abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65222924
Eerdere topics hebben het niet lang uitgehouden, dus ik geef een nieuw topic graag een kans

Dit topic gaat over de studie Pabo, oftewel Pedagogische academie voor het basisonderwijs. Je wordt dus opgeleid tot lera(a)r(es) in het basisonderwijs cq. primair onderwijs.

Goede leraren
Hoe goed onderwijs ook gedefiniëerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas.

Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied.

Het werk van een leerkracht in het basisonderwijs is veelzijdig, veelomvattend en veeleisend. Het vraagt inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. En het eist de nodige pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en capaciteiten, deskundigheid dus!

bron: http://www.fontys.nl/pabo/eindhoven

• Ben jij een Pabo-student?

• Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?

• Wat zijn je ervaringen?

• Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?

• Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?

• Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?

• En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen!

Onder het motto "TS begint" het volgende:

Heb nog geen ervaringen die ik kan delen! Ik denk er namelijk sterk over om de Pabo te gaan volgen. Ik ben zo'n 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan een andere HBO-studie. Werk ook in dat werkveld maar loop al langer met het idee rond om "ooit" de Pabo te gaan doen. Sinds kort wordt dat idee steeds concreter: waarom nog jaren wachten als het me nu al zo leuk lijkt?

Omdat ik fulltime werk zou ik er niet zo snel voor kiezen om de voltijds, vierjarige opleiding te gaan doen. Ik heb dan ook interesse in het 2-jarige (verkorte) traject. Dit traject is ook gericht op studenten die al een HBO-opleiding achter de rug hebben.

Ik vind het nu nog lastig om te zeggen welke groepen me het meeste aanspreken. De kleuters lijken me schattig maar misschien te weinig uitdagend. In mijn (misschien wel beperkte) beleving is dat toch voornamelijk spelletjes doen, knutselen, zingen etc. Heel leuk, maar misschien gaat het snel vervelen. Het idee om bijvoorbeeld groep 5 Taal te geven, maar ook Rekenen, Aardrijkskunde, Gymnastiek, Biologie, enz. spreekt me misschien nog meer aan!

Oh ja, misschien interessant voor sommigen onder ons:

Tegemoetkoming Leraren.

Misschien kom je er wel voor in aanmerking!

Linkjes:

http://pabo.startpagina.nl/
    http://www.ib-groep.nl/particulier/index.asp
    Spellingstoets en antwoorden
    CAO Primair Onderwijs 2006-2008
    Paboforum

[ Bericht 2% gewijzigd door Rene op 19-06-2009 22:22:11 ]
  • MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65223296
    De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even kiezen op elkaar en als je afgestudeerd bent kan het leuke werk beginnen.
    pi_65223341
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef karoltje het volgende:
    De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even doorbijten .

Kun je er wat meer over vertellen? Wat je zo vreselijk vond (Drama? Muziekles? Té blije medestudenten?)
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    pi_65223387
    Ik doe ook de PABO. Kutopleiding, maar de stages zijn wel leuk. Volgend jaar eindelijk mijn LIOstage in... Ik kan niet wachten
    Noot noot.
    pi_65223428
    # Ben jij een Pabo-student? - nee

# Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar? - nee

# Wat zijn je ervaringen? - alleen de slechte nieuwsberichten

# Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)? - nee, dat zouden de kinders niet overleven

# Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen? - ja, groep pre-geboren

# Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan? - dat mag ik hopen

# En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen! - neuh, dit was 't wel

vraag anders offie 'centraal' mag
    Ja doei.
      maandag 19 januari 2009 @ 21:07:56 #6
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_65223492
    Istie al
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      FOK!fotograaf maandag 19 januari 2009 @ 21:10:37 #7
    159915 -Menn0-
    MNO
    pi_65223629
    Ik heb een half jaar de PABO gedaan, ben daarna de ALO gaan doen. Vond de gymles veel leuker de reken/aardrijkskunde/enz lesjes. Geen spijt van de keuze

Heb wel alle toetsen gehaald, allemaal achten en negens. Zelfs de taal en rekentoets ja
    ,,/
      maandag 19 januari 2009 @ 21:29:49 #8
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65224516
    Ik vind die taaltoets niet zoveel voorstellen. Moet je 90 % + halen of is 80 % ook goed, omdat er in het voorblad over 90 % is voldoende gesproken wordt.

Is er ook een voorbeeldje van een rekentoets, ben wel benieuwd. Het lijkt me altijd wel leuk om de PABO te doen maar ik weet niet echt of ik er wel aan moet beginnen.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65224698
  • Ben jij een Pabo-student?
    Ja, 3e jaars

• Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd op de Hogeschool Edith Stein

De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.

Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zetten Andere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk

• Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Wij moeten kiezen voor OB/MB/BB. Heb MB gekozen

• Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    Gelukkig wel
  • Noot noot.
    pi_65224706
    Ik vond de taaltoets echt heel erg simpel. Kwam op 93% uit maar als ik me in de regels had verdiept (met die tussenstreepjes etc.) dan had ik wel tegen de 100% gehaald. Vind het wel zorgwekkend dat zoveel mensen dat niet halen!

De rekentoets had ik ook gevonden:

Rekentoets + antwoorden

Ik zou de staartdelingen weer even moeten oefenen. Verwacht iets meer moeite met hoofdrekenen dan met taal!
      maandag 19 januari 2009 @ 21:35:31 #11
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65224776
    En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?

Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.

Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
    pi_65224790
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:33 schreef Jojoortje het volgende:

De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.

Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zetten Andere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk
  • Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.

pi_65225148
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef boem-dikkie het volgende:
    En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?

Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.

Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
    De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.

Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
    Noot noot.
      maandag 19 januari 2009 @ 21:44:36 #14
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65225182
    Best tof.
    pi_65225260
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:43 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.

Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
    dit lijkt me dus echt al keileuk ! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!

Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan

* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
      maandag 19 januari 2009 @ 21:47:03 #16
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65225283
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

dit lijkt me dus echt al keileuk ! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!

* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
    Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.
    pi_65225346
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.

Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehe Maar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk (Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem )

En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt bagger Kinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
    Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
    Noot noot.
    pi_65225439
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:47 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.

Volgens mij kan ik heel goed kinderen instructies geven hóe een spagaat te doen, zonder het zelf te kunnen.

Vroeg me ook af: is het moeilijk om al die stof weer op je te nemen? Je moet met name in de bovenbouw toch best een brede kennis hebben, lijkt me. En dan ook nog eens op een didactisch verantwoorde én enthousiaste manier brengen... leuk maar volgens mij moet je dat niet onderschatten
    pi_65225465
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Ik moest vorige week nog een handstand doen met gym.. Zo leuk Sommige studenten konden het echt niet, die zakten zo door hun armen heen

En ja.. Het is vrij veel allemaal. Ik kan je wel vertellen dat er heel veel studenten zijn die een portfolio gewoon overnemen van iemand uit een andere klas Dat gaat zo van: "Ik geef jou portfolio Aardrijkskunde, als jij mij portfolio Muziek geeft!"
    Noot noot.
    pi_65225536
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:48 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehe Maar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk (Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem )

En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt bagger Kinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
    Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
    13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.

Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
      maandag 19 januari 2009 @ 21:59:56 #21
    163094 Ladidadida
    En zo is het. En niet anders.
    pi_65225850
    Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
    Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
    Cada día te quiero más que ayer y menos que mańana O+
    pi_65225965
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:53 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.

Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
    Ja de instroom was toen niet bijster goed, maar ik heb liever een klas van 30 waarvan de sfeer goed is en die wel redelijk zelfstandig kunnen werken, dan een klas van 10 waar van 3 kinderen de sfeer verpesten

Pesten is ook een lastig iets.. Veel scholen hebben wel een pestprotocol, maar daar is ook alles mee gezegd Ik heb 1 keer een totale rekenles overgeslagen, omdat er in de pauze gepest werd door een aantal jongens in mijn klas. Ik dacht nog: Oh nee, zou mijn mentor (mentor = de echte leerkracht van de klas) het wel goed vinden? Maar heb gewoon 45 minuten over het incident gepraat. Ik vroeg ook aan de kinderen of ze allemaal eens heel eerlijk wilden zijn en wie er wel eens gepest had? Nou, iedereen stak zijn/haar vinger op. Toen vroeg ik wie er wel eens gepest was.. Iedereen stak weer zijn/haar vinger op. Heel veel over gepraat toen met de kinderen. Ook wat ze het beste kunnen doen als ze iemand zien die gepest wordt.

Mijn mentor vond het gelukkig heel goed dat ik die rekenles heb laten zitten en over het pesten ben begonnen Na zo'n gesprek moet je zo'n klas echt supergoed in de gaten houden. Van goed observeren in de pauze krijg je al heel veel te weten. Veel leerkrachten kijken niet goed genoeg naar de kinderen in de pauze. Als je echt gericht kijkt. Dus wie speelt met wie? Wie staat er alleen? Wie kijkt er niet blij? Wat spelen ze eigenlijk?
    Als je je dat allemaal afvraagt, ben je al goed bezig.

Helaas kunnen leerkrachten ook niet alles zien, dus buiten schooltijd hebben wij ook geen 'macht' meer
    Noot noot.
    pi_65225989
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef Ladidadida het volgende:
    Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
    Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
    Noot noot.
    pi_65226285
    Heb jij ook al les gegeven zonder leraar erbij? Dat lijkt mij namelijk fijner omdat je dan niet constant geobserveerd wordt. Of geven jullie samen les, of hoe moet ik me dat voorstellen?
      maandag 19 januari 2009 @ 22:10:02 #25
    163094 Ladidadida
    pi_65226290
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:03 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
    Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
    pi_65226425
    Had nog nooit van Windesheim gehoord eigenlijk.

Ik twijfel nu tussen Avans Breda of Fontys Eindhoven.
      maandag 19 januari 2009 @ 22:15:09 #27
    163094 Ladidadida
    pi_65226547
    Windesheim staat (stond? In 2007 iig nog wel) aangeschreven als één van de beste Pabo's van het land, dat is het vreemde eraan.. Ik weet niet hoe het op andere pabo's is, maar ik weet wel dat ik met name gestopt ben om de vreselijk slechte opleiding.
    pi_65226731
    He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2009 22:20:04 ]
    pi_65226833
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:09 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Heb jij ook al les gegeven zonder leraar erbij? Dat lijkt mij namelijk fijner omdat je dan niet constant geobserveerd wordt. Of geven jullie samen les, of hoe moet ik me dat voorstellen?
    Ligt ook een beetje aan de student. Als je het echt in de vingers hebt, krijg je meer vrijheid.

In het 1e jaar zijn het echt alleen lesjes wat je mag geven. Lesje rekenen of taal of voorlezen etc.
    In het 2e jaar zijn de lesovergangen vrij belangrijk. Dus aan het eind van je 2e jaar wordt er wel van je verwacht dat je zelf een dagdeel kan draaien. Ook dit ligt aan de student. Ik mocht in mijn 2e jaar al een hele dag zelf draaien. Ik geloof ook dat hier de student het meeste van leert. Gewoon veel zelf doen en zelf fouten durven maken.
    In het 3e jaar moet je gewoon de hele dag zelf doen.

Van het 1e tm 3e jaar moet er officieel de echte leerkracht wel in de klas zijn. Ook dit hangt af van de stageschool. Bij mij ging de leerkracht toetsen afnemen in andere klassen Wel beter, want zoals je idd al zei, alleen voor de klas staan is zoveeeeel fijner De kinderen gaan je dan ook veel meer als een echte leerkracht zien ipv een stagiaire.
    Maar het hangt allemaal af van de ontwikkeling van de student, je mentor en de stageschool zelf.

In het 4e jaar moet je dus een LIOstage lopen. Dat ben je 2 dagen in de week helemaal alleen in je eigen klas, zonder dat er iemand in je klas zit. Ja, wel leerlingen hoor Maar dus geen andere leerkracht. Eigenlijk een duobaan is dat dan Dus heb daar al wel heel veel zin in. Je krijgt dan ook te maken met oudergesprekken enzo
    Noot noot.
    pi_65226891
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

Lijkt wel een beetje op mijn school Maarja, gelukkig zijn de stages er nog
    Noot noot.
    pi_65226954
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
    He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?
    http://www.allepersberich(...)da-een-van-de-beste/

Hier stuit ik toevallig op weet niet of je in het zuiden van het land woont...

Edit: als ik het goed zie is Arnhem de beste van NL.
    pi_65227060
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
    Poeh, ik durf niet zo te zeggen welke pabo's er in Nederland goed zijn en welke niet. Er is idd wel ergens een lijstje te vinden, maar of dat nou zo te vertrouwen is? Ik betwijfel het. Je hebt eigenlijk een student nodig die op alle PABO's heeft gezeten om zijn mening te vragen, maar die is er helaas niet....
    Onderwijsassistent en de PABO is wel heel anders hoor. Bij de PABO komt idd veel meer bij kijken. Veel meer verantwoordelijkheid ook, maar als je onderwijsassistent hebt gedaan is wel een goeie basis denk ik. Als je het werken met kinderen leuk vindt, zou ik ook idd de PABO gaan doen
    Alleen een onderwijsassistent zijn, zou ik niet leuk vinden
    Noot noot.
    pi_65227999
    Ben jij een Pabo-student?

Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd op De Kempel in Helmond.

Wat zijn je ervaringen?
    Ontzettend goede school. Goede roosters, goede vakken en nog betere leerkrachten.

Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Net mijn kleuterstage afgerond, ik ga nu tot de zomer naar groep 5/6.

Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Geen idee, daar denk ik expres niet teveel over na.
    Gewoon zo goed en hard mogelijk werken, dan kom ik er vanzelf achter.

Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    Boeken kopen, oefeningen maken en dan kom je een heel eind.
    Dat je het moeilijk vindt, á la, maar iedereen die de HAVO of MBO kan afronden moet dit halen.
    Dit, dus.
      maandag 19 januari 2009 @ 22:49:59 #34
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65228174
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Volgens mij is er altijd wel wat te zeuren maar als ik PABO zou willen doen zou het waarschijnlijk in Groningen op het Hanze worden.
    pi_65228527
    Ik vraag me ook af: moet je zelf solliciteren of wordt de stage toegewezen? Ik wil bv. liever niet op een christelijke school stage lopen/ werken... Liever op een nutsschool/ openbare school.

Moet wel zeggen dat jouw verhalen me nog enthousiaster maken, Jojoortje!
    pi_65229712
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:58 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Ik vraag me ook af: moet je zelf solliciteren of wordt de stage toegewezen? Ik wil bv. liever niet op een christelijke school stage lopen/ werken... Liever op een nutsschool/ openbare school.

Moet wel zeggen dat jouw verhalen me nog enthousiaster maken, Jojoortje!
    We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken. Je kon kiezen uit rk/pc/openbaar. Wij hebben hier een stagebureau en die kiest een school voor ons uit. Het is trouwens niet verkeerd om bijvoorbeeld toch in je 1e jaar op een RKschool te komen, gewoon puur om te kijken wat dat dan is. Ik heb ook op een RKschool stage gelopen waaraan je helemaal niet kon zien dat het een RKschool is. Geen bijbelse verhalen of bidden voor het eten of wat dan ook. Wat dat betreft verliezen de katholieke scholen echt wel hun identiteit
    Noot noot.
    pi_65243886
    Vandaag trouwens één van de laatste lessen van EHBO gehad op de PABO... Volgende week examen
    Noot noot.
      dinsdag 20 januari 2009 @ 15:06:28 #38
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65246079
    Ik zit echt te twijfelen tussen Communicatiesystemen en PABO.

Waar heb je doorgaans tentamens over? Naast die reken en taal toetsen.

Gewoon een beetje middelbaar school niveau aardrijkskunde, gym, etc?
      FOK!fotograaf dinsdag 20 januari 2009 @ 15:09:23 #39
    159915 -Menn0-
    MNO
    pi_65246205
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:

Nee groep 8 niveau

Tentamens gaan inderdaad over de stof waar je les in moet geven maar ook over dingen als bijvoorbeeld methodiek en didactiek (en nog veel meer). Dingen die je echt nodig hebt bij het les geven
    ,,/
    pi_65247193
    quote:

Het wordt een beetje in 2 gedeeld. Enerzijds volg je gewoon lessen zoals Aardrijkskunde, Geschiedenis, Rekenen/Wiskunde etc, daar word je ook via tentamens op getoetst.
    Anderzijds krijg je ook lessen in ondersteunend opzicht. Onderwijskunde en Beroepsbeeldverheldering bijvoorbeeld.
    Dit, dus.
    pi_65249321
    quote:

Kun je niet een keer meelopen met een stagiaire? Die weet je vast heel veel dingen te vertellen en te laten zien!
    Noot noot.
    pi_65251263
    # Ben jij een Pabo-student?
    Ja

# Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd in Nijmegen

# Wat zijn je ervaringen?
    Ik vind het allemaal erg interessant. En ik vind dat ik voldoende leer. Wel is de werkdruk erg hoog. Af en toe een lesje overslaan omdat ik daar te lang op moet wachten komt wel steeds vaker voor. Ook vind ik het vervelend dat ik na 18:00 nog les heb. Kom hierdoor wat in de knoop met mijn sport.

# Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Net eerste stage erop zitten in groep 1/2 van een Montessorischool. Afgesloten met beoordeling: Goed!
    Over 3 weken begint mijn 2e stage in de bovenbouw groep 6/7 op een klein dorpsschooltje.

# Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Ik heb altijd gedacht de bovenbouw maar na mijn 1e stage vind ik onderbouw toch ook wel geinig.

# Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    taaltoets de eerste keer. De rekentoets (WISCAT) heb ik gisteren gehaald . Dat lukte mij de eerste keer niet omdat mijn docent me helemaal zenuwachtig had gemaakt met hoe groot de tijdsdruk wel niet zou zijn. Was voor mij helemaal geen probleem de 2e keer.
    pi_65253565
    Leuk om allemaal te lezen

Ik ga ook vragen of ik een keer een dag met een stagiaire mag meelopen! Ik wil toch een goed beeld van de praktijk hebben voordat ik me inschrijf. Hoop dus echt dat dat kan!
    pi_65256249
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 23:26 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken. Je kon kiezen uit rk/pc/openbaar. Wij hebben hier een stagebureau en die kiest een school voor ons uit. Het is trouwens niet verkeerd om bijvoorbeeld toch in je 1e jaar op een RKschool te komen, gewoon puur om te kijken wat dat dan is. Ik heb ook op een RKschool stage gelopen waaraan je helemaal niet kon zien dat het een RKschool is. Geen bijbelse verhalen of bidden voor het eten of wat dan ook. Wat dat betreft verliezen de katholieke scholen echt wel hun identiteit
    Dit was op mijn Pabo helemaal niet, ik zou er sowieso rekening mee houden dat elke PABO een ander lesaanbod heeft.

Wat ik zo vreselijk vond aan de Pabo: Vooral in het 1e jaar (en vooral bij creatieve vakken) de raarste dingen doen onder het mom van 'je moet het zelf ervaren voordat je het met de kinderen doet'. Was erg veel knippen en plakken, tekenen en knutselen. Zonde van mijn tijd vond ik dat.

Verder merk ik nu dat ik veel meer had willen leren op het gebied van Pedagogiek en Leer/gedragstoornissen. Eigenlijk leer je in je LIO-jaar (van je stage dus) het meest van de hele Pabo en als je dan van de Pabo komt loop je tegen dingen aan waar ze het op de opleiding nog nooit over hebben gehad!

Maar laat ik je niet ontmoedigen, het is namelijk een mooi vak!
    pi_65256900
    Ik ben benieuwd of je bij de 2-jarige opleiding ook sneller aan je LIO-stage begint. Ik ga er nu met iemand over praten, dus hopelijk kom ik een stuk wijzer terug!
    pi_65257036
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 19:16 schreef karoltje het volgende:
    Verder merk ik nu dat ik veel meer had willen leren op het gebied van Pedagogiek en Leer/gedragstoornissen. Eigenlijk leer je in je LIO-jaar (van je stage dus) het meest van de hele Pabo en als je dan van de Pabo komt loop je tegen dingen aan waar ze het op de opleiding nog nooit over hebben gehad!

Maar laat ik je niet ontmoedigen, het is namelijk een mooi vak!
    Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom heb ik ook gekozen voor een minor genaamd "Specifieke Onderwijsbehoeften". Dus dan ga ik ook stage lopen op het speciaal onderwijs en daar leer je heeeeel veel van... Want heel veel van die kinderen kom je dus ook tegen in het reguliere basisonderwijs.

Andere keuzes waren trouwens: Management, Wetenschap & Techniek, Nederlands (VO), Pre-Master en Internationalisering.

(Mijn tweede keus was Internationalisering)
    Noot noot.
    pi_65257650
    In Arnhem hebben ze een avondtraject waarbij je dus minder van dat soort creativiteitsgedoe krijgt en minder 'rompslomp' eromheen. Want de weg die ik bv ga bewandelen hoeft niet dezelfde als die van 17 jarige havoklanten te zijn dus voor mij is dat wel prima! Zit ik meer met leeftijdsgenoten ook Nu nog een kamer of iets vinden daar
    pi_65395133
    Heb me inmiddels wat beter laten informeren over het korte traject. Paar "highlights":

• Die man schatte een studiebelasting van zo'n 30 uur per week. Best zwaar als je daarnaast nog 24 uur wil blijven werken. 2 dagen stage, 2 avonden school. Lessen voorbereiden. Huiswerk/ opdrachten maken.

• Inhoudelijk leek me de opleiding niet al te zwaar. Al moet dat in de praktijk natuurlijk nog blijken. Hij wees me nadrukkelijk op de taal- en rekentoetsen, terwijl ik me daar juist helemaal niet druk om maak.

• Blijkbaar mag je tegenwoordig met een Pabo-diploma op zak niet aan alle klassen gymles geven! Alleen aan groep 1 en 2. Dat is nieuw voor me.

• Je moet afstuderen op het onderwerp Levensbeschouwing. Dit mag Katholicisme zijn óf levensbeschouwing algemeen. Mij lijkt het juist zo leuk om een scriptie te schrijven over iets vernieuwends/ interessants wat je in je stages bent tegengekomen!

• De 2 jaar schijnen voorbij te vliegen. Eigenlijk heb je maar anderhalf jaar les, het laatste halfjaar is alleen LIO. De vooruitzichten op een baan zijn goed.

• Groepjes ... ook in de deeltijd compacte vorm moet je dus bijna alles in projectgroepen doen. Op basis van de Kolb-leerstijlentest word je ingedeeld in een groep (althans, de eerste keer). Vind ik zelf niet zo praktisch. Niet omdat ik niet kan samenwerken, maar meer omdat ik graag op mijn eigen momenten mijn opdrachten maak. En ook in mijn eigen tempo. Niets zo frustrerend als met z'n drieën achter de PC een opdracht maken!!! Dat duurt 5x zo lang als dat je het zelf doet

• De klassen bestaan meestal uit zo'n 35 mensen ... en dan heb ik het dus niet over de klas waar je stage loopt, maar je eigen Pabo-klas. Dat vond ik echt veel!

Al met al wel een positieve indruk opgedaan van de school (Avans Breda). Echt een HUGE school trouwens. Maak me het meest druk om het aantal uren naast mijn huidige werk, wat er dus ook niet onder mag lijden. Nou ja, heb iig nog een paar maanden om er goed over na te denken, voordat ik me definitief wel of niet in ga schrijven!
  • MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
      zondag 25 januari 2009 @ 19:28:59 #49
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65395269
    Als je met je hele groep achter één pc gaat zitten kun je inderdaad niet zo goed samen werken. Verdeel dan werk en plan overleggen om samen te komen.
    pi_65395441
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 19:28 schreef boem-dikkie het volgende:
    Als je met je hele groep achter één pc gaat zitten kun je inderdaad niet zo goed samen werken. Verdeel dan werk en plan overleggen om samen te komen.
    Klopt, is ook zo. Je bent alleen wel afhankelijk van je groepsgenoten die ook een mening over de werkwijze hebben.

en ik ben soms ook een beetje arrogant in mijn denkwijze: "oh nee he, als ik die opdracht aan die en die overlaat, kan ik het beter zelf doen". Is een valkuiltje van mij hoor, ligt niet aan de ander

Je krijgt trouwens ook één opdracht met 7 anderen, dat je samen een fictieve school moet oprichten. Zoals ik het begreep, is iedereen dan verantwoordelijk voor ideeën over één van de 8 groepen. Moet je met een origineel concept/ idee komen.

Verder krijg je het vak Tijd (voorheen Geschiedenis) en Ruimte (voorheen Aardrijkskunde), Beeldende vorming, Muziek, Levensbeschouwing en nog wat andere vakken.
    pi_65396591
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 19:25 schreef KinkyGiraf het volgende:
  • Blijkbaar mag je tegenwoordig met een Pabo-diploma op zak niet aan alle klassen gymles geven! Alleen aan groep 1 en 2. Dat is nieuw voor me.
  • Volgend jaar ga ik dus ook die opleiding doen om wel gym te mogen geven. Scholen neigen echt om je niet aan te nemen als docent, als je niet bezig bent met die opleiding Sommige stichtingen betalen die opleiding voor je
    quote:
  • Je moet afstuderen op het onderwerp Levensbeschouwing. Dit mag Katholicisme zijn óf levensbeschouwing algemeen. Mij lijkt het juist zo leuk om een scriptie te schrijven over iets vernieuwends/ interessants wat je in je stages bent tegengekomen!
  • Omg wat ontzettend dom Snap echt niet waarom ze dat doen Ontzettend zonde ook vind ik. Ze lopen daardoor echt wel wat goede vernieuwende afstudeeronderzoeken mis..
    quote:
  • Groepjes ... ook in de deeltijd compacte vorm moet je dus bijna alles in projectgroepen doen. Op basis van de Kolb-leerstijlentest word je ingedeeld in een groep (althans, de eerste keer). Vind ik zelf niet zo praktisch. Niet omdat ik niet kan samenwerken, maar meer omdat ik graag op mijn eigen momenten mijn opdrachten maak. En ook in mijn eigen tempo. Niets zo frustrerend als met z'n drieën achter de PC een opdracht maken!!! Dat duurt 5x zo lang als dat je het zelf doet
  • Tja groepjes.. Daar ben ik dus zo hard mee genaaid. We mochten dus zelf groepjes maken en dan neig je natuurlijk al gauw naar mensen met wie je goed kan opschieten. Ik had dus een groepje en we waren al een beetje op weg. En opeens stopten mijn groepsgenoten met de opleiding Kon ik dus een aantal projecten zelf alleen afmaken. En bij een ander groepje aanschuiven mocht dus niet van de docent, omdat ik al 'een beetje op weg was'. Een vervangende opdracht ofzo mocht dus ook niet Ik zou met het maken van groepjes altijd bij de meest gedreven studenten zitten. Daar word je zelf ook gedrevener van en dan heb je alles ook op tijd af...
    quote:
  • De klassen bestaan meestal uit zo'n 35 mensen ... en dan heb ik het dus niet over de klas waar je stage loopt, maar je eigen Pabo-klas. Dat vond ik echt veel!
  • Poeh, dat is best wat idd Maarja, dan leer je ook meer nieuwe mensen kennen dus dat is misschien ook weer een voordeel
    Noot noot.
    pi_65397052
    Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
    pi_65397826
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
    Je denkt er idd te licht over denk ik, maar dat doen veel docenten die dat diplomaatje niet hebben. Die denken: Oh, even de kinderen trefbal laten doen en het is een leuke gymles!

Maar er komt nog veel meer bij kijken Maar ik vind wel dat je zo'n diploma kunt/mag halen gewoon in die 3/4 jaar dat je op de PABO zit.
    Noot noot.
    pi_65503809
    Even een vraagje aan alle mensen die al PABO doen. Hebben jullie ook allemaal een digitaal portfolio (dpf)? Ik en de rest van mijn school namelijk wel en we vinden het nagenoeg allemaal een hekel aan. Nu vraag ik mij dus af of iedereen door deze crime heen moeten of dat er ook nog andere manieren zijn om aan te tonen dat je enorm competent bent.
    pi_65528556
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 19:51 schreef bakayarou het volgende:
    Even een vraagje aan alle mensen die al PABO doen. Hebben jullie ook allemaal een digitaal portfolio (dpf)? Ik en de rest van mijn school namelijk wel en we vinden het nagenoeg allemaal een hekel aan. Nu vraag ik mij dus af of iedereen door deze crime heen moeten of dat er ook nog andere manieren zijn om aan te tonen dat je enorm competent bent.
    Gisteren had ik toevallig mijn DPF eindgesprek van het eerste halfjaar. Bij ons is het vooral veel theorie zoeken en die aan de praktijk koppelen. Bijvoorbeeld een stukje theorie over ARC en dan met een aantal lesvoorbereidingen of evaluaties laten zien dat je dat in de praktijk ook echt uitvoert.
    Dit, dus.
    pi_65546784
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Gym geven is een van de moeilijkste, gevoeligste en belangrijkste dingen die er is ! Ik doe nu de opleiding en ik leer nu dat er zo enorm veel bij komt kijken! Erg interressant!

Wel kut dat je na je afstuderen toch nog een nascholing moet doen en opdrachten moet maken . Valt me best zwaar!
    pi_65550556
    EHBOexamen net even gehaald op school
    Noot noot.
    pi_65573378
    Feli Ik wordt steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    pi_65574891
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
    Feli Ik wordt word steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    Dank!

De stage is bij elke school anders. Wij moesten in het eerste jaar 3 keer van stage wisselen: Keer de kleuters, keer de middenbouw en een keer bovenbouw. Ik heb toen helemaal geen kleuters gehad, omdat er simpelweg geen plek was. In het tweede jaar mocht je je voorkeur uitspreken en in het 3e jaar mocht je kiezen tussen OB/MB/BB. Ik heb dus MB gekozen.

Maar dat is op elke school weer anders
    Noot noot.
    pi_65586847
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 23:21 schreef Jojoortje het volgende:
    EHBOexamen net even gehaald op school
    Proficiat!

Op mijn opleiding worden geen EHBO lessen aangeboden. Zelfs niet als je het lief en netjes vraagt. Vind ik een zeer slechte zaak als je ziet met hoeveel mensen 'wij' in contact komen gedurende een werkdag. Al leren ze ons maar de basis. En natuurlijk omdat het mij leuk lijkt. Buiten school heb ik er geen tijd voor. Anders had ik dat zeker wel gedaan.
    pi_66422334
    Even een kickje.

Is het eigenlijk zo dat je voor een reguliere stage (dus geen LIO) een stagevergoeding ontvangt? En zo ja, welke vergoeding ontvingen jullie?

Omdat ik van fulltime naar max. 24 uur moet gaan werken, lever ik behoorlijk aan salaris in. Elke vergoeding is dan meegenomen.
    pi_66422438
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
    Feli Ik wordt steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    Heb je al een HBO afgerond?

Zo ja, kijk hier eens: Tegemoetkoming leraren!!!!
    pi_66422565
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:22 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Even een kickje.

Is het eigenlijk zo dat je voor een reguliere stage (dus geen LIO) een stagevergoeding ontvangt? En zo ja, welke vergoeding ontvingen jullie?

Omdat ik van fulltime naar max. 24 uur moet gaan werken, lever ik behoorlijk aan salaris in. Elke vergoeding is dan meegenomen.
    Nog nooit meegemaakt Zelfs geen kerstpakket
    Noot noot.
    pi_66422661
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:27 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Nog nooit meegemaakt Zelfs geen kerstpakket
    Oh echt ... dat wordt op een houtje bijten dan

Pfff vind het wel een moeilijke keuze hoor. Wil me eigenlijk niet gek laten maken door de "kredietcrisis" maar ik vind het ook wel weer spannend om een fulltime baan op te geven voor een parttime baan.

Maar aan de andere kant... zo zou ik wel gaan doen wat me echt heel erg leuk lijkt. Gelukkig heb ik nog een aantal maanden om het keuzemoment uit te stellen

Iemand nog leuke anekdotes uit stage/opleiding om mij nog extra te overtuigen?
      woensdag 25 februari 2009 @ 01:04:17 #65
    174925 Judeljuud
    Vindt, en gij zult meer zoeken
    pi_66430927
    Ik doe ook PABO (2e jaar) en ik vind het erg leuk! Hiervoor studeerde ik dramatherapie (niet afgemaakt). Het mooie van het onderwijs op de PABO is vooral dat je het geleerde direct in de praktijk kunt brengen. Je leert veel tijdens je uren op school, maar nog meer leer je op je stage.

Wel moet ik heel eerlijk bekennen dat de opdrachten (en vooral het samenwerken in groepjes) me enorm zwaar vallen. Dit jaar lijkt er wel een opdrachtenbom te zijn ontploft en loop ik overal op achter. Dat is echt heel vervelend. Hebben meer mensen hier last van?

Verder heb ik mijn taaltoets in één keer gehaald en mijn rekentoets (WISCAT) de derde keer. Dit jaar heb ik wederom de rekentoets niet gehaald. En dus moet ik maar weer flink bijlessen de komende tijd.
    You were born as an original. Don't die as a copy.
    pi_66439609
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:24 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Heb je al een HBO afgerond?

Zo ja, kijk hier eens: Tegemoetkoming leraren!!!!
    Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?
    pi_66454896
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:29 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

Iemand nog leuke anekdotes uit stage/opleiding om mij nog extra te overtuigen?
    Uit de praktijk ook goed?

Gisteren carnavalsdisco gehad met de bovenbouw klassen. Gaan die hompertjes breakdancen, jumpen en schuifelen in hun gave carnavalsoutfitjes. Dan wil je ze echt opvreten!
    pi_66456418
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 11:55 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?
    Oh dan had ik het verkeerd begrepen, van die HBO. Heb me er nog niet in verdiept. Er staat me ook iets bij dat het een gift is. Pin me er niet op vast maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen. Ik zou overigens niet weten waarom je bij deeltijd geen recht hierop zou hebben, volgens mij gaat het erom dat iedere persoon die deze opleiding wil gaan doen, een tegemoetkoming krijgt om mensen te stimuleren de opleiding te volgen.
    pi_66464993
    Je hebt er slechts recht op als je geen recht hebt op stufi, dat zou in mijn geval alleen de deeltijdopleiding zijn want als ik voltijd doe heb ik wel recht op stufi maar dat is een prestatiebeurs dus is dit veel gunstiger. Maar is het per jaar of gewoon eenmalig?
    pi_66491799
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 23:38 schreef heaven7 het volgende:
    Je hebt er slechts recht op als je geen recht hebt op stufi, dat zou in mijn geval alleen de deeltijdopleiding zijn want als ik voltijd doe heb ik wel recht op stufi maar dat is een prestatiebeurs dus is dit veel gunstiger. Maar is het per jaar of gewoon eenmalig?
    Oh op die manier, dan zou ik gewoon even met IB-groep bellen, die kunnen je vast verder helpen. Ik weet verder niet precies hoe het zit maar je krijgt volgens mij 2 jaar ong. 1300 euro, dus in totaal iets van 2600 euro. Maar nogmaals, heb me er nog niet in verdiept dus het kan enigszins van de werkelijkheid afwijken
    pi_66551941
    Kan iemand hier eens een (groeps-)opdracht omschrijven? En ook de studiebelasting?

En werken kinderen tegenwoordig al veel met de computer op de basisschool?
    pi_66553684
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 14:34 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Kan iemand hier eens een (groeps-)opdracht omschrijven? En ook de studiebelasting?

En werken kinderen tegenwoordig al veel met de computer op de basisschool?
    Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.

Het is allemaal ontzettend véél werk. Het is niet ontzettend moeilijk, maar je moet wel overal aan denken. Als je één ding bent vergeten, loopt je hele excursie in de soep. Wat dus heel belangrijk is, is dat je kunt vertrouwen op je groepsgenoten, maar je blijft eindverantwoordelijke voor de eigen klas.

En de kinderen werken allemaal met computers. Elke school heeft zowat wel een computerlokaal en ook een paar computers in de klassen zelf. De kinderen zitten er elke dag op om bijvoorbeeld woordpakket/dictee goed te leren. En langzamerhand krijgt ook elk lokaal een digitaal schoolbord! Zo gaaf dat ding
    Noot noot.
    pi_66553835
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:31 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.

Het is allemaal ontzettend véél werk. Het is niet ontzettend moeilijk, maar je moet wel overal aan denken. Als je één ding bent vergeten, loopt je hele excursie in de soep. Wat dus heel belangrijk is, is dat je kunt vertrouwen op je groepsgenoten, maar je blijft eindverantwoordelijke voor de eigen klas.

En de kinderen werken allemaal met computers. Elke school heeft zowat wel een computerlokaal en ook een paar computers in de klassen zelf. De kinderen zitten er elke dag op om bijvoorbeeld woordpakket/dictee goed te leren. En langzamerhand krijgt ook elk lokaal een digitaal schoolbord! Zo gaaf dat ding
    Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelen ! Maar je voelt je wel behoorlijk lullig als je dan een ouder vergeet ofzo Zo'n Smartboard lijkt me idd wel tof, die man op de PABO vertelde daarover. Ben zelf aardig vaardig met de PC dus ik vind de automatisering in de klas wel tof

Ik hoorde tijdens mijn informatiegesprek ook van een opdracht dat je in een groep van 8 man een fictieve school moet opzetten of iets dergelijks. Dat lijkt me ook wel grappig (en moeilijk). Wel leerzaam!
    pi_66554044
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:37 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelen ! Maar je voelt je wel behoorlijk lullig als je dan een ouder vergeet ofzo Zo'n Smartboard lijkt me idd wel tof, die man op de PABO vertelde daarover. Ben zelf aardig vaardig met de PC dus ik vind de automatisering in de klas wel tof

Ik hoorde tijdens mijn informatiegesprek ook van een opdracht dat je in een groep van 8 man een fictieve school moet opzetten of iets dergelijks. Dat lijkt me ook wel grappig (en moeilijk). Wel leerzaam!
    Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten" !!!!!!! !!!!! Wel ontzettend sneu natuurlijk. Al dat geregel voor niets en de kinderen en ouders waren ook erg teleurgesteld... Tja, dan voel je je enormmm lullig natuurlijk!

Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
    Noot noot.
    pi_66554284
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten" !!!!!!! !!!!! Wel ontzettend sneu natuurlijk. Al dat geregel voor niets en de kinderen en ouders waren ook erg teleurgesteld... Tja, dan voel je je enormmm lullig natuurlijk!

Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
    Leuk idee Goed idee met die dieren. Kan ik misschien ook wat mee... Beter goed gejat dan slecht verzonnen ... nee hoor, ik ga tegen die tijd wel eens kijken met wat voor origineels ik op de proppen ga komen.

Dat dat museum gesloten was, lijkt me idd kut maar aan de andere kant: de ultieme kans om snel iets anders te verzinnen, kun je scoren
    pi_66554315
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:

Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...

Daar loop je na de PABO namelijk enorm tegenaan .
    pi_66554736
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:53 schreef karoltje het volgende:

[..]

Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...

Daar loop je na de PABO namelijk enorm tegenaan .
    Omgang met ouders hebben we ook een portfolio voor. We moeten onszelf dan filmen enzo Bijvoorveeld wat je doet met een agressieve ouders of als een ouder het totaal niet met je eens is, of als je ziet dat het kind thuis verwaarloost of mishandeld wordt, wat je dan doet etc... Leuke portfolio was dat wel! Natuurlijk is een echte situatie heel anders. Ik snap je punt ook wel, maar elke leraar pakt zo'n situatie ook anders aan. Het is dan ook meer handelen op gevoel. Wat doe je als je tijdens de gym een kind met veel blauwe plekken ziet? De ene doet dit, de ander doet dat en weer een ander ziet helemaal niks!

In de LIO krijg je hier wel veel mee te maken, maar elke beginnende leerkracht heeft denk ik wel het gevoel alsof hij/zij in het diepe wordt gegooid. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van ervaring opbouwen! En fouten maken mag natuurlijk!
    Noot noot.
      dinsdag 10 maart 2009 @ 22:40:42 #78
    168804 Buitendam
    Commissaris.
    pi_66916592
    Aardrijkskunde, wat een bitch.
    Wij krijgen het eerste jaar 4 kansen om Aardrijkskunde en Geschiedenis te halen.
    Voor Rekenen en Taal krijgen we 3 kansen.

Rekenen, Taal en Geschiedenis heb ik in 1 keer gehaald, geen vuiltje aan de lucht, maar AK...

Je moet een 5,5 halen voor een voldoende.
    Eerste keer: 5,4.
    Tweede keer: 5,4.
    En vandaag WEER: 5,4.

Wat kan er nou zo moeilijk zijn aan topo en kennis, maar op de een of andere manier ligt het me niet.
    Zuur.
    Dit, dus.
    pi_66924633
    In augustus begin ik met de avondopleiding Pabo te Arnhem
    Iemand die ervaring heeft met deze variant?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2009 09:00:03 ]
    pi_66947949
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 08:59 schreef heaven7 het volgende:
    In augustus begin ik met de avondopleiding Pabo te Arnhem
    Iemand die ervaring heeft met deze variant?
    Weet je al of jij ook voor die subsidieregeling in aanmerking komt?
    pi_66948093
    quote:
    Op dinsdag 10 maart 2009 22:40 schreef Buitendam het volgende:
    Aardrijkskunde, wat een bitch.
    Wij krijgen het eerste jaar 4 kansen om Aardrijkskunde en Geschiedenis te halen.
    Voor Rekenen en Taal krijgen we 3 kansen.

Rekenen, Taal en Geschiedenis heb ik in 1 keer gehaald, geen vuiltje aan de lucht, maar AK...

Je moet een 5,5 halen voor een voldoende.
    Eerste keer: 5,4.
    Tweede keer: 5,4.
    En vandaag WEER: 5,4.

Wat kan er nou zo moeilijk zijn aan topo en kennis, maar op de een of andere manier ligt het me niet.
    Zuur.
    AK is ook een kutvak
    Noot noot.
    pi_66948104
    Ik heb gemaild met de Pabo maar ze vertelden me dat slechts mensen die geen recht meer hebben op stufi daarvoor in aanmerking komen. Ik ben 23 jaar en ga van MBO naar HBO en heb dus wel recht op stufi Maar ik wilde nog wel gaan mailen hoe het zit als je deeltijd gaat doen.
      donderdag 12 maart 2009 @ 22:04:59 #83
    174925 Judeljuud
    pi_66988153
    Dat is klote Buitendam! Bij mijn pabo hebben ze dat soort toetsen helemaal niet...
    pi_66991207
    Ik kreeg een mailtje dat ik een assessment 'cadeau' krijg.
    pi_67037828
    Hoeveel tijd zijn jullie eigenlijk kwijt met het voorbereiden van de lessen? En hoeveel verschilt dat per groep?

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat groep 7 veel meer voorbereidingstijd vergt dan groep 3, omdat de stof van groep 3 zó eenvoudig is dat je dat haast gewoon ter plekke kunt oppakken.
    pi_67039491
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 13:54 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Hoeveel tijd zijn jullie eigenlijk kwijt met het voorbereiden van de lessen? En hoeveel verschilt dat per groep?

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat groep 7 veel meer voorbereidingstijd vergt dan groep 3, omdat de stof van groep 3 zó eenvoudig is dat je dat haast gewoon ter plekke kunt oppakken.
    Dat is ook het gevaar wat de meeste stagiaires ervaren als ze bijvoorbeeld een groep 3 hebben. De stof is idd zo ontzettend makkelijk, dus je bent geneigd om 1 oplossingsstrategie aan te bieden. Voor de leerkracht is het makkelijk, maar voor sommige kinderen is het echt nog heel moeilijk. Dus je moet van te voren jezelf allemaal vragen stellen (Bij iedere groep is dat.)

- Wat nou als alle kinderen het na 5 minuten snappen? Heb ik dan een verrijking van de stof?
    - Wat nou als de kinderen mijn uitleg niet snappen en zelf met een andere oplossing komen?
    - Wat nou als niemand het snapt?
    - Wat nou als de helft het snapt?
    - Welke kinderen zouden wel eens problemen met bijvoorbeeld opgave 4 hebben?
    - Hoe ga ik die kinderen dan helpen?
    - Wat nou als er kinderen zijn die opgave 4 met twee vingers in de neus maken? Heb ik dan voor die betreffende opgave wel wat diepere leerstof?
    - Wie zet ik wel in een instructiegroepje en wie juist niet?
    - Wie hebben er meer aandacht nodig? De zwakkeren of juist de slimmeren? (Die fout wordt heel vaak gemaakt. De slimme kinderen worden vaak 'vergeten')

En vergeet niet: Groep 3 is een hele overgang voor de kinderen. In groep 1 en 2 mogen ze nog veel spelen en veel opstaan van hun stoel om lekker in de poppenhoek ofzo te spelen. In groep 3 moeten ze al best wel lang op een stoel zitten en dat is voor veel kinderen best moeilijk merk ik Vooral voor de wat drukkere kinderen

Natuurlijk ken je na verloop van tijd de kinderen door en door en weet je precies wat elk kind in zijn of haar mars heeft, maar toch is het goed om nog af en toe bij deze vragen stil te staan. Ik zie dat nu ook veel te weinig eerlijk gezegd

Voorbereiding van de lessen is ongeveer een dag van te voren, want dan kun je nog alle materiaal klaarzetten of spulletjes meenemen van huis Vinden de kinderen altijd leuk
    Noot noot.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 20:30:11 #87
    174925 Judeljuud
    pi_67049744
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 14:47 schreef Jojoortje het volgende:
    Natuurlijk ken je na verloop van tijd de kinderen door en door en weet je precies wat elk kind in zijn of haar mars heeft, maar toch is het goed om nog af en toe bij deze vragen stil te staan. Ik zie dat nu ook veel te weinig eerlijk gezegd
    Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?
    pi_67049917
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 20:30 schreef Judeljuud het volgende:

[..]

Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?
    Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.
    Noot noot.
    pi_67051111
    Ja, 2e jaars

Voltijd, Hogeschool INholland

Over de opleiding negatief, de stage is echt geweldig!

Momenteel loop ik stage in groep 6/7, pittig maar erg leuk

Ik denk dat ik voor de middenbouw ga, dan heb ik meer het gevoel dat ik de kinderen wat leer (anders dan knippen/plakken en dan zijn de kinderen nog niet zo bijdehand.

Gelukkig wel, zoals al eerder gezegd is de taaltoets heel goed te doen, de rekentoets is wat pittiger maar ook wel te doen.
    pi_67052546
    @ x230: Super dat je nu al een combinatiegroep hebt. Daar leer je ontzettend veel van. Ik ken ook studenten die in hun LIOtijd ineens een combinatieklas kregen en die wisten bij God niet wat er allemaal bij kwam kijken
    Noot noot.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 21:58:56 #91
    174925 Judeljuud
    pi_67052592
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 20:35 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.
    Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.
    pi_67052773
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 21:58 schreef Judeljuud het volgende:

[..]

Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.
    Ho ho ho

Ja klopt, dat waren bij ons ook grote frustraties in het 1e en 2e jaar. (Moesten we 3 keer wisselen in een schooljaar ) Begin je de kinderen net een beetje te kennen, moet je alweer wisselen.
    Noot noot.
    pi_67080358
    Ja het is echt super! Ik leer ontzettend veel.
    De klas beschikt ook over twee lokalen, verbonden met een schuifwand. Heel vaak neem ik een van de klassen mee naar de andere lokaal en geef daar les terwijl mijn mentor dan de andere groep les geeft in het andere lokaal.
    Deze week stageweek! Ik heb er zin in.

Ik wissel ook om het halfjaar van stageklas en dan het liefst ook van bouw. Zelf heb ik hier geen problemen mee, ik kom van de HAVO dus had nul-ervaring. Nu heb ik stage gelopen in groep 2, 4, 5 en nu dus in 6/7.
    pi_67254862
    Ja, vierdejaars.
    Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
    ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
    ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
    pi_67255127
    Oeh dan ben je bijna klaar!
    pi_67469602
    Ja

Ik doe voltijd op WIndesheim.

Wat zijn je ervaringen?
    De stages vind ik leuk, de lessen spreken me niet zo aan.
    Sommige vakken zijn ontzettend interessant (Pedagogiek, Communicatie) andere vakken vind ik helemaal niks (Beeldende vorming, Muziek)

Ja, ik heb in groep 4 stage gelopen en loop op dit moment stage in groep 6.

Zeker weten de bovenbouw. Kleuters vind ik onwijs schattig, maar niet 30 tegelijk en 6 uur per dag.
    Groep 3/4 spreekt de stof me niet zo aan.

Ik heb beide in 1x gehaald. Taaltoets was goed te doen, rekentoets vond ik lastiger.
    pi_67469633
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 22:14 schreef Svensational het volgende:
    Ja, vierdejaars.
    Leuke LIOstage?
    Noot noot.
    pi_67469935
    Ik heb geen Lio
    pi_67487251
    Wrom??
    pi_67488436
    Gewoon, dat doen ze niet meer.
      maandag 30 maart 2009 @ 19:18:53 #101
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_67554943
    Kunnen jullie vertellen wat er nou zo pittig was aan de rekentoets? Is het het hoofdrekenen zelf, of de staartdelingen die moeilijk zijn, of.......

Ik wil me graag goed voorbereiden even oefenen met een goed rekenprogramma op mijn iPhone

En nog even een tweede vraag: is er ook zij-instroom mogelijk in Breda? Op de site van Avans kom ik dat niet tegen maar wie weet? Mensen die sowieso ervaring hebben met het zij-instroomtraject?

(wil dus zeggen dat je al direct kunt gaan werken op een basisschool en daarnaast de opleiding volgt)

[ Bericht 32% gewijzigd door Flappe-du-Pomme op 30-03-2009 19:26:49 ]
      donderdag 9 april 2009 @ 22:06:06 #102
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
      donderdag 9 april 2009 @ 22:09:17 #103
    163094 Ladidadida
    pi_67878761
    De rekentoets is lastig omdat je eerst 15 sommen in een kwartier moet maken, zonder pen/papier, en de rest op de computer moet.
      donderdag 9 april 2009 @ 22:40:36 #104
    174925 Judeljuud
    pi_67879923
    quote:
    Op donderdag 9 april 2009 22:09 schreef Ladidadida het volgende:
    De rekentoets is lastig omdat je eerst 15 sommen in een kwartier moet maken, zonder pen/papier, en de rest op de computer moet.
    Ja, dat vond ik ook heel lastig! Dat het zo snel uit je hoofd moet!
    Verder vond ik de variatie best rot: steeds verschillende sommen door elkaar heen.
    Vlak na de toets heb ik iemand gemaild met wat vragen die ik me nog kon herinneren.
    Lang leve de zoekfunctie in hotmail!

Wat vragen die ik kreeg tijdens de toets:

* Noem een kwadraat tussen 901 en 1000 (961)
    * 37,5% van 700 =
    * Ik heb gedeeld door 6, maar ik had er er ook net zo goed 45 van af kunnen trekken. Welk getal is het?
    * Henk is 61 jaar. Hij heeft 4 zonen, Piet is twee keer zo oud als Theo, Theo is twee keer zo oud als Evert. Wim is vijf jaar ouder dan Evert. Samen zijn ze even oud als hun vader. Hoe oud is Wim? (deze vraag klopt niet precies, maar dan heb je een idee)
    * De inhoud van een ronde pedaalemmer moest je uitrekenen
    * De schaduw van een kerk moest je uitrekenen op basis van de schaduw van een stok in de grond.
    * Jan kreeg 15% korting en hoefde maar *** te betalen. Reken uit hoeveel hetoorspronkelijke bedrag was.
    * Een wielrenner fietst **meter per seconde. Reken uit hoeveel km per uur hij fietst.
    * De inhoud van een huis berekenen inclusief het puntdak.

Ik kan zo even niet veel meer verzinnen. Ik heb veel staartdelingen gemaakt en ook veel verhoudingstabellen gebruikt. Let er ook goed op dat je rekenmachine icoontje (dat bij sommige vragen verschijnt) in de rechterbovenhoek opmerkt, want dat scheelt veel tijd hahaha...

Misschien dat je zo een beetje een idee hebt Flappe-du-Pomme?
      donderdag 9 april 2009 @ 22:42:15 #105
    174925 Judeljuud
    pi_67879975
    Oh, en natuurlijk breuken en kommagetallen vermenigvuldigen en delen. Mijn favoriete sommen!
      donderdag 9 april 2009 @ 22:45:54 #106
    163094 Ladidadida
    pi_67880111
    Precies, en dan dus op de computer enkel het juiste antwoord invoeren, waarbij het dus niet gaat om manier van uitrekenen, maar puur om het correcte getal. Dat vond ik er persoonlijk wel verrot aan.
      donderdag 9 april 2009 @ 22:47:35 #107
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_67880176
    quote:
    Op donderdag 9 april 2009 22:40 schreef Judeljuud het volgende:

[..]

Ja, dat vond ik ook heel lastig! Dat het zo snel uit je hoofd moet!
    Verder vond ik de variatie best rot: steeds verschillende sommen door elkaar heen.
    Vlak na de toets heb ik iemand gemaild met wat vragen die ik me nog kon herinneren.
    Lang leve de zoekfunctie in hotmail!

Wat vragen die ik kreeg tijdens de toets:

* Noem een kwadraat tussen 901 en 1000 (961)
    * 37,5% van 700 =
    * Ik heb gedeeld door 6, maar ik had er er ook net zo goed 45 van af kunnen trekken. Welk getal is het?
    * Henk is 61 jaar. Hij heeft 4 zonen, Piet is twee keer zo oud als Theo, Theo is twee keer zo oud als Evert. Wim is vijf jaar ouder dan Evert. Samen zijn ze even oud als hun vader. Hoe oud is Wim? (deze vraag klopt niet precies, maar dan heb je een idee)
    * De inhoud van een ronde pedaalemmer moest je uitrekenen
    * De schaduw van een kerk moest je uitrekenen op basis van de schaduw van een stok in de grond.
    * Jan kreeg 15% korting en hoefde maar *** te betalen. Reken uit hoeveel hetoorspronkelijke bedrag was.
    * Een wielrenner fietst **meter per seconde. Reken uit hoeveel km per uur hij fietst.
    * De inhoud van een huis berekenen inclusief het puntdak.

Ik kan zo even niet veel meer verzinnen. Ik heb veel staartdelingen gemaakt en ook veel verhoudingstabellen gebruikt. Let er ook goed op dat je rekenmachine icoontje (dat bij sommige vragen verschijnt) in de rechterbovenhoek opmerkt, want dat scheelt veel tijd hahaha...

Misschien dat je zo een beetje een idee hebt Flappe-du-Pomme?
    Ik krijg wel een idee ja, en ik krijg ook wel het idee dat ik nog flink moet gaan oefenen

Thx !
      donderdag 9 april 2009 @ 22:56:50 #108
    174925 Judeljuud
    pi_67880555
    quote:
    Op donderdag 9 april 2009 22:47 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Ik krijg wel een idee ja, en ik krijg ook wel het idee dat ik nog flink moet gaan oefenen

Thx !
    Ik denk ook dat veel mensen denken 'die zielige Pabo-studentjes zijn gewoon dom', maar het is echt even flink oefenen. Ik heb hem pas de derde keer gehaald met behulp van een aantal bijlessen van een leerkracht uit groep 7 en werkboekjes uit groep 7/8. En ik had hem na de zomervakantie dus ik had toen ook gewoon de tijd om te oefenen. Maar er zijn heel veel goede boeken die je kunnen helpen bij het maken van de toets. Ik heb zelf veel gehad aan 'Rekenwijzer' en de daarbij behorende website: http://www.thiememeulenho(...)ina.asp?pagkey=52556

Verder helpt het ook om 'handig' te leren rekenen. Bijvoorbeeld bij lastige vermenigvuldigingen kun je verdubbelen & halveren: 5 x 18 is hetzelfde als 10 x 9 = 90. Dat soort dingen maken je een stuk vlotter! Dat was in mijn geval wel nodig, want ik ben echt een doos.
    pi_67882395
    Ik heb vóór de pabo een 'reken' opleiding gedaan dus eigenlijk was het voor mij wel te doen. De eerste keer haalde ik 'maar' 88 punten. Puur en alleen omdat iedereen en vooral mijn leraar maar zei dat het zo moeilijk is en dat je 1,5 uur op de toppen van je kunnen moet lopen omdat het een adaptieve toets is. Deze past zich aan aan je niveau en houd je dan op je top. Voor mij is dit dus echt onzin. De eerste keer ben ik dus vol met zenuwen door die hoofdreken vragen gerost. Deze had ik binnen 10min. af maar wel teveel fout... Bij mijn tweede poging wist ik wat beter wat het hele circus inhield, ben ik er vol rust in gegaan en heb toen 140 punten behaald. Zo had ik direct genoeg voor de propedeusenorm van mijn school.
    quote:
    Op donderdag 9 april 2009 22:56 schreef Judeljuud het volgende:

[..]

want ik ben echt een doos.
    Over dozen gesproken, leer goed hoe je inhouden moet berekenen. Ik heb 2 zwembaden, 3 aquaria en enkele vrachtwagens moeten vullen.
    pi_67886544
    Advies bitte! Omdat ik onderwijsassistent heb gedaan kan ik wat vrijstellingen krijgen en mag ik, ipv augustus, in februari beginnen en zo in het 2e gedeelte van het jaar wat in augustus start instromen. Betekent wel dat ik rekenen en taal en wereldoriëntatie in het laatste half jaar moet doen en het dus allemaal moet halen (nouja, wereldoriëntatie mag je meenemen maar dan heb je achterstand dus niet wenselijk). Het scheelt me wel de helft van het collegegeld (ik moet alles zelf betalen) en ik heb nog wat meer redenen waardoor februari wel erg goed uitkomt. Maar is dit wel verstandig? Ik heb geen idee.. Ik heb onderwijsassistent wel behoorlijk op mijn sloffen gedaan zeg maar maar van het niveau van HBO heb ik geen idee.
    pi_68923113
    Ik zou er voor gaan

Ik ging vandaag even een toets afnemen in de lerarenkamer met een leerling van mij uit groep 5. Komen er 2 grietjes van de kleuters naar mij toe, want eentje was er jarig en moest dus op de kaart schrijven.
    Gingen ze weer weg, legt de jongen zijn hand op mijn hand en zegt: "Wat zijn ze leuk op die leeftijd hč juf?"

Wat een heldenuitspraak
    Noot noot.
    pi_69326259
    Ik ben ook bijna een PABO studente
    Smile Bigger!
    The world needs it!
    pi_69368535
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 16:00 schreef limbolandjgirl het volgende:
    Ik ben ook bijna een PABO studente
    Leuk! Waar ga je de opleiding volgen?
    Noot noot.
    pi_69409377
    Dag allemaal,

Ook ik heb me verdiept in de deeltijdvarianten. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen het tweejarige traject en het zij-instroom traject, dat ook twee jaar duurt

Moet je voor het zij-instroom traject veel meer ervaring hebben oid?
    pi_69412607
    Voor het 2 jarige traject kom je alleen in aanmerking als je een eerdere HBO opleiding hebt afgerond.
    pi_69414827
    Ik dacht dat dat voor beide trajecten gold.
    Ik heb al een HBO diploma, maar weet nu niet wat de beste weg zou zijn. (ik heb de hogeschool ook al gemaild, maar misschien dat hier mensen met ervaring zitten)
      dinsdag 26 mei 2009 @ 18:10:01 #117
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_69425293
    Klopt Rianne, ook zij-instroom is een 2-jarig traject. Verschil is dat je in dat geval al in dienst bent van een school als leerkracht. Je staat dan dus ook al zelfstandig voor de klas.

In het "gewone" tweejarige traject ben je stagiaire en dus niet in dienst van een school.

Voor zij-instroom moet je dus solliciteren en worden aangennomen als zij-instromer.

Voor beiden heb je een HBO-diploma nodig.
      dinsdag 26 mei 2009 @ 21:36:38 #118
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_69433501
    Anywayz,

Weet iemand hier nog een goede site om je rekenskills te oefenen? Ik ben niet bang voor de taaltoets maar voor het rekenen... en aangezien ik de deeltijd ga doen, ga ik er maar niet vanuit dat ik er veel les in zal krijgen.

Hier al mensen bijna afgestudeerd? Hoe ziet de arbeidsmarkt er voor jullie uit, nu?
    pi_69435017
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 21:36 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Anywayz,

Weet iemand hier nog een goede site om je rekenskills te oefenen? Ik ben niet bang voor de taaltoets maar voor het rekenen... en aangezien ik de deeltijd ga doen, ga ik er maar niet vanuit dat ik er veel les in zal krijgen.

Hier al mensen bijna afgestudeerd? Hoe ziet de arbeidsmarkt er voor jullie uit, nu?
    De vraag naar leerkrachten is alleen maar aan het toenemen, dus mooi voor ons!
    Vooral in het westen is er een grote vraag, maar no way dat ik naar het westen verhuis

Hier rekentoets:

http://www.tomkooij.nl/downloads

Noot noot.
    pi_69635836
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 23:27 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Leuk! Waar ga je de opleiding volgen?
    In Sittard!

*vult vragenlijstje ff in*

Bijna!

Voltijd. Fontys Hogescholen Sittard :d

Wat zijn je ervaringen?
    Nog geen. Maar dat komt wel.

Nee

Ik DENK groep 4-5-6-7 ong.
    Of de kleuters! (lekker knutselen! )

Nog niet..
    Smile Bigger!
    The world needs it!
    pi_69641368
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 15:42 schreef limbolandjgirl het volgende:

[..]
    (lekker knutselen! ) handvaardigheid

En natuurlijk welkom in dit topic
      dinsdag 2 juni 2009 @ 23:46:53 #122
    174925 Judeljuud
    pi_69653036
    Ik ga me specialiseren in het jonge kind (vooral vanwege mijn zwakke rekenvaardigheden ), maar het oude kind lijkt me eigenlijk ook best leuk. Waarin kunnen jullie specialiseren? Hebben jullie ook maar twee opties?
    pi_69653589
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 23:46 schreef Judeljuud het volgende:
    Ik ga me specialiseren in het jonge kind (vooral vanwege mijn zwakke rekenvaardigheden ), maar het oude kind lijkt me eigenlijk ook best leuk. Waarin kunnen jullie specialiseren? Hebben jullie ook maar twee opties?
    Bij ons is het veranderd. Wij moesten in het 3e jaar kiezen tussen onderbouw, middenbouw en bovenbouw.
    Noot noot.
      woensdag 3 juni 2009 @ 01:27:22 #124
    174925 Judeljuud
    pi_69654848
    Ja, dat is beter! Ik kan nu in het derde jaar alleen maar jonge/oude kind kiezen. Echt stom, want ik zou eerder voor de middebouw gaan! Maar waarvoor heb jij gekozen en bevalt het?
    pi_69655521
    quote:
    Op woensdag 3 juni 2009 01:27 schreef Judeljuud het volgende:
    Ja, dat is beter! Ik kan nu in het derde jaar alleen maar jonge/oude kind kiezen. Echt stom, want ik zou eerder voor de middebouw gaan! Maar waarvoor heb jij gekozen en bevalt het?
    Ik heb voor middenbouw gekozen, puur omdat je anders een beperkt beeld krijgt denk ik Stel, je hebt voor bovenbouw gekozen en je krijgt groep 3 Dan is die overgang echt groot. Ik heb nu een breder beeld!
    Bevalt goed!
    Noot noot.
      woensdag 3 juni 2009 @ 18:02:05 #126
    174925 Judeljuud
    pi_69672799
    Nou ja, van wat ik heb gehoord is het niet zo dat je na je opleiding aan een bepaalde bouw vast zit ofzo. Het komt vaak voor dat mensen tóch nog switchen uiteindelijk. Zelf ben ik bang dat ik straks alleen maar bezig ben met de didactiek en niet met inhoud. Snap je?

Nu ik stage loop in groep 6-7-8 merk ik dat mijn eigen kennis ook vergroot wordt en dat is wel leuk om te merken. Maar toch ook daardoor had ik weer mijn twijfels, want ik zit nu iedere les bijna in te studeren. Maar goed...ik heb dus gekozen voor het jonge kind...ik moet nu toch écht ophouden met twijfelen. Haha!

Tóch vind ik het wel errug vreemd dat mijn pabo maar twee mogelijkheden biedt. Baal ik van!
    pi_69673500
    quote:
    Op woensdag 3 juni 2009 18:02 schreef Judeljuud het volgende:
    Nou ja, van wat ik heb gehoord is het niet zo dat je na je opleiding aan een bepaalde bouw vast zit ofzo. Het komt vaak voor dat mensen tóch nog switchen uiteindelijk. Zelf ben ik bang dat ik straks alleen maar bezig ben met de didactiek en niet met inhoud. Snap je?

Nu ik stage loop in groep 6-7-8 merk ik dat mijn eigen kennis ook vergroot wordt en dat is wel leuk om te merken. Maar toch ook daardoor had ik weer mijn twijfels, want ik zit nu iedere les bijna in te studeren. Maar goed...ik heb dus gekozen voor het jonge kind...ik moet nu toch écht ophouden met twijfelen. Haha!

Tóch vind ik het wel errug vreemd dat mijn pabo maar twee mogelijkheden biedt. Baal ik van!
    Zeg ik toch ook niet. Zeg alleen dat je met middenbouw wat breder georienteerd bent. Na je opleiding zit je zeker niet aan een bepaalde bouw vast, dat kan ook nooit. Idd jammer dat het bij jullie niet onderverdeeld is in 3 groepen
    Noot noot.
      woensdag 3 juni 2009 @ 19:29:42 #128
    174925 Judeljuud
    pi_69675491
    Ja dat zei je ook niet...volgens mij was het meer om mezelf gerust te stellen!
    pi_69677883
    Noot noot.
      Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 17 juni 2009 @ 18:42:12 #130
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_70104981
    - Jazeker, derde jaars.
    - Voltijd in Haarlem.
    - Ik ben er weinig te vinden, het niveau is dramatisch laag maar door de hoeveelheid werk is het toch wel pittig te noemen. Ik moet zeggen dat je als man toch wel in een mindere positie bent op de PABO.
    - Boel groepen al gehad, van 1/2 tot 8, nu aan het afsluiten bij groep 8.
    - Bovenbouw sowieso.
    - Uiteraard, twee vingers in de neus.

Tevens versneld gedaan maar nu vanwege topsport status loop ik tegen dingen aan waar ik gewoon geen tijd meer voor heb, kunstdossiers, en dat soort onzin.

# En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen!
    [b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
    [i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
    pi_70120590
    Hoi,

Gisteren op een open dag geweest en ik ben bijna zeker dat ik de tweejarige deeltijd ga doen.

Heb nog wel wat onzekerheden... Ik bedoel, ik was niet in alle vakken goed, ik vond handvaardigheid bijvoorbeeld niet bepaald leuk. Leren ze je op de Pabo dan wel hoe je dingen moet uitleggen, ookal ben je er zelf niet goed in?
    En op zo'n schoolbord schrijven en vooral tekenen lijkt me toch best lastig

Maar ja, ik neem aan dat je dat soort dingen wel kunt oefenen?
    pi_70120917
    Leuk Rianne!

Ik had dat ook in het begin. Ik was altijd bang voor rekenen geven aan de kinderen, aangezien dat niet mijn sterkste punt was. Ook handvaardigheid vond ik maar zo zo, aangezien ik niet echt creatief ben

Je leert op de opleiding hoe je lessen leuk kunt maken voor de kinderen, zelfs een rekenles! Als ik dan zie dat veel kinderen rekenen helemaal niet meer erg vinden, dan geeft dat mij veel voldoening, aangezien ik rekenen vroeger echt verschrikkelijk vond.

En bij handvaardigheid krijg je ook tips hoe je het beste een les kunt aanpakken, maar daar heb je ook hele goeie boeken voor, zoals 'Moet je doen'.

Wij kregen ook schrijflessen op de PABO, we moesten daar zelfs een portfolio van maken. Je oefent je schrijfschrift, blokschrift en het recht leren schrijven van zinnen onder elkaar zonder dat je schuin gaat schrijven. (Die neiging heb je echt heel snel ) Maar het is vooral een kwestie van oefenen. Maar ja... was ik het gewone schoolbord gewend, komen ze nu aan met het digitale schoolbord.. Moet ik weer wennen! Maar dat ding is wel supervet
    Noot noot.
    pi_70134709
    Bedankt voor je reactie Jojoortje! Dit motiveert me nog meer
      Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 18 juni 2009 @ 16:04:33 #134
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_70135307
    Sowieso zal ik de deeltijd gaan doen, de voltijd is alleen maar een deeltijd opleiding maar dan uitgespreid over 4 jaar
      donderdag 18 juni 2009 @ 18:13:13 #135
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_70140022
    Waar ga jij de deeltijd doen, Rianne? In Breda toevallig?

Ik wel en ik heb er zin an!

Alleen ik vrees die verrekte rekentoets Ik heb ook te weinig vakantiedagen (zeg maar gerust geen) om de cursus in de zomer te gaan volgen. Maar ja, uit een boekje zal ik het ook wel kunnen leren. Ik ken die trucjes niet meer zo goed. Staartdelingen moet ik me ook weer helemaal eigen gaan maken ben ik bang.

Ik vind dat digitale schoolbord wel helemaal geweldig!
    pi_70140200
    Ik ga naar Leiden. Ben wel blij dat ze daar geen eindscriptie hebben. Alleen is het alternatief een eindassesment waarbij er iemand 2 dagen komt kijken in de klas als ik ergens zenuwachtig voor zou zijn...

Ik heb begrepen dat we in Leiden eerst nog 9 weken gewoon "rekenles" krijgen in de colleges en daarna pas de rekentoets krijgen. En dan is er nog mogelijkheid om te herkansen met meer lessen als voorbereiding, dus ik denk dat het wel goed komt.... En maar veel braintrainen op de Nintendo DS

Kennen jullie ook paboforum.nl? Vind ik ook wel een handig forum om ervaringen te lezen e.d.
      donderdag 18 juni 2009 @ 18:23:03 #137
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_70140295
    quote:
    Op donderdag 18 juni 2009 18:19 schreef Rianne84 het volgende:
    Ik ga naar Leiden. Ben wel blij dat ze daar geen eindscriptie hebben. Alleen is het alternatief een eindassesment waarbij er iemand 2 dagen komt kijken in de klas als ik ergens zenuwachtig voor zou zijn...

Ik heb begrepen dat we in Leiden eerst nog 9 weken gewoon "rekenles" krijgen in de colleges en daarna pas de rekentoets krijgen. En dan is er nog mogelijkheid om te herkansen met meer lessen als voorbereiding, dus ik denk dat het wel goed komt.... En maar veel braintrainen op de Nintendo DS

Kennen jullie ook paboforum.nl? Vind ik ook wel een handig forum om ervaringen te lezen e.d.
    Oh die lessen zijn wel handig ja! Hopelijk krijg ik die ook!

Ik heb al wel een schema gezien van hoe de opleiding er globaal uit ziet. Echt leuk hoor. 4 verschillende stages in 2 jaar, leuke vakken...

Dat forum kende ik nog niet, ga ik zeker ff kijken!
    pi_70140836
    Ja wij krijgen ook 4 stages in 2 jaar

hoe doe jij het eigenlijk met je werk ernaast?
    Ik denk dat ik weer oproepwerk ga doen in de kinderopvang zodat ik mn werk kan aanpassen op school en niet andersom.
      donderdag 18 juni 2009 @ 18:47:15 #139
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_70141036
    quote:
    Op donderdag 18 juni 2009 18:40 schreef Rianne84 het volgende:
    Ja wij krijgen ook 4 stages in 2 jaar

hoe doe jij het eigenlijk met je werk ernaast?
    Ik denk dat ik weer oproepwerk ga doen in de kinderopvang zodat ik mn werk kan aanpassen op school en niet andersom.
    Ik blijf "gewoon" 24 uur werken als P&O-adviseur. Wordt wel flink werken denk ik. Maar ik werk verder gewoon regelmatig dus ik denk dat ik het wel kan combineren. Zoals het er nu naar uit ziet ga ik op dinsdag en donderdag stage lopen. Dat zijn ook de schoolavonden. Dus zodoende hoop ik er een beetje uit te komen...

Maar denk je niet dat je juist veel meer hebt aan een vast contract met vaste dagen, dan aan een oproepcontract? Want anders moet je misschien wel vaak nee verkopen? Of denk je dat dat wel meevalt?
      vrijdag 19 juni 2009 @ 20:39:40 #140
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_70178489
    Echt een tof forum, dat www.paboforum.nl! ga hem zo effe in de OP zetten!

Ik ga er ook zeker registreren zodra ik begonnen ben

Valt me op dat echt iedereen hun stage helemaal geweldig vindt. Ik ben nog geen uitzondering tegengekomen!
    pi_70308951
    quote:
    Op donderdag 18 juni 2009 15:52 schreef Rianne84 het volgende:
    Bedankt voor je reactie Jojoortje! Dit motiveert me nog meer
    Noot noot.
      dinsdag 23 juni 2009 @ 23:39:42 #142
    215495 Knutknuttsson
    Rood-Wit-Rood
    pi_70309079
    Wat maken jullie je toch druk over die rekentoets! Is er iemand bij die hem niet heeft gehaald dan?? Of de taaltoets?
    And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
    pi_70309402
    Wat ik trouwens wel erg jammer vind, is dat je toetsen krijgt over dingen die echt nergens over gaan. We moesten voor aardrijkskunde bijvoorbeeld begrippen kennen die je een dag later alweer vergeten was.

Ik heb liever vragen over de praktijk zelf, bijvoorbeeld hoe je een handelingsplan maakt of hoe je een leerling het beste kunt helpen die het automatiseren van de keersommen nog niet doorheeft. Deze problemen krijg je zeker weten in je stage

De school en de opdrachten zijn prut
    Maar de stages (ligt trouwens ook aan de school) zijn super!

Ik heb bijvoorbeeld in het eerste jaar en het eerste kwartiel echt getroffen met mijn mentor (= groepsleerkracht). Zij gooide me er gewoon voor en moest echt alles doen. Natuurlijk maakte ik fouten, maar dat is niet erg, want de volgende keer weet ik hoe ik dat moet vermijden. Terwijl de anderen liever achterin de klas zitten en liever observeren en af en toe een beetje gingen voorlezen, ging ik liever echt lessen achter elkaar geven. Natuurlijk moet je daar ontzettend veel voor voorbereiden, maar daar leer je zo ontzettend veel van!

Je hebt ook stages (of groepsleerkrachten) die je totaal geen ruimte geven. Heb ook wel gehad dat ik alleen mocht kopieren, koffie halen en nakijken En dan krijg je opeens een stagebezoek van je opleider van de school en dan ben je zooo zenuwachtig, dat je de hele les verprutst. Komt alleen omdat je in die groep haast nog nooit een les hebt gegeven, dus je weet niet hoe de kinderen op je gaan reageren

Dingen die het echt de moeite waard waren, was bijvoorbeeld in mijn 2e jaar. Ik had een hele drukke groep, met vooral drukke jongens. Één jongen had ontzettend ADHD (en nog wel meer stoornissen) en werd later ook verwezen naar het speciaal onderwijs. Hij zat ook meer op de gang dan in de klas, omdat de leerkracht het ook al opgegeven. Ik stuurde hem ook wel eens naar de gang en toen dacht ik bij mezelf nog van, pffff wat ben ik eigenlijk gemeen! Een jongen constant op de gang zetten is eigenlijk best zielig Maar toch had ik op de één of andere manier een klik met hem.

Die klik werd bevestigd toen ik opeens op mijn stagedag moest invallen in het lokaal er naast. De leerkracht was plotseling ziek geworden en ik werd er voor gegooid. Nu was ik bezig met rekenen bij die onbekende klas en zag mijn drukke leerling alweer op de gang zitten. Hij keek door het raampje en deed echt zo:
    Hij gooide de deur open en riep door de hele klas: JULLIE HEBBEN ONZE JUF VAN MIJ AFGEPAKT!!! En hij smeet de deur weer dicht. Eigenlijk moest ik boos worden, maar vond het wel een moment.

Ook bij mijn afscheid gaf hij mij een heeeeeeele dikke knuffel en wilde mij niet meer loslaten. Ik zal die jongen echt nooit vergeten!
    Noot noot.
    pi_70309522
    quote:
    Op dinsdag 23 juni 2009 23:39 schreef Knutknuttsson het volgende:
    Wat maken jullie je toch druk over die rekentoets! Is er iemand bij die hem niet heeft gehaald dan?? Of de taaltoets?
    Nou ja, vergeet niet dat je op de middelbare school helemaal niks meer met hoofdrekenen te maken hebt he Dus 5/6 jaar lang doe je alles met een rekenmachine en dan moet je opeens bij die toets kunnen hoofdrekenen

Heb hem wel gehaald hoor
    Noot noot.
      woensdag 24 juni 2009 @ 22:57:04 #145
    174925 Judeljuud
    pi_70342524
    Ik heb hem de derde keer pas gehaald. En die van het tweede jaar nog niet...

School en opdrachten zijn inderdaad prut. Vooral omdat je veel dingen moet maken die je eigenlijk direct in de vuilnisbak kunt flikkeren. Spul waar je uuuuuuuuuuuren aan hebt gezeten voor een G, waarvan je weet dat je het nooit meer gaat gebruiken.

Ik wilde deze periode echt heel graag een dagdeel voor de klas, maar op de school waar ik stage loop kan dat helaas niet. Hopelijk kan ik dat volgend jaar gaan doen. Nu geef ik één of twee lessen en de rest van de dag hang ik er een beetje bij. Beetje nakijken enzo.

Weet je wat grappig is...iemand van de examencommissie bij ons op school zei dat er geen enkele pabo meer een middenbouw-specialisatiemogelijkheid heeft.
      woensdag 24 juni 2009 @ 23:18:23 #146
    215495 Knutknuttsson
    Rood-Wit-Rood
    pi_70343242
    Wat onzinnige opdrachten betreft kan je inderdaad beter even doorbijten. Daar zit de PABO namelijk vol mee . Zo heb ik ooit een diaserie in elkaar moeten zetten. Moesten we het geluid op een cassetebandje opnemen!
    In de klas werkten we al met laptop, beamers, powerpoint en dat soort werk. Werden we even 20 jaar terug in de tijd gegooid! En waarom
    pi_70343569
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 22:57 schreef Judeljuud het volgende:
    Weet je wat grappig is...iemand van de examencommissie bij ons op school zei dat er geen enkele pabo meer een middenbouw-specialisatiemogelijkheid heeft.
    Mijn PABO wel Heb ook middenbouw gekozen.
    Noot noot.
      woensdag 24 juni 2009 @ 23:42:16 #148
    174925 Judeljuud
    pi_70344067
    Dat is ook wat ik zei, dat iemand op een forum en bla, maar hij zei dat het afgeschaft was door het ministerie van onderwijs. Ondertussen zit ik nog steeds niet op één lijn met mezelf w.b.t. de onderbouwspecialisatie. Heel vervelend. Iedereen uit m'n klas staat verder achter z'n keuze, maar ik ben weer een twijfelkont.
    pi_70353817
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 23:42 schreef Judeljuud het volgende:
    Dat is ook wat ik zei, dat iemand op een forum en bla, maar hij zei dat het afgeschaft was door het ministerie van onderwijs. Ondertussen zit ik nog steeds niet op één lijn met mezelf w.b.t. de onderbouwspecialisatie. Heel vervelend. Iedereen uit m'n klas staat verder achter z'n keuze, maar ik ben weer een twijfelkont.
    Wanneer moet je je defintieve keuze maken? Damn, als ik zou moeten kiezen tussen onderbouw en bovenbouw zou ik ook echt niet weten wat ik zou moeten kiezen
    Noot noot.
      donderdag 25 juni 2009 @ 16:29:38 #150
    174925 Judeljuud
    pi_70363614
    Heb m'n keuze al moeten maken twee weken geleden. Heb voor onderbouw gekozen. Maar ben bang dat het erg op kleuters gericht is. Ik doe wel gewoon dit en dan zie ik wel.
    pi_70372532
    Don't worry, daarna kan je alsnog in midden/bovenbouw aan de slag .
    pi_70372816
    Even een melding tussendoor om jullie gerust te stellen. In mijn klas van 22 personen is er maar 1 die de rekentoets niet heeft gehaald. De taaltoets heeft iedereen in the pocket.
    pi_70372863
    En ik heb mijn propedeuse gehaald binnen het eerste jaar
      Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 26 juni 2009 @ 12:31:30 #154
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_70392238
    Je P niet halen in het eerste jaar is ook wel heel kansloos
      vrijdag 26 juni 2009 @ 16:15:19 #155
    174925 Judeljuud
    pi_70400056
    Gefeliciteerd bakayarou!
    pi_70580101
    Gefeliciteerd!
    Ik heb ook voor het jonge kind gekozen, miste ook de middenbouw optie! Nu wil ik er wel voor zorgen dat ik mijn LIO bij groep 3 of 4 mag lopen. Dan ben ik alsnog heel blij
      Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 2 juli 2009 @ 14:41:19 #157
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_70580217
    LIO in groep 7
      donderdag 2 juli 2009 @ 14:43:06 #158
    68638 Zwansen
    He is so good it is scary...
    pi_70580269
    (36 x 36)/ (36+36+36)

Pittig idd.
    pi_70580270
    LIO in groep 5
    Noot noot.
    pi_70596163
    Hoi hoi
    Ik ben opzoek naar informatie over de deeltijdopleiding PABO in breda en kwam zodoende ook op dit forum terecht. Ik ben van plan om me hiervoor in te schrijven..!
    Ik ben sinds kort afgestudeerd (SPH, avans Breda) en wil nu graag nog de PABO gaan doen. Het enige wat me heel erg aan het twijfelen brengt is de rekentoets omdat ik daar echt een ramp in ben.
    Maar toch wil ik er wel gewoon voor gaan denk ik!
    Het lijkt me leuk om in contact te komen met mensen die ook van plan zijn deze deeltijdopleiding te gaan doen in Breda..!

ik zit normaal gesproken nooit op dit forum, als er mensen zijn die dit lezen en contact met mij willen kunnen mailen naar Marjan2_@hotmail.com

Groetjes..!
    pi_70596215
    Als de rekentoets het enige is wat je tegen houdt, dan zeg ik: Ga er gewoon voor.
    Die rekentoets is zooo overrated eigenlijk. Gewoon een kwestie van oefenen en je haalt hem wel!
    Noot noot.
    pi_70596324
    Onderschat mijn rampzalige niveau qua rekenen niet ..tis echt heel erg.
    Maar bedankt voor je bemoedigende woorden
    Las gelukkig al meer positieve berichten over de rekentoets...dus denk ook dat ik er gwn voor moet gaan..
    Ga dan sowieso ook wel de zomercursus doen (die van augustus)..hopelijk schrikken ze daar niet te erg van mijn rekenniveau hehe
      Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 2 juli 2009 @ 23:16:47 #163
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_70596333
    Sowieso, het hele basis verhaal van rekenen kan je toch stiekem wel?
    pi_70596379
    Geloof me, ze schrikken daar echt niet van. Ze kunnen je stap voor stap helpen en je bent ook met klasgenoten die daar moeite mee hebben, dus je bent sowieso niet alleen!
    Noot noot.
      Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 2 juli 2009 @ 23:19:31 #165
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_70596425
    Al was er bij ons wel een uitval van 14 man na de twee toetsen

* Optimistmode AAN
    pi_70596438
    Volgens mij denkt iedereen terug aan zijn/haar schooltijd als het om de rekentoets gaat. Weinig pedagogisch verantwoorde leerkrachten, onvoldoendes op toetsen en rapporten en weinig steun van de leerkrachten.

Hier is het gelukkig wel anders.
    Noot noot.
    pi_70596478
    quote:
    Op donderdag 2 juli 2009 23:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
    Al was er bij ons wel een uitval van 14 man na de twee toetsen

* Optimistmode AAN

Zullen vast wel veel "Dat haal ik wel ff" gevalletjes bijzitten

Beste manier van leren is dan ook oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Alleen de ene moet net iets langer oefenen dan de ander
    Noot noot.
      donderdag 2 juli 2009 @ 23:37:00 #168
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_70597005
    quote:
    Op donderdag 2 juli 2009 23:11 schreef Summertime2009 het volgende:
    Hoi hoi
    Ik ben opzoek naar informatie over de deeltijdopleiding PABO in breda en kwam zodoende ook op dit forum terecht. Ik ben van plan om me hiervoor in te schrijven..!
    Ik ben sinds kort afgestudeerd (SPH, avans Breda) en wil nu graag nog de PABO gaan doen. Het enige wat me heel erg aan het twijfelen brengt is de rekentoets omdat ik daar echt een ramp in ben.
    Maar toch wil ik er wel gewoon voor gaan denk ik!
    Het lijkt me leuk om in contact te komen met mensen die ook van plan zijn deze deeltijdopleiding te gaan doen in Breda..!

ik zit normaal gesproken nooit op dit forum, als er mensen zijn die dit lezen en contact met mij willen kunnen mailen naar Marjan2_@hotmail.com

Groetjes..!
    Hier een mogelijk toekomstig klasgenootje van je!

Ik heb enkele maanden terug met de coördionator van de deeltijdopleiding gesproken en hij heeft me een overzicht van alle vakken en opdrachten van de 2 jaar opleiding gegeven. Mocht je interesse hebben, laat het even weten. Dan kan ik het voor je inscannen en naar je toe mailen
    pi_70648859
    Ohw zou ik super vinden..!!
    Mail maar :-)
    Marjan2_@hotmail.com

Bedankt..!
      zondag 5 juli 2009 @ 12:08:23 #170
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_70662870
    quote:
    Op zaterdag 4 juli 2009 19:24 schreef Summertime2009 het volgende:
    Ohw zou ik super vinden..!!
    Mail maar :-)
    Marjan2_@hotmail.com

Bedankt..!
    Gemaild!

Ik bedacht me dat het eigenlijk net zo leuk is om hem hier ook neer te zetten, ff kijken of dat lukt

*stay tuned*...

Edit: here it is:

(onderste 3 regels: )
    - Intervisie
    - Studieloopbaanbegeleiding (Slb)
    - Stageopleidingsbekwaam - stagetaakbekwam

(omderste 3 regels: )
    - Intervisie 2
    - Studieloopbaanbegeleiding (Slb)
    - Stage Lio-bekwaam - Lio-opstartstage - Liostage

de plaatjes zijn klikbaar!

[ Bericht 17% gewijzigd door Flappe-du-Pomme op 05-07-2009 12:17:19 ]
    pi_70709592
    Dankjewel..!!

Ik ga vanavond eens kijken of ik me kan aanmelden..! Heb er echt wel zin in !
    pi_70840222
    ik heb zo'n zin om eraan te beginnen maar ja, nog even geduld
    pi_70843449
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 10:21 schreef Rianne84 het volgende:
    ik heb zo'n zin om eraan te beginnen maar ja, nog even geduld
    Goed teken dat je er zo veel zin in hebt Maar geniet nog even van de vrijheid
    Noot noot.
    pi_70843651
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 11:53 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Goed teken dat je er zo veel zin in hebt Maar geniet nog even van de vrijheid
    zal ik doen

weten de andere deeltijders hier hoe zit met de tegemoetkoming leraren? Op ib-groep.nl kun je alleen die voor 2008-2009 aanvragen. Moet je zoiets achteraf aanvragen of zo?
    pi_70909553
    tvp
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_70915551
    quote:
    Op zondag 12 juli 2009 19:03 schreef NelsonWandelaar het volgende:
    tvp
    Bedankt voor de info
    Noot noot.
    pi_71013314
    Vanaf september aanstaande!

Voltijd, in Alkmaar!

Wat zijn je ervaringen?
    Heb de opleiding Onderwijsassistent gedaan en gehaald in één jaartje! Werk momenteel in de kinderopvang (vakantiebaantje), zowel een kinderdagverblijf als de buitenschoolse opvang.

Voor Onderwijsassistent heb ik een MLK-stage van een half jaar gedaan, leerlingen in de leeftijd van 8 t/m 10 jaar, ze werkten op groep 3/4 niveau... Daarna groep 0/1 gehad op een reguliere basisschool.

Groep 1/2!

Die heb ik nog niet gedaan, maar heb deze beide vakken op Onderwijsassistent beiden afgerond met een 10. Dus ik heb goede hoop.

En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen!
    Ik heb er erg veel zin in!
    pi_71034754
    Leuk Zonnestraaltje

Dan weet je ook wel snel welke bouw het beste bij je past. Bovendien hoef jij je over de toetsen dus geen zorgen te maken

Niet over nagedacht om het versneld te doen? Omdat je al ervaring hebt?
    Noot noot.
    pi_71057770
    Ja, ik vind het ook erg leuk, heb er zin in!

Ik mag het versneld doen. Ze hebben me aangeraden om wél in het eerste jaar te starten, omdat dit gewoon de basis is. Ik heb bijv. de vakken biologie/natuur, muziek, drama enz. niet gehad op Onderwijsassistent en dan mis je gewoon de basis daarvan. Daarom start ik wel in het eerste jaar. Als ik mijn P in één jaar haal, mag ik versnellen, door de laatste drie jaar in twee jaar doen.
    Ik weet alleen nog niet of ik dit wel, het is wel veeeel allemaal en plannen is niet mijn sterkste kant.
    Bovendien moet het wel leuk blijven, ik wil bijv. op zaterdagavond wel wat leuks kunnen doen in plaats van alleen maar blokken.
      woensdag 22 juli 2009 @ 10:55:29 #180
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_71207622
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:00 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

zal ik doen

weten de andere deeltijders hier hoe zit met de tegemoetkoming leraren? Op ib-groep.nl kun je alleen die voor 2008-2009 aanvragen. Moet je zoiets achteraf aanvragen of zo?
    , ik heb daar over gemaild en het aanvraagformulier zou "medio juli" op de site verschijnen. In de gaten houden dus...
    pi_71207724
    Ik denk er al een tijdje over om een instrument te gaan leren bespelen. Het lijkt me zo geweldig om bij muzieklessen aan de kleuters zelf liedjes te kunnen begeleiden.

Ik heb vroeger klarinet gespeeld maar dat vond ik niet leuk. Ik wil sowieso geen blaasinstrument meer...

Op m'n boekenlijst staat dat ik een blokfluit aan moet schaffen (dit heb ik ook gespeeld, voordat ik klarinet ging spelen), of dat ik een ander instrument op redelijk niveau moet kunnen bespelen. Ik zit zelf te denken aan gitaar.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt leuk voor de opleiding om dit te kunnen?
    Ik vind blokfluit stom namelijk.
      Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 22 juli 2009 @ 11:57:10 #182
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_71209548
    Blokfluit hoef je niet aan te schaffen hoor, poepding

Gewoon gitaar gaan spelen, beetje erbij kunnen zingen en de kids vinden je geweldig.
    pi_71209846
    quote:
    Op woensdag 22 juli 2009 11:57 schreef Dark_Angelus het volgende:
    Blokfluit hoef je niet aan te schaffen hoor, poepding

Gewoon gitaar gaan spelen, beetje erbij kunnen zingen en de kids vinden je geweldig.
    Jawel, de blokfluit staat op m'n boekenlijst, met de vermelding erbij dat je blokfluit moet kunnen bespelen óf een ander instrument op behoorlijk niveau.

Maar ik heb nog nooit gitaar gespeeld, dus dat behoorlijke niveau moet ik dus nog opbouwen...
    pi_71209913
    Hmmmm apart
    Noot noot.
      Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 22 juli 2009 @ 12:11:26 #185
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_71210040
    Hehe behoorlijk vreemd inderdaad, ach ik speel sax en gitaar dus de kids hebben bij mij niet te klagen
    pi_71210187
    Zo apart is het toch niet? Niet alle Pabo's zijn hetzelfde.

Ohwja en er is een wachtlijst bij degene bij wie ik wellicht gitaarlessen wil gaan volgen.
    Maar eens op school gaan informeren wanneer dat niveau er moet zijn. Als dat in het tweede jaar is, is het wel te doen.
    pi_71434417
    quote:
    Op woensdag 22 juli 2009 10:55 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

, ik heb daar over gemaild en het aanvraagformulier zou "medio juli" op de site verschijnen. In de gaten houden dus...
    het is aan te vragen

is dit nu eenmalig of kan ik het volgend jaar weer aanvragen?
      woensdag 29 juli 2009 @ 18:16:12 #188
    243385 Flappe-du-Pomme
    Flap des Appels
    pi_71435258
    quote:
    Op woensdag 29 juli 2009 17:40 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

het is aan te vragen

is dit nu eenmalig of kan ik het volgend jaar weer aanvragen?
    Oh mooi! Ga ik dat morgen ook meteen doen. Volgens mij moet je het volgend jaar ook weer aanvragen, behalve als het wordt afgeschaft natuurlijk. Maar daar heb ik nog niks over gehoord.
    pi_71489668
    quote:
    Op woensdag 29 juli 2009 18:16 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Oh mooi! Ga ik dat morgen ook meteen doen. Volgens mij moet je het volgend jaar ook weer aanvragen, behalve als het wordt afgeschaft natuurlijk. Maar daar heb ik nog niks over gehoord.
    heb het formulier even vlug bekeken en zag dat de school ook van alles moet invullen... dus dat wordt wachten tot september, of doen jullie dat anders?
    pi_71514818
    quote:
    Op vrijdag 31 juli 2009 14:15 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

heb het formulier even vlug bekeken en zag dat de school ook van alles moet invullen... dus dat wordt wachten tot september, of doen jullie dat anders?
    Ik zag het ook ja... dat sucks dan weer, want dan moet je het collegegeld alsnog voorschieten. Niet echt een ramp maar wie weet hoe lang dat allemaal weer duurt.
    pi_71883416
    Ben vandaag langs Avans geweest en dat formulier voor tegemoetkoming leraren was letterlijk binnen een minuut klaar. Stempel + handtekening van school en that's it. Dus die is al onderweg naar IB-groep

Hopelijk maken ze het dan ook snel over, aangezien ik een machtiging heb gegeven om het collegegeld in één keer af te schrijven en 1345 euro is toch best veel ... anders maar even van mijn spaarrekening naar mijn gewone rekening.

Ander vraagje, wanneer zou je de boekenlijst ontvangen? Ik zou wel graag willen weten welke boeken ik kan bestellen eigenlijk... ik snap dat het per school verschilt, maar hebben jullie al iets gehoord ofzo?
    pi_71884165
    Boekenlijst kun je op selexyz.nl vinden.
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_71884393
    quote:
    Op vrijdag 14 augustus 2009 20:07 schreef NelsonWandelaar het volgende:
    Boekenlijst kun je op selexyz.nl vinden.
    thx!
    pi_71884563
    In het eerste jaar heb ik veel boeken aangeschaft, maar ik had ze ALLEMAAL niet nodig

In het 2e, 3e en nu in het vierde jaar heb ik nog geen boeken gekocht. Nou ja, eentje dan voor gym
    Noot noot.
    pi_71885801
    Tering wat zijn die dingen duur... en ze staan allemaal als "verplicht" op de site

Ik ga ze zo veel mogelijk 2e hands kopen...ik heb zo'n idee dat je als verkorte deeltijder de boeken beter wel kunt kopen, omdat je al zo weinig lesuren hebt (2x3 per week)...
      Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:00:50 #196
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_71900095
    Oh ik heb nog helemaal geen zin dit jaar
    pi_71901807
    quote:
    Op zaterdag 15 augustus 2009 14:00 schreef Dark_Angelus het volgende:
    Oh ik heb nog helemaal geen zin dit jaar
    In stage, school of allebei?
    pi_71903037
    Gisteren trouwens nog niet exact opgeteld wat die boeken me gaan kosten. Nu wel.

WTF?

bijna 800 euro, alleen al voor het eerste jaar?! Ik ga hier even de titels neerzetten, dan ben ik heel benieuwd waarvan jullie direct al zeggen: daar heb je niks aan...

- Pak je Pen – druk 1
    E. Kooijman ISBN 9789075142587

- Pak je Pen – Portfolio – druk 2
    E. Kooijman ISBN 9789075142648

- Basisboek Communiceren – druk 2
    O. Severijnen ISBN 9789006951103

- Ontwikkelingspsychologie
    R. Feldman ISBN 9789043015646

- Observeren kun je leren (boek met voucher)
    D. Janson D.Memelink ISBN 9789055746491

- Werken in het basisonderwijs - druk 1
    M. van Eijkeren ISBN 9789055744589

- Pedagogisch didactisch begeleiden – druk 2
    M. van Eijkeren ISBN 9789055746118

- Ontwerpen van onderwijs – druk 3
    C. de Munnik ISBN 9789001605568

- JONGE KINDEREN LEREN REKENEN + CD-ROM DRUK 1 - TUSSENDOELEN ANNEX LEERLIJNEN : HELE GETALLEN ONDERBOUW
    Heuvel Panhuizen ISBN 9789001851804

- JONGE KINDEREN LEREN METEN EN MEETKUNDE DRUK 1 - TUSSENDOELEN ANNEX LEERLIJNEN
    Heuvel Panhuizen ISBN 9789001851026

- GIDS VOOR REKENEN EN WISKUNDE OP DE BASISSCHOOL GROEP 3 EN 4
    Goffree ISBN 9789001346737

- GEVANGEN IN EEN SCHELP : ONTWIKKELINGSGERICHT MUZIEKONDERWIJS IN DE ONDERBOUW
    De Jong vd Heijden ISBN 9789001757540

- Spelling druk 3 – taal en didactiek
    Huizenga ISBN 9789001407186

- Aanvankelijk en technisch lezen – druk 2
    Huizenga ISBN 9789001800444

- MET WOORDEN IN DE WEER - PRAKTIJKBOEK VOOR HET BASISONDERWIJS – druk 2
    Nulft Verhallen ISBN 9789046901571

- LEESBEESTEN EN BOEKENFEESTEN - DRUK 1 HOE WERKEN (MET) KINDER- EN JEUGDBOEKEN?
    Coillie ISBN 9789076830919

- Taalonderwijs ontwerpen – druk 1
    Robbe Huizenga ISBN 9789001765460

- THEMA'S EN TAAL - THEMATISEREN IN DE BOVENBOUW
    Pompert ISBN 9789023239017

- Laat maar zien – druk 3
    Onna ISBN 9789001702335

- Levensbeschouwing ontwikkelen – druk 1
    De Schepper ISBN 9789057881114

- BEWEGEN EN DIDACTIEK PRAKTIJK ONDERBOUW + CD-ROM – druk 4
    Groels ISBN 9789001349585

Oh en dat de schrijver van het boek over levensbeschouwing "De Schepper" heet !
    pi_71906133
    Mijn boeken zijn bij elkaar ook iets van 800 euro, maar die worden ook in het 2e jaar gebruikt, dus dan hoef ik geen nieuwe boeken te kopen.
    Mijn collegegeld is trouwens wel lager; 1083 euro. Dus als ik volgend jaar weer geld van de IBG krijg, heb ik nauwelijks kosten aan de studie.

Ik denk trouwens ook dat die boeken wel nodig zijn bij de verkorte deeltijd, hoe zou je anders thuis moeten studeren?

Ik heb ook al een pasfoto moeten opsturen voor mn collegekaart, die zal er weer enig uitzien
      Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:28:47 #200
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_71906405
    quote:
    Op zaterdag 15 augustus 2009 15:16 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

In stage, school of allebei?
    Beide eigenlijk, afstuderen dit jaar maar ik heb er echt helemaal geen zin in

Sowieso heb ik maar een boek of 5 in de kast staan van 3 jaar studie, ik kopieerde het meeste in de bieb en haalde de belangrijke hoofdstukken eruit.
    pi_71906910
    quote:
    Op zaterdag 15 augustus 2009 19:13 schreef Rianne84 het volgende:
    Mijn boeken zijn bij elkaar ook iets van 800 euro, maar die worden ook in het 2e jaar gebruikt, dus dan hoef ik geen nieuwe boeken te kopen.
    Mijn collegegeld is trouwens wel lager; 1083 euro. Dus als ik volgend jaar weer geld van de IBG krijg, heb ik nauwelijks kosten aan de studie.

Ik denk trouwens ook dat die boeken wel nodig zijn bij de verkorte deeltijd, hoe zou je anders thuis moeten studeren?

Ik heb ook al een pasfoto moeten opsturen voor mn collegekaart, die zal er weer enig uitzien
    Dat denk ik ook hoor, dus het zal er wel op uitdraaien dat ik veel boeken wel zal kopen... mijn collegegeld is daarbij ook 1345 euro, dat scheelt ook veel met jouw school zeg!

Ik heb mijn collegekaart al binnen, zonder foto. Ik kreeg wel een oproep om mijn foto te uploaden, zodat ik op mijn digitale pagina een foto heb staan o.i.d.

@ Dark Angelus: da's wel jammer dat je geen zin hebt... of is het meer dat je nog zin hebt in een verlengde vakantie? Want juist het laatste jaar is belangrijk qua LIO etc., zou wel leuk zijn als je daar ook een beetje zin in hebt
    pi_71989121
    Het zal toch niet altijd veel uitmaken als je een 3e druk bestelt terwijl er al een 4e is?

Dat kan soms behoorlijk wat schelen, zie ik!
    pi_72151734
    quote:
    Op zaterdag 15 augustus 2009 19:28 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Beide eigenlijk, afstuderen dit jaar maar ik heb er echt helemaal geen zin in
    Ik heb ook zo'n gevoel van: Alles moet nu af dit jaar, dus mag niet achter lopen

Maar mijn LIOschool is erg leuk. Mijn klas ook! Heb een hele zwakke klas, maar de sfeer is wel heel erg goed. Heb liever dat dan een goeie klas met een kutsfeer.

Besef nu wel dat de vakantie nu echt is afgelopen. Moest vanmiddag trouwens invallen

@ D_A: Krijg jij een vergoeding voor je LIO?
    Noot noot.
    pi_72204277
    Ik krijg 150-250 euro in de maand nu, moet nog een half jaar !
    pi_72239407
    Zijn er hier nog mensen die het boek Ontwikkelingspsychologie van R. Feldman te koop willen aanbieden?

pi_72244586
    Ik ga stage lopen in groep 7/8, 's ochtends alleen 7 en 's middags komt 8 erbij Maandag alles bespreken met mn stagebegeleider, heb er zin in
    pi_72245773
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 22:06 schreef Rianne84 het volgende:
    Ik ga stage lopen in groep 7/8, 's ochtends alleen 7 en 's middags komt 8 erbij Maandag alles bespreken met mn stagebegeleider, heb er zin in
    Leuk!
    pi_72272761
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 16:22 schreef Svensational het volgende:
    Ik krijg 150-250 euro in de maand nu, moet nog een half jaar !
    Ah oke Ik krijg het in 1 keer uitbetaald aan het eind van het schooljaar: 1200 euro
    Noot noot.
    pi_72272777
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 22:06 schreef Rianne84 het volgende:
    Nice, hoeveelste jaars was jij ook alweer?
    Noot noot.
    pi_72275886
    quote:
    Op zondag 30 augustus 2009 02:02 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Nice, hoeveelste jaars was jij ook alweer?
    eerstejaars van de tweejarige deeltijd
    pi_72339838
    quote:
    Juf ontslagen na internetgesprekjes.

De 24-jarige basisschooljuffrouw Liesbeth Roosen mag niet meer voor de klas staan op Het Toverpotlood in Hoeleden (Vlaams-Brabant). De school wilde haar contract niet verlengen omdat ze bevriend was met leerlingen op de netwerksite Netlog.

Juf Liesbeth gaf voor de zomervakantie nog computerles aan zes klassen van de basisschool. "Ik kreeg een tijdelijk contract van het jaar. Op het einde van het vorige schooljaar kreeg ik bezoek van de directie voor een evaluatie", zo vertelt de juf. Liesbeth hoorde van de directie dat ze goed functioneerde en ze ging er dan ook vanuit dat ze gisteren gewoon weer mocht starten.

Geen contractverlenging
    De directie riep Liesbeth deze zomervakantie echter nog eens bij zich. Ze vertelden dat ze haar graag als juf wilden houden, maar konden haar contract toch niet verlengen, zo had het schoolbestuur beslist. De reden die het schoolbestuur opgaf: juf Liesbeth was met twaalf kinderen bevriend op de netwerksite Netlog.

Juf Liesbeth snapt er niets van. "Als ik nu een leerling mishandeld had of seksueel getinte berichten had geschreven, kon ik begrijpen dat ik geen nieuw contract kreeg." Liesbeth voegde de twaalf leerlingen ook niet zelf toe aan haar contactenlijst, want een volwassene kan geen minderjarigen aan de contactenlijst toevoegen. De leerlingen hadden juist met de juf contact gezocht.

"Ik wilde ook geen flauwe juf zijn die na de schooluren geen contact meer wil met haar leerlingen. Als ik hen op straat tegenkom, kijk ik ook niet de andere richting uit", verklaart Liesbeth. De juf laat ook weten dat ze slechts heel onschuldige gesprekken voerde met de kinderen. De gesprekken gingen over de weekenden of de vakantie.

Profiel verwijderd
    Lietbeth heeft na de kritiek van het schoolbestuur direct haar profiel op Netlog verwijderd, maar dat was al te laat. "Ik word gestraft omdat ik een toffe juf wilde zijn die weet wat er leeft bij de kinderen." Ze is ook boos dat ze niet eerder te horen heeft gekregen dat haar contract niet verlengd werd. Dat had ze nu niet gedaan vanwege de goede evaluatie en omdat er geen andere kandidaten waren.

Juf Liesbeth hoopt ondanks alles toch nog op een contractverlenging. "Ik werkte graag in de school. Bovendien ken ik de leden van het schoolbestuur amper en kom ik ze op school nooit tegen." Juf Liesbeth vindt nog steeds dat ze niets heeft misdaan. "Daarbij, ik geef les voor de kinderen, niet voor het schoolbestuur", besluit ze.

Omg
    Noot noot.
    pi_72341370
    Trieste bedoeling daar in het schoolbestuur.

Zelf voeg ik geen leerlingen toe aan mijn hyve. Ik vind dat dat voor mijn vrienden is en niet voor leerlingen.
    pi_72348629
    Ik ook niet meer. Deed het in het eerste jaar nog wel, maar dan pas na het schooljaar

Maar die blagen hoeven niet te weten wat ik allemaal van plan ben en ze hoeven mijn krabbels ook niet te
    lezen..
    Noot noot.
      dinsdag 1 september 2009 @ 20:53:45 #214
    174925 Judeljuud
    pi_72353017
    Ik voeg ook geen kinderen toe aan mijn hyves. Is toch een privacy-kwestie vind ik. Daarbij ken ik wel medestudenten die een speciale juffen-hyves voor zichzelf hebben aangemaakt. Dat vind ik dan wel weer grappig! Maar om het nou zelf te doen...nee...

Verder wil ik nog even zeggen dat ik een ontzettend leuke stageplek heb! Mijn twijfel over OB/BB is dan ook compleet verdwenen! Mijn kleuters zijn het einde! En dat al na twee dagen stage haha!! Vanochtend kwam er een moeder naar me toe: 'Ah! Jody zei al dat ze zo'n leuke nieuwe juf had, maar ik zie het nu zelf...je straalt gewoon! Andere stagiaires zijn vaak van die grijze dooie mussen!'
    pi_72356048
    Een leuker compliment kan je niet krijgen!!!
    pi_72469481
    Ik zoek! Een rekenboek om de pabo rekentoets te halen d.m.v. zelfstudie Dus een boek met het niveau van de pabotoets, met uitleg, oefeningen en antwoorden.. Krijgen namelijk geen les (doe avondpabo).
    pi_72469539
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 20:14 schreef heaven7 het volgende:
    Ik zoek! Een rekenboek om de pabo rekentoets te halen d.m.v. zelfstudie Dus een boek met het niveau van de pabotoets, met uitleg, oefeningen en antwoorden.. Krijgen namelijk geen les (doe avondpabo).
    Poeh heb wel iets perfects voor jou hier liggen. Tien readers met allemaal uitleg, zelftoetsen en antwoorden etc Die hebben wij toen van school gekregen.
    Noot noot.
    pi_72471269
    Oh, heb je daar ook de titel van? Dan kan ik er ook naar op zoek
    pi_72471886
    Ah dat klinkt goed Jojoortje! Heb je die nog nodig?
    pi_72475442
    Heaven7, bewaar je puntenlijsten en dergelijke. Heb je nodig mocht je ooit een Zweedse bevoegdheid willen aanvragen..
    pi_72475733
    Het heet: Deficiënties rekenen en wiskunde, elementaire gecijferheid. Ik heb daar dus 10 readers van, bv oefenpakket verhoudingen, oefenpakket hoofdrekenen, oefenpakket meetkunde etc.

Die hebben wij dus van school gekregen (staat ons logo ook op) dus ik vermoed dat je ze niet kunt kopen of bestellen, maar je kunt het altijd proberen. Ik gebruik ze ook nog wel eens, komt altijd van pas.
    Noot noot.
    pi_72480065
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 23:44 schreef Knutknuttsson het volgende:
    Heaven7, bewaar je puntenlijsten en dergelijke. Heb je nodig mocht je ooit een Zweedse bevoegdheid willen aanvragen..
    Ik snap niet wat je bedoelt Puntenlijsten waarvan?
    pi_72482034
    quote:
    Op zondag 6 september 2009 10:24 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je bedoelt Puntenlijsten waarvan?
    een papier met de door jou behaalde punten. Cijferlijsten met aantal uren en studiepunten moet je allemaal meesturen.

Ik dacht dat het misschien handige info zou zijn..

[ Bericht 12% gewijzigd door Knutknuttsson op 06-09-2009 12:18:12 ]
    pi_72482147
    Weten jullie ook nog goede websites om je rekenvaardigheid te oefenen?

Mensen die nog voor taalkunde/grammatica goede tips zoeken:

http://wp.digischool.nl/nederlands/
    www.onzetaal.nl
    www.cabiumned.nl
    www.taaladvies.nl
    pi_72483012
    quote:
    Op zondag 6 september 2009 12:03 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

een papier met de door jou behaalde punten. Cijferlijsten met aantal uren en studiepunten moet je allemaal meesturen.

Ik dacht dat het misschien handige info zou zijn..
    Sorry ik heb echt nog steeds geen idee waar je het over hebt Welke cijferlijsten en wat voor studiepunten en waar moet dat heen worden gestuurd?
    pi_72483918
    haha ok, eehm. ...ALS je ooit in zweden voor de klas wil staan, let op.... ALS, dan moet je je diploma omzetten. De mensen van högskoleverket willen dan jouw puntenlijsten, studiepuntenoverzicht, behaalde punten of weet ik veel wat zien....Een overzicht van de door jouw behaalde vakken, met daarbij het aantal punten wat dat vak waard is. Je moet eigenlijk gewoon alles bewaren wat je krijgt.

Snappie?
    pi_72483991
    Ahaaa ja Ik had Zweden even verbannen uit mijn gedachten dus was echt ff de draad kwijt Bedankt voor de tip!
    pi_72484023
    pi_72652643
    En...... wat zijn de eerste ervaringen na de start van een nieuw jaar Pabo?

Voor mij (verkorte deeltijd): leuk, weinig 'echt' les, veel groepswerk/-opdrachten. Verder heeeeeeeeeeel benieuwd naar de stage!
      Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 september 2009 @ 19:40:05 #230
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_72653916
    Mijn minor is in ieder geval weer informatief. * Onderwijs kundig Leiderschap deel 2 *

pi_72654258
    Mijn ervaring...

Ben in een leuke klas beland, ben wel de oudste van de klas en heb nu een week introductie en de eerste lesweek er op zitten. Vind het leuk, interessant en ben doodmoe nu.

Nedcat en Wiscat staan ook voor de deur, ben erggg benieuwd!
    pi_72660681
    Volgende week beginnen de lessen bij ons.
    Noot noot.
      vrijdag 11 september 2009 @ 22:59:04 #233
    174925 Judeljuud
    pi_72660936
    Heeft iemand misschien ervaring met een minor gebarentaal (NGT)? Ik kan alleen maar 1-jarige vinden en dan overlapt hij m'n vierde jaar.
    pi_72661168
    Davo hier (Dag avondopleiding). Erg leuk, weinig les idd en vooralsnog geen stage. Maar dat geeft niet want over 1.5 week ga ik 4 dagen mn vriendje opzoeken in het buitenland dus komt goed uit Er staat wel een hoop voor de deur heb ik het idee. Idd nedcat en wiscat waar ik em flink voor knijp!
    pi_72694917
    Ik heb 23 september al mijn Nedcat toets en overweeg als extra voorbereiding hier een abonnement voor een maand op te nemen: http://www.learnonline.nl/taaltoets.html

Heeft iemand hier (goede of slechte) ervaring mee?

Ik heb op zich wel vertrouwen in m'n Nederlands (en ook wel in m'n rekenen), maar als ik de toetsen in één keer haal is me dat wel die 15 euro waard zegmaar.
    pi_72800819
    Net even een topic geopend in SES :

http://www.ib-groep.nl/Images/7542_9%20leraren_tcm7-16454.pdf

Het ziet er allemaal mooi uit, maar heb ik hier recht op? Net even de IB-groep aan de lijn gehad, maar die mevrouw wist het geloof ik ook niet allemaal zeker

Ik ben een PABO studente en zit in mijn laatste jaar, maar ik ontvang geen studiefinanciering meer, omdat ik nu al eigenlijk 5 jaar op die school zit en mijn studiefinanciering dus heb verbruikt. Ik heb vorige week een brief gekregen waarin staat dat per oktober ik geen stufi meer krijg.

Weet iemand hier meer van? En maakt iemand hier gebruik van?
    Noot noot.
    pi_72806915
    Waar zit nu precies het probleem?

Lijkt mij een kwestie van begrijpend lezen en jezelf toetsen aan de gestelde eisen.
    pi_72807497
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 16:24 schreef bakayarou het volgende:
    Waar zit nu precies het probleem?

Lijkt mij een kwestie van begrijpend lezen en jezelf toetsen aan de gestelde eisen.
    Nou vertel het mij dan. Vraag het toch niet voor niets
    Noot noot.
    pi_72807857
    U heeft geen recht op studiefinanciering: ja/nee*
    U bent nederlander: ja/nee*
    U volgt een PABO-opleiding: ja/nee*
    U bent ingeschreven bij de onderwijsinstelling
    als student, zij-instromer of
    contractant: ja/nee*
    U volgt een opleiding aan een door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekostigde of aangewezen instelling ja/nee*

Was uw inkomen in 2007 hoger dan ¤ 32.510,- ja/nee*

*doorhalen wat niet van toepassing is

Indien alle vragen met ja zijn beantwoord, heeft u recht op deze toelage van ¤ 657,62.
    pi_72812889
    Alleen als je méér dan ¤32.510,- verdiende heb je recht

Trouwens, heeft iemand voor mij dat boekje 'de Pabo taaltoets haal je zo' oid?
      vrijdag 18 september 2009 @ 21:54:46 #241
    174925 Judeljuud
    pi_72890045
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 18:36 schreef heaven7 het volgende:
    Trouwens, heeft iemand voor mij dat boekje 'de Pabo taaltoets haal je zo' oid?
    Ik heb 'Praktische cursus spelling' gebruikt en daarmee heb ik hem in één keer gehaald. Ik leen meestal eerst ff een boek van de bieb (ofzo) en dan pas bepaal ik of ik hem echt aan wil schaffen. Misschien een goede tip? Want of een boek je aanspreekt is natuurlijk erg persoonlijk.

Heeft iemand misschien voor mij het boek 'Wat christenen geloven'?
    pi_72890553
    Maar de taaltoets is toch niet alleen maar spelling? Kan idd wel eens in de bieb kijken
    pi_72890671
    quote:
    Op vrijdag 18 september 2009 22:05 schreef heaven7 het volgende:
    Maar de taaltoets is toch niet alleen maar spelling? Kan idd wel eens in de bieb kijken
    Nee joh.. Als het alleen spelling was geweest, dan was het een eitje geweest. Er zit dus ook grammatica bij en dat moet je wel ff goed bestuderen.
    Noot noot.
    pi_72890908
    Ja idd, daarom wilde ik dat Pabo taaltoets boekje, daar staat alles in geloof ik
    pi_72891399
    Ja idd, dat taalkundig en redekundig ontleden was ik echt bijna helemaal kwijt. Maar ook dat is niet moeilijk hoor. Kwestie van een beetje oefenen. Die sites die ik hier een aantal posts boven heb getipt zijn daar erg handig voor.
      zaterdag 19 september 2009 @ 23:10:46 #246
    174925 Judeljuud
    pi_72919851
    Oh ja, nee sorry. Het is natuurlijk niet alleen spelling.
    Ik heb zelf onwijs veel goede lessen gehad wat taal betreft! Dus het boekje was voor mij alleen ter ondersteuning vooral (denk ik). Ik vond de taaltoets goed te doen hoor! Af en toe moest ik ook wel gniffelen...

Kouwgum...kabeljouw...goed of fout?
    Het meisje DIE op straat liep....goed of fout?

Soms kan het zo simpel zijn.
    Was rekenen dat maar! Dan had ik in de afgelopen week 3 uur lang léuke dingen kunnen doen i.p.v. bijles volgen. Argh...
    pi_72920554
    Die sites zijn wel goed idd! Welke onderdelen komen dan allemaal voorbij? Want je kunt heul ver gaan met redekundig en taalkundig ontleden
    pi_72927033
    ik zit voor taal vooral op cambiumned.nl te oefenen, op die site staat ook uitleg enzo
    pi_72935785
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 13:33 schreef Jojoortje het volgende:
    Net even een topic geopend in SES :

http://www.ib-groep.nl/Images/7542_9%20leraren_tcm7-16454.pdf

Het ziet er allemaal mooi uit, maar heb ik hier recht op? Net even de IB-groep aan de lijn gehad, maar die mevrouw wist het geloof ik ook niet allemaal zeker

Ik ben een PABO studente en zit in mijn laatste jaar, maar ik ontvang geen studiefinanciering meer, omdat ik nu al eigenlijk 5 jaar op die school zit en mijn studiefinanciering dus heb verbruikt. Ik heb vorige week een brief gekregen waarin staat dat per oktober ik geen stufi meer krijg.

Weet iemand hier meer van? En maakt iemand hier gebruik van?
    Je hebt tien jaar recht op studiefinanciering, waarvan vier jaar een gift. Je kunt op dit moment een maximale lening aanvragen, je hebt dus geen recht op die lerarenbeurs.
    pi_72945243
    quote:
    Op zaterdag 19 september 2009 23:39 schreef heaven7 het volgende:
    Die sites zijn wel goed idd! Welke onderdelen komen dan allemaal voorbij? Want je kunt heul ver gaan met redekundig en taalkundig ontleden
    http://www.cito.nl/ho/pabo/eind_fr.htm

Klik op: taaltoets PABO.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_72946616
    Bedankt voor de hulp! Lukt me ook wel zonder dat boekje.
    pi_72983753
    Ik ben ook eerste jaars pabo student. Zit op de HRO Rotterdam locatie Dordrecht.
    Heb het enorm naar me zin, vandaag eerste echte lesdag.

Wiscat en taaltoets gehaald.. beide op het nippertje..
    Be brave. Be kind.
    pi_73007729

Vandaag mijn aller- aller- allereerste stagedag gehad! Ik heb groep 3 aangewezen gekregen, in een 'volksbuurt' ! Stuk voor stuk lieve kindjes, waarvan de één net wat meer concentratieproblemen heeft dan de ander. Wel slechts 13 kinderen! Ik was voorbereid op 30, maar dit is qua persoonlijke aandacht natuurlijk wel heel prettig.

Heb zelf nog geen lesje gegeven, maar dat komt volgende week wel. Al met al een leuke eerste dag gehad!
    pi_73078598
    Gisteren met gemak de taaltoets gehaald.
    Had veel meer vragen goed dan de landelijke norm. Al m'n balkjes bijna vol!

Ongeveer de helft van mijn klas had de taaltoets gehaald...

Nu de Wiscat nog, die heb ik woensdag.
    pi_73106304
    quote:
    Op dinsdag 22 september 2009 16:48 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

Vandaag mijn aller- aller- allereerste stagedag gehad! Ik heb groep 3 aangewezen gekregen, in een 'volksbuurt' ! Stuk voor stuk lieve kindjes, waarvan de één net wat meer concentratieproblemen heeft dan de ander. Wel slechts 13 kinderen! Ik was voorbereid op 30, maar dit is qua persoonlijke aandacht natuurlijk wel heel prettig.

Heb zelf nog geen lesje gegeven, maar dat komt volgende week wel. Al met al een leuke eerste dag gehad!
    13 kinderen, wat een luxe.
    Noot noot.
    pi_73106934
    quote:
    Op vrijdag 25 september 2009 18:32 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

13 kinderen, wat een luxe.
    Nou, ik stond wel even te kijken ja ... wel fijn hoor, zeker omdat er een paar 'gangmakertjes' bijzitten.

Het zijn allemaal Delano's, Deveny's en Cinderella's* zeg maar.

de namen zijn uit privacyoverwegingen gefingeerd maar zijn een weergave van de werkelijkheid
    pi_73107308
    Knap zeg zonnestraaltje!
    Succes met de WISCAT.

Flappe-du-Pomme
    Veel plezier met je backstreet boys en girls.
    Ben benieuwd hoe het gaat. Dat het er maar 13 zijn zegt waarschijnlijk al genoeg
    pi_73125175
    Ach ja, soms is een klas van 13 erger dan een klas van 33
    Noot noot.
    pi_73127948
    Wat vinden jullie er eigenlijk van als een juf in week 2 van het nieuwe schooljaar nu al tegen mij zegt dat ze zeker weet dat een bepaalde jongen blijft zitten (groep 3)? Ik schrok er eigenlijk een beetje van... ik zou er alles aan doen om die jongen extra te ondersteunen etc. Dit klonk een beetje als 'opgegeven'.

Aan de andere kant heeft die juf wel al veel ervaring dus misschien zegt ze het ook alleen maar omdat ze dat nu ook echt al kan zien.

Maar ik neig nu naar: veel te vroeg om dat nu al te zeggen en daarmee geef je de jongen een oneerlijke kans...
    pi_73135723
    quote:
    Op zaterdag 26 september 2009 16:55 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Wat vinden jullie er eigenlijk van als een juf in week 2 van het nieuwe schooljaar nu al tegen mij zegt dat ze zeker weet dat een bepaalde jongen blijft zitten (groep 3)? Ik schrok er eigenlijk een beetje van... ik zou er alles aan doen om die jongen extra te ondersteunen etc. Dit klonk een beetje als 'opgegeven'.

Aan de andere kant heeft die juf wel al veel ervaring dus misschien zegt ze het ook alleen maar omdat ze dat nu ook echt al kan zien.

Maar ik neig nu naar: veel te vroeg om dat nu al te zeggen en daarmee geef je de jongen een oneerlijke kans...
    Pfff, na 2 weken is idd veel te vroeg. Dat heeft niks met veel ervaring te maken. Ik heb nu zeker wel kinderen in de klas waarvan ik weet dat ze het moeilijk gaan krijgen dit jaar, maar om nu al bijna zeker te weten dat ze blijven zitten, gaat veel te ver.
    Noot noot.
    pi_73135856
    Trouwens, bij ons op school worden sommen als 24 + 28 maar op 1 manier uitgerekend. Andere manieren mogen niet gebruikt worden.

24 + 20 = 44
    44 + 6 = 50
    50 + 2 = 52.

Heeft dus met splitsen te maken, dat ze het getal 8 gaan splitsen. Wat vinden jullie er van dat de kinderen het op 1 manier mogen uitrekenen? Ik vind het persoonlijk zo ontzettend slecht. De kinderen moeten een rekenstijl ontwikkelen wat bij hun past.

Verklaring van de school is dat ze het belangrijk vinden dat deze rekenmanier in elke groep wordt gebruikt, zodat er een mooie lijn ontstaat.
    Noot noot.
      Moderator / FOK!Fotograaf zondag 27 september 2009 @ 11:39:37 #262
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_73143425
    Ik heb 8 kinderen in groep 7 hoor, dat is pas aanpoten.
    pi_73229346
    Ik meld me ook, 1e jaar voltijd
    al 2 keer stage gelopen, was erg leuk! groep 4, beetje half nederlands/half allochtoon.
    Ik moet donderdag een verhaal voorlezen en er over na praten, ik dacht aan iets ivm dierendag?
    iemand een leuk idee ?
    Jij was ook ooit nieuw.
    pi_73238846
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 23:49 schreef Vaganza het volgende:
    Ik meld me ook, 1e jaar voltijd
    al 2 keer stage gelopen, was erg leuk! groep 4, beetje half nederlands/half allochtoon.
    Ik moet donderdag een verhaal voorlezen en er over na praten, ik dacht aan iets ivm dierendag?
    iemand een leuk idee ?
    Een heel boek uitlezen? Zou ik niet zo'n dik boek doen, anders worden de kinderen onrustig. Hoeveel tijd krijg je er voor?
    Noot noot.
    pi_73238897
    Er staat toch niet dat ie een heel boek gaat uitlezen?

Ik zou een dun boekje met plaatjes zoeken over dieren en daarna kun je praten over welke dieren er in het verhaal voorkwamen en dan vervolgens welk dier de kinderen hebben als lievelingsdier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2009 12:42:26 ]
    pi_73238912
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 12:42 schreef heaven7 het volgende:
    Er staat toch niet dat ze een heel boek gaat uitlezen?

Ik zou een dun boekje met plaatjes zoeken over dieren en daarna kun je praten over welke dieren er in het verhaal voorkwamen en dan vervolgens welk dier de kinderen hebben als lievelingsdier.
    Daarom vraag ik het ook?
    Noot noot.
    pi_73238967
    gisteren mijn tweede stage dag gehad..
    vind het een enorm leuke groep 2
    21 schatjes en een leuke leerkracht

ik ga een leuk jaar tegemoet denk ik
    Be brave. Be kind.
    pi_73242002
    Iemand enig idee waar je een instap of proeftoets voor de rekentoets kunt maken? De cdrom die ik heb school hebt werkt niet verdorie
    pi_73242567
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 14:19 schreef heaven7 het volgende:
    Iemand enig idee waar je een instap of proeftoets voor de rekentoets kunt maken? De cdrom die ik heb school hebt werkt niet verdorie
    misschien heb je hier iets aan?
    http://www.instaptoets.zakboekrekenen.wolters.nl/
    pi_73242916
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 12:44 schreef Esje-lief het volgende:
    gisteren mijn tweede stage dag gehad..
    vind het een enorm leuke groep 2
    21 schatjes en een leuke leerkracht

ik ga een leuk jaar tegemoet denk ik
    Mooi! Heb nog nooit kleuters gehad Dus je zit daar een heel schooljaar? Je gaat niet halverwege wisselen?
    Noot noot.
    pi_73243473
    bij ons werd verteld dat er vrij weinig tot geen oefen materiaal was wat echt op de reken toets leek.
    Be brave. Be kind.
    pi_73245048
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 14:34 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

misschien heb je hier iets aan?
    http://www.instaptoets.zakboekrekenen.wolters.nl/
    Bedankt! Heb je maar 1 uur de tijd op de echte toets??
    pi_73245603
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 15:48 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Bedankt! Heb je maar 1 uur de tijd op de echte toets??
    Wij krijgen er 2 uur voor. Maar het hangt af van je eigen kunnen geloof ik. Je krijgt namelijk steeds moelijkere vragen als je een vraag goed beantwoordt. Daardoor stijgt je niveau. Als je al vrij snel dingen fout beantwoordt, stijgt je niveau ook niet en ben je dus eerder klaar.

(zo heb ik het tenminste begrepen)
    pi_73246351
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 14:45 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Mooi! Heb nog nooit kleuters gehad Dus je zit daar een heel schooljaar? Je gaat niet halverwege wisselen?
    ik blijf een heel jaar op die school, maar ga wel in jan ofzo naar een hogere groep..
    maar mijn beeld van de school tot nu toe is wel heel leuk
    Be brave. Be kind.
    pi_73251117
    Wiscat ook gehaald! Er waren maar een stuk of 8 uit mijn klas die hem gehaald hadden...

Dinsdag begint mijn stage in groep 4. Deze stage telt als bovenbouw stage, het tweede halfjaar is waarschijnlijk bij de kleuters.

* zonnestraaltje is hier uiterst tevreden mee.
    pi_73251153
    Ohw, nog even een stukje toelichting.

De stagescholen waarmee mijn hogeschool samenwerkingsverbanden heeft, hadden niet genoeg plaatsen in de groepen 5 t/m 8, vandaar dus groep 4. Ik ga daar (op niveau) aangepaste lessen en opdrachten geven die oorspronkelijk voor de bovenbouw bedoeld zijn.
    pi_73251307
    Goed gedaan Zonnestraaltje

Vind je het niet jammer dat je dit jaar geen echte bovenbouwklas krijgt?
    Noot noot.
    pi_73252667
    Ja, ik ben er echt blij mee!

Nee, vind het niet erg dat ik geen bovenbouw krijg, integendeel. Wil kleuterjuf worden
    pi_73300958
    Pffff..
    Taal en rekentoets niet gehaald helaas!
    Maar goed, nog een paar keer leren en dan in januari de herkansing.

Ik ga maandag alweer voor de 3e keer naar stage!
    Vind het echt super!
    Heb groep 8b, met 19 kinderen. Echt een leuke, enthousiaste groep!

Mag maandag de hele middag met hun gaan knutselen voor de Kinderboekenweek!
    Smile Bigger!
    The world needs it!
    pi_73314539
    Jammer Limbo!
    Noot noot.
      maandag 5 oktober 2009 @ 00:16:06 #281
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_73380570
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 15:02 schreef Esje-lief het volgende:
    bij ons werd verteld dat er vrij weinig tot geen oefen materiaal was wat echt op de reken toets leek.
    op welke schoot zit je?
    ik volg zelf de pabo in deeltijd op de Iselinge Hogeschool in Doetinchem. Wij kregen om ons voor te bereiden uitgebreide oefeningen e.d. mee naar huis + op het intranet stonden tips om online te oefenen. Heeft bij mij ook goed geholpen, heb hem gehaald.

aangezien ik hem in deeltijd vol, zit ik ook bij de ehh... wat oudere studenten in de klas. Eentje bijv. een vrouw vna ongeveer 35, die ook een zoon heeft die in groep 8 zit. Die zoon kreeg oefentoetsen voor de cito mee naar huis, en enkele opgaven uit de WISCAT-toets kwamen rechtstreeks uit cito's van afgelopen jaren
      maandag 5 oktober 2009 @ 00:20:05 #282
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_73380685
    # Ben jij een Pabo-student? Jep.

# Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar? Deeltijd. Begin september begonnen op de Iselinge Hogeschool in Doetinchem.

# Wat zijn je ervaringen? Tot nu toe leuke opleiding. In het begin héél héél veel informatie. Je kreeg emmers vol met puzzelstukjes, die nu zo langzamerhand een beetje in elkaar vallen.

# Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)? Ja, op een hele kleine dorpsschool. Groep 4/5/6, totaal 18 kinderen.

# Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen? Alleen nog stage gelopen in de middenbouw, deze leeftijdsgroep vind ik erg leuk, hoewel ik ook benieuwd ben hoe het in de bovenbouw is.

# Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan? Beide toetsen gehaald
    pi_73394261
    Leuk dat je hier komt posten, BartUlf! En super dat je je toetsen (ook) beide gehaald hebt!

Ik heb morgen m'n 1e stagedag, in groep 4. Erg veel zin in. Alleen de wekker gaat voortaan wel elke dinsdag om 05.30 uur!

Verder ben ik aan het overwegen om een compacte digitale camera aan te schaffen met videofunctie, om lessen op te nemen. De reden hiervan is mede, dat ik het niet zie zitten om elke week een camera op school te reserveren en te lenen zegmaar (wat een gedoe )... De andere reden is dat we nu een, niet compacte, spiegelreflexcamera hebben.
    Heb zaterdag even gekeken bij de Mediamarkt en het aanbod is zooo groot. En veel kleine camera's kunnen op één batterij maar een half uur filmen.

Daarom mijn vraag: doe doen jullie dit? Wat is de lengte van stukken die je filmt op stage? Alleen de uitleg en instructie, of ook het (zelfstandig) (ver) werken van de leerlingen daarna?
    pi_73401278
    ik neem het gewoon op met mijn digitale camera. Kan er langer dan een uur mee filmen en ik doe alleen de uitleg/activiteit en niet de werk lessen.

Ik ga morgen een eigengemaakte introductie van een Ik en Ko spel met de kinderen doen. Grote kring en verschillende etenswaren van dieren. Daarna ga ik in groepjes van 4 de kinderen aan het werk zetten om ze daarna te kunnen observeren.

Wij hebben volgende week een hele leuke workshop dag voor de kinderboekenweek. Verschillende schrijvers en illustratoren van kinderboeken komen uitleg en activiteiten presenteren. en we kunnen taarten gaan maken met Abel van de taarten van Abel.
    Be brave. Be kind.
    pi_73401683
    Heel verstandig om er zelf 1 aan te schaffen. Ik vond het lenen ook zo'n gedoe En dan moet je dat ook nog bewerken in een videolokaal die natuurlijk altijd vol zat...
    Noot noot.
    pi_73404762
    quote:
    Op maandag 5 oktober 2009 19:45 schreef Jojoortje het volgende:
    Heel verstandig om er zelf 1 aan te schaffen. Ik vond het lenen ook zo'n gedoe En dan moet je dat ook nog bewerken in een videolokaal die natuurlijk altijd vol zat...
    Exact mijn gedachten... Daarom wil ik er dus zelf één aanschaffen.
    Heb jij er ook één? Zo ja, wat voor één?

Ik las hierboven ook iets over zelf filmen met digitale camera, maar wij hebben een digitale spiegelreflexcamera en dat ding vind ik ietwat te groot om elke keer mee te nemen naar stage.
    pi_73405413
    quote:
    Op maandag 5 oktober 2009 20:56 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Exact mijn gedachten... Daarom wil ik er dus zelf één aanschaffen.
    Heb jij er ook één? Zo ja, wat voor één?

Ik las hierboven ook iets over zelf filmen met digitale camera, maar wij hebben een digitale spiegelreflexcamera en dat ding vind ik ietwat te groot om elke keer mee te nemen naar stage.
    Ik heb zelf niet zo'n uitgebreide digitale camera. Ik heb er één van Canon van 120 euro. Ik leende altijd dus de camera van school. Zit in mijn laatste jaar en hoef alleen een geluidsopname nog te doen van een kind die aan het rekenen is.

Zorg ervoor dat je een dig. camera uitkiest die behoorlijk lang kan filmen (of koop gewoon een videocamera .)
    Noot noot.
      maandag 5 oktober 2009 @ 23:41:18 #288
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_73411776
    Ik heb zelf nog geen lessen opgenomen van mezelf, maar ik heb vandaag ook pas m'n 3e stagedag gehad

Nog wel een tip: geef niet teveel geld uit voor zo'n camera. Ik zou zeggen: "zolang 't ding maar filmt en het geluid goed te verstaan is!" Het is tenslotte maar voor jezelf, als reflectie. Ik heb zelf een Nokia N95, die maakt al ontzettend goede filmpjes.
    pi_73638243
    Hallo!! Hoe gaat het met de studiebollen?

Heb gister de Wiscat gehaald! Maar damn, wat een niveau Echt absurd, dingen die helemaal niet in het boek stonden. Dat vind ik niet kunnen want wij krijgen geen les maar er stond wel een boek op de boekenlijst maar dat is dus lang niet voldoende..

Maargoed, mijn Pabo hanteert een strengere eis 140 punten ipv 103! Dus als je met de Citotoets tussen de 103 en 140 zit moet je nog een door de Pabo zelf gefrabriceerde HBO rekentoets maken. Hollé

Vanavond de taaltoets maar dat komt wel in orde.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2009 08:56:49 ]
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:05:15 #290
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_73643019
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 08:56 schreef heaven7 het volgende:
    Maargoed, mijn Pabo hanteert een strengere eis 140 punten ipv 103! Dus als je met de Citotoets tussen de 103 en 140 zit moet je nog een door de Pabo zelf gefrabriceerde HBO rekentoets maken. Hollé

Vanavond de taaltoets maar dat komt wel in orde.
    allereerst gefeliciteerd!

maarehh... dat mag toch niet zomaar, een andere eis stellen? dit is gewoon landelijk vastgesteld en hoort iedere pabo zich aan te houden. of doe je een academische pabo o.i.d?
    pi_73643647
    Bij mij gooien ze er ook nog een 8+ toets naast, als je die niet in 2x haalt, kun je ook vertrekken. Dat doen ze gewoon om betere leraren af te leveren.
    pi_73643653
    Dankje! Jij trouwens ook

Nee de Han in Arnhem, die hanteren 140 punten ipv 103. Als je dus 103 haalt voor de Cito mag je blijven studeren maar de Han zelf wil dat hun studenten 140 halen en dus hebben ze intern nog een HBO rekentoets waarmee je dan die 140 kan halen. Geen idee of dat mag, weet wel dat ik graag helemaal klaar had willen zijn!
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:12:14 #293
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_73647018
    geen idee of dit allemaal mag... mijn gevoel zegt van niet, maarja... wie ben ik?

er worden toch landelijk eisen gesteld aan wat de student moet kunnen als het klaar is met de pabo (even kort gezegd) en iedere pabo hoort zich dan toch aan deze eisen te houden. Hoe ze dat invullen m.b.t. het lesprogramma is een tweede, maar zomaar andere normen aannemen vind ik dan weer niet kunnen.
    pi_73661610
    En vanavond de taaltoets gehaald! Gelukkig hanteert mijn school hiervoor geen eigen richtlijnen
    pi_73665064
    Proficiat heaven7.

BartUlft, de eisen voldoet de HAN toch gewoon aan. Dat ze de lat nog wat hoger leggen is hun goed recht.
    Als je het er als student niet mee eens bent...
    Ben blij dat ik de wiscat met 140 haalde. Mooi van het gezeik af. Heb echt medelijden met mijn klasgenoten die nu in het 2e jaar nog krom moeten liggen om dat ding te halen. Ook al is het op papier.
    pi_73665797
    Dankje! Studeer jij ook aan de Han?
      woensdag 14 oktober 2009 @ 00:10:55 #297
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_73668629
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 21:31 schreef heaven7 het volgende:
    En vanavond de taaltoets gehaald! Gelukkig hanteert mijn school hiervoor geen eigen richtlijnen
    Gefeliciteerd! Ben je er (net als ik ) mooi van af!
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 22:43 schreef bakayarou het volgende:
    Proficiat heaven7.

BartUlft, de eisen voldoet de HAN toch gewoon aan. Dat ze de lat nog wat hoger leggen is hun goed recht.
    Als je het er als student niet mee eens bent...
    Ben blij dat ik de wiscat met 140 haalde. Mooi van het gezeik af. Heb echt medelijden met mijn klasgenoten die nu in het 2e jaar nog krom moeten liggen om dat ding te halen. Ook al is het op papier.
    ik zou het er als student niet mee eens zijn (al had ik zelf ook een score van in de 140 voor de wiscat). Het is een landelijke toets met landelijk vastgestelde norm dus ik vind dat iedere school zich daar aan hoort te hoduen. Tuurlijk, je kunt het als school graag willen dat de student 140+ haalt, maar ik vind niet dat ze je bij een score van 139 kunnen moeten laten stoppen met de opleiding.
      Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 oktober 2009 @ 06:56:11 #298
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_73670798
    Zo begin langzaam weer in een lekker ritme te komen, lekker twee dagen de kinderen van groep 7 onder mijn hoede en zit lekker in het team. Wel heb ik het idee dat ik echt nergens anders meer aan toe kom. Drukke weken zo met onderwijs, 11 keer per week trainen en ook nog een huis gekocht en verbouwn dus
    pi_73670883
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 00:10 schreef BartUlft het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Ben je er (net als ik ) mooi van af!
    [..]

ik zou het er als student niet mee eens zijn (al had ik zelf ook een score van in de 140 voor de wiscat). Het is een landelijke toets met landelijk vastgestelde norm dus ik vind dat iedere school zich daar aan hoort te hoduen. Tuurlijk, je kunt het als school graag willen dat de student 140+ haalt, maar ik vind niet dat ze je bij een score van 139 kunnen moeten laten stoppen met de opleiding.
    Ze sturen je niet van school als je tussen de 103 en 140 zit. Wel moet je per se die 140 of meer hebben voor je P dus je moet het hoe dan ook een keer halen.
    pi_73679598
    Maar de P moet je wel binnen 2 jaar behalen!

Zit ook op de HAN maar wel in Nijmegen.
    pi_73687477
    Ik had voor de taaltoets 137 punten (van de 150) en voor de rekentoets 148 (van de 200).

Gister ook m'n eerste twee lessen gegeven aan 'mijn' groep 4. Vind het zooo leuk!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')