Deze kunnen behoorlijk oplopen dus maak elkaar jaar en potje voor je gem. belastingquote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:24 schreef JMurc het volgende:
Vergeet niet gemeentelijke belastingen, energie, verzekeringen...
Gemeentelijke belastingen kun je ook per maand betalen. Dan voelt het niet zo hard aan als eens per jaar.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:31 schreef Knuffelzacht het volgende:
[..]
Deze kunnen behoorlijk oplopen dus maak elkaar jaar en potje voor je gem. belasting
Geen "en/of" toevallig? Of moeten jullie beide tekenen voor iedere betalingquote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:37 schreef Netsplitter het volgende:
Wij hebben een en/en rekening geopend waar ons salaris op gestort wordt.
Ligt eraan waar je woont... in gemeente stedebroeck moest ik het in 2x betalen en in den haag mag ik het in 6termijnen betalen.. Elke gemeente hanteerd zijn eigen regels...quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:38 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Gemeentelijke belastingen kun je ook per maand betalen. Dan voelt het niet zo hard aan als eens per jaar.
Dat zou ik dus niet doen... Toen ik samenwoonde hebben we afgesproken om de helft van ons salaris daar op te storten en dan was de andere helft gewoon voor mij. Dan krijg je geen scheve ogen als je eens wat duurs koopt van je eigen rekening. Dat was namelijk gewoon MIJN geld en niet ONS geld. Scheelt een hoop ellendequote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:41 schreef Lenalien het volgende:
Wij hebben ook een gezamelijke rekening geopend. Hier zal ook al ons loon/stufi op worden gestort.
Bedankt voor je suggestie Netsplitter
Wij doen dat naar rato: mijn vriendin studeert en heeft veel minder inkomen dan ik. Wij hebben er dus voor gekozen om beide een gelijk percentage op de en/of rekening te zetten. Wat overblijft op die rekening gaat naar de gezamelijke spaarrekening (voor vakantie samen, etc).quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:41 schreef Lenalien het volgende:
Wij hebben ook een gezamelijke rekening geopend. Hier zal ook al ons loon/stufi op worden gestort.
Bedankt voor je suggestie Netsplitter
Tjsa, voor jullie werkt dat, voor ons werkt deze oplossing.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:43 schreef Knuffelzacht het volgende:
[..]
Dat zou ik dus niet doen... Toen ik samenwoonde hebben we afgesproken om de helft van ons salaris daar op te storten en dan was de andere helft gewoon voor mij. Dan krijg je geen scheve ogen als je eens wat duurs koopt van je eigen rekening. Dat was namelijk gewoon MIJN geld en niet ONS geld. Scheelt een hoop ellende
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:46 schreef Lenalien het volgende:
Tha_Duck:
In een stad liggen belastingen veel hoger dan in een dorp. Dat kan al behoorlijk schelen.
Wat ik fijn vind aan een eigen rekening is dat ik dus niet hoef na te denken over "geven en nemen" Ik wil niet hoeven na te denken wat ik met mijn deel van het geld doe... heeft niets te maken met gelijkwaardige relatie, dat is gewoon een stukja afhankelijkheid die ik wilde bewarenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:48 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tjsa, voor jullie werkt dat, voor ons werkt deze oplossing.
Ik heb van ons spaargeld al meerdere dure dingen gekocht zoals een nieuwe Dslr + lensen van over de 1000 euro.
Zij shopt ook regelmatig van ons spaargeld.
Dus het is geven en nemen.
Zoals het hoort in een gelijkwaardige relatie.
Wij krijgen een rekening.. met de vraag of we het even willen overmaken... hoeft niet in 1 keer... maar kan wel. Dan is in 1 keer betalen dus minder voordelig dan het uitspreiden.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:44 schreef Tha_Duck het volgende:
Per maand je gemeente betalen? Zonde van je rente!!
Ik zet er per maand een bedrag voor opzij, en trek daar lekker nog een jaar lang rente van. Pas dan gaat het in 1x naar de belasting. Per maand kost me dat even veel (het opzijzetten) maar ik heb er het voordeel van en niet de gemeente.
Daar heb je wel een puntquote:En dat het in een dorp niet duur is, hoe kom je daarbij? Dat is geen argument namelijk.
Waarom zou dat minder voordelig zijn? Je hebt 12 maanden de tijd elke keer om dat bedrag te sparen. Als je niet elke maand er iets voor apart zet, dan is het een hoop geld inderdaad.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:52 schreef 3rdStrike het volgende:
[..]
Wij krijgen een rekening.. met de vraag of we het even willen overmaken... hoeft niet in 1 keer... maar kan wel. Dan is in 1 keer betalen dus minder voordelig dan het uitspreiden.
En daarnaast.. waar praten we over... 15 euro rente op een jaar ofzo?
Alleen als je daarmee ook een gelijkwaardig inkomen bedoeltquote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:48 schreef Netsplitter het volgende:
Zoals het hoort in een gelijkwaardige relatie.
Absurde post. Je zegt hiermee dat dit altijd het geval is. Zoals al geschreven tussen jouw reactie en deze, het is zeker niet altijd het geval. Misschien bij jullie wel toevallig, dat kan ik niet zien. Maar het is geen vaststaand feit wat altijd geldt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:46 schreef Lenalien het volgende:
Tha_Duck:
In een stad liggen belastingen veel hoger dan in een dorp. Dat kan al behoorlijk schelen.
Omdat de gemeente (de mijne iig) twee opties heeft: nu ineens betalen, of verspreid over de komende 12 maanden. Als ik ineens wil betalen valt er dus niet eerst 12 maanden te sparen, omdat "over 12 maanden betalen" geen optie is die ze biedenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:58 schreef Tha_Duck het volgende:
Waarom zou dat minder voordelig zijn? Je hebt 12 maanden de tijd elke keer om dat bedrag te sparen. Als je niet elke maand er iets voor apart zet, dan is het een hoop geld inderdaad.
Ik ga uit van 't feit dat op het moment dat ik de rekening krijg... ik moet gaan betalen. En dat kan ik in 1 keer doen (stel 400 euro).. of ik kan om de 3 maanden 100 euro overmaken.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:58 schreef Tha_Duck het volgende:
Waarom zou dat minder voordelig zijn? Je hebt 12 maanden de tijd elke keer om dat bedrag te sparen.
Bij ons is het een absoluut getal. Ik heb 1300 nodig, dus storten we beiden 650. Wat er overblijft is voor jezelf.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:00 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Alleen als je daarmee ook een gelijkwaardig inkomen bedoelt
Ik breng 4 keer zoveel inkomen in als mijn studerende vriendin, dus dat is per definitie al niet gelijkwaardig als het om geld gaat. Dan zie ik het niet zo zitten als zij daarvan voor 1000 euro gaat shoppen, omdat ik een camera van 1000 euro gekocht heb
Wij verdienen ongeveer hetzelfde dus ja, in dat opzicht gelijkwaardig.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:00 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Alleen als je daarmee ook een gelijkwaardig inkomen bedoelt
Ik breng 4 keer zoveel inkomen in als mijn studerende vriendin, dus dat is per definitie al niet gelijkwaardig als het om geld gaat. Dan zie ik het niet zo zitten als zij daarvan voor 1000 euro gaat shoppen, omdat ik een camera van 1000 euro gekocht heb
Klopt, in dat geval wel. Eigenlijk moet je de rekening na exact 12 maanden krijgen. Dus je start op 1 januari en 31 december moet je betalen. Dan zou het wel uitkomen. Bij ons kwam het goed uit, de eerste keer had ik nog geld zat dus boeide het niet. En als je eenmaal in dat stramien zit dan komt het beter uitquote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:01 schreef 3rdStrike het volgende:
[..]
Ik ga uit van 't feit dat op het moment dat ik de rekening krijg... ik moet gaan betalen. En dat kan ik in 1 keer doen (stel 400 euro).. of ik kan om de 3 maanden 100 euro overmaken.
Dan is in 1 keer betalen minder voordelig dan 4 keer 100 verdeeld over het komende jaar.
Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Als dat voor jullie werkt: vooral blijven doenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:01 schreef Tha_Duck het volgende:
Bij ons is het een absoluut getal. Ik heb 1300 nodig, dus storten we beiden 650. Wat er overblijft is voor jezelf.
Zo voelt dat, maar per saldo heb je dus helemaal geen voordeel. Je spaart immers gewoon voor een toekomstige rekening (of eigenlijk: "je spaart", los van waar je het voor gaat gebruiken), aangezien je de eerste meteen betaald hebt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:03 schreef Tha_Duck het volgende:
Klopt, in dat geval wel. Eigenlijk moet je de rekening na exact 12 maanden krijgen. Dus je start op 1 januari en 31 december moet je betalen. Dan zou het wel uitkomen. Bij ons kwam het goed uit, de eerste keer had ik nog geld zat dus boeide het niet. En als je eenmaal in dat stramien zit dan komt het beter uit![]()
Afgelopen mei samen gaan wonen (en een appartement gekocht), en geen onvoorziene uitgaven gehad qua lastenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:19 schreef Bioman_1 het volgende:
Zijn jullie voor onvoorziene uitgaven komen te staan, die je eigenlijk (met wat betere research) van te voren ook had kunnen weten?
ik heb eigenlijk voor de komende samenwoonkosten ons voedsel al wel op 500 euro per maand gezet,quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:29 schreef Knuffelzacht het volgende:
damn.. het eerste wat je moet uitrekenen is wat je vaste lasten zijn VOOR dat je gaat samenwonen...
maar indicatie voor je
Huur
G/L/W tussen de 100 en 150 per maand (afhankelijk van je eigen verbruik)
verzekeringen: 50euries ofzo (zonder jullie zorgverzekering)
Tel/Inet/TV tussen de 30 en 60euries (afhankelijk waar jullie behoefte aan hebben)
Boodschappen tussen 250 en 400euries (weer afhankelijk van wat jullie willen en als je de 400euries haalt moet je echt bezuinigen.. nergens voor nodig)
heb je indicatie van je basisbehoefte.. mobieltjes enz niet erbij.. en overige abbo's ook niet
Sorry, maar 500 voor eten alleen????quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:58 schreef Soohr het volgende:
[..]
ik heb eigenlijk voor de komende samenwoonkosten ons voedsel al wel op 500 euro per maand gezet,
exclusief buiten de deur eten.
je wilt toch een beetje lekker eten
ja,quote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Sorry, maar 500 voor eten alleen????
En overige boodschappen neem ik aan? (wc papier, schoonmaakspullen enz?)quote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:10 schreef Soohr het volgende:
[..]
ja,
beetje kar is gauw 80 a 100 euro,
dan nog even via de markt voor fruit en in het weekend naar de slager voor bv een stukje hert, spare rib of emu.
dan gaat het hard.
binnen het eten tel ik ook bier en wijn enzo mee.
Wij zijn ook tussen de 80 en de 100 euro per maand week kwijt hoorquote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:00 schreef Netsplitter het volgende:
Sorry, maar 500 voor eten alleen????
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |