abonnement Unibet Coolblue
pi_65190405
Vragen en ervaringen over hoe het is om te werken bij de grote 4. Vorig deel:

We vinken het eerste deel af: Werken bij de 4 grote (E&Y, KPMG, Deloitte of PWC)

Laatste 2 posts:
quote:
Op zondag 18 januari 2009 14:10 schreef patience1 het volgende:
Ja thompson84 ik ben accountant voor PwC, dat is een flink startsalaris dan.. maargoed, het verschil zit hem misschien in het feit dat een accountant die in dienst komt als associate ook nog naar studie gaat en ik neem aan dat jij nu gewoon klaar bent.. Verder hebben de accountants niet veel te maken met fiscalisten, die afdelingen zijn totaal gescheiden bij ons.

Als tip kan ik je niet veel meegeven, gezien ik niet weet hoe het eraan toegaat bij de fiscalisten..

Groeten
en:
quote:
Op zondag 18 januari 2009 22:26 schreef snabbi het volgende:
Zelf werk ik bij E&Y als IT Auditor. Ik dacht dat het startsalaris nu 2450 is voor WO en zover ik weet is dit ook gelijk aan de normale accountants (wij hebben alleen een betere leaseregeling). Als ik het vergelijk met de dingen die patience noemt zitten wij qua telefoonvergoeding lager en lunches heb ik iig nog nooit gedeclareerd. Ik denk ook dat wanneer je het allemaal plust en mint je bij alle kantoren wel ongeveer gelijk uitkomt. Ook qua werkzaamheden en de sfeer verschilt sowieso per groep en is zelfs binnen hetzelfde kantoor afhankelijk van met wie je samenwerkt. Al met al maakt het allemaal niet zoveel uit.
Go on...
pi_65194143
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:01 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Ik hoor dat het bij de big four voor volgend jaar al boven de 2400 zit
Startsalaris van 2250 wat Patience zei is voor HBO-instroom, voor WO ligt het dit jaar op >2500.

En om even in te gaan op Patience, is het niet overal zoals hij beschrijft. Ik werk namelijk ook bij PwC en kan wel zeggen dat het per kantoor erg verschillend is. Overal blijft natuurlijk een onderlinge strijd door de manier van beoordelen, maar zo extreem als patience het ervaart, heb ik dat niet.
En je kunt wel redelijk sturen in je klantenpakket, je moet dit alleen zelf doen. Op een gegeven moment weet je wat je zelf leuker vind en dan moet je zelf ervoor zorgen dat je op zulk soort klanten komt of juist niet op een bepaalde soort.
pi_65206896
Patience1 schetst voor mijn gevoel een negatief beeld (op bepaalde punten) van PWC, maar Daanno86 geeft aan dat het niet zo erg is. Ikzelf heb bij een groot consumentenelektronica-bedrijf gewerkt en daar kon het ook hard tegen hard gaan. Het moet allemaal natuurlijk niet te erg worden.

Nu ben ik op het punt beland om af te studeren en ben dus op zoek naar een afstudeerproject. Ik studeer HBO-MER en volgens de website van PWC is er een mogelijkheid op het gebied van Tax & Human Resource Services. Dit vind ik interessant, aangezien ik straks nog wil doorstuderen op Fiscale Economie. Dit kan volgens de UvA-HvA website.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met afstuderen bij PWC (A'dam of Alkmaar, of algemeen). Daarnaast zou ik graag willen weten of er mogelijkheden zijn om door te studeren i.c.m. werken bij de "Big4". Ik ben al 23, dus het wordt tijd dat ik ga werken. Tnx.
pi_65217847
Ik zit zelf dus in een sollicitatieprocedure bij pwc en deloitte (pwc had vandaag eindelijk gebeld en excuses aangeboden voor hun trage procedure...) en de functie waarvoor ik solliciteer is fiscalist, dat is 3 dagen werken en 2 dagen studeren, dus kan wel degelijk. Ik heb zelf een WO master, dus kan niet spreken voor hbo afgestudeerden.

Voor mensen die fiscalisten zijn bij een van de big4, wat zijn de verschillen tussen pwc en deloitte op fiscaal gebied? En niet geheel onbelangrijk, hoe groot is de salaris verschil over het algemeen? (en nee, ik doe het niet voor de salaris, maar ik kan gewoon geen keuze maken tussen die twee...)
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:57 schreef Trisslung het volgende:
Patience1 schetst voor mijn gevoel een negatief beeld (op bepaalde punten) van PWC, maar Daanno86 geeft aan dat het niet zo erg is. Ikzelf heb bij een groot consumentenelektronica-bedrijf gewerkt en daar kon het ook hard tegen hard gaan. Het moet allemaal natuurlijk niet te erg worden.

Nu ben ik op het punt beland om af te studeren en ben dus op zoek naar een afstudeerproject. Ik studeer HBO-MER en volgens de website van PWC is er een mogelijkheid op het gebied van Tax & Human Resource Services. Dit vind ik interessant, aangezien ik straks nog wil doorstuderen op Fiscale Economie. Dit kan volgens de UvA-HvA website.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met afstuderen bij PWC (A'dam of Alkmaar, of algemeen). Daarnaast zou ik graag willen weten of er mogelijkheden zijn om door te studeren i.c.m. werken bij de "Big4". Ik ben al 23, dus het wordt tijd dat ik ga werken. Tnx.
pi_65222607
tvp
  maandag 19 januari 2009 @ 21:21:06 #7
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65224126
quote:
Op maandag 19 januari 2009 18:49 schreef thompson84 het volgende:
Ik zit zelf dus in een sollicitatieprocedure bij pwc en deloitte (pwc had vandaag eindelijk gebeld en excuses aangeboden voor hun trage procedure...) en de functie waarvoor ik solliciteer is fiscalist, dat is 3 dagen werken en 2 dagen studeren, dus kan wel degelijk. Ik heb zelf een WO master, dus kan niet spreken voor hbo afgestudeerden.


In welke stad?
pi_65235350
pwc in amsterdam en deloitte in rotterdam. ik zou bij pwc in februari kunnen beginnen en bij deloitte in maart. moet deze week antwoord geven aan pwc. nogmaals, dit gaat niet om de fiscale afdeling, niet accountancy.
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:21 schreef Vincenski het volgende:

[..]

In welke stad?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:14:35 #9
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65248988
quote:
Op maandag 19 januari 2009 18:49 schreef thompson84 het volgende:


Voor mensen die fiscalisten zijn bij een van de big4, wat zijn de verschillen tussen pwc en deloitte op fiscaal gebied? En niet geheel onbelangrijk, hoe groot is de salaris verschil over het algemeen? (en nee, ik doe het niet voor de salaris, maar ik kan gewoon geen keuze maken tussen die twee...)
[..]


De startsalarissen van deloitte en pwc (en ook van EY en KPMG) zijn vrijwel identiek voor fiscalisten.
Het ene kantoor heeft hogere maandsalarissen, maar geen 13e maand, het andere kantoor een winstuitkering, maar het komt allemaal bijna op hetzelfde neer.

Ik zou daarom als je niet kunt kiezen, kiezen voor de stad.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 18:32:51 #10
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65254564
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:23 schreef thompson84 het volgende:
pwc in amsterdam en deloitte in rotterdam. ik zou bij pwc in februari kunnen beginnen en bij deloitte in maart. moet deze week antwoord geven aan pwc. nogmaals, dit gaat niet om de fiscale afdeling, niet accountancy.
[..]


Deloitte Rotterdam joh, dan beginnen we op hetzelfde moment, alleen andere afdeling
pi_65259192
Ik denk zeker voor de startende mensen dat het ook werkelijk niets uitmaakt bij welk kantoor je werkt voor de arbeidsvoorwaarden. Alleen als je een zijinstromer bent kan dit wel verschillen, maar dan heeft dit met name te maken met hoe je jezelf hebt verkocht.
pi_65425674
hey

ik begin deze zomer aan n nyenrode werk studie baan als accountant
ik heb alles kunnen lezen enzo..
maar de vraag die ontbreekt is zijn er verschillen in salaris tussen big 4 en de mkb bedrijven (midden en kleine)..
en zijn die verschillen groot?
is het zo dat je geen lease auto krijgt bij de kleinere bedrijven?
of zijn alle contracten die studenten van nyenrode krijgen gelijkwaardig.. maakt niet uit wat voor kantoor?
  maandag 26 januari 2009 @ 17:21:49 #13
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65426055
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:11 schreef agieville het volgende:
hey

ik begin deze zomer aan n nyenrode werk studie baan als accountant
ik heb alles kunnen lezen enzo..
maar de vraag die ontbreekt is zijn er verschillen in salaris tussen big 4 en de mkb bedrijven (midden en kleine)..
en zijn die verschillen groot?
is het zo dat je geen lease auto krijgt bij de kleinere bedrijven?
of zijn alle contracten die studenten van nyenrode krijgen gelijkwaardig.. maakt niet uit wat voor kantoor?
Mijn ervaring leert dat MKB kantoren toch wat minder bieden dan de G4. Echter de werkdruk bij MKB kantoren is normaal gezien ook een stuk lager, dus het is een kwestie van prioriteiten maken!
pi_65434259
een vriend van mij heeft 6 jaar geleden deze opleiding ook gedaan, naar zijn mening is werken voor de overheid op dit niveau het beste qua salaris (minder belasting betalen als ambtenaar). succes ermee!
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:11 schreef agieville het volgende:
hey

ik begin deze zomer aan n nyenrode werk studie baan als accountant
ik heb alles kunnen lezen enzo..
maar de vraag die ontbreekt is zijn er verschillen in salaris tussen big 4 en de mkb bedrijven (midden en kleine)..
en zijn die verschillen groot?
is het zo dat je geen lease auto krijgt bij de kleinere bedrijven?
of zijn alle contracten die studenten van nyenrode krijgen gelijkwaardig.. maakt niet uit wat voor kantoor?
pi_65435892
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:13 schreef thompson84 het volgende:
een vriend van mij heeft 6 jaar geleden deze opleiding ook gedaan, naar zijn mening is werken voor de overheid op dit niveau het beste qua salaris (minder belasting betalen als ambtenaar). succes ermee!
[..]


Dat is serieus onzin...
pi_65436840
wat jij wilt

maar hij is afgestudeerd en werkt daar nog steeds als ambtenaar.
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:47 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Dat is serieus onzin...
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:04:35 #17
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65444558
Klopt inderdaad niks van. Ambtenaren verdienen ook een stuk minder. Echter......ze hebben wel 45 vakantiedagen ipv de 25-28 die je als accountant bij de G4 krijgt! En over stress gesproken.....dat is natuurlijk onbekend
pi_65461144
Helaas, ik hoor zojuist dat PWC voor de huidige periode vol zit. Alle afstudeerplaatsen zijn bezet, jammer maar helaas. Ik ga op zoek naar iets anders, even wachten op de andere reacties.
pi_65464431
Ik wilde even zeggen dat ik heb getekend bij PwC! ben erg blij met mn beslissing en begin volgende week!
pi_65464447
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:13 schreef thompson84 het volgende:
een vriend van mij heeft 6 jaar geleden deze opleiding ook gedaan, naar zijn mening is werken voor de overheid op dit niveau het beste qua salaris (minder belasting betalen als ambtenaar). succes ermee!
WO Master, maar geloven dat je minder belasting betaalt als ambtenaar en denken dat het "de salaris" is... veel succes bij de big 4 gozer!
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_65467250
ik studeer geneeskunde en biochemie, ben niet thuis in salarissen van verschillende beroepsgroepen. ik nam gewoon aan wat die vriend zei, verder boeide het mij niet. ik antwoord gewoon op iemands vraag van deze thread.
verder snap ik niet wat kennis van ambtenaren salaris te maken heeft met een WO Master...
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 18:46 schreef nostra het volgende:

[..]

WO Master, maar geloven dat je minder belasting betaalt als ambtenaar en denken dat het "de salaris" is... veel succes bij de big 4 gozer!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 20:31:38 #22
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65468313
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 20:07 schreef thompson84 het volgende:
ik studeer geneeskunde en biochemie, ben niet thuis in salarissen van verschillende beroepsgroepen. ik nam gewoon aan wat die vriend zei, verder boeide het mij niet. ik antwoord gewoon op iemands vraag van deze thread.
verder snap ik niet wat kennis van ambtenaren salaris te maken heeft met een WO Master...
[..]


wat ga je als geneesko bij pwc voor functie vervullen?
pi_65471656
het biochemisch analyseren van een inkoopprocesje (sorry, ik vind mij wel grappig)

over salarisverschil G4 en mkb-kantoren: G4 betaald beter. De studieregelingen zijn vaak ook wat beter (geen terugbetaalplicht etc. bij einde dienstverband). Wat ook niet onbelangrijk is, is de leerervaring. Die is bij grote kantoren vaak beter (grotere klanten = grotere teams = meer leren)
pi_65476146
Sja die persoon betaalt minder belasting omdat ie een lager salaris heeft. Icm de vakantiedagen heeft hij naar verhouding voor de uren die wel gewerkt worden een goed salaris.

--
Overigens werd eerder in het topic gevraagd naar de studiemogelijkheden bij de grote vier. Ik denk dat de studiemogelijkheden de grote vier juist zo populair maakt om je carriere te starten en daarna bij een van je klanten te blijven hangen.
pi_65492227
Ik ben nog steeds benieuwd naar de werkzaamheden van een WO Fiscalist op een dergelijk groot kantoor. Heeft iemand hier ervaring mee? Via via weet ik wel dat je geen belastingaangiften aan het invullen bent de hele dag maar wat doe je nou 'concreet' wel. Het is jammer dat er zo weinig fiscalisten in dit topic actief zijn .
  woensdag 28 januari 2009 @ 19:25:03 #26
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65502835
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de werkzaamheden van een WO Fiscalist op een dergelijk groot kantoor. Heeft iemand hier ervaring mee? Via via weet ik wel dat je geen belastingaangiften aan het invullen bent de hele dag maar wat doe je nou 'concreet' wel. Het is jammer dat er zo weinig fiscalisten in dit topic actief zijn .
ik ben fiscalist en heb bijna ieder groot kantoor in NL van binnen gezien en meegemaakt.

Heb je al enig idee welke richting je in wilt?

Ook per partner/afdeling verschillen de werkzaamheden enorm......dus.....wat wil je weten?
pi_65833185
Iemand een idee wat voor leaseauto je krijgt als eerste jaars NIVRA-nyenrode student bij PricewaterhouseCoopers? Dus meteen startens na je vwo.

Ben wel nieuwsgierig namelijk! Contract heb ik namelijk een week geleden getekend.

Bij Ernst & Young was het heel duidelijk, een C1 of Aygo. Maar bij PwC kon ik er via heel het papierwerk niet achter komen.
pi_65833298
eerst een standaard huurauto = meestal een veel duurdere auto (VW polo ofzo, wat het verhuurbedrijf heeft staan). Maar standaard krijg je een poolauto = een ford fiesta of opel corsa of iets in die richting.

Het rijdt in ieder geval
pi_65853863
Wat is eigenlijk het verschil tussen een poolauto en een leaseauto? Of is dat 'tzelfde.
Kon 't op google niet zo gemakkelijk vinden..
  zondag 8 februari 2009 @ 19:06:24 #30
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65857630
quote:
Op zondag 8 februari 2009 17:01 schreef Mr.Mojito het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een poolauto en een leaseauto? Of is dat 'tzelfde.
Kon 't op google niet zo gemakkelijk vinden..
Mijn mening op mijn geringe kennis:

Meestal is een leaseauto een nieuwe auto die jij krijgt en gebruik van maakt. Krijg je na verloop van tijd een andere leasebak omdat je functie beter wordt of je een andere baan hebt, dan gaat je vorige auto vaak naar een pool waar anderen dus gebruik van kunnen maken. In een poolauto rij je zelden in een nieuwe, tenzij je baas een pool met nieuwe auto's opzet waar je gebruik van kan maken maar dat is het imo niet vaak.
pi_65857837
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:06 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Mijn mening op mijn geringe kennis:

Meestal is een leaseauto een nieuwe auto die jij krijgt en gebruik van maakt. Krijg je na verloop van tijd een andere leasebak omdat je functie beter wordt of je een andere baan hebt, dan gaat je vorige auto vaak naar een pool waar anderen dus gebruik van kunnen maken. In een poolauto rij je zelden in een nieuwe, tenzij je baas een pool met nieuwe auto's opzet waar je gebruik van kan maken maar dat is het imo niet vaak.
Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..
  zondag 8 februari 2009 @ 19:24:37 #32
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65858197
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:14 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..
dit weet ik niet zeker, maar meestal is een leaseauto na 4 jr afgeschreven dus ik neem aan dat je leaseauto nooit ouder van 4 jr is, waardoor misschien dan toch de bijtelling zo hoog blijft.......

Ik heb geen leaseauto, dus ik weet het niet zeker....
pi_65859919
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:24 schreef --H-I-M-- het volgende:
dit weet ik niet zeker
Je bent fiscalist geweest bij elk kantoor van de Big Four, maar weet niet waarop de bijtelling van een auto is gebaseerd? Dat worden leuke adviezen...
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 8 februari 2009 @ 20:29:49 #34
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65860410
quote:
Op zondag 8 februari 2009 20:16 schreef nostra het volgende:

[..]

Je bent fiscalist geweest bij elk kantoor van de Big Four, maar weet niet waarop de bijtelling van een auto is gebaseerd? Dat worden leuke adviezen...
Euhm.......begrijpend lezen.....be jij altijd zo aanvallend van aard...? wordt leuk op de assesment

Ik heb alle kantoren van binnen gezien zei ik, dwz stages, inhousdagen etc

daarbij interesseren auto's me helemaal niets en dus heb ik me er nooit in verdiept. Trouwens als je denkt dat je als fiscalist voor IB-dingen als leasebijtellingen enzo wordt ingeschakeld dan heb je het toch helemaal verkeerd...das hetzelfde om een famililierechtadvocaat te beschuldigen dat hij niks van strafrecht weet
pi_65860890
quote:
Op zondag 8 februari 2009 20:29 schreef --H-I-M-- het volgende:
Euhm.......begrijpend lezen.....be jij altijd zo aanvallend van aard...?
Ik ben redelijk direct, niet aanvallend.
quote:
wordt leuk op de assesment
Gelukkig werk ik er al 10 jaar, dus dat zal niet nodig zijn denk ik.
quote:
Trouwens als je denkt dat je als fiscalist voor IB-dingen als leasebijtellingen enzo wordt ingeschakeld dan heb je het toch helemaal verkeerd...das hetzelfde om een famililierechtadvocaat te beschuldigen dat hij niks van strafrecht weet
Het gaat niet om inschakelen, het is basale kennis. Alsof je een familierechtadvocaat vraagt om de Trias Politica en hij dichtslaat.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_65862202
Maar niemand weet tot zover het antwoord? (A)
pi_65863039
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:48 schreef ukkies het volgende:
het biochemisch analyseren van een inkoopprocesje (sorry, ik vind mij wel grappig)

over salarisverschil G4 en mkb-kantoren: G4 betaald beter. De studieregelingen zijn vaak ook wat beter (geen terugbetaalplicht etc. bij einde dienstverband). Wat ook niet onbelangrijk is, is de leerervaring. Die is bij grote kantoren vaak beter (grotere klanten = grotere teams = meer leren)
Wat een bullshit. Hoewel mijn voorkeur uitgaat van G4, vind ik bovenstaand toch nergens op slaan. Heb laatst nog een vergelijking gemaakt. Twee salarissen van starters naast elkaar gelegd. Uitkomst van 50 euro bruto verschil tussen een G4 en een middelgroot kantoor. Qua secundaire voorwaarden, kwam de G4 net iets beter uit de bus. Maar het zijn zeker geen verschillen om mee te pronken. Betere leerervaring is ook onzin. Het is andere leerervaring. Ga maar als rookie Shell controleren, en vertel mij eens wat je na de controle hebt geleerd. Je ziet vrij weinig van het bedrijf. MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
  zondag 8 februari 2009 @ 21:47:45 #38
331 Merel
Be here now.
pi_65863043
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:14 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..
De bijtelling wordt gebaseerd op de cataloguswaarde, dus daarvoor maakt 't niet uit hoe oud de auto is. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar, gaat de fiscus uit van de waarde in het economische verkeer.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_65864293
Bijtelling betaal je omdat je een voordeel hebt vanuit je werk. Je krijgt namelijk een auto tot je beschikking die je ook prive mag rijden, de fiscus ziet dit als loon en daarom moet je er belasting over betalen. Indien je aan kunt tonen dat je minder dan 500 km prive per jaar rijdt dan kan je een vrijstelling voor de bijtelling aanvragen en dan hoef je geen bijtelling te betalen.

(bij pwc zijn de poolauto's meestal wel nieuw. Er wordt dan gewoon een hele bulk opel corsa-tjes geleased, indien deze op een gegeven moment de 150.000 km op de teller hebben of ouder zijn dan 4 jaar, worden ze uit het wagenpark weg genomen.)
Het feit dat het bijtellingspercentage niet daalt is denk ik omdat de waarde van een nieuw aan te kopen auto ook niet sterk daalt. De waarde van de auto waarin je rijdt is niet jouw risico, maar dat van de leasemaatschappij.
pi_65864524
quote:
Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]
MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
Wil alleen even reageren dat je bij de Big Four ook genoeg mkb klanten hebt, waardoor je al die voordelen die je noemt ook hebt. Neemt niet weg dat de argumentatie voor de bigfour die eerder gemaakt werd inderdaad nergens op slaat, maargoed...
  zondag 8 februari 2009 @ 23:08:22 #41
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65866151
quote:
Op zondag 8 februari 2009 20:43 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik ben redelijk direct, niet aanvallend.
[..]

Gelukkig werk ik er al 10 jaar, dus dat zal niet nodig zijn denk ik.
[..]

Het gaat niet om inschakelen, het is basale kennis. Alsof je een familierechtadvocaat vraagt om de Trias Politica en hij dichtslaat.
Maar intussen schijn jij met je 10 jaar ervaring het antwoord ook niet te weten, anders had je het in al je directheid wel gezegd Zoals je zegt, het is basale kennis....

ik ben gewoon direct, niet aanvallend

[ Bericht 0% gewijzigd door --H-I-M-- op 08-02-2009 23:13:46 (typo) ]
pi_65892809
quote:
Op zondag 8 februari 2009 23:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
Maar intussen schijn jij met je 10 jaar ervaring het antwoord ook niet te weten, anders had je het in al je directheid wel gezegd Zoals je zegt, het is basale kennis....
Voor een fiscalist zeker, ik werk in de accountancy. Dat iemand contracten tekent zonder te weten wat voor auto hij krijgt - en als hij die krijgt - wat dat dan betekent voor zijn nettosalaris, boeit me inderdaad niet zoveel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_65894498
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:48 schreef ukkies het volgende:
over salarisverschil G4 en mkb-kantoren: G4 betaald beter. De studieregelingen zijn vaak ook wat beter (geen terugbetaalplicht etc. bij einde dienstverband). Wat ook niet onbelangrijk is, is de leerervaring. Die is bij grote kantoren vaak beter (grotere klanten = grotere teams = meer leren)
Het salaris ligt ook een beetje aan de persoon, bij een kleiner kantoor kan je je sneller ontwikkelen/onderscheiden als je wilt. Aan de ene kant leer je veel van grote bedrijven, aan de andere kant zie je bij de mkb-kantoren alles van de klant.
pi_65896149
quote:
Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef Merel het volgende:

[..]

De bijtelling wordt gebaseerd op de cataloguswaarde, dus daarvoor maakt 't niet uit hoe oud de auto is. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar, gaat de fiscus uit van de waarde in het economische verkeer.
Dat is dan de cataloguswaarde van toen de auto nog verkocht werd zegmaar? Of gaat de cataloguswaarde omlaag, wanneer er een nieuwe versie is van hetzelfde type?
pi_65897044
Lekker belangrijk.
pi_65897786
Wel voor mij inderdaad. Moet toch nog geld overhouden voor brood oid.
Zullen we afspreken dat jij niet meer reageert op wat ik zeg, want dat schijnt toch nooit goed te zijn.
Dan is dit mijn laatste reactie op jou. Goed?
pi_65898619
edit: doe normaal

[ Bericht 95% gewijzigd door Five_Horizons op 10-02-2009 08:10:30 ]
pi_65900127
Bijtelling is zoals werd aangegeven om het loon in natura, gebruik van de auto, toch te kunnen belasten. De cataloguswaarde van de auto is de waarde van die auto en niet een nieuwer type ervan.

Het verschil tussen de poolauto en de leaseauto is er eigenlijk niet. De poolauto is ook een leaseauto. Met poolauto wordt alleen meestal bedoeld dat dit een auto is waar al wat kilometers op staan en die door het kantoor roulerend wordt ingezet. Nadat je een tijdje in dienst bent kan je ook je eigen auto kiezen en hoef je dus niet meer de optie van je kantoor te rijden. Het ligt aan je functie en het kantoor of je een vrije keuze krijgt, of dat je merk en type gebonden bent.

Bij het kiezen van een auto krijg je een leasenormbedrag toegewezen waarvoor je een auto kunt kiezen. Het bedrag dat je overhoudt van het leasenormbedrag krijg je geheel of gedeeltelijk als brutoloon erbij. Indien je tekort komt wordt het van je loon ingehouden.

Indien je poolauto boven het leasenormbedrag zit, wordt dit niet van je loon ingehouden. Hiervoor wordt geredeneerd dat dit niet eerlijk is aangezien je zelf geen keuze hebt gehad. Wel moet je dan nog steeds rekening houden met een hogere bijtelling.

En de hoogte van de bijtelling is echt niet wereldschokkend. Voor het geld lukt het je sowieso niet zelf een auto voor de deur te zetten. Als je iets van een seat ibiza rijdt zal je niet hoger uitkomen dan een cataloguswaarde van 16.000. Bijtelling komt dan ongeveer op 140 euro per maand (als je uitgaat van 42% belasting).
  dinsdag 10 februari 2009 @ 09:04:49 #49
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65903845
Is die Ibiza inclusief extra's? (Normale extra's zoals radio en airco enzo). Vraag ik me even af aangezien dat mijn leaseauto gaat worden waarsch
pi_65904614
quote:
Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Hoewel mijn voorkeur uitgaat van G4, vind ik bovenstaand toch nergens op slaan. Heb laatst nog een vergelijking gemaakt. Twee salarissen van starters naast elkaar gelegd. Uitkomst van 50 euro bruto verschil tussen een G4 en een middelgroot kantoor. Qua secundaire voorwaarden, kwam de G4 net iets beter uit de bus. Maar het zijn zeker geen verschillen om mee te pronken. Betere leerervaring is ook onzin. Het is andere leerervaring. Ga maar als rookie Shell controleren, en vertel mij eens wat je na de controle hebt geleerd. Je ziet vrij weinig van het bedrijf. MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
nou nou nou, bullshit....
ik heb nooit een vergelijkend warenonderzoek opgesteld, maar uit de ervaringen vanuit de studie en ook collega's die vanuit een kleiner kantoor zijn gekomen is de slotsom toch echt dat G4 beter betaald. En misschien niet gelijk in het basissalaris, maar echt wel dat de studieregeling beter is (want bij veel kleine kantoren geldt een terugbetalingsregeling!) en vergeet niet de extra's als variabele bonus, winstdelingsregeling etc. En voor mijzelf, een premievrij pensioen is ook geld natuurlijk.

Dan de leerervaring. Jij doet nu alsof de G4 alleen maar bezig is met Shell en Philips, maar dat zijn maar 2 klanten natuurlijk. Ik werk 'in de provincie' en dat betekent dat ik het grotere MKB doe. Ook hier moet ik weer steunen op hetgeen mijn collega's-van-kleinere-kantoren-gekomen mij vertellen, dat door de teamopbouw en ook verschil in kwaliteit de leerervaring bij G4 beter is.
Dus de link leggen naar Shell vind ik nogal makkelijk.

Assistenten van de G4 mogen niet zelfstandig een controle uitvoeren, altijd onder leiding van. Maar dat wil niet zeggen dat het grootste deel van de controle dan niet door de assistent wordt uitgevoerd.... En ik durf dan ook wel te beweren dat de kwaliteit van de door de assistent uitgevoerde controle bij het MKB kantoor wellicht niet helemaal toereikend is?

Jouw eindconclusie is dan wel grappig, gelet op het voorgaande, dat je toch meer kan leren....hoewel ik me niet echt bevind in de klantenking waar overnames nu spelen. Beleggingen zijn alleen interessant als je een beleggingsmij of pensioenfonds controleert.
pi_65923429
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:44 schreef ukkies het volgende:

[..]

nou nou nou, bullshit....
ik heb nooit een vergelijkend warenonderzoek opgesteld, maar uit de ervaringen vanuit de studie en ook collega's die vanuit een kleiner kantoor zijn gekomen is de slotsom toch echt dat G4 beter betaald. En misschien niet gelijk in het basissalaris, maar echt wel dat de studieregeling beter is (want bij veel kleine kantoren geldt een terugbetalingsregeling!) en vergeet niet de extra's als variabele bonus, winstdelingsregeling etc. En voor mijzelf, een premievrij pensioen is ook geld natuurlijk.

Dan de leerervaring. Jij doet nu alsof de G4 alleen maar bezig is met Shell en Philips, maar dat zijn maar 2 klanten natuurlijk. Ik werk 'in de provincie' en dat betekent dat ik het grotere MKB doe. Ook hier moet ik weer steunen op hetgeen mijn collega's-van-kleinere-kantoren-gekomen mij vertellen, dat door de teamopbouw en ook verschil in kwaliteit de leerervaring bij G4 beter is.
Dus de link leggen naar Shell vind ik nogal makkelijk.

Assistenten van de G4 mogen niet zelfstandig een controle uitvoeren, altijd onder leiding van. Maar dat wil niet zeggen dat het grootste deel van de controle dan niet door de assistent wordt uitgevoerd.... En ik durf dan ook wel te beweren dat de kwaliteit van de door de assistent uitgevoerde controle bij het MKB kantoor wellicht niet helemaal toereikend is?

Jouw eindconclusie is dan wel grappig, gelet op het voorgaande, dat je toch meer kan leren....hoewel ik me niet echt bevind in de klantenking waar overnames nu spelen. Beleggingen zijn alleen interessant als je een beleggingsmij of pensioenfonds controleert.
Wil er eigenlijks niet op in gaan. Op het moment dat je een overstap maak, gaan ze ook meer betalen. Iemand die de overstap maakt van G4 naar MKB krijgt ook een hogere salaris. D8 je nou echt dat ze minder gaan vragen, wanneer je een overstap overweeg? Variabele bonus, winstdeling, 13de maand, en premievrij pensioen worden ook bij de MKB gegeven. Het is echt niet zo dat de G4, de enige is die dat geeft. Misschien moet jij je eens beter informeren voordat je keiharde conclusies trekt. Mijn eindconclusie heeft helemaal niks te maken met de punten die jij noemt. Ik zal voor een G4 kiezen, omdat de MKB-ers een stel prutsers zijn. Bij de G4 gaat het er gewoon professioneler aan toe.
pi_65924124
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:44 schreef ukkies het volgende:

[..]

nou nou nou, bullshit....
Bullshit is het allesbehalve, jouw ervaring zijn anders. Wat jij allemaal noemt heb je ook wel degelijk bij mkb kantoren. Collega's die van kleinere kantoren vind ik niet echt een maatstaaf. Wat versta jij tevens onder het grotere mkb?
pi_65928894
euhm, oke, mijn ervaringen, jouw ervaringen, andermans ervaringen.....ieder zijn eigen beeld toch? En laten we wel zijn, als iedereen alleen mag reageren als ze alles uit eigen waarneming hebben kon het wel eens vrij stil worden op dit forum. Dus ja, ik baseer mijn mening over de kleinere kantoren op basis van dat wat mijn collega's mij vertellen (als zij van andere kantoren afkomstig zijn uiteraard) en op mijn eigen waarneming in een beetje vergelijkend warenonderzoek tijdens mijn studie.

Blijkbaar zijn er mensen die wel informatie uit eerste hand hebben, ook prima.

Het grotere MKB bedoel ik mee de klanten die regionaal of landelijk opereren. Wel groot qua omvang (groottecriteria) maar niet te. Laten we zeggen 25 mio omzet? Hoewel ik ook wel een paar opdrachten heb rond de 10-15 mio. Daarentegen ook een met meer dan 100 mio, maar dat is voor mij eerder uitzondering dan regel.

@darkerthanblack: waar heb jij nu eigenlijk last van?
pi_65932596
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:04 schreef Vincenski het volgende:
Is die Ibiza inclusief extra's? (Normale extra's zoals radio en airco enzo). Vraag ik me even af aangezien dat mijn leaseauto gaat worden waarsch
Dan kijk je even op seat.nl wat je klasse ongeveer is. Ik vermoed dat je hier op het forum al meer letters heb moeten lezen dan in je handboek personeel hierover staat.
pi_66488356
Weet iemand waar de opleidingsmogelijkheden beter zijn PWC of Deloitte? (voor fiscalisten overigens)
En ik ben benieuwd bij welk kantoor het gemakkelijker is om van vakgebied te veranderen als je al een tijd in dienst zou zijn geweest (dus bijv van IB naar VPB of een dergelijke move).

Bovendien vraag ik me af of het aannamebeleid is gewijzigd nav de kredietcrisis? Worden er nog steeds fiscalisten aangenomen?

En hoe zijn de salarissen als je ongeveer 5 jaar in dienst bent?

[ Bericht 0% gewijzigd door fkm op 26-02-2009 17:55:07 (typfout) ]
pi_66539440
even een 'objectieve' opmerking: Deloitte = KUT , PWC = TOP

pi_66545682
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 23:10 schreef Daanno86 het volgende:
even een 'objectieve' opmerking: Deloitte = KUT , PWC = TOP


En is er ook een reden voor waarom dat je dat vindt? Ik moet ze namelijk tegen elkaar kunnen afwegen... en met alleen zo'n objectieve (???) opmerking kan ik niet zo veel.
pi_66546014
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de werkzaamheden van een WO Fiscalist op een dergelijk groot kantoor. Heeft iemand hier ervaring mee? Via via weet ik wel dat je geen belastingaangiften aan het invullen bent de hele dag maar wat doe je nou 'concreet' wel. Het is jammer dat er zo weinig fiscalisten in dit topic actief zijn .
Mee eens! Ik zou ook graag wat ervaringen van fiscalisten lezen, maar die blijven behoorlijk achterwege
pi_66546164
De opmerking: "Werken bij zo'n groot kantoor, als de big4". Hoor ik echt heel vaak. Maar mensen vergeten of weten niet dat binnen de big4 je ook gewoon heel veel verschil hebt tussen de kantoren. Zo staat in Amsterdam een heel groot kantoor, waarin de internationale unit staat, maar ook de middle market unit. Welke los van elkaar opereren. Als je dus bij middle market werkzaam bent, dan werk je voor echte kleine, mkb en grote mkb klanten. Terwijl in de internationale unit alleen de hele grote voorkomen. (en toch zit je in hetzelfde kantoor). Hetzelfde is het met almere, daar heeft pwc ook een kantoor en dit kantoor richt zich uitsluitend op mkb, wonincorporaties en gemeentes.

Je moet niet de vergelijking maken tussen big 4 en niet big 4, maar de regio waar je werkt en het kantoor van een accountantskantoor dat daar gevestigd is.

Iedereen gaat er op een of andere manier altijd vanuit dat de grote big4 ook alleen maar grote klanten hebben....
pi_66546768
@ Daan86: Zelf heb ik geen ervaring met de big4 noch met kleine kantoren, dus ik ga er van uit dat je gelijk hebt. Wel denk ik (maar ik hoor het graag als het anders is) dat het P&O deel bij de grote kantoren beter is geregeld, c.q. dat er regelingen zijn, en dat je niet alles zelf hoeft uit te vinden. Bovendien denk ik dat de opleidingsmogelijkheden beter zijn, en als je eens een keer naar een ander marktsegment wilt, dat dat dan kan, omdat de onderneming groot genoeg hiervoor is.
Bovendien, kun je nog even vertellen wat er zo vervelend is aan Deloitte en wat bij PWC goed is??? Ik zit namelijk tussen beide kantoren te dubben (functie van fiscalist), en ik hoor graag info uit eerste hand!
pi_66562880
mja mijn ervaring. Er zijn allerlei regelingen maar die mag je zelf vinden (of je collega's natuurlijk).
Opleidingsmogelijkheden zijn wel goed geregeld, dat is ook waarom de grotere kantoren wel popi zijn vermoed ik. Zelf heb ik niet zo'n last van marktsegmenten. Ik heb grote klanten als in de verzekeringskantoren en banken op tv en kleinere klanten waar je nog nooit van gehoord hebt.

Het is niet zo zwart wit met wat goed is en wat niet. Uiteindelijk gaat het toch om je directe collega's en dat gaat dus met name om de mensen onder en rondom de partner waar je voor werkt, maar dit geldt natuurlijk voor elk bedrijf.
pi_66563668
Ok, en hoe zit dat met werkverdeling door de partners. Werk je voor één partner of voor meerdere? En heb je nog invloed op het werk wat je moet gaan doen, c.q. kun je daar invloed op gaan uitoefenen, of is het echt dat je de brokken die je toegeworpen krijgt maar moet verorberen?

En, snabbi, weet je ook iets van wat de salarissen ongeveer zijn als je 5 jaar in dienst bent?
pi_66570081
Wellicht is het eerst handig om aan te geven dat ik geen fiscalist ben, maar een IT auditor. De partners hebben de klanten verdeeld. Je werkt voor één partner en zijn klantenportofolio. Uiteraard probeer je daar ook zo veel mogelijk aan bij te dragen / uit te breiden. Wat ook gebeurt is dat je wordt "uitgeleend" aan andere partners als daar even wat werk ligt. Ook is het niet echt moeilijk om door te gaan onder een andere partner.

Je hebt zeker inbreng in welke werkzaamheden je doet. Hoe voller je planning staat hoe meer begrip. Bij leegloop zal je meer overtuigingskracht moeten gebruiken om werk te kunnen weigeren. In feite slik je dan gewoon tot op zekere hoogte. Het gaat om je productiviteit want dat haalt het geld binnen. (Ohja en ook nog ontwikkeling).

Zelf ben ik nog geen 5 jaar in dienst, dus daar kan ik weinig over zeggen. Zover ik tot nu toe heb gezien: wil je echt verdienen dan moet je niet lang bij een kantoor blijven en doorstromen het bedrijfsleven in of absurd veel werken. In mijn ogen moet het geld niet je grootste zorg zijn. Kijk eerst of je het werk leuk vindt, want als dat je tegen valt gaat geen salaris het goed maken voor je.

Daarnaast. Het gaat je veel meer dan 40 uur in de week kosten.
pi_66573777
@ snabbi: dankjewel voor de uitleg!
Wel nog een vraag: waarom gaat het meer dan 40 uur kosten? Als je 40 declarabele uren hebt is het toch prima, of zie ik dat verkeerd??
En heb je nog advies over welk kantoor het leukste is? Of is dat toch een beetje gelijk voor allemaal?
  zondag 1 maart 2009 @ 11:32:48 #65
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_66575494
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 17:52 schreef fkm het volgende:
Weet iemand waar de opleidingsmogelijkheden beter zijn PWC of Deloitte? (voor fiscalisten overigens)
En ik ben benieuwd bij welk kantoor het gemakkelijker is om van vakgebied te veranderen als je al een tijd in dienst zou zijn geweest (dus bijv van IB naar VPB of een dergelijke move).

Bovendien vraag ik me af of het aannamebeleid is gewijzigd nav de kredietcrisis? Worden er nog steeds fiscalisten aangenomen?

En hoe zijn de salarissen als je ongeveer 5 jaar in dienst bent?
Opleidingsmogelijkheden binnen pwc en deloitte zijn voor fiscalisten nagenoeg identiek. Ik ben zelf van mening dat pwc iets meer richt op vaktechniek en deloitte meer op andere skills, maar dat zijn minieme verschillen die per kantoor of misschien zelfs per partner verschillen. Van vakgebied veranderen is eigenlijk ook identiek, en dit gebeurt relatief weinig. Als je wilt veranderen van vakgebied gebeurt dit vaak binnen de eerste 1,5-2 jaar en je moet er dan ook rekening mee houden dat je voor een andere partner begint te werken en dus de sfeer op de werkvloer heel anders kan zijn. Werken voor een VPB-partner bij deloitte of pwc is vaak een kleiner onderling verschil dan werken voor een vpb-partner en daarna voor een btw-partner binnen het zelfde kantoor. IB wordt trouwens door de big 4 bijna niet gedaan, tenzij het met vpb verbonden is. Je moet eerder denken aan vpb, btw en human capital als de grote drie disciplines binnen tax.

Wat betreft het aannamebeleid is er wel degelijk wat veranderd binnen de big 4. Voor echt talent is altijd plek, maar ik hoor al wel van kennissen bij andere kantoren in de big 4 dat het erg rustig wordt en ondersteunend personeel al wordt ontslagen. Ook fee-earners met een tijdelijk contract vrezen soms al voor afzegging van verlenging, maar dit is op dit moment nog niet aan de orde. De tijd dat iedere niet complete idioot wordt aangenomen lijkt echter voor de komende paar jaar voorbij.

Salarissen na 5 jaar zijn nogal verschillend per discipline en of je zij-instromer bent of ooit geswitched bent. Droge pasta eten zit er echter niet in
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 09:42 schreef Daanno86 het volgende:

Je moet niet de vergelijking maken tussen big 4 en niet big 4, maar de regio waar je werkt en het kantoor van een accountantskantoor dat daar gevestigd is.
helemaal mee eens, de sfeer bij PWC amsterdam en deloitte amsterdam is vaan kleiner van verschil als pwcamsterdam en pwc eindhoven
quote:
Iedereen gaat er op een of andere manier altijd vanuit dat de grote big4 ook alleen maar grote klanten hebben....
Nouja, 90% van de klanten zijn ook groot, want de tarieven zijn niet voor de poes. Ik heb nog nooit een bakker op de hoek o.i.d. in een klantenbestand voorbij zien komen. Meestal begint het toch bij bedrijven met 100+ werknemers
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:54 schreef fkm het volgende:
Ok, en hoe zit dat met werkverdeling door de partners. Werk je voor één partner of voor meerdere? En heb je nog invloed op het werk wat je moet gaan doen, c.q. kun je daar invloed op gaan uitoefenen, of is het echt dat je de brokken die je toegeworpen krijgt maar moet verorberen?

Meestal werk je bij de big 4 voor 1 partner, soms voor 2 of 3, dit is vaker het geval bij internationale klanten. Natuurlijk moet je de brokken die je toegeworpen krijgt verorberen maar na verloop van tijd kun je wel jezelf sturen en specialiseren. Als je bij een partner aangeeft dat je interesse bij een bepaalde zaak ligt krijg je daar vanzelf meer werk voor, maar in je eerste jaar is dit meestal nog niet zo duidelijk omdat je natuurlijk wel eerst alles moet zien voorbijkomen.
quote:
Op zondag 1 maart 2009 09:30 schreef fkm het volgende:
@ snabbi: dankjewel voor de uitleg!
Wel nog een vraag: waarom gaat het meer dan 40 uur kosten? Als je 40 declarabele uren hebt is het toch prima, of zie ik dat verkeerd??
En heb je nog advies over welk kantoor het leukste is? Of is dat toch een beetje gelijk voor allemaal?
40 declarabele uren per week is voor een junior praktisch onmogelijk. Dat betekent dat je 8 uur per dag declarabel moet zijn. Je werkzaamheden bestaan echter ook uit bijv. een wetenschappelijk stuk schrijven, wat recruitmentdingetjes doen voor studenten, je NOB-opleiding, Vaktechnieksessies, trainingen etc etc en dit is allemaal geen declarabel werk, maar moet ook gebeuren. als je naast deze dingen ook nog 8u per dag kan schrijven op de klant dan zit je minimaal 11-12 uur per dag op je werk. Zeker als je bedenkt dat je vaak voor een training een dag weg bent, dat betekent dat je dan de andere dagen in de week 2 uur per dag declarabel meer moet schrijven en dat is niet reeel en wordt ook niet van een junior verwacht.

Wat betreft het leukste kantoor, dit is echt persoonlijk. Ik zeg altijd: als je een klik hebt met de partner is dat een goed teken want dat is je baas voor de komende jaren. Heb je geen klik, dan moet je het absoluut niet doen!
pi_66585751
Ik sluit me aan bij dit verhaal. Het is onmogelijk 100% declarabel te zitten. Ik heb het geluk in een groot project te zitten zodat ik vanaf juni geen enkel uur op de bank heb gezeten. Ik schrijf ongeveer 46 uur per week en kom op een declarabel percentage van 72%. Dit zijn echt geen schokkende getallen, vrij normaal. De enige manier om hoger te scoren is bepaalde dingen niet te schrijven, maar daar zit je alleen jezelf mee in de weg.
pi_66585978
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:49 schreef snabbi het volgende:
...De enige manier om hoger te scoren is bepaalde dingen niet te schrijven, maar daar zit je alleen jezelf mee in de weg.
Als je alles schrijft, ga je op een gegeven moment over het budget heen, misschien nu niet maar reken maar dat dat in de toekomst echt wel zal gebeuren. Doe je dat te vaak, krijg je daar weer gezeik over. Veel gezien, vaak meegemaakt, genoeg over gediscusseerd, ieder zijn eigen mening. Uiteindelijk is het nooit goed.
  zondag 1 maart 2009 @ 17:08:57 #68
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_66586323
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:58 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Als je alles schrijft, ga je op een gegeven moment over het budget heen, misschien nu niet maar reken maar dat dat in de toekomst echt wel zal gebeuren. Doe je dat te vaak, krijg je daar weer gezeik over. Veel gezien, vaak meegemaakt, genoeg over gediscusseerd, ieder zijn eigen mening. Uiteindelijk is het nooit goed.
een wijze uitspraak: Wie schrijft, blijft. Ik ben van mening dat alles wat je doet geschreven dient te worden. Vaak zijn de managers die het er niet mee eens zijn, het er niet mee eens omdat ze zelf een project te strak hebben ingepland of een te lage fee hebben gegeven. Als jij dan je werk doet dan moet dat ook blijken. Gewoon schrijven en later zie je wel of het wordt uitgebilled.

Als je uren gaat eten (das dus minder schrijven dan je werkelijk werkt) weet ineens iedereen je te vinden omdat je zo goedkoop bent, en je werkt jezelf er alleen maar mee in de put omdat je omkomt in werk wat iedereen naar je toe schuift omdat ze denken dat je tijd genoeg hebt. Ik heb zelfs stagegelopen bij een van de big 4 waar een manager een stevige berisping heeft gehad omdat hij een junior pushte bepaalde uren niet op te schrijven.

Van de andere kant: als je ook echt niets doet moet je natuurlijk geen uren gaan schrijven, je moet wel eerlijk blijven.
pi_66586325
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:58 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Als je alles schrijft, ga je op een gegeven moment over het budget heen, misschien nu niet maar reken maar dat dat in de toekomst echt wel zal gebeuren. Doe je dat te vaak, krijg je daar weer gezeik over. Veel gezien, vaak meegemaakt, genoeg over gediscusseerd, ieder zijn eigen mening. Uiteindelijk is het nooit goed.
Ja budgetten zijn altijd een discussiepunt. Ik had ook al gezet dat ik 46 uur per week schrijf, want in werkelijkheid zit dat ook wel wat hoger. Daar tegenover staat natuurlijk ook dat niet elk uur even productief is. Je krijgt daar natuurlijk een balans in.

Ik denk zeker dat het belangrijk is voor de beginnende mensen eerst alle uren te schrijven. Kan het niet declarabel dan moet het niet-declarabel op een inwerk nummer. De managers/planners/partners geven net zo lang meer werk tot je verzuipt. De baas moet immers ook leren wat je wel en niet kan. In mijn ogen zit er een gevaar voor beginnende mensen die denken dat ze nog niet zo productief zijn als anderen en daarom in hun eigen tijd de problemen oplossen (been there done that).

Mijn motto is alles schrijven. Dan komt het gezeik van de budgetten. Geef aan wat werkelijk nodig is geweest en schik in door uren te laten verdwijnen (als je niet productief bent geweest) of om te boeken (zodat het niet gefactureerd wordt). Het inzicht van wat werkelijk nodig is, is ook nodig voor de volgende opdracht. Verder is het geen liefdadigheidsinstelling. Het werk is leuk, maar in me vrije tijd weet ik ook leukere dingen te doen.
pi_66588977
Allemaal superbedankt voor jullie uitleg!!!!!

Call me naief, maar ik dacht dus echt dat je wel ongeveer 40 uur voor de klant werkte en misschien nog eens een bijeenkomst in de avond had (zo was dat bij grote automatiseerder waar ik vandaan kom). Maar blijkbaar doe je heel veel dingen erbij. Wel leuk lijkt me, het maakt je werk gevarieerder, en als ik zo lees wat je moet doen, is het geen straf.

Overigens ben ik geen starter, maar zij-instromer. Hebben jullie enig idee hoe dat die qua salaris zitten (met ca 5 jr relavante ervaring en een aantal jaren niet-relevante ervaring)? En weten jullie wie precies mij een aanbod mag doen? Ik ben in gesprek met managers (bij beide kantoren). Mag zo iemand dat al doen, of doet een partner dat? En in hoeverre kun je onderhandelen (ok, k geef toe dat ik daar heel slecht in ben, maar voor het geval ik een goede dag heb)?

En hoe zit dat met dat je steeds meer werk krijgt? Je hebt toch je eigen klanten, en die hebben wel of geen werk? Wat kan zo'n planner je nog extra geven dan? En kun je dat voor zijn, door met een andere dan eigen partner te gaan praten over projecten (zo heb ik bij automatiseerder wel altijd gehandeld en mezelf op leuke projecten geboekt ;-) )

Dan nog een simpele vraag, zit je meestal bij klanten, of op kantoor (in mijn geval gelukkig in grote steden).

PS @HIM: ben jij wel fiscalist?

Nogmaals: ik vind het echt super dat jullie zo eerlijk antwoorden!!!
pi_66590221
quote:
Op zondag 1 maart 2009 11:32 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]


Nouja, 90% van de klanten zijn ook groot, want de tarieven zijn niet voor de poes. Ik heb nog nooit een bakker op de hoek o.i.d. in een klantenbestand voorbij zien komen. Meestal begint het toch bij bedrijven met 100+ werknemers
[..]

Wil alleen even reageren dat dat ook niet waar is. Denk dat ik maar 2 ondernemingen in mijn pakket heb met meer dan 100 werknemers en werk toch bij een van de grootste accountantsorganisaties

Less is more
pi_66592788
@ Daan86: werk jij dan ook wel bij een van de kantoren in de grote steden? en kies je zelf voor de kleinere bedrijven, of krijg je die aangewezen (bijv op grond van je specialisme)?

Verder, ik hoor wel eens verhalen van salarisverdubbeling in de 1e 5 jaar dat je in dienst bent bij big4 (dus stel je begint met 2000, dan zit je na 5 jaar op 4000). Klopt dat? (komt mij wel als veel over...). Welke salarisstappen zijn in de eerste paar jaar wel gebruikelijk? 10% pj erbij?

Enne, heel algemeen, nog tips over hoe om te gaan met de partners? Schijnt toch een soort apart te zijn...
pi_66593812
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:11 schreef fkm het volgende:
Verder, ik hoor wel eens verhalen van salarisverdubbeling in de 1e 5 jaar dat je in dienst bent bij big4 (dus stel je begint met 2000, dan zit je na 5 jaar op 4000). Klopt dat? (komt mij wel als veel over...). Welke salarisstappen zijn in de eerste paar jaar wel gebruikelijk? 10% pj erbij?

Enne, heel algemeen, nog tips over hoe om te gaan met de partners? Schijnt toch een soort apart te zijn...
Het klopt wel maar dat is meer voor de starters. Op het moment dat je doorstroomt naar een functieniveau hoger (en je je titel als RA of RE etc hebt). Ja dan kom je wel aan een verdubbeling.

Ik had iig 2 keer een verhoging vorig jaar 9% en later nog iets van 2%.

Omgaan met partners. Sja omgaan met mensen is natuurlijk altijd lastig, partners zijn net mensen namelijk
pi_66594144
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

I see... gewoon lief tegen zijn dus
pi_66594557
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:24 schreef fkm het volgende:
Allemaal superbedankt voor jullie uitleg!!!!!

Call me naief, maar ik dacht dus echt dat je wel ongeveer 40 uur voor de klant werkte en misschien nog eens een bijeenkomst in de avond had (zo was dat bij grote automatiseerder waar ik vandaan kom). Maar blijkbaar doe je heel veel dingen erbij. Wel leuk lijkt me, het maakt je werk gevarieerder, en als ik zo lees wat je moet doen, is het geen straf.
Het is ook wat je zelf wilt natuurlijk. Meeste mensen vinden het ook gewoon leuk om niet de dagelijkse dingen te doen, maar ook offertes te schrijven, vaktechniek verspreiden/uitbreiden/bundelen/uitzoeken, recruitement, college geven, artikelen schrijven etc. Om het iets te coördineren bespreek je dat natuurlijk in je functioneringsgesprekken. Ik heb niet echt het idee dat dit nu heel anders is voor deze bedrijven ten opzichte van andere bedrijven.

Verder zal het ook vaak genoeg voorkomen dat je aan een deadline zit. 40 uur klant is dan ook niet altijd een optie. Overwerk zit zeker in de cultuur, maar ik ken ook collega's die het vertikken. Het zijn keuzes waar je zelf bij bent.
quote:
Overigens ben ik geen starter, maar zij-instromer. Hebben jullie enig idee hoe dat die qua salaris zitten (met ca 5 jr relavante ervaring en een aantal jaren niet-relevante ervaring)? En weten jullie wie precies mij een aanbod mag doen? Ik ben in gesprek met managers (bij beide kantoren). Mag zo iemand dat al doen, of doet een partner dat? En in hoeverre kun je onderhandelen (ok, k geef toe dat ik daar heel slecht in ben, maar voor het geval ik een goede dag heb)?
In principe mag iedereen met je praten natuurlijk. Ze geven zelf wel aan wat de sollicitatieprocedure is toch? In veel gevallen is dat een begin gesprek bij een manager, daarna iemand van HRM en daarna de partner die je feitelijk aanneemt.

Veel werkervaring zal relevant zijn. Het zal altijd mee komen in je CV waarmee je in offertes staat. De echte beoordeling van in hoeverre het relevant is merk je ook in de functietitel die je krijgt aangeboden. Ook hier is het net als bij elk ander bedrijf. Hoe beter je jezelf kan verkopen, hoe meer je er uit sleept. Hoe meer je er uit sleept, hoe harder je er op afgerekend wordt.

Wat je werkervaring heel nuttig maakt is als je al een groot netwerk hebt. Vriendjes die het mogelijk maken "gemakkelijk" opdrachten binnen te halen, of goed geïnformeerd zijn van bepaalde problemen bij potentiele klanten is natuurlijk een goede onderhandelingspositie.
quote:
En hoe zit dat met dat je steeds meer werk krijgt? Je hebt toch je eigen klanten, en die hebben wel of geen werk? Wat kan zo'n planner je nog extra geven dan? En kun je dat voor zijn, door met een andere dan eigen partner te gaan praten over projecten (zo heb ik bij automatiseerder wel altijd gehandeld en mezelf op leuke projecten geboekt ;-) )
Meestal zie je dat 1 van de managers verantwoordelijk is voor het bijhouden van de planning. De kantoren zijn constant bezig via offertes nieuwe opdrachten binnen te halen. Wanneer dit lukt moet iemand er op gezet worden. Ook voor lopende opdrachten waar de deadline nadert zal je zien dat mensen bij je aankloppen voor ondersteuning. Je zal daardoor zien dat je een aantal klanten hebt die je "vast" bediend en een aantal klanten die je komen aangewaaid (of je zelf weet binnen te halen).

Overigens kan het extra werk ook gewoon liggen in schrijven van die offertes en allerlei andere niet-declarabele werkzaamheden die wel uitgevoerd moeten worden.
pi_66594857
Hoe meer uitleg jullie geven, hoe meer vragen ik dan weer heb

Want hoe verloopt zo'n carrierepad? Welke functie komt als eerste, en na hoeveel jaar ga je naar een volgende functie (en welke is dat dan)?
NB: ik begrijp best dat het voor iedereen verschillend is, maar er zal toch wel een gemiddelde (norm) zijn???
pi_66595268
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het klopt wel maar dat is meer voor de starters. Op het moment dat je doorstroomt naar een functieniveau hoger (en je je titel als RA of RE etc hebt). Ja dan kom je wel aan een verdubbeling.

Ik had iig 2 keer een verhoging vorig jaar 9% en later nog iets van 2%.

Omgaan met partners. Sja omgaan met mensen is natuurlijk altijd lastig, partners zijn net mensen namelijk
Als toevoeging, een jaarlijkse salarisverhoging van 300-400 euro voor een goede werknemer is geen uitzondering (200-300 komt ook nog wel redelijk vaak voor, zeker in de slechtere tijden). Met en titel mag je ook een extra verhoging bij optellen. Met een kleine berekening zal je dus inderdaad al snel zien dat je dan op een verdubbeling uitkomt. Maar dit is dan wel volgens het papiertje. Er zijn genoeg mensen die de groei niet kunnen bijhouden, door studie-achterstanden bijvoorbeeld, of onvoldoende ervaring. Maar een verdubbeling is zeker mogelijk
pi_66595463
Op ons kantoor zit het zo:

Accountancy / IT Audit:
Junior staff: Schoolverlaters (VWO-ers). Deze junioren zullen een deeltijd opleiding doen om hun bachelor te halen zodat ze kunnen doorstromen naar staff.

Staff: HBO/WO geschoolden: Normaal ben je ongeveer 3 jaar staff. In deze tijd doe je ook 1 dag in de week de opleiding voor RA of AA etc. Je bent op dit niveau niet verantwoordelijk om een gevulde planning te hebben. Wel moet je aangeven dat je leegloop hebt zodat tijdig werk gevonden kan worden.

Senior Staff: 3 jaar staff ervaring meestal met titel dus. Na 3 jaar word je ongeveer manager. Uitstroom vanaf dit niveau is het hoogst. Veel mensen zijn klaar met de studie en starten dus ergens anders.

Manager: Hier krijg je ook sales verantwoordelijkheid. Als manager dien je dus lagere niveau's aan het werk te houden. Titel is bij de IT audit deel waar ik zelf werkzaam ben verplicht. Ook wordt overwerk vanaf dit niveau niet meer uitbetaald. Doorlooptijd minimaal 3 jaar. (verhouding ongeveer 5 a 6 managers onder 1 partner)

Senior Manager: Verhouding zit ongeveer op 2 a 3 Sr managers onder de partner. Je blijft Sr manager tot je gekozen wordt voor hogere functieniveau's. Uitstroom op dit niveau zie je vooral wanneer de Sr manager weet dat hij nooit partner zal worden.

Director / partner: Het komt vrijwel op hetzelfde neer. Een director is echter in loondienst en een partner is ook echt vennoot. Onder mijn partner werken totaal 25 mensen.

Ik weet niet hoe het zit met de verdelingen en functietitels buiten de accountancy tak. Oh en als toevoeging: Bij IT audit wordt het staff niveau weer Junior Staff genoemd, omdat ze daar geen schoolverlaters inhuren. Om het transparant te maken zeg maar

[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 01-03-2009 21:29:38 ]
pi_66595584
Snabbi werkt bij PWC? Meestal zit er nog een stap tussen senior staff en manager. Overigens is 3 jaar best ambitieus.
pi_66595978
EY
pi_66596092
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:20 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Snabbi werkt bij PWC? Meestal zit er nog een stap tussen senior staff en manager. Overigens is 3 jaar best ambitieus.
Vertel! Tenminste, mag ik er van uit gaan dat jij bij een ander kantoor werkt dan PWC? Deloitte misschien?? en hoe zit het daar dan?

Snabbi: thanks voor je uitleg!!! Dit zijn zaken waar ik iets aan heb, en zo kan ik een beetje inschatten op welk niveau ik aan de slag kan. Zal ongeveer manager zijn... denk ik, hoop ik...

[ Bericht 1% gewijzigd door fkm op 01-03-2009 21:39:10 ]
pi_66596288
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:30 schreef snabbi het volgende:
EY
Oh, grappig. Wist niet dat zij dat ook hebben aangepast. Vond het vroeger altijd al zo verwarrend, junior assistent, beginnend assistent, gevorderd assistent, controleleider, junior manager, manager, senior manager, partner. Was compleet doelloos met zoveel functies
pi_66596408
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:37 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]
Was compleet doelloos met zoveel functies
Ik ook!!, maar thanks to snabbi begin ik een beetje licht in het duisternis te zien.
pi_66596576
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:18 schreef snabbi het volgende:
Senior Manager: Verhouding zit ongeveer op 2 a 3 Sr managers onder de partner. Je blijft Sr manager tot je gekozen wordt voor hogere functieniveau's.
En hoe werkt dat "gekozen worden"? Soort van populariteitswedstrijd? Inslijmen? Of hangt het echt samen met de kwaliteit die je hebt laten zien?
pi_66596670
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:33 schreef fkm het volgende:

[..]

Vertel! Tenminste, mag ik er van uit gaan dat jij bij een ander kantoor werkt dan PWC? Deloitte misschien?? en hoe zit het daar dan?

Snabbi: thanks voor je uitleg!!! Dit zijn zaken waar ik iets aan heb, en zo kan ik een beetje inschatten op welk niveau ik aan de slag kan. Zal ongeveer manager zijn...
Nee, dat mag je niet vanuit gaan . Ben paar jaar terug uit de accountancy gestapt. Geen big 4 meer voor mij . In mijn tijd hadden ze meer verschillende functies, tegenwoordig is dat door een aantal kantoren gereduceerd. Maar vind het nog steeds erg ambitieus om in 6 jaar door te groeien naar een volledige manager. Vroeger was je dan hooguit junior manager, en werd je in de team vaak ondersteund door een 'echte' manager of een senior manager. Het koste men vroeger al 2-4 jaar om naar een ander functie te groeien, terwijl er meer functieniveaus zijn, dus erg apart dat het even lang duurt, terwijl er nu minder functies zijn.
pi_66596689
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:37 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Oh, grappig. Wist niet dat zij dat ook hebben aangepast. Vond het vroeger altijd al zo verwarrend, junior assistent, beginnend assistent, gevorderd assistent, controleleider, junior manager, manager, senior manager, partner. Was compleet doelloos met zoveel functies
Hmm controleleider staat los van je functietitel. De controleleider is gewoon de trekker op een opdracht. Vaak ligt dit bij een senior stafflid, die de klusjes opknapt voor managers.

Verder zie ik nog steeds dezelfde functies, maar dan in het engels?
pi_66596751
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:44 schreef fkm het volgende:

[..]

En hoe werkt dat "gekozen worden"? Soort van populariteitswedstrijd? Inslijmen? Of hangt het echt samen met de kwaliteit die je hebt laten zien?
Elk kantoor heeft een aantal partners. Je moet dus wachten totdat een partner op pensioen gaat, waardoor er een vacature vrij komt. Daaronder zijn laat ik zeggen, stuk of 10 senior managers die op die functie aast. Dus je begrijpt het wel.
pi_66596779
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:44 schreef fkm het volgende:
En hoe werkt dat "gekozen worden"? Soort van populariteitswedstrijd? Inslijmen? Of hangt het echt samen met de kwaliteit die je hebt laten zien?
Tja als vennoot heb je je ingekocht en heb je ook stemrecht in de beslissingen voor de koers van het bedrijf. Daar laat je natuurlijk niet zomaar iedereen in meekomen. Je zal gekozen worden aan de hand van je prestaties en natuurlijk ook of je ligt bij de andere partners of niet.

En zoals hierboven staat, je kan niet oneindig veel partners hebben natuurlijk. Er moet wel voldoende werk zijn om die partners bezig te houden.
pi_66596879
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]
Geen big 4 meer voor mij .
Oei, het lijkt erop dat je het helemaal hebt gehad met big4... of zie ik dat verkeerd?
Wat vind jij wel een realistisch carrierepad (en voor welk kantoor)? Of welke ervaringen heb jij (gezien) met doorgroeien naar andere functies?
pi_66596945
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Nee, dat mag je niet vanuit gaan . Ben paar jaar terug uit de accountancy gestapt. Geen big 4 meer voor mij . In mijn tijd hadden ze meer verschillende functies, tegenwoordig is dat door een aantal kantoren gereduceerd. Maar vind het nog steeds erg ambitieus om in 6 jaar door te groeien naar een volledige manager. Vroeger was je dan hooguit junior manager, en werd je in de team vaak ondersteund door een 'echte' manager of een senior manager. Het koste men vroeger al 2-4 jaar om naar een ander functie te groeien, terwijl er meer functieniveaus zijn, dus erg apart dat het even lang duurt, terwijl er nu minder functies zijn.
Wij hebben geen junior manager niveau (binnen IT audit tenminste). En 6 jaar is het minimum, wat wil zeggen dat het niet eerder kan dan...
pi_66597008
Naja, laat ik me dan eerst maar eens focussen op het pad tot director! Als dat al gaat lukken...
pi_66597070
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:47 schreef snabbi het volgende:

[..]

Hmm controleleider staat los van je functietitel. De controleleider is gewoon de trekker op een opdracht. Vaak ligt dit bij een senior stafflid, die de klusjes opknapt voor managers.

Verder zie ik nog steeds dezelfde functies, maar dan in het engels?
Nope, de controleleider is vroeger altijd een functietitel geweest. Vraag dat maar eens na bij de accountants die wat langer bij EY werken.

Jij noemt er 5, ik noem er 8. De gevorderde assistent en controle leider zijn samengevoegd tot senior staff. En de junior manager samen met manager tot manager. Dit vind ik toch wel een groot verschil.
pi_66597141
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:52 schreef snabbi het volgende:

[..]

Wij hebben geen junior manager niveau (binnen IT audit tenminste). En 6 jaar is het minimum, wat wil zeggen dat het niet eerder kan dan...
Dat hebben jullie wel gehad. Heb namelijk ook voor EY gewerkt.
pi_66597353
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:51 schreef fkm het volgende:

[..]

Oei, het lijkt erop dat je het helemaal hebt gehad met big4... of zie ik dat verkeerd?
Wat vind jij wel een realistisch carrierepad (en voor welk kantoor)? Of welke ervaringen heb jij (gezien) met doorgroeien naar andere functies?
Dat klopt. Organisatorisch vind ik dat er binnen de accountancy heel wat dingen niet klopt. Zowel het werken voor een accountantskantoor, ontwikkeling van de accountancy, het werk zelf en nog meer dingen.
pi_66597427
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:02 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Dat klopt. Organisatorisch vind ik dat er binnen de accountancy heel wat dingen niet klopt. Zowel het werken voor een accountantskantoor, ontwikkeling van de accountancy, het werk zelf en nog meer dingen.
Vind je dat niet zonde dan? Van al die jaren opleiding (RA-titel halen) etc?
pi_66597668
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:04 schreef fkm het volgende:

[..]

Vind je dat niet zonde dan? Van al die jaren opleiding (RA-titel halen) etc?
Ik werk nu als controller. De ervaring die ik heb gedaan kan ik erg goed meenemen naar mijn huidige baan. Ik heb nu veel meer plezier in mijn werk, daarnaast heeft het alleen maar voordelen opgeleverd.
  zondag 1 maart 2009 @ 22:11:32 #97
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_66597788
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:24 schreef fkm het volgende:
Allemaal superbedankt voor jullie uitleg!!!!!

PS @HIM: ben jij wel fiscalist?

Nogmaals: ik vind het echt super dat jullie zo eerlijk antwoorden!!!
yes, waarom twijfel je daaraan?
pi_66598018
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:11 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]
yes, waarom twijfel je daaraan?
Omdat, als je aan enige recruiter de vragen stelt, die ik nu aan jullie stel, je dan een om-de-hete-brei-heen-draaiend antwoord krijgt, waar je niets mee kunt. Ze willen dat je eerst gaat solliciteren, en pas heeeeeeeeeeeeel laat in de procedure krijg je antwoord op de vragen die toch wel relevant zijn.
Vandaar dat ik zo blij ben met jullie uitleg...
pi_66599002
De volgende stap is natuurlijk dat wij je aanmelden om de aanmeld bonus te verzilveren
pi_66599136
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:38 schreef snabbi het volgende:
De volgende stap is natuurlijk dat wij je aanmelden om de aanmeld bonus te verzilveren
Sorry, ik begrijp je nu even niet...
pi_66599407
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:41 schreef fkm het volgende:
Sorry, ik begrijp je nu even niet...
Als je je CV naar een bekende stuurt en die hem doorstuurt naar de partner "Ik ken nog een goeie", dan staat daar een aanbreng premie tegenover. Het was dus een flauwe grap.
pi_66599561
quote:
Op zondag 1 maart 2009 22:48 schreef snabbi het volgende:

[..]

Als je je CV naar een bekende stuurt en die hem doorstuurt naar de partner "Ik ken nog een goeie", dan staat daar een aanbreng premie tegenover. Het was dus een flauwe grap.
Jahoor, mij een beetje voor de gek zitten houden. Foei
En dat zal trouwens ook een probleem worden, want ik ben binnengepraat door een paar vriendjes, die een vriendje hebben, die een vriendje hebben, die een popje als ik nodig heeft. Toeval dus, lucky me. Maar van die premie zal pp niet veel meer overblijven! Ach, we kunnen met z'n alleen eens lekker gaan borrelen!
pi_66601172
Bij EY ging het een paar jaar terug om 1000 euro netto. Wel moet je dan 6 maanden in dienst zijn. Ik heb het destijds gesplit met de persoon die mij binnenbracht, maar goed het was echt een geintje. Ik zal namelijk ook niet iemand aanwijzen als ik er zelf niet achter sta. En van een forum kan je iemand lastig beoordelen
pi_66601453
Too bad, ik doe nog wel zo mijn best om een goed imago op te bouwen!!!
Oh en qua bedrag, dat wordt borrel mét hapjes erbij
pi_69341231
Wie kan er wat zeggen over het verschil tussen IT advisory bij één van de BIG 4 en Accenture. Is er een groot verschil in werkzaamheden/werksfeer/beloning?
pi_69749948
kick
pi_69757636
Ja in de basis is er een groot verschil tussen accountantskantoren en consultancy. Al zal je altijd opdrachten vinden die in elkaars verlengde liggen. De core business van accountantskantoren ligt toch in het verlenen van assurance. De zekerheid dat het bestaande systeem of proces doet wat het moet doen. Als je het over het echte inrichten gaat hebben, dan moet je meestal niet bij een accountantskantoor aankloppen. (Wel doen die bijvoorbeeld Quality Assurance bij een implementatie traject).

Overigens moet ik hierbij aangeven dat KPMG en Deloitte hier minder strikt mee omgaan dan PWC en EY. Bij KPMG kan je bijvoorbeeld ook de vraag neerleggen om de autorisaties in te richten (terwijl dat bij EY niet kan).

De consultancy bedrijven zijn er nu juist wel voor het leveren van de implementaties, maatwerk aanpassingen en ook de quality assurance is hier te vinden. Ze verkopen ook producten als audits (het werkterrein van de accountantskantoren), maar missen het hele controlframework en de afhankelijkheid dat het voortbestaan van de organisatie afhangt van de audits zelf.

Tja beloning weet ik niet heel veel over te zeggen omdat ik daar alleen maar de bedragen van Logica en EY weet. Dat van EY lag 500 euro per maand hoger, maar een aantal secundaire voorwaarden (zoals gratis blikjes drinken) zijn daar weer niet aanwezig. De reden voor het verschil komt overigens voornamelijk omdat Logica WO en HBO personeel hetzelfde startsalaris geeft terwijl EY dat niet doet.
pi_69759641
quote:
maar een aantal secundaire voorwaarden (zoals gratis blikjes drinken) zijn daar weer niet aanwezig


Kan het trouwens ook kloppen dat de BIG 4 onlangs hun arbeidsvoorwaarden naar beneden hebben bijgesteld voor starters, ivm de recessie etc. ?!
pi_69763131
Daar heb ik geen zicht op. Wel weet ik dat er in veel delen van het bedrijf een vacaturestop wordt gehanteerd. Voor de IT Advisory geldt dit formeel wel, maar informeel niet. Wij hebben iig nog een tekort.
pi_69827606
tvp
pi_69833613
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:50 schreef trikkers het volgende:

[..]



Kan het trouwens ook kloppen dat de BIG 4 onlangs hun arbeidsvoorwaarden naar beneden hebben bijgesteld voor starters, ivm de recessie etc. ?!
pi_69846125
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:50 schreef trikkers het volgende:

[..]



Kan het trouwens ook kloppen dat de BIG 4 onlangs hun arbeidsvoorwaarden naar beneden hebben bijgesteld voor starters, ivm de recessie etc. ?!
Idd!
(maar volgens mij werken Daanno86 en ik bij hetzelfde big4-kantoor, weet niet hoe het bij de andere gesteld is)
pi_69853476
PwC schijnt sowieso gedaald te zijn, wat de startersvoorwaarden betreft.
pi_69854771
Hoe zit het trouwens met de onderhandelingsruimte voor een starter bij de BIG 4?

Op het moment dat je een contract aangeboden krijgt, is het dan 'take it or leave it', of valt daar nog wat in te onderhandelen?
pi_69854997
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:57 schreef trikkers het volgende:
Hoe zit het trouwens met de onderhandelingsruimte voor een starter bij de BIG 4?

Op het moment dat je een contract aangeboden krijgt, is het dan 'take it or leave it', of valt daar nog wat in te onderhandelen?
Even vanuit mijn ervaring sprekend (draai nu al 3 jr mee bij big 4), ik heb nog nooit een starter gesproken die onderhandeld heeft bij het eerste contract. Starterssalarissen per functie per studieachtergrond (vwo/hbo/wo) liggen gewoon vast.

Instroom per september is lager: er worden minder mensen aangenomen vanwege crisis.

Kortom, ik denk dat als je niets hebt wat jou bijzonder onderscheidt van andere bachelors/masters, de onderhandelingsruimte miniem is...
pi_69855259
Even een vraagje; ik ben van plan om vanaf 1 september te starten met een deeltijd HBO opleiding Bedrijfseconomie. Zijn er hier mensen die deze opleiding ook gedaan hebben, en is het mogelijk om bij een accountantskantoor direct te beginnen wanneer je start met de opleiding? (Dienende als een soort van leerbedrijf dus, aangezien voor de opleiding redelijk wat oefening in de praktijk gevraagd wordt) Misschien dat er hier mensen meelezen die accountant zijn en ervaring hebben met dit soort leerlingen? Alvast bedankt!
pi_69855976
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:14 schreef bjorn_a4 het volgende:
Even een vraagje; ik ben van plan om vanaf 1 september te starten met een deeltijd HBO opleiding Bedrijfseconomie. Zijn er hier mensen die deze opleiding ook gedaan hebben, en is het mogelijk om bij een accountantskantoor direct te beginnen wanneer je start met de opleiding? (Dienende als een soort van leerbedrijf dus, aangezien voor de opleiding redelijk wat oefening in de praktijk gevraagd wordt) Misschien dat er hier mensen meelezen die accountant zijn en ervaring hebben met dit soort leerlingen? Alvast bedankt!
Denk niet dat het mogelijk is bij een accountantskantoor, aangezien je na je bedrijfseconomie dan nog een extra lang schakelprogramma moet volgen om verder te kunnen gaan met de accountancy opleiding aan de universiteit, welke gewoon verplicht is te gaan volgen. Misschien dat je aangenomen kan worden als je je BE al afgerond hebt.
Indien je een deeltijd HBO accountancy opleiding gaat doen, is er meer kans dat je direct ook kunt beginnen met werken, omdat dan je studie wel aansluit op het vervolgtraject.
pi_69858516
Is het om succelvol accountant te worden noodzakelijk om een universitaire opleiding te volgen of is een HBO opleiding voldoende?
pi_69860474
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 12:54 schreef bjorn_a4 het volgende:
Is het om succelvol accountant te worden noodzakelijk om een universitaire opleiding te volgen of is een HBO opleiding voldoende?
http://www.wateenaccounta(...)d-ik-accountant.html
Als je bij een middel- of klein kantoor wilt werken, met name in het mkb, dan is hbo voldoende. Je kunt AA worden en succesvol zijn.
Bij de big 4 kun je binnenkomen vanaf vwo/hbo/wo, alleen wordt er wel van je verwacht dat je doorstudeert en een universitair opleiding behaalt.
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:54:49 #120
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69948731
Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn om als 'werkstudent' te functioneren binnen Ernst & Young? In september begin ik aan het derde jaar van mijn studie bedrijfseconomie (minor: accountancy & controlling) en ik zou graag wat werkervaring willen opdoen bij het kantoor, voornamelijk binnen het veld van corporate finance. Aangezien ik nominaal wil studeren en nog een vrij lange planning qua studieloopbaan voor de boeg heb, zou ik graag part-time willen werken. In hoeverre is dit mogelijk en realistisch? alvast bedankt voor het antwoord.

[ Bericht 5% gewijzigd door GR op 11-06-2009 20:03:04 ]
pi_69952087
Normaal is een dergelijke constructie zeker geen probleem. Er stromen immers al mensen binnen vanaf VWO niveau. Die doen ook een gecombineerde opleiding en werk (2 dagen school 3 dagen werk). Ik weet alleen niet waar je aan toe bent met de crisis enzo. In september zullen ze zeker weer om je zitten te springen.
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:26:02 #122
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69952615
Bedankt voor je reactie! Ik moet wel benadrukken dat het niet om een 'duaal traject' of iets dergelijks gaat. Ik wil nog steeds voltijd studeren en het liefst ook nominaal in verband met de planning van vervolgstudies. Het gaat dus om een part-time baan zonder verdere interne opleidingstrajecten of iets dergelijks. Ik zal in ieder geval binnenkort eens contact leggen met een recruiter van E&Y.
pi_69957179
Succes, en focus niet op één kantoor. Ze kunnen nog zo verschillend doen, ze lijken meer op elkaar dan ze willen toegeven.
pi_70374552
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 19:54 schreef GR het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn om als 'werkstudent' te functioneren binnen Ernst & Young? In september begin ik aan het derde jaar van mijn studie bedrijfseconomie (minor: accountancy & controlling) en ik zou graag wat werkervaring willen opdoen bij het kantoor, voornamelijk binnen het veld van corporate finance. Aangezien ik nominaal wil studeren en nog een vrij lange planning qua studieloopbaan voor de boeg heb, zou ik graag part-time willen werken. In hoeverre is dit mogelijk en realistisch? alvast bedankt voor het antwoord.


Vanaf derdejaars is het erg goed mogelijk Ik zit midden in een sollicitatieprocedure, capaciteitentest heb ik al gehaald
  vrijdag 26 juni 2009 @ 00:04:50 #125
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_70378819
Ik mocht na mijn zomer stage ook nog een half jaar rondhobbelen als werkstudent/partimer bij een van de big4. Leuke ervaring moet ik zeggen. Prima collega's, laptop en mooie vergoeding. Zeker aan te raden.
pi_72123308
gesolliciteerd bij deloitte, voor een part-time baan (studeer nog mn bachelor op de UvA) voor 3 dagen per week. capaciteitentests gehaald, gesprek .. maar daarna afgewezen (ze wilde wel nieuw gesprek als ik mn bachelor heb gehaald)
is de instroom niet heel erg beperkt met zo'n 'bijbaan' (ze noemde het eigenlijk ook zo minderwaardig )? (vooral nu in deze tijd)

wat zijn de kansen bij de andere 3 ... of BDO?
pi_72123875
Zijn er nog meer mensen op FOK die vanaf 1 september gaan beginnen met nivra-nyenrode icm een baan bij een accountantskantoor?
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:55:22 #128
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_72131907
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:31 schreef MikeCitybike het volgende:
gesolliciteerd bij deloitte, voor een part-time baan (studeer nog mn bachelor op de UvA) voor 3 dagen per week. capaciteitentests gehaald, gesprek .. maar daarna afgewezen (ze wilde wel nieuw gesprek als ik mn bachelor heb gehaald)
is de instroom niet heel erg beperkt met zo'n 'bijbaan' (ze noemde het eigenlijk ook zo minderwaardig )? (vooral nu in deze tijd)

wat zijn de kansen bij de andere 3 ... of BDO?
Kans is idd klein op het moment, maar moet je je niet te druk om maken. Trouwens het is toch ook een bijbaan? Daar is toch niks minderwaardigs aan? Ik zou het persoonlijk gekker vinden als je dezelfde functieomschrijving zou hebben als iemand die al afgestudeerd is
  woensdag 26 augustus 2009 @ 23:31:04 #129
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_72187537
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 08:55 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Kans is idd klein op het moment, maar moet je je niet te druk om maken. Trouwens het is toch ook een bijbaan? Daar is toch niks minderwaardigs aan? Ik zou het persoonlijk gekker vinden als je dezelfde functieomschrijving zou hebben als iemand die al afgestudeerd is
Ze noemen het een bijbaan, maar je doet wat werkzamheden en functieniveau betreft precies hetzelfde als je als starter zou doen..

Enkel ga je niet bij de klanten langs. Dat is het (grote) verschil.
pi_72191444
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:31 schreef MikeCitybike het volgende:
gesolliciteerd bij deloitte, voor een part-time baan (studeer nog mn bachelor op de UvA) voor 3 dagen per week. capaciteitentests gehaald, gesprek .. maar daarna afgewezen (ze wilde wel nieuw gesprek als ik mn bachelor heb gehaald)
is de instroom niet heel erg beperkt met zo'n 'bijbaan' (ze noemde het eigenlijk ook zo minderwaardig )? (vooral nu in deze tijd)

wat zijn de kansen bij de andere 3 ... of BDO?
Probeer dan een stage?
Heb ik ook gedaan, begin op 1 sept.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 08:53:06 #131
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_72192110
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:31 schreef Elkafila het volgende:

[..]

Ze noemen het een bijbaan, maar je doet wat werkzamheden en functieniveau betreft precies hetzelfde als je als starter zou doen..

Enkel ga je niet bij de klanten langs. Dat is het (grote) verschil.
Dat verschilt imo nogal per kantoor. En mijn ervaring bij de grote 4 is dat je als starter ook 99% van je tijd op kantoor zit.
pi_72194625
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:53 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Dat verschilt imo nogal per kantoor. En mijn ervaring bij de grote 4 is dat je als starter ook 99% van je tijd op kantoor zit.
Onzin! Bij PwC zit je juist praktisch nooit op kantoor. Alleen nu, in off season, maar dan zit iedereen op kantoor of aan studie of aan vakantie.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 11:36:43 #133
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_72195404
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Onzin! Bij PwC zit je juist praktisch nooit op kantoor. Alleen nu, in off season, maar dan zit iedereen op kantoor of aan studie of aan vakantie.
O, shit, ja ik kijk alles vanuit een fiscale bril. Als accountant ga je natuurlijk mee de deur uit, maar als fiscalist/consultant is het wel even anders.
pi_72196265
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Onzin! Bij PwC zit je juist praktisch nooit op kantoor. Alleen nu, in off season, maar dan zit iedereen op kantoor of aan studie of aan vakantie.
Nee, maar dan mag je naar de klant, kan je daar gaan vinken. Het maakt dus niet zoveel uit of je op kantoor zit of mee naar de klant gaat wat betreft de diepgang van je werkzaamheden
pi_72298070
Niet overal hoef je alleen te vinken.. Soms mag je ook alleen maar kopieren ... Gelukkig ben ik dat stadium voorbij (a)
pi_72318091
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:55 schreef Daanno86 het volgende:
Niet overal hoef je alleen te vinken.. Soms mag je ook alleen maar kopieren ... Gelukkig ben ik dat stadium voorbij (a)
Gelukkig heb ik nooit in die situatie gezeten.
pi_72325606
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 19:38 schreef snabbi het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik nooit in die situatie gezeten.
Dan ben je denk ik niet bij één van de Big 4 begonnen met werken ..
pi_72328185
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:40 schreef Hap_Slik het volgende:
Dan ben je denk ik niet bij één van de Big 4 begonnen met werken ..
Ernst & Young, IT audit.(of eigen IT Risk & assurance zoals dat tegenwoordig heet)
Ik sta er elke keer versteld van hoe groot de verschillen zijn tussen de financial en it audit.
pi_72705304
zijn hier nog starters, die afgelopen weekend van zaterdag t/m woensdag een introductiecursus hebben moeten volgen voor Deloitte?
  zondag 13 september 2009 @ 20:26:56 #140
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_72709535
Ernst & Young is ook begonnen met een talentclass, waar elk jaar zo'n 15 man in worden toegelaten om 'klaargestoomd te worden voor een topfunctie binnen het bedrijf' (naast het reguliere RA-traject een partner-mentor toegewezen krijgen, extra uren maken binnen andere gedeeltes van het bedrijf, extra trainingen etc.).
Oh really?
pi_72710420
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:48 schreef Mr.Mojito het volgende:
Zijn er nog meer mensen op FOK die vanaf 1 september gaan beginnen met nivra-nyenrode icm een baan bij een accountantskantoor?
Dat was de bedoeling, helaas in verband met omstandigheden studie uitgesteld tot voorjaar 2010. Ben jij wel al begonnen? Hoe is vrijdag de eerste collegedag bevallen?
pi_72858269
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:45 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ernst & Young, IT audit.(of eigen IT Risk & assurance zoals dat tegenwoordig heet)
Ik sta er elke keer versteld van hoe groot de verschillen zijn tussen de financial en it audit.
Ik heb dat wel is vaker gehoord inderdaad. Nu is het wel zo dat er dan af en toe iemand van IT risk langs kwam (SPA genaamd bij PwC) om de audit wat makkelijker te laten verlopen(d.w.z. processen dit harken door het testen van de IT-systemen). Vaak waren dit dan mensen die net begonnen waren en die al echt goed in de IT-systemen zitten, maar geen idee hebben wat een 'normale accountant' nou doet en wil weten van het systeem. Dus het kan inderdaad kloppen dat je veel vrijheid krijgt in het begin en leuk werk mag doen, maar er zijn ook een heel aantal mensen die nog moeten ontdekken waar de toegevoegde waarde van hun werk in ligt..
pi_72885810
quote:
Op donderdag 17 september 2009 22:36 schreef Hap_Slik het volgende:
Ik heb dat wel is vaker gehoord inderdaad. Nu is het wel zo dat er dan af en toe iemand van IT risk langs kwam (SPA genaamd bij PwC) om de audit wat makkelijker te laten verlopen(d.w.z. processen dit harken door het testen van de IT-systemen). Vaak waren dit dan mensen die net begonnen waren en die al echt goed in de IT-systemen zitten, maar geen idee hebben wat een 'normale accountant' nou doet en wil weten van het systeem. Dus het kan inderdaad kloppen dat je veel vrijheid krijgt in het begin en leuk werk mag doen, maar er zijn ook een heel aantal mensen die nog moeten ontdekken waar de toegevoegde waarde van hun werk in ligt..
Eens, ik denk dat al mijn collega's dit probleem hebben gehad. Aan de andere kant zie ik het probleem ook bij de junioren zelf. Het zal ook wel iets met het opdoen van ervaring en inwerken te maken hebben, maar je kritiek is zeker terecht.
pi_72974817
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 20:04 schreef snabbi het volgende:

[..]

Eens, ik denk dat al mijn collega's dit probleem hebben gehad. Aan de andere kant zie ik het probleem ook bij de junioren zelf. Het zal ook wel iets met het opdoen van ervaring en inwerken te maken hebben, maar je kritiek is zeker terecht.
Maar op welke manier krijgt een IT'er bij bijvoorbeeld EY te zien in welk geheel zijn werkzaamheden passen als deze een accountantscontrole moet ondersteunen? Komt dit terug in cursussen of lopen jullie een week mee met een accountantsploegje?
pi_73025053
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:38 schreef Hap_Slik het volgende:
Maar op welke manier krijgt een IT'er bij bijvoorbeeld EY te zien in welk geheel zijn werkzaamheden passen als deze een accountantscontrole moet ondersteunen? Komt dit terug in cursussen of lopen jullie een week mee met een accountantsploegje?
Voornamelijk in cursussen, maar een enkeling zal afhankelijk van de hoeveelheid werk beschikbaar is na de interim ook beschikbaar worden gesteld voor de eindejaarscontrole. Daarnaast hebben we natuurlijk (zoals waarschijnlijk op meer plekken) de mensen die naar de it zijn overgestapt.

Ik denk dat de meeste ervaring komt met het aantal opdrachten dat je uitvoert. Wat je beschrijft over mensen die perfect weten hoe die systemen werken en waar risico's zitten dat zaken fout lopen, neemt niet weg dat de accountant de keuze heeft om op een control te steunen, danwel gegevensgerichte aansluiting te maken. Als we het over blindstaren hebben denk ik dat wij als it auditors alleen maar denken aan het dichttikken van een control.
  woensdag 23 september 2009 @ 08:35:53 #146
62913 Blik
The one and Only!
pi_73029038
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:36 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Als accountant ga je natuurlijk mee de deur uit, maar als fiscalist/consultant is het wel even anders.
Ik neem aan dat je als consultant ook niet tot nauwelijks op kantoor te vinden bent, mits je een project hebt natuurlijk.
  woensdag 23 september 2009 @ 09:16:24 #147
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_73029607
quote:
Op woensdag 23 september 2009 08:35 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je als consultant ook niet tot nauwelijks op kantoor te vinden bent, mits je een project hebt natuurlijk.
Als juridisch/fiscaal/M&A adviseur zit je de eerste jaren zeker 90% van je tijd op kantoor, juist projecten te doen. Klantencontact e.d. wordt vooral door de seniors en partners gedaan en zij sturen het werk door naar kantoor waar een legertje hongerige adviseurs klaar staat
  woensdag 23 september 2009 @ 10:34:19 #148
62913 Blik
The one and Only!
pi_73031592
quote:
Op woensdag 23 september 2009 09:16 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Als juridisch/fiscaal/M&A adviseur zit je de eerste jaren zeker 90% van je tijd op kantoor, juist projecten te doen. Klantencontact e.d. wordt vooral door de seniors en partners gedaan en zij sturen het werk door naar kantoor waar een legertje hongerige adviseurs klaar staat
De BigFour doen toch ook gewoon traditionele consultancy? Waarbij op een project zitten juist zeer normaal is
  woensdag 23 september 2009 @ 10:56:21 #149
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_73032234
quote:
Op woensdag 23 september 2009 10:34 schreef Blik het volgende:

[..]

De BigFour doen toch ook gewoon traditionele consultancy? Waarbij op een project zitten juist zeer normaal is
Je bedoelt managementconsultancy a la BCG en McKinsey? Ja dat doen ze wel, maar is volgens mij echt nog geen 1% van de totale werkzaamheden......
  woensdag 23 september 2009 @ 11:08:28 #150
62913 Blik
The one and Only!
pi_73032611
quote:
Op woensdag 23 september 2009 10:56 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Je bedoelt managementconsultancy a la BCG en McKinsey? Ja dat doen ze wel, maar is volgens mij echt nog geen 1% van de totale werkzaamheden......
Dat is Strategy Consulting. Deloitte heeft gewoon een uitgebreide Management Consulting tak (zoals IBM, Accenture, Cap Gemini etc ook heeft). Is ruim 15% van de omzet van Deloitte. En dat is dus niet hetzelfde als Juridisch of fiscaal adviseur e.d.

Vandaar mijn opmerking dat er bij Consulting toch ook wel echt bij de klant gewerkt wordt.
pi_73076958
Ik studeer deze week op WO af en hoorde eerder vandaag dat ik over 3 weken kan starten bij PwC als Associate Systems & Process Assurance.

Kan iemand mij iets vertellen over de arbeidsvoorwaarden? Startsalaris en leasebedrag van auto?
Heb dit niet kunnen vinden nog in dit topic
  donderdag 24 september 2009 @ 20:50:31 #152
62913 Blik
The one and Only!
pi_73082274
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:21 schreef blaab het volgende:
Ik studeer deze week op WO af en hoorde eerder vandaag dat ik over 3 weken kan starten bij PwC als Associate Systems & Process Assurance.

Kan iemand mij iets vertellen over de arbeidsvoorwaarden? Startsalaris en leasebedrag van auto?
Heb dit niet kunnen vinden nog in dit topic
Als je gaat starten, dan weet je toch wel wat je gaat verdienen...?? Je hebt toch een contract e.d. moeten ondertekenen
pi_73082305
Volgende week pas. Kreeg vandaag te horen dat ze me een contract gaan aanbieden en dat ik 15 oktober a.s. kan beginnen als ik wil
pi_73091146
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:21 schreef blaab het volgende:
Ik studeer deze week op WO af en hoorde eerder vandaag dat ik over 3 weken kan starten bij PwC als Associate Systems & Process Assurance.

Kan iemand mij iets vertellen over de arbeidsvoorwaarden? Startsalaris en leasebedrag van auto?
Heb dit niet kunnen vinden nog in dit topic
p.m. me maar indien je het wil weten!
  vrijdag 25 september 2009 @ 09:00:54 #155
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_73091660
quote:
Op woensdag 23 september 2009 11:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat is Strategy Consulting. Deloitte heeft gewoon een uitgebreide Management Consulting tak (zoals IBM, Accenture, Cap Gemini etc ook heeft). Is ruim 15% van de omzet van Deloitte. En dat is dus niet hetzelfde als Juridisch of fiscaal adviseur e.d.

Vandaar mijn opmerking dat er bij Consulting toch ook wel echt bij de klant gewerkt wordt.

aha! Weer wat wijzer geworden. Voor mij was t nl allemaal tzelfde.
pi_73112203
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:31 schreef MikeCitybike het volgende:
gesolliciteerd bij deloitte, voor een part-time baan (studeer nog mn bachelor op de UvA) voor 3 dagen per week. capaciteitentests gehaald, gesprek .. maar daarna afgewezen (ze wilde wel nieuw gesprek als ik mn bachelor heb gehaald)
is de instroom niet heel erg beperkt met zo'n 'bijbaan' (ze noemde het eigenlijk ook zo minderwaardig )? (vooral nu in deze tijd)

wat zijn de kansen bij de andere 3 ... of BDO?
Ja BDO is ook een goeie keuze,kunnen alles wat de big4 kunnen en doen ook alles om toptalent te scouten.
Dus ook proffesor hoogleraren hebben ze in huis zoals de big4 dat ook hebben.
Ook opleidings eisen zijn hetzelfde.

Voordeel voor klanten is(vergeleken met de big4)de prijs dus je heb altijd werk.
pi_73112944
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 21:47 schreef s3wage het volgende:
Dus ook proffesor hoogleraren hebben ze in huis

Voordeel voor klanten is(vergeleken met de big4)de prijs dus je heb altijd werk.
Wat doe jij nou het uur?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_73116092
Wat bedoel je ?
  maandag 28 september 2009 @ 18:38:11 #159
271961 Mbokani
Het is een voetballer
pi_73187068
Hallo!

Ik heb deze week een sollicitatiegesprek voor een stage (RA) bij Deloitte hebben jullie nog tips? En kan iemand me wat vertellen over jullie indruk van Deloitte?

GR
pi_73187122
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:38 schreef Mbokani het volgende:
Hallo!

Ik heb deze week een sollicitatiegesprek voor een stage (RA) bij Deloitte hebben jullie nog tips? En kan iemand me wat vertellen over jullie indruk van Deloitte?

GR
Het minste kantoor van de Big4. Redelijke financiële problemen en prijsduiken bij elke proposal ..

Dat is mijn visie op de zaak
pi_73187516
Ik heb geen goede ervaringen met Deloitte nav inhousedagen en van mijn klasgenoten heb ik niet al te beste verhalen gehoord toen zij daar stage liepen. Het schijnt wel behoorlijk aan de vestiging te liggen, de vestiging Utrecht (als ik het goed heb) schijnt een superleuk kantoor te zijn, terwijl ik over Deloitte Amsterdam veel vaker slechte dingen hoor.
  maandag 28 september 2009 @ 18:59:21 #162
271961 Mbokani
Het is een voetballer
pi_73187896
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:50 schreef Daph_ het volgende:
Ik heb geen goede ervaringen met Deloitte nav inhousedagen en van mijn klasgenoten heb ik niet al te beste verhalen gehoord toen zij daar stage liepen. Het schijnt wel behoorlijk aan de vestiging te liggen, de vestiging Utrecht (als ik het goed heb) schijnt een superleuk kantoor te zijn, terwijl ik over Deloitte Amsterdam veel vaker slechte dingen hoor.
O dat is niet erg positief, ik houd de andere kantoren ook open maar voor een RA stage moet je eigenlijk wel bij een grote zitten. PWC/EY komen me iets te geforceerd over KPMG ga ik misschien nog proberen.
Deloitte was wel vlot met de reactie! Cap test gehaald en gelijk een gesprek dit binnen 4 werkdagen.
pi_73188083
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:59 schreef Mbokani het volgende:

[..]

O dat is niet erg positief, ik houd de andere kantoren ook open maar voor een RA stage moet je eigenlijk wel bij een grote zitten. PWC/EY komen me iets te geforceerd over KPMG ga ik misschien nog proberen.
Deloitte was wel vlot met de reactie! Cap test gehaald en gelijk een gesprek dit binnen 4 werkdagen.
Ik weet niet of KPMG weer vacatures heeft, maar in juli zaten ze 'dicht' voor sollicitanten.

Klinkt bij jou al een stuk beter, een gesprek binnen vier werkdagen belooft meer goeds Bij welke vestiging heb je gesolliciteerd, Amsterdam?
  maandag 28 september 2009 @ 19:11:00 #164
271961 Mbokani
Het is een voetballer
pi_73188357
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:04 schreef Daph_ het volgende:

[..]

Ik weet niet of KPMG weer vacatures heeft, maar in juli zaten ze 'dicht' voor sollicitanten.

Klinkt bij jou al een stuk beter, een gesprek binnen vier werkdagen belooft meer goeds Bij welke vestiging heb je gesolliciteerd, Amsterdam?
Zwolle! ik ben er al eens geweest in de 2e klas voor SLB en het kwam wel goed over, nu (3e) moet ik in feb stage lopen waar heb jij stage gelopen of doe/deed je duaal?
  maandag 28 september 2009 @ 22:30:46 #165
62913 Blik
The one and Only!
pi_73196339
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:39 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

Het minste kantoor van de Big4. Redelijke financiële problemen en prijsduiken bij elke proposal ..

Dat is mijn visie op de zaak
Er zijn heel wat meer kantoren die last hebben van prijsduiken, en daar gaan die kantoren allemaal last van hebben als het economisch weer goed gaat.

overigens uit eigen ervaring, aantal proposals verloren tegen prijsduikers
  maandag 28 september 2009 @ 22:35:06 #166
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_73196526
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef Blik het volgende:

[..]

Er zijn heel wat meer kantoren die last hebben van prijsduiken, en daar gaan die kantoren allemaal last van hebben als het economisch weer goed gaat.

overigens uit eigen ervaring, aantal proposals verloren tegen prijsduikers
Tsja...

Maar je moet ook werk binnen halen voor je medewerkers... Eeuwig dilemma
pi_73196527
Deloitte heeft een goede Business Intelligence tak, iemand een idee vanuit welke vestiging(en) deze opereren?
pi_73217851
Ga naar bdo geen schandaal reputatie als de big4 en veel big4 klanten stappen om die reden en om prijs over naar bdo !

Ook het vaktechnisch niveau van bdo is net zo hoog zo niet hoger als bij de big4 want ze scouten ook zeer selectief !
pi_73218001
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:11 schreef Mbokani het volgende:

[..]

Zwolle! ik ben er al eens geweest in de 2e klas voor SLB en het kwam wel goed over, nu (3e) moet ik in feb stage lopen waar heb jij stage gelopen of doe/deed je duaal?
Ah, daar ben ik niet zo bekend om eerlijk te zijn Wel leuk om te horen dat het ook anders kan! Succes alvast met je stage.

Ik heb stage gelopen bij een middelgroot accountantskantoor (1 vestiging) in Amsterdam en ben bij een zustermaatschappij van dat accountantskantoor mijn scriptie geschreven. Nu werk ik bij een klein accountantskantoor, AA en RA werkzaamheden door elkaar In februari hopelijk RA-studie oppakken
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:53:09 #170
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73224194
Heey heren/dames, kunnen jullie mij wellicht even helpen? Heb morgen een tussententamen accountancy (economie @ eur) en zit nog met de volgende vraag:

Wat is nou het wezenlijke verschil tussen de vervangingswaarde en de directe opbrengstwaarde? Is het zo dat bij de directe opbrengstwaarde de verkoopkosten ervan afgetrokken worden, en bij de vervangingswaarde er juist bij op? En indien je die verkoopkosten niet meerekent heb je de fair value?
Oh really?
pi_73227453
Besluit actuele waarde even doorlezen mss?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_73229535
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:46 schreef s3wage het volgende:
Ga naar bdo geen schandaal reputatie als de big4 en veel big4 klanten stappen om die reden en om prijs over naar bdo !

Ook het vaktechnisch niveau van bdo is net zo hoog zo niet hoger als bij de big4 want ze scouten ook zeer selectief !

Verdiep je in de materie of blijf er van weg. BDO levert grotendeels dezelfde diensten als de BIG 4 en heeft een behoorlijk netwerk en mag best tot de grotere accountantskantoren gerekend worden. Het is onzin om te beweren dat ze geen schandalen kennen. Twee voorbeelden zijn BDO Seidman in Portugal (2007) en de recentelijke rechtzaak (afgelopen mei) vanwege het factureren van fictief werk in Nederland.
Het is al helemaal merkwaardig te benoemen dat de klanten juist daarvoor BDO zouden kiezen. Prijs ligt veel meer voor de hand, danwel het gebruikelijke politieke spel.

Met betrekking tot vaktechniek laat je ook al zien dat je niet weet waar je het over hebt. Dit laat zich niet meten met scouten of dat er een aantal gekwalificeerde mensen in dienst zijn. Maar goed, dat je niet weet waar je over praat was al eerder duidelijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door snabbi op 30-09-2009 00:21:02 ]
pi_73230815
Nee dat laat zich niet meten met selectief scouten ofzo maar je ben het toch wel met me eens dat ze niets onderdoen voor de big4 qua vaktechniek ?
pi_73259926
Ik heb te weinig ervaring om daar een eigen oordeel over te kunnen vormen. Ik ken immers alleen (gedeeltelijk) de vaktechniek van 1 van de big4. Wel weet ik van anderen die voor verschillende kantoren hebben gewerkt dat de vaktechniek per kantoor wel verschilt, maar ik vraag me werkelijk af in hoeverre iemand dat van buitenaf kan beoordelen. Laat staan een oordeel te vormen wat BETER is. Is bijvoorbeeld meer controleren beter of slechter?

Wel heb ik het vermoeden dat vaktechniek minder ontwikkeld is. Daar heb ik ook een goede reden voor om dat aan te nemen, maar dat gaat te ver om hier te bespreken.

Belangrijker is het dat het voor nieuwe studenten accountancy/tax niet veel zal uitmaken bij welke van de kantoren je aan de slag gaat. Voor de kleinere delen zoals actuarissen, it audit etc zal dit eerder uitmaken.
pi_73456710
hey,
ik had even een vraagje. Ik ben nu derdejaars student bedrijfseconomie, en ik ben van plan om volgend jaar te beginnen aan (pre)master aan Nyenrode. Mijn vraag was dan of ik met alleen een WO bachelor ook kan beginnen aan een kantoor op WO niveau, of begin ik dan op HBO niveau omdat ik nog geen WO master heb? Nemen kantoren uberhaupt wel makkelijk mensen aan met alleen een WO bachelor die nog een premaster moeten doen aan Nyenrode? Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of mij met deze vraag kan helpen!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 16:46:37 #176
111820 JeukAanMeNaad
Heb jij ook zo'n last?
pi_73461195
Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter van EY. Ze zijn onder andere opzoek naar Junior IT Auditors. Ik weet in grote lijnen wat dit betekend maar ik zou graag met iemand in contact komen die me de dagelijkse werkzaamheden kan vertellen Ook is mij verteld dat ik een WO deeltijd studie kan doen naast de werkzaamheden. Is dit gangbaar voor nieuwe IT auditors? Hier sta ik zeker voor open omdat ik mezelf dieper wil specialiseren.

overigens ben ik erg enthousiast geworden over EY. Het is voorheen niet bij me opgekomen om bij dergelijke organisaties te solliciteren met een (bedrijfskundige) IT achtergrond. Erg spannend want volgens mij is dit een erg interessant bedrijf
pi_73465214
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:46 schreef JeukAanMeNaad het volgende:
Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter van EY. Ze zijn onder andere opzoek naar Junior IT Auditors. Ik weet in grote lijnen wat dit betekend maar ik zou graag met iemand in contact komen die me de dagelijkse werkzaamheden kan vertellen Ook is mij verteld dat ik een WO deeltijd studie kan doen naast de werkzaamheden. Is dit gangbaar voor nieuwe IT auditors? Hier sta ik zeker voor open omdat ik mezelf dieper wil specialiseren.

overigens ben ik erg enthousiast geworden over EY. Het is voorheen niet bij me opgekomen om bij dergelijke organisaties te solliciteren met een (bedrijfskundige) IT achtergrond. Erg spannend want volgens mij is dit een erg interessant bedrijf
EY is inderdaad een erg mooi bedrijf,

Een post-doc is inderdaad gangbaar voor IT-auditors, dit betreft de opleiding tot RE(ook wel Registered EDP-auditor). Dit kan je aan verschillende uni's studeren, waaronder VU, EUR en tot dit jaar ook aan Nyenrode. Ook heb je nog de Engelse variant die minder hoog staat aangeschreven in NL en deze heet CISA. Deze wordt volgens mij in NL ook op Post-HBO niveau aangeboden. Waarschijnlijk zal dus de RE-variant bedoeld worden.

Voor ervaringsdeskundige zitten er hier wel een paar op het forum, dus daar kan je er meer over vragen ..
pi_73466625
Vandaag sollicitatiegesprek gehad bij middelgroot kantoor voor starter RA.

De vestiging heeft slechts enkele controleklanten. Andere vestiging in de buurt wel meer.

Verstandig om hier deze opleiding te doen?

Big4 is geen optie.

En welk salaris kan ik verwachten?

Geen praktijkervaring, wel relevante vooropleiding.
Het is in zuiden van Nederland,
heb ongeveer 2-3 jaar ervaring met fiscaal aangiftewerk + advies.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 20:05:43 #179
111820 JeukAanMeNaad
Heb jij ook zo'n last?
pi_73467179
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:11 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

EY is inderdaad een erg mooi bedrijf,

Een post-doc is inderdaad gangbaar voor IT-auditors, dit betreft de opleiding tot RE(ook wel Registered EDP-auditor). Dit kan je aan verschillende uni's studeren, waaronder VU, EUR en tot dit jaar ook aan Nyenrode. Ook heb je nog de Engelse variant die minder hoog staat aangeschreven in NL en deze heet CISA. Deze wordt volgens mij in NL ook op Post-HBO niveau aangeboden. Waarschijnlijk zal dus de RE-variant bedoeld worden.

Voor ervaringsdeskundige zitten er hier wel een paar op het forum, dus daar kan je er meer over vragen ..
Dank voor je reply! Hier heb ik wat aan.
pi_73467252
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:49 schreef hetzwartegat het volgende:
Vandaag sollicitatiegesprek gehad bij middelgroot kantoor voor starter RA.

De vestiging heeft slechts enkele controleklanten. Andere vestiging in de buurt wel meer.

Verstandig om hier deze opleiding te doen?

Big4 is geen optie.

En welk salaris kan ik verwachten?

Geen praktijkervaring, wel relevante vooropleiding.
Het is in zuiden van Nederland,
heb ongeveer 2-3 jaar ervaring met fiscaal aangiftewerk + advies.
De grote vraag is of je aan het aantal controle-uren gaat komen(dus minimaal 333 uren). Dit moet je echt goed afspreken van te voren, maar het is niet het meest praktische. Bij mij zijn er veel jongens overgestapt na een paar jaar om daar hun praktijkstage af te maken, omdat er bijna niet aan de controle-uren was te komen.

Salaris kan ik moeilijk zeggen, weet niet wat je hoogst genoten opleiding is.

Wel kan je ook kijken bij een iets kleiner bedrijf dan Big4, dus Mazars etc. Maar weet ook niet of dat praktisch is en waarom je niet bij Big4 wilt werken ..
  woensdag 7 oktober 2009 @ 20:09:35 #181
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73467312
Hebben de Big 4 wellicht ook wat zomer-mogelijkheden voor studenten met hun P op zak?
Oh really?
pi_73467484
is die 333 uur (ongeveer 8 weken) per jaar?
Of voor de hele opleiding? Dan lijkt me dat toch geen probleem?

Ik wil niet bij een groot kantoor werken, vanwege de overwerkcultuur en omdat ik vooral geïnteresseerd ben in MKB (Ik wil wel iets weten van controle, maar me vooral focussen op advies en maken jaarrek. etc.)

BTW: vooropleiding=uni
pi_73467767
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:14 schreef hetzwartegat het volgende:
is die 333 uur (ongeveer 8 weken) per jaar?
Of voor de hele opleiding? Dan lijkt me dat toch geen probleem?

Ik wil niet bij een groot kantoor werken, vanwege de overwerkcultuur en omdat ik vooral geïnteresseerd ben in MKB (Ik wil wel iets weten van controle, maar me vooral focussen op advies en maken jaarrek. etc.)
Die 8 weken ongeveer is per jaar. Dus dat is best wel veel. Daarnaast is het meestal bij een kleiner kantoor wat meer gedoe qua administratief werk, maar daar is wel over heen te komen.

Of je opleiding echt bijdraagt aan een betere adviseur worden, weet ik niet. Wel is de RA-opleiding meer gericht op de grote bedrijven, d.w.z. veel IFRS, BIV-vakken gaat over perfecte situaties met voldoende functiescheiding die er bij MKB-bedrijven vaak niet zijn etc. Daarom is de vraag wat echt de toegevoegde waarde van een RA-opleiding t.o.v. een AA-opleiding is, maar dat is een ander verhaal.

Salaris zal ik zo tussen de 2300 en 2650 rekenen. Maar dit natuurlijk ook afhankelijk van secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals auto etc.
pi_73467805
Als Uni vooropleiding is dan begrijp ik RA-titel wel, maar houdt dus wel doel van de RA-opleiding in je achterhoofd !
pi_73468068
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:22 schreef Hap_Slik het volgende:
Als Uni vooropleiding is dan begrijp ik RA-titel wel, maar houdt dus wel doel van de RA-opleiding in je achterhoofd !
thanks voor de info...salaris valt me nog niet tegen...hoef ik niet eens zo heel veel achteruit.
pi_73472663
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:46 schreef JeukAanMeNaad het volgende:
Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter van EY. Ze zijn onder andere opzoek naar Junior IT Auditors. Ik weet in grote lijnen wat dit betekend maar ik zou graag met iemand in contact komen die me de dagelijkse werkzaamheden kan vertellen Ook is mij verteld dat ik een WO deeltijd studie kan doen naast de werkzaamheden. Is dit gangbaar voor nieuwe IT auditors? Hier sta ik zeker voor open omdat ik mezelf dieper wil specialiseren.

overigens ben ik erg enthousiast geworden over EY. Het is voorheen niet bij me opgekomen om bij dergelijke organisaties te solliciteren met een (bedrijfskundige) IT achtergrond. Erg spannend want volgens mij is dit een erg interessant bedrijf
Ik zal hier ook nog wat verder op ingaan. Ik ben zelf junior IT auditor bij EY.

Wat voorheen al gemeld is, wil ik nog even aanscherpen. Een studie is niet alleen gangbaar maar is verplicht. Na je HBO opleiding kan je direct beginnen met de post-doc opleiding aan de VU of UvA (amsterdam), EUR (rotterdam) of TIAS (tilburg). Het volgen van de WO opleiding is niet gebruikelijk. Wel moet ik erbij vermelden dat de studie pas kan starten nadat je minimaal een half jaar in dienst bent. Het gaat om 1 dag in de week voor iets meer dan 2 jaar.

Voor wat betreft de werkzaamheden als junior IT Auditor: In het geval van de drukke periode (voornamelijk september tot en met februari) zal je werk veel bestaan uit het toetsen van IT controls voor de jaarrekeningcontrole van accountants. Dit houdt in dat je met een collega van de accountantstak overleg voert. De accountant wil dat jij gaat onderzoeken in hoeverre een bepaald proces betrouwbaar verloopt. Daarvoor zal je een aantal standaard dingen moeten testen en over een aantal dingen moet je per situatie inschatten hoe je dat gaat vaststellen. Het bestaat uit het houden van interviews met systeembeheerders/applicatiebeheerders, het verzamelen van bewijs en het uitwerken hiervan. Je zal een stukje rapportage op je moeten nemen over wat je hebt aangetroffen en in hoofdlijnen moeten adviseren hoe het bedrijf beter in control komt. Je geeft vervolgens aan de accountant door of het proces goed of niet goed verloopt. Hierbij is een groot deel eigen verantwoording, maar je werk zal wel bekeken worden door een collega met meer ervaring (c.q. manager), zeker voor wat betreft de oordeelsvorming.

Daarnaast heb je werkzaamheden die veel dieper ingaan op het adviseren van de klant. De werkzaamheden hierin zijn veel meer divers, maar het is daarbij meer geluk hebben een leuke opdracht te treffen. De advieswerkzaamheden kunnen wederom het testen van controls in een proces zijn, maar bijvoorbeeld ook allerlei (niet uitvoerende) taken bij ICT projecten, zoals Quality Assurance, informatiebeveiligingseisen helder krijgen etc. Je krijgt van allerlei zaken wat mee zoals data-analyses, security maar moet je eigen specialisatierichting gaan bepalen.

Grofweg krijg je de keuze om je te verdiepen in de techniek of meer procesgericht denken.
Tussen de verschillende kantoren zijn er wel smaakvarianten, maar in grote lijnen komt het redelijk overeen.

Geef even aan voor welke regio je interesse hebt en wellicht kan ik ook nog iets voor je regelen. Uiteraard kan dat ook via een privebericht

[ Bericht 4% gewijzigd door snabbi op 07-10-2009 22:37:29 ]
pi_73473136
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:09 schreef Matthijs- het volgende:
Hebben de Big 4 wellicht ook wat zomer-mogelijkheden voor studenten met hun P op zak?
Ik zal fair zijn, voor de accountantstak zullen vooral zoeken in de maanden januari tot mei. Ook zullen de werkzaamheden niet echt leuk zijn omdat je je studie nog niet hebt afgerond. Je kan bijvoorbeeld denken aan het maken van aansluitingen voor de debiteuren, aflooplijsten etc. Oneerbiedig wordt dat wel het vinkwerk genoemd.

Aan de andere kant geeft het je wel de mogelijkheid te zien wat er precies gebeurt en of je het wat vindt voor de toekomst. Zomerperiodes zijn meestal rustiger, maar wie niet waagt...
  donderdag 8 oktober 2009 @ 13:50:44 #188
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73485217
Thanks. Wat ik moet doen boeit me niet zo; liever wat vinkwerk verrichten bij een PWC of iets dergelijks dan weer een hele zomer bloembollen plukken right? Ga ze even mailen.
Oh really?
pi_73500374
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:50 schreef Matthijs- het volgende:
Thanks. Wat ik moet doen boeit me niet zo; liever wat vinkwerk verrichten bij een PWC of iets dergelijks dan weer een hele zomer bloembollen plukken right? Ga ze even mailen.
Vrees dat dit bij PwC zowiezo niet zal gaan lukken dit jaar ..
pi_73500578
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:31 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik zal hier ook nog wat verder op ingaan. Ik ben zelf junior IT auditor bij EY.

Wat voorheen al gemeld is, wil ik nog even aanscherpen. Een studie is niet alleen gangbaar maar is verplicht. Na je HBO opleiding kan je direct beginnen met de post-doc opleiding aan de VU of UvA (amsterdam), EUR (rotterdam) of TIAS (tilburg). Het volgen van de WO opleiding is niet gebruikelijk. Wel moet ik erbij vermelden dat de studie pas kan starten nadat je minimaal een half jaar in dienst bent. Het gaat om 1 dag in de week voor iets meer dan 2 jaar.

Voor wat betreft de werkzaamheden als junior IT Auditor: In het geval van de drukke periode (voornamelijk september tot en met februari) zal je werk veel bestaan uit het toetsen van IT controls voor de jaarrekeningcontrole van accountants. Dit houdt in dat je met een collega van de accountantstak overleg voert. De accountant wil dat jij gaat onderzoeken in hoeverre een bepaald proces betrouwbaar verloopt. Daarvoor zal je een aantal standaard dingen moeten testen en over een aantal dingen moet je per situatie inschatten hoe je dat gaat vaststellen. Het bestaat uit het houden van interviews met systeembeheerders/applicatiebeheerders, het verzamelen van bewijs en het uitwerken hiervan. Je zal een stukje rapportage op je moeten nemen over wat je hebt aangetroffen en in hoofdlijnen moeten adviseren hoe het bedrijf beter in control komt. Je geeft vervolgens aan de accountant door of het proces goed of niet goed verloopt. Hierbij is een groot deel eigen verantwoording, maar je werk zal wel bekeken worden door een collega met meer ervaring (c.q. manager), zeker voor wat betreft de oordeelsvorming.

Daarnaast heb je werkzaamheden die veel dieper ingaan op het adviseren van de klant. De werkzaamheden hierin zijn veel meer divers, maar het is daarbij meer geluk hebben een leuke opdracht te treffen. De advieswerkzaamheden kunnen wederom het testen van controls in een proces zijn, maar bijvoorbeeld ook allerlei (niet uitvoerende) taken bij ICT projecten, zoals Quality Assurance, informatiebeveiligingseisen helder krijgen etc. Je krijgt van allerlei zaken wat mee zoals data-analyses, security maar moet je eigen specialisatierichting gaan bepalen.

Grofweg krijg je de keuze om je te verdiepen in de techniek of meer procesgericht denken.
Tussen de verschillende kantoren zijn er wel smaakvarianten, maar in grote lijnen komt het redelijk overeen.

Geef even aan voor welke regio je interesse hebt en wellicht kan ik ook nog iets voor je regelen. Uiteraard kan dat ook via een privebericht
Bedankt voor het aanscherpen, duidelijk verhaal ..
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 08:19:39 #191
62913 Blik
The one and Only!
pi_73510765
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 21:03 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

Vrees dat dit bij PwC zowiezo niet zal gaan lukken dit jaar ..
PwC is aan het resetten, als ik de reclame mag geloven
  FOK!fossiel woensdag 14 oktober 2009 @ 11:03:12 #192
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_73674736
Iemand ervaring met de capaciteitentesten van E&Y? Ik mag deze ook gaan maken en vroeg me af wat ik kan verwachten. Overigens heb ik laatst ook een test gemaakt bij Ebbinge & Company en die ging best aardig, al kon ik nog wel beter scoren op de numerieke testen.

Overigens bij de advies tak, waar ze testen van Hudson (?) hebben.

[ Bericht 13% gewijzigd door RemCOW op 14-10-2009 11:37:40 ]
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_73685710
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:21 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

Die 8 weken ongeveer is per jaar. Dus dat is best wel veel. Daarnaast is het meestal bij een kleiner kantoor wat meer gedoe qua administratief werk, maar daar is wel over heen te komen.

Of je opleiding echt bijdraagt aan een betere adviseur worden, weet ik niet. Wel is de RA-opleiding meer gericht op de grote bedrijven, d.w.z. veel IFRS, BIV-vakken gaat over perfecte situaties met voldoende functiescheiding die er bij MKB-bedrijven vaak niet zijn etc. Daarom is de vraag wat echt de toegevoegde waarde van een RA-opleiding t.o.v. een AA-opleiding is, maar dat is een ander verhaal.

Salaris zal ik zo tussen de 2300 en 2650 rekenen. Maar dit natuurlijk ook afhankelijk van secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals auto etc.
Ik ben nu een stapje dichter bij een contract gekomen. Maar twijfel nog een beetje, want heb nog een andere procedure lopen.

1: middelgroot kantoor, vnl. samenstelwerkzaamheden, maar ook controleopdrachten en na ruim 3 jaar de RA-titel. Tel daarbij op mijn fiscale kennis en interesse voor strategie en een functie als controller/financieel adviseur/manager in het bedrijfsleven lijkt me op het lijf geschreven. Voordeel: een uitdagende functie op de langere termijn. Op de kortere termijn ga ik achteruit in salaris en ik verwacht dat de werkzaamheden in de eerste jaren soms saai kunnen zijn.

2: top advocaten/fiscaal kantoor. Stukhoger salaris, uitdagende functie, veel ontwikkelmogelijkheden. Nadeel: heb geen zin in te hoge werkdruk en zie op de langere termijn minder switch-mogelijkheden, dus minder perspectief. Ik hou van afwisselend en zo breed mogelijk werk.

Ik vind het allebei aantrekkelijke opties, en dus is het een luxeprobleem. Toch is het lastig, want de keuze die ik nu maak is, denk ik, definitief.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 18:03:39 #194
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73688039
Meer uren maken + grote naam op cv = investering in de toekomst.
Oh really?
pi_73688797
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 18:03 schreef Matthijs- het volgende:
Meer uren maken + grote naam op cv = investering in de toekomst.
Meer uren maken betekent echt niet automatisch een investering in de toekomst. Misschien is dit zo als je junior-Investmentbanker bent, maar zeker niet zo in de accountancy. Daarnaast is een grote naam tuurlijk handig op je CV, maar ken ook zat mensen die bij een wat kleiner kantoor begonnen zijn dan de Big4 en nu ook hele goede financiële functies hebben/voor gevraagd zijn..

Ik denk dat je gewoon op je gevoel moet af gaan, er is niemand die kan zeggen wat je moet doen..
pi_73693909
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 11:03 schreef RemCOW het volgende:
Iemand ervaring met de capaciteitentesten van E&Y? Ik mag deze ook gaan maken en vroeg me af wat ik kan verwachten. Overigens heb ik laatst ook een test gemaakt bij Ebbinge & Company en die ging best aardig, al kon ik nog wel beter scoren op de numerieke testen.

Overigens bij de advies tak, waar ze testen van Hudson (?) hebben.
Zijn gewoon van die standaard testjes zoals je ze ook wel op intermediair ziet. Ik zou je niet zo'n zorgen maken om die test (al is enige oefening die je nu al hebt wel handig natuurlijk). Het gesprek met de manager of partner is veel belangrijker.
pi_73721232
Wie weet welke ongeveer 66000 werknemers wereldwijd in dienst heeft en 225 in NL? Hoort deze tot de big 4?
pi_73722024
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 18:00 schreef Duikelaar het volgende:
Wie weet welke ongeveer 66000 werknemers wereldwijd in dienst heeft en 225 in NL? Hoort deze tot de big 4?
Nee, Big4 hebben veel meer werknemers in NL. Meer iets van Grant Thornton denk ik..
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:08:06 #199
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73742511
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 18:00 schreef Duikelaar het volgende:
Wie weet welke ongeveer 66000 werknemers wereldwijd in dienst heeft en 225 in NL? Hoort deze tot de big 4?
Adverteren ze zonder hun naam?
Oh really?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:52:50 #200
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73745732
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:50 schreef Matthijs- het volgende:
Thanks. Wat ik moet doen boeit me niet zo; liever wat vinkwerk verrichten bij een PWC of iets dergelijks dan weer een hele zomer bloembollen plukken right? Ga ze even mailen.
5 kantoren gemaild die dag:

- 1 heeft direct nee gezegd
- 2 hebben gereageerd en vragen om meer informatie
- 2 hebben nog niet gereageerd

Bij diegene die om een cv vroeg ben ik overigens in al mijn mijn enthousiasme vergeten mijn nevenactiviteiten up te daten. Laat het maar lekker zo, zie wel of er iets uitrolt.
Oh really?
pi_74235122
Ey allemaal,

net door al die posts heengebladerd, zit toch met een vraagje.

Zouden de mensen die al werken bij 1 van de big 4 kunnen laten weten wat in hun ogen bijvoorbeeld PWC PWC maakt en dergelijke.

Alvst bedankt.
pi_74236405
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 20:21 schreef primadonna het volgende:
Ey allemaal,

net door al die posts heengebladerd, zit toch met een vraagje.

Zouden de mensen die al werken bij 1 van de big 4 kunnen laten weten wat in hun ogen bijvoorbeeld PWC PWC maakt en dergelijke.

Alvst bedankt.
Zal je je vraag wat beter moeten stellen denk ik. Dit is zo niet te zeggen. Er zit namelijk niet zo heel veel verschil tussen de Big4, dus de verschillen zijn vrij klein.. Daarnaast gaat het om de assurance-praktijk, IT-afdeling, fiscaal etc. etc.
pi_74237198
Ik doel met name op de cultuurverschillen, een algemene sfeer die daaruit vloeit bij een accountantskantoor. Natuurlijk verschilt dit wel per vestiging, maar er is vast wel een rode draad door die vestiging te trekken voor de big 4??? Of zijn de big 4 echt identiek
pi_74238482
De activiteiten zijn in grote lijnen identiek. Er zijn wel kleine verschillen, maar dat is niet noemenswaardig en vaak erg subjectief. Cultuur waar je in het begin van je carriere mee zit is gewoon afhankelijk van de partner (=vennoot) waar je voor werkt. Daarna krijg je meer last van het gehele bedrijf en dan moet je vriendjes hebben...
  zondag 1 november 2009 @ 19:59:20 #205
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_74287694
Imo lijken EY en PWC amsterdam meer op elkaar dan EY amsterdam en ey rotterdam of pwc amsterdam en pwc rotterdam. Geografische lokatie en partnerkeuze zijn veel verschillender dan de organisaties an sich.
pi_74297092
Is het moeilijk om een baan te krijgen bij de bij de big four als WO assistent accountant? (dus beginnend aan je RA opleiding?) Ik weet bijvoorbeeld dat er in de UK voor elke big four vacature op dit niveau er ongeveer 15-20 sollicitanten zijn, is dit hier ook zo?
pi_74319280
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:21 schreef ddamsterdam het volgende:
Is het moeilijk om een baan te krijgen bij de bij de big four als WO assistent accountant? (dus beginnend aan je RA opleiding?) Ik weet bijvoorbeeld dat er in de UK voor elke big four vacature op dit niveau er ongeveer 15-20 sollicitanten zijn, is dit hier ook zo?
Nee, hier stelt het niet zoveel voor..Nu gaat het wel wat minder, maar moet je er normaal gesproken ook goed doorheen kunnen komen ..
pi_74355448
Goedemiddag allen,

ik wil binnenkort solliciteren en heb daarbij mijn vizier op PWC laten vallen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met de sollicitatieprocedure bij PWC en hoe dat verloopt.

Ik kan wel op de site terugvinden dat er eerst een assessment wordt afgenomen, vervolgens een 1ste gesprek (breedte-interview) en eventueel een 2de gesprek (diepte-interview).

Waarin verschillen nou precies die 2 gesprekken, wat moet ik verstaan onder het breedte en diepte interview en moet ik beide interviews apart benaderen? Is het 2de gesprek meer vakinhoudelijk? Meer info over de specifieke interviews zou me alvast kunnen helpen bij de voorbereiding.

Alvast dank.

Primadonna
pi_74357915
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:09 schreef primadonna het volgende:
Goedemiddag allen,

ik wil binnenkort solliciteren en heb daarbij mijn vizier op PWC laten vallen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met de sollicitatieprocedure bij PWC en hoe dat verloopt.

Ik kan wel op de site terugvinden dat er eerst een assessment wordt afgenomen, vervolgens een 1ste gesprek (breedte-interview) en eventueel een 2de gesprek (diepte-interview).

Waarin verschillen nou precies die 2 gesprekken, wat moet ik verstaan onder het breedte en diepte interview en moet ik beide interviews apart benaderen? Is het 2de gesprek meer vakinhoudelijk? Meer info over de specifieke interviews zou me alvast kunnen helpen bij de voorbereiding.

Alvast dank.

Primadonna
Er zit praktisch gezien weinig verschil tussen de 2 interviews. Het grootste verschil zit er meer in dat bij het tweede gesprek vaak een partner erbij is. Het assessment is trouwens na het eerste gesprek en is goed te doen..
pi_74393826
Interessant voor sollicitanten bij PWC: ik heb vandaag begrepen dat het assessment bij PWC nu tegenwoordig voor het eerste gesprek plaatsvindt en dat je hem thuismaakt (dit schijnt ook zo voor Deloitte te zijn). Wel is het zo dat je bij PWC vervolgens een kleine verificatietest bij hun op kantoor maakt en daarop aansluitend dan het eerste gesprek hebt.
  FOK!fossiel woensdag 4 november 2009 @ 18:59:41 #211
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_74394492
Bij E&Y (advisory) moest ik ook de test thuis maken.
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_74396949
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:41 schreef primadonna het volgende:
Interessant voor sollicitanten bij PWC: ik heb vandaag begrepen dat het assessment bij PWC nu tegenwoordig voor het eerste gesprek plaatsvindt en dat je hem thuismaakt (dit schijnt ook zo voor Deloitte te zijn). Wel is het zo dat je bij PWC vervolgens een kleine verificatietest bij hun op kantoor maakt en daarop aansluitend dan het eerste gesprek hebt.
Dat is wel een vooruitgang. Eerst waren de assessments alleen in Amsterdam :S
pi_74397625
Waar bestaat de assesment bij PwC uit? Wil daar binnenkort zelf solliciteren namelijk. En PrimaDonna solliciteer jij voor een startersfunctie?
pi_74400257
Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die moeten solliciteren gezien wordt als een obstakel, die assessment, maar ik zou me een stuk meer zorgen maken over het gesprek.
pi_74408201
@dd amsterdam

Ja, voor een startersfunctie, maar het schijnt dat ze veel minder mensen aannemen op dit moment. Bij PWC staat wel duidelijk aangegeven dat je pas per september 2010 kan beginnen. Het is dus niet mogelijk om in februari in te stromen. Daarnaast schijnt Deloitte (niet m'n voorkeur) een select aantal aan te nemen (reden dat ze waarschijnlijk ook die assessment testen hebben teruggebracht). Ik ben er nog niet uit waar ik als eerst solliciteer. FF kijken hoe het met KPMG en E&Y zit.
pi_74408583
quote:
Op donderdag 5 november 2009 01:28 schreef primadonna het volgende:
@dd amsterdam

Ja, voor een startersfunctie, maar het schijnt dat ze veel minder mensen aannemen op dit moment. Bij PWC staat wel duidelijk aangegeven dat je pas per september 2010 kan beginnen. Het is dus niet mogelijk om in februari in te stromen. Daarnaast schijnt Deloitte (niet m'n voorkeur) een select aantal aan te nemen (reden dat ze waarschijnlijk ook die assessment testen hebben teruggebracht). Ik ben er nog niet uit waar ik als eerst solliciteer. FF kijken hoe het met KPMG en E&Y zit.
Volgnes mij heeft kpmg nog well enkele openingen (op WO niveau dan). Neemt deloitte geen assessments meer af? weet je misschien ook waarom?
pi_74441937
@ddamsterdam

Deloitte neemt wel assessments af op dit moment. Ze waren wel een tijdlang ervan af geweken.
Weet iemand toevallig of het nou echt veel moeilijker is om binnen te komen, zijn ze selectief bezig?
pi_74452621
Ligt aan de functie waarop je solliciteert, maar ik weet dat er kantoren zijn die quota hebben gekregen (mogen absoluut niet meer aannemen dan x mensen, ongeacht hoe druk het is).
pi_74456752
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 14:01 schreef snabbi het volgende:
Ligt aan de functie waarop je solliciteert, maar ik weet dat er kantoren zijn die quota hebben gekregen (mogen absoluut niet meer aannemen dan x mensen, ongeacht hoe druk het is).
Denk je dat het voor gewone assisent accountants (wo en hbo) moeilijk is nu? of denk je dat ze vooral minder specialisten zoals it auditors bijvoorbeeld aannemen?
pi_74456961
Ik kan slecht spreken over algemene zaken, maar het gaat hier juist om accountants (en adviseurs). Fee's staan onder druk.
pi_74462531
denk dat ik dan maar snel ga solliciteren om te beginnen per september 2010..
pi_74465122
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 18:58 schreef ddamsterdam het volgende:
denk dat ik dan maar snel ga solliciteren om te beginnen per september 2010..
Waarom willen zoveel mensen per sé bij één van de Big4 werken. Er zijn zat bedrijven die er net onder zitten, ook reuze interessante bedrijven in de randstad hebben! Bij deze bedrijven zijn vaak nog geen quota en is er nog veel vraag naar pas afgestudeerden. Als het je dan na een jaar of 2 jaar niet bevalt, vraag je een vriendje in je klas of je over kan stappen naar één van de Big4 en word je eigenlijk altijd aangenomen. Ze zoeken mensen met ervaring bij de Big4, omdat iedereen wegloopt als die RA is...
pi_74483567
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 20:11 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

Waarom willen zoveel mensen per sé bij één van de Big4 werken. Er zijn zat bedrijven die er net onder zitten, ook reuze interessante bedrijven in de randstad hebben! Bij deze bedrijven zijn vaak nog geen quota en is er nog veel vraag naar pas afgestudeerden. Als het je dan na een jaar of 2 jaar niet bevalt, vraag je een vriendje in je klas of je over kan stappen naar één van de Big4 en word je eigenlijk altijd aangenomen. Ze zoeken mensen met ervaring met een netwerkbij de Big4, omdat iedereen wegloopt als die RA is...
Het gaat alleen om de verkopen. Voor de functies van manager, senior manager director of partner zijn heus wel genoeg competente mensen te vinden. Ze willen alleen dat deze mensen ook hun bijdrage leveren
pi_74550024
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:16 schreef ddamsterdam het volgende:
Waar bestaat de assesment bij PwC uit? Wil daar binnenkort zelf solliciteren namelijk. En PrimaDonna solliciteer jij voor een startersfunctie?
Het assessment bij PWC bestaat uit 2 testen, een Verbaal & Cijfermatige test. Wat rekenvragen en begrijpend lezen als ik het goed heb. Ga het van het weekend doen.

Ik vind het wel een beetje chaotisch gaan bij PWC, word om de haverklap gebeld om de bevestiging van de sollicitatie, uitnodiging test, bevestiging van de uitnodiging van de test (allemaal verschillende personen die hetzelfde te melden hebben, vind het wel irritant).

En wat ik je ook meegeef, als je bij PWC solliciteert, en je gebeld wordt alvast een motivatie voor de accountancy en een motivatie voor de keuze PWC in je hoofd hebt. Ik werd namelijk verrast door die vragen aan de telefoon.
pi_74555408
quote:
Op maandag 9 november 2009 19:22 schreef primadonna het volgende:

[..]

Het assessment bij PWC bestaat uit 2 testen, een Verbaal & Cijfermatige test. Wat rekenvragen en begrijpend lezen als ik het goed heb. Ga het van het weekend doen.

Ik vind het wel een beetje chaotisch gaan bij PWC, word om de haverklap gebeld om de bevestiging van de sollicitatie, uitnodiging test, bevestiging van de uitnodiging van de test (allemaal verschillende personen die hetzelfde te melden hebben, vind het wel irritant).

En wat ik je ook meegeef, als je bij PWC solliciteert, en je gebeld wordt alvast een motivatie voor de accountancy en een motivatie voor de keuze PWC in je hoofd hebt. Ik werd namelijk verrast door die vragen aan de telefoon.
ok thnx voor de tips! in welke regio solliciteer je? laat maar weten hoe het is gegaan!
pi_74786908
@ddamsterdam

solliciteer voor de vestiging in arnhem en het schijnt veelal samen te werken met utrecht. Van het weekend het assessment gedaan en hij is wel goed te doen. Kreeg vandaag de uitslag dat ie goed was en dat ik binnenkort uitgenodig word voor een eerste gesprek.
pi_74787206
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:17 schreef primadonna het volgende:
@ddamsterdam

solliciteer voor de vestiging in arnhem en het schijnt veelal samen te werken met utrecht. Van het weekend het assessment gedaan en hij is wel goed te doen. Kreeg vandaag de uitslag dat ie goed was en dat ik binnenkort uitgenodig word voor een eerste gesprek.
Nou dan staat je 'klantenpakket' al zo goed als vast Arnhem en Utrecht zitten in één BU, maar cultuurverschil tussen beide kantoren is gigantisch ..
pi_74798982
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:17 schreef primadonna het volgende:
@ddamsterdam

solliciteer voor de vestiging in arnhem en het schijnt veelal samen te werken met utrecht. Van het weekend het assessment gedaan en hij is wel goed te doen. Kreeg vandaag de uitslag dat ie goed was en dat ik binnenkort uitgenodig word voor een eerste gesprek.
Ok, veel success! kreeg je bij de assessment begrijpend lezen of analogieen? of allebei?
pi_74838950
@ddamsterdam : Wat je krijgt is een korte stuk tekst, met daarover enkele stellingen. Daarop moet je antwoorden of het waar, onwaar of niet op te maken is uit de tekst. De andere zijn dan wat rekenvragen mbt tot aflezen uit tabellen, grafieken en dergelijke. Ze zijn echt goed te doen.

die testen zijn van SHL en op hun site kun je die twee testen oefenen.

@Hap_Slik: Werk je toevallig bij die vestigingen? Wat zijn de cultuurverschillen? Belangrijker: Is het er wel prettig om te werken?
pi_74852305
quote:
Op donderdag 19 november 2009 00:43 schreef primadonna het volgende:
@ddamsterdam : Wat je krijgt is een korte stuk tekst, met daarover enkele stellingen. Daarop moet je antwoorden of het waar, onwaar of niet op te maken is uit de tekst. De andere zijn dan wat rekenvragen mbt tot aflezen uit tabellen, grafieken en dergelijke. Ze zijn echt goed te doen.

die testen zijn van SHL en op hun site kun je die twee testen oefenen.

@Hap_Slik: Werk je toevallig bij die vestigingen? Wat zijn de cultuurverschillen? Belangrijker: Is het er wel prettig om te werken?
Dit wordt wel wat meer privé, maar ik heb bij zowel Arnhem als Utrecht gewerkt. Werk niet meer bij PwC, maar ken er nog wel veel mensen die er zitten. Arnhem is gewoon alles kleinschaliger en meer ons kent ons. Kan een voordeel zijn, maar je moet er wel tussen passen. Kantoor Arnhem is voor een heel groot deel Energy&Utilities, dus de kans dat je daarmee in aanraking komt is groot(en er weer vanaf komt klein). Denk hierbij aan klanten als Nuon, Rwe en Eneco.

Utrecht heb ik met stuk meer plezier gewerkt, maar dat ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan je klantenpakket. Hier kan je ook meer verschillende kanten op, want hebben hele grote klanten, als ook hele kleine zorgklanten..

Ik kan natuurlijk niet voor je beslissen wat je wilt en welke kant je op wilt gaan later na de accountancy(dat willen toch de meeste) en daar afhankelijk van zal ik een keus maken bij welk van de Big4 en ook welke vestigingen. Kort door de bocht: EY heel goed in Financials, KPMG heel veel leuke grote bedrijven als klant, maar goed over land verspreid, Deloitte scherpe scheiding tussen Overheid en Bedrijven(moet je dus echt weten wat je wilt) en PwC is erg breed(d.w.z. heeft bijna overal wel wat klanten van en expertise in). Dit is echt heel kort door de bocht, maar als je al vroeg een focus wilt kiezen kan je dat dus in je achterhoofd houden...
pi_74855370
@
Hap_Slik

Je zegt dat er bij Deloitte een scherpe scheiding tussen bedrijfsleven en overheid.. ik neem aan dat in welk marktgebied je werkt een hele grote invloed heeft op het werk zelf, sfeer en cultuur etc..Ik zit te denken om eventueel te gaan solliciteren als IT auditor binnen een van de big four... zou je(of iemand anders) wat voorbeelden kunnen noemen van het verschil tussen overheid en bedrijven wat betreft IT auditing en risk control etc....ook wilde ik net als primadonna weten wat een sollicitant nou kan verwachten van een tweede (diepte)gesprek indien deze door is... en tips zijn altijd welkom!
pi_74856266
quote:
Op donderdag 19 november 2009 16:49 schreef ViCi81 het volgende:
@
Hap_Slik

Je zegt dat er bij Deloitte een scherpe scheiding tussen bedrijfsleven en overheid.. ik neem aan dat in welk marktgebied je werkt een hele grote invloed heeft op het werk zelf, sfeer en cultuur etc..Ik zit te denken om eventueel te gaan solliciteren als IT auditor binnen een van de big four... zou je(of iemand anders) wat voorbeelden kunnen noemen van het verschil tussen overheid en bedrijven wat betreft IT auditing en risk control etc....ook wilde ik net als primadonna weten wat een sollicitant nou kan verwachten van een tweede (diepte)gesprek indien deze door is... en tips zijn altijd welkom!
Dit is best wel lastig zo één, twee, drie te zeggen, omdat er heel veel verschillende soorten overheid en ook veel verschillende soorten bedrijven zijn.. Hier hangt het dus vooral vanaf. Zo zijn er grote bedrijven waar het allemaal echt houtje-touwtje gaat, maar zijn er ook bedrijven die het heel goed beheersen(neem Ahold, waar IT natuurlijk heel erg belangrijk is). Bij overheden van hetzelfde laken een pak ..

Verder moet je voor het tweede gesprek goed weten wat je gaat doen als IT-auditor. Het gaat vaak iets meer de diepte in en kan ook wat technischer worden. Het eerste gesprek is vooral aftastend en is vaak wat meer tweerichtingsverkeer, dus jij kan (en eigenlijk moet) ook vragen stellen over bedrijf zelf, wat je werkzaamheden worden, teamopbouw etc. etc. Vaak zit er bij het tweede gesprek ook een vennoot, maar dit hangt per bedrijf en per kantoor af. Deze mensen weten wel waar ze het over hebben, maar is niks om je zorgen over te maken. Als eerste gesprek en assessment goed gingen, dan red je het 8/10x wel. (of ze moeten echt maximum aantallen hebben en er zijn nog meerdere in de race is het lastiger.)
pi_74862372
Als toevoeging. Die scheiding die je benoemd is tegenwoordig bij EY ook actueel tussen financials en niet financials. Je kiest of voor banken, verzekeraars, persioenfondsen etc, of de rest.

Daarnaast kan ik me helemaal vinden in soorten overheid. Een kleine gemeente of een ministerie is heel wat anders.
pi_74869090
quote:
Op donderdag 19 november 2009 20:23 schreef snabbi het volgende:
Als toevoeging. Die scheiding die je benoemd is tegenwoordig bij EY ook actueel tussen financials en niet financials. Je kiest of voor banken, verzekeraars, persioenfondsen etc, of de rest.

Daarnaast kan ik me helemaal vinden in soorten overheid. Een kleine gemeente of een ministerie is heel wat anders.
Voor welke klantengroep of marktgebied werk je trouwens? En wat is jouw ervaring met overheidsinstellingen als klant tov bedrijven... Kan me voorstellen dat ICT wat meer ontwikkeld is binnen een Ahold zoals eerder genoemd dan in een bepaalde regionale zorginstelling. Ondanks dat je bij EY werkt.. weet je toevallig, via vrienden/kennisen, of er bij Deloitte Rotterdam(is toch hoofdkantoor) geen afdeling ERS is.. waar iig IT auditors werken...? alvast bedankt! Gr V
pi_74887470
Ik werk momenteel nog voor beide groepen, omdat nog niet alle klanten heb overgedragen.

Ik kan me vanuit mijn ervaring helemaal vinden in Hap_Slik zijn motivering. Ik ben betrokken geweest bij kleine en grote gemeenten in het kader van jaarrekeningcontrole en daarnaast op rijksoverheid gebied voor advies en internal audit. De verschillen tussen de verschillende overheidsdiensten zijn hierdoor vergelijkbaar met de verschillen tussen kleine en grote bedrijven.

Qua ICT ontwikkeling kan je altijd verbaasd zijn. Ik heb kleine klanten met een verbazingwekkende ICT voorziening en beheersing daarvan.
Zover ik weet werkt Deloitte ERS alleen vanuit Amstelveen. Dit houdt overigens niet in dat je niet vanuit andere kantoren kan werken. maar dat je er wel veel zal moeten zitten om contact te houden met je managers.
pi_75119576
Woensdag heb ik mijn diepte-interview bij pwc ben benieuwd.
Overigens vind ik het bij pwc wel snel gaan toen ik mijn breedte-interview had,
werd ik twee uur daarna al gebeld dat ze me wilden uitnodigen voor het diepte-interview.
pi_75127560
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef LonnekeVee het volgende:
Woensdag heb ik mijn diepte-interview bij pwc ben benieuwd.
Overigens vind ik het bij pwc wel snel gaan toen ik mijn breedte-interview had,
werd ik twee uur daarna al gebeld dat ze me wilden uitnodigen voor het diepte-interview.
Dat is zeker netjes. Toen ik aangenomen werd bij PwC werd ik al in de auto gebeld! (helaas kwam ik hier pas achter toen ik thuis kwam, omdat mijn mobiel nog uitstond. Had dus gewoon gemist dat ik was aangenomen!8)7 )
  maandag 30 november 2009 @ 09:19:16 #238
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_75134762
Afgelopen week gesolliciteerd bij Deloitte in Maastricht.

Binnen vijf werkdagen zou ik horen of ik uitgenodigd word voor een gesprek.. Ik ben benieuwd!
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_75147446
Hoe spreek ik Deloitte uit?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_75148335
quote:
Op maandag 30 november 2009 16:29 schreef 1517 het volgende:
Hoe spreek ik Deloitte uit?
Diilojt
pi_75272528
Een aantal vragen,

Heeft iemand misschien ook inzicht in de eventuele internationale werkmogelijkheden bij de verscheidene kantoren na een paar jaar werken en/of na je RA? EnY heeft volgens mij een officieel programma daarvoor, wellicht enkel toegankelijk voor een select groepje werknemers, en enkel voor bepaalde buitenlandse kantoren. Hoe het zit met de andere kantoren weet ik niet. Maak je dan meer kans als je je heel specialistisch hebt ontwikkeld (in sector of vakgroep)? Of is de enige mogelijkheid om gestationeerd te worden in het buitenland door middel van direct te solliciteren bij een buitenlandse kantoor? Of moet je hier helemaal niet aan denken, en maak je meer kans als je bij een multinational gaat werken en je daar ontwikkelt, of besluit zelf te gaan ondernmen in het buitenland?

Hoe zit het met permanente educatie in het buitenland, of is het dan zo dat je een lokale kwalificatie moet halen, en je RA komt te vervallen?

EnY geeft op hun website een overzicht van hun arbeidsvoorwaarden. Hebben de andere grote namen vergelijkbare regelingen tijdens deze tijden van crisis?

Wat is in de praktijk het verschil tussen advisory, assurance, en eventueel transactions. Is er samenwerking tussen de verschillende units en/of enige overlapping, of bestaat er een strikte scheiding? En werken bij alle units RA's?

Ik ben benieuwd of iemand antwoord kan geven op bovenstaande vragen
pi_75300463
Ik zit zelf bij EY en zie ook dat een aantal mensen gebruik maken van die regeling. Ik moet er wel bij zeggen dat het zeker niet gebruikelijk is en dat het bovendien niet gewaardeerd wordt. Het accountantswereldje is toch werken voor je eigen vennoot. Jouw vennoot heeft er feitelijk niets aan als jij ff in het buitenland zit te werken voor een andere vennoot.

Overigens komt het voor mij regelmatig voor dat ik korte projecten in het buitenland (engeland, duitsland en frankrijk) kan doen. Je moet denken aan projecten van dagen of weken. Verder weg heb ik zelf niet gehad, maar het kan wel. Laat je niet gelijk afschrikken want het is bij ons dus zeker wel mogelijk en wanneer je het gewoon lang blijft aangeven wordt het je ook niet kwalijk genomen.

Volgens mij is permantente educatie niet echt een probleem als je bij de accountantskantoren zit omdat je daar via de interne cursussen gemakkelijk aan het benodigde aantal kan komen. Ik heb iig zelf ook cursussen die ik in het buitenland volg die me PE punten geeft.

Ik heb geen ervaringen in transactions, maar in advisory zie ik diverse RA's rondlopen. Het verschil is niet echt heel groot, al zou je wellicht kunnen stellen dat je bij advisory meer moet afstemmen om je onderzoek scherp te krijgen.... Welk normenkader hanteer je, dat is aan het management van de klant bijvoorbeeld om te accorderen ipv dat je vanuit de wettelijke controle mag zeggen dat ze aan bepaalde normen moeten voldoen.
pi_75309390
Bedankt voor de insiderinzichten snabbi. Ah ik begrijp wat je bedoelt dat je eigen vennoot liever heeft dat een goede werknemer onder zich blijft werken. Het programma zelf heeft natuurlijk wel een eigen marketing verhaal met dat het goed is voor zowel de werknemer als de organisatie, maar slaat de directe belangen van de eigen vennoot over. De eigen vennoot is natuurlijk een apart verhaal in de hele organisatie.

Ah PE kan dus ook eventueel in het buitenland verkregen worden. Wat betreft de verschillende units en units binnen de units zou je als RA dus eventueel een switch kunnen maken van de ene unit naar de andere unit mocht de belangstelling en/of behoefte er zijn om dat te doen en daar proberen toegevoegde waarde te leveren. Is er trouwens een gemiddelde leeftijd te trekken betreffende de RA's in advisory en verschilt dit met de RA's actief in assurance?
pi_75319186
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 22:19 schreef snabbi het volgende:
Ik zit zelf bij EY en zie ook dat een aantal mensen gebruik maken van die regeling. Ik moet er wel bij zeggen dat het zeker niet gebruikelijk is en dat het bovendien niet gewaardeerd wordt. Het accountantswereldje is toch werken voor je eigen vennoot. Jouw vennoot heeft er feitelijk niets aan als jij ff in het buitenland zit te werken voor een andere vennoot.

Overigens komt het voor mij regelmatig voor dat ik korte projecten in het buitenland (engeland, duitsland en frankrijk) kan doen. Je moet denken aan projecten van dagen of weken. Verder weg heb ik zelf niet gehad, maar het kan wel. Laat je niet gelijk afschrikken want het is bij ons dus zeker wel mogelijk en wanneer je het gewoon lang blijft aangeven wordt het je ook niet kwalijk genomen.

Volgens mij is permantente educatie niet echt een probleem als je bij de accountantskantoren zit omdat je daar via de interne cursussen gemakkelijk aan het benodigde aantal kan komen. Ik heb iig zelf ook cursussen die ik in het buitenland volg die me PE punten geeft.

Ik heb geen ervaringen in transactions, maar in advisory zie ik diverse RA's rondlopen. Het verschil is niet echt heel groot, al zou je wellicht kunnen stellen dat je bij advisory meer moet afstemmen om je onderzoek scherp te krijgen.... Welk normenkader hanteer je, dat is aan het management van de klant bijvoorbeeld om te accorderen ipv dat je vanuit de wettelijke controle mag zeggen dat ze aan bepaalde normen moeten voldoen.
Hierop aanvullend over de PE-punten is er een 'verlicht' PE-systeem voor accountants in business. Dus als je niet meer in de accountancy werkt, hoef je echt een heel stuk minder PE-punten te halen. Binnen de accountantskantoren is het inderdaad nooit een probleem om je aantal punten te behalen door de interne cursussen. Buiten de accountantskantoren om is het iets lastiger als je in het buitenland bent, maar ook zeker haalbaar(steeds meer onlinecursussen).
pi_75344861
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef LonnekeVee het volgende:
Woensdag heb ik mijn diepte-interview bij pwc ben benieuwd.
Overigens vind ik het bij pwc wel snel gaan toen ik mijn breedte-interview had,
werd ik twee uur daarna al gebeld dat ze me wilden uitnodigen voor het diepte-interview.
Ondertussen is het woensdag geweest, en ik kan melden dat ik september 2010 ga starten bij pwc Zwolle.
Heb geen moment op een telefoontje gewacht. Aan het einde van het gesprek vroegen ze mij waarom ik dacht op mijn plaats te zijn bij pwc. Antwoord gegeven. Waarop de partner zei daar ben ik het helemaal mee eens we gaan je niet langer in spanning houden ik kan je vertellen dat je bent aangenomen.

Daarna nog drie kwartier lopen praten over het kantoor in zwolle en over hun eigen loopbaan bij pwc.
Heb aan het gesprek een ontzettend goed gevoel over gehouden ook qua sfeer en ik heb er echt zin in om er volgend jaar te beginnen.
pi_75350950
quote:
Op zondag 6 december 2009 19:11 schreef LonnekeVee het volgende:

[..]

Ondertussen is het woensdag geweest, en ik kan melden dat ik september 2010 ga starten bij pwc Zwolle.
Heb geen moment op een telefoontje gewacht. Aan het einde van het gesprek vroegen ze mij waarom ik dacht op mijn plaats te zijn bij pwc. Antwoord gegeven. Waarop de partner zei daar ben ik het helemaal mee eens we gaan je niet langer in spanning houden ik kan je vertellen dat je bent aangenomen.

Daarna nog drie kwartier lopen praten over het kantoor in zwolle en over hun eigen loopbaan bij pwc.
Heb aan het gesprek een ontzettend goed gevoel over gehouden ook qua sfeer en ik heb er echt zin in om er volgend jaar te beginnen.
Gefeliciteerd! Goed om te horen dat het gesprek zo goed ging. Kantoor Zwolle is een leuke sfeer, dus daar ga je je plek wel vinden denk ik. Vooral de partner helemaal gespecialiseerd in gemeentes is erg tof(misschien heb je hier ook al wel mee gepraat).
pi_75354093
Gefeliciteerd!
pi_75366001
Ga nu iets bij Deloitte opstarten. Iets met audit, moet kunnen met mijn exacte achtergrond.
pi_76150724
Weet iemand hier iets meer over het online assessment bij E&Y. Ik weet dat die bestaat uit een persoonlijkheidstest en een capaciteitentest, waarbij deze laatste bestaat uit een stuk numeriek, verbaal en abstract. Ik vroeg me af of je bij Numeriek cijferreeksen krijgt of dat je mbv tabellen en grafieken berekeningen moet maken. En bij Verbaal of je dan een bepaalde statements moet beoordelen mbv van een stukjes tekst of dat je syllogismen (3 proposites: majorpremisse, minorpremisse en een conclusie) kunt verwachten.

Alvast bedankt! Groeten
pi_76152905
Het trieste van dit alles is dat het lijkt of ze ontzettend bezig zijn met selecteren en dan 90% uitknijpen tot ze de deur gewezen worden of vrijwillig vertrekken. 5% zwoegt dan als senior voor een habbekrats en 5% verdient tonnen als partner. Ik snap de hele aantrekkingskracht van de "big4" niet echt. Het staat wellicht leuk op je CV maar verder?
  maandag 28 december 2009 @ 20:31:17 #251
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_76155252
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:54 schreef ViCi81 het volgende:
Weet iemand hier iets meer over het online assessment bij E&Y. Ik weet dat die bestaat uit een persoonlijkheidstest en een capaciteitentest, waarbij deze laatste bestaat uit een stuk numeriek, verbaal en abstract. Ik vroeg me af of je bij Numeriek cijferreeksen krijgt of dat je mbv tabellen en grafieken berekeningen moet maken. En bij Verbaal of je dan een bepaalde statements moet beoordelen mbv van een stukjes tekst of dat je syllogismen (3 proposites: majorpremisse, minorpremisse en een conclusie) kunt verwachten.

Alvast bedankt! Groeten
2 jaar geleden de test gedaan en alles komt voorbij. Cijferreeksen, woordenschat, verhaaltjessommen en figuren. Ik vond hem niet zo moeilijk en kon onvoorbereid een prima score halen. Een vriend van me die wel had voorbereid had een slechte score. M.I. Is het belangrijker dat je vragen durft over te slaan. Fout antwoorden telt zwaarder dan een vraag overslaan, vandaar.
  maandag 28 december 2009 @ 20:38:19 #252
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_76155615
quote:
Op maandag 28 december 2009 19:40 schreef Fokski het volgende:
Het trieste van dit alles is dat het lijkt of ze ontzettend bezig zijn met selecteren en dan 90% uitknijpen tot ze de deur gewezen worden of vrijwillig vertrekken. 5% zwoegt dan als senior voor een habbekrats en 5% verdient tonnen als partner. Ik snap de hele aantrekkingskracht van de "big4" niet echt. Het staat wellicht leuk op je CV maar verder?
Je verhaal klopt in zoverre, echter een habbekrats verdienen als senior is toch wel erg subjectief: ik weet natuurlijk niet wat je referentiekader is, maar i ken niemand bij de big 4 die niet rond kan komen en geen mooie auto e.d. Heeft. Ook wordt minder dan 5 procent partner. Maar daarentegen klopt het uitknijpen wel. Verschillende mensen die ik ken zijn het na drie jaar helemaal zat. Niet omdat ze het werk niet leuk vinden maar omdat een bepaald soort mensen (lees managers die vroeger gepest zijn, maar zich nu goed ingelikt hebben) de scepter zwaaien over de afdeling op n onredelijke manier. Maar dat is dan wel weer typerend voor de randstad. In eindhoven is het weer veel opener.
pi_76156758
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:38 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Je verhaal klopt in zoverre, echter een habbekrats verdienen als senior is toch wel erg subjectief: ik weet natuurlijk niet wat je referentiekader is, maar i ken niemand bij de big 4 die niet rond kan komen en geen mooie auto e.d. Heeft. Ook wordt minder dan 5 procent partner. Maar daarentegen klopt het uitknijpen wel. Verschillende mensen die ik ken zijn het na drie jaar helemaal zat. Niet omdat ze het werk niet leuk vinden maar omdat een bepaald soort mensen (lees managers die vroeger gepest zijn, maar zich nu goed ingelikt hebben) de scepter zwaaien over de afdeling op n onredelijke manier. Maar dat is dan wel weer typerend voor de randstad. In eindhoven is het weer veel opener.
4500 EUR bruto per maand voor een senior manager bij een big-4 die ruim in de 40 zit komt mij toch behoorlijk mager over gezien de verdiensten van de stap erboven van een partner. Nu zal dit wellicht een individueel geval kunnen zijn die behoorlijk veel waarde leek te hechten aan de titel van "senior manager" en wellicht niet goed heeft onderhandeld. Als ik naar de starters kijkt zie ik er ook maar weinigen die niet nu al zeggen dat ze de deur uit zijn op het moment dat ze hun RA-titel binnen hebben. Dat big-4 ervaring gewaardeerd wordt is voor een aantal haast de motivatie om het toch aan te kijken wanneer ze eenmaal zijn begonnen. Ik snap gewoon niet waarom er toch zoveel in de rij staan en waarom de big-4 kantoren het grote verloop maar best lijken te vinden.
  maandag 28 december 2009 @ 21:54:17 #254
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_76159194
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:05 schreef Fokski het volgende:

[..]

4500 EUR bruto per maand voor een senior manager bij een big-4 die ruim in de 40 zit komt mij toch behoorlijk mager over gezien de verdiensten van de stap erboven van een partner. Nu zal dit wellicht een individueel geval kunnen zijn die behoorlijk veel waarde leek te hechten aan de titel van "senior manager" en wellicht niet goed heeft onderhandeld. Als ik naar de starters kijkt zie ik er ook maar weinigen die niet nu al zeggen dat ze de deur uit zijn op het moment dat ze hun RA-titel binnen hebben. Dat big-4 ervaring gewaardeerd wordt is voor een aantal haast de motivatie om het toch aan te kijken wanneer ze eenmaal zijn begonnen. Ik snap gewoon niet waarom er toch zoveel in de rij staan en waarom de big-4 kantoren het grote verloop maar best lijken te vinden.
Accountancy ben ik neit zo van op de hoogte, maar fiscale sr. Managers verdienen toch wel minimaal 5500 pm...
  maandag 28 december 2009 @ 21:56:19 #255
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_76159307
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:54 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Accountancy ben ik neit zo van op de hoogte, maar fiscale sr. Managers verdienen toch wel minimaal 5500 pm...
Wat je zegt klopt trouwens wel. Ik ken idd een hoop lui die hun RA of NOB af willen hebben en 3 jr ervaring, maar t liefst zo snel mogelijk erna wat anders willen.
pi_76187816
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:54 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Accountancy ben ik neit zo van op de hoogte, maar fiscale sr. Managers verdienen toch wel minimaal 5500 pm...
Dat is zelfs nog een redelijk magere schatting voor een fiscale senior. De startende manager (dus zonder 'senior' ervoor) zit al tegen de EU 5k bruto per maand aan. Jaarsalarissen van seniors lopen wel tegen de ton bruto aan, afhankelijk van je ervaring uiteraard.
pi_76195731
Vanuit het perspectief van de werknemer:
Big-4 geeft goede opleidingstrajecten en het staat inderdaad leuk op je CV. Daarnaast kunnen veel mensen veel van het bedrijfsleven zien en een vast plekje elders zoeken, waar het beter verdienen is. Het is zeker investeren.

Vanuit het perspectief van de big-4:
Veel jong en zeer goedkoop personeel (die wel duur worden weggezet). De grote aantallen werkslaven kunnen nooit allemaal een hogere positie bemachtigen omdat daar niet voldoende werk voor is in dat niveau. Zij zijn dus ook gebaat bij uitstroom, al is de uitstroom is weer te hard en dan weer niet hard genoeg.
pi_76682419
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje. Ik heb een mail gehad dat ik op gesprek mag komen bij deloitte voor een een afstudeerstage. Mijn vraag is dan ook wat kan ik precies verwachten in zo een gesprek en wat kan ik ervoor doen om zo goed mogelijk het gesprek in te gaan?
Ik heb namelijk al eens eerder gesollicitieerd bij deloitte en toen was ik namelijk afgewezen, dit is dus het tweede x en daarom wil ik het ook graag halen!

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
pi_76694022
quote:
Op maandag 11 januari 2010 16:08 schreef glowbol het volgende:
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje. Ik heb een mail gehad dat ik op gesprek mag komen bij deloitte voor een een afstudeerstage. Mijn vraag is dan ook wat kan ik precies verwachten in zo een gesprek en wat kan ik ervoor doen om zo goed mogelijk het gesprek in te gaan?
Ik heb namelijk al eens eerder gesollicitieerd bij deloitte en toen was ik namelijk afgewezen, dit is dus het tweede x en daarom wil ik het ook graag halen!

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Je hebt er al gesolliciteerd en je vraagt nu wat je kunt verwachten?
pi_76716579
ja misschien dat ze allerlei andere vragen stellen omdat ik al voor de 2de x solliciteer
pi_76720840
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:48 schreef glowbol het volgende:
ja misschien dat ze allerlei andere vragen stellen omdat ik al voor de 2de x solliciteer
Waarom ging het feest de eerste keer niet door dan ?!

Misschien dat ze wat meer zullen vragen naar wat je hebt gedaan in de tussentijd, maar voor de rest een 'gewoon' sollicitatiegesprek denk ik ..
pi_76734053
Hmm oke thnx in ieder geval,

ja ze vond mij niet echt spraakzaam, wat wel dom van mij was ik solliciteerde voor het eerst bij een grote bedrijf etc. maar nu weet ik in ieder geval hoe het eraan toegaat en waar ze wel ongeveer naar kijken, hoewel ik wel zenuwachtg bent want het is voor een afstudeerstage dus vandaar.
pi_76734634
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 19:43 schreef glowbol het volgende:
Hmm oke thnx in ieder geval,

ja ze vond mij niet echt spraakzaam, wat wel dom van mij was ik solliciteerde voor het eerst bij een grote bedrijf etc. maar nu weet ik in ieder geval hoe het eraan toegaat en waar ze wel ongeveer naar kijken, hoewel ik wel zenuwachtg bent want het is voor een afstudeerstage dus vandaar.
En waarom wil je dan wederom bij Deloitte solliciteren? Daarnaast moet je voor elke sollicitatie goed kunnen vertellen over je hobby's, je studie, het werk wat je moet gaan doen en in jouw geval je stage en je (verwachte) onderwerp. Zenuwachtig hoef je niet te zien, want voor een afstudeerstage zijn ze niet strenger dan voor een 'reguliere' sollicitatie, als je weet wat je wilt dan lukt het echt wel!
pi_76735547
Thnx voor je reactie:) dit geeft me een beetje de moed!!!!

Nou ik wil graag bij deloitte omdat ik dat van de big four toch bij mij vind passen...en dit keer hoop ik goed over te komen en wil ik graag alles uit de kast halen snap je?

Ik heb namelijk ook stage gelopen bij een kleine kantoor dat is aangesloten bij de sra nadat ik was afgewzen bij deloitte...dus vandaar dat ik het dit keer niet wil verprutsen....het gesprek heb ik 25 januari dus wel tijd voor een voorbereiding...
pi_76735761
Vertel dan eens waarin Deloitte verschilt van de andere big four en waarom je voor een big four kantoor kiest? Dat zijn vragen die je zo maar zou kunnen krijgen.
pi_76736727
Ik wil graag bij deloitte omdat ik tijdens mijn studie aan een excursie hebt meegedaan van school waarbij er medewerkers van deloitte mee waren, daarmee kon ik het goed vinden en vond ik het erg prettig om mee samen te werken. Bovendien heb ik veel informatie verkregen over de mogelijkheden binnen deloitte d.m.v. het bezoeken van een bedrijvendag.

Het verschil tussen de big four vindt ik zelf heel lastig

Ik dacht meer aan de verschillende sectoren die zij bieden, zoals het core audit of de wat kleinere klanten MKB bedrijven of de non-profit instellingen en dat het mij wel aantrekt doordat ik de mogelijjheden hebt tussen deze sectoren?
pi_76742037
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:35 schreef glowbol het volgende:
Ik wil graag bij deloitte omdat ik tijdens mijn studie aan een excursie hebt meegedaan van school waarbij er medewerkers van deloitte mee waren, daarmee kon ik het goed vinden en vond ik het erg prettig om mee samen te werken. Bovendien heb ik veel informatie verkregen over de mogelijkheden binnen deloitte d.m.v. het bezoeken van een bedrijvendag.

Het verschil tussen de big four vindt ik zelf heel lastig

Ik dacht meer aan de verschillende sectoren die zij bieden, zoals het core audit of de wat kleinere klanten MKB bedrijven of de non-profit instellingen en dat het mij wel aantrekt doordat ik de mogelijjheden hebt tussen deze sectoren?
Dat verschil is ook lastig, ik denk dat je idd gewoon het beste kan zeggen dat je bij deloitte gewoon het beste gevoel had, dat is naar mijn mening ook het enige goede antwoord dat je kan geven op zo een vraag. De verschillen qua werkzaam heden en mogelijkheden zijn volgens mij gewoon erg klein tussen de grote 4.
pi_76742298
Behalve dat je zowiezo bij Deloitte gelijk moet kiezen tussen profit en non-profit ..
pi_76742637
ja precies, of je een jaarrekening controleert van shell of kpn het blijft in principe het zelfde.

je kan eventueel over de cultuur gaan praten maar ik heb daar nooit gewerkt en etc. dus daar kan ik dan moeilijk over oordelen, dus daarom dat ik nog maar eens goed de site doorga en als antwoord neem dat ze de mogelijkheden hebben met de core audit non profit en mkb bedrijven en dat het mij wel aantrekt:D
pi_77560791
Iemand die weet wat de startsalarissen bij E&Y, PwC, Deloitte en KPMG voor (WO) Accounting en Assurance instromers zijn? Zijn die by the way standaard voor iedereen of is er onderhandelingsruimte?

Alvast bedankt! groeten...
pi_77566890
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef ViCi81 het volgende:
Iemand die weet wat de startsalarissen bij E&Y, PwC, Deloitte en KPMG voor (WO) Accounting en Assurance instromers zijn? Zijn die by the way standaard voor iedereen of is er onderhandelingsruimte?

Alvast bedankt! groeten...
Denk niet dat ze het zo leuk vinden als dat hier op het forum verschijnt
pi_77566973
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef ViCi81 het volgende:
Iemand die weet wat de startsalarissen bij E&Y, PwC, Deloitte en KPMG voor (WO) Accounting en Assurance instromers zijn? Zijn die by the way standaard voor iedereen of is er onderhandelingsruimte?

Alvast bedankt! groeten...
O en in principe geen onderhandelingsruimte, behalve als je echt aantoonbare ervaring hebt in de accountancy, zelf je opleiding betaalt of al een andere titel dan Msc./drs. achter/voor je naam hebt staan..
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:07:49 #273
167595 mirved
Infobesitas
pi_77568197
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef ViCi81 het volgende:
Iemand die weet wat de startsalarissen bij E&Y, PwC, Deloitte en KPMG voor (WO) Accounting en Assurance instromers zijn? Zijn die by the way standaard voor iedereen of is er onderhandelingsruimte?

Alvast bedankt! groeten...
voor alle 4 ongeveer hetzelfde.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:10:13 #274
167595 mirved
Infobesitas
pi_77568308
De big4 maken gewoon gebruik van mensen net zoals jij gebruik van hun maakt. Zij geven je een kans (bij de meeste acc kantoren worden geen starters aangenomen), betalen je opleiding, laten je ervaring opdoen. Daartegen staat dat je veel moet overwerken, matig betaald wordt en veel extra's van je verwacht wordt.

Uitstroom per jaar is 20%. Binnen 5 jaar zijn de meeste wel weg en daar rekenen ze ook op.

Ik werk nu 3/4 jaar bij een van de big4 en begin me al te ergeren aan hoe de zaakjes verlopen. Al die bureaucratische onzin en de overvloed van regeltjes om quality control te behouden.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_77598743
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 22:26 schreef glowbol het volgende:
ja precies, of je een jaarrekening controleert van shell of kpn het blijft in principe het zelfde.

je kan eventueel over de cultuur gaan praten maar ik heb daar nooit gewerkt en etc. dus daar kan ik dan moeilijk over oordelen, dus daarom dat ik nog maar eens goed de site doorga en als antwoord neem dat ze de mogelijkheden hebben met de core audit non profit en mkb bedrijven en dat het mij wel aantrekt:D
Welke locatie heb je gesolliciteerd en hoe is het je vergaan?
pi_77627320
Alle big four kantoren hebben tegenwoordig ook business courses voor studenten met leuke bestemingen zoals Istanbul en Barca, is iemand hier ooit mee geweest, wat zijn de ervaringen? Nog een baan er uit weten te slepen?:P
  donderdag 4 februari 2010 @ 13:42:10 #277
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_77627728
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 13:29 schreef ddamsterdam het volgende:
Alle big four kantoren hebben tegenwoordig ook business courses voor studenten met leuke bestemingen zoals Istanbul en Barca, is iemand hier ooit mee geweest, wat zijn de ervaringen? Nog een baan er uit weten te slepen?:P
ja en ja! Dat zijn hele leuke dagen, vette uitjes en als je winnaar bent van zo'n internationale course ben je bijna gegarandeerd van een baan. Als je kan moet je je zowieso voor zoiets opgeven. Wel moet je natuurlijk bedenken dat voor zo'n course de gaafste mensen van het betreffende kantoor meegaan dus dat niet iedereen zo is.
  donderdag 4 februari 2010 @ 15:03:01 #278
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_77630722
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 13:29 schreef ddamsterdam het volgende:
Alle big four kantoren hebben tegenwoordig ook business courses voor studenten met leuke bestemingen zoals Istanbul en Barca, is iemand hier ooit mee geweest, wat zijn de ervaringen? Nog een baan er uit weten te slepen?:P
Ik ben met een kantoor meegeweest naar zo'n activiteit. Inderdaad alleen de coole mensen. Was een internationale business course. Dus met mensen uit heel Europa in een luxe hotel zitten en 5 dagen casen, cursus aan een externe uni en partyen.

Zeer zeker aan te raden, heb er daarna een nogal chille stage uit weten te halen...

Selectie procedure is wel tough met meerdaagse testen en gesprekken.
pi_77648022
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:03 schreef Elkafila het volgende:
Ik ben met een kantoor meegeweest naar zo'n activiteit. Inderdaad alleen de coole mensen. Was een internationale business course. Dus met mensen uit heel Europa in een luxe hotel zitten en 5 dagen casen, cursus aan een externe uni en partyen.
Zelf nooit geweest, maar klinkt als de gemiddelde cursus
pi_77650101
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:03 schreef Elkafila het volgende:

[..]

Ik ben met een kantoor meegeweest naar zo'n activiteit. Inderdaad alleen de coole mensen. Was een internationale business course. Dus met mensen uit heel Europa in een luxe hotel zitten en 5 dagen casen, cursus aan een externe uni en partyen.

Zeer zeker aan te raden, heb er daarna een nogal chille stage uit weten te halen...

Selectie procedure is wel tough met meerdaagse testen en gesprekken.
De "coole" mensen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 02:30:40 #281
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_77656271
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:53 schreef Fokski het volgende:

[..]

De "coole" mensen.
De gangmakers dan...

[ Bericht 13% gewijzigd door Elkafila op 05-02-2010 02:52:55 ]
pi_77678720
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:03 schreef Elkafila het volgende:

[..]

Ik ben met een kantoor meegeweest naar zo'n activiteit. Inderdaad alleen de coole mensen. Was een internationale business course. Dus met mensen uit heel Europa in een luxe hotel zitten en 5 dagen casen, cursus aan een externe uni en partyen.

Zeer zeker aan te raden, heb er daarna een nogal chille stage uit weten te halen...

Selectie procedure is wel tough met meerdaagse testen en gesprekken.
was je toevallig naar cyprus?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:00:33 #283
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_77678760
Nee
pi_77687040
d
pi_77687078
hey CG,

ik heb gesolliciteerd bij deloitte, rotterdam,

ik ben nu door naar het volgende gesprek gelukkig dan heb ik een gesprek met 2 partners volgens mij of senior managers, wie weet wat ik ongeveer in het tweede gesprek kan verwachten? De recruiter zei dat het ongeveer een uurtje duurt het gesprek? :S
pi_77716088
Waarschijnlijk is het met een senior manager en een partner. Meerdere partners is onwaarschijnlijk, want je zal het gesprek hebben met de partner waar je onder komt te werken. Hij wil gewoon weten wat hij in zijn team toevoegt. Het gesprek zal er op gericht zijn te zien of er een klik is met jou en hem (en in het team). Daarnaast zal hij zoeken wat je interesses zijn. Het is nog vroeg om te kunnen zeggen waar je je in gaat specialiseren, maar daar komt het wel op neer.
pi_77735791
Hmm oke, maar hoe kan ik me het beste op voorbereiden? Ik wil me wel graag voorbereiden..want de recruiter zei dat het gesprek een uurtje ongeveer duurt terwijl ik van een klasgenoot hoorde dat hij bij zijn stage ook gesprek had met twee werknemers en dat die maar 20 minuten ofzo duurde, terwijl ik voor een afstudeerstage ga dus vandaar...ik ben wel zenuwachtig omdat die klik er moet zijn als ik een fout antwoord geef of een minder goed antwoord dan lig ik er waars. uit en dat wil ik niet
pi_77735837
Overigens weet ik wel dat ik graag de RA kant op wil gaan en me daarin wilt specialiseren
pi_77744075
Voorbereiden doe je gewoon door je een beetje te verdiepen in accountancy zodat je een beetje weet waar ze het over hebben, maar je moet daarin ook niet overdrijven. Als je een afstudeerstage wil zou ik zeker bedenken wat de toegevoegde waarde is van je onderzoek. Laat zien dat je daar snel doorheen wilt, want stage is eigenlijk een veredelde vorm van recruitment.

Met specialiseren bedoelde ik iets anders, maar dit kan pas wanneer je echt wat werkzaamheden hebt gedaan. Binnen een team heb je mensen die meer van een bepaald onderwerp weten. Zo kan je bijvoorbeeld Solvency II expert worden. Je kan een vraagbaak worden voor andere mensen en misschien leent je afstudeeronderzoek wel voor zoiets?

Met andere woorden: laat gewoon je enthousiasme zien voor je onderzoek, dan kom je er wel doorheen.
pi_77746560
Hey Snabbi,

hartstikke bedankt! Ik ga me wel gewoon verdiepen in de site van deloitte, en ja moet ik me dan ook nog voorbereiden op mijn sterke zwkake punten voorbeelden en dergelijke? cv wat op me cv staat alles goed kennen misschien dat ze daarover vragen? over accountnacy weet ik wel heel wat, wat een accountant doet, en ja als ze over een onderzoek komen dan dacht ik meer aan een AO beschrijving voor een klant? Ik vind dat zelf wel lastig wat de toegevoegde waarde dan is, ik dacht meer aan om een probleem voor een klant te onderzoeken en maatregelen ervoor op te stellen, d.m.v. een ao beschrijving dat lijkt mij opzich een mooi afstudeeronderzoek?

En ja ik hoop dat het me lukt, wel weet ik dat ze op zoek zijn naar een echte teamplayer dus ja hopelijk komt het goed, heb de testen gehaald het gesprek met de recruiter dus zou echt balen zijn
pi_77809727
ik heb in januari m'n bachelor behaald (Accountancy & Control) en ben net begonnen aan de master Accountancy. Maar ik vind het maar niks, mn engels is vrij matig (lezen en luisteren gaat wel, maar spreken en schrijven is slecht) dus nu mag je leuk allemaal critque/summary/presentation over wetenschappelijke artikelen gaan doen, in het engels.

Wat zijn de voor en nadelen om m'n master af te ronden?
hoe ver kun je komen met een bachelor (of word je dan gewoon gelijkgesteld aan een HBO bachelor?)
het valt me op dat ik op bijv vrijdag wel een van de jongste ben, is het gangbaar dat mensen na hun 28e (o.i.d.) nog beginnen met een duale master?
pi_77811422
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:18 schreef icebeer het volgende:
ik heb in januari m'n bachelor behaald (Accountancy & Control) en ben net begonnen aan de master Accountancy. Maar ik vind het maar niks, mn engels is vrij matig (lezen en luisteren gaat wel, maar spreken en schrijven is slecht) dus nu mag je leuk allemaal critque/summary/presentation over wetenschappelijke artikelen gaan doen, in het engels.

Wat zijn de voor en nadelen om m'n master af te ronden?
hoe ver kun je komen met een bachelor (of word je dan gewoon gelijkgesteld aan een HBO bachelor?)
het valt me op dat ik op bijv vrijdag wel een van de jongste ben, is het gangbaar dat mensen na hun 28e (o.i.d.) nog beginnen met een duale master?
Met je bachelor alleen kom je niet zo heel erg ver in accountancy-land. Als je naar Nyenrode gaat hoef je eigenlijk niks in het Engels te schrijven c.q. lezen, dus dit kan je nog overwegen. Verder komt Engels wel erg goed van pas, dus is het ook altijd een aanrader om 2 weken naar het buitenland te gaan om daar voltijd Engels te gaan leren. Als je geld genoeg hebt kan je ook nog naar de 'nonnen' in Vught gaan, hier heb ik dan wel weer goede ervaring mee(Regina Coeli).

Ik ken iemand die was 42 en ging nog aan zijn duale traject beginnen, dus alles is mogelijk. Wel moet je er rekening mee houden dat duaal zwaarder wanneer je meer verantwoordelijkheden en verplichtingen krijgt, wat vaak op oudere leeftijd meer is. Daarnaast willen veel accountantskantoren in ieder geval dat je verder gaat leren en een AA of een RA titel behaald. Als je als internal audit/controlling gaat werken, heb je bij een aantal bedrijven wel weer genoeg aan enkel je bachelor-titel.
pi_77812662
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 16:00 schreef Hap_Slik het volgende:

Met je bachelor alleen kom je niet zo heel erg ver in accountancy-land.
hoe zit het dan met mensen die rechtstreeks van het HBO komen en willen gaan werken?
wordt van deze verwacht (bij de big4 dan) dat ze toch nog hun master gaan halen?
pi_77815138
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 16:33 schreef icebeer het volgende:

[..]

hoe zit het dan met mensen die rechtstreeks van het HBO komen en willen gaan werken?
wordt van deze verwacht (bij de big4 dan) dat ze toch nog hun master gaan halen?
Wordt wel verwacht dat je RA of AA wordt ja
pi_77815809
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 16:33 schreef icebeer het volgende:

[..]

hoe zit het dan met mensen die rechtstreeks van het HBO komen en willen gaan werken?
wordt van deze verwacht (bij de big4 dan) dat ze toch nog hun master gaan halen?
Als je niet hogerop wilt hoef je het niet bij de big4 te proberen. Daar geldt toch nog steeds het "go up or go out"-principe. Zelfs als RA kan je niet op je gat blijven zitten en denken van ik hoef niet hogerop te gaan. Indien blijkt dat je niet geschikt bent om hogerop te gaan dan kan je verwachten dat je eruit wordt gegooid.
pi_77864900
Een vraag.

Studie RA, maar praktijkstage komt niet echt van de grond wegens weinig controleklanten/slechte planning etc. Ik wil op dit moment niet overstappen naar een ander kantoor, maar wel zo snel mogelijk een titel hebben.

Zijn er escapes om AA te worden? Bijvoorbeeld theoriegedeelte RA-opleiding afronden en werkervaring opdoen. Of moet je daarvoor echt heel dat AA-traject in en dan nog drie jaar praktijk?
pi_77892554
Ik denk dat het afhangt van de opleiding of ze je vrijstelling geven, veel vakken komen overeen (BIV/AO, EV, Fin. Auditing, belastingrecht, accountantscontrole e.d.).

[ Bericht 0% gewijzigd door Fokski op 12-02-2010 01:34:03 ]
pi_77927492
  • PWC heeft een starterstraject, ongeacht je studierichting kan je daar beginnen. Hoe hoog ligt die drempel om daar te kunnen beginnen? Net zo hoog als bij consultancy, Shell, of investment banking?
  • Wat voor soort mensen werkt over het algemeen nou in accountancy? Vergelijkbaar als in de ICT? Of is het meer het soort mensen wat je ook bij rechten/juridische banen tegen komt?
  • pi_77962021
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 18:20 schreef TubewayDigital het volgende:
  • PWC heeft een starterstraject, ongeacht je studierichting kan je daar beginnen. Hoe hoog ligt die drempel om daar te kunnen beginnen? Net zo hoog als bij consultancy, Shell, of investment banking?
  • Wat voor soort mensen werkt over het algemeen nou in accountancy? Vergelijkbaar als in de ICT? Of is het meer het soort mensen wat je ook bij rechten/juridische banen tegen komt?
  • In nederland is het zeker niet zo moeilijk om bij PwC of een ander accountancy kantoor binnen te komen, zeker niet zo moeilijk als bij een top consultancy of IB bedrijf. In andere landen is het soms wel een stuk moeilijker.
    pi_77981413
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 19:18 schreef ddamsterdam het volgende:

    [..]

    In nederland is het zeker niet zo moeilijk om bij PwC of een ander accountancy kantoor binnen te komen, zeker niet zo moeilijk als bij een top consultancy of IB bedrijf. In andere landen is het soms wel een stuk moeilijker.
    Even een aanvulling hierop. Als je het (echte) traineeship bedoelt van de Big4, hier is het wel lastiger om binnen te komen. Wel eenvoudiger dan bij een investmentbank of een shell, maar toch nog wel redelijk pittig. Als je gewoon als accountant wilt beginnen is het niet erg lastig om binnen te komen, al gaat het nu niet zo eenvoudig meer als een aantal jaar terug. In andere landen is het wel een stuk moeilijker om bij Big4 te gaan werken..

    De mensen die in de accountancy werken zijn van verschillende pluimage. De cultuur is lastig te vergelijken met een andere sector en ook hangt het af of je op een groter/kleiner kantoor van de big4 werkt en afhankelijk van de afdeling waarop je werkt.
    pi_77989772
    Heb toevallig onlangs nog met een recruiter van pwc gesproken, en zei dat het voor studenten met een andere studierichting nu wel wat moeilijker is, omdat er gewoon veel sollicitanten zijn tegenwoordig. Als je een minder relevante studie heb gedaan dan zou ik er voor zorgen dat je motivatie heel sterk en overtuigend is..
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')