abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65222924
Eerdere topics hebben het niet lang uitgehouden, dus ik geef een nieuw topic graag een kans

_________________________________________________________________

Dit topic gaat over de studie Pabo, oftewel Pedagogische academie voor het basisonderwijs. Je wordt dus opgeleid tot lera(a)r(es) in het basisonderwijs cq. primair onderwijs.

Goede leraren
Hoe goed onderwijs ook gedefiniëerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas.

Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied.

Het werk van een leerkracht in het basisonderwijs is veelzijdig, veelomvattend en veeleisend. Het vraagt inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. En het eist de nodige pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en capaciteiten, deskundigheid dus!

bron: http://www.fontys.nl/pabo/eindhoven

_________________________________________________________________


  • Ben jij een Pabo-student?

  • Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?

  • Wat zijn je ervaringen?

  • Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?

  • Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?

  • Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?

  • En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen!

    _________________________________________________________________

    Onder het motto "TS begint" het volgende:

    Heb nog geen ervaringen die ik kan delen! Ik denk er namelijk sterk over om de Pabo te gaan volgen. Ik ben zo'n 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan een andere HBO-studie. Werk ook in dat werkveld maar loop al langer met het idee rond om "ooit" de Pabo te gaan doen. Sinds kort wordt dat idee steeds concreter: waarom nog jaren wachten als het me nu al zo leuk lijkt?

    Omdat ik fulltime werk zou ik er niet zo snel voor kiezen om de voltijds, vierjarige opleiding te gaan doen. Ik heb dan ook interesse in het 2-jarige (verkorte) traject. Dit traject is ook gericht op studenten die al een HBO-opleiding achter de rug hebben.

    Ik vind het nu nog lastig om te zeggen welke groepen me het meeste aanspreken. De kleuters lijken me schattig maar misschien te weinig uitdagend. In mijn (misschien wel beperkte) beleving is dat toch voornamelijk spelletjes doen, knutselen, zingen etc. Heel leuk, maar misschien gaat het snel vervelen. Het idee om bijvoorbeeld groep 5 Taal te geven, maar ook Rekenen, Aardrijkskunde, Gymnastiek, Biologie, enz. spreekt me misschien nog meer aan!

    _________________________________________________________________

    Oh ja, misschien interessant voor sommigen onder ons:

    Tegemoetkoming Leraren.

    Misschien kom je er wel voor in aanmerking!



    Linkjes:

    http://pabo.startpagina.nl/
    http://www.ib-groep.nl/particulier/index.asp
    Spellingstoets en antwoorden
    CAO Primair Onderwijs 2006-2008
    Paboforum

    [ Bericht 2% gewijzigd door Rene op 19-06-2009 22:22:11 ]
  • MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65223296
    De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even kiezen op elkaar en als je afgestudeerd bent kan het leuke werk beginnen.
    pi_65223341
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef karoltje het volgende:
    De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even doorbijten .


    Kun je er wat meer over vertellen? Wat je zo vreselijk vond (Drama? Muziekles? Té blije medestudenten?)
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65223387
    Ik doe ook de PABO. Kutopleiding, maar de stages zijn wel leuk. Volgend jaar eindelijk mijn LIOstage in... Ik kan niet wachten
    Noot noot.
    pi_65223428
    # Ben jij een Pabo-student? - nee

    # Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar? - nee

    # Wat zijn je ervaringen? - alleen de slechte nieuwsberichten

    # Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)? - nee, dat zouden de kinders niet overleven

    # Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen? - ja, groep pre-geboren

    # Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan? - dat mag ik hopen

    # En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen! - neuh, dit was 't wel

    vraag anders offie 'centraal' mag
    Ja doei.
      maandag 19 januari 2009 @ 21:07:56 #6
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_65223492
    Istie al
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      FOK!fotograaf maandag 19 januari 2009 @ 21:10:37 #7
    159915 -Menn0-
    MNO
    pi_65223629
    Ik heb een half jaar de PABO gedaan, ben daarna de ALO gaan doen. Vond de gymles veel leuker de reken/aardrijkskunde/enz lesjes. Geen spijt van de keuze

    Heb wel alle toetsen gehaald, allemaal achten en negens. Zelfs de taal en rekentoets ja
    ,,/
      maandag 19 januari 2009 @ 21:29:49 #8
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65224516
    Ik vind die taaltoets niet zoveel voorstellen. Moet je 90 % + halen of is 80 % ook goed, omdat er in het voorblad over 90 % is voldoende gesproken wordt.

    Is er ook een voorbeeldje van een rekentoets, ben wel benieuwd. Het lijkt me altijd wel leuk om de PABO te doen maar ik weet niet echt of ik er wel aan moet beginnen.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65224698
  • Ben jij een Pabo-student?
    Ja, 3e jaars

  • Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd op de Hogeschool Edith Stein

  • Wat zijn je ervaringen?
    De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.

  • Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zetten Andere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk

  • Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Wij moeten kiezen voor OB/MB/BB. Heb MB gekozen

  • Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    Gelukkig wel
  • Noot noot.
    pi_65224706
    Ik vond de taaltoets echt heel erg simpel. Kwam op 93% uit maar als ik me in de regels had verdiept (met die tussenstreepjes etc.) dan had ik wel tegen de 100% gehaald. Vind het wel zorgwekkend dat zoveel mensen dat niet halen!

    De rekentoets had ik ook gevonden:

    Rekentoets + antwoorden

    Ik zou de staartdelingen weer even moeten oefenen. Verwacht iets meer moeite met hoofdrekenen dan met taal!
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
      maandag 19 januari 2009 @ 21:35:31 #11
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65224776
    En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?

    Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.

    Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65224790
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:33 schreef Jojoortje het volgende:

  • Wat zijn je ervaringen?
    De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.

  • Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zetten Andere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk
  • Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.

    ______________
    Oh enne...
    "Ik heb zelf geen vrienden daarom chill ik met jullie."
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65225148
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef boem-dikkie het volgende:
    En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?

    Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.

    Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
    De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.

    Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
    Noot noot.
      maandag 19 januari 2009 @ 21:44:36 #14
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65225182
    Best tof.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65225260
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:43 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.

    Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
    dit lijkt me dus echt al keileuk ! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!

    Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan

    * KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
      maandag 19 januari 2009 @ 21:47:03 #16
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65225283
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:

    [..]

    dit lijkt me dus echt al keileuk ! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!

    Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan

    * KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
    Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65225346
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef KinkyGiraf het volgende:

    [..]

    Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.

    ______________
    Oh enne...
    "Ik heb zelf geen vrienden daarom chill ik met jullie."
    Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehe Maar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk (Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem )

    En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt bagger Kinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
    Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
    Noot noot.
    pi_65225439
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:47 schreef boem-dikkie het volgende:

    [..]

    Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.


    Volgens mij kan ik heel goed kinderen instructies geven hóe een spagaat te doen, zonder het zelf te kunnen.

    Vroeg me ook af: is het moeilijk om al die stof weer op je te nemen? Je moet met name in de bovenbouw toch best een brede kennis hebben, lijkt me. En dan ook nog eens op een didactisch verantwoorde én enthousiaste manier brengen... leuk maar volgens mij moet je dat niet onderschatten
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65225465
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:

    [..]

    dit lijkt me dus echt al keileuk ! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!

    Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan

    * KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
    Ik moest vorige week nog een handstand doen met gym.. Zo leuk Sommige studenten konden het echt niet, die zakten zo door hun armen heen

    En ja.. Het is vrij veel allemaal. Ik kan je wel vertellen dat er heel veel studenten zijn die een portfolio gewoon overnemen van iemand uit een andere klas Dat gaat zo van: "Ik geef jou portfolio Aardrijkskunde, als jij mij portfolio Muziek geeft!"
    Noot noot.
    pi_65225536
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:48 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehe Maar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk (Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem )

    En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt bagger Kinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
    Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
    13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.

    Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
      maandag 19 januari 2009 @ 21:59:56 #21
    163094 Ladidadida
    En zo is het. En niet anders.
    pi_65225850
    Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
    Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
    Cada día te quiero más que ayer y menos que mańana O+
    pi_65225965
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:53 schreef KinkyGiraf het volgende:

    [..]

    13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.

    Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
    Ja de instroom was toen niet bijster goed, maar ik heb liever een klas van 30 waarvan de sfeer goed is en die wel redelijk zelfstandig kunnen werken, dan een klas van 10 waar van 3 kinderen de sfeer verpesten

    Pesten is ook een lastig iets.. Veel scholen hebben wel een pestprotocol, maar daar is ook alles mee gezegd Ik heb 1 keer een totale rekenles overgeslagen, omdat er in de pauze gepest werd door een aantal jongens in mijn klas. Ik dacht nog: Oh nee, zou mijn mentor (mentor = de echte leerkracht van de klas) het wel goed vinden? Maar heb gewoon 45 minuten over het incident gepraat. Ik vroeg ook aan de kinderen of ze allemaal eens heel eerlijk wilden zijn en wie er wel eens gepest had? Nou, iedereen stak zijn/haar vinger op. Toen vroeg ik wie er wel eens gepest was.. Iedereen stak weer zijn/haar vinger op. Heel veel over gepraat toen met de kinderen. Ook wat ze het beste kunnen doen als ze iemand zien die gepest wordt.

    Mijn mentor vond het gelukkig heel goed dat ik die rekenles heb laten zitten en over het pesten ben begonnen Na zo'n gesprek moet je zo'n klas echt supergoed in de gaten houden. Van goed observeren in de pauze krijg je al heel veel te weten. Veel leerkrachten kijken niet goed genoeg naar de kinderen in de pauze. Als je echt gericht kijkt. Dus wie speelt met wie? Wie staat er alleen? Wie kijkt er niet blij? Wat spelen ze eigenlijk?
    Als je je dat allemaal afvraagt, ben je al goed bezig.

    Helaas kunnen leerkrachten ook niet alles zien, dus buiten schooltijd hebben wij ook geen 'macht' meer
    Noot noot.
    pi_65225989
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef Ladidadida het volgende:
    Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
    Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
    Noot noot.
    pi_65226285
    Heb jij ook al les gegeven zonder leraar erbij? Dat lijkt mij namelijk fijner omdat je dan niet constant geobserveerd wordt. Of geven jullie samen les, of hoe moet ik me dat voorstellen?
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
      maandag 19 januari 2009 @ 22:10:02 #25
    163094 Ladidadida
    En zo is het. En niet anders.
    pi_65226290
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:03 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
    Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

    Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
    Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
    Cada día te quiero más que ayer y menos que mańana O+
    pi_65226425
    Had nog nooit van Windesheim gehoord eigenlijk.

    Ik twijfel nu tussen Avans Breda of Fontys Eindhoven.
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
      maandag 19 januari 2009 @ 22:15:09 #27
    163094 Ladidadida
    En zo is het. En niet anders.
    pi_65226547
    Windesheim staat (stond? In 2007 iig nog wel) aangeschreven als één van de beste Pabo's van het land, dat is het vreemde eraan.. Ik weet niet hoe het op andere pabo's is, maar ik weet wel dat ik met name gestopt ben om de vreselijk slechte opleiding.
    Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
    Cada día te quiero más que ayer y menos que mańana O+
    pi_65226731
    He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2009 22:20:04 ]
    pi_65226833
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:09 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Heb jij ook al les gegeven zonder leraar erbij? Dat lijkt mij namelijk fijner omdat je dan niet constant geobserveerd wordt. Of geven jullie samen les, of hoe moet ik me dat voorstellen?
    Ligt ook een beetje aan de student. Als je het echt in de vingers hebt, krijg je meer vrijheid.

    In het 1e jaar zijn het echt alleen lesjes wat je mag geven. Lesje rekenen of taal of voorlezen etc.
    In het 2e jaar zijn de lesovergangen vrij belangrijk. Dus aan het eind van je 2e jaar wordt er wel van je verwacht dat je zelf een dagdeel kan draaien. Ook dit ligt aan de student. Ik mocht in mijn 2e jaar al een hele dag zelf draaien. Ik geloof ook dat hier de student het meeste van leert. Gewoon veel zelf doen en zelf fouten durven maken.
    In het 3e jaar moet je gewoon de hele dag zelf doen.

    Van het 1e tm 3e jaar moet er officieel de echte leerkracht wel in de klas zijn. Ook dit hangt af van de stageschool. Bij mij ging de leerkracht toetsen afnemen in andere klassen Wel beter, want zoals je idd al zei, alleen voor de klas staan is zoveeeeel fijner De kinderen gaan je dan ook veel meer als een echte leerkracht zien ipv een stagiaire.
    Maar het hangt allemaal af van de ontwikkeling van de student, je mentor en de stageschool zelf.

    In het 4e jaar moet je dus een LIOstage lopen. Dat ben je 2 dagen in de week helemaal alleen in je eigen klas, zonder dat er iemand in je klas zit. Ja, wel leerlingen hoor Maar dus geen andere leerkracht. Eigenlijk een duobaan is dat dan Dus heb daar al wel heel veel zin in. Je krijgt dan ook te maken met oudergesprekken enzo
    Noot noot.
    pi_65226891
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:

    [..]

    Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

    Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
    Lijkt wel een beetje op mijn school Maarja, gelukkig zijn de stages er nog
    Noot noot.
    pi_65226954
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
    He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?
    http://www.allepersberich(...)da-een-van-de-beste/

    Hier stuit ik toevallig op weet niet of je in het zuiden van het land woont...

    Edit: als ik het goed zie is Arnhem de beste van NL.
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65227060
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
    He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?
    Poeh, ik durf niet zo te zeggen welke pabo's er in Nederland goed zijn en welke niet. Er is idd wel ergens een lijstje te vinden, maar of dat nou zo te vertrouwen is? Ik betwijfel het. Je hebt eigenlijk een student nodig die op alle PABO's heeft gezeten om zijn mening te vragen, maar die is er helaas niet....
    Onderwijsassistent en de PABO is wel heel anders hoor. Bij de PABO komt idd veel meer bij kijken. Veel meer verantwoordelijkheid ook, maar als je onderwijsassistent hebt gedaan is wel een goeie basis denk ik. Als je het werken met kinderen leuk vindt, zou ik ook idd de PABO gaan doen
    Alleen een onderwijsassistent zijn, zou ik niet leuk vinden
    Noot noot.
    pi_65227999
    Ben jij een Pabo-student?


    Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd op De Kempel in Helmond.

    Wat zijn je ervaringen?
    Ontzettend goede school. Goede roosters, goede vakken en nog betere leerkrachten.

    Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Net mijn kleuterstage afgerond, ik ga nu tot de zomer naar groep 5/6.

    Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Geen idee, daar denk ik expres niet teveel over na.
    Gewoon zo goed en hard mogelijk werken, dan kom ik er vanzelf achter.

    Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    Boeken kopen, oefeningen maken en dan kom je een heel eind.
    Dat je het moeilijk vindt, á la, maar iedereen die de HAVO of MBO kan afronden moet dit halen.
    Dit, dus.
      maandag 19 januari 2009 @ 22:49:59 #34
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65228174
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:

    [..]

    Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

    Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
    Volgens mij is er altijd wel wat te zeuren maar als ik PABO zou willen doen zou het waarschijnlijk in Groningen op het Hanze worden.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65228527
    Ik vraag me ook af: moet je zelf solliciteren of wordt de stage toegewezen? Ik wil bv. liever niet op een christelijke school stage lopen/ werken... Liever op een nutsschool/ openbare school.

    Moet wel zeggen dat jouw verhalen me nog enthousiaster maken, Jojoortje!
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65229712
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:58 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Ik vraag me ook af: moet je zelf solliciteren of wordt de stage toegewezen? Ik wil bv. liever niet op een christelijke school stage lopen/ werken... Liever op een nutsschool/ openbare school.

    Moet wel zeggen dat jouw verhalen me nog enthousiaster maken, Jojoortje!
    We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken. Je kon kiezen uit rk/pc/openbaar. Wij hebben hier een stagebureau en die kiest een school voor ons uit. Het is trouwens niet verkeerd om bijvoorbeeld toch in je 1e jaar op een RKschool te komen, gewoon puur om te kijken wat dat dan is. Ik heb ook op een RKschool stage gelopen waaraan je helemaal niet kon zien dat het een RKschool is. Geen bijbelse verhalen of bidden voor het eten of wat dan ook. Wat dat betreft verliezen de katholieke scholen echt wel hun identiteit
    Noot noot.
    pi_65243886
    Vandaag trouwens één van de laatste lessen van EHBO gehad op de PABO... Volgende week examen
    Noot noot.
      dinsdag 20 januari 2009 @ 15:06:28 #38
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65246079
    Ik zit echt te twijfelen tussen Communicatiesystemen en PABO.

    Waar heb je doorgaans tentamens over? Naast die reken en taal toetsen.

    Gewoon een beetje middelbaar school niveau aardrijkskunde, gym, etc?
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
      FOK!fotograaf dinsdag 20 januari 2009 @ 15:09:23 #39
    159915 -Menn0-
    MNO
    pi_65246205
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:
    Ik zit echt te twijfelen tussen Communicatiesystemen en PABO.

    Waar heb je doorgaans tentamens over? Naast die reken en taal toetsen.

    Gewoon een beetje middelbaar school niveau aardrijkskunde, gym, etc?
    Nee groep 8 niveau

    Tentamens gaan inderdaad over de stof waar je les in moet geven maar ook over dingen als bijvoorbeeld methodiek en didactiek (en nog veel meer). Dingen die je echt nodig hebt bij het les geven
    ,,/
    pi_65247193
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:
    Ik zit echt te twijfelen tussen Communicatiesystemen en PABO.

    Waar heb je doorgaans tentamens over? Naast die reken en taal toetsen.

    Gewoon een beetje middelbaar school niveau aardrijkskunde, gym, etc?
    Het wordt een beetje in 2 gedeeld. Enerzijds volg je gewoon lessen zoals Aardrijkskunde, Geschiedenis, Rekenen/Wiskunde etc, daar word je ook via tentamens op getoetst.
    Anderzijds krijg je ook lessen in ondersteunend opzicht. Onderwijskunde en Beroepsbeeldverheldering bijvoorbeeld.
    Dit, dus.
    pi_65249321
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:
    Ik zit echt te twijfelen tussen Communicatiesystemen en PABO.

    Waar heb je doorgaans tentamens over? Naast die reken en taal toetsen.

    Gewoon een beetje middelbaar school niveau aardrijkskunde, gym, etc?
    Kun je niet een keer meelopen met een stagiaire? Die weet je vast heel veel dingen te vertellen en te laten zien!
    Noot noot.
    pi_65251263
    # Ben jij een Pabo-student?
    Ja

    # Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd in Nijmegen

    # Wat zijn je ervaringen?
    Ik vind het allemaal erg interessant. En ik vind dat ik voldoende leer. Wel is de werkdruk erg hoog. Af en toe een lesje overslaan omdat ik daar te lang op moet wachten komt wel steeds vaker voor. Ook vind ik het vervelend dat ik na 18:00 nog les heb. Kom hierdoor wat in de knoop met mijn sport.

    # Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Net eerste stage erop zitten in groep 1/2 van een Montessorischool. Afgesloten met beoordeling: Goed!
    Over 3 weken begint mijn 2e stage in de bovenbouw groep 6/7 op een klein dorpsschooltje.

    # Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Ik heb altijd gedacht de bovenbouw maar na mijn 1e stage vind ik onderbouw toch ook wel geinig.

    # Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    taaltoets de eerste keer. De rekentoets (WISCAT) heb ik gisteren gehaald . Dat lukte mij de eerste keer niet omdat mijn docent me helemaal zenuwachtig had gemaakt met hoe groot de tijdsdruk wel niet zou zijn. Was voor mij helemaal geen probleem de 2e keer.
    pi_65253565
    Leuk om allemaal te lezen

    Ik ga ook vragen of ik een keer een dag met een stagiaire mag meelopen! Ik wil toch een goed beeld van de praktijk hebben voordat ik me inschrijf. Hoop dus echt dat dat kan!
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65256249
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 23:26 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken. Je kon kiezen uit rk/pc/openbaar. Wij hebben hier een stagebureau en die kiest een school voor ons uit. Het is trouwens niet verkeerd om bijvoorbeeld toch in je 1e jaar op een RKschool te komen, gewoon puur om te kijken wat dat dan is. Ik heb ook op een RKschool stage gelopen waaraan je helemaal niet kon zien dat het een RKschool is. Geen bijbelse verhalen of bidden voor het eten of wat dan ook. Wat dat betreft verliezen de katholieke scholen echt wel hun identiteit
    Dit was op mijn Pabo helemaal niet, ik zou er sowieso rekening mee houden dat elke PABO een ander lesaanbod heeft.

    Wat ik zo vreselijk vond aan de Pabo: Vooral in het 1e jaar (en vooral bij creatieve vakken) de raarste dingen doen onder het mom van 'je moet het zelf ervaren voordat je het met de kinderen doet'. Was erg veel knippen en plakken, tekenen en knutselen. Zonde van mijn tijd vond ik dat.

    Verder merk ik nu dat ik veel meer had willen leren op het gebied van Pedagogiek en Leer/gedragstoornissen. Eigenlijk leer je in je LIO-jaar (van je stage dus) het meest van de hele Pabo en als je dan van de Pabo komt loop je tegen dingen aan waar ze het op de opleiding nog nooit over hebben gehad!

    Maar laat ik je niet ontmoedigen, het is namelijk een mooi vak!
    pi_65256900
    Ik ben benieuwd of je bij de 2-jarige opleiding ook sneller aan je LIO-stage begint. Ik ga er nu met iemand over praten, dus hopelijk kom ik een stuk wijzer terug!
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65257036
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 19:16 schreef karoltje het volgende:
    Verder merk ik nu dat ik veel meer had willen leren op het gebied van Pedagogiek en Leer/gedragstoornissen. Eigenlijk leer je in je LIO-jaar (van je stage dus) het meest van de hele Pabo en als je dan van de Pabo komt loop je tegen dingen aan waar ze het op de opleiding nog nooit over hebben gehad!

    Maar laat ik je niet ontmoedigen, het is namelijk een mooi vak!
    Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom heb ik ook gekozen voor een minor genaamd "Specifieke Onderwijsbehoeften". Dus dan ga ik ook stage lopen op het speciaal onderwijs en daar leer je heeeeel veel van... Want heel veel van die kinderen kom je dus ook tegen in het reguliere basisonderwijs.

    Andere keuzes waren trouwens: Management, Wetenschap & Techniek, Nederlands (VO), Pre-Master en Internationalisering.

    (Mijn tweede keus was Internationalisering)
    Noot noot.
    pi_65257650
    In Arnhem hebben ze een avondtraject waarbij je dus minder van dat soort creativiteitsgedoe krijgt en minder 'rompslomp' eromheen. Want de weg die ik bv ga bewandelen hoeft niet dezelfde als die van 17 jarige havoklanten te zijn dus voor mij is dat wel prima! Zit ik meer met leeftijdsgenoten ook Nu nog een kamer of iets vinden daar
    pi_65395133
    Heb me inmiddels wat beter laten informeren over het korte traject. Paar "highlights":


  • Die man schatte een studiebelasting van zo'n 30 uur per week. Best zwaar als je daarnaast nog 24 uur wil blijven werken. 2 dagen stage, 2 avonden school. Lessen voorbereiden. Huiswerk/ opdrachten maken.

  • Inhoudelijk leek me de opleiding niet al te zwaar. Al moet dat in de praktijk natuurlijk nog blijken. Hij wees me nadrukkelijk op de taal- en rekentoetsen, terwijl ik me daar juist helemaal niet druk om maak.

  • Blijkbaar mag je tegenwoordig met een Pabo-diploma op zak niet aan alle klassen gymles geven! Alleen aan groep 1 en 2. Dat is nieuw voor me.

  • Je moet afstuderen op het onderwerp Levensbeschouwing. Dit mag Katholicisme zijn óf levensbeschouwing algemeen. Mij lijkt het juist zo leuk om een scriptie te schrijven over iets vernieuwends/ interessants wat je in je stages bent tegengekomen!

  • De 2 jaar schijnen voorbij te vliegen. Eigenlijk heb je maar anderhalf jaar les, het laatste halfjaar is alleen LIO. De vooruitzichten op een baan zijn goed.

  • Groepjes ... ook in de deeltijd compacte vorm moet je dus bijna alles in projectgroepen doen. Op basis van de Kolb-leerstijlentest word je ingedeeld in een groep (althans, de eerste keer). Vind ik zelf niet zo praktisch. Niet omdat ik niet kan samenwerken, maar meer omdat ik graag op mijn eigen momenten mijn opdrachten maak. En ook in mijn eigen tempo. Niets zo frustrerend als met z'n drieën achter de PC een opdracht maken!!! Dat duurt 5x zo lang als dat je het zelf doet

  • De klassen bestaan meestal uit zo'n 35 mensen ... en dan heb ik het dus niet over de klas waar je stage loopt, maar je eigen Pabo-klas. Dat vond ik echt veel!

    Al met al wel een positieve indruk opgedaan van de school (Avans Breda). Echt een HUGE school trouwens. Maak me het meest druk om het aantal uren naast mijn huidige werk, wat er dus ook niet onder mag lijden. Nou ja, heb iig nog een paar maanden om er goed over na te denken, voordat ik me definitief wel of niet in ga schrijven!
  • MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
      zondag 25 januari 2009 @ 19:28:59 #49
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65395269
    Als je met je hele groep achter één pc gaat zitten kun je inderdaad niet zo goed samen werken. Verdeel dan werk en plan overleggen om samen te komen.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65395441
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 19:28 schreef boem-dikkie het volgende:
    Als je met je hele groep achter één pc gaat zitten kun je inderdaad niet zo goed samen werken. Verdeel dan werk en plan overleggen om samen te komen.
    Klopt, is ook zo. Je bent alleen wel afhankelijk van je groepsgenoten die ook een mening over de werkwijze hebben.

    en ik ben soms ook een beetje arrogant in mijn denkwijze: "oh nee he, als ik die opdracht aan die en die overlaat, kan ik het beter zelf doen". Is een valkuiltje van mij hoor, ligt niet aan de ander

    Je krijgt trouwens ook één opdracht met 7 anderen, dat je samen een fictieve school moet oprichten. Zoals ik het begreep, is iedereen dan verantwoordelijk voor ideeën over één van de 8 groepen. Moet je met een origineel concept/ idee komen.

    Verder krijg je het vak Tijd (voorheen Geschiedenis) en Ruimte (voorheen Aardrijkskunde), Beeldende vorming, Muziek, Levensbeschouwing en nog wat andere vakken.
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65396591
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 19:25 schreef KinkyGiraf het volgende:
  • Blijkbaar mag je tegenwoordig met een Pabo-diploma op zak niet aan alle klassen gymles geven! Alleen aan groep 1 en 2. Dat is nieuw voor me.
  • Volgend jaar ga ik dus ook die opleiding doen om wel gym te mogen geven. Scholen neigen echt om je niet aan te nemen als docent, als je niet bezig bent met die opleiding Sommige stichtingen betalen die opleiding voor je
    quote:
  • Je moet afstuderen op het onderwerp Levensbeschouwing. Dit mag Katholicisme zijn óf levensbeschouwing algemeen. Mij lijkt het juist zo leuk om een scriptie te schrijven over iets vernieuwends/ interessants wat je in je stages bent tegengekomen!
  • Omg wat ontzettend dom Snap echt niet waarom ze dat doen Ontzettend zonde ook vind ik. Ze lopen daardoor echt wel wat goede vernieuwende afstudeeronderzoeken mis..
    quote:
  • Groepjes ... ook in de deeltijd compacte vorm moet je dus bijna alles in projectgroepen doen. Op basis van de Kolb-leerstijlentest word je ingedeeld in een groep (althans, de eerste keer). Vind ik zelf niet zo praktisch. Niet omdat ik niet kan samenwerken, maar meer omdat ik graag op mijn eigen momenten mijn opdrachten maak. En ook in mijn eigen tempo. Niets zo frustrerend als met z'n drieën achter de PC een opdracht maken!!! Dat duurt 5x zo lang als dat je het zelf doet
  • Tja groepjes.. Daar ben ik dus zo hard mee genaaid. We mochten dus zelf groepjes maken en dan neig je natuurlijk al gauw naar mensen met wie je goed kan opschieten. Ik had dus een groepje en we waren al een beetje op weg. En opeens stopten mijn groepsgenoten met de opleiding Kon ik dus een aantal projecten zelf alleen afmaken. En bij een ander groepje aanschuiven mocht dus niet van de docent, omdat ik al 'een beetje op weg was'. Een vervangende opdracht ofzo mocht dus ook niet Ik zou met het maken van groepjes altijd bij de meest gedreven studenten zitten. Daar word je zelf ook gedrevener van en dan heb je alles ook op tijd af...
    quote:
  • De klassen bestaan meestal uit zo'n 35 mensen ... en dan heb ik het dus niet over de klas waar je stage loopt, maar je eigen Pabo-klas. Dat vond ik echt veel!
  • Poeh, dat is best wat idd Maarja, dan leer je ook meer nieuwe mensen kennen dus dat is misschien ook weer een voordeel
    Noot noot.
    pi_65397052
    Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65397826
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
    Je denkt er idd te licht over denk ik, maar dat doen veel docenten die dat diplomaatje niet hebben. Die denken: Oh, even de kinderen trefbal laten doen en het is een leuke gymles!

    Maar er komt nog veel meer bij kijken Maar ik vind wel dat je zo'n diploma kunt/mag halen gewoon in die 3/4 jaar dat je op de PABO zit.
    Noot noot.
    pi_65503809
    Even een vraagje aan alle mensen die al PABO doen. Hebben jullie ook allemaal een digitaal portfolio (dpf)? Ik en de rest van mijn school namelijk wel en we vinden het nagenoeg allemaal een hekel aan. Nu vraag ik mij dus af of iedereen door deze crime heen moeten of dat er ook nog andere manieren zijn om aan te tonen dat je enorm competent bent.
    pi_65528556
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 19:51 schreef bakayarou het volgende:
    Even een vraagje aan alle mensen die al PABO doen. Hebben jullie ook allemaal een digitaal portfolio (dpf)? Ik en de rest van mijn school namelijk wel en we vinden het nagenoeg allemaal een hekel aan. Nu vraag ik mij dus af of iedereen door deze crime heen moeten of dat er ook nog andere manieren zijn om aan te tonen dat je enorm competent bent.
    Gisteren had ik toevallig mijn DPF eindgesprek van het eerste halfjaar. Bij ons is het vooral veel theorie zoeken en die aan de praktijk koppelen. Bijvoorbeeld een stukje theorie over ARC en dan met een aantal lesvoorbereidingen of evaluaties laten zien dat je dat in de praktijk ook echt uitvoert.
    Dit, dus.
    pi_65546784
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
    Gym geven is een van de moeilijkste, gevoeligste en belangrijkste dingen die er is ! Ik doe nu de opleiding en ik leer nu dat er zo enorm veel bij komt kijken! Erg interressant!

    Wel kut dat je na je afstuderen toch nog een nascholing moet doen en opdrachten moet maken . Valt me best zwaar!
    pi_65550556
    EHBOexamen net even gehaald op school
    Noot noot.
    pi_65573378
    Feli Ik wordt steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    pi_65574891
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
    Feli Ik wordt word steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    Dank!

    De stage is bij elke school anders. Wij moesten in het eerste jaar 3 keer van stage wisselen: Keer de kleuters, keer de middenbouw en een keer bovenbouw. Ik heb toen helemaal geen kleuters gehad, omdat er simpelweg geen plek was. In het tweede jaar mocht je je voorkeur uitspreken en in het 3e jaar mocht je kiezen tussen OB/MB/BB. Ik heb dus MB gekozen.

    Maar dat is op elke school weer anders
    Noot noot.
    pi_65586847
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 23:21 schreef Jojoortje het volgende:
    EHBOexamen net even gehaald op school
    Proficiat!

    Op mijn opleiding worden geen EHBO lessen aangeboden. Zelfs niet als je het lief en netjes vraagt. Vind ik een zeer slechte zaak als je ziet met hoeveel mensen 'wij' in contact komen gedurende een werkdag. Al leren ze ons maar de basis. En natuurlijk omdat het mij leuk lijkt. Buiten school heb ik er geen tijd voor. Anders had ik dat zeker wel gedaan.
    pi_66422334
    Even een kickje.

    Is het eigenlijk zo dat je voor een reguliere stage (dus geen LIO) een stagevergoeding ontvangt? En zo ja, welke vergoeding ontvingen jullie?

    Omdat ik van fulltime naar max. 24 uur moet gaan werken, lever ik behoorlijk aan salaris in. Elke vergoeding is dan meegenomen.
    pi_66422438
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
    Feli Ik wordt steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    Heb je al een HBO afgerond?

    Zo ja, kijk hier eens: Tegemoetkoming leraren!!!!
    pi_66422565
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:22 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Even een kickje.

    Is het eigenlijk zo dat je voor een reguliere stage (dus geen LIO) een stagevergoeding ontvangt? En zo ja, welke vergoeding ontvingen jullie?

    Omdat ik van fulltime naar max. 24 uur moet gaan werken, lever ik behoorlijk aan salaris in. Elke vergoeding is dan meegenomen.
    Nog nooit meegemaakt Zelfs geen kerstpakket
    Noot noot.
    pi_66422661
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:27 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    Nog nooit meegemaakt Zelfs geen kerstpakket
    Oh echt ... dat wordt op een houtje bijten dan

    Pfff vind het wel een moeilijke keuze hoor. Wil me eigenlijk niet gek laten maken door de "kredietcrisis" maar ik vind het ook wel weer spannend om een fulltime baan op te geven voor een parttime baan.

    Maar aan de andere kant... zo zou ik wel gaan doen wat me echt heel erg leuk lijkt. Gelukkig heb ik nog een aantal maanden om het keuzemoment uit te stellen

    Iemand nog leuke anekdotes uit stage/opleiding om mij nog extra te overtuigen?
      woensdag 25 februari 2009 @ 01:04:17 #65
    174925 Judeljuud
    Vindt, en gij zult meer zoeken
    pi_66430927
    Ik doe ook PABO (2e jaar) en ik vind het erg leuk! Hiervoor studeerde ik dramatherapie (niet afgemaakt). Het mooie van het onderwijs op de PABO is vooral dat je het geleerde direct in de praktijk kunt brengen. Je leert veel tijdens je uren op school, maar nog meer leer je op je stage.

    Wel moet ik heel eerlijk bekennen dat de opdrachten (en vooral het samenwerken in groepjes) me enorm zwaar vallen. Dit jaar lijkt er wel een opdrachtenbom te zijn ontploft en loop ik overal op achter. Dat is echt heel vervelend. Hebben meer mensen hier last van?

    Verder heb ik mijn taaltoets in één keer gehaald en mijn rekentoets (WISCAT) de derde keer. Dit jaar heb ik wederom de rekentoets niet gehaald. En dus moet ik maar weer flink bijlessen de komende tijd.
    You were born as an original. Don't die as a copy.
    pi_66439609
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:24 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

    [..]

    Heb je al een HBO afgerond?

    Zo ja, kijk hier eens: Tegemoetkoming leraren!!!!
    Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?
    pi_66454896
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:29 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:


    Iemand nog leuke anekdotes uit stage/opleiding om mij nog extra te overtuigen?
    Uit de praktijk ook goed?

    Gisteren carnavalsdisco gehad met de bovenbouw klassen. Gaan die hompertjes breakdancen, jumpen en schuifelen in hun gave carnavalsoutfitjes. Dan wil je ze echt opvreten!
    pi_66456418
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 11:55 schreef heaven7 het volgende:

    [..]

    Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?
    Oh dan had ik het verkeerd begrepen, van die HBO. Heb me er nog niet in verdiept. Er staat me ook iets bij dat het een gift is. Pin me er niet op vast maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen. Ik zou overigens niet weten waarom je bij deeltijd geen recht hierop zou hebben, volgens mij gaat het erom dat iedere persoon die deze opleiding wil gaan doen, een tegemoetkoming krijgt om mensen te stimuleren de opleiding te volgen.
    pi_66464993
    Je hebt er slechts recht op als je geen recht hebt op stufi, dat zou in mijn geval alleen de deeltijdopleiding zijn want als ik voltijd doe heb ik wel recht op stufi maar dat is een prestatiebeurs dus is dit veel gunstiger. Maar is het per jaar of gewoon eenmalig?
    pi_66491799
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 23:38 schreef heaven7 het volgende:
    Je hebt er slechts recht op als je geen recht hebt op stufi, dat zou in mijn geval alleen de deeltijdopleiding zijn want als ik voltijd doe heb ik wel recht op stufi maar dat is een prestatiebeurs dus is dit veel gunstiger. Maar is het per jaar of gewoon eenmalig?
    Oh op die manier, dan zou ik gewoon even met IB-groep bellen, die kunnen je vast verder helpen. Ik weet verder niet precies hoe het zit maar je krijgt volgens mij 2 jaar ong. 1300 euro, dus in totaal iets van 2600 euro. Maar nogmaals, heb me er nog niet in verdiept dus het kan enigszins van de werkelijkheid afwijken
    pi_66551941
    Kan iemand hier eens een (groeps-)opdracht omschrijven? En ook de studiebelasting?

    En werken kinderen tegenwoordig al veel met de computer op de basisschool?
    pi_66553684
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 14:34 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Kan iemand hier eens een (groeps-)opdracht omschrijven? En ook de studiebelasting?

    En werken kinderen tegenwoordig al veel met de computer op de basisschool?
    Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.

    Het is allemaal ontzettend véél werk. Het is niet ontzettend moeilijk, maar je moet wel overal aan denken. Als je één ding bent vergeten, loopt je hele excursie in de soep. Wat dus heel belangrijk is, is dat je kunt vertrouwen op je groepsgenoten, maar je blijft eindverantwoordelijke voor de eigen klas.

    En de kinderen werken allemaal met computers. Elke school heeft zowat wel een computerlokaal en ook een paar computers in de klassen zelf. De kinderen zitten er elke dag op om bijvoorbeeld woordpakket/dictee goed te leren. En langzamerhand krijgt ook elk lokaal een digitaal schoolbord! Zo gaaf dat ding
    Noot noot.
    pi_66553835
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:31 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.

    Het is allemaal ontzettend véél werk. Het is niet ontzettend moeilijk, maar je moet wel overal aan denken. Als je één ding bent vergeten, loopt je hele excursie in de soep. Wat dus heel belangrijk is, is dat je kunt vertrouwen op je groepsgenoten, maar je blijft eindverantwoordelijke voor de eigen klas.

    En de kinderen werken allemaal met computers. Elke school heeft zowat wel een computerlokaal en ook een paar computers in de klassen zelf. De kinderen zitten er elke dag op om bijvoorbeeld woordpakket/dictee goed te leren. En langzamerhand krijgt ook elk lokaal een digitaal schoolbord! Zo gaaf dat ding
    Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelen ! Maar je voelt je wel behoorlijk lullig als je dan een ouder vergeet ofzo Zo'n Smartboard lijkt me idd wel tof, die man op de PABO vertelde daarover. Ben zelf aardig vaardig met de PC dus ik vind de automatisering in de klas wel tof

    Ik hoorde tijdens mijn informatiegesprek ook van een opdracht dat je in een groep van 8 man een fictieve school moet opzetten of iets dergelijks. Dat lijkt me ook wel grappig (en moeilijk). Wel leerzaam!
    pi_66554044
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:37 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

    [..]

    Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelen ! Maar je voelt je wel behoorlijk lullig als je dan een ouder vergeet ofzo Zo'n Smartboard lijkt me idd wel tof, die man op de PABO vertelde daarover. Ben zelf aardig vaardig met de PC dus ik vind de automatisering in de klas wel tof

    Ik hoorde tijdens mijn informatiegesprek ook van een opdracht dat je in een groep van 8 man een fictieve school moet opzetten of iets dergelijks. Dat lijkt me ook wel grappig (en moeilijk). Wel leerzaam!
    Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten" !!!!!!! !!!!! Wel ontzettend sneu natuurlijk. Al dat geregel voor niets en de kinderen en ouders waren ook erg teleurgesteld... Tja, dan voel je je enormmm lullig natuurlijk!


    Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
    Noot noot.
    pi_66554284
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten" !!!!!!! !!!!! Wel ontzettend sneu natuurlijk. Al dat geregel voor niets en de kinderen en ouders waren ook erg teleurgesteld... Tja, dan voel je je enormmm lullig natuurlijk!


    Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
    Leuk idee Goed idee met die dieren. Kan ik misschien ook wat mee... Beter goed gejat dan slecht verzonnen ... nee hoor, ik ga tegen die tijd wel eens kijken met wat voor origineels ik op de proppen ga komen.

    Dat dat museum gesloten was, lijkt me idd kut maar aan de andere kant: de ultieme kans om snel iets anders te verzinnen, kun je scoren
    pi_66554315
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:

    Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
    Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...

    Daar loop je na de PABO namelijk enorm tegenaan .
    pi_66554736
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:53 schreef karoltje het volgende:

    [..]

    Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...

    Daar loop je na de PABO namelijk enorm tegenaan .
    Omgang met ouders hebben we ook een portfolio voor. We moeten onszelf dan filmen enzo Bijvoorveeld wat je doet met een agressieve ouders of als een ouder het totaal niet met je eens is, of als je ziet dat het kind thuis verwaarloost of mishandeld wordt, wat je dan doet etc... Leuke portfolio was dat wel! Natuurlijk is een echte situatie heel anders. Ik snap je punt ook wel, maar elke leraar pakt zo'n situatie ook anders aan. Het is dan ook meer handelen op gevoel. Wat doe je als je tijdens de gym een kind met veel blauwe plekken ziet? De ene doet dit, de ander doet dat en weer een ander ziet helemaal niks!

    In de LIO krijg je hier wel veel mee te maken, maar elke beginnende leerkracht heeft denk ik wel het gevoel alsof hij/zij in het diepe wordt gegooid. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van ervaring opbouwen! En fouten maken mag natuurlijk!
    Noot noot.
      dinsdag 10 maart 2009 @ 22:40:42 #78
    168804 Buitendam
    Commissaris.
    pi_66916592
    Aardrijkskunde, wat een bitch.
    Wij krijgen het eerste jaar 4 kansen om Aardrijkskunde en Geschiedenis te halen.
    Voor Rekenen en Taal krijgen we 3 kansen.

    Rekenen, Taal en Geschiedenis heb ik in 1 keer gehaald, geen vuiltje aan de lucht, maar AK...

    Je moet een 5,5 halen voor een voldoende.
    Eerste keer: 5,4.
    Tweede keer: 5,4.
    En vandaag WEER: 5,4.

    Wat kan er nou zo moeilijk zijn aan topo en kennis, maar op de een of andere manier ligt het me niet.
    Zuur.
    Dit, dus.
    pi_66924633
    In augustus begin ik met de avondopleiding Pabo te Arnhem
    Iemand die ervaring heeft met deze variant?

    [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2009 09:00:03 ]
    pi_66947949
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 08:59 schreef heaven7 het volgende:
    In augustus begin ik met de avondopleiding Pabo te Arnhem
    Iemand die ervaring heeft met deze variant?
    Weet je al of jij ook voor die subsidieregeling in aanmerking komt?
    pi_66948093
    quote:
    Op dinsdag 10 maart 2009 22:40 schreef Buitendam het volgende:
    Aardrijkskunde, wat een bitch.
    Wij krijgen het eerste jaar 4 kansen om Aardrijkskunde en Geschiedenis te halen.
    Voor Rekenen en Taal krijgen we 3 kansen.

    Rekenen, Taal en Geschiedenis heb ik in 1 keer gehaald, geen vuiltje aan de lucht, maar AK...

    Je moet een 5,5 halen voor een voldoende.
    Eerste keer: 5,4.
    Tweede keer: 5,4.
    En vandaag WEER: 5,4.

    Wat kan er nou zo moeilijk zijn aan topo en kennis, maar op de een of andere manier ligt het me niet.
    Zuur.
    AK is ook een kutvak
    Noot noot.
    pi_66948104
    Ik heb gemaild met de Pabo maar ze vertelden me dat slechts mensen die geen recht meer hebben op stufi daarvoor in aanmerking komen. Ik ben 23 jaar en ga van MBO naar HBO en heb dus wel recht op stufi Maar ik wilde nog wel gaan mailen hoe het zit als je deeltijd gaat doen.
      donderdag 12 maart 2009 @ 22:04:59 #83
    174925 Judeljuud
    Vindt, en gij zult meer zoeken
    pi_66988153
    Dat is klote Buitendam! Bij mijn pabo hebben ze dat soort toetsen helemaal niet...
    You were born as an original. Don't die as a copy.
    pi_66991207
    Ik kreeg een mailtje dat ik een assessment 'cadeau' krijg.
    pi_67037828
    Hoeveel tijd zijn jullie eigenlijk kwijt met het voorbereiden van de lessen? En hoeveel verschilt dat per groep?

    Ik zou me zo kunnen voorstellen dat groep 7 veel meer voorbereidingstijd vergt dan groep 3, omdat de stof van groep 3 zó eenvoudig is dat je dat haast gewoon ter plekke kunt oppakken.
    pi_67039491
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 13:54 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Hoeveel tijd zijn jullie eigenlijk kwijt met het voorbereiden van de lessen? En hoeveel verschilt dat per groep?

    Ik zou me zo kunnen voorstellen dat groep 7 veel meer voorbereidingstijd vergt dan groep 3, omdat de stof van groep 3 zó eenvoudig is dat je dat haast gewoon ter plekke kunt oppakken.
    Dat is ook het gevaar wat de meeste stagiaires ervaren als ze bijvoorbeeld een groep 3 hebben. De stof is idd zo ontzettend makkelijk, dus je bent geneigd om 1 oplossingsstrategie aan te bieden. Voor de leerkracht is het makkelijk, maar voor sommige kinderen is het echt nog heel moeilijk. Dus je moet van te voren jezelf allemaal vragen stellen (Bij iedere groep is dat.)

    - Wat nou als alle kinderen het na 5 minuten snappen? Heb ik dan een verrijking van de stof?
    - Wat nou als de kinderen mijn uitleg niet snappen en zelf met een andere oplossing komen?
    - Wat nou als niemand het snapt?
    - Wat nou als de helft het snapt?
    - Welke kinderen zouden wel eens problemen met bijvoorbeeld opgave 4 hebben?
    - Hoe ga ik die kinderen dan helpen?
    - Wat nou als er kinderen zijn die opgave 4 met twee vingers in de neus maken? Heb ik dan voor die betreffende opgave wel wat diepere leerstof?
    - Wie zet ik wel in een instructiegroepje en wie juist niet?
    - Wie hebben er meer aandacht nodig? De zwakkeren of juist de slimmeren? (Die fout wordt heel vaak gemaakt. De slimme kinderen worden vaak 'vergeten')

    En vergeet niet: Groep 3 is een hele overgang voor de kinderen. In groep 1 en 2 mogen ze nog veel spelen en veel opstaan van hun stoel om lekker in de poppenhoek ofzo te spelen. In groep 3 moeten ze al best wel lang op een stoel zitten en dat is voor veel kinderen best moeilijk merk ik Vooral voor de wat drukkere kinderen

    Natuurlijk ken je na verloop van tijd de kinderen door en door en weet je precies wat elk kind in zijn of haar mars heeft, maar toch is het goed om nog af en toe bij deze vragen stil te staan. Ik zie dat nu ook veel te weinig eerlijk gezegd

    Voorbereiding van de lessen is ongeveer een dag van te voren, want dan kun je nog alle materiaal klaarzetten of spulletjes meenemen van huis Vinden de kinderen altijd leuk
    Noot noot.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 20:30:11 #87
    174925 Judeljuud
    Vindt, en gij zult meer zoeken
    pi_67049744
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 14:47 schreef Jojoortje het volgende:
    Natuurlijk ken je na verloop van tijd de kinderen door en door en weet je precies wat elk kind in zijn of haar mars heeft, maar toch is het goed om nog af en toe bij deze vragen stil te staan. Ik zie dat nu ook veel te weinig eerlijk gezegd
    Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?
    You were born as an original. Don't die as a copy.
    pi_67049917
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 20:30 schreef Judeljuud het volgende:

    [..]

    Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?
    Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.
    Noot noot.
    pi_67051111
    # Ben jij een Pabo-student?
    Ja, 2e jaars

    # Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd, Hogeschool INholland

    # Wat zijn je ervaringen?
    Over de opleiding negatief, de stage is echt geweldig!

    # Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Momenteel loop ik stage in groep 6/7, pittig maar erg leuk

    # Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Ik denk dat ik voor de middenbouw ga, dan heb ik meer het gevoel dat ik de kinderen wat leer (anders dan knippen/plakken en dan zijn de kinderen nog niet zo bijdehand.

    # Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    Gelukkig wel, zoals al eerder gezegd is de taaltoets heel goed te doen, de rekentoets is wat pittiger maar ook wel te doen.
    pi_67052546
    @ x230: Super dat je nu al een combinatiegroep hebt. Daar leer je ontzettend veel van. Ik ken ook studenten die in hun LIOtijd ineens een combinatieklas kregen en die wisten bij God niet wat er allemaal bij kwam kijken
    Noot noot.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 21:58:56 #91
    174925 Judeljuud
    Vindt, en gij zult meer zoeken
    pi_67052592
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 20:35 schreef Jojoortje het volgende:

    [..]

    Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.
    Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.
    You were born as an original. Don't die as a copy.
    pi_67052773
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 21:58 schreef Judeljuud het volgende:

    [..]

    Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.
    Ho ho ho

    Ja klopt, dat waren bij ons ook grote frustraties in het 1e en 2e jaar. (Moesten we 3 keer wisselen in een schooljaar ) Begin je de kinderen net een beetje te kennen, moet je alweer wisselen.
    Noot noot.
    pi_67080358
    Ja het is echt super! Ik leer ontzettend veel.
    De klas beschikt ook over twee lokalen, verbonden met een schuifwand. Heel vaak neem ik een van de klassen mee naar de andere lokaal en geef daar les terwijl mijn mentor dan de andere groep les geeft in het andere lokaal.
    Deze week stageweek! Ik heb er zin in.

    Ik wissel ook om het halfjaar van stageklas en dan het liefst ook van bouw. Zelf heb ik hier geen problemen mee, ik kom van de HAVO dus had nul-ervaring. Nu heb ik stage gelopen in groep 2, 4, 5 en nu dus in 6/7.
    pi_67254862
    Ja, vierdejaars.
    Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
    ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
    ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
    pi_67255127
    Oeh dan ben je bijna klaar!
    pi_67469602
    Ben jij een Pabo-student?
    Ja

    Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Ik doe voltijd op WIndesheim.

    Wat zijn je ervaringen?
    De stages vind ik leuk, de lessen spreken me niet zo aan.
    Sommige vakken zijn ontzettend interessant (Pedagogiek, Communicatie) andere vakken vind ik helemaal niks (Beeldende vorming, Muziek)

    Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
    Ja, ik heb in groep 4 stage gelopen en loop op dit moment stage in groep 6.


    Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Zeker weten de bovenbouw. Kleuters vind ik onwijs schattig, maar niet 30 tegelijk en 6 uur per dag.
    Groep 3/4 spreekt de stof me niet zo aan.

    Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    Ik heb beide in 1x gehaald. Taaltoets was goed te doen, rekentoets vond ik lastiger.
    pi_67469633
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 22:14 schreef Svensational het volgende:
    Ja, vierdejaars.
    Leuke LIOstage?
    Noot noot.
    pi_67469935
    Ik heb geen Lio
    Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
    ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
    ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
    pi_67487251
    Wrom??
    pi_67488436
    Gewoon, dat doen ze niet meer.
    Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
    ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
    ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')