Het ligt er maar net aan wat de beweegredenen zijn voor de sponsor om de sport te betreden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:44 schreef kriele het volgende:
[..]
En we hebben de sponsoren ook niet mee. Eerder klaagden we dat ze niet in wilden stappen. Nu doen Philips, ING en Randstad dat wel, maar doen ze vervolgens niets voor hun landgenoten, waar vooral Japanse en Braziliaanse sponsoren nog wel eens iets willen eisen als het op coureurs aankomt.
Weer een jaar F3 lijkt me niet echt bevorderlijk voor de carrière van Carlo. Na 2 jaar F3 kampioen te zijn geworden had ik verwacht dat hij nu wel een klasse hoger zou gaan rijden. Formule Nippon, GP2 of de Renault World Series. Dat de Nippon door de crisis niet doorgaat, ok, maar dan zou ik eerder verder zoeken naar een plekje in een van de andere klassen (of Formula Atlantic of Indy Lights) voordat ik een aanbod in de F3 accepteer.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:06 schreef kriele het volgende:
Opmerkelijke move van Carlo van Dam. Waar iedereen dacht dat hij Formule Nippon zou gaan rijden, wordt het uiteindelijk wederom F3, maar nu in de Euroseries voor het fabrieksteam van Volkswagen. Een move uit nood gebeoren, omdat vermoedelijk andere aanbiedingen in zijn getrokken!
http://www.f1today.nl/nie(...)ract-met-volkswagen/
iemand hier beelden van gezien?quote:Buurman ongedeerd na crash
DOHA - Autocoureur Yelmer Buurman is zaterdag tijdens de GP2-race in Qatar met de schrik vrijgekomen na een zware crash. De 21-jarige Limburger knalde direct na de start achterop de Japanner Sakon Yamamoto, vloog met zijn bolide door de lucht en kwam 100 meter verderop tot stilstand. Buurman had wat hoofdpijn en een stijve nek, maar mankeerde verder niets.
Buurman, die voor het Portugese Ocean Racing Technology in het Aziatisch kampioenschap van de talentklasse GP2 rijdt, had een slechte uitgangspositie voor de eerste race. Hij stond op de 23e startplaats. Zijn snelheid bij de botsing lag niettemin al op 171 kilometer per uur. “Ik heb die Yamamoto niets eens goed kunnen zien, zo snel ging het allemaal. Ik ben er wonderwel goed vanaf gekomen.”
De race voltrok zich overigens in de donkerte bij kunstlicht. De GP2 in Qatar volgde daarmee de Formule 1, die vorig jaar in Singapore voor het eerst experimenteerde met een nachtrace.
F3 met Volkswagen lijkt me just wel een goede move. Als hij goed presteert heeft hij kans op een goed betaalde baan in DTM of sportscars bij zustermerk Audi (of Porsche, er zijn geruchten dan ze herintreden in de hoogste klasse van de sportscars) in plaats van x-miljoen betalen voor een stoeltje in Indycars of GP2.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Weer een jaar F3 lijkt me niet echt bevorderlijk voor de carrière van Carlo. Na 2 jaar F3 kampioen te zijn geworden had ik verwacht dat hij nu wel een klasse hoger zou gaan rijden. Formule Nippon, GP2 of de Renault World Series. Dat de Nippon door de crisis niet doorgaat, ok, maar dan zou ik eerder verder zoeken naar een plekje in een van de andere klassen (of Formula Atlantic of Indy Lights) voordat ik een aanbod in de F3 accepteer.
quote:Als coureur pur sang wil je maar één ding: een leven lang racen. Daarom is het mijns inziens erg onverstandig om, als je geen supertalent bent, in een internationaal formuleveld te stappen.
Als je dat wél doet, is de kans levensgroot dat je complete racebudget in no time is verbrand en je loopbaan vroegtijdig stopt. Want voor één jaar middelmatig meedoen in de NEC Formule Renault 2.0 ben je pak ‘m beet 150.000 tot 175.000 euro kwijt. Voor hetzelfde geld kun je drie of vier seizoenen in de top meedraaien van de nationale Clio Cup.
Droom
Natuurlijk. Elke rijder droomt van een carrière in de Formule 1. Maar om één van de weinige F1-stoeltjes te kunnen bemachtigen, moet je én supergetalenteerd zijn én een enorme zak met geld meebrengen. Als je naar deze combinatie kijkt, heeft binnen Nederland misschien alleen Giedo van der Garde een kans door te stromen. Al is Giedo wellicht al te oud en heeft hij tevens een brandplekje omdat hij in het verleden twee F1-contracten tegelijk heeft getekend.
Alles doen
Afgelopen jaar vierde ik mijn 30-jarig jubileum in de autosport. Ik weet het begin nog goed. Ik werd door Manfred Prang in een snelle auto op een circuit gezet en was direct verkocht. Al na een paar rondjes was ik besmet met het racevirus en dat is nooit meer weggegaan. Zelfs na drie decennia doe ik er echt alles voor om maar te kunnen blijven rijden.
Pakken geld
Als ik naar mijn carrière terugkijk, had ik veel eerder in de toerwagens moeten stappen. Want nadat ik in ’78 met de Formule Ford ben begonnen, heb ik Formule Ford 2000 en sportscars gedaan. Dat laatste zou ik nu nooit meer doen. Ik had niet het grootste talent. Ik was als formulerijder belabberd en was bij voorbaat kansloos om de Formule 1 te halen. Maar door toch die internationale formulewedstrijden te doen, heb ik een enorm pak geld verbrand. Dat had ik veel beter kunnen besteden.
Behoeden
Mijn racende kinderen Mike en Sheila probeer ik te behoeden voor de fouten die ikzelf ooit heb gemaakt. ‘Blijf lekker in de toerwagens’, houd ik ze voor. Dan kun je doorgaan met hetgeen dat je zo graag doet en zo lang mogelijk blijven rijden. Niettemin zie je vandaag de dag veel jonge, Nederlandse coureurs de stap naar de internationale formulewagens maken. Dat kost echt bakken met geld.
Waar zijn ze gebleven?
Ik blader wel eens raceboeken van de afgelopen jaren door. Dan zie je talenten die niet zo heel lang geleden nog vele wedstrijden wonnen, maar waar je anno 2009 niks meer van hoort. Waar is bijvoorbeeld Ben Jamini gebleven? Een prima coureur, die echter in het internationale formule wereldje erg snel door zijn geld heen is geraakt en van het autosporttoneel is verdwenen. Enorm jammer is dat.
Tijdige overstap
Er zijn in Nederland gelukkig ook legio coureurs die op tijd de overstap hebben gemaakt naar de toerwagens. Niet alleen hebben ze daardoor hun racecarrière kunnen verlengen. Bovendien hebben zij zich door successen kunnen opwerken naar de status van professioneel piloot. Neem bijvoorbeeld Jeroen Bleekemolen, die na de Duitse Formule 3 en Formule Audi Palmer naar de toerwagens is gegaan. Tegenwoordig verdient Jeroen een uitstekende boterham in onder meer de Porsche Supercup. Maar kijk ook naar een rijder als Peter Kox, die een geweldige carrière in de toerwagens heeft opgebouwd en nog steeds lekker rijdt én er geld mee verdient. Iemand als Mike Hezemans heeft zelfs nooit in de Formulewagens gereden. En Tom Coronel doet het natuurlijk ook al jaren uitstekend met toerwagens. Deze vier toerwagencoureurs zijn hét voorbeeld dat je het heel lang kunt volhouden in de racerij én er tevens een meer dan goede zakcent aan kunt overhouden!
Frans Verschuur
quote:Op zondag 15 februari 2009 16:48 schreef m1155 het volgende:
Nikki Pastorelli en Charles Zwolsman deden het ook wel aardig in de Champ Cars (2007?)
Laatste tijd hoor je niet veel meer van ze.
Wat Zwolsman betreft, ook hij zal waarschijnlijk niet rijden wegens gebrek aan sponsoren. Zijn vader heeft sinds 1988 al diverse keren in de gevangenis gezeten wegens drugsmokkel, witwassen en wapenbezit. Dat heeft de carrière van zijn zoon tot en met 2007 niet in de weg gestaan.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:22 schreef kriele het volgende:
[..]
Het zijn wel goede coureurs. Dat Zwolsman niet meer rijdt heeft hij aan zijn vader te danken. Ik meen me te herrinneren dat hij de handlanger was van de hakkelaar.
Bij Pastorelli is het een kwestie van geen sponsoren hebben.
Zwolsman rijdt LMS voor Kolles in een Audi R10. Hij werd afgelopen weekend 27ste.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:22 schreef kriele het volgende:
[..]
Het zijn wel goede coureurs. Dat Zwolsman niet meer rijdt heeft hij aan zijn vader te danken. Ik meen me te herrinneren dat hij de handlanger was van de hakkelaar.
Bij Pastorelli is het een kwestie van geen sponsoren hebben.
Slechte prestatie van beide Kolles Audi'squote:Op dinsdag 7 april 2009 15:58 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zwolsman rijdt LMS voor Kolles in een Audi R10. Hij werd afgelopen weekend 27ste.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:25 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Slechte prestatie van beide Kolles Audi's
Sowieso... Als je het meeste geld hebt, heb je vaak het beste materiaal en rij je dus vooraan...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:44 schreef kriele het volgende:
[..]
En we hebben de sponsoren ook niet mee. Eerder klaagden we dat ze niet in wilden stappen. Nu doen Philips, ING en Randstad dat wel, maar doen ze vervolgens niets voor hun landgenoten, waar vooral Japanse en Braziliaanse sponsoren nog wel eens iets willen eisen als het op coureurs aankomt.
Nee, wil een Nederlander kans maken moet ie wel Schumacheriaans goed zijn. Die hebben we dus niet en zit er ook niet aan te komen voor zover ik weet.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in de juniorenklasses helemaal geen grote talenten zie. Maar een heel goed beeld heb ik er ook niet van en ik kan er dus naast zitten. Zelfs de GP2 begint zo langzamerhand een klasse te worden voor de coureurs met de meeste poet.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:47 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Sowieso... Als je het meeste geld hebt, heb je vaak het beste materiaal en rij je dus vooraan...
Okee, het is misschien wat gegeneraliseerd, maar over het algemeen is het wel zo. Justin Wilson is een toffe gast trouwens!quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:14 schreef kriele het volgende:
[..]
Justin Wilson reed dit weekend toch aardig mee voorin bij de IRL en hij rijdt voor een heel klein team. Zegt dus niet alles.
Dat mag je niet allemaal op het talent van Justin Wilson afschuiven, hij heeft ook Bill Pappas als engineer. Wat verder niets af doet aan Justin's prestatie, maar hij heeft ook veel te danken aan zijn engineer.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:14 schreef kriele het volgende:
[..]
Justin Wilson reed dit weekend toch aardig mee voorin bij de IRL en hij rijdt voor een heel klein team. Zegt dus niet alles.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |