abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65285902
Het is misschien wel leuk om een centraal topic te openen over Nederlands racetalent. Wie hebben we zoal met wie men serieus rekening moet gaan houden?

Chris van der Drift: Zeker een belofte getuige zijn twee Formula Master seizoenen. Het eerste seizoen werd hij tweede en het tweede seizoen wist hij zelfs op zijn naam te schrijven. Zeker een titel die telt. Qua sterkte een klasse die je denk ik net achter de Euroseries mag plaatsen. De bolides zijn net iets krachtiger dan formule 3 auto's.
Hij heeft al een paar races voor Trident gereden in de Asia GP2 series en heeft dit behoorlijk goed gedaan. Hij is in de punten gefinisht. Ook rijd hij A1, maar daar heeft hij me nog niet kunnen overtuigen.
Nu heeft hij last van de recessie. Hij kan geen geld vinden om zich in te kopen in de resterende wedstrijden van de GP2. Formule 2 heeft hij zelf afgeserveerd door te stellen dat die klasse niet interessant genoeg is. Niet verstandig in mijn ogen, zeker als je weet dat je weinig te kiezen hebt, wegens geldgebrek.

Renger van der Zande: Nederlands Formule Renault 2.0. Daarna naar de Euroseries F3 gegaan. Hij heeft daar wat overwinningen en podiumplekken weten te scoren, maar mijn inziens was het Prema Power team niet sterk genoeg om echt voor de titel te gaan. Nog een jaar F3 moet hij niet doen, want hij rijdt al F3 sinds 2006. Wel is hij een Mercedes Junior rijder. Hij heeft al een wedstrijd voor Trust Arden gereden in de GP2. Mij is niet duidelijk of hij het hele seizoen voor hen gaat rijden. Voordeel is wel dat hij wat kapitaalkrachtige sponsoren achter zich heeft staan.

Junior Strous: Ooit Nederlands Formule Renault kampioen. Afgelopen seizoen heeft hij in de juniorseries van de (voormalige) Champcars gereden. Niet onverdienstelijk en met 1 overwinning. Een blessure gooide roet in het eten om een gooi naar de titel te doen. In 2009 gaat hij voor een topteam in de Indy Light klasse rijden.

Henki Waldschmidt: Was een tijdje neerlands grootste talent. Zeer sterk in de karts en zowel nationale en internationale titels gepakt. Daarna wisselend succes gehad in de europese Formula Renault klasse. Exacte gegevens ontbreken. Het afgelopen jaar heeft hij gereden in de Euroseries als rookie, als junior rijder van Toyota. Aansprekende resultaten heeft hij niet behaald. Mij is niet duidelijk of dit helemaal zijn eigen fout was, of dat het team niet van al te grote klasse was. Op dit moment is niet duidelijk wat hij het komend seizoen gaat doen. Wel heeft hij onlangs de formule 1 wagen van Toyota getest. Naar verluid niet onverdienstelijk.

Carlo van Dam: O.a. europees kampioen karten. Heeft met wisselende resultaten in de Formule Renault klasse gereden. Was ooit een beschermeling van Renault, maar daar is hij ook weer uitgezet. Vervolgens is hij op eigen kracht Duits formule 3 kampioen geworden met grote overmacht. Het jaar erop is hij naar Japan gegaan om F3 te gaan rijden voor het TOM's Toyota team. Ook in deze klasse is hij met zeer grote overmacht kampioen geworden. Hoe sterk het Japans F3 kampioenschap nu eigenlijk was is mij niet duidelijk. Voor dit jaar ligt het in de lijn der verwachting dat hij voor TOM's Formule Nippon gaat rijden, maar duidelijk is dat op dit moment niet.

Giedo van der Garde: Ooit een protege van Jos verstappen. Ooit wereldkampioen karten. In de Formule renault klass ging het iets minder voorspoedig. Een vierde en een vijfde plaats in het kampioenschap. Daarna drie seizoenen in de Euroseries F3. Niet met heel veel succes. Een 6e plek voor het topteam ASM als beste klassering. Na het debakel met Aguri Suzuki en later papieren testrijder voor Spyker F1 en Force India. Het afgelopen seizoen kwam dan eindelijk het resultaat waar zo op gehoopt werd. Hij werd kampioen in de World Series by Renault. Nu is hij rijder voor het topteam Isport in de GP2. Waar een rijke schoonpapa al niet goed voor is(Marcel Boekhoorn, ooit suikeroom van NEC). Het zal erop of eronder worden voor hem. Hij mag nu bewijzen dat ze het bij Force India niet goed hebben gezien, want daar hadden ze niet zo'n hoge pet van hem op.

Genoeg om in de gaten te houden, lijkt me!

[ Bericht 1% gewijzigd door kriele op 21-01-2009 16:05:29 ]
  woensdag 21 januari 2009 @ 15:36:34 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_65285957
ik mis Max Verstappen nog in het rijtje
* I intend to live forever, so far so good! *
  woensdag 21 januari 2009 @ 15:40:10 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_65286105
Henki Waldschmidt kan een heel aardig stukje sturen maar waarom heb ik van die rare associaties in mijn hoofd bij die naam, dat ie met een mercedes en een grote dubbeltandemasser tabbert caravan aankomt rijden
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_65286224
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:36 schreef IkWilbert het volgende:
ik mis Max Verstappen nog in het rijtje


Hij is nog niet zover om nu al als echt als een talent gezien te worden. Hij is nog zo jong.
pi_65286556
Van Dam dicht bij Formule Nippon
3 november 2008

Carlo van Dam hoopt in 2009 op een stoeltje in de Formule Nippon.

De Vlaardinger won dit jaar de titel in het Japanse Formule 3 kampioen-schap voor Tom's Toyota. Daardoor is er een aantal teams in de Formule Nippon, dat een niveau hoger is, geinteresseerd in zijn diensten.

Van Dam was de afgelopen dagen in Spanje. Daar testte hij voor het Italiaanse GP2 Team Fisichella. De coureur kende de nodige problemen met de wagen waardoor de test minder succesvol was.
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)j%20Formule%20Nippon
pi_65286577
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:40 schreef Klonk het volgende:
Henki Waldschmidt kan een heel aardig stukje sturen maar waarom heb ik van die rare associaties in mijn hoofd bij die naam, dat ie met een mercedes en een grote dubbeltandemasser tabbert caravan aankomt rijden
die rijdt zijn eigen motorhome... maar begrijp je gedachte wel
pi_65287994
Zit hier potentieel F1 materiaal bij volgens jullie?
pi_65288056
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:32 schreef kriele het volgende:
Zit hier potentieel F1 materiaal bij volgens jullie?
Renger denk ik wel
Guide misschien ook als ie een zak geld mee mag nemen van schoonpapa...
pi_65288676
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:34 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Renger denk ik wel
Guide misschien ook als ie een zak geld mee mag nemen van schoonpapa...

Ik vind wel dat Renger nog erg weinig aansprekende titels op zak heeft om daarvoor in aanmerking te komen. Het is nog een beetje wisselvalligheid troef bij hem, al kan hij wel racen. Vaak moet hij zich opwerken vanuit het achterveld.
pi_65309228
Ik mis in ieder geval Paul Meijer in het rijtje, een echt talent dat (door geldgebrek?) veel te weinig racet (naar mijn zin).

Hij werd in 2003 Nederlands kampioen Formule Renault 2.0 en reed zowel in 2003 als 2004 het EK Formule Renault 2.0. Ging in 2005 Formule 3 racen, maar was daar wegens geldgebrek (geloof ik) snel weer weg.

Reed in 2007 en 2008 een aantal races in de EK Formula Renault 2.0 voordat hij bij zijn debuut in de Superleague meteen de pole pakte en de race erna een overwinning, om vervolgens door een blessure de rest van het seizoen te moeten missen.

Dit jaar zal hij een volledig seizoen EK Formule Renault 2.0 rijden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_65312933
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:25 schreef sasquatsch het volgende:
Ik mis in ieder geval Paul Meijer in het rijtje, een echt talent dat (door geldgebrek?) veel te weinig racet (naar mijn zin).

Hij werd in 2003 Nederlands kampioen Formule Renault 2.0 en reed zowel in 2003 als 2004 het EK Formule Renault 2.0. Ging in 2005 Formule 3 racen, maar was daar wegens geldgebrek (geloof ik) snel weer weg.

Reed in 2007 en 2008 een aantal races in de EK Formula Renault 2.0 voordat hij bij zijn debuut in de Superleague meteen de pole pakte en de race erna een overwinning, om vervolgens door een blessure de rest van het seizoen te moeten missen.

Dit jaar zal hij een volledig seizoen EK Formule Renault 2.0 rijden.


Ik vind Paul ook een opmerkelijke kerel. Zo snel en dan geen sponsor kunnen vinden. Ik zou het van Jan Lammers heel netjes hebben gevonden om hem eens een kans te geven in de A1. Bijvoorbeeld als rookie rijder.
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:06:17 #12
164953 Cavalier1
Geen basketbal fan!
pi_65318737
tvp
pi_65332379
DTM - Renger van der Zande test Mercedes DTMKlasse: DTM > Gepost op 22/01/2009 18:54 door: RedactieRenger van der Zande zal komend weekend voor het DTM-team van Mucke Motorsport gaan testen in Estoril. het is een twee-daagse testsessie waarin Mucke niet alleen Van der Zande test, maar ook Earl Bamber en Markus Niemela.

Van der Zande heeft een sterk jaar achter de rug in de Formule 3 Euroseries bij het team van Prema Powerteam. Hij wist twee races te winnen, waaronder een op Zandvoort. Hij eindigde als vierde in het kampioenschap.

Renger zal testen met een 2007-Mercedes. Na het weekend hier de resultaten van de test.
http://www.autosportweb.nl/lees.php?id=1054
pi_65343418
Van der Garde 7e in de eerste race
GP2: Kobayashi wint in Bahrein, Van der Garde zevende
Toyota-testrijder Kamui Kobayashi heeft race 1 van het GP2 Asia Series-weekend in Bahrein op zijn naam geschreven. Samen met zijn teamgenoot Jerom d’Ambrosio bezorgde hij DAMS een dubbelzege. Nico Hülkenberg vertok van pole, maar viel weg uit de top na een mislukte pitstop.

Giedo van der Garde eindigde de race een positie lager dan waarvan hij de race startte, hij werd zevende. Zodoende voegt hij twee punten aan zijn totaal toe en mag hij race 2 vanaf de tweede startplek aanvangen. Yelmer Buurman van Ocean Racing viel uit.
http://www.f1today.nl/nie(...)n-der-garde-zevende/
pi_65343530
F3 - Henki Waldschmidt blijft in EuroseriesKlasse: F3 EuroSeries
Nederlander Henki Waldschmidt zal ook komend seizoen weer in de Formule 3 Euroseries uitkomen voor SG Formula. Hij zal Jon Lancaster, die vorig jaar bij ART reed, en Andrea Caldarelli, die in de Formule Renault reed, als teamgenoten krijgen.

"Het grote verschil ten opzichte van vorig jaar is dat we er nu wel klaar voor zijn", zei teammanager Guerin. "We zijn nu geen rookies meer, we willen meedoen in de top. Om dat te kunnen bereiken, moeten we progressie boeken op technisch vlak en onze coureurs ondersteunen in hun groei. We verwachten veel meer van Waldschmidt dan vorig jaar, want nu heeft hij de ervaring die hij in praktijk moet brengen."

Waldschmidt reed vorig jaar een paar goede races, maar wist geen enkel punt te scoren.
http://www.autosportweb.nl/lees.php?id=1061

Blijft toch moeilijk om de in de top mee te doen als je niet bij ASM rijdt.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 14:34:28 #16
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_65345195
het grootste nadeel van deze gasten is de nationaliteit . Als ons landje wat groter was hadden we van veel meer landgenoten kunnen genieten in de hoogste autosportklasses. Niettemin interessant om dit topic te volgen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_65346136
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 14:34 schreef The_Hives het volgende:
het grootste nadeel van deze gasten is de nationaliteit . Als ons landje wat groter was hadden we van veel meer landgenoten kunnen genieten in de hoogste autosportklasses. Niettemin interessant om dit topic te volgen

Ik hoor dat wel vaker dat de nationaliteit een grote rol speelt. Opzich logisch hoor, maar hoe verklaar je dan het succes van al die Finnen? In Finland wonen minder mensen dan in Nederland.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:19:13 #18
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_65346645
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:02 schreef kriele het volgende:

[..]

Ik hoor dat wel vaker dat de nationaliteit een grote rol speelt. Opzich logisch hoor, maar hoe verklaar je dan het succes van al die Finnen? In Finland wonen minder mensen dan in Nederland.
dat snap ik dus ook niet. Het enige wat ik kan bedenken is de mondigheid van de Nederlanders . Zonder die grote bek van verstappen en iets meer mediabewustzijn had hij het misschien verder geschopt . Maar ja als als als.....
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:13:34 #19
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_65564116
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:19 schreef The_Hives het volgende:

[..]

dat snap ik dus ook niet. Het enige wat ik kan bedenken is de mondigheid van de Nederlanders . Zonder die grote bek van verstappen en iets meer mediabewustzijn had hij het misschien verder geschopt . Maar ja als als als.....
Komt nog eens bij dat als er ooit 1 echt succesvolle F1 coureur was geweest, dat sponsoren en/of teams sneller geneigd zijn om waren geld in een andere Nederlander te steken. Kijk weer naar diezelfde Finnen, met als meest recente voorbeeld Hakkinen en Raikkonen. Teams zullen sneller naar een bepaalde nationale klasse kijken als deze al meerdere goede racers heeft voortgebracht, ipv die ene coureur wat het misschiens wel eens zou kunnen maken.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:53:06 #20
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_65579265
Coronel, ook zo'n goed voorbeeld. Na zijn successen in Japan wat zeker toen goed aangeschreven stond, leek er nog meer moois in het verschiet. Maar dan komt die grote bek weer. En ik denk dat jij ook wel gelijk heb dat die gasten het dan ook een beetje verpesten voor de volgende generaties...
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_65582745
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:53 schreef The_Hives het volgende:
Coronel, ook zo'n goed voorbeeld. Na zijn successen in Japan wat zeker toen goed aangeschreven stond, leek er nog meer moois in het verschiet. Maar dan komt die grote bek weer. En ik denk dat jij ook wel gelijk heb dat die gasten het dan ook een beetje verpesten voor de volgende generaties...

En we hebben de sponsoren ook niet mee. Eerder klaagden we dat ze niet in wilden stappen. Nu doen Philips, ING en Randstad dat wel, maar doen ze vervolgens niets voor hun landgenoten, waar vooral Japanse en Braziliaanse sponsoren nog wel eens iets willen eisen als het op coureurs aankomt.
Nee, wil een Nederlander kans maken moet ie wel Schumacheriaans goed zijn. Die hebben we dus niet en zit er ook niet aan te komen voor zover ik weet.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in de juniorenklasses helemaal geen grote talenten zie. Maar een heel goed beeld heb ik er ook niet van en ik kan er dus naast zitten. Zelfs de GP2 begint zo langzamerhand een klasse te worden voor de coureurs met de meeste poet.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 17:12:17 #22
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_65599247
edit : foutje
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_65650314
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 22:44 schreef kriele het volgende:

[..]

En we hebben de sponsoren ook niet mee. Eerder klaagden we dat ze niet in wilden stappen. Nu doen Philips, ING en Randstad dat wel, maar doen ze vervolgens niets voor hun landgenoten, waar vooral Japanse en Braziliaanse sponsoren nog wel eens iets willen eisen als het op coureurs aankomt.
Nee, wil een Nederlander kans maken moet ie wel Schumacheriaans goed zijn. Die hebben we dus niet en zit er ook niet aan te komen voor zover ik weet.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in de juniorenklasses helemaal geen grote talenten zie. Maar een heel goed beeld heb ik er ook niet van en ik kan er dus naast zitten. Zelfs de GP2 begint zo langzamerhand een klasse te worden voor de coureurs met de meeste poet.
Schumacher begon ook in de F1 door het geld van Mercedes. Anders was hij in 1991 niet in de F1 begonnen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 februari 2009 @ 23:31:32 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65677915
tvp
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65683927
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:37 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Schumacher begon ook in de F1 door het geld van Mercedes. Anders was hij in 1991 niet in de F1 begonnen.



Blijft toch een hele mooie auto!!
  dinsdag 3 februari 2009 @ 13:19:14 #26
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_65689521
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 22:44 schreef kriele het volgende:

[..]

En we hebben de sponsoren ook niet mee. Eerder klaagden we dat ze niet in wilden stappen. Nu doen Philips, ING en Randstad dat wel, maar doen ze vervolgens niets voor hun landgenoten, waar vooral Japanse en Braziliaanse sponsoren nog wel eens iets willen eisen als het op coureurs aankomt.
Het ligt er maar net aan wat de beweegredenen zijn voor de sponsor om de sport te betreden.
De voorbeelden die jij noemt zijn eigenlijk verkeerd. Dit zijn multinationals die in feite al lang geen 'Nederlandse' organisaties meer zijn, het overgrote deel van hun activiteiten, klanten en omzet liggen internationaal.
Sponsoren van die grootte hechten er over het algemeen geen waarde aan of er een landgenoot rondrijdt. Ga maar na: Het intereseert Marlboro ook geen ene moer of er een Amerikaan bij Ferrari rijdt.

Overigens trekt ING nu wel 3 miljoen uit om Doornbos in een zitje te krijgen bij Newman/Haas/Lanigan Racing in de IRL.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:40:18 #27
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_65706254
enige die het nog probeert met de Nederlanders is Aalborg. Maar verder zijn de multinationals zoals de naam al zegt totaal niet meer geïnteresseerd in Nederlanders. Ze hebben juist veel meer aan buitenlandse coureurs (helaas)
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_65916301
Opmerkelijke move van Carlo van Dam. Waar iedereen dacht dat hij Formule Nippon zou gaan rijden, wordt het uiteindelijk wederom F3, maar nu in de Euroseries voor het fabrieksteam van Volkswagen. Een move uit nood gebeoren, omdat vermoedelijk andere aanbiedingen in zijn getrokken!

http://www.f1today.nl/nie(...)ract-met-volkswagen/
pi_65917265
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 16:06 schreef kriele het volgende:
Opmerkelijke move van Carlo van Dam. Waar iedereen dacht dat hij Formule Nippon zou gaan rijden, wordt het uiteindelijk wederom F3, maar nu in de Euroseries voor het fabrieksteam van Volkswagen. Een move uit nood gebeoren, omdat vermoedelijk andere aanbiedingen in zijn getrokken!

http://www.f1today.nl/nie(...)ract-met-volkswagen/
Weer een jaar F3 lijkt me niet echt bevorderlijk voor de carrière van Carlo. Na 2 jaar F3 kampioen te zijn geworden had ik verwacht dat hij nu wel een klasse hoger zou gaan rijden. Formule Nippon, GP2 of de Renault World Series. Dat de Nippon door de crisis niet doorgaat, ok, maar dan zou ik eerder verder zoeken naar een plekje in een van de andere klassen (of Formula Atlantic of Indy Lights) voordat ik een aanbod in de F3 accepteer.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 februari 2009 @ 16:32:08 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65917526
Formule 2 was ook een leuk alternatief geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65927676
Carlo van Dam: "Het aanbod kwam als geroepen"
Uitgegeven door Casper Bekking 10 februari 2009 19:52 - Print artikel



Carlo van Dam racet dit jaar in de Formule 3 EuroSeries voor Kolles & Heinz Union, het fabrieksteam van Volkswagen, dat onder leiding staat van voormalig F1-teambaas Colin Kolles. Van Dam won in 2007 de Duitse Formule 3 titel en domineerde vorig jaar het Japanse F3 kampioenschap. Het seizoen in de EuroSeries bestaat in 2009 uit twintig races die tijdens tien evenementen in vijf Europese landen worden verreden, vaak in het voorprogramma van de Deutsche Tourenwagen Masters. Ook verschijnt Carlo aan de start van de fameuze Masters of Formula 3 op het circuit van Zandvoort.

"Ik verheug me erop om bij te dragen aan het succes van een nieuw team en met Volkswagen samen te werken", aldus Van Dam. "Ik had in 2008 een fantastisch jaar in Japan en kreeg afgelopen herfst diverse aanbiedingen van teams uit de Formule Nippon en het Japanse GT kampioenschap. Maar de Japanse autosport is de laatste maanden hard getroffen door de financiële crisis en dus kwam het aanbod van Kolles & Heinz Union en Volkwagen als geroepen. Als coureur gevraagd worden mee te helpen de ambities van een fabrieksteam waar te maken, is loon naar werken en vanzelfsprekend een mooie uitdaging."

Het nieuwe, in Luxemburg gevestigde team staat onder leiding van Werner Heinz, al jarenlang actief in de autoracerij en manager van o.a. Formule 1 coureur Nick Heidfeld en achtvoudig Le Mans winnaar Tom Kristensen. Zijn partner Colin Kolles was betrokken bij diverse F1-teams en runt Audi’s in de DTM en de Le Mans Series. Technisch vertrouwt Kolles & Heinz Union op Mike Krack, die tot voor kort een sleutelrol vervulde bij het BMW Sauber F1-team. Heinz is blij dat hij van Dam heeft weten te contracteren, "omdat we een zo goede en ervaren coureur voor ons team hebben weten te winnen. Samen willen we bewijzen dat we onze doelen kunnen bereiken."
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=14666
  dinsdag 10 februari 2009 @ 22:46:40 #32
164953 Cavalier1
Geen basketbal fan!
pi_65931685
Hij heeft wel in één klap goede connecties lijkt het...
pi_65931909
Gelijk goed presteren zal ook niet meevallen, want het is een spiksplinter nieuw team.
  zondag 15 februari 2009 @ 14:57:44 #34
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66084762
quote:
Buurman ongedeerd na crash

DOHA - Autocoureur Yelmer Buurman is zaterdag tijdens de GP2-race in Qatar met de schrik vrijgekomen na een zware crash. De 21-jarige Limburger knalde direct na de start achterop de Japanner Sakon Yamamoto, vloog met zijn bolide door de lucht en kwam 100 meter verderop tot stilstand. Buurman had wat hoofdpijn en een stijve nek, maar mankeerde verder niets.

Buurman, die voor het Portugese Ocean Racing Technology in het Aziatisch kampioenschap van de talentklasse GP2 rijdt, had een slechte uitgangspositie voor de eerste race. Hij stond op de 23e startplaats. Zijn snelheid bij de botsing lag niettemin al op 171 kilometer per uur. “Ik heb die Yamamoto niets eens goed kunnen zien, zo snel ging het allemaal. Ik ben er wonderwel goed vanaf gekomen.”

De race voltrok zich overigens in de donkerte bij kunstlicht. De GP2 in Qatar volgde daarmee de Formule 1, die vorig jaar in Singapore voor het eerst experimenteerde met een nachtrace.
iemand hier beelden van gezien?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66084952
Van der Garde de eerste race in het achterveld en de tweede een achtste plek. Dat valt toch ook niet mee, helemaal met de wetenschap dat hij voor een topteam rijdt. Nee, neem dan die Hulkenberg, de allereerste race wint hij gelijk. Dan ben je pas een talent!
pi_66085044
quote:
Op zondag 15 februari 2009 14:57 schreef The_Hives het volgende:

[..]

iemand hier beelden van gezien?
http://www.autosportweb.nl/multimedia.php

Kijk voor jezelf.
pi_66088084
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 16:26 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Weer een jaar F3 lijkt me niet echt bevorderlijk voor de carrière van Carlo. Na 2 jaar F3 kampioen te zijn geworden had ik verwacht dat hij nu wel een klasse hoger zou gaan rijden. Formule Nippon, GP2 of de Renault World Series. Dat de Nippon door de crisis niet doorgaat, ok, maar dan zou ik eerder verder zoeken naar een plekje in een van de andere klassen (of Formula Atlantic of Indy Lights) voordat ik een aanbod in de F3 accepteer.
F3 met Volkswagen lijkt me just wel een goede move. Als hij goed presteert heeft hij kans op een goed betaalde baan in DTM of sportscars bij zustermerk Audi (of Porsche, er zijn geruchten dan ze herintreden in de hoogste klasse van de sportscars) in plaats van x-miljoen betalen voor een stoeltje in Indycars of GP2.

Ik vind onderstaande column van Frans Verschuur de spijker op z'n kop slaan:
quote:
Als coureur pur sang wil je maar één ding: een leven lang racen. Daarom is het mijns inziens erg onverstandig om, als je geen supertalent bent, in een internationaal formuleveld te stappen.

Als je dat wél doet, is de kans levensgroot dat je complete racebudget in no time is verbrand en je loopbaan vroegtijdig stopt. Want voor één jaar middelmatig meedoen in de NEC Formule Renault 2.0 ben je pak ‘m beet 150.000 tot 175.000 euro kwijt. Voor hetzelfde geld kun je drie of vier seizoenen in de top meedraaien van de nationale Clio Cup.

Droom
Natuurlijk. Elke rijder droomt van een carrière in de Formule 1. Maar om één van de weinige F1-stoeltjes te kunnen bemachtigen, moet je én supergetalenteerd zijn én een enorme zak met geld meebrengen. Als je naar deze combinatie kijkt, heeft binnen Nederland misschien alleen Giedo van der Garde een kans door te stromen. Al is Giedo wellicht al te oud en heeft hij tevens een brandplekje omdat hij in het verleden twee F1-contracten tegelijk heeft getekend.

Alles doen
Afgelopen jaar vierde ik mijn 30-jarig jubileum in de autosport. Ik weet het begin nog goed. Ik werd door Manfred Prang in een snelle auto op een circuit gezet en was direct verkocht. Al na een paar rondjes was ik besmet met het racevirus en dat is nooit meer weggegaan. Zelfs na drie decennia doe ik er echt alles voor om maar te kunnen blijven rijden.

Pakken geld
Als ik naar mijn carrière terugkijk, had ik veel eerder in de toerwagens moeten stappen. Want nadat ik in ’78 met de Formule Ford ben begonnen, heb ik Formule Ford 2000 en sportscars gedaan. Dat laatste zou ik nu nooit meer doen. Ik had niet het grootste talent. Ik was als formulerijder belabberd en was bij voorbaat kansloos om de Formule 1 te halen. Maar door toch die internationale formulewedstrijden te doen, heb ik een enorm pak geld verbrand. Dat had ik veel beter kunnen besteden.

Behoeden
Mijn racende kinderen Mike en Sheila probeer ik te behoeden voor de fouten die ikzelf ooit heb gemaakt. ‘Blijf lekker in de toerwagens’, houd ik ze voor. Dan kun je doorgaan met hetgeen dat je zo graag doet en zo lang mogelijk blijven rijden. Niettemin zie je vandaag de dag veel jonge, Nederlandse coureurs de stap naar de internationale formulewagens maken. Dat kost echt bakken met geld.

Waar zijn ze gebleven?
Ik blader wel eens raceboeken van de afgelopen jaren door. Dan zie je talenten die niet zo heel lang geleden nog vele wedstrijden wonnen, maar waar je anno 2009 niks meer van hoort. Waar is bijvoorbeeld Ben Jamini gebleven? Een prima coureur, die echter in het internationale formule wereldje erg snel door zijn geld heen is geraakt en van het autosporttoneel is verdwenen. Enorm jammer is dat.

Tijdige overstap
Er zijn in Nederland gelukkig ook legio coureurs die op tijd de overstap hebben gemaakt naar de toerwagens. Niet alleen hebben ze daardoor hun racecarrière kunnen verlengen. Bovendien hebben zij zich door successen kunnen opwerken naar de status van professioneel piloot. Neem bijvoorbeeld Jeroen Bleekemolen, die na de Duitse Formule 3 en Formule Audi Palmer naar de toerwagens is gegaan. Tegenwoordig verdient Jeroen een uitstekende boterham in onder meer de Porsche Supercup. Maar kijk ook naar een rijder als Peter Kox, die een geweldige carrière in de toerwagens heeft opgebouwd en nog steeds lekker rijdt én er geld mee verdient. Iemand als Mike Hezemans heeft zelfs nooit in de Formulewagens gereden. En Tom Coronel doet het natuurlijk ook al jaren uitstekend met toerwagens. Deze vier toerwagencoureurs zijn hét voorbeeld dat je het heel lang kunt volhouden in de racerij én er tevens een meer dan goede zakcent aan kunt overhouden!

Frans Verschuur
pi_66088193
Nikki Pastorelli en Charles Zwolsman deden het ook wel aardig in de Champ Cars (2007?)
Laatste tijd hoor je niet veel meer van ze.
pi_66089398
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:48 schreef m1155 het volgende:
Nikki Pastorelli en Charles Zwolsman deden het ook wel aardig in de Champ Cars (2007?)
Laatste tijd hoor je niet veel meer van ze.


Het zijn wel goede coureurs. Dat Zwolsman niet meer rijdt heeft hij aan zijn vader te danken. Ik meen me te herrinneren dat hij de handlanger was van de hakkelaar.
Bij Pastorelli is het een kwestie van geen sponsoren hebben.
pi_66157366
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:22 schreef kriele het volgende:

[..]

Het zijn wel goede coureurs. Dat Zwolsman niet meer rijdt heeft hij aan zijn vader te danken. Ik meen me te herrinneren dat hij de handlanger was van de hakkelaar.
Bij Pastorelli is het een kwestie van geen sponsoren hebben.
Wat Zwolsman betreft, ook hij zal waarschijnlijk niet rijden wegens gebrek aan sponsoren. Zijn vader heeft sinds 1988 al diverse keren in de gevangenis gezeten wegens drugsmokkel, witwassen en wapenbezit. Dat heeft de carrière van zijn zoon tot en met 2007 niet in de weg gestaan.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_67722750
Nederlands succes in de USA: "Een mooie legendarische racedag"
Uitgegeven door Bas Kaligis 5 april 2009 07:39 - Print artikel

ST. PETERSBURG, FLORIDA (USA) - Niet Robert Doornbos, maar Junior Strous heeft voor een sensatie gezorgd. Zijn debuut in de Firestone Indy Lights serie op het stratencircuit van St. Petersburg (Florida, USA) beklonk hij met een prachtige overwinning. Door polesitter JR Hillebrand halverwege de race op magistrale wijze te passeren, wist de Nederlander zich naar een briljante overwinning te rijden. Met de hierbij behorende 50 punten neemt Junior Strous ook direct de leiding in het kampioenschap. Voor de race van zondag zal Strous in de afsluitende race opnieuw van de eerste startrij vertrekken.

Met een uitstekende positie op de eerste startrij had Junior Strous al een goede uitgangspositie voor de 40 ronden tellende race veroverd. Toen de startlichten waren gedoofd kwam de 22-jarige coureur echter in de eerste bocht op het linker vuile gedeelte van de baan terecht en verloor hierdoor twee posities. Strous opende daarna snel de jacht op Sebastian Saavedra, die na enkele ronden met technische problemen wegviel. De coureur van Winners Circle Group wist nog een positie goed te maken door James Davison voorbij te gaan. Strous klom hierdoor naar de tweede plaats.

Halverwege de race zorgde afval op de 2.890 meter lange baan voor de tweede gele vlagsituatie. Toen deze was opgeruimd en de baan opnieuw werd vrijgegeven verloor leider JR Hillebrand kostbare seconden bij de herstart. Strous zette brutaal zijn wagen naast de Amerikaan, raakten elkaar kortstondig, waarbij Strous de koppositie overnam. De inwoner uit Wassenaar gaf zijn leidende positie in de resterende ronden niet meer uit handen en werd uiteindelijk als winnaar afgevlagd. Strous is met deze overwinning de zevende coureur in de Indy Lights geschiedenis die zijn debuutrace zegevierend wist af te sluiten.

JUNIOR STROUS: “Geweldig deze overwinning, niet te geloven! In ronde 23 sloeg ik toe en remde ik JR Hildebrand uit en pakte de leiding, maar ik moest toen nog bijna twintig ronden racen. Het was bovendien erg warm en moeilijk om de concentratie te bewaren. De auto was verder perfect. De mensen van de Indycar serie waren zeer enthousiast over mijn overwinning. Mijn technische baas Paul Diatlovich was zichtbaar ontroerd, mooi om zo’n stoere redneck in bijna tranen te zien. Zijn team heeft dit echt verdiend. Ik heb iedereen en mezelf een mooie legendarische racedag bezorgd!”
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=15438
pi_67797036
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:22 schreef kriele het volgende:

[..]

Het zijn wel goede coureurs. Dat Zwolsman niet meer rijdt heeft hij aan zijn vader te danken. Ik meen me te herrinneren dat hij de handlanger was van de hakkelaar.
Bij Pastorelli is het een kwestie van geen sponsoren hebben.
Zwolsman rijdt LMS voor Kolles in een Audi R10. Hij werd afgelopen weekend 27ste.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_67802305
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:58 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Zwolsman rijdt LMS voor Kolles in een Audi R10. Hij werd afgelopen weekend 27ste.
Slechte prestatie van beide Kolles Audi's
pi_67803970
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:25 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Slechte prestatie van beide Kolles Audi's

Ja, maar wat is daar zo lollig aan dan?
pi_67804557
Ik heb een hekel aan Colin Kolles.
pi_67805034
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 22:44 schreef kriele het volgende:

[..]

En we hebben de sponsoren ook niet mee. Eerder klaagden we dat ze niet in wilden stappen. Nu doen Philips, ING en Randstad dat wel, maar doen ze vervolgens niets voor hun landgenoten, waar vooral Japanse en Braziliaanse sponsoren nog wel eens iets willen eisen als het op coureurs aankomt.
Nee, wil een Nederlander kans maken moet ie wel Schumacheriaans goed zijn. Die hebben we dus niet en zit er ook niet aan te komen voor zover ik weet.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in de juniorenklasses helemaal geen grote talenten zie. Maar een heel goed beeld heb ik er ook niet van en ik kan er dus naast zitten. Zelfs de GP2 begint zo langzamerhand een klasse te worden voor de coureurs met de meeste poet.
Sowieso... Als je het meeste geld hebt, heb je vaak het beste materiaal en rij je dus vooraan...
pi_67805901
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:47 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Sowieso... Als je het meeste geld hebt, heb je vaak het beste materiaal en rij je dus vooraan...

Justin Wilson reed dit weekend toch aardig mee voorin bij de IRL en hij rijdt voor een heel klein team. Zegt dus niet alles.
pi_67807076
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 20:14 schreef kriele het volgende:

[..]

Justin Wilson reed dit weekend toch aardig mee voorin bij de IRL en hij rijdt voor een heel klein team. Zegt dus niet alles.
Okee, het is misschien wat gegeneraliseerd, maar over het algemeen is het wel zo. Justin Wilson is een toffe gast trouwens!
  woensdag 8 april 2009 @ 08:14:30 #49
184465 Migue
Sensuele man
pi_67817507
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 20:14 schreef kriele het volgende:

[..]

Justin Wilson reed dit weekend toch aardig mee voorin bij de IRL en hij rijdt voor een heel klein team. Zegt dus niet alles.
Dat mag je niet allemaal op het talent van Justin Wilson afschuiven, hij heeft ook Bill Pappas als engineer. Wat verder niets af doet aan Justin's prestatie, maar hij heeft ook veel te danken aan zijn engineer.
pi_68216206
Van der Drift: "Dit was een prachtig weekend"Klasse: World Series > Gepost op 20/04/2009 18:13 door: robinChris van der Drift heeft een erg goed debuutweekend achter de rug in de World Series by Renault. De Nederlandse Nieuw-Zeelander eindigde de eerste race als zevende en de tweede race stond hij meteen op het podium.

De eerste race startte Van der Drift als elfde en kwam als zevende over de finish. "Dit was een vrij saaie race," zei hij over de eerste race. "Mijn start was erg goed, maar vanaf de zevende plaats kan je moeilijk aanvallen. Je verliest namelijk veel downforce als je achter iemand rijdt."

Van der Drift had ook in de tweede race een goede start, maar werd er in de eerste ronde al van de baan geduwd, waardoor hij terugviel naar de 21e plaats. Van der Drift had echter het geluk dat halverwege de race er opeens een plensbui over Barcelona trok. "We besloten om zo lang mogelijk door te rijden en dat werkte. We maakte de pitstop op het goede moment en ook de Safety-Car kwam voor mij op het goede moment."

Na zijn stop lag Chris van der Drift alweer vijfde, een plaatsje voor Adrian Valles, zijn teamgenoot. Met nog elf minuten te racen, ging de Safety-Car weer naar binnen, maar de baan was nog erg nat. Van der Drift vechtte zich naar de derde plaats en lag bijna tweede, totdat hij zich vergaloppeerde op een gladde witte lijn. Gelukkig zonder gevolgen. Vlak daarna werd de race gestopt en werd Van der Drift als derde geklasseerd.

"Dit was een prachtig weekend met een mooie podiumplaats als afsluiting", zei Van der Drift na de race. "Dit is erg goed voor het team en om na het eerste weekend derde te staan in het kampioenschap is natuurlijk fantastisch. We moeten nog een beetje snelheid vinden, maar daar heb ik veel vertrouwen in. Ik wil het team enorm bedanken voor de perfecte strategie en het werk dat zij verricht hebben."

http://www.autosportweb.nl/lees.php?id=1921
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')