en:quote:Op zondag 18 januari 2009 14:10 schreef patience1 het volgende:
Ja thompson84 ik ben accountant voor PwC, dat is een flink startsalaris dan.. maargoed, het verschil zit hem misschien in het feit dat een accountant die in dienst komt als associate ook nog naar studie gaat en ik neem aan dat jij nu gewoon klaar bent.. Verder hebben de accountants niet veel te maken met fiscalisten, die afdelingen zijn totaal gescheiden bij ons.
Als tip kan ik je niet veel meegeven, gezien ik niet weet hoe het eraan toegaat bij de fiscalisten..
Groeten
Go on...quote:Op zondag 18 januari 2009 22:26 schreef snabbi het volgende:
Zelf werk ik bij E&Y als IT Auditor. Ik dacht dat het startsalaris nu 2450 is voor WO en zover ik weet is dit ook gelijk aan de normale accountants (wij hebben alleen een betere leaseregeling). Als ik het vergelijk met de dingen die patience noemt zitten wij qua telefoonvergoeding lager en lunches heb ik iig nog nooit gedeclareerd. Ik denk ook dat wanneer je het allemaal plust en mint je bij alle kantoren wel ongeveer gelijk uitkomt. Ook qua werkzaamheden en de sfeer verschilt sowieso per groep en is zelfs binnen hetzelfde kantoor afhankelijk van met wie je samenwerkt. Al met al maakt het allemaal niet zoveel uit.
Startsalaris van 2250 wat Patience zei is voor HBO-instroom, voor WO ligt het dit jaar op >2500.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:01 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Ik hoor dat het bij de big four voor volgend jaar al boven de 2400 zit
quote:Op maandag 19 januari 2009 13:57 schreef Trisslung het volgende:
Patience1 schetst voor mijn gevoel een negatief beeld (op bepaalde punten) van PWC, maar Daanno86 geeft aan dat het niet zo erg is. Ikzelf heb bij een groot consumentenelektronica-bedrijf gewerkt en daar kon het ook hard tegen hard gaan. Het moet allemaal natuurlijk niet te erg worden.
Nu ben ik op het punt beland om af te studeren en ben dus op zoek naar een afstudeerproject. Ik studeer HBO-MER en volgens de website van PWC is er een mogelijkheid op het gebied van Tax & Human Resource Services. Dit vind ik interessant, aangezien ik straks nog wil doorstuderen op Fiscale Economie. Dit kan volgens de UvA-HvA website.
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met afstuderen bij PWC (A'dam of Alkmaar, of algemeen). Daarnaast zou ik graag willen weten of er mogelijkheden zijn om door te studeren i.c.m. werken bij de "Big4". Ik ben al 23, dus het wordt tijd dat ik ga werken. Tnx.
In welke stad?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:49 schreef thompson84 het volgende:
Ik zit zelf dus in een sollicitatieprocedure bij pwc en deloitte (pwc had vandaag eindelijk gebeld en excuses aangeboden voor hun trage procedure...) en de functie waarvoor ik solliciteer is fiscalist, dat is 3 dagen werken en 2 dagen studeren, dus kan wel degelijk. Ik heb zelf een WO master, dus kan niet spreken voor hbo afgestudeerden.
quote:
De startsalarissen van deloitte en pwc (en ook van EY en KPMG) zijn vrijwel identiek voor fiscalisten.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:49 schreef thompson84 het volgende:
Voor mensen die fiscalisten zijn bij een van de big4, wat zijn de verschillen tussen pwc en deloitte op fiscaal gebied? En niet geheel onbelangrijk, hoe groot is de salaris verschil over het algemeen? (en nee, ik doe het niet voor de salaris, maar ik kan gewoon geen keuze maken tussen die twee...)
[..]
Deloitte Rotterdam joh, dan beginnen we op hetzelfde moment, alleen andere afdelingquote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:23 schreef thompson84 het volgende:
pwc in amsterdam en deloitte in rotterdam. ik zou bij pwc in februari kunnen beginnen en bij deloitte in maart. moet deze week antwoord geven aan pwc. nogmaals, dit gaat niet om de fiscale afdeling, niet accountancy.
[..]
Mijn ervaring leert dat MKB kantoren toch wat minder bieden dan de G4. Echter de werkdruk bij MKB kantoren is normaal gezien ook een stuk lager, dus het is een kwestie van prioriteiten maken!quote:Op maandag 26 januari 2009 17:11 schreef agieville het volgende:
hey
ik begin deze zomer aan n nyenrode werk studie baan als accountant
ik heb alles kunnen lezen enzo..
maar de vraag die ontbreekt is zijn er verschillen in salaris tussen big 4 en de mkb bedrijven (midden en kleine)..
en zijn die verschillen groot?
is het zo dat je geen lease auto krijgt bij de kleinere bedrijven?
of zijn alle contracten die studenten van nyenrode krijgen gelijkwaardig.. maakt niet uit wat voor kantoor?
quote:Op maandag 26 januari 2009 17:11 schreef agieville het volgende:
hey
ik begin deze zomer aan n nyenrode werk studie baan als accountant
ik heb alles kunnen lezen enzo..
maar de vraag die ontbreekt is zijn er verschillen in salaris tussen big 4 en de mkb bedrijven (midden en kleine)..
en zijn die verschillen groot?
is het zo dat je geen lease auto krijgt bij de kleinere bedrijven?
of zijn alle contracten die studenten van nyenrode krijgen gelijkwaardig.. maakt niet uit wat voor kantoor?
Dat is serieus onzin...quote:Op maandag 26 januari 2009 21:13 schreef thompson84 het volgende:
een vriend van mij heeft 6 jaar geleden deze opleiding ook gedaan, naar zijn mening is werken voor de overheid op dit niveau het beste qua salaris (minder belasting betalen als ambtenaar). succes ermee!
[..]
WO Master, maar geloven dat je minder belasting betaalt als ambtenaar en denken dat het "de salaris" is... veel succes bij de big 4 gozer!quote:Op maandag 26 januari 2009 21:13 schreef thompson84 het volgende:
een vriend van mij heeft 6 jaar geleden deze opleiding ook gedaan, naar zijn mening is werken voor de overheid op dit niveau het beste qua salaris (minder belasting betalen als ambtenaar). succes ermee!
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 18:46 schreef nostra het volgende:
[..]
WO Master, maar geloven dat je minder belasting betaalt als ambtenaar en denken dat het "de salaris" is... veel succes bij de big 4 gozer!
wat ga je als geneesko bij pwc voor functie vervullen?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 20:07 schreef thompson84 het volgende:
ik studeer geneeskunde en biochemie, ben niet thuis in salarissen van verschillende beroepsgroepen. ik nam gewoon aan wat die vriend zei, verder boeide het mij niet. ik antwoord gewoon op iemands vraag van deze thread.
verder snap ik niet wat kennis van ambtenaren salaris te maken heeft met een WO Master...![]()
[..]
ik ben fiscalist en heb bijna ieder groot kantoor in NL van binnen gezien en meegemaakt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de werkzaamheden van een WO Fiscalist op een dergelijk groot kantoor. Heeft iemand hier ervaring mee? Via via weet ik wel dat je geen belastingaangiften aan het invullen bent de hele dag maar wat doe je nou 'concreet' wel. Het is jammer dat er zo weinig fiscalisten in dit topic actief zijn.
Mijn mening op mijn geringe kennis:quote:Op zondag 8 februari 2009 17:01 schreef Mr.Mojito het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een poolauto en een leaseauto? Of is dat 'tzelfde.
Kon 't op google niet zo gemakkelijk vinden..
Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..quote:Op zondag 8 februari 2009 19:06 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Mijn mening op mijn geringe kennis:
Meestal is een leaseauto een nieuwe auto die jij krijgt en gebruik van maakt. Krijg je na verloop van tijd een andere leasebak omdat je functie beter wordt of je een andere baan hebt, dan gaat je vorige auto vaak naar een pool waar anderen dus gebruik van kunnen maken. In een poolauto rij je zelden in een nieuwe, tenzij je baas een pool met nieuwe auto's opzet waar je gebruik van kan maken maar dat is het imo niet vaak.
dit weet ik niet zeker, maar meestal is een leaseauto na 4 jr afgeschreven dus ik neem aan dat je leaseauto nooit ouder van 4 jr is, waardoor misschien dan toch de bijtelling zo hoog blijft.......quote:Op zondag 8 februari 2009 19:14 schreef Mr.Mojito het volgende:
[..]
Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..
Je bent fiscalist geweest bij elk kantoor van de Big Four, maar weet niet waarop de bijtelling van een auto is gebaseerd? Dat worden leuke adviezen...quote:
Euhm.......begrijpend lezen.....be jij altijd zo aanvallend van aard...? wordt leuk op de assesmentquote:Op zondag 8 februari 2009 20:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Je bent fiscalist geweest bij elk kantoor van de Big Four, maar weet niet waarop de bijtelling van een auto is gebaseerd? Dat worden leuke adviezen...
Ik ben redelijk direct, niet aanvallend.quote:Op zondag 8 februari 2009 20:29 schreef --H-I-M-- het volgende:
Euhm.......begrijpend lezen.....be jij altijd zo aanvallend van aard...?
Gelukkig werk ik er al 10 jaar, dus dat zal niet nodig zijn denk ik.quote:wordt leuk op de assesment
Het gaat niet om inschakelen, het is basale kennis. Alsof je een familierechtadvocaat vraagt om de Trias Politica en hij dichtslaat.quote:Trouwens als je denkt dat je als fiscalist voor IB-dingen als leasebijtellingen enzo wordt ingeschakeld dan heb je het toch helemaal verkeerd...das hetzelfde om een famililierechtadvocaat te beschuldigen dat hij niks van strafrecht weet
Wat een bullshit. Hoewel mijn voorkeur uitgaat van G4, vind ik bovenstaand toch nergens op slaan. Heb laatst nog een vergelijking gemaakt. Twee salarissen van starters naast elkaar gelegd. Uitkomst van 50 euro bruto verschil tussen een G4 en een middelgroot kantoor. Qua secundaire voorwaarden, kwam de G4 net iets beter uit de bus. Maar het zijn zeker geen verschillen om mee te pronken. Betere leerervaring is ook onzin. Het is andere leerervaring. Ga maar als rookie Shell controleren, en vertel mij eens wat je na de controle hebt geleerd. Je ziet vrij weinig van het bedrijf. MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:48 schreef ukkies het volgende:
het biochemisch analyseren van een inkoopprocesje(sorry, ik vind mij wel grappig)
over salarisverschil G4 en mkb-kantoren: G4 betaald beter. De studieregelingen zijn vaak ook wat beter (geen terugbetaalplicht etc. bij einde dienstverband). Wat ook niet onbelangrijk is, is de leerervaring. Die is bij grote kantoren vaak beter (grotere klanten = grotere teams = meer leren)
De bijtelling wordt gebaseerd op de cataloguswaarde, dus daarvoor maakt 't niet uit hoe oud de auto is. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar, gaat de fiscus uit van de waarde in het economische verkeer.quote:Op zondag 8 februari 2009 19:14 schreef Mr.Mojito het volgende:
[..]
Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..
Wil alleen even reageren dat je bij de Big Four ook genoeg mkb klanten hebt, waardoor je al die voordelen die je noemt ook hebt. Neemt niet weg dat de argumentatie voor de bigfour die eerder gemaakt werd inderdaad nergens op slaat, maargoed...quote:Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
Maar intussen schijn jij met je 10 jaar ervaring het antwoord ook niet te weten, anders had je het in al je directheid wel gezegdquote:Op zondag 8 februari 2009 20:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik ben redelijk direct, niet aanvallend.
[..]
Gelukkig werk ik er al 10 jaar, dus dat zal niet nodig zijn denk ik.
[..]
Het gaat niet om inschakelen, het is basale kennis. Alsof je een familierechtadvocaat vraagt om de Trias Politica en hij dichtslaat.
Voor een fiscalist zeker, ik werk in de accountancy. Dat iemand contracten tekent zonder te weten wat voor auto hij krijgt - en als hij die krijgt - wat dat dan betekent voor zijn nettosalaris, boeit me inderdaad niet zoveel.quote:Op zondag 8 februari 2009 23:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
Maar intussen schijn jij met je 10 jaar ervaring het antwoord ook niet te weten, anders had je het in al je directheid wel gezegdZoals je zegt, het is basale kennis....
Het salaris ligt ook een beetje aan de persoon, bij een kleiner kantoor kan je je sneller ontwikkelen/onderscheiden als je wilt. Aan de ene kant leer je veel van grote bedrijven, aan de andere kant zie je bij de mkb-kantoren alles van de klant.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:48 schreef ukkies het volgende:
over salarisverschil G4 en mkb-kantoren: G4 betaald beter. De studieregelingen zijn vaak ook wat beter (geen terugbetaalplicht etc. bij einde dienstverband). Wat ook niet onbelangrijk is, is de leerervaring. Die is bij grote kantoren vaak beter (grotere klanten = grotere teams = meer leren)
Dat is dan de cataloguswaarde van toen de auto nog verkocht werd zegmaar? Of gaat de cataloguswaarde omlaag, wanneer er een nieuwe versie is van hetzelfde type?quote:Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef Merel het volgende:
[..]
De bijtelling wordt gebaseerd op de cataloguswaarde, dus daarvoor maakt 't niet uit hoe oud de auto is. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar, gaat de fiscus uit van de waarde in het economische verkeer.
nou nou nou, bullshit....quote:Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Hoewel mijn voorkeur uitgaat van G4, vind ik bovenstaand toch nergens op slaan. Heb laatst nog een vergelijking gemaakt. Twee salarissen van starters naast elkaar gelegd. Uitkomst van 50 euro bruto verschil tussen een G4 en een middelgroot kantoor. Qua secundaire voorwaarden, kwam de G4 net iets beter uit de bus. Maar het zijn zeker geen verschillen om mee te pronken. Betere leerervaring is ook onzin. Het is andere leerervaring. Ga maar als rookie Shell controleren, en vertel mij eens wat je na de controle hebt geleerd. Je ziet vrij weinig van het bedrijf. MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
Wil er eigenlijks niet op in gaan. Op het moment dat je een overstap maak, gaan ze ook meer betalen. Iemand die de overstap maakt van G4 naar MKB krijgt ook een hogere salaris. D8 je nou echt dat ze minder gaan vragen, wanneer je een overstap overweeg? Variabele bonus, winstdeling, 13de maand, en premievrij pensioen worden ook bij de MKB gegeven. Het is echt niet zo dat de G4, de enige is die dat geeft. Misschien moet jij je eens beter informeren voordat je keiharde conclusies trekt. Mijn eindconclusie heeft helemaal niks te maken met de punten die jij noemt. Ik zal voor een G4 kiezen, omdat de MKB-ers een stel prutsers zijn. Bij de G4 gaat het er gewoon professioneler aan toe.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:44 schreef ukkies het volgende:
[..]
nou nou nou, bullshit....
ik heb nooit een vergelijkend warenonderzoek opgesteld, maar uit de ervaringen vanuit de studie en ook collega's die vanuit een kleiner kantoor zijn gekomen is de slotsom toch echt dat G4 beter betaald. En misschien niet gelijk in het basissalaris, maar echt wel dat de studieregeling beter is (want bij veel kleine kantoren geldt een terugbetalingsregeling!) en vergeet niet de extra's als variabele bonus, winstdelingsregeling etc. En voor mijzelf, een premievrij pensioen is ook geld natuurlijk.
Dan de leerervaring. Jij doet nu alsof de G4 alleen maar bezig is met Shell en Philips, maar dat zijn maar 2 klanten natuurlijk. Ik werk 'in de provincie' en dat betekent dat ik het grotere MKB doe. Ook hier moet ik weer steunen op hetgeen mijn collega's-van-kleinere-kantoren-gekomen mij vertellen, dat door de teamopbouw en ook verschil in kwaliteit de leerervaring bij G4 beter is.
Dus de link leggen naar Shell vind ik nogal makkelijk.
Assistenten van de G4 mogen niet zelfstandig een controle uitvoeren, altijd onder leiding van. Maar dat wil niet zeggen dat het grootste deel van de controle dan niet door de assistent wordt uitgevoerd.... En ik durf dan ook wel te beweren dat de kwaliteit van de door de assistent uitgevoerde controle bij het MKB kantoor wellicht niet helemaal toereikend is?
Jouw eindconclusie is dan wel grappig, gelet op het voorgaande, dat je toch meer kan leren....hoewel ik me niet echt bevind in de klantenking waar overnames nu spelen. Beleggingen zijn alleen interessant als je een beleggingsmij of pensioenfonds controleert.
Bullshit is het allesbehalve, jouw ervaring zijn anders. Wat jij allemaal noemt heb je ook wel degelijk bij mkb kantoren. Collega's die van kleinere kantoren vind ik niet echt een maatstaaf. Wat versta jij tevens onder het grotere mkb?quote:
Dan kijk je even op seat.nl wat je klasse ongeveer is. Ik vermoed dat je hier op het forum al meer letters heb moeten lezen dan in je handboek personeel hierover staat.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:04 schreef Vincenski het volgende:
Is die Ibiza inclusief extra's? (Normale extra's zoals radio en airco enzo). Vraag ik me even af aangezien dat mijn leaseauto gaat worden waarsch
En is er ook een reden voor waarom dat je dat vindt? Ik moet ze namelijk tegen elkaar kunnen afwegen... en met alleen zo'n objectieve (???) opmerking kan ik niet zo veel.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 23:10 schreef Daanno86 het volgende:
even een 'objectieve' opmerking: Deloitte = KUT , PWC = TOP
Mee eens! Ik zou ook graag wat ervaringen van fiscalisten lezen, maar die blijven behoorlijk achterwegequote:Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de werkzaamheden van een WO Fiscalist op een dergelijk groot kantoor. Heeft iemand hier ervaring mee? Via via weet ik wel dat je geen belastingaangiften aan het invullen bent de hele dag maar wat doe je nou 'concreet' wel. Het is jammer dat er zo weinig fiscalisten in dit topic actief zijn.
Opleidingsmogelijkheden binnen pwc en deloitte zijn voor fiscalisten nagenoeg identiek. Ik ben zelf van mening dat pwc iets meer richt op vaktechniek en deloitte meer op andere skills, maar dat zijn minieme verschillen die per kantoor of misschien zelfs per partner verschillen. Van vakgebied veranderen is eigenlijk ook identiek, en dit gebeurt relatief weinig. Als je wilt veranderen van vakgebied gebeurt dit vaak binnen de eerste 1,5-2 jaar en je moet er dan ook rekening mee houden dat je voor een andere partner begint te werken en dus de sfeer op de werkvloer heel anders kan zijn. Werken voor een VPB-partner bij deloitte of pwc is vaak een kleiner onderling verschil dan werken voor een vpb-partner en daarna voor een btw-partner binnen het zelfde kantoor. IB wordt trouwens door de big 4 bijna niet gedaan, tenzij het met vpb verbonden is. Je moet eerder denken aan vpb, btw en human capital als de grote drie disciplines binnen tax.quote:Op donderdag 26 februari 2009 17:52 schreef fkm het volgende:
Weet iemand waar de opleidingsmogelijkheden beter zijn PWC of Deloitte? (voor fiscalisten overigens)
En ik ben benieuwd bij welk kantoor het gemakkelijker is om van vakgebied te veranderen als je al een tijd in dienst zou zijn geweest (dus bijv van IB naar VPB of een dergelijke move).
Bovendien vraag ik me af of het aannamebeleid is gewijzigd nav de kredietcrisis? Worden er nog steeds fiscalisten aangenomen?
En hoe zijn de salarissen als je ongeveer 5 jaar in dienst bent?
helemaal mee eens, de sfeer bij PWC amsterdam en deloitte amsterdam is vaan kleiner van verschil als pwcamsterdam en pwc eindhovenquote:Op zaterdag 28 februari 2009 09:42 schreef Daanno86 het volgende:
Je moet niet de vergelijking maken tussen big 4 en niet big 4, maar de regio waar je werkt en het kantoor van een accountantskantoor dat daar gevestigd is.
Nouja, 90% van de klanten zijn ook groot, want de tarieven zijn niet voor de poes. Ik heb nog nooit een bakker op de hoek o.i.d. in een klantenbestand voorbij zien komen. Meestal begint het toch bij bedrijven met 100+ werknemersquote:Iedereen gaat er op een of andere manier altijd vanuit dat de grote big4 ook alleen maar grote klanten hebben....
Meestal werk je bij de big 4 voor 1 partner, soms voor 2 of 3, dit is vaker het geval bij internationale klanten. Natuurlijk moet je de brokken die je toegeworpen krijgt verorberen maar na verloop van tijd kun je wel jezelf sturen en specialiseren. Als je bij een partner aangeeft dat je interesse bij een bepaalde zaak ligt krijg je daar vanzelf meer werk voor, maar in je eerste jaar is dit meestal nog niet zo duidelijk omdat je natuurlijk wel eerst alles moet zien voorbijkomen.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:54 schreef fkm het volgende:
Ok, en hoe zit dat met werkverdeling door de partners. Werk je voor één partner of voor meerdere? En heb je nog invloed op het werk wat je moet gaan doen, c.q. kun je daar invloed op gaan uitoefenen, of is het echt dat je de brokken die je toegeworpen krijgt maar moet verorberen?
40 declarabele uren per week is voor een junior praktisch onmogelijk. Dat betekent dat je 8 uur per dag declarabel moet zijn. Je werkzaamheden bestaan echter ook uit bijv. een wetenschappelijk stuk schrijven, wat recruitmentdingetjes doen voor studenten, je NOB-opleiding, Vaktechnieksessies, trainingen etc etc en dit is allemaal geen declarabel werk, maar moet ook gebeuren. als je naast deze dingen ook nog 8u per dag kan schrijven op de klant dan zit je minimaal 11-12 uur per dag op je werk. Zeker als je bedenkt dat je vaak voor een training een dag weg bent, dat betekent dat je dan de andere dagen in de week 2 uur per dag declarabel meer moet schrijven en dat is niet reeel en wordt ook niet van een junior verwacht.quote:Op zondag 1 maart 2009 09:30 schreef fkm het volgende:
@ snabbi: dankjewel voor de uitleg!
Wel nog een vraag: waarom gaat het meer dan 40 uur kosten? Als je 40 declarabele uren hebt is het toch prima, of zie ik dat verkeerd??
En heb je nog advies over welk kantoor het leukste is? Of is dat toch een beetje gelijk voor allemaal?
Als je alles schrijft, ga je op een gegeven moment over het budget heen, misschien nu niet maar reken maar dat dat in de toekomst echt wel zal gebeuren. Doe je dat te vaak, krijg je daar weer gezeik over. Veel gezien, vaak meegemaakt, genoeg over gediscusseerd, ieder zijn eigen mening. Uiteindelijk is het nooit goed.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:49 schreef snabbi het volgende:
...De enige manier om hoger te scoren is bepaalde dingen niet te schrijven, maar daar zit je alleen jezelf mee in de weg.
een wijze uitspraak: Wie schrijft, blijft. Ik ben van mening dat alles wat je doet geschreven dient te worden. Vaak zijn de managers die het er niet mee eens zijn, het er niet mee eens omdat ze zelf een project te strak hebben ingepland of een te lage fee hebben gegeven. Als jij dan je werk doet dan moet dat ook blijken. Gewoon schrijven en later zie je wel of het wordt uitgebilled.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:58 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Als je alles schrijft, ga je op een gegeven moment over het budget heen, misschien nu niet maar reken maar dat dat in de toekomst echt wel zal gebeuren. Doe je dat te vaak, krijg je daar weer gezeik over. Veel gezien, vaak meegemaakt, genoeg over gediscusseerd, ieder zijn eigen mening. Uiteindelijk is het nooit goed.
Ja budgetten zijn altijd een discussiepunt. Ik had ook al gezet dat ik 46 uur per week schrijf, want in werkelijkheid zit dat ook wel wat hoger. Daar tegenover staat natuurlijk ook dat niet elk uur even productief is. Je krijgt daar natuurlijk een balans in.quote:Op zondag 1 maart 2009 16:58 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Als je alles schrijft, ga je op een gegeven moment over het budget heen, misschien nu niet maar reken maar dat dat in de toekomst echt wel zal gebeuren. Doe je dat te vaak, krijg je daar weer gezeik over. Veel gezien, vaak meegemaakt, genoeg over gediscusseerd, ieder zijn eigen mening. Uiteindelijk is het nooit goed.
Wil alleen even reageren dat dat ook niet waar is. Denk dat ik maar 2 ondernemingen in mijn pakket heb met meer dan 100 werknemers en werk toch bij een van de grootste accountantsorganisatiesquote:Op zondag 1 maart 2009 11:32 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Nouja, 90% van de klanten zijn ook groot, want de tarieven zijn niet voor de poes. Ik heb nog nooit een bakker op de hoek o.i.d. in een klantenbestand voorbij zien komen. Meestal begint het toch bij bedrijven met 100+ werknemers
[..]
Het klopt wel maar dat is meer voor de starters. Op het moment dat je doorstroomt naar een functieniveau hoger (en je je titel als RA of RE etc hebt). Ja dan kom je wel aan een verdubbeling.quote:Op zondag 1 maart 2009 20:11 schreef fkm het volgende:
Verder, ik hoor wel eens verhalen van salarisverdubbeling in de 1e 5 jaar dat je in dienst bent bij big4 (dus stel je begint met 2000, dan zit je na 5 jaar op 4000). Klopt dat? (komt mij wel als veel over...). Welke salarisstappen zijn in de eerste paar jaar wel gebruikelijk? 10% pj erbij?
Enne, heel algemeen, nog tips over hoe om te gaan met de partners? Schijnt toch een soort apart te zijn...
Het is ook wat je zelf wilt natuurlijk. Meeste mensen vinden het ook gewoon leuk om niet de dagelijkse dingen te doen, maar ook offertes te schrijven, vaktechniek verspreiden/uitbreiden/bundelen/uitzoeken, recruitement, college geven, artikelen schrijven etc. Om het iets te coördineren bespreek je dat natuurlijk in je functioneringsgesprekken. Ik heb niet echt het idee dat dit nu heel anders is voor deze bedrijven ten opzichte van andere bedrijven.quote:Op zondag 1 maart 2009 18:24 schreef fkm het volgende:
Allemaal superbedankt voor jullie uitleg!!!!!
Call me naief, maar ik dacht dus echt dat je wel ongeveer 40 uur voor de klant werkte en misschien nog eens een bijeenkomst in de avond had (zo was dat bij grote automatiseerder waar ik vandaan kom). Maar blijkbaar doe je heel veel dingen erbij. Wel leuk lijkt me, het maakt je werk gevarieerder, en als ik zo lees wat je moet doen, is het geen straf.
In principe mag iedereen met je praten natuurlijk. Ze geven zelf wel aan wat de sollicitatieprocedure is toch? In veel gevallen is dat een begin gesprek bij een manager, daarna iemand van HRM en daarna de partner die je feitelijk aanneemt.quote:Overigens ben ik geen starter, maar zij-instromer. Hebben jullie enig idee hoe dat die qua salaris zitten (met ca 5 jr relavante ervaring en een aantal jaren niet-relevante ervaring)? En weten jullie wie precies mij een aanbod mag doen? Ik ben in gesprek met managers (bij beide kantoren). Mag zo iemand dat al doen, of doet een partner dat? En in hoeverre kun je onderhandelen (ok, k geef toe dat ik daar heel slecht in ben, maar voor het geval ik een goede dag heb)?
Meestal zie je dat 1 van de managers verantwoordelijk is voor het bijhouden van de planning. De kantoren zijn constant bezig via offertes nieuwe opdrachten binnen te halen. Wanneer dit lukt moet iemand er op gezet worden. Ook voor lopende opdrachten waar de deadline nadert zal je zien dat mensen bij je aankloppen voor ondersteuning. Je zal daardoor zien dat je een aantal klanten hebt die je "vast" bediend en een aantal klanten die je komen aangewaaid (of je zelf weet binnen te halen).quote:En hoe zit dat met dat je steeds meer werk krijgt? Je hebt toch je eigen klanten, en die hebben wel of geen werk? Wat kan zo'n planner je nog extra geven dan? En kun je dat voor zijn, door met een andere dan eigen partner te gaan praten over projecten (zo heb ik bij automatiseerder wel altijd gehandeld en mezelf op leuke projecten geboekt ;-) )
Als toevoeging, een jaarlijkse salarisverhoging van 300-400 euro voor een goede werknemer is geen uitzondering (200-300 komt ook nog wel redelijk vaak voor, zeker in de slechtere tijden). Met en titel mag je ook een extra verhoging bij optellen. Met een kleine berekening zal je dus inderdaad al snel zien dat je dan op een verdubbeling uitkomt. Maar dit is dan wel volgens het papiertje. Er zijn genoeg mensen die de groei niet kunnen bijhouden, door studie-achterstanden bijvoorbeeld, of onvoldoende ervaring. Maar een verdubbeling is zeker mogelijkquote:Op zondag 1 maart 2009 20:40 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het klopt wel maar dat is meer voor de starters. Op het moment dat je doorstroomt naar een functieniveau hoger (en je je titel als RA of RE etc hebt). Ja dan kom je wel aan een verdubbeling.
Ik had iig 2 keer een verhoging vorig jaar 9% en later nog iets van 2%.
Omgaan met partners. Sja omgaan met mensen is natuurlijk altijd lastig, partners zijn net mensen namelijk![]()
Vertel! Tenminste, mag ik er van uit gaan dat jij bij een ander kantoor werkt dan PWC? Deloitte misschien?? en hoe zit het daar dan?quote:Op zondag 1 maart 2009 21:20 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Snabbi werkt bij PWC? Meestal zit er nog een stap tussen senior staff en manager. Overigens is 3 jaar best ambitieus.
Oh, grappig. Wist niet dat zij dat ook hebben aangepast. Vond het vroeger altijd al zo verwarrend, junior assistent, beginnend assistent, gevorderd assistent, controleleider, junior manager, manager, senior manager, partner. Was compleet doelloos met zoveel functiesquote:
Ik ook!!, maar thanks to snabbi begin ik een beetje licht in het duisternis te zien.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:37 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Was compleet doelloos met zoveel functies
En hoe werkt dat "gekozen worden"? Soort van populariteitswedstrijd? Inslijmen? Of hangt het echt samen met de kwaliteit die je hebt laten zien?quote:Op zondag 1 maart 2009 21:18 schreef snabbi het volgende:
Senior Manager: Verhouding zit ongeveer op 2 a 3 Sr managers onder de partner. Je blijft Sr manager tot je gekozen wordt voor hogere functieniveau's.
Nee, dat mag je niet vanuit gaanquote:Op zondag 1 maart 2009 21:33 schreef fkm het volgende:
[..]
Vertel! Tenminste, mag ik er van uit gaan dat jij bij een ander kantoor werkt dan PWC? Deloitte misschien?? en hoe zit het daar dan?
Snabbi: thanks voor je uitleg!!!Dit zijn zaken waar ik iets aan heb, en zo kan ik een beetje inschatten op welk niveau ik aan de slag kan. Zal ongeveer manager zijn...
Hmm controleleider staat los van je functietitel. De controleleider is gewoon de trekker op een opdracht. Vaak ligt dit bij een senior stafflid, die de klusjes opknapt voor managers.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:37 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Oh, grappig. Wist niet dat zij dat ook hebben aangepast. Vond het vroeger altijd al zo verwarrend, junior assistent, beginnend assistent, gevorderd assistent, controleleider, junior manager, manager, senior manager, partner. Was compleet doelloos met zoveel functies
Elk kantoor heeft een aantal partners. Je moet dus wachten totdat een partner op pensioen gaat, waardoor er een vacature vrij komt. Daaronder zijn laat ik zeggen, stuk of 10 senior managers die op die functie aast. Dus je begrijpt het wel.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:44 schreef fkm het volgende:
[..]
En hoe werkt dat "gekozen worden"? Soort van populariteitswedstrijd? Inslijmen? Of hangt het echt samen met de kwaliteit die je hebt laten zien?
Tja als vennoot heb je je ingekocht en heb je ook stemrecht in de beslissingen voor de koers van het bedrijf. Daar laat je natuurlijk niet zomaar iedereen in meekomen. Je zal gekozen worden aan de hand van je prestaties en natuurlijk ook of je ligt bij de andere partners of niet.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:44 schreef fkm het volgende:
En hoe werkt dat "gekozen worden"? Soort van populariteitswedstrijd? Inslijmen? Of hangt het echt samen met de kwaliteit die je hebt laten zien?
Oei, het lijkt erop dat je het helemaal hebt gehad met big4...quote:
Wij hebben geen junior manager niveau (binnen IT audit tenminste). En 6 jaar is het minimum, wat wil zeggen dat het niet eerder kan dan...quote:Op zondag 1 maart 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Nee, dat mag je niet vanuit gaan. Ben paar jaar terug uit de accountancy gestapt. Geen big 4 meer voor mij
. In mijn tijd hadden ze meer verschillende functies, tegenwoordig is dat door een aantal kantoren gereduceerd. Maar vind het nog steeds erg ambitieus om in 6 jaar door te groeien naar een volledige manager. Vroeger was je dan hooguit junior manager, en werd je in de team vaak ondersteund door een 'echte' manager of een senior manager. Het koste men vroeger al 2-4 jaar om naar een ander functie te groeien, terwijl er meer functieniveaus zijn, dus erg apart dat het even lang duurt, terwijl er nu minder functies zijn.
Nope, de controleleider is vroeger altijd een functietitel geweest. Vraag dat maar eens na bij de accountants die wat langer bij EY werken.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hmm controleleider staat los van je functietitel. De controleleider is gewoon de trekker op een opdracht. Vaak ligt dit bij een senior stafflid, die de klusjes opknapt voor managers.
Verder zie ik nog steeds dezelfde functies, maar dan in het engels?
Dat hebben jullie wel gehad. Heb namelijk ook voor EY gewerkt.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:52 schreef snabbi het volgende:
[..]
Wij hebben geen junior manager niveau (binnen IT audit tenminste). En 6 jaar is het minimum, wat wil zeggen dat het niet eerder kan dan...
Dat klopt. Organisatorisch vind ik dat er binnen de accountancy heel wat dingen niet klopt. Zowel het werken voor een accountantskantoor, ontwikkeling van de accountancy, het werk zelf en nog meer dingen.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:51 schreef fkm het volgende:
[..]
Oei, het lijkt erop dat je het helemaal hebt gehad met big4...of zie ik dat verkeerd?
Wat vind jij wel een realistisch carrierepad (en voor welk kantoor)? Of welke ervaringen heb jij (gezien) met doorgroeien naar andere functies?
Vind je dat niet zonde dan? Van al die jaren opleiding (RA-titel halen) etc?quote:Op zondag 1 maart 2009 22:02 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Dat klopt. Organisatorisch vind ik dat er binnen de accountancy heel wat dingen niet klopt. Zowel het werken voor een accountantskantoor, ontwikkeling van de accountancy, het werk zelf en nog meer dingen.
Ik werk nu als controller. De ervaring die ik heb gedaan kan ik erg goed meenemen naar mijn huidige baan. Ik heb nu veel meer plezier in mijn werk, daarnaast heeft het alleen maar voordelen opgeleverd.quote:Op zondag 1 maart 2009 22:04 schreef fkm het volgende:
[..]
Vind je dat niet zonde dan? Van al die jaren opleiding (RA-titel halen) etc?
yes, waarom twijfel je daaraan?quote:Op zondag 1 maart 2009 18:24 schreef fkm het volgende:
Allemaal superbedankt voor jullie uitleg!!!!!
PS @HIM: ben jij wel fiscalist?
Nogmaals: ik vind het echt super dat jullie zo eerlijk antwoorden!!!![]()
Omdat, als je aan enige recruiter de vragen stelt, die ik nu aan jullie stel, je dan een om-de-hete-brei-heen-draaiend antwoord krijgt, waar je niets mee kunt. Ze willen dat je eerst gaat solliciteren, en pas heeeeeeeeeeeeel laat in de procedure krijg je antwoord op de vragen die toch wel relevant zijn.quote:
quote:Op zondag 1 maart 2009 22:38 schreef snabbi het volgende:
De volgende stap is natuurlijk dat wij je aanmelden om de aanmeld bonus te verzilveren
Als je je CV naar een bekende stuurt en die hem doorstuurt naar de partner "Ik ken nog een goeie", dan staat daar een aanbreng premie tegenover. Het was dus een flauwe grap.quote:
Jahoor, mij een beetje voor de gek zitten houden. Foeiquote:Op zondag 1 maart 2009 22:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Als je je CV naar een bekende stuurt en die hem doorstuurt naar de partner "Ik ken nog een goeie", dan staat daar een aanbreng premie tegenover. Het was dus een flauwe grap.
quote:maar een aantal secundaire voorwaarden (zoals gratis blikjes drinken) zijn daar weer niet aanwezig
quote:Op zaterdag 6 juni 2009 00:50 schreef trikkers het volgende:
[..]
![]()
Kan het trouwens ook kloppen dat de BIG 4 onlangs hun arbeidsvoorwaarden naar beneden hebben bijgesteld voor starters, ivm de recessie etc. ?!
Idd!quote:Op zaterdag 6 juni 2009 00:50 schreef trikkers het volgende:
[..]
![]()
Kan het trouwens ook kloppen dat de BIG 4 onlangs hun arbeidsvoorwaarden naar beneden hebben bijgesteld voor starters, ivm de recessie etc. ?!
Even vanuit mijn ervaring sprekend (draai nu al 3 jr mee bij big 4), ik heb nog nooit een starter gesproken die onderhandeld heeft bij het eerste contract. Starterssalarissen per functie per studieachtergrond (vwo/hbo/wo) liggen gewoon vast.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 10:57 schreef trikkers het volgende:
Hoe zit het trouwens met de onderhandelingsruimte voor een starter bij de BIG 4?
Op het moment dat je een contract aangeboden krijgt, is het dan 'take it or leave it', of valt daar nog wat in te onderhandelen?
Denk niet dat het mogelijk is bij een accountantskantoor, aangezien je na je bedrijfseconomie dan nog een extra lang schakelprogramma moet volgen om verder te kunnen gaan met de accountancy opleiding aan de universiteit, welke gewoon verplicht is te gaan volgen. Misschien dat je aangenomen kan worden als je je BE al afgerond hebt.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:14 schreef bjorn_a4 het volgende:
Even een vraagje; ik ben van plan om vanaf 1 september te starten met een deeltijd HBO opleiding Bedrijfseconomie. Zijn er hier mensen die deze opleiding ook gedaan hebben, en is het mogelijk om bij een accountantskantoor direct te beginnen wanneer je start met de opleiding? (Dienende als een soort van leerbedrijf dus, aangezien voor de opleiding redelijk wat oefening in de praktijk gevraagd wordt) Misschien dat er hier mensen meelezen die accountant zijn en ervaring hebben met dit soort leerlingen? Alvast bedankt!
http://www.wateenaccounta(...)d-ik-accountant.htmlquote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:54 schreef bjorn_a4 het volgende:
Is het om succelvol accountant te worden noodzakelijk om een universitaire opleiding te volgen of is een HBO opleiding voldoende?
Vanaf derdejaars is het erg goed mogelijkquote:Op donderdag 11 juni 2009 19:54 schreef GR het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn om als 'werkstudent' te functioneren binnen Ernst & Young? In september begin ik aan het derde jaar van mijn studie bedrijfseconomie (minor: accountancy & controlling) en ik zou graag wat werkervaring willen opdoen bij het kantoor, voornamelijk binnen het veld van corporate finance. Aangezien ik nominaal wil studeren en nog een vrij lange planning qua studieloopbaan voor de boeg heb, zou ik graag part-time willen werken. In hoeverre is dit mogelijk en realistisch? alvast bedankt voor het antwoord.
Kans is idd klein op het moment, maar moet je je niet te druk om maken. Trouwens het is toch ook een bijbaan? Daar is toch niks minderwaardigs aan? Ik zou het persoonlijk gekker vinden als je dezelfde functieomschrijving zou hebben als iemand die al afgestudeerd isquote:Op maandag 24 augustus 2009 21:31 schreef MikeCitybike het volgende:
gesolliciteerd bij deloitte, voor een part-time baan (studeer nog mn bachelor op de UvA) voor 3 dagen per week. capaciteitentests gehaald, gesprek .. maar daarna afgewezen (ze wilde wel nieuw gesprek als ik mn bachelor heb gehaald)
is de instroom niet heel erg beperkt met zo'n 'bijbaan' (ze noemde het eigenlijk ook zo minderwaardig)? (vooral nu in deze tijd)
wat zijn de kansen bij de andere 3 ... of BDO?
Ze noemen het een bijbaan, maar je doet wat werkzamheden en functieniveau betreft precies hetzelfde als je als starter zou doen..quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 08:55 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Kans is idd klein op het moment, maar moet je je niet te druk om maken. Trouwens het is toch ook een bijbaan? Daar is toch niks minderwaardigs aan? Ik zou het persoonlijk gekker vinden als je dezelfde functieomschrijving zou hebben als iemand die al afgestudeerd is
Probeer dan een stage?quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:31 schreef MikeCitybike het volgende:
gesolliciteerd bij deloitte, voor een part-time baan (studeer nog mn bachelor op de UvA) voor 3 dagen per week. capaciteitentests gehaald, gesprek .. maar daarna afgewezen (ze wilde wel nieuw gesprek als ik mn bachelor heb gehaald)
is de instroom niet heel erg beperkt met zo'n 'bijbaan' (ze noemde het eigenlijk ook zo minderwaardig)? (vooral nu in deze tijd)
Dat verschilt imo nogal per kantoor. En mijn ervaring bij de grote 4 is dat je als starter ook 99% van je tijd op kantoor zit.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:31 schreef Elkafila het volgende:
[..]
Ze noemen het een bijbaan, maar je doet wat werkzamheden en functieniveau betreft precies hetzelfde als je als starter zou doen..
Enkel ga je niet bij de klanten langs. Dat is het (grote) verschil.
Onzin! Bij PwC zit je juist praktisch nooit op kantoor. Alleen nu, in off season, maar dan zit iedereen op kantoor of aan studie of aan vakantie.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:53 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Dat verschilt imo nogal per kantoor. En mijn ervaring bij de grote 4 is dat je als starter ook 99% van je tijd op kantoor zit.
O, shit, ja ik kijk alles vanuit een fiscale bril. Als accountant ga je natuurlijk mee de deur uit, maar als fiscalist/consultant is het wel even anders.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Onzin! Bij PwC zit je juist praktisch nooit op kantoor. Alleen nu, in off season, maar dan zit iedereen op kantoor of aan studie of aan vakantie.
Nee, maar dan mag je naar de klant, kan je daar gaan vinken. Het maakt dus niet zoveel uit of je op kantoor zit of mee naar de klant gaat wat betreft de diepgang van je werkzaamhedenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Onzin! Bij PwC zit je juist praktisch nooit op kantoor. Alleen nu, in off season, maar dan zit iedereen op kantoor of aan studie of aan vakantie.
Gelukkig heb ik nooit in die situatie gezeten.quote:Op zondag 30 augustus 2009 23:55 schreef Daanno86 het volgende:
Niet overal hoef je alleen te vinken.. Soms mag je ook alleen maar kopieren... Gelukkig ben ik dat stadium voorbij (a)
Dan ben je denk ik niet bij één van de Big 4 begonnen met werken ..quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:38 schreef snabbi het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik nooit in die situatie gezeten.
Ernst & Young, IT audit.(of eigen IT Risk & assurance zoals dat tegenwoordig heet)quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:40 schreef Hap_Slik het volgende:
Dan ben je denk ik niet bij één van de Big 4 begonnen met werken ..
Dat was de bedoeling, helaas in verband met omstandigheden studie uitgesteld tot voorjaar 2010. Ben jij wel al begonnen? Hoe is vrijdag de eerste collegedag bevallen?quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:48 schreef Mr.Mojito het volgende:
Zijn er nog meer mensen op FOK die vanaf 1 september gaan beginnen met nivra-nyenrode icm een baan bij een accountantskantoor?
Ik heb dat wel is vaker gehoord inderdaad. Nu is het wel zo dat er dan af en toe iemand van IT risk langs kwam (SPA genaamd bij PwC) om de audit wat makkelijker te laten verlopen(d.w.z. processen dit harken door het testen van de IT-systemen). Vaak waren dit dan mensen die net begonnen waren en die al echt goed in de IT-systemen zitten, maar geen idee hebben wat een 'normale accountant' nou doet en wil weten van het systeem. Dus het kan inderdaad kloppen dat je veel vrijheid krijgt in het begin en leuk werk mag doen, maar er zijn ook een heel aantal mensen die nog moeten ontdekken waar de toegevoegde waarde van hun werk in ligt..quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ernst & Young, IT audit.(of eigen IT Risk & assurance zoals dat tegenwoordig heet)
Ik sta er elke keer versteld van hoe groot de verschillen zijn tussen de financial en it audit.
Eens, ik denk dat al mijn collega's dit probleem hebben gehad. Aan de andere kant zie ik het probleem ook bij de junioren zelf. Het zal ook wel iets met het opdoen van ervaring en inwerken te maken hebben, maar je kritiek is zeker terecht.quote:Op donderdag 17 september 2009 22:36 schreef Hap_Slik het volgende:
Ik heb dat wel is vaker gehoord inderdaad. Nu is het wel zo dat er dan af en toe iemand van IT risk langs kwam (SPA genaamd bij PwC) om de audit wat makkelijker te laten verlopen(d.w.z. processen dit harken door het testen van de IT-systemen). Vaak waren dit dan mensen die net begonnen waren en die al echt goed in de IT-systemen zitten, maar geen idee hebben wat een 'normale accountant' nou doet en wil weten van het systeem. Dus het kan inderdaad kloppen dat je veel vrijheid krijgt in het begin en leuk werk mag doen, maar er zijn ook een heel aantal mensen die nog moeten ontdekken waar de toegevoegde waarde van hun werk in ligt..
Maar op welke manier krijgt een IT'er bij bijvoorbeeld EY te zien in welk geheel zijn werkzaamheden passen als deze een accountantscontrole moet ondersteunen? Komt dit terug in cursussen of lopen jullie een week mee met een accountantsploegje?quote:Op vrijdag 18 september 2009 20:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Eens, ik denk dat al mijn collega's dit probleem hebben gehad. Aan de andere kant zie ik het probleem ook bij de junioren zelf. Het zal ook wel iets met het opdoen van ervaring en inwerken te maken hebben, maar je kritiek is zeker terecht.
Voornamelijk in cursussen, maar een enkeling zal afhankelijk van de hoeveelheid werk beschikbaar is na de interim ook beschikbaar worden gesteld voor de eindejaarscontrole. Daarnaast hebben we natuurlijk (zoals waarschijnlijk op meer plekken) de mensen die naar de it zijn overgestapt.quote:Op maandag 21 september 2009 18:38 schreef Hap_Slik het volgende:
Maar op welke manier krijgt een IT'er bij bijvoorbeeld EY te zien in welk geheel zijn werkzaamheden passen als deze een accountantscontrole moet ondersteunen? Komt dit terug in cursussen of lopen jullie een week mee met een accountantsploegje?
Ik neem aan dat je als consultant ook niet tot nauwelijks op kantoor te vinden bent, mits je een project hebt natuurlijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:36 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Als accountant ga je natuurlijk mee de deur uit, maar als fiscalist/consultant is het wel even anders.
Als juridisch/fiscaal/M&A adviseur zit je de eerste jaren zeker 90% van je tijd op kantoor, juist projecten te doen. Klantencontact e.d. wordt vooral door de seniors en partners gedaan en zij sturen het werk door naar kantoor waar een legertje hongerige adviseurs klaar staatquote:Op woensdag 23 september 2009 08:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je als consultant ook niet tot nauwelijks op kantoor te vinden bent, mits je een project hebt natuurlijk.
De BigFour doen toch ook gewoon traditionele consultancy? Waarbij op een project zitten juist zeer normaal isquote:Op woensdag 23 september 2009 09:16 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Als juridisch/fiscaal/M&A adviseur zit je de eerste jaren zeker 90% van je tijd op kantoor, juist projecten te doen. Klantencontact e.d. wordt vooral door de seniors en partners gedaan en zij sturen het werk door naar kantoor waar een legertje hongerige adviseurs klaar staat
Je bedoelt managementconsultancy a la BCG en McKinsey? Ja dat doen ze wel, maar is volgens mij echt nog geen 1% van de totale werkzaamheden......quote:Op woensdag 23 september 2009 10:34 schreef Blik het volgende:
[..]
De BigFour doen toch ook gewoon traditionele consultancy? Waarbij op een project zitten juist zeer normaal is
Dat is Strategy Consulting. Deloitte heeft gewoon een uitgebreide Management Consulting tak (zoals IBM, Accenture, Cap Gemini etc ook heeft). Is ruim 15% van de omzet van Deloitte. En dat is dus niet hetzelfde als Juridisch of fiscaal adviseur e.d.quote:Op woensdag 23 september 2009 10:56 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Je bedoelt managementconsultancy a la BCG en McKinsey? Ja dat doen ze wel, maar is volgens mij echt nog geen 1% van de totale werkzaamheden......
Als je gaat starten, dan weet je toch wel wat je gaat verdienen...?? Je hebt toch een contract e.d. moeten ondertekenenquote:Op donderdag 24 september 2009 18:21 schreef blaab het volgende:
Ik studeer deze week op WO af en hoorde eerder vandaag dat ik over 3 weken kan starten bij PwC als Associate Systems & Process Assurance.
Kan iemand mij iets vertellen over de arbeidsvoorwaarden? Startsalaris en leasebedrag van auto?
Heb dit niet kunnen vinden nog in dit topic
p.m. me maar indien je het wil weten!quote:Op donderdag 24 september 2009 18:21 schreef blaab het volgende:
Ik studeer deze week op WO af en hoorde eerder vandaag dat ik over 3 weken kan starten bij PwC als Associate Systems & Process Assurance.
Kan iemand mij iets vertellen over de arbeidsvoorwaarden? Startsalaris en leasebedrag van auto?
Heb dit niet kunnen vinden nog in dit topic
quote:Op woensdag 23 september 2009 11:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat is Strategy Consulting. Deloitte heeft gewoon een uitgebreide Management Consulting tak (zoals IBM, Accenture, Cap Gemini etc ook heeft). Is ruim 15% van de omzet van Deloitte. En dat is dus niet hetzelfde als Juridisch of fiscaal adviseur e.d.
Vandaar mijn opmerking dat er bij Consulting toch ook wel echt bij de klant gewerkt wordt.
Ja BDO is ook een goeie keuze,kunnen alles wat de big4 kunnen en doen ook alles om toptalent te scouten.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:31 schreef MikeCitybike het volgende:
Wat doe jij nou het uur?quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:47 schreef s3wage het volgende:
Dus ook proffesor hoogleraren hebben ze in huis
Voordeel voor klanten is(vergeleken met de big4)de prijs dus je heb altijd werk.
Het minste kantoor van de Big4. Redelijke financiële problemen en prijsduiken bij elke proposal ..quote:Op maandag 28 september 2009 18:38 schreef Mbokani het volgende:
Hallo!
Ik heb deze week een sollicitatiegesprek voor een stage (RA) bij Deloitte hebben jullie nog tips? En kan iemand me wat vertellen over jullie indruk van Deloitte?
GR
Oquote:Op maandag 28 september 2009 18:50 schreef Daph_ het volgende:
Ik heb geen goede ervaringen met Deloitte nav inhousedagen en van mijn klasgenoten heb ik niet al te beste verhalen gehoord toen zij daar stage liepen. Het schijnt wel behoorlijk aan de vestiging te liggen, de vestiging Utrecht (als ik het goed heb) schijnt een superleuk kantoor te zijn, terwijl ik over Deloitte Amsterdam veel vaker slechte dingen hoor.
Ik weet niet of KPMG weer vacatures heeft, maar in juli zaten ze 'dicht' voor sollicitanten.quote:Op maandag 28 september 2009 18:59 schreef Mbokani het volgende:
[..]
Odat is niet erg positief, ik houd de andere kantoren ook open maar voor een RA stage moet je eigenlijk wel bij een grote zitten. PWC/EY komen me iets te geforceerd over KPMG ga ik misschien nog proberen.
Deloitte was wel vlot met de reactie! Cap test gehaald en gelijk een gesprek dit binnen 4 werkdagen.
Zwolle! ik ben er al eens geweest in de 2e klas voor SLB en het kwam wel goed over, nu (3e) moet ik in feb stage lopenquote:Op maandag 28 september 2009 19:04 schreef Daph_ het volgende:
[..]
Ik weet niet of KPMG weer vacatures heeft, maar in juli zaten ze 'dicht' voor sollicitanten.
Klinkt bij jou al een stuk beter, een gesprek binnen vier werkdagen belooft meer goedsBij welke vestiging heb je gesolliciteerd, Amsterdam?
Er zijn heel wat meer kantoren die last hebben van prijsduiken, en daar gaan die kantoren allemaal last van hebben als het economisch weer goed gaat.quote:Op maandag 28 september 2009 18:39 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
Het minste kantoor van de Big4. Redelijke financiële problemen en prijsduiken bij elke proposal ..
Dat is mijn visie op de zaak
Tsja...quote:Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef Blik het volgende:
[..]
Er zijn heel wat meer kantoren die last hebben van prijsduiken, en daar gaan die kantoren allemaal last van hebben als het economisch weer goed gaat.
overigens uit eigen ervaring, aantal proposals verloren tegen prijsduikers
Ah, daar ben ik niet zo bekend om eerlijk te zijnquote:Op maandag 28 september 2009 19:11 schreef Mbokani het volgende:
[..]
Zwolle! ik ben er al eens geweest in de 2e klas voor SLB en het kwam wel goed over, nu (3e) moet ik in feb stage lopenwaar heb jij stage gelopen of doe/deed je duaal?
quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:46 schreef s3wage het volgende:
Ga naar bdo geen schandaal reputatie als de big4 en veel big4 klanten stappen om die reden en om prijs over naar bdo !
Ook het vaktechnisch niveau van bdo is net zo hoog zo niet hoger als bij de big4 want ze scouten ook zeer selectief !
EY is inderdaad een erg mooi bedrijf,quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:46 schreef JeukAanMeNaad het volgende:
Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter van EY. Ze zijn onder andere opzoek naar Junior IT Auditors. Ik weet in grote lijnen wat dit betekend maar ik zou graag met iemand in contact komen die me de dagelijkse werkzaamheden kan vertellenOok is mij verteld dat ik een WO deeltijd studie kan doen naast de werkzaamheden. Is dit gangbaar voor nieuwe IT auditors? Hier sta ik zeker voor open omdat ik mezelf dieper wil specialiseren.
overigens ben ik erg enthousiast geworden over EY. Het is voorheen niet bij me opgekomen om bij dergelijke organisaties te solliciteren met een (bedrijfskundige) IT achtergrond. Erg spannend want volgens mij is dit een erg interessant bedrijf
Dank voor je reply! Hier heb ik wat aan.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 19:11 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
EY is inderdaad een erg mooi bedrijf,
Een post-doc is inderdaad gangbaar voor IT-auditors, dit betreft de opleiding tot RE(ook wel Registered EDP-auditor). Dit kan je aan verschillende uni's studeren, waaronder VU, EUR en tot dit jaar ook aan Nyenrode. Ook heb je nog de Engelse variant die minder hoog staat aangeschreven in NL en deze heet CISA. Deze wordt volgens mij in NL ook op Post-HBO niveau aangeboden. Waarschijnlijk zal dus de RE-variant bedoeld worden.
Voor ervaringsdeskundige zitten er hier wel een paar op het forum, dus daar kan je er meer over vragen ..
De grote vraag is of je aan het aantal controle-uren gaat komen(dus minimaal 333 uren). Dit moet je echt goed afspreken van te voren, maar het is niet het meest praktische. Bij mij zijn er veel jongens overgestapt na een paar jaar om daar hun praktijkstage af te maken, omdat er bijna niet aan de controle-uren was te komen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 19:49 schreef hetzwartegat het volgende:
Vandaag sollicitatiegesprek gehad bij middelgroot kantoor voor starter RA.
De vestiging heeft slechts enkele controleklanten. Andere vestiging in de buurt wel meer.
Verstandig om hier deze opleiding te doen?
Big4 is geen optie.
En welk salaris kan ik verwachten?
Geen praktijkervaring, wel relevante vooropleiding.
Het is in zuiden van Nederland,
heb ongeveer 2-3 jaar ervaring met fiscaal aangiftewerk + advies.
Die 8 weken ongeveer is per jaar. Dus dat is best wel veel. Daarnaast is het meestal bij een kleiner kantoor wat meer gedoe qua administratief werk, maar daar is wel over heen te komen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:14 schreef hetzwartegat het volgende:
is die 333 uur (ongeveer 8 weken) per jaar?
Of voor de hele opleiding? Dan lijkt me dat toch geen probleem?
Ik wil niet bij een groot kantoor werken, vanwege de overwerkcultuur en omdat ik vooral geïnteresseerd ben in MKB (Ik wil wel iets weten van controle, maar me vooral focussen op advies en maken jaarrek. etc.)
thanks voor de info...salaris valt me nog niet tegen...hoef ik niet eens zo heel veel achteruit.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:22 schreef Hap_Slik het volgende:
Als Uni vooropleiding is dan begrijp ik RA-titel wel, maar houdt dus wel doel van de RA-opleiding in je achterhoofd !
Ik zal hier ook nog wat verder op ingaan. Ik ben zelf junior IT auditor bij EY.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:46 schreef JeukAanMeNaad het volgende:
Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter van EY. Ze zijn onder andere opzoek naar Junior IT Auditors. Ik weet in grote lijnen wat dit betekend maar ik zou graag met iemand in contact komen die me de dagelijkse werkzaamheden kan vertellenOok is mij verteld dat ik een WO deeltijd studie kan doen naast de werkzaamheden. Is dit gangbaar voor nieuwe IT auditors? Hier sta ik zeker voor open omdat ik mezelf dieper wil specialiseren.
overigens ben ik erg enthousiast geworden over EY. Het is voorheen niet bij me opgekomen om bij dergelijke organisaties te solliciteren met een (bedrijfskundige) IT achtergrond. Erg spannend want volgens mij is dit een erg interessant bedrijf
Ik zal fair zijn, voor de accountantstak zullen vooral zoeken in de maanden januari tot mei. Ook zullen de werkzaamheden niet echt leuk zijn omdat je je studie nog niet hebt afgerond. Je kan bijvoorbeeld denken aan het maken van aansluitingen voor de debiteuren, aflooplijsten etc. Oneerbiedig wordt dat wel het vinkwerk genoemd.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:09 schreef Matthijs- het volgende:
Hebben de Big 4 wellicht ook wat zomer-mogelijkheden voor studenten met hun P op zak?
Vrees dat dit bij PwC zowiezo niet zal gaan lukken dit jaar ..quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:50 schreef Matthijs- het volgende:
Thanks. Wat ik moet doen boeit me niet zo; liever wat vinkwerk verrichten bij een PWC of iets dergelijks dan weer een hele zomer bloembollen plukken right?Ga ze even mailen.
Bedankt voor het aanscherpen, duidelijk verhaal ..quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:31 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik zal hier ook nog wat verder op ingaan. Ik ben zelf junior IT auditor bij EY.
Wat voorheen al gemeld is, wil ik nog even aanscherpen. Een studie is niet alleen gangbaar maar is verplicht. Na je HBO opleiding kan je direct beginnen met de post-doc opleiding aan de VU of UvA (amsterdam), EUR (rotterdam) of TIAS (tilburg). Het volgen van de WO opleiding is niet gebruikelijk. Wel moet ik erbij vermelden dat de studie pas kan starten nadat je minimaal een half jaar in dienst bent. Het gaat om 1 dag in de week voor iets meer dan 2 jaar.
Voor wat betreft de werkzaamheden als junior IT Auditor: In het geval van de drukke periode (voornamelijk september tot en met februari) zal je werk veel bestaan uit het toetsen van IT controls voor de jaarrekeningcontrole van accountants. Dit houdt in dat je met een collega van de accountantstak overleg voert. De accountant wil dat jij gaat onderzoeken in hoeverre een bepaald proces betrouwbaar verloopt. Daarvoor zal je een aantal standaard dingen moeten testen en over een aantal dingen moet je per situatie inschatten hoe je dat gaat vaststellen. Het bestaat uit het houden van interviews met systeembeheerders/applicatiebeheerders, het verzamelen van bewijs en het uitwerken hiervan. Je zal een stukje rapportage op je moeten nemen over wat je hebt aangetroffen en in hoofdlijnen moeten adviseren hoe het bedrijf beter in control komt. Je geeft vervolgens aan de accountant door of het proces goed of niet goed verloopt. Hierbij is een groot deel eigen verantwoording, maar je werk zal wel bekeken worden door een collega met meer ervaring (c.q. manager), zeker voor wat betreft de oordeelsvorming.
Daarnaast heb je werkzaamheden die veel dieper ingaan op het adviseren van de klant. De werkzaamheden hierin zijn veel meer divers, maar het is daarbij meer geluk hebben een leuke opdracht te treffen. De advieswerkzaamheden kunnen wederom het testen van controls in een proces zijn, maar bijvoorbeeld ook allerlei (niet uitvoerende) taken bij ICT projecten, zoals Quality Assurance, informatiebeveiligingseisen helder krijgen etc. Je krijgt van allerlei zaken wat mee zoals data-analyses, security maar moet je eigen specialisatierichting gaan bepalen.
Grofweg krijg je de keuze om je te verdiepen in de techniek of meer procesgericht denken.
Tussen de verschillende kantoren zijn er wel smaakvarianten, maar in grote lijnen komt het redelijk overeen.
Geef even aan voor welke regio je interesse hebt en wellicht kan ik ook nog iets voor je regelen. Uiteraard kan dat ook via een privebericht
PwC is aan het resetten, als ik de reclame mag gelovenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:03 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
Vrees dat dit bij PwC zowiezo niet zal gaan lukken dit jaar ..
Ik ben nu een stapje dichter bij een contract gekomen. Maar twijfel nog een beetje, want heb nog een andere procedure lopen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:21 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
Die 8 weken ongeveer is per jaar. Dus dat is best wel veel. Daarnaast is het meestal bij een kleiner kantoor wat meer gedoe qua administratief werk, maar daar is wel over heen te komen.
Of je opleiding echt bijdraagt aan een betere adviseur worden, weet ik niet. Wel is de RA-opleiding meer gericht op de grote bedrijven, d.w.z. veel IFRS, BIV-vakken gaat over perfecte situaties met voldoende functiescheiding die er bij MKB-bedrijven vaak niet zijn etc. Daarom is de vraag wat echt de toegevoegde waarde van een RA-opleiding t.o.v. een AA-opleiding is, maar dat is een ander verhaal.
Salaris zal ik zo tussen de 2300 en 2650 rekenen. Maar dit natuurlijk ook afhankelijk van secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals auto etc.
Meer uren maken betekent echt niet automatisch een investering in de toekomst. Misschien is dit zo als je junior-Investmentbanker bent, maar zeker niet zo in de accountancy. Daarnaast is een grote naam tuurlijk handig op je CV, maar ken ook zat mensen die bij een wat kleiner kantoor begonnen zijn dan de Big4 en nu ook hele goede financiële functies hebben/voor gevraagd zijn..quote:Op woensdag 14 oktober 2009 18:03 schreef Matthijs- het volgende:
Meer uren maken + grote naam op cv = investering in de toekomst.
Zijn gewoon van die standaard testjes zoals je ze ook wel op intermediair ziet. Ik zou je niet zo'n zorgen maken om die test (al is enige oefening die je nu al hebt wel handig natuurlijk). Het gesprek met de manager of partner is veel belangrijker.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:03 schreef RemCOW het volgende:
Iemand ervaring met de capaciteitentesten van E&Y? Ik mag deze ook gaan maken en vroeg me af wat ik kan verwachten. Overigens heb ik laatst ook een test gemaakt bij Ebbinge & Company en die ging best aardig, al kon ik nog wel beter scoren op de numerieke testen.
Overigens bij de advies tak, waar ze testen van Hudson (?) hebben.
Nee, Big4 hebben veel meer werknemers in NL. Meer iets van Grant Thornton denk ik..quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:00 schreef Duikelaar het volgende:
Wie weet welke ongeveer 66000 werknemers wereldwijd in dienst heeft en 225 in NL? Hoort deze tot de big 4?
Adverteren ze zonder hun naam?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:00 schreef Duikelaar het volgende:
Wie weet welke ongeveer 66000 werknemers wereldwijd in dienst heeft en 225 in NL? Hoort deze tot de big 4?
5 kantoren gemaild die dag:quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:50 schreef Matthijs- het volgende:
Thanks. Wat ik moet doen boeit me niet zo; liever wat vinkwerk verrichten bij een PWC of iets dergelijks dan weer een hele zomer bloembollen plukken right?Ga ze even mailen.
Zal je je vraag wat beter moeten stellen denk ik. Dit is zo niet te zeggen. Er zit namelijk niet zo heel veel verschil tussen de Big4, dus de verschillen zijn vrij klein.. Daarnaast gaat het om de assurance-praktijk, IT-afdeling, fiscaal etc. etc.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:21 schreef primadonna het volgende:
Ey allemaal,
net door al die posts heengebladerd, zit toch met een vraagje.
Zouden de mensen die al werken bij 1 van de big 4 kunnen laten weten wat in hun ogen bijvoorbeeld PWC PWC maakt en dergelijke.
Alvst bedankt.
Nee, hier stelt het niet zoveel voor..Nu gaat het wel wat minder, maar moet je er normaal gesproken ook goed doorheen kunnen komen ..quote:Op zondag 1 november 2009 22:21 schreef ddamsterdam het volgende:
Is het moeilijk om een baan te krijgen bij de bij de big four als WO assistent accountant? (dus beginnend aan je RA opleiding?) Ik weet bijvoorbeeld dat er in de UK voor elke big four vacature op dit niveau er ongeveer 15-20 sollicitanten zijn, is dit hier ook zo?
Er zit praktisch gezien weinig verschil tussen de 2 interviews. Het grootste verschil zit er meer in dat bij het tweede gesprek vaak een partner erbij is. Het assessment is trouwens na het eerste gesprek en is goed te doen..quote:Op dinsdag 3 november 2009 17:09 schreef primadonna het volgende:
Goedemiddag allen,
ik wil binnenkort solliciteren en heb daarbij mijn vizier op PWC laten vallen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met de sollicitatieprocedure bij PWC en hoe dat verloopt.
Ik kan wel op de site terugvinden dat er eerst een assessment wordt afgenomen, vervolgens een 1ste gesprek (breedte-interview) en eventueel een 2de gesprek (diepte-interview).
Waarin verschillen nou precies die 2 gesprekken, wat moet ik verstaan onder het breedte en diepte interview en moet ik beide interviews apart benaderen? Is het 2de gesprek meer vakinhoudelijk? Meer info over de specifieke interviews zou me alvast kunnen helpen bij de voorbereiding.
Alvast dank.
Primadonna
Dat is wel een vooruitgang. Eerst waren de assessments alleen in Amsterdam :Squote:Op woensdag 4 november 2009 18:41 schreef primadonna het volgende:
Interessant voor sollicitanten bij PWC: ik heb vandaag begrepen dat het assessment bij PWC nu tegenwoordig voor het eerste gesprek plaatsvindt en dat je hem thuismaakt (dit schijnt ook zo voor Deloitte te zijn). Wel is het zo dat je bij PWC vervolgens een kleine verificatietest bij hun op kantoor maakt en daarop aansluitend dan het eerste gesprek hebt.
Volgnes mij heeft kpmg nog well enkele openingen (op WO niveau dan). Neemt deloitte geen assessments meer af? weet je misschien ook waarom?quote:Op donderdag 5 november 2009 01:28 schreef primadonna het volgende:
@dd amsterdam
Ja, voor een startersfunctie, maar het schijnt dat ze veel minder mensen aannemen op dit moment. Bij PWC staat wel duidelijk aangegeven dat je pas per september 2010 kan beginnen. Het is dus niet mogelijk om in februari in te stromen. Daarnaast schijnt Deloitte (niet m'n voorkeur) een select aantal aan te nemen (reden dat ze waarschijnlijk ook die assessment testen hebben teruggebracht). Ik ben er nog niet uit waar ik als eerst solliciteer. FF kijken hoe het met KPMG en E&Y zit.
Denk je dat het voor gewone assisent accountants (wo en hbo) moeilijk is nu? of denk je dat ze vooral minder specialisten zoals it auditors bijvoorbeeld aannemen?quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:01 schreef snabbi het volgende:
Ligt aan de functie waarop je solliciteert, maar ik weet dat er kantoren zijn die quota hebben gekregen (mogen absoluut niet meer aannemen dan x mensen, ongeacht hoe druk het is).
Waarom willen zoveel mensen per sé bij één van de Big4 werken. Er zijn zat bedrijven die er net onder zitten, ook reuze interessante bedrijven in de randstad hebben! Bij deze bedrijven zijn vaak nog geen quota en is er nog veel vraag naar pas afgestudeerden. Als het je dan na een jaar of 2 jaar niet bevalt, vraag je een vriendje in je klas of je over kan stappen naar één van de Big4 en word je eigenlijk altijd aangenomen. Ze zoeken mensen met ervaring bij de Big4, omdat iedereen wegloopt als die RA is...quote:Op vrijdag 6 november 2009 18:58 schreef ddamsterdam het volgende:
denk dat ik dan maar snel ga solliciteren om te beginnen per september 2010..
Het gaat alleen om de verkopen. Voor de functies van manager, senior manager director of partner zijn heus wel genoeg competente mensen te vinden. Ze willen alleen dat deze mensen ook hun bijdrage leverenquote:Op vrijdag 6 november 2009 20:11 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
Waarom willen zoveel mensen per sé bij één van de Big4 werken. Er zijn zat bedrijven die er net onder zitten, ook reuze interessante bedrijven in de randstad hebben! Bij deze bedrijven zijn vaak nog geen quota en is er nog veel vraag naar pas afgestudeerden. Als het je dan na een jaar of 2 jaar niet bevalt, vraag je een vriendje in je klas of je over kan stappen naar één van de Big4 en word je eigenlijk altijd aangenomen. Ze zoeken mensen met ervaring met een netwerkbij de Big4, omdat iedereen wegloopt als die RA is...
Het assessment bij PWC bestaat uit 2 testen, een Verbaal & Cijfermatige test. Wat rekenvragen en begrijpend lezen als ik het goed heb. Ga het van het weekend doen.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:16 schreef ddamsterdam het volgende:
Waar bestaat de assesment bij PwC uit? Wil daar binnenkort zelf solliciteren namelijk. En PrimaDonna solliciteer jij voor een startersfunctie?
ok thnx voor de tips! in welke regio solliciteer je? laat maar weten hoe het is gegaan!quote:Op maandag 9 november 2009 19:22 schreef primadonna het volgende:
[..]
Het assessment bij PWC bestaat uit 2 testen, een Verbaal & Cijfermatige test. Wat rekenvragen en begrijpend lezen als ik het goed heb. Ga het van het weekend doen.
Ik vind het wel een beetje chaotisch gaan bij PWC, word om de haverklap gebeld om de bevestiging van de sollicitatie, uitnodiging test, bevestiging van de uitnodiging van de test (allemaal verschillende personen die hetzelfde te melden hebben, vind het wel irritant).
En wat ik je ook meegeef, als je bij PWC solliciteert, en je gebeld wordt alvast een motivatie voor de accountancy en een motivatie voor de keuze PWC in je hoofd hebt. Ik werd namelijk verrast door die vragen aan de telefoon.
Nou dan staat je 'klantenpakket' al zo goed als vastquote:Op dinsdag 17 november 2009 17:17 schreef primadonna het volgende:
@ddamsterdam
solliciteer voor de vestiging in arnhem en het schijnt veelal samen te werken met utrecht. Van het weekend het assessment gedaan en hij is wel goed te doen. Kreeg vandaag de uitslag dat ie goed was en dat ik binnenkort uitgenodig word voor een eerste gesprek.
Ok, veel success! kreeg je bij de assessment begrijpend lezen of analogieen? of allebei?quote:Op dinsdag 17 november 2009 17:17 schreef primadonna het volgende:
@ddamsterdam
solliciteer voor de vestiging in arnhem en het schijnt veelal samen te werken met utrecht. Van het weekend het assessment gedaan en hij is wel goed te doen. Kreeg vandaag de uitslag dat ie goed was en dat ik binnenkort uitgenodig word voor een eerste gesprek.
Dit wordt wel wat meer privé, maar ik heb bij zowel Arnhem als Utrecht gewerkt. Werk niet meer bij PwC, maar ken er nog wel veel mensen die er zitten. Arnhem is gewoon alles kleinschaliger en meer ons kent ons. Kan een voordeel zijn, maar je moet er wel tussen passen. Kantoor Arnhem is voor een heel groot deel Energy&Utilities, dus de kans dat je daarmee in aanraking komt is groot(en er weer vanaf komt klein). Denk hierbij aan klanten als Nuon, Rwe en Eneco.quote:Op donderdag 19 november 2009 00:43 schreef primadonna het volgende:
@ddamsterdam : Wat je krijgt is een korte stuk tekst, met daarover enkele stellingen. Daarop moet je antwoorden of het waar, onwaar of niet op te maken is uit de tekst. De andere zijn dan wat rekenvragen mbt tot aflezen uit tabellen, grafieken en dergelijke. Ze zijn echt goed te doen.
die testen zijn van SHL en op hun site kun je die twee testen oefenen.
@Hap_Slik: Werk je toevallig bij die vestigingen? Wat zijn de cultuurverschillen? Belangrijker: Is het er wel prettig om te werken?
Dit is best wel lastig zo één, twee, drie te zeggen, omdat er heel veel verschillende soorten overheid en ook veel verschillende soorten bedrijven zijn.. Hier hangt het dus vooral vanaf. Zo zijn er grote bedrijven waar het allemaal echt houtje-touwtje gaat, maar zijn er ook bedrijven die het heel goed beheersen(neem Ahold, waar IT natuurlijk heel erg belangrijk is). Bij overheden van hetzelfde laken een pak ..quote:Op donderdag 19 november 2009 16:49 schreef ViCi81 het volgende:
@
Hap_Slik
Je zegt dat er bij Deloitte een scherpe scheiding tussen bedrijfsleven en overheid.. ik neem aan dat in welk marktgebied je werkt een hele grote invloed heeft op het werk zelf, sfeer en cultuur etc..Ik zit te denken om eventueel te gaan solliciteren als IT auditor binnen een van de big four... zou je(of iemand anders) wat voorbeelden kunnen noemen van het verschil tussen overheid en bedrijven wat betreft IT auditing en risk control etc....ook wilde ik net als primadonna weten wat een sollicitant nou kan verwachten van een tweede (diepte)gesprek indien deze door is... en tips zijn altijd welkom!
Voor welke klantengroep of marktgebied werk je trouwens? En wat is jouw ervaring met overheidsinstellingen als klant tov bedrijven... Kan me voorstellen dat ICT wat meer ontwikkeld is binnen een Ahold zoals eerder genoemd dan in een bepaalde regionale zorginstelling. Ondanks dat je bij EY werkt.. weet je toevallig, via vrienden/kennisen, of er bij Deloitte Rotterdam(is toch hoofdkantoor) geen afdeling ERS is.. waar iig IT auditors werken...? alvast bedankt! Gr Vquote:Op donderdag 19 november 2009 20:23 schreef snabbi het volgende:
Als toevoeging. Die scheiding die je benoemd is tegenwoordig bij EY ook actueel tussen financials en niet financials. Je kiest of voor banken, verzekeraars, persioenfondsen etc, of de rest.
Daarnaast kan ik me helemaal vinden in soorten overheid. Een kleine gemeente of een ministerie is heel wat anders.
Dat is zeker netjes. Toen ik aangenomen werd bij PwC werd ik al in de auto gebeld! (helaas kwam ik hier pas achter toen ik thuis kwam, omdat mijn mobiel nog uitstond. Had dus gewoon gemist dat ik was aangenomen!8)7quote:Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef LonnekeVee het volgende:
Woensdag heb ik mijn diepte-interview bij pwc ben benieuwd.
Overigens vind ik het bij pwc wel snel gaan toen ik mijn breedte-interview had,
werd ik twee uur daarna al gebeld dat ze me wilden uitnodigen voor het diepte-interview.
Hierop aanvullend over de PE-punten is er een 'verlicht' PE-systeem voor accountants in business. Dus als je niet meer in de accountancy werkt, hoef je echt een heel stuk minder PE-punten te halen. Binnen de accountantskantoren is het inderdaad nooit een probleem om je aantal punten te behalen door de interne cursussen. Buiten de accountantskantoren om is het iets lastiger als je in het buitenland bent, maar ook zeker haalbaar(steeds meer onlinecursussen).quote:Op vrijdag 4 december 2009 22:19 schreef snabbi het volgende:
Ik zit zelf bij EY en zie ook dat een aantal mensen gebruik maken van die regeling. Ik moet er wel bij zeggen dat het zeker niet gebruikelijk is en dat het bovendien niet gewaardeerd wordt. Het accountantswereldje is toch werken voor je eigen vennoot. Jouw vennoot heeft er feitelijk niets aan als jij ff in het buitenland zit te werken voor een andere vennoot.
Overigens komt het voor mij regelmatig voor dat ik korte projecten in het buitenland (engeland, duitsland en frankrijk) kan doen. Je moet denken aan projecten van dagen of weken. Verder weg heb ik zelf niet gehad, maar het kan wel. Laat je niet gelijk afschrikken want het is bij ons dus zeker wel mogelijk en wanneer je het gewoon lang blijft aangeven wordt het je ook niet kwalijk genomen.
Volgens mij is permantente educatie niet echt een probleem als je bij de accountantskantoren zit omdat je daar via de interne cursussen gemakkelijk aan het benodigde aantal kan komen. Ik heb iig zelf ook cursussen die ik in het buitenland volg die me PE punten geeft.
Ik heb geen ervaringen in transactions, maar in advisory zie ik diverse RA's rondlopen. Het verschil is niet echt heel groot, al zou je wellicht kunnen stellen dat je bij advisory meer moet afstemmen om je onderzoek scherp te krijgen.... Welk normenkader hanteer je, dat is aan het management van de klant bijvoorbeeld om te accorderen ipv dat je vanuit de wettelijke controle mag zeggen dat ze aan bepaalde normen moeten voldoen.
Ondertussen is het woensdag geweest, en ik kan melden dat ik september 2010 ga starten bij pwc Zwolle.quote:Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef LonnekeVee het volgende:
Woensdag heb ik mijn diepte-interview bij pwc ben benieuwd.
Overigens vind ik het bij pwc wel snel gaan toen ik mijn breedte-interview had,
werd ik twee uur daarna al gebeld dat ze me wilden uitnodigen voor het diepte-interview.
Gefeliciteerd! Goed om te horen dat het gesprek zo goed ging. Kantoor Zwolle is een leuke sfeer, dus daar ga je je plek wel vinden denk ik. Vooral de partner helemaal gespecialiseerd in gemeentes is erg tof(misschien heb je hier ook al wel mee gepraat).quote:Op zondag 6 december 2009 19:11 schreef LonnekeVee het volgende:
[..]
Ondertussen is het woensdag geweest, en ik kan melden dat ik september 2010 ga starten bij pwc Zwolle.
Heb geen moment op een telefoontje gewacht. Aan het einde van het gesprek vroegen ze mij waarom ik dacht op mijn plaats te zijn bij pwc. Antwoord gegeven. Waarop de partner zei daar ben ik het helemaal mee eens we gaan je niet langer in spanning houden ik kan je vertellen dat je bent aangenomen.
Daarna nog drie kwartier lopen praten over het kantoor in zwolle en over hun eigen loopbaan bij pwc.
Heb aan het gesprek een ontzettend goed gevoel over gehouden ook qua sfeer en ik heb er echt zin in om er volgend jaar te beginnen.
2 jaar geleden de test gedaan en alles komt voorbij. Cijferreeksen, woordenschat, verhaaltjessommen en figuren. Ik vond hem niet zo moeilijk en kon onvoorbereid een prima score halen. Een vriend van me die wel had voorbereid had een slechte score. M.I. Is het belangrijker dat je vragen durft over te slaan. Fout antwoorden telt zwaarder dan een vraag overslaan, vandaar.quote:Op maandag 28 december 2009 18:54 schreef ViCi81 het volgende:
Weet iemand hier iets meer over het online assessment bij E&Y. Ik weet dat die bestaat uit een persoonlijkheidstest en een capaciteitentest, waarbij deze laatste bestaat uit een stuk numeriek, verbaal en abstract. Ik vroeg me af of je bij Numeriek cijferreeksen krijgt of dat je mbv tabellen en grafieken berekeningen moet maken. En bij Verbaal of je dan een bepaalde statements moet beoordelen mbv van een stukjes tekst of dat je syllogismen (3 proposites: majorpremisse, minorpremisse en een conclusie) kunt verwachten.
Alvast bedankt! Groeten
Je verhaal klopt in zoverre, echter een habbekrats verdienen als senior is toch wel erg subjectief: ik weet natuurlijk niet wat je referentiekader is, maar i ken niemand bij de big 4 die niet rond kan komen en geen mooie auto e.d. Heeft. Ook wordt minder dan 5 procent partner. Maar daarentegen klopt het uitknijpen wel. Verschillende mensen die ik ken zijn het na drie jaar helemaal zat. Niet omdat ze het werk niet leuk vinden maar omdat een bepaald soort mensen (lees managers die vroeger gepest zijn, maar zich nu goed ingelikt hebben) de scepter zwaaien over de afdeling op n onredelijke manier. Maar dat is dan wel weer typerend voor de randstad. In eindhoven is het weer veel opener.quote:Op maandag 28 december 2009 19:40 schreef Fokski het volgende:
Het trieste van dit alles is dat het lijkt of ze ontzettend bezig zijn met selecteren en dan 90% uitknijpen tot ze de deur gewezen worden of vrijwillig vertrekken. 5% zwoegt dan als senior voor een habbekrats en 5% verdient tonnen als partner. Ik snap de hele aantrekkingskracht van de "big4" niet echt. Het staat wellicht leuk op je CV maar verder?
4500 EUR bruto per maand voor een senior manager bij een big-4 die ruim in de 40 zit komt mij toch behoorlijk mager over gezien de verdiensten van de stap erboven van een partner. Nu zal dit wellicht een individueel geval kunnen zijn die behoorlijk veel waarde leek te hechten aan de titel van "senior manager" en wellicht niet goed heeft onderhandeld. Als ik naar de starters kijkt zie ik er ook maar weinigen die niet nu al zeggen dat ze de deur uit zijn op het moment dat ze hun RA-titel binnen hebben. Dat big-4 ervaring gewaardeerd wordt is voor een aantal haast de motivatie om het toch aan te kijken wanneer ze eenmaal zijn begonnen. Ik snap gewoon niet waarom er toch zoveel in de rij staan en waarom de big-4 kantoren het grote verloop maar best lijken te vinden.quote:Op maandag 28 december 2009 20:38 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Je verhaal klopt in zoverre, echter een habbekrats verdienen als senior is toch wel erg subjectief: ik weet natuurlijk niet wat je referentiekader is, maar i ken niemand bij de big 4 die niet rond kan komen en geen mooie auto e.d. Heeft. Ook wordt minder dan 5 procent partner. Maar daarentegen klopt het uitknijpen wel. Verschillende mensen die ik ken zijn het na drie jaar helemaal zat. Niet omdat ze het werk niet leuk vinden maar omdat een bepaald soort mensen (lees managers die vroeger gepest zijn, maar zich nu goed ingelikt hebben) de scepter zwaaien over de afdeling op n onredelijke manier. Maar dat is dan wel weer typerend voor de randstad. In eindhoven is het weer veel opener.
Accountancy ben ik neit zo van op de hoogte, maar fiscale sr. Managers verdienen toch wel minimaal 5500 pm...quote:Op maandag 28 december 2009 21:05 schreef Fokski het volgende:
[..]
4500 EUR bruto per maand voor een senior manager bij een big-4 die ruim in de 40 zit komt mij toch behoorlijk mager over gezien de verdiensten van de stap erboven van een partner. Nu zal dit wellicht een individueel geval kunnen zijn die behoorlijk veel waarde leek te hechten aan de titel van "senior manager" en wellicht niet goed heeft onderhandeld. Als ik naar de starters kijkt zie ik er ook maar weinigen die niet nu al zeggen dat ze de deur uit zijn op het moment dat ze hun RA-titel binnen hebben. Dat big-4 ervaring gewaardeerd wordt is voor een aantal haast de motivatie om het toch aan te kijken wanneer ze eenmaal zijn begonnen. Ik snap gewoon niet waarom er toch zoveel in de rij staan en waarom de big-4 kantoren het grote verloop maar best lijken te vinden.
Wat je zegt klopt trouwens wel. Ik ken idd een hoop lui die hun RA of NOB af willen hebben en 3 jr ervaring, maar t liefst zo snel mogelijk erna wat anders willen.quote:Op maandag 28 december 2009 21:54 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Accountancy ben ik neit zo van op de hoogte, maar fiscale sr. Managers verdienen toch wel minimaal 5500 pm...
Dat is zelfs nog een redelijk magere schatting voor een fiscale senior. De startende manager (dus zonder 'senior' ervoor) zit al tegen de EU 5k bruto per maand aan. Jaarsalarissen van seniors lopen wel tegen de ton bruto aan, afhankelijk van je ervaring uiteraard.quote:Op maandag 28 december 2009 21:54 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Accountancy ben ik neit zo van op de hoogte, maar fiscale sr. Managers verdienen toch wel minimaal 5500 pm...
Je hebt er al gesolliciteerd en je vraagt nu wat je kunt verwachten?quote:Op maandag 11 januari 2010 16:08 schreef glowbol het volgende:
Hallo allemaal,
ik heb een vraagje. Ik heb een mail gehad dat ik op gesprek mag komen bij deloitte voor een een afstudeerstage. Mijn vraag is dan ook wat kan ik precies verwachten in zo een gesprek en wat kan ik ervoor doen om zo goed mogelijk het gesprek in te gaan?
Ik heb namelijk al eens eerder gesollicitieerd bij deloitte en toen was ik namelijk afgewezen, dit is dus het tweede x en daarom wil ik het ook graag halen!
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Waarom ging het feest de eerste keer niet door dan ?!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 12:48 schreef glowbol het volgende:
ja misschien dat ze allerlei andere vragen stellen omdat ik al voor de 2de x solliciteer
En waarom wil je dan wederom bij Deloitte solliciteren? Daarnaast moet je voor elke sollicitatie goed kunnen vertellen over je hobby's, je studie, het werk wat je moet gaan doen en in jouw geval je stage en je (verwachte) onderwerp. Zenuwachtig hoef je niet te zien, want voor een afstudeerstage zijn ze niet strenger dan voor een 'reguliere' sollicitatie, als je weet wat je wilt dan lukt het echt wel!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:43 schreef glowbol het volgende:
Hmm oke thnx in ieder geval,
ja ze vond mij niet echt spraakzaam, wat wel dom van mij was ik solliciteerde voor het eerst bij een grote bedrijf etc. maar nu weet ik in ieder geval hoe het eraan toegaat en waar ze wel ongeveer naar kijken, hoewel ik wel zenuwachtg bent want het is voor een afstudeerstage dus vandaar.
Dat verschil is ook lastig, ik denk dat je idd gewoon het beste kan zeggen dat je bij deloitte gewoon het beste gevoel had, dat is naar mijn mening ook het enige goede antwoord dat je kan geven op zo een vraag. De verschillen qua werkzaam heden en mogelijkheden zijn volgens mij gewoon erg klein tussen de grote 4.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:35 schreef glowbol het volgende:
Ik wil graag bij deloitte omdat ik tijdens mijn studie aan een excursie hebt meegedaan van school waarbij er medewerkers van deloitte mee waren, daarmee kon ik het goed vinden en vond ik het erg prettig om mee samen te werken. Bovendien heb ik veel informatie verkregen over de mogelijkheden binnen deloitte d.m.v. het bezoeken van een bedrijvendag.
Het verschil tussen de big four vindt ik zelf heel lastig![]()
Ik dacht meer aan de verschillende sectoren die zij bieden, zoals het core audit of de wat kleinere klanten MKB bedrijven of de non-profit instellingen en dat het mij wel aantrekt doordat ik de mogelijjheden hebt tussen deze sectoren?
Denk niet dat ze het zo leuk vinden als dat hier op het forum verschijntquote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef ViCi81 het volgende:
Iemand die weet wat de startsalarissen bij E&Y, PwC, Deloitte en KPMG voor (WO) Accounting en Assurance instromers zijn? Zijn die by the way standaard voor iedereen of is er onderhandelingsruimte?
Alvast bedankt! groeten...
O en in principe geen onderhandelingsruimte, behalve als je echt aantoonbare ervaring hebt in de accountancy, zelf je opleiding betaalt of al een andere titel dan Msc./drs. achter/voor je naam hebt staan..quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef ViCi81 het volgende:
Iemand die weet wat de startsalarissen bij E&Y, PwC, Deloitte en KPMG voor (WO) Accounting en Assurance instromers zijn? Zijn die by the way standaard voor iedereen of is er onderhandelingsruimte?
voor alle 4 ongeveer hetzelfde.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef ViCi81 het volgende:
Welke locatie heb je gesolliciteerd en hoe is het je vergaan?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:26 schreef glowbol het volgende:
ja precies, of je een jaarrekening controleert van shell of kpn het blijft in principe het zelfde.
je kan eventueel over de cultuur gaan praten maar ik heb daar nooit gewerkt en etc. dus daar kan ik dan moeilijk over oordelen, dus daarom dat ik nog maar eens goed de site doorga en als antwoord neem dat ze de mogelijkheden hebben met de core audit non profit en mkb bedrijven en dat het mij wel aantrekt:D
ja en ja! Dat zijn hele leuke dagen, vette uitjes en als je winnaar bent van zo'n internationale course ben je bijna gegarandeerd van een baan. Als je kan moet je je zowieso voor zoiets opgeven. Wel moet je natuurlijk bedenken dat voor zo'n course de gaafste mensen van het betreffende kantoor meegaan dus dat niet iedereen zo is.quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:29 schreef ddamsterdam het volgende:
Alle big four kantoren hebben tegenwoordig ook business courses voor studenten met leuke bestemingen zoals Istanbul en Barca, is iemand hier ooit mee geweest, wat zijn de ervaringen? Nog een baan er uit weten te slepen?:P
Ik ben met een kantoor meegeweest naar zo'n activiteit. Inderdaad alleen de coole mensen. Was een internationale business course. Dus met mensen uit heel Europa in een luxe hotel zitten en 5 dagen casen, cursus aan een externe uni en partyen.quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:29 schreef ddamsterdam het volgende:
Alle big four kantoren hebben tegenwoordig ook business courses voor studenten met leuke bestemingen zoals Istanbul en Barca, is iemand hier ooit mee geweest, wat zijn de ervaringen? Nog een baan er uit weten te slepen?:P
Zelf nooit geweest, maar klinkt als de gemiddelde cursusquote:Op donderdag 4 februari 2010 15:03 schreef Elkafila het volgende:
Ik ben met een kantoor meegeweest naar zo'n activiteit. Inderdaad alleen de coole mensen. Was een internationale business course. Dus met mensen uit heel Europa in een luxe hotel zitten en 5 dagen casen, cursus aan een externe uni en partyen.
De "coole" mensen.quote:Op donderdag 4 februari 2010 15:03 schreef Elkafila het volgende:
[..]
Ik ben met een kantoor meegeweest naar zo'n activiteit. Inderdaad alleen de coole mensen. Was een internationale business course. Dus met mensen uit heel Europa in een luxe hotel zitten en 5 dagen casen, cursus aan een externe uni en partyen.
Zeer zeker aan te raden, heb er daarna een nogal chille stage uit weten te halen...
Selectie procedure is wel tough met meerdaagse testen en gesprekken.
was je toevallig naar cyprus?quote:Op donderdag 4 februari 2010 15:03 schreef Elkafila het volgende:
[..]
Zeer zeker aan te raden, heb er daarna een nogal chille stage uit weten te halen...
Selectie procedure is wel tough met meerdaagse testen en gesprekken.
Met je bachelor alleen kom je niet zo heel erg ver in accountancy-land. Als je naar Nyenrode gaat hoef je eigenlijk niks in het Engels te schrijven c.q. lezen, dus dit kan je nog overwegen. Verder komt Engels wel erg goed van pas, dus is het ook altijd een aanrader om 2 weken naar het buitenland te gaan om daar voltijd Engels te gaan leren. Als je geld genoeg hebt kan je ook nog naar de 'nonnen' in Vught gaan, hier heb ik dan wel weer goede ervaring mee(Regina Coeli).quote:Op dinsdag 9 februari 2010 15:18 schreef icebeer het volgende:
ik heb in januari m'n bachelor behaald (Accountancy & Control) en ben net begonnen aan de master Accountancy. Maar ik vind het maar niks, mn engels is vrij matig (lezen en luisteren gaat wel, maar spreken en schrijven is slecht) dus nu mag je leuk allemaal critque/summary/presentation over wetenschappelijke artikelen gaan doen, in het engels.
Wat zijn de voor en nadelen om m'n master af te ronden?
hoe ver kun je komen met een bachelor (of word je dan gewoon gelijkgesteld aan een HBO bachelor?)
het valt me op dat ik op bijv vrijdag wel een van de jongste ben, is het gangbaar dat mensen na hun 28e (o.i.d.) nog beginnen met een duale master?
hoe zit het dan met mensen die rechtstreeks van het HBO komen en willen gaan werken?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:00 schreef Hap_Slik het volgende:
Met je bachelor alleen kom je niet zo heel erg ver in accountancy-land.
Wordt wel verwacht dat je RA of AA wordt jaquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:33 schreef icebeer het volgende:
[..]
hoe zit het dan met mensen die rechtstreeks van het HBO komen en willen gaan werken?
wordt van deze verwacht (bij de big4 dan) dat ze toch nog hun master gaan halen?
Als je niet hogerop wilt hoef je het niet bij de big4 te proberen. Daar geldt toch nog steeds het "go up or go out"-principe. Zelfs als RA kan je niet op je gat blijven zitten en denken van ik hoef niet hogerop te gaan. Indien blijkt dat je niet geschikt bent om hogerop te gaan dan kan je verwachten dat je eruit wordt gegooid.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:33 schreef icebeer het volgende:
[..]
hoe zit het dan met mensen die rechtstreeks van het HBO komen en willen gaan werken?
wordt van deze verwacht (bij de big4 dan) dat ze toch nog hun master gaan halen?
In nederland is het zeker niet zo moeilijk om bij PwC of een ander accountancy kantoor binnen te komen, zeker niet zo moeilijk als bij een top consultancy of IB bedrijf. In andere landen is het soms wel een stuk moeilijker.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:20 schreef TubewayDigital het volgende:PWC heeft een starterstraject, ongeacht je studierichting kan je daar beginnen. Hoe hoog ligt die drempel om daar te kunnen beginnen? Net zo hoog als bij consultancy, Shell, of investment banking? Wat voor soort mensen werkt over het algemeen nou in accountancy? Vergelijkbaar als in de ICT? Of is het meer het soort mensen wat je ook bij rechten/juridische banen tegen komt?
Even een aanvulling hierop. Als je het (echte) traineeship bedoelt van de Big4, hier is het wel lastiger om binnen te komen. Wel eenvoudiger dan bij een investmentbank of een shell, maar toch nog wel redelijk pittig. Als je gewoon als accountant wilt beginnen is het niet erg lastig om binnen te komen, al gaat het nu niet zo eenvoudig meer als een aantal jaar terug. In andere landen is het wel een stuk moeilijker om bij Big4 te gaan werken..quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:18 schreef ddamsterdam het volgende:
[..]
In nederland is het zeker niet zo moeilijk om bij PwC of een ander accountancy kantoor binnen te komen, zeker niet zo moeilijk als bij een top consultancy of IB bedrijf. In andere landen is het soms wel een stuk moeilijker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |