden gebeurd. Wapens zijn ook prima uit te rusten met een soort van kinderslot. In de VS doet men dat niet omdat dat politiek gezien niet lekker ligt, maar hier zou dat prima kunnen.
Men zou gestoorden op kunnen sluiten. Dat we te maken hebben met iemand die geestesziek is is wel duidelijk inmiddels. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Het is vreselijk wat er is gebeurd, maar de kans dat je wordt overreden terwijl je onderweg bent naar de kinderopvang is natuurlijk vele malen groter dan dat je er wordt afgeslacht (even gejat van iemand uit een vorig topic) Wat gaan we daar dan tegen doen?
En hier zou het politiek gezien ook niet kunnen dat men op creches ineens bewapend rond gaat lopen, voor het geval dat...
Duh.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men zou gestoorden op kunnen sluiten. Dat we te maken hebben met iemand die geestesziek is is wel duidelijk inmiddels. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Was hier niet een aantal jaren geleden een psychotische antilliaan een school binnengelopen om zijn stiefbroertje Jesse te vermoorden? (of zo iets, weet niet meer precies..)quote:Op zondag 25 januari 2009 10:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Wat ik trouwens wél vind is dat er in Belgie veel van dit soort trieste dingen gebeuren.
Op het VTM nieuws gisteren lieten ze onder andere ook een clip zien van Alice Cooper, waarin hij op het podium een pop uit een wiegje haalt, die op de grond legt en er met een zwaard in steekt.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:22 schreef starla het volgende:
[..]
Ik vind die link naar The Joker ook overtrokken hoor, kan net zo goed deze zijn:
[ afbeelding ]
Zo logisch is dat niet. Deze jongen heeft ook altijd op school gezeten en volgens berichten in de media was er sprake van thuisbehandeling.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Duh.
Maar als deze jongen geen verleden had is het logisch dat niemand het zag aankomen.
Of bij voorbaat maar alvast alle stille jongens die wat teruggetrokken leven opsluiten?
Het is niet zo dat hier niks gebeurd hoor.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:28 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Was hier niet een aantal jaren geleden een psychotische antilliaan een school binnengelopen om zijn stiefbroertje Jesse te vermoorden? (of zo iets, weet niet meer precies..)
bronquote:De dader van de steekpartij in kinderdagverblijf Fabeltjesland in Dendermonde heeft nog altijd geen bekentenissen of verklaringen afgelegd over de feiten of zijn motieven. De 20-jarige jongeman was nog niet bekend bij de politie, zei procureur des Konings Christian Du Four na de middag. Fabeltjesland wordt definitief gesloten.
Kim D. uit Sinaai
De dader is geïdentificeerd als de 20-jarige Kim D. uit Sinaai. De man was op het ogenblik van de feiten geschminkt, zo herbevestigt het parket. Zijn haar is wellicht van nature rood.
Kim D. woont op de eerste verdieping van een in huurappartementen onderverdeelde woning in de Elzenstraat, zo'n twintig kilometer van het kinderdagverblijf waar hij toesloeg. De politie voerde er gisteravond een huiszoeking uit en de toegang blijft voorlopig afgesloten met politielint.
Zonderling
Volgens omwonenden verbleef Kim D. nog maar drie maanden in het appartement. "Niemand in de buurt kende hem echt goed", zeggen Tiny De Mulder en Raf Demeyer, die vlak naast de jongeman wonen. "Hij leefde teruggetrokken en was een zonderling. Hij werkte in een magazijn van Van Remoortel in Belsele, maar verloor daar onlangs zijn job. Hij verplaatste zich altijd met de fiets, net als op de dag van de feiten."
In de buurt wonen veel mensen met jonge kinderen en in de doodlopende straat is er een speelterrein niet ver van de woning van Kim D. De buurtbewoners zijn geschokt dat de dader in hun straat woonde, maar reageren opgelucht dat de dader niet in zijn onmiddellijke omgeving toesloeg.
Steekpartij
De 20-jarige dader bracht gisterochtend rond 10.00 uur twee baby's en een 54-jarige vrouw om het leven, toen hij in het wilde weg met een mes begon te steken op de babyafdeling van het kinderdagverblijf. Er verbleven toen 21 kinderen. Directeur Ignace Demeyer van het plaatselijke ziekenhuis zei dat er tien kinderen met ernstige steekwonden over hun hele lichaam werden binnengebracht, die allemaal met spoed geopereerd moesten worden. De kinderen zijn inmiddels buiten levensgevaar. Twee van de zwaargewonde slachtoffers, een baby en een volwassene, moeten intussen nog op intensieve zorgen blijven.
Het volwassen slachtoffer is Marita Blindeman, een 54-jarige medewerkster van de crèche. Een andere medewerkster die probeerde verzet te bieden, overleefde de messteken. De identiteiten van de twee kinderen worden niet vrijgegeven, maar het gaat om twee jongetjes die niet ouder waren dan twee jaar. Procureur Du Four zei dat de politie ouders digitale foto's van de naar het ziekenhuis gebrachte kinderen toonde om te helpen hen te identificeren. De gemeente stelde een opvangcentrum open waar slachtoffers en ooggetuigen psychologische bijstand konden krijgen.
Volgens de procureur geraakte de dader het kinderdagverblijf niet binnen via de hoofdingang, die op slot was. De man kwam binnen via een zijdeur die niet slotvast was.
Scenario op zak
De vrt-radio stelde eerder vandaag op last van "een doorgaans goed ingelichte bron" dat de jongeman goed voorbereid was en een scenario voor zijn moordtocht op zak had. Hij zou op nog twee plaatsen hebben willen toeslaan en het was zijn bedoeling niet minder dan 67 mensen te doden.
Op zijn lichaam werd een papiertje aangetroffen met de naam van een tweede kinderopvang, De Zonneschijn, op drie kilometer afstand van Fabeltjesland. Voordat hij daar kon toeslaan, hield de politie de dader aan. Hij kwam en ging op een fiets en kon na een korte klopjacht worden aangehouden. Volgens de procureur raakte de man bij zijn aanhouding gewond en moest hij in een ziekenhuis worden behandeld.
'The Joker'
In de Engelstalige pers kreeg hij de bijnaam 'The Joker', naar de laatste filmrol van Heath Ledger in 'The Dark Knight' omdat die ook een wit geschminkt gezicht had, met zwart rond de ogen. Het was gisteren exact een jaar geleden dat Ledger aan een overdosis drugs overleed. Het gerecht reageert niet op speculaties of zijn vermomming daarop geïnspireerd was.
Kim D. droeg bij zijn arrestatie een kogelvrije vest onder zijn kleren en had in zijn rugzak een mes, een bijl en een neppistool. In de omgeving van de feiten werden twee messen teruggevonden. Hij heeft geen bekentenissen afgelegd, maar hij is via foto's formeel herkend door de slachtoffers, zodat er geen twijfel is over het feit dat hij de dader is. Hij is opgesloten in de gevangenis van Brugge, maar hij zou niet in de streng bewaakte afdeling Individuele Bijzondere Veiligheid ondergebracht zijn. Hij verschijnt overmorgen voor de raadkamer in Dendermonde, die zal beslissen over zijn verdere aanhouding.
"Brutale aanval op onze zwakste burgers"
Burgemeester van Dendermonde Piet Buyse sprak van "een zeer brute aanval op onze zwakste burgers". "De hele stad is één in steun voor de ouders die diep bedroefd zijn", zei hij.
Fabeltjesland wordt overigens definitief gesloten. Het stadsbestuur wil vermijden dat de kinderen blijvend geconfronteerd worden met de feiten en zoekt naar een andere bestemming voor het gebouw. De ouders kunnen voorlopig terecht bij onthaalmoeders en andere dagverblijven. In de tuin van de kindercrèche Peuterland worden volgende week tijdelijk twee containerklasjes gezet.
Vlaams minister van welzijn Veerle Heeren kondigde een onderzoek aan naar de beveiliging van het kinderdagverblijf. (novum/belga/mvdb/jv/lb/sam)
Alle fokkers achter slot en grendel.quote:Op zondag 25 januari 2009 10:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Duh.
Maar als deze jongen geen verleden had is het logisch dat niemand het zag aankomen.
Of bij voorbaat maar alvast alle stille jongens die wat teruggetrokken leven opsluiten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |