quote:Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef karoltje het volgende:
De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even doorbijten.
Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:33 schreef Jojoortje het volgende:Wat zijn je ervaringen?
De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zettenAndere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk
De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef boem-dikkie het volgende:
En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?
Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.
Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
quote:Op maandag 19 januari 2009 21:43 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.
Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]dit lijkt me dus echt al keileuk
! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!
Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan![]()
* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehequote:Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.
quote:Op maandag 19 januari 2009 21:47 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.
Ik moest vorige week nog een handstand doen met gym.. Zo leukquote:Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]dit lijkt me dus echt al keileuk
! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!
Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan![]()
* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:48 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon heheMaar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk
(Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem
)
En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt baggerKinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
Ja de instroom was toen niet bijster goed, maar ik heb liever een klas van 30 waarvan de sfeer goed is en die wel redelijk zelfstandig kunnen werken, dan een klas van 10 waar van 3 kinderen de sfeer verpestenquote:Op maandag 19 januari 2009 21:53 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.
Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef Ladidadida het volgende:
Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:03 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
Ligt ook een beetje aan de student. Als je het echt in de vingers hebt, krijg je meer vrijheid.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:09 schreef KinkyGiraf het volgende:
Heb jij ook al les gegeven zonder leraar erbij? Dat lijkt mij namelijk fijner omdat je dan niet constant geobserveerd wordt. Of geven jullie samen les, of hoe moet ik me dat voorstellen?
Lijkt wel een beetje op mijn schoolquote:Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.
Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
http://www.allepersberich(...)da-een-van-de-beste/quote:Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?
Poeh, ik durf niet zo te zeggen welke pabo's er in Nederland goed zijn en welke niet. Er is idd wel ergens een lijstje te vinden, maar of dat nou zo te vertrouwen is? Ik betwijfel het. Je hebt eigenlijk een student nodig die op alle PABO's heeft gezeten om zijn mening te vragen, maar die is er helaas niet....quote:Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?
Volgens mij is er altijd wel wat te zeuren maar als ik PABO zou willen doen zou het waarschijnlijk in Groningen op het Hanze worden.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.
Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:58 schreef KinkyGiraf het volgende:
Ik vraag me ook af: moet je zelf solliciteren of wordt de stage toegewezen? Ik wil bv. liever niet op een christelijke school stage lopen/ werken... Liever op een nutsschool/ openbare school.
Moet wel zeggen dat jouw verhalen me nog enthousiaster maken, Jojoortje!
Nee groep 8 niveauquote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik zit echt te twijfelen tussen Communicatiesystemen en PABO.
Waar heb je doorgaans tentamens over? Naast die reken en taal toetsen.
Gewoon een beetje middelbaar school niveau aardrijkskunde, gym, etc?
Het wordt een beetje in 2 gedeeld. Enerzijds volg je gewoon lessen zoals Aardrijkskunde, Geschiedenis, Rekenen/Wiskunde etc, daar word je ook via tentamens op getoetst.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:
Kun je niet een keer meelopen met een stagiaire? Die weet je vast heel veel dingen te vertellen en te laten zien!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:
Dit was op mijn Pabo helemaal niet, ik zou er sowieso rekening mee houden dat elke PABO een ander lesaanbod heeft.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:26 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken.Je kon kiezen uit rk/pc/openbaar. Wij hebben hier een stagebureau en die kiest een school voor ons uit. Het is trouwens niet verkeerd om bijvoorbeeld toch in je 1e jaar op een RKschool te komen, gewoon puur om te kijken wat dat dan is. Ik heb ook op een RKschool stage gelopen waaraan je helemaal niet kon zien dat het een RKschool is. Geen bijbelse verhalen of bidden voor het eten of wat dan ook. Wat dat betreft verliezen de katholieke scholen echt wel hun identiteit
Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom heb ik ook gekozen voor een minor genaamd "Specifieke Onderwijsbehoeften". Dus dan ga ik ook stage lopen op het speciaal onderwijs en daar leer je heeeeel veel van...quote:Op dinsdag 20 januari 2009 19:16 schreef karoltje het volgende:
Verder merk ik nu dat ik veel meer had willen leren op het gebied van Pedagogiek en Leer/gedragstoornissen. Eigenlijk leer je in je LIO-jaar (van je stage dus) het meest van de hele Pabo en als je dan van de Pabo komt loop je tegen dingen aan waar ze het op de opleiding nog nooit over hebben gehad!
Maar laat ik je niet ontmoedigen, het is namelijk een mooi vak!
Klopt, is ook zo. Je bent alleen wel afhankelijk van je groepsgenoten die ook een mening over de werkwijze hebben.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:28 schreef boem-dikkie het volgende:
Als je met je hele groep achter één pc gaat zitten kun je inderdaad niet zo goed samen werken. Verdeel dan werk en plan overleggen om samen te komen.
Volgend jaar ga ik dus ook die opleiding doen om wel gym te mogen geven. Scholen neigen echt om je niet aan te nemen als docent, als je niet bezig bent met die opleidingquote:Op zondag 25 januari 2009 19:25 schreef KinkyGiraf het volgende:Blijkbaar mag je tegenwoordig met een Pabo-diploma op zak niet aan alle klassen gymles geven! Alleen aan groep 1 en 2. Dat is nieuw voor me.
Omg wat ontzettend domquote:Je moet afstuderen op het onderwerp Levensbeschouwing. Dit mag Katholicisme zijn óf levensbeschouwing algemeen. Mij lijkt het juist zo leuk om een scriptie te schrijven over iets vernieuwends/ interessants wat je in je stages bent tegengekomen!
Tja groepjes.. Daar ben ik dus zo hard mee genaaid. We mochten dus zelf groepjes maken en dan neig je natuurlijk al gauw naar mensen met wie je goed kan opschieten. Ik had dus een groepje en we waren al een beetje op weg. En opeens stopten mijn groepsgenoten met de opleidingquote:Groepjes ... ook in de deeltijd compacte vorm moet je dus bijna alles in projectgroepen doen. Op basis van de Kolb-leerstijlentest word je ingedeeld in een groep (althans, de eerste keer). Vind ik zelf niet zo praktisch. Niet omdat ik niet kan samenwerken, maar meer omdat ik graag op mijn eigen momenten mijn opdrachten maak. En ook in mijn eigen tempo. Niets zo frustrerend als met z'n drieën achter de PC een opdracht maken!!! Dat duurt 5x zo lang als dat je het zelf doet
Poeh, dat is best wat iddquote:De klassen bestaan meestal uit zo'n 35 mensen ... en dan heb ik het dus niet over de klas waar je stage loopt, maar je eigen Pabo-klas. Dat vond ik echt veel!
Je denkt er idd te licht over denk ik, maar dat doen veel docenten die dat diplomaatje niet hebben. Die denken: Oh, even de kinderen trefbal laten doen en het is een leuke gymles!quote:Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
Gisteren had ik toevallig mijn DPF eindgesprek van het eerste halfjaar. Bij ons is het vooral veel theorie zoeken en die aan de praktijk koppelen. Bijvoorbeeld een stukje theorie over ARC en dan met een aantal lesvoorbereidingen of evaluaties laten zien dat je dat in de praktijk ook echt uitvoert.quote:Op woensdag 28 januari 2009 19:51 schreef bakayarou het volgende:
Even een vraagje aan alle mensen die al PABO doen. Hebben jullie ook allemaal een digitaal portfolio (dpf)? Ik en de rest van mijn school namelijk wel en we vinden het nagenoeg allemaal een hekel aan. Nu vraag ik mij dus af of iedereen door deze crime heen moeten of dat er ook nog andere manieren zijn om aan te tonen dat je enorm competent bent.
Gym geven is een van de moeilijkste, gevoeligste en belangrijkste dingen die er isquote:Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
Dank!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
FeliIk wordt word steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen
Het is alleen zo ontzettend duur
¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken)
Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
Proficiat!quote:Op donderdag 29 januari 2009 23:21 schreef Jojoortje het volgende:
EHBOexamen net even gehaald op school
Heb je al een HBO afgerond?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
FeliIk wordt steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen
Het is alleen zo ontzettend duur
¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken)
Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
Nog nooit meegemaaktquote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:22 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Even een kickje.
Is het eigenlijk zo dat je voor een reguliere stage (dus geen LIO) een stagevergoeding ontvangt? En zo ja, welke vergoeding ontvingen jullie?
Omdat ik van fulltime naar max. 24 uur moet gaan werken, lever ik behoorlijk aan salaris in. Elke vergoeding is dan meegenomen.
Oh echtquote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:27 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Nog nooit meegemaaktZelfs geen kerstpakket
Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:24 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Heb je al een HBO afgerond?
Zo ja, kijk hier eens: Tegemoetkoming leraren!!!!
Uit de praktijk ook goed?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:29 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Iemand nog leuke anekdotes uit stage/opleiding om mij nog extra te overtuigen?![]()
Oh dan had ik het verkeerd begrepen, van die HBO. Heb me er nog niet in verdiept. Er staat me ook iets bij dat het een gift is. Pin me er niet op vast maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen. Ik zou overigens niet weten waarom je bij deeltijd geen recht hierop zou hebben, volgens mij gaat het erom dat iedere persoon die deze opleiding wil gaan doen, een tegemoetkoming krijgt om mensen te stimuleren de opleiding te volgen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 11:55 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?
Oh op die manier, dan zou ik gewoon even met IB-groep bellen, die kunnen je vast verder helpen. Ik weet verder niet precies hoe het zit maar je krijgt volgens mij 2 jaar ong. 1300 euro, dus in totaal iets van 2600 euro. Maar nogmaals, heb me er nog niet in verdiept dus het kan enigszins van de werkelijkheid afwijkenquote:Op woensdag 25 februari 2009 23:38 schreef heaven7 het volgende:
Je hebt er slechts recht op als je geen recht hebt op stufi, dat zou in mijn geval alleen de deeltijdopleiding zijn want als ik voltijd doe heb ik wel recht op stufi maar dat is een prestatiebeurs dus is dit veel gunstiger. Maar is het per jaar of gewoon eenmalig?
Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 14:34 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Kan iemand hier eens een (groeps-)opdracht omschrijven? En ook de studiebelasting?
En werken kinderen tegenwoordig al veel met de computer op de basisschool?
Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelenquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:31 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.
Het is allemaal ontzettend véél werk. Het is niet ontzettend moeilijk, maar je moet wel overal aan denken. Als je één ding bent vergeten, loopt je hele excursie in de soep. Wat dus heel belangrijk is, is dat je kunt vertrouwen op je groepsgenoten, maar je blijft eindverantwoordelijke voor de eigen klas.
En de kinderen werken allemaal met computers. Elke school heeft zowat wel een computerlokaal en ook een paar computers in de klassen zelf. De kinderen zitten er elke dag op om bijvoorbeeld woordpakket/dictee goed te leren. En langzamerhand krijgt ook elk lokaal een digitaal schoolbord!Zo gaaf dat ding
Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten"quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:37 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelen! Maar je voelt je wel behoorlijk lullig als je dan een ouder vergeet ofzo
Zo'n Smartboard lijkt me idd wel tof, die man op de PABO vertelde daarover. Ben zelf aardig vaardig met de PC dus ik vind de automatisering in de klas wel tof
![]()
Ik hoorde tijdens mijn informatiegesprek ook van een opdracht dat je in een groep van 8 man een fictieve school moet opzetten of iets dergelijks. Dat lijkt me ook wel grappig (en moeilijk). Wel leerzaam!
Leuk ideequote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten"!!!!!!!
!!!!! Wel ontzettend sneu natuurlijk. Al dat geregel voor niets en de kinderen en ouders waren ook erg teleurgesteld... Tja, dan voel je je enormmm lullig natuurlijk!
Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaalWat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan
Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:
Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaalWat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan
Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
Omgang met ouders hebben we ook een portfolio voor. We moeten onszelf dan filmen enzoquote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:53 schreef karoltje het volgende:
[..]
Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...
Daar loop je na de PABO namelijk enorm tegenaan.
Weet je al of jij ook voor die subsidieregeling in aanmerking komt?quote:Op woensdag 11 maart 2009 08:59 schreef heaven7 het volgende:
In augustus begin ik met de avondopleiding Pabo te Arnhem
Iemand die ervaring heeft met deze variant?
AK is ook een kutvakquote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:40 schreef Buitendam het volgende:
Aardrijkskunde, wat een bitch.
Wij krijgen het eerste jaar 4 kansen om Aardrijkskunde en Geschiedenis te halen.
Voor Rekenen en Taal krijgen we 3 kansen.
Rekenen, Taal en Geschiedenis heb ik in 1 keer gehaald, geen vuiltje aan de lucht, maar AK...
Je moet een 5,5 halen voor een voldoende.
Eerste keer: 5,4.
Tweede keer: 5,4.
En vandaag WEER: 5,4.
Wat kan er nou zo moeilijk zijn aan topo en kennis, maar op de een of andere manier ligt het me niet.
Zuur.
Dat is ook het gevaar wat de meeste stagiaires ervaren als ze bijvoorbeeld een groep 3 hebben. De stof is idd zo ontzettend makkelijk, dus je bent geneigd om 1 oplossingsstrategie aan te bieden. Voor de leerkracht is het makkelijk, maar voor sommige kinderen is het echt nog heel moeilijk. Dus je moet van te voren jezelf allemaal vragen stellen (Bij iedere groep is dat.)quote:Op zaterdag 14 maart 2009 13:54 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Hoeveel tijd zijn jullie eigenlijk kwijt met het voorbereiden van de lessen? En hoeveel verschilt dat per groep?
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat groep 7 veel meer voorbereidingstijd vergt dan groep 3, omdat de stof van groep 3 zó eenvoudig is dat je dat haast gewoon ter plekke kunt oppakken.
Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:47 schreef Jojoortje het volgende:
Natuurlijk ken je na verloop van tijd de kinderen door en door en weet je precies wat elk kind in zijn of haar mars heeft, maar toch is het goed om nog af en toe bij deze vragen stil te staan. Ik zie dat nu ook veel te weinig eerlijk gezegd![]()
Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 20:30 schreef Judeljuud het volgende:
[..]
Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?
Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 20:35 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.
Ho ho hoquote:Op zaterdag 14 maart 2009 21:58 schreef Judeljuud het volgende:
[..]
Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.
Leuke LIOstage?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:14 schreef Svensational het volgende:
Ja, vierdejaars.
Ja, dat vond ik ook heel lastig! Dat het zo snel uit je hoofd moet!quote:Op donderdag 9 april 2009 22:09 schreef Ladidadida het volgende:
De rekentoets is lastig omdat je eerst 15 sommen in een kwartier moet maken, zonder pen/papier, en de rest op de computer moet.
Ik krijg wel een idee ja, en ik krijg ook wel het idee dat ik nog flink moet gaan oefenenquote:Op donderdag 9 april 2009 22:40 schreef Judeljuud het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik ook heel lastig! Dat het zo snel uit je hoofd moet!![]()
Verder vond ik de variatie best rot: steeds verschillende sommen door elkaar heen.
Vlak na de toets heb ik iemand gemaild met wat vragen die ik me nog kon herinneren.
Lang leve de zoekfunctie in hotmail!
Wat vragen die ik kreeg tijdens de toets:
* Noem een kwadraat tussen 901 en 1000 (961)
* 37,5% van 700 =
* Ik heb gedeeld door 6, maar ik had er er ook net zo goed 45 van af kunnen trekken. Welk getal is het?
* Henk is 61 jaar. Hij heeft 4 zonen, Piet is twee keer zo oud als Theo, Theo is twee keer zo oud als Evert. Wim is vijf jaar ouder dan Evert. Samen zijn ze even oud als hun vader. Hoe oud is Wim? (deze vraag klopt niet precies, maar dan heb je een idee)
* De inhoud van een ronde pedaalemmer moest je uitrekenen
* De schaduw van een kerk moest je uitrekenen op basis van de schaduw van een stok in de grond.
* Jan kreeg 15% korting en hoefde maar *** te betalen. Reken uit hoeveel hetoorspronkelijke bedrag was.
* Een wielrenner fietst **meter per seconde. Reken uit hoeveel km per uur hij fietst.
* De inhoud van een huis berekenen inclusief het puntdak.
Ik kan zo even niet veel meer verzinnen. Ik heb veel staartdelingen gemaakt en ook veel verhoudingstabellen gebruikt. Let er ook goed op dat je rekenmachine icoontje (dat bij sommige vragen verschijnt) in de rechterbovenhoek opmerkt, want dat scheelt veel tijd hahaha...
Misschien dat je zo een beetje een idee hebt Flappe-du-Pomme?
Ik denk ook dat veel mensen denken 'die zielige Pabo-studentjes zijn gewoon dom', maar het is echt even flink oefenen. Ik heb hem pas de derde keer gehaald met behulp van een aantal bijlessen van een leerkracht uit groep 7 en werkboekjes uit groep 7/8. En ik had hem na de zomervakantie dus ik had toen ook gewoon de tijd om te oefenen. Maar er zijn heel veel goede boeken die je kunnen helpen bij het maken van de toets. Ik heb zelf veel gehad aan 'Rekenwijzer' en de daarbij behorende website: http://www.thiememeulenho(...)ina.asp?pagkey=52556quote:Op donderdag 9 april 2009 22:47 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Ik krijg wel een idee ja, en ik krijg ook wel het idee dat ik nog flink moet gaan oefenen![]()
Thx!
Over dozen gesproken, leer goed hoe je inhouden moet berekenen. Ik heb 2 zwembaden, 3 aquaria en enkele vrachtwagens moeten vullen.quote:
Leuk! Waar ga je de opleiding volgen?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:00 schreef limbolandjgirl het volgende:
Ik ben ook bijna een PABO studente
De vraag naar leerkrachten is alleen maar aan het toenemen, dus mooi voor ons!quote:Op dinsdag 26 mei 2009 21:36 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Anywayz,
Weet iemand hier nog een goede site om je rekenskills te oefenen? Ik ben niet bang voor de taaltoets maar voor het rekenen... en aangezien ik de deeltijd ga doen, ga ik er maar niet vanuit dat ik er veel les in zal krijgen.
Hier al mensen bijna afgestudeerd? Hoe ziet de arbeidsmarkt er voor jullie uit, nu?
In Sittard!quote:Op zondag 24 mei 2009 23:27 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Leuk! Waar ga je de opleiding volgen?
En natuurlijk welkom in dit topicquote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:42 schreef limbolandjgirl het volgende:
[..]
(lekker knutselen!)
handvaardigheid
Bij ons is het veranderd. Wij moesten in het 3e jaar kiezen tussen onderbouw, middenbouw en bovenbouw.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 23:46 schreef Judeljuud het volgende:
Ik ga me specialiseren in het jonge kind (vooral vanwege mijn zwakke rekenvaardigheden), maar het oude kind lijkt me eigenlijk ook best leuk. Waarin kunnen jullie specialiseren? Hebben jullie ook maar twee opties?
Ik heb voor middenbouw gekozen, puur omdat je anders een beperkt beeld krijgt denk ikquote:Op woensdag 3 juni 2009 01:27 schreef Judeljuud het volgende:
Ja, dat is beter! Ik kan nu in het derde jaar alleen maar jonge/oude kind kiezen. Echt stom, want ik zou eerder voor de middebouw gaan! Maar waarvoor heb jij gekozen en bevalt het?
Zeg ik toch ook niet.quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:02 schreef Judeljuud het volgende:
Nou ja, van wat ik heb gehoord is het niet zo dat je na je opleiding aan een bepaalde bouw vast zit ofzo. Het komt vaak voor dat mensen tóch nog switchen uiteindelijk. Zelf ben ik bang dat ik straks alleen maar bezig ben met de didactiek en niet met inhoud. Snap je?
Nu ik stage loop in groep 6-7-8 merk ik dat mijn eigen kennis ook vergroot wordt en dat is wel leuk om te merken. Maar toch ook daardoor had ik weer mijn twijfels, want ik zit nu iedere les bijna in te studeren. Maar goed...ik heb dus gekozen voor het jonge kind...ik moet nu toch écht ophouden met twijfelen. Haha!
Tóch vind ik het wel errug vreemd dat mijn pabo maar twee mogelijkheden biedt. Baal ik van!
Oh die lessen zijn wel handig ja! Hopelijk krijg ik die ook!quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:19 schreef Rianne84 het volgende:
Ik ga naar Leiden. Ben wel blij dat ze daar geen eindscriptie hebben. Alleen is het alternatief een eindassesment waarbij er iemand 2 dagen komt kijken in de klasals ik ergens zenuwachtig voor zou zijn...
Ik heb begrepen dat we in Leiden eerst nog 9 weken gewoon "rekenles" krijgen in de colleges en daarna pas de rekentoets krijgen. En dan is er nog mogelijkheid om te herkansen met meer lessen als voorbereiding, dus ik denk dat het wel goed komt.... En maar veel braintrainen op de Nintendo DS
Kennen jullie ook paboforum.nl? Vind ik ook wel een handig forum om ervaringen te lezen e.d.
Ik blijf "gewoon" 24 uur werken als P&O-adviseur. Wordt wel flink werken denk ik. Maar ik werk verder gewoon regelmatig dus ik denk dat ik het wel kan combineren. Zoals het er nu naar uit ziet ga ik op dinsdag en donderdag stage lopen. Dat zijn ook de schoolavonden. Dus zodoende hoop ik er een beetje uit te komen...quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:40 schreef Rianne84 het volgende:
Ja wij krijgen ook 4 stages in 2 jaar
hoe doe jij het eigenlijk met je werk ernaast?
Ik denk dat ik weer oproepwerk ga doen in de kinderopvang zodat ik mn werk kan aanpassen op school en niet andersom.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:52 schreef Rianne84 het volgende:
Bedankt voor je reactie Jojoortje!Dit motiveert me nog meer
Nou ja, vergeet niet dat je op de middelbare school helemaal niks meer met hoofdrekenen te maken hebt hequote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:39 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wat maken jullie je toch druk over die rekentoets! Is er iemand bij die hem niet heeft gehaald dan?? Of de taaltoets?
Mijn PABO welquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:57 schreef Judeljuud het volgende:
Weet je wat grappig is...iemand van de examencommissie bij ons op school zei dat er geen enkele pabo meer een middenbouw-specialisatiemogelijkheid heeft.
Wanneer moet je je defintieve keuze maken? Damn, als ik zou moeten kiezen tussen onderbouw en bovenbouw zou ik ook echt niet weten wat ik zou moeten kiezenquote:Op woensdag 24 juni 2009 23:42 schreef Judeljuud het volgende:
Dat is ook wat ik zei, dat iemand op een forum en bla, maar hij zei dat het afgeschaft was door het ministerie van onderwijs.Ondertussen zit ik nog steeds niet op één lijn met mezelf w.b.t. de onderbouwspecialisatie.
Heel vervelend. Iedereen uit m'n klas staat verder achter z'n keuze, maar ik ben weer een twijfelkont.
quote:Op donderdag 2 juli 2009 23:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
Al was er bij ons wel een uitval van 14 man na de twee toetsen
* Optimistmode AAN
quote:Op donderdag 2 juli 2009 23:11 schreef Summertime2009 het volgende:
Hoi hoi
Ik ben opzoek naar informatie over de deeltijdopleiding PABO in breda en kwam zodoende ook op dit forum terecht. Ik ben van plan om me hiervoor in te schrijven..!
Ik ben sinds kort afgestudeerd (SPH, avans Breda) en wil nu graag nog de PABO gaan doen. Het enige wat me heel erg aan het twijfelen brengt is de rekentoets omdat ik daar echt een ramp in ben.![]()
Maar toch wil ik er wel gewoon voor gaan denk ik!
Het lijkt me leuk om in contact te komen met mensen die ook van plan zijn deze deeltijdopleiding te gaan doen in Breda..!
ik zit normaal gesproken nooit op dit forum, als er mensen zijn die dit lezen en contact met mij willen kunnen mailen naar Marjan2_@hotmail.com
Groetjes..!
Gemaild!quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:24 schreef Summertime2009 het volgende:
Ohw zou ik super vinden..!!
Mail maar :-)
Marjan2_@hotmail.com
Bedankt..!
Goed teken dat je er zo veel zin in hebtquote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:21 schreef Rianne84 het volgende:
ik heb zo'n zin om eraan te beginnenmaar ja, nog even geduld
zal ik doenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:53 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Goed teken dat je er zo veel zin in hebtMaar geniet nog even van de vrijheid
Bedankt voor de infoquote:Op zondag 12 juli 2009 19:03 schreef NelsonWandelaar het volgende:
tvp
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:00 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
zal ik doen
weten de andere deeltijders hier hoe zit met de tegemoetkoming leraren? Op ib-groep.nl kun je alleen die voor 2008-2009 aanvragen. Moet je zoiets achteraf aanvragen of zo?
Jawel, de blokfluit staat op m'n boekenlijst, met de vermelding erbij dat je blokfluit moet kunnen bespelen óf een ander instrument op behoorlijk niveau.quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:57 schreef Dark_Angelus het volgende:
Blokfluit hoef je niet aan te schaffen hoor, poepding
Gewoon gitaar gaan spelen, beetje erbij kunnen zingen en de kids vinden je geweldig.
het is aan te vragenquote:Op woensdag 22 juli 2009 10:55 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..], ik heb daar over gemaild en het aanvraagformulier zou "medio juli" op de site verschijnen. In de gaten houden dus...
Oh mooi! Ga ik dat morgen ook meteen doen. Volgens mij moet je het volgend jaar ook weer aanvragen, behalve als het wordt afgeschaft natuurlijk. Maar daar heb ik nog niks over gehoord.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:40 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
het is aan te vragen
is dit nu eenmalig of kan ik het volgend jaar weer aanvragen?
heb het formulier even vlug bekeken en zag dat de school ook van alles moet invullen... dus dat wordt wachten tot september, of doen jullie dat anders?quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:16 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Oh mooi! Ga ik dat morgen ook meteen doen. Volgens mij moet je het volgend jaar ook weer aanvragen, behalve als het wordt afgeschaft natuurlijk. Maar daar heb ik nog niks over gehoord.
Ik zag het ook ja... dat sucks dan weer, want dan moet je het collegegeld alsnog voorschieten. Niet echt een ramp maar wie weet hoe lang dat allemaal weer duurt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:15 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
heb het formulier even vlug bekeken en zag dat de school ook van alles moet invullen... dus dat wordt wachten tot september, of doen jullie dat anders?
thx!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:07 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Boekenlijst kun je op selexyz.nl vinden.
In stage, school of allebei?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:00 schreef Dark_Angelus het volgende:
Oh ik heb nog helemaal geen zin dit jaar
Beide eigenlijk, afstuderen dit jaar maar ik heb er echt helemaal geen zin inquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:16 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
In stage, school of allebei?
Dat denk ik ook hoor, dus het zal er wel op uitdraaien dat ik veel boeken wel zal kopen... mijn collegegeld is daarbij ook 1345 euro, dat scheelt ook veel met jouw school zeg!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:13 schreef Rianne84 het volgende:
Mijn boeken zijn bij elkaar ook iets van 800 euro, maar die worden ook in het 2e jaar gebruikt, dus dan hoef ik geen nieuwe boeken te kopen.
Mijn collegegeld is trouwens wel lager; 1083 euro. Dus als ik volgend jaar weer geld van de IBG krijg, heb ik nauwelijks kosten aan de studie.
Ik denk trouwens ook dat die boeken wel nodig zijn bij de verkorte deeltijd, hoe zou je anders thuis moeten studeren?
Ik heb ook al een pasfoto moeten opsturen voor mn collegekaart, die zal er weer enig uitzien
Ik heb ook zo'n gevoel van: Alles moet nu af dit jaar, dus mag niet achter lopenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:28 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Beide eigenlijk, afstuderen dit jaar maar ik heb er echt helemaal geen zin in
Leuk!quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 22:06 schreef Rianne84 het volgende:
Ik ga stage lopen in groep 7/8, 's ochtends alleen 7 en 's middags komt 8 erbijMaandag alles bespreken met mn stagebegeleider, heb er zin in
Ah okequote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:22 schreef Svensational het volgende:
Ik krijg 150-250 euro in de maand nu, moet nog een half jaar!
Nice, hoeveelste jaars was jij ook alweer?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 22:06 schreef Rianne84 het volgende:
Ik ga stage lopen in groep 7/8, 's ochtends alleen 7 en 's middags komt 8 erbijMaandag alles bespreken met mn stagebegeleider, heb er zin in
eerstejaars van de tweejarige deeltijdquote:Op zondag 30 augustus 2009 02:02 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Nice, hoeveelste jaars was jij ook alweer?
quote:Juf ontslagen na internetgesprekjes.
De 24-jarige basisschooljuffrouw Liesbeth Roosen mag niet meer voor de klas staan op Het Toverpotlood in Hoeleden (Vlaams-Brabant). De school wilde haar contract niet verlengen omdat ze bevriend was met leerlingen op de netwerksite Netlog.
Juf Liesbeth gaf voor de zomervakantie nog computerles aan zes klassen van de basisschool. "Ik kreeg een tijdelijk contract van het jaar. Op het einde van het vorige schooljaar kreeg ik bezoek van de directie voor een evaluatie", zo vertelt de juf. Liesbeth hoorde van de directie dat ze goed functioneerde en ze ging er dan ook vanuit dat ze gisteren gewoon weer mocht starten.
Geen contractverlenging
De directie riep Liesbeth deze zomervakantie echter nog eens bij zich. Ze vertelden dat ze haar graag als juf wilden houden, maar konden haar contract toch niet verlengen, zo had het schoolbestuur beslist. De reden die het schoolbestuur opgaf: juf Liesbeth was met twaalf kinderen bevriend op de netwerksite Netlog.
Juf Liesbeth snapt er niets van. "Als ik nu een leerling mishandeld had of seksueel getinte berichten had geschreven, kon ik begrijpen dat ik geen nieuw contract kreeg." Liesbeth voegde de twaalf leerlingen ook niet zelf toe aan haar contactenlijst, want een volwassene kan geen minderjarigen aan de contactenlijst toevoegen. De leerlingen hadden juist met de juf contact gezocht.
"Ik wilde ook geen flauwe juf zijn die na de schooluren geen contact meer wil met haar leerlingen. Als ik hen op straat tegenkom, kijk ik ook niet de andere richting uit", verklaart Liesbeth. De juf laat ook weten dat ze slechts heel onschuldige gesprekken voerde met de kinderen. De gesprekken gingen over de weekenden of de vakantie.
Profiel verwijderd
Lietbeth heeft na de kritiek van het schoolbestuur direct haar profiel op Netlog verwijderd, maar dat was al te laat. "Ik word gestraft omdat ik een toffe juf wilde zijn die weet wat er leeft bij de kinderen." Ze is ook boos dat ze niet eerder te horen heeft gekregen dat haar contract niet verlengd werd. Dat had ze nu niet gedaan vanwege de goede evaluatie en omdat er geen andere kandidaten waren.
Juf Liesbeth hoopt ondanks alles toch nog op een contractverlenging. "Ik werkte graag in de school. Bovendien ken ik de leden van het schoolbestuur amper en kom ik ze op school nooit tegen." Juf Liesbeth vindt nog steeds dat ze niets heeft misdaan. "Daarbij, ik geef les voor de kinderen, niet voor het schoolbestuur", besluit ze.
Poeh heb wel iets perfects voor jou hier liggen. Tien readers met allemaal uitleg, zelftoetsen en antwoorden etcquote:Op zaterdag 5 september 2009 20:14 schreef heaven7 het volgende:
Ik zoek! Een rekenboek om de pabo rekentoets te halen d.m.v. zelfstudieDus een boek met het niveau van de pabotoets, met uitleg, oefeningen en antwoorden.. Krijgen namelijk geen les (doe avondpabo).
Ik snap niet wat je bedoeltquote:Op zaterdag 5 september 2009 23:44 schreef Knutknuttsson het volgende:
Heaven7, bewaar je puntenlijsten en dergelijke. Heb je nodig mocht je ooit een Zweedse bevoegdheid willen aanvragen..
een papier met de door jou behaalde punten. Cijferlijsten met aantal uren en studiepunten moet je allemaal meesturen.quote:Op zondag 6 september 2009 10:24 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je bedoeltPuntenlijsten waarvan?
Sorry ik heb echt nog steeds geen idee waar je het over hebtquote:Op zondag 6 september 2009 12:03 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
een papier met de door jou behaalde punten. Cijferlijsten met aantal uren en studiepunten moet je allemaal meesturen.
Ik dacht dat het misschien handige info zou zijn..
Nou vertel het mij dan. Vraag het toch niet voor nietsquote:Op woensdag 16 september 2009 16:24 schreef bakayarou het volgende:
Waar zit nu precies het probleem?
Lijkt mij een kwestie van begrijpend lezen en jezelf toetsen aan de gestelde eisen.
Ik heb 'Praktische cursus spelling' gebruikt en daarmee heb ik hem in één keer gehaald. Ik leen meestal eerst ff een boek van de bieb (ofzo) en dan pas bepaal ik of ik hem echt aan wil schaffen. Misschien een goede tip? Want of een boek je aanspreekt is natuurlijk erg persoonlijk.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:36 schreef heaven7 het volgende:
Trouwens, heeft iemand voor mij dat boekje 'de Pabo taaltoets haal je zo' oid?
Nee joh.. Als het alleen spelling was geweest, dan was het een eitje geweest. Er zit dus ook grammatica bij en dat moet je wel ff goed bestuderen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 22:05 schreef heaven7 het volgende:
Maar de taaltoets is toch niet alleen maar spelling? Kan idd wel eens in de bieb kijken
Je hebt tien jaar recht op studiefinanciering, waarvan vier jaar een gift. Je kunt op dit moment een maximale lening aanvragen, je hebt dus geen recht op die lerarenbeurs.quote:Op woensdag 16 september 2009 13:33 schreef Jojoortje het volgende:
Net even een topic geopend in SES :
http://www.ib-groep.nl/Images/7542_9%20leraren_tcm7-16454.pdf
Het ziet er allemaal mooi uit, maar heb ik hier recht op? Net even de IB-groep aan de lijn gehad, maar die mevrouw wist het geloof ik ook niet allemaal zeker
Ik ben een PABO studente en zit in mijn laatste jaar, maar ik ontvang geen studiefinanciering meer, omdat ik nu al eigenlijk 5 jaar op die school zit en mijn studiefinanciering dus heb verbruikt. Ik heb vorige week een brief gekregen waarin staat dat per oktober ik geen stufi meer krijg.
Weet iemand hier meer van? En maakt iemand hier gebruik van?
http://www.cito.nl/ho/pabo/eind_fr.htmquote:Op zaterdag 19 september 2009 23:39 schreef heaven7 het volgende:
Die sites zijn wel goed idd! Welke onderdelen komen dan allemaal voorbij? Want je kunt heul ver gaan met redekundig en taalkundig ontleden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
13 kinderen, wat een luxe.quote:Op dinsdag 22 september 2009 16:48 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:![]()
Vandaag mijn aller- aller- allereerste stagedag gehad! Ik heb groep 3 aangewezen gekregen, in een 'volksbuurt'! Stuk voor stuk lieve kindjes, waarvan de één net wat meer concentratieproblemen heeft dan de ander. Wel slechts 13 kinderen! Ik was voorbereid op 30, maar dit is qua persoonlijke aandacht natuurlijk wel heel prettig.
Heb zelf nog geen lesje gegeven, maar dat komt volgende week wel. Al met al een leuke eerste dag gehad!
![]()
![]()
Nou, ik stond wel even te kijken jaquote:
Pfff, na 2 weken is idd veel te vroeg. Dat heeft niks met veel ervaring te maken. Ik heb nu zeker wel kinderen in de klas waarvan ik weet dat ze het moeilijk gaan krijgen dit jaar, maar om nu al bijna zeker te weten dat ze blijven zitten, gaat veel te ver.quote:Op zaterdag 26 september 2009 16:55 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Wat vinden jullie er eigenlijk van als een juf in week 2 van het nieuwe schooljaar nu al tegen mij zegt dat ze zeker weet dat een bepaalde jongen blijft zitten (groep 3)? Ik schrok er eigenlijk een beetje van... ik zou er alles aan doen om die jongen extra te ondersteunen etc. Dit klonk een beetje als 'opgegeven'.
Aan de andere kant heeft die juf wel al veel ervaring dus misschien zegt ze het ook alleen maar omdat ze dat nu ook echt al kan zien.
Maar ik neig nu naar: veel te vroeg om dat nu al te zeggen en daarmee geef je de jongen een oneerlijke kans...
Een heel boek uitlezen? Zou ik niet zo'n dik boek doen, anders worden de kinderen onrustig. Hoeveel tijd krijg je er voor?quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:49 schreef Vaganza het volgende:
Ik meld me ook, 1e jaar voltijd
al 2 keer stage gelopen, was erg leuk! groep 4, beetje half nederlands/half allochtoon.
Ik moet donderdag een verhaal voorlezen en er over na praten, ik dacht aan iets ivm dierendag?
iemand een leuk idee ?
Daarom vraag ik het ook?quote:Op woensdag 30 september 2009 12:42 schreef heaven7 het volgende:
Er staat toch niet dat ze een heel boek gaat uitlezen?
Ik zou een dun boekje met plaatjes zoeken over dieren en daarna kun je praten over welke dieren er in het verhaal voorkwamen en dan vervolgens welk dier de kinderen hebben als lievelingsdier.
misschien heb je hier iets aan?quote:Op woensdag 30 september 2009 14:19 schreef heaven7 het volgende:
Iemand enig idee waar je een instap of proeftoets voor de rekentoets kunt maken? De cdrom die ik heb school hebt werkt niet verdorie
Mooi!quote:Op woensdag 30 september 2009 12:44 schreef Esje-lief het volgende:
gisteren mijn tweede stage dag gehad..
vind het een enorm leuke groep 2
21 schatjes en een leuke leerkracht
ik ga een leuk jaar tegemoet denk ik
Bedankt! Heb je maar 1 uur de tijd op de echte toets??quote:Op woensdag 30 september 2009 14:34 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
misschien heb je hier iets aan?
http://www.instaptoets.zakboekrekenen.wolters.nl/
Wij krijgen er 2 uur voor. Maar het hangt af van je eigen kunnen geloof ik. Je krijgt namelijk steeds moelijkere vragen als je een vraag goed beantwoordt. Daardoor stijgt je niveau. Als je al vrij snel dingen fout beantwoordt, stijgt je niveau ook niet en ben je dus eerder klaar.quote:Op woensdag 30 september 2009 15:48 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Bedankt! Heb je maar 1 uur de tijd op de echte toets??
ik blijf een heel jaar op die school, maar ga wel in jan ofzo naar een hogere groep..quote:Op woensdag 30 september 2009 14:45 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Mooi!Heb nog nooit kleuters gehad
Dus je zit daar een heel schooljaar? Je gaat niet halverwege wisselen?
op welke schoot zit je?quote:Op woensdag 30 september 2009 15:02 schreef Esje-lief het volgende:
bij ons werd verteld dat er vrij weinig tot geen oefen materiaal was wat echt op de reken toets leek.
Exact mijn gedachten... Daarom wil ik er dus zelf één aanschaffen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:45 schreef Jojoortje het volgende:
Heel verstandig om er zelf 1 aan te schaffen. Ik vond het lenen ook zo'n gedoeEn dan moet je dat ook nog bewerken in een videolokaal die natuurlijk altijd vol zat...
Ik heb zelf niet zo'n uitgebreide digitale camera. Ik heb er één van Canon van 120 euro. Ik leende altijd dus de camera van school. Zit in mijn laatste jaar en hoef alleen een geluidsopname nog te doen van een kind die aan het rekenen is.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:56 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Exact mijn gedachten... Daarom wil ik er dus zelf één aanschaffen.
Heb jij er ook één? Zo ja, wat voor één?
Ik las hierboven ook iets over zelf filmen met digitale camera, maar wij hebben een digitale spiegelreflexcamera en dat ding vind ik ietwat te groot om elke keer mee te nemen naar stage.
allereerst gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 08:56 schreef heaven7 het volgende:
Maargoed, mijn Pabo hanteert een strengere eis140 punten ipv 103! Dus als je met de Citotoets tussen de 103 en 140 zit moet je nog een door de Pabo zelf gefrabriceerde HBO rekentoets maken. Hollé
Vanavond de taaltoets maar dat komt wel in orde.
Gefeliciteerd! Ben je er (net als ik ) mooi van af!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:31 schreef heaven7 het volgende:
En vanavond de taaltoets gehaald!Gelukkig hanteert mijn school hiervoor geen eigen richtlijnen
ik zou het er als student niet mee eens zijn (al had ik zelf ook een score van in de 140 voor de wiscat). Het is een landelijke toets met landelijk vastgestelde norm dus ik vind dat iedere school zich daar aan hoort te hoduen. Tuurlijk, je kunt het als school graag willen dat de student 140+ haalt, maar ik vind niet dat ze je bij een score van 139 kunnen moeten laten stoppen met de opleiding.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:43 schreef bakayarou het volgende:
Proficiat heaven7.
BartUlft, de eisen voldoet de HAN toch gewoon aan. Dat ze de lat nog wat hoger leggen is hun goed recht.
Als je het er als student niet mee eens bent...
Ben blij dat ik de wiscat met 140 haalde. Mooi van het gezeik af. Heb echt medelijden met mijn klasgenoten die nu in het 2e jaar nog krom moeten liggen om dat ding te halen. Ook al is het op papier.
Ze sturen je niet van school als je tussen de 103 en 140 zit. Wel moet je per se die 140 of meer hebben voor je P dus je moet het hoe dan ook een keer halen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:10 schreef BartUlft het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Ben je er (net als ik ) mooi van af!![]()
[..]
ik zou het er als student niet mee eens zijn (al had ik zelf ook een score van in de 140 voor de wiscat). Het is een landelijke toets met landelijk vastgestelde norm dus ik vind dat iedere school zich daar aan hoort te hoduen. Tuurlijk, je kunt het als school graag willen dat de student 140+ haalt, maar ik vind niet dat ze je bij een score van 139 kunnen moeten laten stoppen met de opleiding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |