Ik had die post even heel snel erop gezet, tuurlijk was er in het begin van de eeuw muziek, maar wanneer is de een beetje de bakermat voor de popmuziek gekomen?quote:Op zondag 18 januari 2009 10:34 schreef jimmyrodgers het volgende:
Bij de jaren 50 kon je niks beters dan Haley verzinnen?
Miles Davis, John Coltrane, Billie Holiday, Chuck Berry,...
En in de jaren 20,30,40 etc was geen muziek? Hank Williams, Louis Armstrong, Robert Johnson..
en wat dacht je van: Jim Reeves, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Marty Robbins, Brenda Lee, Connie Francis, Paul Anka, Neil Sedaka, Ricky Nelson, Fats Domino?quote:Op zondag 18 januari 2009 10:34 schreef jimmyrodgers het volgende:
Bij de jaren 50 kon je niks beters dan Haley verzinnen?
Miles Davis, John Coltrane, Billie Holiday, Chuck Berry,...
En in de jaren 20,30,40 etc was geen muziek? Hank Williams, Louis Armstrong, Robert Johnson..
Ik kan nog wel 100 artiesten noemen, en kan alleen pop/rock muziek legendarisch zijnquote:Op zondag 18 januari 2009 10:37 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Ik had die post even heel snel erop gezet, tuurlijk was er in het begin van de eeuw muziek, maar wanneer is de een beetje de bakermat voor de popmuziek gekomen?
Voor mijn gevoel was het in de jaren 50
Absoluut niet zelfs, voor mij is dit een welkome aanvulling op de muziek die ik nog wil leren kennen.quote:Op zondag 18 januari 2009 10:47 schreef jimmyrodgers het volgende:
[..]
Ik kan nog wel 100 artiesten noemen, en kan alleen pop/rock muziek legendarisch zijn
Eigenlijk is mijn opzet dit: van wat is er nu precies aan meesterwerken overgebleven uit elk decade?quote:Op zondag 18 januari 2009 11:00 schreef pfaf het volgende:
Wat is nu precies de bedoeling van dit topic?
de Chess artiestquote:
Ok.quote:Op zondag 18 januari 2009 11:05 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Eigenlijk is mijn opzet dit: van wat is er nu precies aan meesterwerken overgebleven uit elk decade?
Iedereen kan er wel een partij opdreunen, maar wat mij is opgevallen, en daarom heb ik even uit de KLB dat andere topic gekopieerd, uit de 00's zijn er bijna geen meesterwerken uitgekomen.
Toen ik de 80's of 90's bewust meemaakte, werden de albums al legendarisch terwijl ze uitkwamen, G'n'R met Appetite, MoP van Metallica, ik kan uit de 00's met moeite een album opnoemen die legendarisch is, of zal worden.
De enige die in mij opkomt is dan Muse met Origin of Symmetry.
Mijn mening is dan ook, dat er gewoon bijna niets blijft hangen uit dat decade.
De Chess Jimmy ken ik een paar nummers van (Chess box etc0. Wel aardig maar niet Howling wolf, muddy Waters, Little Walter, Etta James, Chuck Berry niveau.quote:Op zondag 18 januari 2009 11:06 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
de Chess artiest
je had ook nog Jimmie 'Honeycomb' Rodgers op Roulette
Frank Sinatra is dr al vanaf de 30'er jarenquote:Op zondag 18 januari 2009 11:08 schreef IJsblock het volgende:
Bedankt voor wat muzikale input, what about Andy Williams, of Frank Sinatra?
Underground bandjes of engelse shit was nog wel te doen maar de radio van toen brrr.quote:
The Policequote:Op zondag 18 januari 2009 11:24 schreef jimmyrodgers het volgende:
[..]
Underground bandjes of engelse shit was nog wel te doen maar de radio van toen brrr.
Nee, absoluut niet, ik vind een meesterwerk als album of als losse single ook 2 verschillen.quote:Op zondag 18 januari 2009 11:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ok.
Ten eerste is een decennium natuurlijk maar een vrij arbitraire grens. Ten tweede moet je dan duidelijk omlijsten wat een meesterwerk is. Ik kan wel honderd meesterwerken noemen uit de afgelopen 8 jaar, maar vind jij dat dan ook meesterwerken? Velen vinden Nevermind van Nirvana een meesterwerk, ik vind Bleach en In Utero meesterwerken, maar Nevermind een overgeproduceerd wanproduct... Of kijk je bij de definitie van meesterwerk naar verkoopcijfers?
Siouxsie And The Bansheesquote:Op zondag 18 januari 2009 11:24 schreef jimmyrodgers het volgende:
[..]
Underground bandjes of engelse shit was nog wel te doen maar de radio van toen brrr.
Over een aantal jaar zullen we merken wat daaruit komt bovendrijven. The Clash heeft, bij leven, ook nooit een top 10 gehad (zelfs niet in Engeland), toch wordt London Calling op dit moment gezien als een van de beste albums uit die tijd.quote:Op zondag 18 januari 2009 11:05 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Eigenlijk is mijn opzet dit: van wat is er nu precies aan meesterwerken overgebleven uit elk decade?
Iedereen kan er wel een partij opdreunen, maar wat mij is opgevallen, en daarom heb ik even uit de KLB dat andere topic gekopieerd, uit de 00's zijn er bijna geen meesterwerken uitgekomen.
Voor jou een kleine samenvatting:quote:
Daarnaast menen veel mensen muziek van vroeger ook in ander daglicht te zien, dan muziek van nu. En als je het gaat hebben over legendarisch, dan heb je het al over iets dan een verhaal achter zich heeft, dus dan heb je het sowieso al over iets uit het verleden; iets nieuws kan nooit 'legendarisch' zijn. Feitelijk is een term als legendarisch al best wel verschrikkelijk als het om muziek gaat.quote:Op zondag 18 januari 2009 14:45 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Voor jou een kleine samenvatting:
ik ben van mening dat het woord legendarisch te vaag is, en een aantal mensen lijken persoonlijke smaak en kwaliteit door elkaar te halen.
quote:Op zondag 18 januari 2009 20:53 schreef tarzan1 het volgende:
Ik raad aan om maar eens 'Seven Ages of Rock' te kijken, interessante docu serie van de BBC. Dit gaat dan wel exclusief over rock en de oorsprong er van in de blues.
http://www.bbc.co.uk/music/sevenages/
Als dat de legendarische muziek van tegenwoordig is, dan is het inderdaad triest gesteld....quote:Jimi Hendrix John Mayall's Blues Breakers Cream The Beatles The Rolling Stones The Yardbirds The Who Bob Dylan Pink Floyd Genesis Roxy Music Bowie Velvet Underground The Sex Pistols The Ramones Radiohead Clash The Buzzcocks Talking Heads The Slits Television Patti Smith John Cale The Damned New York Dolls Black Sabbath Deep Purple Metallica Iron Maiden Judas Priest The Strokes Ozzy Osbourne Mötley Crüe Bruce Springsteen Queen U2 Dire Straits Police Kiss Led Zeppelin Nirvana Black Flag R.E.M. The Pixies Mudhoney Hüsker Dü The White Stripes The Replacements The Smiths Blur The Stone Roses Oasis The Libertines Suede Arctic Monkeys Franz Ferdinand Coldplay
quote:Op zondag 18 januari 2009 10:29 schreef IJsblock het volgende:
.. die zooi van The Carpenters....
Tjsa, dat zijn Britten hè.quote:Op zondag 18 januari 2009 20:57 schreef cafca het volgende:
[..]
Tja, en dan zie je daar zo'n lijstje staan met:
[..]
Als dat de legendarische muziek van tegenwoordig is, dan is het inderdaad triest gesteld....
Inderdaad een beetje jammer....quote:Op zondag 18 januari 2009 20:57 schreef cafca het volgende:
[..]
Tja, en dan zie je daar zo'n lijstje staan met:
[..]
Als dat de legendarische muziek van tegenwoordig is, dan is het inderdaad triest gesteld....
Oh jawel hoor. Het album van Justice heeft binnen de dancewereld een ongekend enthousiasme losgemaakt en de het debuut van Vitalic was ook behoorlijk de bom.quote:Op zondag 18 januari 2009 11:05 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Toen ik de 80's of 90's bewust meemaakte, werden de albums al legendarisch terwijl ze uitkwamen, G'n'R met Appetite, MoP van Metallica, ik kan uit de 00's met moeite een album opnoemen die legendarisch is, of zal worden.
De enige die in mij opkomt is dan Muse met Origin of Symmetry.
Mijn mening is dan ook, dat er gewoon bijna niets blijft hangen uit dat decade.
Mogelijk:quote:Op zondag 18 januari 2009 10:36 schreef IJsblock het volgende:
Ik heb bevestigd noch ontkent dat alle muziek in die periode goed is/was, maar over het algemeen gezegd is mijn mening dat er de laatste jaren bijna geen bands erbij zijn gekomen die het predikaat legendarisch verdienen.
Muse, White Stripes, Franz Ferdinand zijn de enige die bij mij zijn blijven hangen, maar vraag aan mij wie er legendarisch waren in de 60's of desnoods 80's, dan kan ik er makkelijk 15-20 binnen een minuut opdreunen.
Richie Hawtin.quote:Op maandag 19 januari 2009 00:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mogelijk:
Dizzee Rascal, The Killers, Amy Winehouse, The Streets, LCD Soundsystem, Interpol, Justice, Arctic Monkeys, Snow Patrol, Mylo, Audio Bullys, NERD, Coldplay, Burial, Trentemoller, Booka Shade, Kaiser Chiefs, Gorillaz, Boyz Noize, Digitalism, M.I.A., Keane, Nelly Furtado, T.Raumschmiere, Joss Stone en ga nog maar even zo door
We weten niet wie van deze blijven hangen in bekendheid. Maar er gaan nu eenmaal wat tijd overheen voordat dat bekend is.
Maar zegt dat niet meer over jou dan over de bands van nu?quote:Op zondag 18 januari 2009 10:36 schreef IJsblock het volgende:
Ik heb bevestigd noch ontkent dat alle muziek in die periode goed is/was, maar over het algemeen gezegd is mijn mening dat er de laatste jaren bijna geen bands erbij zijn gekomen die het predikaat legendarisch verdienen.
Muse, White Stripes, Franz Ferdinand zijn de enige die bij mij zijn blijven hangen, maar vraag aan mij wie er legendarisch waren in de 60's of desnoods 80's, dan kan ik er makkelijk 15-20 binnen een minuut opdreunen.
Zoals wel vaker, inderdaad; elke paar maanden is het wel weer raak. Iemand doet een kortzichtige, generaliserende romantisering over de muziek van 'toen' om daarmee de muziek van nu af te kunnen zeiken. En elke keer blijven mensen happen.quote:
of gewoon met 1 album dat een schok veroorzaakt..quote:Op maandag 19 januari 2009 15:33 schreef Elfletterig het volgende:
Welke artiesten de status van 'legende' verdienen, is nogal subjectief. Voor veel bands van nu geldt in elk geval dat ze zich eerst maar eens moeten bewijzen. En dat doe je niet met 1 of 2 albums, maar met een oeuvre dat respect afdwingt.
Er valt natuurlijk een aardig boompje op te zetten dat de right time, right place bands eigenlijk zelf niet zo legendarisch zijn...quote:Op maandag 19 januari 2009 15:34 schreef Yorrit het volgende:
[..]
of gewoon met 1 album dat een schok veroorzaakt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |