abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65241708
Hallo!

Ik ga deze week samenwonen met mijn vriend. Het huis is helemaal ingericht en adreswijzigingen zijn verstuurd.

Ik heb alleen geen flauw idee wat we precies kwijt zullen zijn aan vaste lasten. Kan iemand mij dit vertellen? In een soort lijstje zeg maar? Dan kan ik een beetje uitrekenen hoeveel we per maand over houden..

Alvast bedankt!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:20:08 #2
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_65241834
Lekker slim om dat achteraf te vragen
Goed verhaal. Lekker kort.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:21:33 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_65241889
Eten, pleepapier en water keer twee.
Voor de rest hetzelfde.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 20 januari 2009 @ 13:21:46 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65241898
Je weet toch wel hoeveel huur hij nu betaald?
Dat deel je door 2 en voila.
Qua huishoudgeld doet iedereen het weer anders.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_65241977
ongeveer 5
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 13:23:56 #6
9859 crew  Karina
Woman
pi_65241979
Wel raar dat je dat niet weet, je weet toch wel hoeveel huur je gaat betalen of nu al betaalt? Ik neem aan dat je een huurcontract hebt. Overige lasten zou je ook moeten weten, gas en licht, water, dat soort dingen.

En als je intrekt bij je vriend is het helemaal makkelijk, hij weet hopelijk wel wat hij elke maand kwijt is.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_65241999
Vergeet niet gemeentelijke belastingen, energie, verzekeringen...

Dat je daar nu pas over na gaat denken...
pi_65242030
Omdat iedereen het qua huishoudgeld weer anders doet, zou ik daar nou juist een voorbeeld van willen. Gewoon om te kijken wat het makkelijkst is, en waar we het meest van overhouden.

Wat ik wel weet:
(gezamelijk)

220 euro huur
7,50 euro televisie
19,95 euro internet
200,00 euro zorgverzekering
35,00 euro andere verzekeringen

Maar verder? Wat betaalt een gemiddeld twee persoons huishouden aan gwl? e.d. e.d. ..
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:29:57 #9
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_65242196
damn.. het eerste wat je moet uitrekenen is wat je vaste lasten zijn VOOR dat je gaat samenwonen...

maar indicatie voor je
Huur
G/L/W tussen de 100 en 150 per maand (afhankelijk van je eigen verbruik)
verzekeringen: 50euries ofzo (zonder jullie zorgverzekering)
Tel/Inet/TV tussen de 30 en 60euries (afhankelijk waar jullie behoefte aan hebben)
Boodschappen tussen 250 en 400euries (weer afhankelijk van wat jullie willen en als je de 400euries haalt moet je echt bezuinigen.. nergens voor nodig)

heb je indicatie van je basisbehoefte.. mobieltjes enz niet erbij.. en overige abbo's ook niet
Ik ben tenminste niet bang voor broccoli!!
Arrogantie is een ander woord voor zelfkennis
Hoe langer ik Bi ben hoe lesbischer ik word
Life: Highly overrated but you still gotta play the game
pi_65242197
Wij zitten op 1300 per maand totaal. Dus 650 per persoon voor vaste lasten. Daarin zit al het denkbare, van de huur tot aan eten tot aan alle verzekeringen tot aan de leesmap.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:31:50 #11
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_65242279
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:24 schreef JMurc het volgende:
Vergeet niet gemeentelijke belastingen, energie, verzekeringen...

Deze kunnen behoorlijk oplopen dus maak elkaar jaar en potje voor je gem. belasting
pi_65242411
Knuffelzacht, bedankt voor je reactie!

We hebben het voordeel dat we in een dorp wonen, alles is hier dus redelijk goedkoop qua belastingen e.d. maar ik zal hier zeker een potje voor maken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 20 januari 2009 @ 13:37:04 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65242493
Wij hebben een en/en rekening geopend waar ons salaris op gestort wordt.
Daar wordt alles van betaald en alles wat overblijft aan het end van de maand gaat naar de spaarrekening.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:38:29 #14
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_65242549
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:31 schreef Knuffelzacht het volgende:

[..]

Deze kunnen behoorlijk oplopen dus maak elkaar jaar en potje voor je gem. belasting
Gemeentelijke belastingen kun je ook per maand betalen. Dan voelt het niet zo hard aan als eens per jaar.
pi_65242558
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:37 schreef Netsplitter het volgende:
Wij hebben een en/en rekening geopend waar ons salaris op gestort wordt.
Geen "en/of" toevallig? Of moeten jullie beide tekenen voor iedere betaling
pi_65242617
Gas/licht
Water
Telefoon (mobiel/vast)
Hypotheek (rente/aflossing/levensverz)
Televisie
Internet
Verzekeringen
(gemeente) belastingen
Sport
Aflossing IBGroep
Lenzen
Medicijnen (pil)
Onderhoud auto
Boodschappen
Wegenbelasting
Huisdieren

Wij zitten op ongeveer 1630 euro per maand met het bovenstaand lijstje.

Edit: zorgverzekering compleet via werk

[ Bericht 8% gewijzigd door 3rdStrike op 20-01-2009 13:45:33 ]
Scared of my own shadow it's a battle living paranoid..
pi_65242670
Wij hebben ook een gezamelijke rekening geopend. Hier zal ook al ons loon/stufi op worden gestort.
Bedankt voor je suggestie Netsplitter
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:41:51 #18
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_65242671
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:38 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Gemeentelijke belastingen kun je ook per maand betalen. Dan voelt het niet zo hard aan als eens per jaar.
Ligt eraan waar je woont... in gemeente stedebroeck moest ik het in 2x betalen en in den haag mag ik het in 6termijnen betalen.. Elke gemeente hanteerd zijn eigen regels...
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:43:21 #19
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_65242737
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:41 schreef Lenalien het volgende:
Wij hebben ook een gezamelijke rekening geopend. Hier zal ook al ons loon/stufi op worden gestort.
Dat zou ik dus niet doen... Toen ik samenwoonde hebben we afgesproken om de helft van ons salaris daar op te storten en dan was de andere helft gewoon voor mij. Dan krijg je geen scheve ogen als je eens wat duurs koopt van je eigen rekening. Dat was namelijk gewoon MIJN geld en niet ONS geld. Scheelt een hoop ellende
pi_65242791
Per maand je gemeente betalen? Zonde van je rente!!

Ik zet er per maand een bedrag voor opzij, en trek daar lekker nog een jaar lang rente van. Pas dan gaat het in 1x naar de belasting. Per maand kost me dat even veel (het opzijzetten) maar ik heb er het voordeel van en niet de gemeente.

En dat het in een dorp niet duur is, hoe kom je daarbij? Dat is geen argument namelijk.
pi_65242795
Haha, weer wat geleerd!
Zal het meteen aan vriendlief doorgeven
pi_65242799
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:41 schreef Lenalien het volgende:
Wij doen dat naar rato: mijn vriendin studeert en heeft veel minder inkomen dan ik. Wij hebben er dus voor gekozen om beide een gelijk percentage op de en/of rekening te zetten. Wat overblijft op die rekening gaat naar de gezamelijke spaarrekening (voor vakantie samen, etc).
pi_65242842
Tha_Duck:
In een stad liggen belastingen veel hoger dan in een dorp. Dat kan al behoorlijk schelen.
pi_65242923
En denk ook vooral aan de cadeautjes die je met regelmaat zult moeten komen om een ruzie bij te leggen
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 20 januari 2009 @ 13:48:37 #25
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65242942
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:43 schreef Knuffelzacht het volgende:

[..]

Dat zou ik dus niet doen... Toen ik samenwoonde hebben we afgesproken om de helft van ons salaris daar op te storten en dan was de andere helft gewoon voor mij. Dan krijg je geen scheve ogen als je eens wat duurs koopt van je eigen rekening. Dat was namelijk gewoon MIJN geld en niet ONS geld. Scheelt een hoop ellende
Tjsa, voor jullie werkt dat, voor ons werkt deze oplossing.
Ik heb van ons spaargeld al meerdere dure dingen gekocht zoals een nieuwe Dslr + lensen van over de 1000 euro.
Zij shopt ook regelmatig van ons spaargeld.
Dus het is geven en nemen.
Zoals het hoort in een gelijkwaardige relatie.
pi_65243001
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:46 schreef Lenalien het volgende:
Tha_Duck:
In een stad liggen belastingen veel hoger dan in een dorp. Dat kan al behoorlijk schelen.

tot ziens! ik betaal hier in Tilburg veel minder dan mijn ouders in een leuk klein dorpje... Ik betaal hier per jaar iets van 400¤ en mijn ouders betalen alleen al 6,75 per keer dat de vuilnisbak geleegd wordt dan komt de rest er nog boven op! dus een stad is niet per definitie duurder dan een dorp hoor!

/edit Als ik in dezelfde situatie zou wonen daar dan zou ik dik 200¤ per jaar meer kwijt zijn!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:52:11 #27
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_65243067
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Tjsa, voor jullie werkt dat, voor ons werkt deze oplossing.
Ik heb van ons spaargeld al meerdere dure dingen gekocht zoals een nieuwe Dslr + lensen van over de 1000 euro.
Zij shopt ook regelmatig van ons spaargeld.
Dus het is geven en nemen.
Wat ik fijn vind aan een eigen rekening is dat ik dus niet hoef na te denken over "geven en nemen" Ik wil niet hoeven na te denken wat ik met mijn deel van het geld doe... heeft niets te maken met gelijkwaardige relatie, dat is gewoon een stukja afhankelijkheid die ik wilde bewaren
pi_65243080
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:44 schreef Tha_Duck het volgende:
Per maand je gemeente betalen? Zonde van je rente!!

Ik zet er per maand een bedrag voor opzij, en trek daar lekker nog een jaar lang rente van. Pas dan gaat het in 1x naar de belasting. Per maand kost me dat even veel (het opzijzetten) maar ik heb er het voordeel van en niet de gemeente.
Wij krijgen een rekening.. met de vraag of we het even willen overmaken... hoeft niet in 1 keer... maar kan wel. Dan is in 1 keer betalen dus minder voordelig dan het uitspreiden.

En daarnaast.. waar praten we over... 15 euro rente op een jaar ofzo?
quote:
En dat het in een dorp niet duur is, hoe kom je daarbij? Dat is geen argument namelijk.
Daar heb je wel een punt
pi_65243313
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:52 schreef 3rdStrike het volgende:

[..]

Wij krijgen een rekening.. met de vraag of we het even willen overmaken... hoeft niet in 1 keer... maar kan wel. Dan is in 1 keer betalen dus minder voordelig dan het uitspreiden.

En daarnaast.. waar praten we over... 15 euro rente op een jaar ofzo?
Waarom zou dat minder voordelig zijn? Je hebt 12 maanden de tijd elke keer om dat bedrag te sparen. Als je niet elke maand er iets voor apart zet, dan is het een hoop geld inderdaad.

Maar al is het 15 euro, elke euro is er 1. En het scheelt nogal als je al die kleine beetjes optelt.In het bedrijfsleven wordt deze truuk heel veel toegepast. Geen automatische incasso's maar alles per acceptgiro, je betaald dan exact op de dag dat het moet, maar daardoor trek je wel het langst rente.

En als je dat bij elk bedrag doet, consequent, dan kan je dat per jaar zo 200 euro opleveren particulier. In het bedrijfsleven is dat een veelvoud natuurlijk.
pi_65243395
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:48 schreef Netsplitter het volgende:

Alleen als je daarmee ook een gelijkwaardig inkomen bedoelt

Ik breng 4 keer zoveel inkomen in als mijn studerende vriendin, dus dat is per definitie al niet gelijkwaardig als het om geld gaat. Dan zie ik het niet zo zitten als zij daarvan voor 1000 euro gaat shoppen, omdat ik een camera van 1000 euro gekocht heb
pi_65243432
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:46 schreef Lenalien het volgende:
Tha_Duck:
Absurde post. Je zegt hiermee dat dit altijd het geval is. Zoals al geschreven tussen jouw reactie en deze, het is zeker niet altijd het geval. Misschien bij jullie wel toevallig, dat kan ik niet zien. Maar het is geen vaststaand feit wat altijd geldt.

Hier tussen Vianen en Utrecht wel (ik woon in Vianen, dorp). Scheelt 5 tientjes per jaar of minder geloof ik om in Vianen te wonen. Maar dat zet geen zoden aan de dijk, dat is per persoon per maand 2 euro (50/12/2) dus wat een besparing zal dat zijn
pi_65243449
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:58 schreef Tha_Duck het volgende:

Waarom zou dat minder voordelig zijn? Je hebt 12 maanden de tijd elke keer om dat bedrag te sparen. Als je niet elke maand er iets voor apart zet, dan is het een hoop geld inderdaad.
Omdat de gemeente (de mijne iig) twee opties heeft: nu ineens betalen, of verspreid over de komende 12 maanden. Als ik ineens wil betalen valt er dus niet eerst 12 maanden te sparen, omdat "over 12 maanden betalen" geen optie is die ze bieden
pi_65243452
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:58 schreef Tha_Duck het volgende:
Waarom zou dat minder voordelig zijn? Je hebt 12 maanden de tijd elke keer om dat bedrag te sparen.
Ik ga uit van 't feit dat op het moment dat ik de rekening krijg... ik moet gaan betalen. En dat kan ik in 1 keer doen (stel 400 euro).. of ik kan om de 3 maanden 100 euro overmaken.

Dan is in 1 keer betalen minder voordelig dan 4 keer 100 verdeeld over het komende jaar.
pi_65243461
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:00 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Ik breng 4 keer zoveel inkomen in als mijn studerende vriendin, dus dat is per definitie al niet gelijkwaardig als het om geld gaat. Dan zie ik het niet zo zitten als zij daarvan voor 1000 euro gaat shoppen, omdat ik een camera van 1000 euro gekocht heb
Bij ons is het een absoluut getal. Ik heb 1300 nodig, dus storten we beiden 650. Wat er overblijft is voor jezelf.

Het is wel zo dat ik meer naar de spaarrekening stort omdat ik meer verdien, maar dat is een eigen keuze.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 20 januari 2009 @ 14:03:00 #35
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65243500
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:00 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Wij verdienen ongeveer hetzelfde dus ja, in dat opzicht gelijkwaardig.
Daarom zei ik dus al dat het voor ons zo handig werkt, ik heb ook gezegd dat dat dus niet voor iedereen geldt.
pi_65243519
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:01 schreef 3rdStrike het volgende:

[..]

Ik ga uit van 't feit dat op het moment dat ik de rekening krijg... ik moet gaan betalen. En dat kan ik in 1 keer doen (stel 400 euro).. of ik kan om de 3 maanden 100 euro overmaken.

Dan is in 1 keer betalen minder voordelig dan 4 keer 100 verdeeld over het komende jaar.
Klopt, in dat geval wel. Eigenlijk moet je de rekening na exact 12 maanden krijgen. Dus je start op 1 januari en 31 december moet je betalen. Dan zou het wel uitkomen. Bij ons kwam het goed uit, de eerste keer had ik nog geld zat dus boeide het niet. En als je eenmaal in dat stramien zit dan komt het beter uit
pi_65243560
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:01 schreef Tha_Duck het volgende:

Bij ons is het een absoluut getal. Ik heb 1300 nodig, dus storten we beiden 650. Wat er overblijft is voor jezelf.
Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Als dat voor jullie werkt: vooral blijven doen

Wij doen het naar rato, omdat we er allebei even veel voor moeten werken. We leveren dus eigenlijk allebei evenveel "gewerkte tijd" in, alleen vertegenwoordigt dat bij mij meer geld
pi_65243672
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:03 schreef Tha_Duck het volgende:

Klopt, in dat geval wel. Eigenlijk moet je de rekening na exact 12 maanden krijgen. Dus je start op 1 januari en 31 december moet je betalen. Dan zou het wel uitkomen. Bij ons kwam het goed uit, de eerste keer had ik nog geld zat dus boeide het niet. En als je eenmaal in dat stramien zit dan komt het beter uit
Zo voelt dat, maar per saldo heb je dus helemaal geen voordeel. Je spaart immers gewoon voor een toekomstige rekening (of eigenlijk: "je spaart", los van waar je het voor gaat gebruiken), aangezien je de eerste meteen betaald hebt.
pi_65244218
Interessant topic. Ik ga ik ook binnenkort samenwonen. Wat de vaste lasten betreft: zoals al eerder gezegd, dat moet je eigenlijk al op een rijtje hebben VOOR dat je gaat samenwonen. Toch vervelend als achteraf blijkt dat het financieel niet gaat lukken

Wat ik me afvraag: zijn er kosten waar de mensen hier totaal niet op gerekend hadden? Zo vergeten bijvoorbeeld veel mensen de gemeentelijke belastingen van te voren mee te nemen en dan komt het wel ineens al een schok.

Zijn jullie voor onvoorziene uitgaven komen te staan, die je eigenlijk (met wat betere research) van te voren ook had kunnen weten?
Theories come and theories go. The frog remains
pi_65245186
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:19 schreef Bioman_1 het volgende:

Zijn jullie voor onvoorziene uitgaven komen te staan, die je eigenlijk (met wat betere research) van te voren ook had kunnen weten?
Afgelopen mei samen gaan wonen (en een appartement gekocht), en geen onvoorziene uitgaven gehad qua lasten
pi_65245632
vrijheid
'La operación fue, perfecta' Betancourt
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:03:45 #42
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_65245972
Hiero ongeveer ¤1950 per maand aan vaste lasten (incl budget voor eten, kleding en benzine).
Waarvan wel 100 kinderopvang, 500 hypotheek, 150 collegegeld.

2 man en een baby.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_65247115
Wij zitten aan de 1000 euro vaste lasten, dat wordt binnenkort rond de 1300 euro.... dan hebben we nog rond de 2000 per maand voor andere dingen te doen of opzij te zetten
pi_65248324
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:29 schreef Knuffelzacht het volgende:
damn.. het eerste wat je moet uitrekenen is wat je vaste lasten zijn VOOR dat je gaat samenwonen...

maar indicatie voor je
Huur
G/L/W tussen de 100 en 150 per maand (afhankelijk van je eigen verbruik)
verzekeringen: 50euries ofzo (zonder jullie zorgverzekering)
Tel/Inet/TV tussen de 30 en 60euries (afhankelijk waar jullie behoefte aan hebben)
Boodschappen tussen 250 en 400euries (weer afhankelijk van wat jullie willen en als je de 400euries haalt moet je echt bezuinigen.. nergens voor nodig)

heb je indicatie van je basisbehoefte.. mobieltjes enz niet erbij.. en overige abbo's ook niet
ik heb eigenlijk voor de komende samenwoonkosten ons voedsel al wel op 500 euro per maand gezet,
exclusief buiten de deur eten.
je wilt toch een beetje lekker eten
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 20 januari 2009 @ 16:00:11 #45
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65248383
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:58 schreef Soohr het volgende:

[..]

ik heb eigenlijk voor de komende samenwoonkosten ons voedsel al wel op 500 euro per maand gezet,
exclusief buiten de deur eten.
je wilt toch een beetje lekker eten
Sorry, maar 500 voor eten alleen????
pi_65248686
Straks in t nieuwe huis zijn onze gezamelijke vaste lasten (hypotheek, verzekering, kinderopvang, internet, vaste telefoon, GWL, boodschappen e.d) rond de 1700 euro, we storten dan beiden 1000 euro op de gezamelijke rekening. Onze eigen vaste lasten (mobiel abbo, zorgverzekering enz)betalen we zelf
pi_65248813
ik en m'n vriendin hebben 1800 euro per maand nodig aan vaste lasten! dan moet er nog benzine getankt worden, kleding worden gekocht. scheelt wel dat we allebei op de fiets naar het werk gaan, dus veel benzine hoeven we niet te tanken
pi_65248819
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:00 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

ja,
beetje kar is gauw 80 a 100 euro,
dan nog even via de markt voor fruit en in het weekend naar de slager voor bv een stukje hert, spare rib of emu.
dan gaat het hard.

binnen het eten tel ik ook bier en wijn enzo mee.
pi_65248901
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:10 schreef Soohr het volgende:

[..]

ja,
beetje kar is gauw 80 a 100 euro,
dan nog even via de markt voor fruit en in het weekend naar de slager voor bv een stukje hert, spare rib of emu.
dan gaat het hard.

binnen het eten tel ik ook bier en wijn enzo mee.
En overige boodschappen neem ik aan? (wc papier, schoonmaakspullen enz?)
pi_65248976
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:00 schreef Netsplitter het volgende:

Wij zijn ook tussen de 80 en de 100 euro per maand week kwijt hoor

[ Bericht 1% gewijzigd door Roy_T op 20-01-2009 16:36:15 ]
pi_65249205
Onvoorziene lasten bij samenwonen... Dat was bij mij toch wel dat eenmaal in een 'echt' huis al die meubeltjes uit onze studentenkamers wel erg aftands of klein oogden. Dan wil je al snel eens iets nieuws kopen.

En ook onvoorzien: als je voor twee mensen kookt en ook nog eens in je eigen keukentje, wordt het al snel iets uitgebreider en dus duurder dan zo'n eenpersoons-studentenhap. We besparen daardoor trouwens wel op restaurantbezoek

Verder nog iets om op te letten: als je huursubsidie ontvangt moet je zelf steeds in de gaten houden of je er nog wel recht op hebt. Anders moet je het later allemaal gaan terugbetalen...
pi_65249771
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:14 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Wij zijn ook tussen de 80 en de 100 euro per maand kwijt hoor
wat eet je dan de hele tijd?
kale rijst?
pi_65249850
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:33 schreef Soohr het volgende:

[..]

kale rijst?
Onherkenbaar bewerkt slachtafval uit de bio-industrie van de Lidl?
pi_65249906
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:33 schreef Soohr het volgende:

kale rijst?
Ik bedoelde per week uiteraard
pi_65249955
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:19 schreef Eva-Lotta het volgende:
Onvoorziene lasten bij samenwonen... Dat was bij mij toch wel dat eenmaal in een 'echt' huis al die meubeltjes uit onze studentenkamers wel erg aftands of klein oogden. Dan wil je al snel eens iets nieuws kopen.
Dat zou ik niet tot de vaste lasten willen rekenen
pi_65249987
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:14 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Wij zijn ook tussen de 80 en de 100 euro per maand kwijt hoor
80 a 100 euro per maand??? Daar redt je het echt niet mee met z'n 2'en. Tenzij je altijd gratis lunch+avond eten op je werk hebt?

Edit: type te langzaam

Edit2: wat mij wel erg tegenviel waren de kosten die de gemeente rekent aan belastingen (vuil ophalen etc). Dit zijn geen gigantische bedragen, maar heb er nooit bij stil gestaan dat het zo hoog was.
Afvalstoffenheffing + OZB + rioolrecht = 500+ euro
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:45:43 #57
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_65250345
440 euro huur waarbij één persoon werkt en de anders studeert en jong. Dan zal je wel in aanmerking komen voor wat huursubsidie. Vergeet dat niet aan te vragen.

Ik weet niet in wat voor huis jullie gaan wonen maar erg veel huurwoningen zitten boven de maximale huurprijs (puntensysteem) en als je naar de huurcommissie stapt kan je in veel gevallen de huurprijs drukken. (voor het aanvragen van huursubsidie is het volgens mij officieel zelfs verplicht maar wordt het nooit gecontroleerd, toch heb je je zelf er alleen maar mee als je niet naar de huurcommissie stapt).
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:47:42 #58
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_65250440
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:37 schreef 3rdStrike het volgende:
Edit2: wat mij wel erg tegenviel waren de kosten die de gemeente rekent aan belastingen (vuil ophalen etc). Dit zijn geen gigantische bedragen, maar heb er nooit bij stil gestaan dat het zo hoog was.
Afvalstoffenheffing + OZB + rioolrecht = 500+ euro
Voor diegene die OZB betaald op zijn huurwoning -> JE WORDT OPGELICHT!
Dat is namelijk afgeschaft op het huurders deel. Veel gemeente hebben achterstallig rioolonderhoud en daarom verschilt het bedrag voor het rioolrecht per gemeente nogal (heb ik begrepen).
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
pi_65251905
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:36 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Dat zou ik niet tot de vaste lasten willen rekenen
O, kopen andere mensen dan niet elke week nieuwe stoelen? Armoedzaaiers
pi_65267528
Als je wil samenwonen en ook lekker wil leven (beetje uitgaan/vakanties), dan moet je toch al snel aan de ¤ 2.000.- netto per maand denken is mijn ervaring.
pi_68329067
spam

[ Bericht 97% gewijzigd door Five_Horizons op 24-04-2009 13:43:37 ]
pi_68331015
Vaste lasten verschillen per situatie natuurlijk maar wat is nou een beetje een goed bedrag om over te houden per maand om te sparen of onvoorziene dingen? (Ik praat over student/starter met huurwoning). Het is natuurlijk niet goed als je niks overhoudt na je vaste lasten te hebben betaald..

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2009 11:06:40 ]
  vrijdag 24 april 2009 @ 11:52:54 #63
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_68332413
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:43 schreef Knuffelzacht het volgende:

[..]

Dat vind ik dus ook. Zeker omdat zij het heeft over loon en stufi, zal dat denk ik inhouden dat de ene flink kan profiteren van de ander.. Ik weet alleen niet of ik allebei de helft zou doen (een evenredige verdeling) of allebei een x bedrag.. Dat lijkt me een lastige beslissing.
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_68355264
Hebben jullie allebei een eigen verzekeringspolis? (jij op je eigen huis) en je partner op zijn huis?

Zo ja, dan kan je een van de twee polissen per datum dat je gaat samenwonen beeindigen. En kom jij op de polis van je vriend te staan of andersom.
pi_68368334
Voor de liefhebbers... een Excel sheet om je maandlasten onder elkaar te zetten. (Heb het zelf gemaakt dus kijk niet raar op als er wat foutjes inzitten) KLIK HIER
pi_75818410
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 16:18 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Voor de liefhebbers... een Excel sheet om je maandlasten onder elkaar te zetten. (Heb het zelf gemaakt dus kijk niet raar op als er wat foutjes inzitten) KLIK HIER
sorry voor schop, maar kan je deze nog uploaden? slots zijn bezet..
pi_75823110
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 16:18 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Een andere tip. Download de gegevens van de bank van een jaar en gebruik een spreadsheet om te sorteren naar tegenrekening en geef per tegenrekening een rubricering aan (bijv. verzekering, eten, kleding, huur, ect.) en sorteer dat voor inkomsten en uitgaven per maand in een pivot. Je krijgt dan echt een goed inzicht in de kosten die je maakt.
pi_75829111
vergeet je mobiele abbo niet en onderhoud aan een fiets (is maar +-60 euro per jaar maar toch).
ik was 360 euro gemeenteheffing kwijt (afvalstoffen etc) en 160 waterschapbelasting voor een jaar.
  zondag 20 december 2009 @ 11:06:48 #69
197456 ytram
...dacht je!
pi_75829302
Is deze site niet wat voor jou? Rabo woonlastencalculator

De kosten die daarbij komen moet je zelf nog even opsporen en berekenen. Hobby's, boodschappen, auto/vervoermiddel etc. Maar volgens mij zijn daar al genoeg nuttige suggesties over gegeven. Misschien kan de site van het Nibud ook nog nuttige tips geven (huishoud budget ofzoiets).

[ Bericht 24% gewijzigd door ytram op 20-12-2009 11:13:49 ]
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
  zondag 20 december 2009 @ 11:11:43 #70
197456 ytram
...dacht je!
pi_75829432
edit

[ Bericht 98% gewijzigd door ytram op 20-12-2009 11:12:33 (dubbel) ]
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
  zondag 20 december 2009 @ 11:12:04 #71
197456 ytram
...dacht je!