Dat wrak.. is dat beetje toegankelijk voor een beginnende duiker? (wil daar mijn Pady halen.)quote:Op maandag 19 januari 2009 19:58 schreef geelkuikentje het volgende:
Heb 5 keer gedoken in Egypte. 3 keer Sharm El Sheikh, 1 keer El Gouna, 1 keer Hurghada. Mooiste duik was bij The Thistlegorm in het wrak zelf. Ben ook geweest in Tunesie, Kroatie en Nederland natuurlijk. Zelf vind ik in Nederland Vinkeveen in de ochtend (uurtje of 7, 8) in het voorjaar heel mooi.
Neem maar een dikke trui mee (veel wind) en een dik pak: 3mm is zeker niet genoeg.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:56 schreef Bootje84 het volgende:
Heb in Turkije gedoken (Marmaris) maar was weinig aan. 26 Februari ga ik naar Hughada en daar heb ik hoge verwachtingen van.
Nee, je mag er niet in als PADI Open Water. Je mag sowieso niet dieper dan 18 meter. Je hebt minimaal Advanced nodig om daar in te mogen. Mijn duik was al weer 4, 5 jaar geleden daar. Ik weet niet hoe het momenteel is met de staat van het wrak. Zou kunnen dat je er niet eens meer in mag. Wat ik wel heel erg vond op vallen was de stroming in de middag nadat ik uit het wrak kwam. Die was sterk, niet normaal!quote:Op maandag 19 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Dat wrak.. is dat beetje toegankelijk voor een beginnende duiker? (wil daar mijn Pady halen.)
Schijnt rond de 25 graden te zijn dan...quote:Op maandag 19 januari 2009 20:33 schreef Keios het volgende:
[..]
Neem maar een dikke trui mee (veel wind) en een dik pak: 3mm is zeker niet genoeg.
Ik duik in egypte gewoon met 7 mm lang (Bare Arctic). Vind het heerlijk duiken.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:38 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Schijnt rond de 25 graden te zijn dan...
Dat wrak ligt veel te diep voor een op water PADI duiker - rond de 30 meter dacht ik, met een advanced open water certificaat kan het dus wel. Helaas had ik er geen tijd voor toen ik in Egypte was anders had ik zeker die duik gedaan (ik heb in Egypte mijn advanced open water gehaald).quote:Op maandag 19 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Dat wrak.. is dat beetje toegankelijk voor een beginnende duiker? (wil daar mijn Pady halen.)
Nu moet ik wel zeggen dat Egpyte volgens mij het enige land is dat wat dat betreft zo streng is? Ik heb ook m'n Open Water en in Cuba heb ik op 46 meter diepte gezetenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat wrak ligt veel te diep voor een op water PADI duiker - rond de 30 meter dacht ik, met een advanced open water certificaat kan het dus wel. Helaas had ik er geen tijd voor toen ik in Egypte was anders had ik zeker die duik gedaan (ik heb in Egypte mijn advanced open water gehaald).
Vind het heel slecht van de gids dat je naar 46 meter bent geweest als Open Water. Waarom heb je dat zelf wel toegestaan? Je luchtverbruik is veel hoger, de kleuren op die diepte zijn veel minder mooi (alles is blauw). En de kans op decompressie ziekte is veel hoger. Dus vind het beetje gek dat je dat gedaan hebt....quote:Op dinsdag 20 januari 2009 07:27 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Nu moet ik wel zeggen dat Egpyte volgens mij het enige land is dat wat dat betreft zo streng is? Ik heb ook m'n Open Water en in Cuba heb ik op 46 meter diepte gezeten.
Dan ben je gewoon debiel en onverantwoord bezig. 46 meter is over de limiet van max 40m die *elke* recreatieve duiker maar beter kan respecteren. Zonder speciale training en apparatuur moet je dat niet proberen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 07:27 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Nu moet ik wel zeggen dat Egpyte volgens mij het enige land is dat wat dat betreft zo streng is? Ik heb ook m'n Open Water en in Cuba heb ik op 46 meter diepte gezeten.
Ja maar het waait er erg in de streek rond El Gouna, Hurghada, Safaga. En s'avonds koelt het ferm af...quote:Op maandag 19 januari 2009 22:38 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Schijnt rond de 25 graden te zijn dan...
Ik heb er al met een 7m gedoken maar die is iets te groot aan mijn nek, dus door het binnenstromende water is het ook nogal koud. En die Egyptenaren zaten me nogal ferm uit te lachen met het benodigde aantal kilo's lood voor een 7mmquote:Op maandag 19 januari 2009 22:41 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Ik duik in egypte gewoon met 7 mm lang (Bare Arctic). Vind het heerlijk duiken.
Ik vond Dahab wat overroepen, vooral de Blue Hole. Heb er wel hele mooie en zeldzame visjes gezien. Zal vanavond hun naam eens zoeken. Ik denk Pegasus draconis, ze zwemmen altijd in paar over de bodem en zijn erg klein.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:48 schreef eNGine10 het volgende:
Ik heb ooit een proefduik gedaan in Dahab (Egypte). Maar van die plek heb ik wel vaker gehoord dat dat een van de mooiste is (natuurlijk per persoon ook verschillend). Snorkelen was in ieder geval geweldig daar in de buurt
Is het dan nog wel goed te doen voor vakantie? Ik hoop eigenlijk een beetje te kunnen zonnen en genieten van mooi weer (26 feb-8 maart)..quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:12 schreef Keios het volgende:
[..]
Ja maar het waait er erg in de streek rond El Gouna, Hurghada, Safaga. En s'avonds koelt het ferm af...
Ik heb alleen ervaring in Dahab en daar kan ik van zeggen: er zit heel veel shit tussen de duikscholen maar daar kom je snel genoeg achter door er een paar langs te gaan. Tips:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:41 schreef Bootje84 het volgende:
Kan iemand mij goede tips wat wel of niet te doen qua duiken in Egypte? Zijn alle duikbedrijfjes goed? Veel prijsverschil? Welke locatie is een must-see voor een beginner..?
Ik ga naar Hurghada. En wat bedoelde je met LP?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaring in Dahab en daar kan ik van zeggen: er zit heel veel shit tussen de duikscholen maar daar kom je snel genoeg achter door er een paar langs te gaan. Tips:
- ga niet voor de goedkoopste; PADI open water kost rond de EUR250, (veel) minder is verdacht. Er wordt dan bezuinigd op materiaal, instructeurs, cursusmaterialen, of veiligheid en zeker dat laatste wil je niet!
- spreek vooraf met de instructeur, het moet klikken en hij moet een taal goed beheersen die jij ook beheerst
- bij een PADI course *MOET* je het cursusmateriaal (nieuw, eigen boek + dieptetabellen!) erbij krijgen, zo niet: wegwezen want dan flessen ze de boel. Dit gebeurt vaak!
- ga voor een duikschool die al een tijdje bestaat en die een beetje goede naam heeft en die aangesloten is bij PADI of andere duikorganisatie. Zie evt de LP of een andere reisgids of internet.
Mocht je naar Dahab gaan: Sea Dancer is een prima (Britse) duikschool, alles perfect in orde en goede prijzen, met zeer goede instructeurs. Heb er heel goede ervaringen mee.
Qua duiken: ga naar the Blue Hole / The Bells / The Canyon, paar km ten noorden van Dahab. Daar kun je een aantal magistrale duiken maken, ook voor beginners. Respecteer wel je grenzen (ga niet te diep) want er zijn al een flink aantal overmoedige duikers hier verongelukt. Deze site is ook bereikbaar vanaf Sharm el Sheikh in een dagtocht.
Ook het water in Dahab zelf vond ik al de moeite waard en dat is perfect voor beginners - niet veel stroming, perfecte zichtbaarheid, en makkelijke entry/exit points (direct tussen de cafe's en restaurants!)
Wij gaan altijd begin november naar Egypte. Het water is dan weer aan het afkoelen maar het is al warm geweest. De watertemperatuur ligt dan rond de 25 graden. Das niet koud maar als je meer dan een uur in het water hangt, wel. Vorig jaar (Safaga) was het op de boot, in de zon en uit de wind, erg aangenaam en ik ben goed verbrand en gebruind. Maar in de schaduw en in de wind, terwijl je uw pak staat uit te trekken, was het om te bevriezen. Ook s'avonds was er constant wind en hadden we zeker een trui nodig.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:19 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Is het dan nog wel goed te doen voor vakantie? Ik hoop eigenlijk een beetje te kunnen zonnen en genieten van mooi weer (26 feb-8 maart)..
In sharm/Dahab doken wij met Divers Int: zowel Padi als CMAS lessen, belgische begeleider maar ik denk dat er ook een Nederlandse vrouw was.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:41 schreef Bootje84 het volgende:
Kan iemand mij goede tips wat wel of niet te doen qua duiken in Egypte? Zijn alle duikbedrijfjes goed? Veel prijsverschil? Welke locatie is een must-see voor een beginner..?
Wat zijn we weer lekker genuanceerdquote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon debiel en onverantwoord bezig. 46 meter is over de limiet van max 40m die *elke* recreatieve duiker maar beter kan respecteren. Zonder speciale training en apparatuur moet je dat niet proberen.
Nou, op hoop van zegen dan maarquote:Op dinsdag 20 januari 2009 18:27 schreef Keios het volgende:
[..]
Wij gaan altijd begin november naar Egypte. Het water is dan weer aan het afkoelen maar het is al warm geweest. De watertemperatuur ligt dan rond de 25 graden. Das niet koud maar als je meer dan een uur in het water hangt, wel. Vorig jaar (Safaga) was het op de boot, in de zon en uit de wind, erg aangenaam en ik ben goed verbrand en gebruind. Maar in de schaduw en in de wind, terwijl je uw pak staat uit te trekken, was het om te bevriezen. Ook s'avonds was er constant wind en hadden we zeker een trui nodig.
In Sharm waait het veel minder. Twee jaar terug liepen we s'avond ook gewoon in onze t-shirt rond en had ik op de boot geen trui nodig.
Persoonlijk zou ik nooit in Egypte gaan duiken voor mei en na november. Water te koud, te vlug donker s'avonds en niet warm genoeg.
Ok je hoeft je dus niet aangesproken te worden, dan sloeg die "je" op de instructeur. Deze man zou eigenlijk zijn bevoegdheid kwijt moeten raken. Als ie uberhaupt al een bevoegdheid had.quote:Op woensdag 21 januari 2009 07:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Wat zijn we weer lekker genuanceerd.
Het is niet alsof ik er zelf voor gekozen heb. Dat krijg je met een Spaanstalige instructeur die het verschil niet weet tussen fifteen en fifty meter.
Een deep dive die je voor advanced o/w doet gaat niet veel dieper dan zo'n 30 meter. Met je adv op zak mag je officieel ook niet dieper. Misschien is het je ook opgevallen dat de recreatieve dive planner (de dieptetabellen) niet dieper dan 42 m gaat, en dat de max bottom time op die diepte minder dan 10min (als dat je eerste duik die dag is). Die max tijd loopt heel snel terug als je dieper dan dat gaat. Je verbruikt als je dieper gaat, exponentieel meer lucht. En je moet bij naar boven gaan ook genoeg tijd hebben voor je safety stops want die worden dan heel belangrijk. Er past maar zoveel lucht in een fles, je hebt daardoor veel te weinig tijd en absoluut geen veiligheidsmarges meer. Er hoeft maar *iets* te gebeuren of fout te gaan en je bent de lul en dan mag je de decompressiekamer van binnen gaan bekijken. Als je geluk hebt.quote:Overigens is een deep dive voor Open Water divers heel normaal, dat is ook één van de dives die je kunt doen voor je Advanced. Dat we over de 40-meter grens zijn gegaan is jammer, maar je gaat mij niet vertellen dat je na 40 meter *plots* gevaarlijk bezig bent. Die grens is er omdat ze een grens moesten hebben, niet omdat 40-45 meter een wezenlijk verschil is.
Ik vind gans de dieptediscussie een beetje onwezelijk. Je moet zelf weten wat je doet. Natuurlijk weet een beginnend duiker niet goed wat hij doet en moet hij niet naar 46m gaan, zelfs met een ervaren duiker erbij omdat duiken op 15m of op 46m iets heel anders doet met je lichaam.quote:Op woensdag 21 januari 2009 07:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Wat zijn we weer lekker genuanceerd.
Het is niet alsof ik er zelf voor gekozen heb. Dat krijg je met een Spaanstalige instructeur die het verschil niet weet tussen fifteen en fifty meter. Dat ik de duik niet heb afgebroken toen we dieper gingen is dan misschien mijn fout, maar dat wilde ik simpelweg niet. Overigens was ik met een zéér ervaren duiker als buddy (iemand met rescue diving en meer dan 100 duiken op z'n naam, waaronder vele deep+nitrox dives). Dus ik voelde me veilig.
Overigens is een deep dive voor Open Water divers heel normaal, dat is ook één van de dives die je kunt doen voor je Advanced. Dat we over de 40-meter grens zijn gegaan is jammer, maar je gaat mij niet vertellen dat je na 40 meter *plots* gevaarlijk bezig bent. Die grens is er omdat ze een grens moesten hebben, niet omdat 40-45 meter een wezenlijk verschil is.
Mag verhaal 2 aub in lekentaal..?quote:Op woensdag 21 januari 2009 19:35 schreef cressisub het volgende:
Leuk voorbeeld :
Noord Cyprus : 2e duik van de dag. 5 duikers met gevarieerde ervaring waaronder twee nederlanders met hele spannende verhalen over hun duiken in Mexico.
De eerste duik was een leuke duik naar max 30m , wrakje van een vissers bootje, wat grotere vissen en een spannende doorgang door een grotgang. Totale tijd 45 minuten. Iedereen blij behalve onze landgenoten die 30m niet diep genoeg vonden. Uitgelegd dat beneden 30m het zelfde te zien was, geen nut om daar bubbels te maken. Beiden waren echter prima duikers, geen problemen, bleven als buddy paar bij elkaar en niet te ver uit mijn buurt.
Duik twee. Ontspannende duik met de stroming mee , max 20m , tussen rotsformaties door. Een aantal malen moeten wachten op team nederland die wat foto's maakten. Dat mag, geen probleem.
Terwijl we opstijgen naar 15 meter langs een heuvel wand spot ik iets verder een schildpad boven het zeegras. Ik maak oog contact met iedereen en wijs op de schildpad . Leuk.
In de buurt van het beest aangekomen kijk ik wat rond en wacht op de hollandse vrienden. Dat duurde even.
Ik zwem terug in de richting waar we vandaan kwamen om te ontdekken dat ze 20 meter lager zaten. In plaats van bergje op waren ze op eigen gelegenheid maar eens wat dieper gegaan.
Na een drum solo op mijn tank kreeg ik zowaar wat aandacht van ze en op het gebaar tumbs up werd gereageerd. Bij mij aan gekomen kreeg ik wat " wat is er? " gebaren op mij af, ik schut mijn hoofd en kijk naar hun druk meters. De een 20bar, de andere net los van het pinnetje dus die mocht aan mijn octopus. Na een dubbele safety stop op 3 meter naar de oppervlakte voor een goed gesprek.
Sorry, ja je hebt gelijk maar zij zagen het probleem niet.
Een had nog wel een vraagje over zijn pas gekochte computer die vreemd ging doen op 35+ meter . Iets met piepjes en ASC time etc. Tussen twee vloeken door heb ik hem toen maar wat over deco verteld.
Geen fooi of bier van ze gekregen.
Ik ben het absoluut met je eens dat de dive instructor buiten z'n perken ging. Maargoed, uiteindelijk heb ik ook gedoken met meters die aangaven dat je nog 50 bar overhad terwijl het toen eigenlijk al op was. Het heeft me in elk geval wel de les geleerd beter zelf op te letten in plaats van blind op de instructor te vertrouwen. Overigens weet ik van de 40 meter limiet, ik probeer alleen aan te geven dat ik het overleefd heb en er ook van overtuigd ben dat het verschil tussen 40-45 meter nihil is. Verder hoef ik het niet over de diepteverhalen te hebben. Ik deed het niet om stoer te doen. Als ik het vantevoren had geweten was ik nooit mee naar beneden gegaan. Maar ik ben er nog en het was achteraf een geweldige ervaringquote:Op woensdag 21 januari 2009 09:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok je hoeft je dus niet aangesproken te worden, dan sloeg die "je" op de instructeur. Deze man zou eigenlijk zijn bevoegdheid kwijt moeten raken. Als ie uberhaupt al een bevoegdheid had.
[..]
Een deep dive die je voor advanced o/w doet gaat niet veel dieper dan zo'n 30 meter. Met je adv op zak mag je officieel ook niet dieper. Misschien is het je ook opgevallen dat de recreatieve dive planner (de dieptetabellen) niet dieper dan 42 m gaat, en dat de max bottom time op die diepte minder dan 10min (als dat je eerste duik die dag is). Die max tijd loopt heel snel terug als je dieper dan dat gaat. Je verbruikt als je dieper gaat, exponentieel meer lucht. En je moet bij naar boven gaan ook genoeg tijd hebben voor je safety stops want die worden dan heel belangrijk. Er past maar zoveel lucht in een fles, je hebt daardoor veel te weinig tijd en absoluut geen veiligheidsmarges meer. Er hoeft maar *iets* te gebeuren of fout te gaan en je bent de lul en dan mag je de decompressiekamer van binnen gaan bekijken. Als je geluk hebt.
Even heel kort: Het was de 2e duik. Die is altijd minder diep dan de eerste. Aangezien de 1e duik al 30 meter diep was, was het heel onverstandig dat die duikers op eigen houtje zo diep zijn gegaan. En al helemaal omdat ze allebei amper lucht meer over hadden (daar slaat 20 bar op). Als hij ze niet terug had geroepen hadden ze dus flínk in de problemen gezeten. En dan achteraf geen begrip hebben voor het feit dat hij het erg dom vond wat ze hebben gedaan.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Mag verhaal 2 aub in lekentaal..?
Ik ga dus in Feb naar Egypte. Zit te kijken naar de leskosten. 125 voor PADI en 209 voor advanced. De 1e duurt 2 dagen en de 2e duurt 4 dagen. Effectief gezien hebben we 9 volle dagen. Is dit een beetje haalbaar om te doen..?
En daar ging de colaquote:
125 euro voor Padi wat? Je kunt sowieso pas je Advanced doen als je open water hebt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:00 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Mag verhaal 2 aub in lekentaal..?
Ik ga dus in Feb naar Egypte. Zit te kijken naar de leskosten. 125 voor PADI en 209 voor advanced. De 1e duurt 2 dagen en de 2e duurt 4 dagen. Effectief gezien hebben we 9 volle dagen. Is dit een beetje haalbaar om te doen..?
En nog een fout: uw grootste diepte moet je maken aan het begin van de duik, niet op het einde.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Even heel kort: Het was de 2e duik. Die is altijd minder diep dan de eerste. Aangezien de 1e duik al 30 meter diep was, was het heel onverstandig dat die duikers op eigen houtje zo diep zijn gegaan. En al helemaal omdat ze allebei amper lucht meer over hadden (daar slaat 20 bar op). Als hij ze niet terug had geroepen hadden ze dus flínk in de problemen gezeten. En dan achteraf geen begrip hebben voor het feit dat hij het erg dom vond wat ze hebben gedaan.
er zijn een paar "programma's" (website www.emperrdivers.com)quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:14 schreef Keios het volgende:
[..]
125 euro voor Padi wat? Je kunt sowieso pas je Advanced doen als je open water hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |