Dat wrak.. is dat beetje toegankelijk voor een beginnende duiker? (wil daar mijn Pady halen.)quote:Op maandag 19 januari 2009 19:58 schreef geelkuikentje het volgende:
Heb 5 keer gedoken in Egypte. 3 keer Sharm El Sheikh, 1 keer El Gouna, 1 keer Hurghada. Mooiste duik was bij The Thistlegorm in het wrak zelf. Ben ook geweest in Tunesie, Kroatie en Nederland natuurlijk. Zelf vind ik in Nederland Vinkeveen in de ochtend (uurtje of 7, 8) in het voorjaar heel mooi.
Neem maar een dikke trui mee (veel wind) en een dik pak: 3mm is zeker niet genoeg.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:56 schreef Bootje84 het volgende:
Heb in Turkije gedoken (Marmaris) maar was weinig aan. 26 Februari ga ik naar Hughada en daar heb ik hoge verwachtingen van.
Nee, je mag er niet in als PADI Open Water. Je mag sowieso niet dieper dan 18 meter. Je hebt minimaal Advanced nodig om daar in te mogen. Mijn duik was al weer 4, 5 jaar geleden daar. Ik weet niet hoe het momenteel is met de staat van het wrak. Zou kunnen dat je er niet eens meer in mag. Wat ik wel heel erg vond op vallen was de stroming in de middag nadat ik uit het wrak kwam. Die was sterk, niet normaal!quote:Op maandag 19 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Dat wrak.. is dat beetje toegankelijk voor een beginnende duiker? (wil daar mijn Pady halen.)
Schijnt rond de 25 graden te zijn dan...quote:Op maandag 19 januari 2009 20:33 schreef Keios het volgende:
[..]
Neem maar een dikke trui mee (veel wind) en een dik pak: 3mm is zeker niet genoeg.
Ik duik in egypte gewoon met 7 mm lang (Bare Arctic). Vind het heerlijk duiken.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:38 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Schijnt rond de 25 graden te zijn dan...
Dat wrak ligt veel te diep voor een op water PADI duiker - rond de 30 meter dacht ik, met een advanced open water certificaat kan het dus wel. Helaas had ik er geen tijd voor toen ik in Egypte was anders had ik zeker die duik gedaan (ik heb in Egypte mijn advanced open water gehaald).quote:Op maandag 19 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Dat wrak.. is dat beetje toegankelijk voor een beginnende duiker? (wil daar mijn Pady halen.)
Nu moet ik wel zeggen dat Egpyte volgens mij het enige land is dat wat dat betreft zo streng is? Ik heb ook m'n Open Water en in Cuba heb ik op 46 meter diepte gezetenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat wrak ligt veel te diep voor een op water PADI duiker - rond de 30 meter dacht ik, met een advanced open water certificaat kan het dus wel. Helaas had ik er geen tijd voor toen ik in Egypte was anders had ik zeker die duik gedaan (ik heb in Egypte mijn advanced open water gehaald).
Vind het heel slecht van de gids dat je naar 46 meter bent geweest als Open Water. Waarom heb je dat zelf wel toegestaan? Je luchtverbruik is veel hoger, de kleuren op die diepte zijn veel minder mooi (alles is blauw). En de kans op decompressie ziekte is veel hoger. Dus vind het beetje gek dat je dat gedaan hebt....quote:Op dinsdag 20 januari 2009 07:27 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Nu moet ik wel zeggen dat Egpyte volgens mij het enige land is dat wat dat betreft zo streng is? Ik heb ook m'n Open Water en in Cuba heb ik op 46 meter diepte gezeten.
Dan ben je gewoon debiel en onverantwoord bezig. 46 meter is over de limiet van max 40m die *elke* recreatieve duiker maar beter kan respecteren. Zonder speciale training en apparatuur moet je dat niet proberen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 07:27 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Nu moet ik wel zeggen dat Egpyte volgens mij het enige land is dat wat dat betreft zo streng is? Ik heb ook m'n Open Water en in Cuba heb ik op 46 meter diepte gezeten.
Ja maar het waait er erg in de streek rond El Gouna, Hurghada, Safaga. En s'avonds koelt het ferm af...quote:Op maandag 19 januari 2009 22:38 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Schijnt rond de 25 graden te zijn dan...
Ik heb er al met een 7m gedoken maar die is iets te groot aan mijn nek, dus door het binnenstromende water is het ook nogal koud. En die Egyptenaren zaten me nogal ferm uit te lachen met het benodigde aantal kilo's lood voor een 7mmquote:Op maandag 19 januari 2009 22:41 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Ik duik in egypte gewoon met 7 mm lang (Bare Arctic). Vind het heerlijk duiken.
Ik vond Dahab wat overroepen, vooral de Blue Hole. Heb er wel hele mooie en zeldzame visjes gezien. Zal vanavond hun naam eens zoeken. Ik denk Pegasus draconis, ze zwemmen altijd in paar over de bodem en zijn erg klein.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:48 schreef eNGine10 het volgende:
Ik heb ooit een proefduik gedaan in Dahab (Egypte). Maar van die plek heb ik wel vaker gehoord dat dat een van de mooiste is (natuurlijk per persoon ook verschillend). Snorkelen was in ieder geval geweldig daar in de buurt
Is het dan nog wel goed te doen voor vakantie? Ik hoop eigenlijk een beetje te kunnen zonnen en genieten van mooi weer (26 feb-8 maart)..quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:12 schreef Keios het volgende:
[..]
Ja maar het waait er erg in de streek rond El Gouna, Hurghada, Safaga. En s'avonds koelt het ferm af...
Ik heb alleen ervaring in Dahab en daar kan ik van zeggen: er zit heel veel shit tussen de duikscholen maar daar kom je snel genoeg achter door er een paar langs te gaan. Tips:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:41 schreef Bootje84 het volgende:
Kan iemand mij goede tips wat wel of niet te doen qua duiken in Egypte? Zijn alle duikbedrijfjes goed? Veel prijsverschil? Welke locatie is een must-see voor een beginner..?
Ik ga naar Hurghada. En wat bedoelde je met LP?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaring in Dahab en daar kan ik van zeggen: er zit heel veel shit tussen de duikscholen maar daar kom je snel genoeg achter door er een paar langs te gaan. Tips:
- ga niet voor de goedkoopste; PADI open water kost rond de EUR250, (veel) minder is verdacht. Er wordt dan bezuinigd op materiaal, instructeurs, cursusmaterialen, of veiligheid en zeker dat laatste wil je niet!
- spreek vooraf met de instructeur, het moet klikken en hij moet een taal goed beheersen die jij ook beheerst
- bij een PADI course *MOET* je het cursusmateriaal (nieuw, eigen boek + dieptetabellen!) erbij krijgen, zo niet: wegwezen want dan flessen ze de boel. Dit gebeurt vaak!
- ga voor een duikschool die al een tijdje bestaat en die een beetje goede naam heeft en die aangesloten is bij PADI of andere duikorganisatie. Zie evt de LP of een andere reisgids of internet.
Mocht je naar Dahab gaan: Sea Dancer is een prima (Britse) duikschool, alles perfect in orde en goede prijzen, met zeer goede instructeurs. Heb er heel goede ervaringen mee.
Qua duiken: ga naar the Blue Hole / The Bells / The Canyon, paar km ten noorden van Dahab. Daar kun je een aantal magistrale duiken maken, ook voor beginners. Respecteer wel je grenzen (ga niet te diep) want er zijn al een flink aantal overmoedige duikers hier verongelukt. Deze site is ook bereikbaar vanaf Sharm el Sheikh in een dagtocht.
Ook het water in Dahab zelf vond ik al de moeite waard en dat is perfect voor beginners - niet veel stroming, perfecte zichtbaarheid, en makkelijke entry/exit points (direct tussen de cafe's en restaurants!)
Wij gaan altijd begin november naar Egypte. Het water is dan weer aan het afkoelen maar het is al warm geweest. De watertemperatuur ligt dan rond de 25 graden. Das niet koud maar als je meer dan een uur in het water hangt, wel. Vorig jaar (Safaga) was het op de boot, in de zon en uit de wind, erg aangenaam en ik ben goed verbrand en gebruind. Maar in de schaduw en in de wind, terwijl je uw pak staat uit te trekken, was het om te bevriezen. Ook s'avonds was er constant wind en hadden we zeker een trui nodig.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:19 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Is het dan nog wel goed te doen voor vakantie? Ik hoop eigenlijk een beetje te kunnen zonnen en genieten van mooi weer (26 feb-8 maart)..
In sharm/Dahab doken wij met Divers Int: zowel Padi als CMAS lessen, belgische begeleider maar ik denk dat er ook een Nederlandse vrouw was.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:41 schreef Bootje84 het volgende:
Kan iemand mij goede tips wat wel of niet te doen qua duiken in Egypte? Zijn alle duikbedrijfjes goed? Veel prijsverschil? Welke locatie is een must-see voor een beginner..?
Wat zijn we weer lekker genuanceerdquote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon debiel en onverantwoord bezig. 46 meter is over de limiet van max 40m die *elke* recreatieve duiker maar beter kan respecteren. Zonder speciale training en apparatuur moet je dat niet proberen.
Nou, op hoop van zegen dan maarquote:Op dinsdag 20 januari 2009 18:27 schreef Keios het volgende:
[..]
Wij gaan altijd begin november naar Egypte. Het water is dan weer aan het afkoelen maar het is al warm geweest. De watertemperatuur ligt dan rond de 25 graden. Das niet koud maar als je meer dan een uur in het water hangt, wel. Vorig jaar (Safaga) was het op de boot, in de zon en uit de wind, erg aangenaam en ik ben goed verbrand en gebruind. Maar in de schaduw en in de wind, terwijl je uw pak staat uit te trekken, was het om te bevriezen. Ook s'avonds was er constant wind en hadden we zeker een trui nodig.
In Sharm waait het veel minder. Twee jaar terug liepen we s'avond ook gewoon in onze t-shirt rond en had ik op de boot geen trui nodig.
Persoonlijk zou ik nooit in Egypte gaan duiken voor mei en na november. Water te koud, te vlug donker s'avonds en niet warm genoeg.
Ok je hoeft je dus niet aangesproken te worden, dan sloeg die "je" op de instructeur. Deze man zou eigenlijk zijn bevoegdheid kwijt moeten raken. Als ie uberhaupt al een bevoegdheid had.quote:Op woensdag 21 januari 2009 07:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Wat zijn we weer lekker genuanceerd.
Het is niet alsof ik er zelf voor gekozen heb. Dat krijg je met een Spaanstalige instructeur die het verschil niet weet tussen fifteen en fifty meter.
Een deep dive die je voor advanced o/w doet gaat niet veel dieper dan zo'n 30 meter. Met je adv op zak mag je officieel ook niet dieper. Misschien is het je ook opgevallen dat de recreatieve dive planner (de dieptetabellen) niet dieper dan 42 m gaat, en dat de max bottom time op die diepte minder dan 10min (als dat je eerste duik die dag is). Die max tijd loopt heel snel terug als je dieper dan dat gaat. Je verbruikt als je dieper gaat, exponentieel meer lucht. En je moet bij naar boven gaan ook genoeg tijd hebben voor je safety stops want die worden dan heel belangrijk. Er past maar zoveel lucht in een fles, je hebt daardoor veel te weinig tijd en absoluut geen veiligheidsmarges meer. Er hoeft maar *iets* te gebeuren of fout te gaan en je bent de lul en dan mag je de decompressiekamer van binnen gaan bekijken. Als je geluk hebt.quote:Overigens is een deep dive voor Open Water divers heel normaal, dat is ook één van de dives die je kunt doen voor je Advanced. Dat we over de 40-meter grens zijn gegaan is jammer, maar je gaat mij niet vertellen dat je na 40 meter *plots* gevaarlijk bezig bent. Die grens is er omdat ze een grens moesten hebben, niet omdat 40-45 meter een wezenlijk verschil is.
Ik vind gans de dieptediscussie een beetje onwezelijk. Je moet zelf weten wat je doet. Natuurlijk weet een beginnend duiker niet goed wat hij doet en moet hij niet naar 46m gaan, zelfs met een ervaren duiker erbij omdat duiken op 15m of op 46m iets heel anders doet met je lichaam.quote:Op woensdag 21 januari 2009 07:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Wat zijn we weer lekker genuanceerd.
Het is niet alsof ik er zelf voor gekozen heb. Dat krijg je met een Spaanstalige instructeur die het verschil niet weet tussen fifteen en fifty meter. Dat ik de duik niet heb afgebroken toen we dieper gingen is dan misschien mijn fout, maar dat wilde ik simpelweg niet. Overigens was ik met een zéér ervaren duiker als buddy (iemand met rescue diving en meer dan 100 duiken op z'n naam, waaronder vele deep+nitrox dives). Dus ik voelde me veilig.
Overigens is een deep dive voor Open Water divers heel normaal, dat is ook één van de dives die je kunt doen voor je Advanced. Dat we over de 40-meter grens zijn gegaan is jammer, maar je gaat mij niet vertellen dat je na 40 meter *plots* gevaarlijk bezig bent. Die grens is er omdat ze een grens moesten hebben, niet omdat 40-45 meter een wezenlijk verschil is.
Mag verhaal 2 aub in lekentaal..?quote:Op woensdag 21 januari 2009 19:35 schreef cressisub het volgende:
Leuk voorbeeld :
Noord Cyprus : 2e duik van de dag. 5 duikers met gevarieerde ervaring waaronder twee nederlanders met hele spannende verhalen over hun duiken in Mexico.
De eerste duik was een leuke duik naar max 30m , wrakje van een vissers bootje, wat grotere vissen en een spannende doorgang door een grotgang. Totale tijd 45 minuten. Iedereen blij behalve onze landgenoten die 30m niet diep genoeg vonden. Uitgelegd dat beneden 30m het zelfde te zien was, geen nut om daar bubbels te maken. Beiden waren echter prima duikers, geen problemen, bleven als buddy paar bij elkaar en niet te ver uit mijn buurt.
Duik twee. Ontspannende duik met de stroming mee , max 20m , tussen rotsformaties door. Een aantal malen moeten wachten op team nederland die wat foto's maakten. Dat mag, geen probleem.
Terwijl we opstijgen naar 15 meter langs een heuvel wand spot ik iets verder een schildpad boven het zeegras. Ik maak oog contact met iedereen en wijs op de schildpad . Leuk.
In de buurt van het beest aangekomen kijk ik wat rond en wacht op de hollandse vrienden. Dat duurde even.
Ik zwem terug in de richting waar we vandaan kwamen om te ontdekken dat ze 20 meter lager zaten. In plaats van bergje op waren ze op eigen gelegenheid maar eens wat dieper gegaan.
Na een drum solo op mijn tank kreeg ik zowaar wat aandacht van ze en op het gebaar tumbs up werd gereageerd. Bij mij aan gekomen kreeg ik wat " wat is er? " gebaren op mij af, ik schut mijn hoofd en kijk naar hun druk meters. De een 20bar, de andere net los van het pinnetje dus die mocht aan mijn octopus. Na een dubbele safety stop op 3 meter naar de oppervlakte voor een goed gesprek.
Sorry, ja je hebt gelijk maar zij zagen het probleem niet.
Een had nog wel een vraagje over zijn pas gekochte computer die vreemd ging doen op 35+ meter . Iets met piepjes en ASC time etc. Tussen twee vloeken door heb ik hem toen maar wat over deco verteld.
Geen fooi of bier van ze gekregen.
Ik ben het absoluut met je eens dat de dive instructor buiten z'n perken ging. Maargoed, uiteindelijk heb ik ook gedoken met meters die aangaven dat je nog 50 bar overhad terwijl het toen eigenlijk al op was. Het heeft me in elk geval wel de les geleerd beter zelf op te letten in plaats van blind op de instructor te vertrouwen. Overigens weet ik van de 40 meter limiet, ik probeer alleen aan te geven dat ik het overleefd heb en er ook van overtuigd ben dat het verschil tussen 40-45 meter nihil is. Verder hoef ik het niet over de diepteverhalen te hebben. Ik deed het niet om stoer te doen. Als ik het vantevoren had geweten was ik nooit mee naar beneden gegaan. Maar ik ben er nog en het was achteraf een geweldige ervaringquote:Op woensdag 21 januari 2009 09:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok je hoeft je dus niet aangesproken te worden, dan sloeg die "je" op de instructeur. Deze man zou eigenlijk zijn bevoegdheid kwijt moeten raken. Als ie uberhaupt al een bevoegdheid had.
[..]
Een deep dive die je voor advanced o/w doet gaat niet veel dieper dan zo'n 30 meter. Met je adv op zak mag je officieel ook niet dieper. Misschien is het je ook opgevallen dat de recreatieve dive planner (de dieptetabellen) niet dieper dan 42 m gaat, en dat de max bottom time op die diepte minder dan 10min (als dat je eerste duik die dag is). Die max tijd loopt heel snel terug als je dieper dan dat gaat. Je verbruikt als je dieper gaat, exponentieel meer lucht. En je moet bij naar boven gaan ook genoeg tijd hebben voor je safety stops want die worden dan heel belangrijk. Er past maar zoveel lucht in een fles, je hebt daardoor veel te weinig tijd en absoluut geen veiligheidsmarges meer. Er hoeft maar *iets* te gebeuren of fout te gaan en je bent de lul en dan mag je de decompressiekamer van binnen gaan bekijken. Als je geluk hebt.
Even heel kort: Het was de 2e duik. Die is altijd minder diep dan de eerste. Aangezien de 1e duik al 30 meter diep was, was het heel onverstandig dat die duikers op eigen houtje zo diep zijn gegaan. En al helemaal omdat ze allebei amper lucht meer over hadden (daar slaat 20 bar op). Als hij ze niet terug had geroepen hadden ze dus flínk in de problemen gezeten. En dan achteraf geen begrip hebben voor het feit dat hij het erg dom vond wat ze hebben gedaan.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Mag verhaal 2 aub in lekentaal..?
Ik ga dus in Feb naar Egypte. Zit te kijken naar de leskosten. 125 voor PADI en 209 voor advanced. De 1e duurt 2 dagen en de 2e duurt 4 dagen. Effectief gezien hebben we 9 volle dagen. Is dit een beetje haalbaar om te doen..?
En daar ging de colaquote:
125 euro voor Padi wat? Je kunt sowieso pas je Advanced doen als je open water hebt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Mag verhaal 2 aub in lekentaal..?
Ik ga dus in Feb naar Egypte. Zit te kijken naar de leskosten. 125 voor PADI en 209 voor advanced. De 1e duurt 2 dagen en de 2e duurt 4 dagen. Effectief gezien hebben we 9 volle dagen. Is dit een beetje haalbaar om te doen..?
En nog een fout: uw grootste diepte moet je maken aan het begin van de duik, niet op het einde.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Even heel kort: Het was de 2e duik. Die is altijd minder diep dan de eerste. Aangezien de 1e duik al 30 meter diep was, was het heel onverstandig dat die duikers op eigen houtje zo diep zijn gegaan. En al helemaal omdat ze allebei amper lucht meer over hadden (daar slaat 20 bar op). Als hij ze niet terug had geroepen hadden ze dus flínk in de problemen gezeten. En dan achteraf geen begrip hebben voor het feit dat hij het erg dom vond wat ze hebben gedaan.
er zijn een paar "programma's" (website www.emperrdivers.com)quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:14 schreef Keios het volgende:
[..]
125 euro voor Padi wat? Je kunt sowieso pas je Advanced doen als je open water hebt.
ja en das het meest interessante... Kost iets meer maar dan heb je een brevet waar je iets mee bent.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:24 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Kan ik direct met PADI open water beginnen?
Zeg maar jij tegen mij, want ik heb een hekel aan uquote:Op woensdag 21 januari 2009 20:46 schreef Keios het volgende:
Ik heb geen Padi maar CMAS. Open water komt overeen met 1* CMAS, Advanced met 2*.
Ik heb over iedere ster (heb er 3) 1 jaar gedaan, met vele uren theorie, zwembadles en open water training. Ik zou u niet aanraden om onmiddellijk door te gaan. Eerst oefenen op drijfvermogen, duikgewenning,... en dan pas later een Advanced cursus doen. Je bent in het begin veel te veel met jezelf en uw materiaal bezig.
Ik vergeef het jequote:Op woensdag 21 januari 2009 20:56 schreef Keios het volgende:
Das de schuld van mijn westvlaams accent: wij zeggen altijd u. Ik ben helemaal geen beleefd meisje hoor anders
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
Bedankt voor je antwoord. Ik ben er in totaal 9 echte dagen volgens mij. 26 februari gaan we weg om 10.00 uur en we gaan om half 10 's-avonds op 8 maart weer naar huis.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:06 schreef cressisub het volgende:
Bootje84
Na Open Water Diver kun je gelijk Advanced Open Water doen. Opzich een "cursus" met leuk duiken voor het geld. Weinig theorie (beetje lezen+vraagjes ) en geen examen. 5 duiken waaronder een diepe en een nacht duik. Na een OW cursus vinden duikers een Advanced cursus erg relaxed en meer "echt" duiken.
Hierna is het een kwestie van veel duiken (met een goede begeleider) en leren van verschillende buddy's.
9 dagen is voldoende voor OWD en Advanced . Hou wel rekening met de vliegdag.
Heb je dan nog tijd/energy om andere dingen te ondernemen of zit je dan krap in de tijd..?quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:14 schreef cressisub het volgende:
Hoe lang per dag ? Paar uurtjes in de ochtend, daarna lange lunch pauze, gevolgt door nog wat uurtjes in de middag.
Dingen die op de planning staan..quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:21 schreef cressisub het volgende:
Excursie naar de piramides word wat lastig maar shoppen, kamelen ritje, tussentijdse aanval van liefde etc. zal best wel lukken.
Dag pauze tussen OW en Advanced kan ook geen probleem zijn
Als je OW + Adv doet, reken dan op 8 volle dagen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:11 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord. Ik ben er in totaal 9 echte dagen volgens mij. 26 februari gaan we weg om 10.00 uur en we gaan om half 10 's-avonds op 8 maart weer naar huis.
Ik zit alleen te twijfelen.. In hoeverre moet je uitgaan hoe lang je er per dag mee bezig ben..? ik ga met het hele gezin, dus die willen ook aandacht (ben dan geen ouder, maar toch..) een nachtduik lijkt me ook wel onwijs bruut
Als ik ze bij elkaar optel (zie boven) is het 4+2 dagen, maar ik kan het mis hebben..?quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:27 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Als je OW + Adv doet, reken dan op 8 volle dagen.
Aangezien je er maar 9 dagen bent, zou ik het houden bij alleen de Open Water (4 dagen).
Voor 125 euro krijg je waarschijnlijk alleen je Scuba certificaat en daar heb je niet zo veel aan - je mag er nog niet eens zelfstandig mee duiken en advanced kun je er ook niet mee halen. Wel kun je het makkelijk upgraden tot een open water certificaat.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
Diepe en navigatie-duik zijn verplicht, nachtduik mag je kiezen maar hoeft niet.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:06 schreef cressisub het volgende:
Na Open Water Diver kun je gelijk Advanced Open Water doen. Opzich een "cursus" met leuk duiken voor het geld. Weinig theorie (beetje lezen+vraagjes ) en geen examen. 5 duiken waaronder een diepe en een nacht navigatie duik. Na een OW cursus vinden duikers een Advanced cursus erg relaxed en meer "echt" duiken.
In theorie kan de Advanced (5 duiken) inderdaad in 2 dagen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:28 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Als ik ze bij elkaar optel (zie boven) is het 4+2 dagen, maar ik kan het mis hebben..?
Dat laatste wil ik graag geloven.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:05 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ik ben het absoluut met je eens dat de dive instructor buiten z'n perken ging. Maargoed, uiteindelijk heb ik ook gedoken met meters die aangaven dat je nog 50 bar overhad terwijl het toen eigenlijk al op was. Het heeft me in elk geval wel de les geleerd beter zelf op te letten in plaats van blind op de instructor te vertrouwen. Overigens weet ik van de 40 meter limiet, ik probeer alleen aan te geven dat ik het overleefd heb en er ook van overtuigd ben dat het verschil tussen 40-45 meter nihil is. Verder hoef ik het niet over de diepteverhalen te hebben. Ik deed het niet om stoer te doen. Als ik het vantevoren had geweten was ik nooit mee naar beneden gegaan. Maar ik ben er nog en het was achteraf een geweldige ervaring.
true, was echt een geweldige ervaring, hoewel ik moet zeggen dat het water in het golfslagbad stukke aangenamer was dan in het duikgedeelte.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:44 schreef Hakkyy het volgende:
Eemhof: Echt superrrrr, mooie vissen, lekker water en als je het duiken zat bent, dan ga je naar de wildwaterbaan.
Ik zou het ook zo doen. Niet alles in 1 keer maar opt gemak leren en genieten.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:34 schreef BlaatschaaP het volgende:
Het is je eigen afweging of je je Advanced er meteen achteraan wilt doen. Het is niet alsof je daarna opeens ontzettend goed in duiken bent, aangezien je duikkennis toch wel redelijk vaak moet herhalen wil je het echt kunnen. Eigenlijk zou ik aanraden om gewoon je Open Water te halen en lekker wat recreational dives erbij te boeken (dan kun je ook een night dive, etc. doen). Dat heb ik zelf ook gedaan en dat bevalt mij prima!
Ik vond het wel prettig, zoveel mogelijk uit de beschikbare tijd halen, en lekker intensief met duiken bezig zijn. Maar ik heb sowieso wel een beetje een one-track-mind.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:48 schreef Keios het volgende:
[..]
Ik zou het ook zo doen. Niet alles in 1 keer maar opt gemak leren en genieten.
Die adv cursus was gewoon fun - 5 prachtige duiken gemaakt. Maar ik had wel het gevoel dat ik door die cursus flink verder ben gekomen als duiker - aan het eind voelde ik me echt wel zeker in het water, ik had het gevoel dat ik alles goed beheerste, en ook mijn instructeur zei dat ik enorm was vooruitgegaan. Maar natuurlijk begint het echte leren pas *nadat* je je certificaten hebt behaald - gewoon door heel veel praktijkervaring op te doen, net als na het behalen van je autorijbewijs.quote:Op woensdag 21 januari 2009 22:09 schreef Keios het volgende:
Het zal zeker prettig geweest zijn.Duiken is altijd leuk! Maar ik denk dat je het duiken nog niet genoeg onder de knie hebt om ten volle van de advanced cursus te genieten als je nog maar pas de open water behaald hebt.
(tenzij ik een volledig verkeerd beeld heb van die advanced cursus...)
Ik heb me er serieus in verdiept, dus ja, dat weet ik. Ik weet wat er bij komt kijken, mijn verwachtingen zijn realistisch, en ik heb de tijd.quote:Op woensdag 21 januari 2009 22:37 schreef Keios het volgende:
Weet je dan een drysuit 1000 euro kost en dat het anders duiken is dan met een wetsuit? En dat je om te wrakduiken op de Noordzee niet moet afkomen met 50 duikjes? Veel succes!
Dat was inderdaad wel het plan ja. Alles in de goede volgorde... Binnenkort ga ik ook EFR doen (via mijn werk - gratis!quote:Op woensdag 21 januari 2009 22:46 schreef geelkuikentje het volgende:
Wrakduiken vind ik niet dat je moet doen als AOW. Je moet minimaal Rescue zijn wil je dat doen (is mijn mening).
Keuze uit 2 dus. Ten minste, dit waren voor degene die mij het meest aanspreken. Het laatste dikgedrukte is iets wat erg goed klinkt. Thuisstudie en dan daar lekker snel door de cursus knallen. Verder is denk ik 1 of 2 fundagen meer dan genoeg. Anders krijgt de rest van het reisgezelschap geen aandacht van me.quote:PADI OPEN WATER DIVER COURSE
This course is presented over four days and follows five academic confined and open water modules. Knowledge of basic diving theory is covered by video and instructor presentations, and diving skills are developed in confined water the first two days. You will also need to complete water skills including a 200 metre swim and a 10 minute float. The final two days of the course you will complete four open water training dives under the supervision of your instructor to become a qualified diver.
During this period, the course will be at our low season rate of 234 Euro if pre booked and paid for in advance and all equipment is included for the duration of the course.
PADI OPEN WATER DIVER COURSE (FASTRACK OPTION)
This program is specifically designed for busy people who don’t wish to spend too much time in a classroom learning the “theory” part of a diving course. We will send you the PADI Open Water Manual (incl. RDP table & instructions) along with the Video/DVD and you then complete the theory as “homestudy” in the comfort of your own home. On arrival in resort you will go through your completed knowledge reviews with your Instructor to ensure that you fully understand everything and then complete the confined and open water training all in a three day period. You will also need to complete water skills including a 200 metre swim and a 10 minute float.
We recommend booking this course at least 3 weeks prior to your arrival to allow enough time for us to order the materials, have these delivered to your home and for you to pre-study before your holiday. You will need to watch the videos/DVD, read the manual and complete all knowledge reviews before joining your instructor in resort.
We sell the course and three days of “fun” diving as a package to complete your one week holiday. As you will be coming between 1st January and 15th March the total cost will be 368 Euro per person, including full equipment for all 6 days. This is also available as a 3 day course only or with just 1 or 2 days diving for on completion.
Dit zou ik eerder doen dan OW + AOW achter elkaar.quote:Op woensdag 4 februari 2009 16:18 schreef Bootje84 het volgende:
Heb even informatie ingewonnen over Emperor diving..
[..]
Keuze uit 2 dus. Ten minste, dit waren voor degene die mij het meest aanspreken. Het laatste dikgedrukte is iets wat erg goed klinkt. Thuisstudie en dan daar lekker snel door de cursus knallen. Verder is denk ik 1 of 2 fundagen meer dan genoeg. Anders krijgt de rest van het reisgezelschap geen aandacht van me.
Hoe vinden jullie dit eruit zien..?
Ik heb het topic een beetje gekaapt.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:28 schreef Farenji het volgende:
Zoals ik al zei, ik heb Advanced OW voornamelijk ervaren als fundives. De Peak Performance Buoyancy was een van de nuttigste dingen om te leren, Navigatie was een eitje. En de deep dive, drift dive en de night dive waren gewoon hartstikke gaaf. De theorie is nog minder dan voor OW. Ik ben blij dat ik meteen mijn advanced heb gehaald. Daar heb je meer aan dan "zomaar" wat fundives maken imho.
Is dit trouwens het centrale duiktopic geworden?
Wil je goed kunnen duiken, kan je het beste je Open Water (en meer natuurlijkquote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:47 schreef TravelCharlie het volgende:
Ik heb nog nooit eerder gedoken, wat is een beetje een goeie/mooi plaats om te beginnen met duiken?
Ik hoor altijd van vrienden dat het vaak goedkoper uitkomt (of in elk geval nauwelijks duurder) als je je cursus bijvoorbeeld in Egypte doet. Welliswaar heb je dan de kosten van het er naartoe gaan, maar je cursus is stukken goedkoper. Geen idee of het klopt natuurlijk...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:59 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Wil je goed kunnen duiken, kan je het beste je Open Water (en meer natuurlijk) halen in Nederland. Nederland heeft niet altijd het beste zicht, soms is er mooi zicht natuurlijk. Zoek een PADI/CMAS/NOB vereniging in de buurt die je een beetje gezellig lijkt en ga een cursus doen! Echt heel leuk om te doen.
Ik heb zelf mijn Open Water in Egypte gehaald bij Easy Divers El Gouna (de rest in Nederland bij DCC). Een goede instructeur is natuurlijk een must. Normaal gesproken is Egypte wel goedkoper (behalve natuurlijk in onderstaand voorbeeld...) De kosten zijn zoals ze nu zijn. Ik was een stuk minder kwijt in Egypte (Open Water was in 2003)quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:03 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik hoor altijd van vrienden dat het vaak goedkoper uitkomt (of in elk geval nauwelijks duurder) als je je cursus bijvoorbeeld in Egypte doet. Welliswaar heb je dan de kosten van het er naartoe gaan, maar je cursus is stukken goedkoper. Geen idee of het klopt natuurlijk...
Klik ff op deze link (naar vorige pagina is dit) Mooiste duikplaatsen ter wereld.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:03 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik hoor altijd van vrienden dat het vaak goedkoper uitkomt (of in elk geval nauwelijks duurder) als je je cursus bijvoorbeeld in Egypte doet. Welliswaar heb je dan de kosten van het er naartoe gaan, maar je cursus is stukken goedkoper. Geen idee of het klopt natuurlijk...
Scuzi, was bedoeld voor TravelCharliequote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:43 schreef Hik het volgende:
Ehm... ik zei het niet om een cursus te gaan volgen; het was een reactie op iemand die zei dat je het beste kon beginnen met een cursus in Nederland.
Daarom duik ik ook alleen op vakantie.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:47 schreef geelkuikentje het volgende:
Het is leuk om te zien als iemand een cursus in Egypte gedaan heeft en dan voor het eerst in Nederlands water duikt.Die denk dan ook wat is het koud!!! Ik zie niks!!
Wij zijn in Dahab in the Blue Hole en The Bells gaan duiken. Ik vond het helemaal niet speciaal. Alleen de pegasus draconis was erg leuk en lief, maar voor de rest... Aan je lijstje te zien, zou ik juist verwachten dat Dahab het minst was. Waarom vond je de meer exotische plaatsen minder?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:36 schreef Shivo het volgende:
Ik heb gedoken op Ko Tao; Zanzibar; Dahab/ Gulf of Aqaba, Andaman Islands en Biak, Indonesie.
Mooiste plek was Dahab in Egypte, met voorsprong. Dat was in 2003, ben benieuwd of het nu nog steeds zo mooi is. Zou graag teruggaan. Wil dit jaar ergens in de Caribean gaan duiken, maar weet nog niet waar.
Overigens heb ik mijn PADI in Thailand gehaald,voor omgerekend 220 euro. Ben benieuwd of het in Nederland ook voor dat geld kan.
Bij ons is het al een paar keer voorgekomen dat iemand die op vakantie heeft leren duiken een zware schrik opdoet in de Oosterschelde... En dan jammergenoeg niet meer in de lage landen wil duiken.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:47 schreef geelkuikentje het volgende:
Het is leuk om te zien als iemand een cursus in Egypte gedaan heeft en dan voor het eerst in Nederlands water duikt.Die denk dan ook wat is het koud!!! Ik zie niks!!
De variatie aan koraal en vissoorten en; de bijzondere onderwaterlandschappen. Geen van de andere plekken heeft daar aan kunnen tippen wat mij betreft. The blue hole vond ik ook niet zo bijzonder.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 12:19 schreef Keios het volgende:
[..]
Wij zijn in Dahab in the Blue Hole en The Bells gaan duiken. Ik vond het helemaal niet speciaal. Alleen de pegasus draconis was erg leuk en lief, maar voor de rest... Aan je lijstje te zien, zou ik juist verwachten dat Dahab het minst was. Waarom vond je de meer exotische plaatsen minder?
Naar het schijnt is Maria la Gorda in Cuba enorm mooi. Veel zwart koraal... Ik ben er jammergenoeg niet geraakt.
Je moet eerst leren snorkelen als je mag duiken bij NOBquote:Op maandag 9 februari 2009 16:45 schreef BOKA het volgende:
Ben vorige week begonnen met mijn duikopleiding (1* NOB) en het is echt heel erg leuk, kan nu al niet wachten om in april voor het eerst het buitenwater in te gaan (al zal het dan nog wel koud zijn..).
t.v.p. dus voor als ik mijn brevet heb.
Uhmm, nee.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:44 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Je moet eerst leren snorkelen als je mag duiken bij NOB![]()
[..]
NOB is de Nederlandse Onderwatersport Bond, en die brevetten zijn overal net zo geldig als een PADI.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:47 schreef Shivo het volgende:
NOB? Wat is dat? Het grote voordeel van PADI is natuurlijk dat je daarmee overal ter wereld mag duiken. Het enige duikbrevet wat zo wereldwijd geaccepteerd is.
Eum nee: CMAS wordt even goed geaccepteerd. Alleen zijn de meeste opleidingen op vakantie PADI omdat die speciaal gemaakt zijn om snel te leren duiken. Een CMAS opleiding duurt veel langer maar is wel intensiever en uitgebreider.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:47 schreef Shivo het volgende:
NOB? Wat is dat? Het grote voordeel van PADI is natuurlijk dat je daarmee overal ter wereld mag duiken. Het enige duikbrevet wat zo wereldwijd geaccepteerd is.
Balen, tip voor de volgende keer, neem hem eerst leeg mee naar beneden.quote:Op donderdag 4 juni 2009 16:50 schreef Keios het volgende:
[..]
Ik had speciaal voor deze reis een onderwaterhuis gekocht en dan loopt het in op de allereerste duik. Dat heeft mn vakantie wel erg verkloot. Ik baal er enorm van. Gelukkig was ik niet de enige met een fototoestel.
Had hem in het zwembad getest. Er moet iets tussengezeten hebben of hij was niet goed toe. Heb gelukkig op ebay nog een nieuwe gebruikte IXUS zien staan want die die ik heb, maken ze niet meer.quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:29 schreef BOKA het volgende:
[..]
Balen, tip voor de volgende keer, neem hem eerst leeg mee naar beneden.
Voor beginnende duikers heb je gelijk. Maar het zijn juist diegene die het meest hun grenzen willen verleggen. Meestal komt het besef dat ze gevaarlijk bezig waren pas veel later.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:19 schreef Duikelaar het volgende:
Mijn toplocaties zijn Komodo, Truck Lagoon, Irian Jaya en Palau! Dit zijn alemaal wel redelijke hardcore locaties en niet aan te bevelen voor beginnende duikers.
Ik zat dit topic door te lezen en vind dat beginnnende duikers wel veel risico nemen. Diepteduiiken (> 30m voor Advanced en >18 for OW) en decompressieduiken en of heftige stromingsduiken moet je echt niet doen als je er geen ervaring mee hebt. Duikscholen die dat wel doen nemen ontoelaatbare risico's. Helaas zijn dat er vele en dode en zware ongevallen worden doodgezwegen. Deze ongevallen nemen meer dan evenredig toe met het nemen van risico's.
Het heeft ook helemaal geen zin want hoe dieper je zit hoe minder je ziet en je gebrukt meer lucht waardoor je duiktijd korter is.
Ja, ik weet. Maar het drukt de pret wel. Altijd shallow dives (>25m) zijn op den duur nogal saai, zelfs al valt het meeste daar de bespeuren. Maar ja, it's the PADI way...quote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:48 schreef Duikelaar het volgende:
Ervaren duikers kunnen inderdaad beter de risico's inschatten voor deco en diepduiken. Maar het niet toelaten van deco en diepduiken -ook voor ervaren duikers- is vrij normaal en vrij gangbaar binnen PADI. Zeker als er geen decotank in de buurt is.
Daarnaast is het voor de lokale divemasters ook niet echt gezond omdat zij meestal meegaan. Aan een DM die 15 meter boven je blijft hangen heb je niet veel.
Niemand ervaring?quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:24 schreef Blik het volgende:
Heeft iemand met duiken in Costa Rica? En zo ja, wat is aan te raden als locatie. Wil daar mijn PADI Advanced OW gaan halen.
Ik hoor altijd dat Sodwana Bay, Zuid Afrika zo fantastisch is, iemand wel eens geweest?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 10:02 schreef Duikelaar het volgende:
Maar terug naar het topic. Wat zijn nu echt de beste duiklocaties in de wereld? Volgens Cyber Diver zijn dit ze:
1 Galapagos - Ecuador
2 New Guinea
3 Cocos Island - Costa Rica
4 Sulawesi - Indonesia
5 Chuuk - Truk Lagoon
6 Red Sea
7 Solomon Islands
8 Bazaruto Archipelago, Mozambique
9 Maldives
10 Fuji
Ik heb zelf nr. 2,4,5,6 en 9 gedaan. Op mijn lijst zouden in ieder geval Tukanbesi, Palau en Komodo's een hogere plaats hebben dan de Red Sea of Maldives. Galapagos en Cocos staan hoog op de verlanglijst.
Kijk eens op http://www.duikforum.nl/c(...)traal-amerika-2.htmlquote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Niemand ervaring?
Ik begrijp uit de post hierboven dat Cocos Islands erg mooi is, maar daar is alleen te komen met het vliegtuig. Dus dat wordt een duur grapje
Bedankt, zal daar eens kijken. Die gedachte had ik zelf ook al, dat het niet slim zou zijn om daar een Advanced te halenquote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:08 schreef Duikelaar het volgende:
[..]
Kijk eens op http://www.duikforum.nl/c(...)traal-amerika-2.html
Ik zou ook niet naar Cocos toegaan om OW/Advanced te doen. Dat is een beetje hetzelfde als leren skieen op de zwarte piste.
Vliegen op Costa Rica en dan 30u met de boot. Blijft een duur grapje maar naar het schijnt wel een erg mooi...quote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Niemand ervaring?
Ik begrijp uit de post hierboven dat Cocos Islands erg mooi is, maar daar is alleen te komen met het vliegtuig. Dus dat wordt een duur grapje
Dat wil ik graag geloven. Maar hoe kwam je daar? Als toerist kom je dat land dus inderdaad niet in, was je daar voor werk ofzo? Of woon je daar?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 14:39 schreef Euc- het volgende:
Een zeer mooie maar aparte plek waar ik ooit gedoken heb was de rode zee, maar dan de Saudi-Arabia kant. Veel mooier dan de Egyptische kant, want in SA kennen ze geen toeristen, en er is werkelijk he-le-maal niets aangetast.
Ik woon in Dubai en kom regelmatig in SA voor mijn werk.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 16:17 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat wil ik graag geloven. Maar hoe kwam je daar? Als toerist kom je dat land dus inderdaad niet in, was je daar voor werk ofzo? Of woon je daar?
Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee hoe de plaatsen heten waar we gingen duiken. We gingen altijd op uitnodiging van een kennis (local), we begonnen in Jeddah en reden van daaruit naar zijn jacht, iets buiten het centrum gelegen, om vervolgens naar de bestemmingen heen te varen. Het verhaal van de Prins is mij onbekend.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:12 schreef Duikelaar het volgende:
Euc, waar in SA ga je duiken dan? Ik heb gehoord dat er een aantal jaren geleden een SA prins door een duikongeval om het leven is gekomen en dat het daarom een tijd niet mogelijk was om daar uberhaupt te duiken. Ken je dat verhaal?
Ook dacht ik dat de SA kust een grote crown of thorns plaag heeft gehad waardoor al het koraal is opgegeten. Er zijn dus ook nog goede delen?
Dat hoeft niet. Dahab is een actief duikresort en afhankelijk van toeristen. In dergelijke plaatsen maken de lokale duikers de COTs dood. Ik heb wel eens het resultaat gezien (niet in Dahab). Wat ze doen is ze keren de COT om en leggen er een stuk koraal/steen op en de volgende dag zie je niets meer dan de stekels en de steen. De binnenkant is helemaal opgegeten omdat ze aan de onderkant geen afweer hebben en de COTs zich niet meer kunnen omkeren.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 14:25 schreef Farenji het volgende:
Vanuit Dahab kijk je zo tegen SA aan - de golf van aqaba is zo smal dat je dat bijna zou kunnen zwemmen. Als het aan de Egyptische kant mooi is dan denk ik dat het aan de SA-kant nog mooier is. Als daar het koraal opgegeten zou zijn dan zou het aan de kant van Egypte ook zijn lijkt me.
Wanneer ga je naar Belize? Ik ga daar in januari een week duiken. Wil proberen de Blue Hole te zien, daar lees ik veel goede verhalen over. Heb eerder gedoken in Dahab, en meerdere plekken in de Indische Oceaan. Eerste keer in de Carribean; ik wil nu ook eindelijk maar eens mijn Advanced doen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 20:57 schreef SnuggLe het volgende:
Nee, nog niet. Eerst Belize maar eens afwachten, dan volgend jaar kijken hoe/wie/wat Egypte.
Ik heb daar in de buurt wel een keer gesnorkeld en dat was leuk. Maar het viel helemaal in het niet bij bijvoorbeeld de Perhentian Eilanden. Dat was echt gaaf.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:01 schreef Keios het volgende:
Ik vertrek deze keer met de rugzak richting Vietnam. Ik heb gehoord en gelezen dat het duiken daar helemaal niet waauw is maar als ik er ben, kan ik het niet laten om het toch maar eens te testen.
Is er iemand die al ooit eens in Nha Trang gaan duiken is?
Ik heb op de Bunaken wel een aantal Napoleon-Fish gezien (enorme beesten zijn dat ook) en een enorme (slapend in het rif) zeeschildpad. Daarnaast natuurlijk de kleine bijzondere wezentjes die daar rondzwemmen en kruipen.quote:Op maandag 9 augustus 2010 10:37 schreef pippi67 het volgende:
Vorig jaar heb ik ook gedoken bij Bunaken. Mooie duiken ja! Daarna zijn we naar Lembeh gegaan, de meest rare critters gezien!! Ook een aanrader![]()
En over 3 weken naar Bali, hopelijk zien we daar de Mola Mola!
Yap staat al jaren op mijn verlanglijstje, evenals de Great Barrier Reef
Die Napoleonvissen heb ik ook gezien ja!! Super zijn die. Ik heb er ook de Blue Ringed Octopus gezien, meest giftige dier wat er is schijnbaar...Die zat op een stukje koraal en lichtte ineens op toen we een andere vis fotografeerdequote:Op maandag 9 augustus 2010 10:41 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik heb op de Bunaken wel een aantal Napoleon-Fish gezien (enorme beesten zijn dat ook) en een enorme (slapend in het rif) zeeschildpad. Daarnaast natuurlijk de kleine bijzondere wezentjes die daar rondzwemmen en kruipen.
Ik ga alleen maar naar Nha Trang om te duiken. Ik kan het echt niet laten om, als ik in een land ben waar je kunt duiken zonder drysuit, het water in te gaan. Ik wil in zoveel mogelijk landen geweest zijn en in zoveel mogelijk landen gedoken hebben voor ik niet meer kan.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:52 schreef Veersesmurf het volgende:
Niet gaan duiken, snorkelen wel. Ik vond het erg mooi om er te snorkelen en de gasten die ik heb gesproken op de boot vonden het duiken ook wel een succes. Nha Trang is qua stad verder niet echt boeiend...
Top 3 waar ik tot nu toe heb gedoken:
1: Palau
2: Apo Island (Filipijnen)
3: Moalboal (Filipijnen)
De Gili's vielen mij tegen, en ook van Sipadan had ik iets meer verwacht. Dat kwam misschien omdat ik daarvoor op Palau ben geweest, en dat staat toch wel eenzaam aan de top wat mij betreft. Het macro-leven op de Filipijnen vond ik echt geweldig!
ik pak even me duiklog er even bij.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:01 schreef Keios het volgende:
Ik vertrek deze keer met de rugzak richting Vietnam. Ik heb gehoord en gelezen dat het duiken daar helemaal niet waauw is maar als ik er ben, kan ik het niet laten om het toch maar eens te testen.
Is er iemand die al ooit eens in Nha Trang gaan duiken is?
heb alleen op de Bunaken gedoken, en de meeste mensen daar gaan duiken bij het duikcentrum van hun overnachtingsplek. Heb daar overnacht en gedoken bij de Bunaken Village Resort. Wordt gerunt door een Nederlanders en is de enige plek op het eiland met een zwembad. Het eten is heerlijk en afwisselend, en het duikcentrum is prima.quote:Op zondag 17 april 2011 10:26 schreef Keios het volgende:
Is er al iemand gaan duiken in Indonesië? Waar? En bij welke centra?
Ben een reisje aant plannen voor dit najaar...
3 maanden?quote:Op zondag 17 april 2011 17:30 schreef Blik het volgende:
Ik ga overigens over 3 maanden duiken op SipadanLijkt me prachtig
over 3 maanden, niet 3 maandenquote:Op zondag 17 april 2011 17:55 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
3 maanden?![]()
Ik zit daar eind september (Uncle Chang) zit jij er dan toevallig ook? We gaan maar voor een klein weekje, maar kijk er toch weer naar uit
quote:Op zondag 17 april 2011 19:48 schreef Blik het volgende:
[..]
over 3 maanden, niet 3 maanden
en ik ben er begin juli
Met mijn vriendin.quote:Op zondag 17 april 2011 20:23 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]![]()
![]()
have fun! weet je al met wie je gaat duiken, en waar je verblijft?
Hehe, ik bedoelde eigenlijk met welke dive-shop je gaat duikenquote:Op zondag 17 april 2011 21:26 schreef Blik het volgende:
[..]
Met mijn vriendin.
Accomodatie moet ik nog regelen, had ik al 2 weken geleden willen doen maar het komt er niet helemaal van. Dus daar ga ik deze week achteraan
accomodatie en dive-shop zijn wat mij betreft hetzelfde. iedere accomodatie heeft toch ongeveer zijn eigen duikshop?quote:Op zondag 17 april 2011 21:33 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Hehe, ik bedoelde eigenlijk met welke dive-shop je gaat duikenIk zat afgelopen jaar bij Uncle Chang, erg naar m'n zin gehad. Skuba-junkies schijnen ook erg goed te zijn. Dit alles is vanaf Mabul-Island, echt een aanrader! Vanaf Semporna kun je een dagtripje doen, maar dat vond ik echt de minste plek van heel Borneo. Kapalai is meer een honeymoon bestemming, dus daar heb je aardig wat dure resorts.
Uncle Chang kostte volgens mij 60 ringit om te verblijven, en daar zitten dan 3 (goed) maaltijden bij...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |