abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 28 januari 2009 @ 19:25:03 #26
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65502835
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de werkzaamheden van een WO Fiscalist op een dergelijk groot kantoor. Heeft iemand hier ervaring mee? Via via weet ik wel dat je geen belastingaangiften aan het invullen bent de hele dag maar wat doe je nou 'concreet' wel. Het is jammer dat er zo weinig fiscalisten in dit topic actief zijn .
ik ben fiscalist en heb bijna ieder groot kantoor in NL van binnen gezien en meegemaakt.

Heb je al enig idee welke richting je in wilt?

Ook per partner/afdeling verschillen de werkzaamheden enorm......dus.....wat wil je weten?
pi_65833185
Iemand een idee wat voor leaseauto je krijgt als eerste jaars NIVRA-nyenrode student bij PricewaterhouseCoopers? Dus meteen startens na je vwo.

Ben wel nieuwsgierig namelijk! Contract heb ik namelijk een week geleden getekend.

Bij Ernst & Young was het heel duidelijk, een C1 of Aygo. Maar bij PwC kon ik er via heel het papierwerk niet achter komen.
pi_65833298
eerst een standaard huurauto = meestal een veel duurdere auto (VW polo ofzo, wat het verhuurbedrijf heeft staan). Maar standaard krijg je een poolauto = een ford fiesta of opel corsa of iets in die richting.

Het rijdt in ieder geval
pi_65853863
Wat is eigenlijk het verschil tussen een poolauto en een leaseauto? Of is dat 'tzelfde.
Kon 't op google niet zo gemakkelijk vinden..
  zondag 8 februari 2009 @ 19:06:24 #30
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65857630
quote:
Op zondag 8 februari 2009 17:01 schreef Mr.Mojito het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een poolauto en een leaseauto? Of is dat 'tzelfde.
Kon 't op google niet zo gemakkelijk vinden..
Mijn mening op mijn geringe kennis:

Meestal is een leaseauto een nieuwe auto die jij krijgt en gebruik van maakt. Krijg je na verloop van tijd een andere leasebak omdat je functie beter wordt of je een andere baan hebt, dan gaat je vorige auto vaak naar een pool waar anderen dus gebruik van kunnen maken. In een poolauto rij je zelden in een nieuwe, tenzij je baas een pool met nieuwe auto's opzet waar je gebruik van kan maken maar dat is het imo niet vaak.
pi_65857837
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:06 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Mijn mening op mijn geringe kennis:

Meestal is een leaseauto een nieuwe auto die jij krijgt en gebruik van maakt. Krijg je na verloop van tijd een andere leasebak omdat je functie beter wordt of je een andere baan hebt, dan gaat je vorige auto vaak naar een pool waar anderen dus gebruik van kunnen maken. In een poolauto rij je zelden in een nieuwe, tenzij je baas een pool met nieuwe auto's opzet waar je gebruik van kan maken maar dat is het imo niet vaak.
Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..
  zondag 8 februari 2009 @ 19:24:37 #32
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65858197
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:14 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Maar blijft de bijtelling dan nog steeds zo hoog? Is voor m'n gevoel best krom namelijk..
dit weet ik niet zeker, maar meestal is een leaseauto na 4 jr afgeschreven dus ik neem aan dat je leaseauto nooit ouder van 4 jr is, waardoor misschien dan toch de bijtelling zo hoog blijft.......

Ik heb geen leaseauto, dus ik weet het niet zeker....
pi_65859919
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:24 schreef --H-I-M-- het volgende:
dit weet ik niet zeker
Je bent fiscalist geweest bij elk kantoor van de Big Four, maar weet niet waarop de bijtelling van een auto is gebaseerd? Dat worden leuke adviezen...
  zondag 8 februari 2009 @ 20:29:49 #34
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65860410
quote:
Op zondag 8 februari 2009 20:16 schreef nostra het volgende:

[..]

Je bent fiscalist geweest bij elk kantoor van de Big Four, maar weet niet waarop de bijtelling van een auto is gebaseerd? Dat worden leuke adviezen...
Euhm.......begrijpend lezen.....be jij altijd zo aanvallend van aard...? wordt leuk op de assesment

Ik heb alle kantoren van binnen gezien zei ik, dwz stages, inhousdagen etc

daarbij interesseren auto's me helemaal niets en dus heb ik me er nooit in verdiept. Trouwens als je denkt dat je als fiscalist voor IB-dingen als leasebijtellingen enzo wordt ingeschakeld dan heb je het toch helemaal verkeerd...das hetzelfde om een famililierechtadvocaat te beschuldigen dat hij niks van strafrecht weet
pi_65860890
quote:
Op zondag 8 februari 2009 20:29 schreef --H-I-M-- het volgende:
Euhm.......begrijpend lezen.....be jij altijd zo aanvallend van aard...?
Ik ben redelijk direct, niet aanvallend.
quote:
wordt leuk op de assesment
Gelukkig werk ik er al 10 jaar, dus dat zal niet nodig zijn denk ik.
quote:
Trouwens als je denkt dat je als fiscalist voor IB-dingen als leasebijtellingen enzo wordt ingeschakeld dan heb je het toch helemaal verkeerd...das hetzelfde om een famililierechtadvocaat te beschuldigen dat hij niks van strafrecht weet
Het gaat niet om inschakelen, het is basale kennis. Alsof je een familierechtadvocaat vraagt om de Trias Politica en hij dichtslaat.
pi_65862202
Maar niemand weet tot zover het antwoord? (A)
pi_65863039
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:48 schreef ukkies het volgende:
het biochemisch analyseren van een inkoopprocesje (sorry, ik vind mij wel grappig)

over salarisverschil G4 en mkb-kantoren: G4 betaald beter. De studieregelingen zijn vaak ook wat beter (geen terugbetaalplicht etc. bij einde dienstverband). Wat ook niet onbelangrijk is, is de leerervaring. Die is bij grote kantoren vaak beter (grotere klanten = grotere teams = meer leren)
Wat een bullshit. Hoewel mijn voorkeur uitgaat van G4, vind ik bovenstaand toch nergens op slaan. Heb laatst nog een vergelijking gemaakt. Twee salarissen van starters naast elkaar gelegd. Uitkomst van 50 euro bruto verschil tussen een G4 en een middelgroot kantoor. Qua secundaire voorwaarden, kwam de G4 net iets beter uit de bus. Maar het zijn zeker geen verschillen om mee te pronken. Betere leerervaring is ook onzin. Het is andere leerervaring. Ga maar als rookie Shell controleren, en vertel mij eens wat je na de controle hebt geleerd. Je ziet vrij weinig van het bedrijf. MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
  zondag 8 februari 2009 @ 21:47:45 #38
331 Merel
Be here now.
pi_65863043
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:14 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

De bijtelling wordt gebaseerd op de cataloguswaarde, dus daarvoor maakt 't niet uit hoe oud de auto is. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar, gaat de fiscus uit van de waarde in het economische verkeer.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_65864293
Bijtelling betaal je omdat je een voordeel hebt vanuit je werk. Je krijgt namelijk een auto tot je beschikking die je ook prive mag rijden, de fiscus ziet dit als loon en daarom moet je er belasting over betalen. Indien je aan kunt tonen dat je minder dan 500 km prive per jaar rijdt dan kan je een vrijstelling voor de bijtelling aanvragen en dan hoef je geen bijtelling te betalen.

(bij pwc zijn de poolauto's meestal wel nieuw. Er wordt dan gewoon een hele bulk opel corsa-tjes geleased, indien deze op een gegeven moment de 150.000 km op de teller hebben of ouder zijn dan 4 jaar, worden ze uit het wagenpark weg genomen.)
Het feit dat het bijtellingspercentage niet daalt is denk ik omdat de waarde van een nieuw aan te kopen auto ook niet sterk daalt. De waarde van de auto waarin je rijdt is niet jouw risico, maar dat van de leasemaatschappij.
pi_65864524
quote:
Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]
MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
Wil alleen even reageren dat je bij de Big Four ook genoeg mkb klanten hebt, waardoor je al die voordelen die je noemt ook hebt. Neemt niet weg dat de argumentatie voor de bigfour die eerder gemaakt werd inderdaad nergens op slaat, maargoed...
  zondag 8 februari 2009 @ 23:08:22 #41
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65866151
quote:
Op zondag 8 februari 2009 20:43 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik ben redelijk direct, niet aanvallend.
[..]

Gelukkig werk ik er al 10 jaar, dus dat zal niet nodig zijn denk ik.
[..]

Het gaat niet om inschakelen, het is basale kennis. Alsof je een familierechtadvocaat vraagt om de Trias Politica en hij dichtslaat.
Maar intussen schijn jij met je 10 jaar ervaring het antwoord ook niet te weten, anders had je het in al je directheid wel gezegd Zoals je zegt, het is basale kennis....

ik ben gewoon direct, niet aanvallend

[ Bericht 0% gewijzigd door --H-I-M-- op 08-02-2009 23:13:46 (typo) ]
pi_65892809
quote:
Op zondag 8 februari 2009 23:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
Maar intussen schijn jij met je 10 jaar ervaring het antwoord ook niet te weten, anders had je het in al je directheid wel gezegd Zoals je zegt, het is basale kennis....
Voor een fiscalist zeker, ik werk in de accountancy. Dat iemand contracten tekent zonder te weten wat voor auto hij krijgt - en als hij die krijgt - wat dat dan betekent voor zijn nettosalaris, boeit me inderdaad niet zoveel.
pi_65894498
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:48 schreef ukkies het volgende:
over salarisverschil G4 en mkb-kantoren: G4 betaald beter. De studieregelingen zijn vaak ook wat beter (geen terugbetaalplicht etc. bij einde dienstverband). Wat ook niet onbelangrijk is, is de leerervaring. Die is bij grote kantoren vaak beter (grotere klanten = grotere teams = meer leren)
Het salaris ligt ook een beetje aan de persoon, bij een kleiner kantoor kan je je sneller ontwikkelen/onderscheiden als je wilt. Aan de ene kant leer je veel van grote bedrijven, aan de andere kant zie je bij de mkb-kantoren alles van de klant.
pi_65896149
quote:
Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef Merel het volgende:

[..]

De bijtelling wordt gebaseerd op de cataloguswaarde, dus daarvoor maakt 't niet uit hoe oud de auto is. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar, gaat de fiscus uit van de waarde in het economische verkeer.
Dat is dan de cataloguswaarde van toen de auto nog verkocht werd zegmaar? Of gaat de cataloguswaarde omlaag, wanneer er een nieuwe versie is van hetzelfde type?
pi_65897044
Lekker belangrijk.
pi_65897786
Wel voor mij inderdaad. Moet toch nog geld overhouden voor brood oid.
Zullen we afspreken dat jij niet meer reageert op wat ik zeg, want dat schijnt toch nooit goed te zijn.
Dan is dit mijn laatste reactie op jou. Goed?
pi_65898619
edit: doe normaal

[ Bericht 95% gewijzigd door Five_Horizons op 10-02-2009 08:10:30 ]
pi_65900127
Bijtelling is zoals werd aangegeven om het loon in natura, gebruik van de auto, toch te kunnen belasten. De cataloguswaarde van de auto is de waarde van die auto en niet een nieuwer type ervan.

Het verschil tussen de poolauto en de leaseauto is er eigenlijk niet. De poolauto is ook een leaseauto. Met poolauto wordt alleen meestal bedoeld dat dit een auto is waar al wat kilometers op staan en die door het kantoor roulerend wordt ingezet. Nadat je een tijdje in dienst bent kan je ook je eigen auto kiezen en hoef je dus niet meer de optie van je kantoor te rijden. Het ligt aan je functie en het kantoor of je een vrije keuze krijgt, of dat je merk en type gebonden bent.

Bij het kiezen van een auto krijg je een leasenormbedrag toegewezen waarvoor je een auto kunt kiezen. Het bedrag dat je overhoudt van het leasenormbedrag krijg je geheel of gedeeltelijk als brutoloon erbij. Indien je tekort komt wordt het van je loon ingehouden.

Indien je poolauto boven het leasenormbedrag zit, wordt dit niet van je loon ingehouden. Hiervoor wordt geredeneerd dat dit niet eerlijk is aangezien je zelf geen keuze hebt gehad. Wel moet je dan nog steeds rekening houden met een hogere bijtelling.

En de hoogte van de bijtelling is echt niet wereldschokkend. Voor het geld lukt het je sowieso niet zelf een auto voor de deur te zetten. Als je iets van een seat ibiza rijdt zal je niet hoger uitkomen dan een cataloguswaarde van 16.000. Bijtelling komt dan ongeveer op 140 euro per maand (als je uitgaat van 42% belasting).
snIRC het gratis chatbotje voor onder andere triviant
  dinsdag 10 februari 2009 @ 09:04:49 #49
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65903845
Is die Ibiza inclusief extra's? (Normale extra's zoals radio en airco enzo). Vraag ik me even af aangezien dat mijn leaseauto gaat worden waarsch
pi_65904614
quote:
Op zondag 8 februari 2009 21:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Hoewel mijn voorkeur uitgaat van G4, vind ik bovenstaand toch nergens op slaan. Heb laatst nog een vergelijking gemaakt. Twee salarissen van starters naast elkaar gelegd. Uitkomst van 50 euro bruto verschil tussen een G4 en een middelgroot kantoor. Qua secundaire voorwaarden, kwam de G4 net iets beter uit de bus. Maar het zijn zeker geen verschillen om mee te pronken. Betere leerervaring is ook onzin. Het is andere leerervaring. Ga maar als rookie Shell controleren, en vertel mij eens wat je na de controle hebt geleerd. Je ziet vrij weinig van het bedrijf. MKB / kleinere klanten, dus kleinere teams, geeft je meer varierende taken, en dus ook een ander soort ervaring. De betere assistenten bij de MKB's kunnen zelfstandig een gehele controle uitvoeren, dat kan ik van veel assistenten van de G4 niet zeggen. Het voordeel om bij de G4 te werken, is dat je uiteindelijk meer kan leren. Overnames, treasury, beleggingen, etc. spelen vaker voor bij grotere klanten.
nou nou nou, bullshit....
ik heb nooit een vergelijkend warenonderzoek opgesteld, maar uit de ervaringen vanuit de studie en ook collega's die vanuit een kleiner kantoor zijn gekomen is de slotsom toch echt dat G4 beter betaald. En misschien niet gelijk in het basissalaris, maar echt wel dat de studieregeling beter is (want bij veel kleine kantoren geldt een terugbetalingsregeling!) en vergeet niet de extra's als variabele bonus, winstdelingsregeling etc. En voor mijzelf, een premievrij pensioen is ook geld natuurlijk.

Dan de leerervaring. Jij doet nu alsof de G4 alleen maar bezig is met Shell en Philips, maar dat zijn maar 2 klanten natuurlijk. Ik werk 'in de provincie' en dat betekent dat ik het grotere MKB doe. Ook hier moet ik weer steunen op hetgeen mijn collega's-van-kleinere-kantoren-gekomen mij vertellen, dat door de teamopbouw en ook verschil in kwaliteit de leerervaring bij G4 beter is.
Dus de link leggen naar Shell vind ik nogal makkelijk.

Assistenten van de G4 mogen niet zelfstandig een controle uitvoeren, altijd onder leiding van. Maar dat wil niet zeggen dat het grootste deel van de controle dan niet door de assistent wordt uitgevoerd.... En ik durf dan ook wel te beweren dat de kwaliteit van de door de assistent uitgevoerde controle bij het MKB kantoor wellicht niet helemaal toereikend is?

Jouw eindconclusie is dan wel grappig, gelet op het voorgaande, dat je toch meer kan leren....hoewel ik me niet echt bevind in de klantenking waar overnames nu spelen. Beleggingen zijn alleen interessant als je een beleggingsmij of pensioenfonds controleert.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')