Niet helemaal, vandaag dien je in de ruil er meer uit te halen dan je er ingestopt hebt. (=winst)quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is precies hetzelfde, maar dan in natura i.p.v. in geld. Geen enkel verschil, behalve dat dat systeem (een tussenvorm van ruilhandel) onwerkbaar is. Wat nou als de bakker 100.000 euro leent. Moet hij dan 100.000 broden voor de uitlener gaan bakken?
Ik stelde je die vraag om het verschil tussen renteontvanger en rentebetaler duidelijk te krijgen. Maar blijkbaar heb je geen zin om daar op in te gaan, een keuze te maken.quote:Je hebt je antwoord.
En dan nu verder:quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
De vergoeding is de 'werkelijkheid'.
Misschien duidelijk te maken met een voorbeeld.
Jantje maakt de auto van z'n vader schoon en krijgt daar 2 euro voor. Over de waarde of het 0,5, 1, 3, 7,20 of wat dan ook kan eeuwig getwist worden.
De werkelijkheid is de schone auto, dat is dus ook de beloning. De waarde van iets is subjectief. Dat we graag willen ruilen is mooi en geld is daarbij de beste uitvinding op dit gebied die we ooit gedaan hebben.
Echter door geld zelf een waarde te geven is het een eigen leven gaan leiden waardoor het de ruil vroeg of laat onbetrouwbaarder maakt. Kijk naar vandaag de voedsel, klimaat, energie en kredietcrisis.
Wel waar, of ik nou als vergoeding een brood krijg, of de waarde van een brood in geld, dat maakt helemaal niks uit. En m'n andere vraag ga je gemakshalve maar niet op in?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:10 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Niet helemaal, vandaag dien je in de ruil er meer uit te halen dan je er ingestopt hebt. (=winst)
Het streeft dus niet naar 'evenwichtige' ruil.
Ik geef antwoord op de vraag en vraag je wat het argument is, jij zegt dat het enkel een vraag is, maar nu ineens niet meer?quote:Ik stelde je die vraag om het verschil tussen renteontvanger en rentebetaler duidelijk te krijgen. Maar blijkbaar heb je geen zin om daar op in te gaan, een keuze te maken.
Kun je zien of proeven of er verschil is tussen ruil en winst? Ik weet dat we binnen de economie en commercie graag praten over win/win, maar vroeg of laat zal iets if een heleboel iemanden het verlies nemen, dat ij een ijzeren wet wanner je gelooft in winst creëer je tegelijkiertijd vertlies. Net zo als schuld, winst mogelijk maakt.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wel waar, of ik nou als vergoeding een brood krijg, of de waarde van een brood in geld, dat maakt helemaal niks uit. En m'n andere vraag ga je gemakshalve maar niet op in?
Ik zie dat ik je antwoord verkeerd gelezen heb! Je antwoord ontwijkt overigens de vraag wie je liever bent renteontvanger of rentebetaler. Volgens mij is er een vrij groot verschil tussen die twee.quote:[..]
Ik geef antwoord op de vraag en vraag je wat het argument is, jij zegt dat het enkel een vraag is, maar nu ineens niet meer?
Je kunt de waardeverhoging ook uit andere middelen dan geld creëren. Verder weet ik dat dit (je bovenstaande verhaal) de gangbare denkwijze is.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:14 schreef DivineJester het volgende:
[..]
En dan nu verder:
Jantje zet zijn twee euro op de bank. Die belegt dit geld in aandelen van een bedrijf dat door hierdoor investeringen kan doen in apparatuur en meer productie kan draaien. Het bedrijf wordt meer waard, want ze hebben meer apparatuur ("werkelijkheid") en meer produktie (nog meer "werkelijkheid"). Het aandeel wordt meer waard, want er staat meer werkelijkheid tegenover. Dze meerwaarde heeft de bank verkregen door de lening van Jantje's twee eurro die in ruil voor het beschikbaar stellen van zijn twee euro rente krijgt. Let wel, Jantje had in de tussentijd geen beschikking over het geld, maar stelde de bank (en daarmee het bedrijf) in staat te investeren in het vergroten van zijn produktie ("werkelijkheid").
Daar ben ik het wel mee eens. Ik probeer de relatie duidelijk te maken dat ons nagejagen van winst geen tijd en ruimte creëert om de dagelijkse uitdagingen adequaat en effectief opgepakt kunnen worden omdat we tijd verliezen met eerst winst maken, waarmee we vervolgens de maatschappelijke uitdagingen kunnen oppakken. We hebben qls het ware het paard achter de zagen gespannenm waardoor we chronisch achter de feiten aanlopend, uitmondend in een algehele vertrouwenscrisis die we vandaag meemaken.quote:Verder: De voedsel-, klimaat- en energiecrises van het moment zijn eerder het gevolg van een te grote aanwas van mensen met een niet veranderend consumptiepatroon. Hierdoor groeit de vraag naar de "werkelijkheid" (produkten) waardoor het de moeite loont om te investeren in bepaalde bedrijfstakken.
Op zich een waarneming waar ik geen moeite mee heb, de kunst is dus een gezond dynamisch en rechtvaardig evenwicht te creeren.quote:Het is niet zo dat het feit dat ergens rente op gehaald kan worden er toe leidt dat er meer geproduceerd wordt waardoor er meer mensen geboren worden die consumeren. Het is wél waar dat de huidige samenleving ingericht is op groei en dat daardoor er een redelijk constante groei van consumptie is waardoor natuurlijke hulpbronnen schaarser worden. Dit zou je kunnen toewijzen aan het concept winstoogmerk, maar ook aan de (primaire, biologische) drang om beter te zijn dan je medemens zodat je meer kans hebt op voortplanting/voortbestaan van je genen.
quote:Deze inrichting op basis van groei is kwetsbaar voor verschijnselen die die groei bemoeilijken, zoals het verminderd beschikbaar zijn van geld voor investeringen door onjuiste keuzes van mensen.
Ik leef mijn hele leven al van rente en winst.quote:Klopt zoals elk systeem zijn zwaktes zal kennen. De kunst is deze enigzins transparant te maken.
[quote]
Heb jij trouwens geld op de bank staan? Want dan ben je natuurlijk ook één van die vermaledijde renteontvangers en is de arme bank de rentebetaler, of zie ik dat verkeerd?
Wat is volgens jou dan het verschil tussen ruilhandel en diezelfde handel, maar dan met geld?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:56 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Kun je zien of proeven of er verschil is tussen ruil en winst? Ik weet dat we binnen de economie en commercie graag praten over win/win, maar vroeg of laat zal iets if een heleboel iemanden het verlies nemen, dat ij een ijzeren wet wanner je gelooft in winst creëer je tegelijkiertijd vertlies. Net zo als schuld, winst mogelijk maakt.
Tuurlijk niet, als de bakker die lening niet wil wordt hij niet door de geldverstrekker gedwonen. Ook is dit niet relevant voor de vraag. Ga er maar even vanuit dat de bakker inderdaad activa nodig heeft ter waarde van 100.000 broden. Hoe doet hij dat dan?quote:
Was het deze vraag. Wat nou als de bakker 100.000 euro leent. Moet hij dan 100.000 broden voor de uitlener gaan bakken?
Jij gaat uit dat de macht bij uitlener ligtm de vraag is wat heeft de bakker werkelijk nodig.
Volgens mij niet. Ik leen immers omdat ik er zelf beter van wordt, of omdat ik via die lening een behoefte kan bevredigen die op een andere manier niet mogelijk was.quote:Ik zie dat ik je antwoord verkeerd gelezen heb! Je antwoord ontwijkt overigens de vraag wie je liever bent renteontvanger of rentebetaler. Volgens mij is er een vrij groot verschil tussen die twee.
O en dat, daarom kennen we in Nederland dus een horizontale spreiding der machten. Heb je ooit van Charles Montesquieu gehoord?quote:Wanneer de (recht)staat kiest voor winnaars, is zij dan nog objectief en onafhankelijk naar het geheel? De overheid is aangesteld om het algemeen belang te bewaken/versterken. Kan de overheid nog geloofwaardig (recht)spreken wanneer ze (on)bewust heeft gekozen voor de winnaars, ongeacht de vorm die dit aan kan nemen?
Er is zeer weinig verschil, wanneer geld zich tot rekeneenheid zou beperken is er zelfs helemaal geen verschil.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan het verschil tussen ruilhandel en diezelfde handel, maar dan met geld?
quote:[..]
Tuurlijk niet, als de bakker die lening niet wil wordt hij niet door de geldverstrekker gedwonen. Ook is dit niet relevant voor de vraag. Ga er maar even vanuit dat de bakker inderdaad activa nodig heeft ter waarde van 100.000 broden. Hoe doet hij dat dan?
Daarmee is het gelukt om je afhankelijker te maken, minder vrij, je accepteert bewust of onbewust dat iemand macht op je uitoefend. Je moet tenslotte dit geld terug betalen en zult dus misschien dus dingen doen (werk) die wanneer je volledig vrij zou zijn niet zou doen. De wereld van het geld speelt zich af in een twee-dimensionele wereld, deze bepaalt voor 90 à 98 procent ons economisch denken en handelen, de mens minder vrij en zelfstandig makend.quote:[..]
Volgens mij niet. Ik leen immers omdat ik er zelf beter van wordt, of omdat ik via die lening een behoefte kan bevredigen die op een andere manier niet mogelijk was.
Lees deze brief eens die ik eind 2006 naar de belastingdienst stuurde: onder gelovigenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 19:25 schreef aaipod het volgende:
Ik vraag me af of je dit echt serieus meent of dat je hier een stom grapje zit te maken
In ieder geval, roof ofwel beroving wordt vaak gedefinieerd als diefstal voorafgegaan, vergezeld of gevolgd door dreiging of geweld.
diefstal vinden we in art. 310 SR en beroving in art. 312 lid 1 SR.
De scheidingslijn is naar juridische maatstaven enorm en bezorgd justitie nagenoeg geen enkel meerwerk.
En justitie is geen bedrijfstakLees eens een boek als deze vragen echt serieus zijn en langzaam zul je beseffen dat ook al heeft onze maatschappij en onze economie enorme nadelen, het toch prachtig is hoe dit allemaal ontstaan is en dat iedereen in Nederland en in 99% van de rest van de wereld er (voor zolang het misschien ook mag duren) de vruchten van plukt.
En dan kan je zeggen "Ja maar in Ethiopie is iedereen mager en arm en moeten ze 20 kilometer lopen naar de dichtstbijzijnde waterput" Nou zonder onze huidige maatschappij en de hedendaagse ontwikkelingshulp was de dichtbijzijnde waterput 60 kilometer verderop en waren ze uberhaupt al allemaal dood omdat we geen helicopters hadden om rijstpakketten mee te droppen.
groetjes (K)
EDIT: http://www.bol.com/nl/p/b(...)005853902/index.html
http://www.bol.com/nl/p/b(...)002624348/index.html
quote:Op zondag 25 januari 2009 09:53 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Lees deze brief eens die ik eind 2006 naar de belastingdienst stuurde: onder gelovigen
Montesqieu samen met Toqueville en Rousseau vormen voor mij de drie belangrijkste franse denkers en zeer actueel voor deze tijd.
Er is vandaag in Nederland bijvoorbeeld geen scheiding der machten. De tweede kamer maakt wetten maar de rechter mag in de praktijk niet controleren of deze in overeenstemming is met de grondwet. Die macht wordt teruggestuurd naar de tweede kamer.
Groenlinks heeft overigens wel een wetsvoorstel ingediend recentelijk om dit te veranderen.
Telefonerend met de persoon die mijn dosier destijds behandelde, vertelde hij me dat de brief hem aan het nadenken had gebracht. Dat deed me destijds toch wel wat en het was ook belangrijk op te proeven dat we toch mensen blijven in een voorgeprogrammeerde samenleving. Maar ik neem ook aan dat hij een minuut na het telefoongesprek weer over ging tot de orde van de dag.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:59 schreef oinkoink12 het volgende:
Eey peter, ooit nog reactie gehad van de belastingdienst?
Met oud geld bedoelde ik geld niet recentelijk verkregen uit arbeid, maar uit eigendom. Eigendom van de vorige generatie met name.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:26 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Prima verhaal! Bedoel je met 'oud geld' opgepot geld?
Zou je dan geen probleem hebben met het feit dat Jantje inkomen verkrijgt uit eigendom van het huis, maar wel van uit eigendom van eventueel geld?quote:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 17:03 schreef RedWind het volgende:
Laten we dan een alternatieve maatschappij voorstellen. Een waarin geen geld is, maar alles door ruilhandel wordt geregeld. Stel Jantje maakt heel veel auto's schoon of bakt veel broden en in het mooie ruilsysteem krijgt hij daar uiteindelijk een groot huis voor terug. Dit allemaal zonder tussenkomst van geld en dus geen waarde van dit geld. Alles is volgens de reele economie: schone auto's, broden, huizen gegaan.
Nu is het huis zo groot, dat Jantje het niet allemaal zelf nodig heeft. Hij ruilt tijdelijke bewoning van zijn huis uit aan de slager zodat deze slager niet een veel groter deel van zijn vlees hoeft te ruilen tegen stenen. Jantje krijgt nu elke week 5 gehakballen en stukje biefstuk (hij eet geen vlees op vrijdag).
Wat is is nu de reele economie, wat niet? De tussenkomst van geld zorgt niet dat er waarde gecreeerd wordt. Eigendom maakt waarde mogelijk. Dit kan elke vorm van eigendom zijn, al zijn duurzame eigendommen hier gemakkelijker voor te gebruiken en sluit beter aan bij TS's punt dat 'oud geld' een oneerlijke voorsprong geeft aan winnaars.
De enige vorm van het voorkomen van de winnaars is het verbieden van eigendom of het verbieden van het verdienen van geld/goederen door eigendom. Dan moet iedereen alles voor zichzelf hebben. Er mogen geen huizen, tuingereedschap of auto's verhuurd worden.
Wat is het alternatief? Waar trek je de grens tussen het verdienen aan bezit (rente), het uitlenen van bezit (huis verhuren) en het gebruiken van bezit (mensen vervoeren met je bus)? Wat kan dan nog wel en wat niet?
Even theoretisch geleuterd, de huur/inkomen zou zich dienen te beperken tot het in de originele staat houden van het huis, niet meer maar ook niet minder.quote:Op maandag 26 januari 2009 11:33 schreef RedWind het volgende:
Maar dan nu mijn verhaaltje van vorige week.
[..]
Zou je dan geen probleem hebben met het feit dat Jantje inkomen verkrijgt uit eigendom van het huis, maar wel van uit eigendom van eventueel geld?
M.a.w. Is het goed dat Jantje in
Situatie A) Eigendom van het huis behoud, maar inkomsten genereert uit dit eigendom?
Maar is het dan niet goed dat Jantje in
Situatie B) Het huis verkoopt voor geld en rente ontvangt over dat geld.
Buiten dat er nu een grotere afstand wordt gecreeerd tot arbeid, wat is het fundamentele probleem van het een over het ander?
Begrijpelijk, maar ik ben het er niet mee eens.quote:Op maandag 26 januari 2009 12:11 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Even theoretisch geleuterd, de huur/inkomen zou zich dienen te beperken tot het in de originele staat houden van het huis, niet meer maar ook niet minder.
Begrijpelijk?
Dat kan dat je er het niet mee eens bent!quote:Op maandag 26 januari 2009 14:26 schreef RedWind het volgende:
[..]
Begrijpelijk, maar ik ben het er niet mee eens.
Mag Jantje het huis dus niet gebruiken om er van te leven? Mag hij het niet ruilen tegen brood, drinken, medische behandeling? Wat nu als er een hele grote medische behandeling nodig is, waar moet hij het dan tegen ruilen? Moet hij plotseling de helft van zijn 'verhuurde' kamers leegmaken en beschikbaar stellen aan het medische team?
Ander probleem. Stel dat Jantje 10 kamers verhuurt/ruilt aan 10 mensen. Door een crisis (grootschalig mislukte oogsten, branden in werkplaatsen) worden zijn huurders/ruilers armer en besluiten zijn in paren van 2 slechts 5 kamers te bewonen. Jantje ziet zich gesteld voor een halvering van zijn inkomsten van brood, vlees en meer. Dat wordt honger lijden. Aangezien hij voorziet in reele diensten, kan hij niets opslaan en dus ook geen buffer aanleggen.
Door geld als tussenvorm te gebruiken, kan er gebufferd worden de goede en slechte tijden.
Hoe kan dat anders geregeld worden in een ruil-wereld?
Bedankt voor de aangeboden hulp!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:39 schreef RedWind het volgende:
Ik probeer je te helpen Peter. Je helpen om je punt duidelijker te maken. De meeste hier of begrijpen het niet of hebben het al lang opgegeven. Ik probeer stapsgewijs helder te krijgen wat je bedoelt, wat nu precies het punt is wat je wil maken.
Met algemeenheden als: De staat kiest voor winnaars, die is inherent oneerlijk. En Je vragen beantwoorden is het leven centraal stellen. Daar kan ik niet zo veel mee, en met mij aardig wat mensen denk ik.
Ik probeer dus stapsgewijs scherp krijgen waar nu de schoen begint te wringen voor je. Het leven is inderdaad niet zwart-wit. Dat zeg ik juist. Ik probeer wel met een pH/waarden indicator vast te stellen waar ongeveer je omslagpunt ligt.
Je geeft dus aan dat Jantje geld mag vragen voor de bewoning. Mag Jantje dan nu ook iets meer geld vragen, dat hij die maand zelf nodig heeft? Hiermee wil hij zijn risico indekken. De bewoners hoeven niet een huis te kopen, ze zijn minder financieel gebonden, lopen dus minder lange termijn risico. Jantje loopt dit risico wel. Door een REDELIJKE vergoeding te vragen voor dit risico kan Jantje een buffer opbouwen waardoor hij ook door plotse zwaardere tijden heen kan. Ik heb het hier niet over een huiseigenaar, die zijn bewoners uitknijpt omdat ze nergens anders heen kunnen.
Mag Jantje zo'n redelijke opslag vragen op zijn huurprijs?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |