abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 januari 2009 @ 10:29:21 #1
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164139
Naar aanleiding van topic: Geen legendarische muziek meer wil ik eens wat dieper op de post ingaan wat ik daar heb neergezet en waar Trannellius terecht op heeft gereageerd.

Mijn post:

Zo zie ik de decades van de muziek trouwens:
50's:Rock'n'Roll muziek, Elvis Presley, Bill Haley, zij zetten de toon tot wat nu popmuziek wordt genoemd.

60's:Een van de allerbeste decades, teveel goede muziek om hier op te kunnen noemen, van protestsongs tot hippiemuziek naar soul (4 Tops, Smokey Robinson).

70's:Experimenteel, de metal komt hier in opmars (Motorhead, Black Sabbath ed.), verder gewoon goede muziek waar niks op aan valt op te merken, behalve die zooi van The Carpenters....

80's:New Wave in de eerste helft en de verder opmars van (glam)rock, maar over het algemeen lekker luisterbare muziek, denk aan David Bowie, Bon Jovi, Gary Numan, Depeche Mode.

90's:Net als de 60's een legendarisch decade, Grunge en House komt in een opmars om daarna in verdere stromingen uit elkaar te vallen.
Zeer veel snel-geporduceerde troep en eendagsvliegen, maar een decade die ik in muzikaal opzicht zeker niet had willen missen!

00's:Zeer veel R'n'B, Rap en Trance, beetje een grijs gebied imo qua muziek, als ik echt diep graaf kom ik eigenlijk op 5 tot 6 bands die in dit decade het predicaat "legendarisch" verdienen.

Reply van Trannellius:

Ik moet zeggen, je hebt meerdere replieks gedaan in dit topic, en met de meeste was ik ervan eens. Echter, ga je naar mijn idee met deze post de mist in. Je maakt namelijk een hele grote aanname:
Je gaat er vanuit dat álle muziek uit die betreffende periodes goéd was.

En dat is een verdomd grote aanname.

Jij negeert nu het feit dat ik de jaren '80 Sabrina - Boys een grote hit was. Moet ik je herinneren aan George Harrisson - Got my mind set on you? Of zal ik de weerhaken verder aanhalen met Wham - Club Tropicana?

En de jaren 90. Die schilder jij ook af als een trieste bende die je uit medelijden toch opneemt in je geschiedenis. Ja, als je Vangelis (met de cd Portraits) negeert, een zanger als Andrea Bocelli, een band als Rage aigainst the machine (wat muzikaal verdomd goed in elkaar zat), zelfs een rap-trio als de beastie boys, ja als je álle muziek negeert, dan kun je de jaren '90 als verneukt beschouwen.

Jareon 00': Ik moet eerlijkheidzelve zeggen dat ik de afgelopen jaren echt onder de indruk was van Muse. De combinatie van klassiek+rock (die al - op een andere wijze - eerder was gemaakt) was op mij verfrissend. Verder kan ik mij er niet echt over uitlaten, door een gebrek aan kennis.

Samenvatting:
Kijk eens verder dan je neus lang is
Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
pi_65164189
Bij de jaren 50 kon je niks beters dan Haley verzinnen?

Miles Davis, John Coltrane, Billie Holiday, Chuck Berry,...

En in de jaren 20,30,40 etc was geen muziek? Hank Williams, Louis Armstrong, Robert Johnson..
Paul is mijn papa, Tong80 mijn Opa.
  zondag 18 januari 2009 @ 10:36:05 #3
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164205
Ik heb bevestigd noch ontkent dat alle muziek in die periode goed is/was, maar over het algemeen gezegd is mijn mening dat er de laatste jaren bijna geen bands erbij zijn gekomen die het predikaat legendarisch verdienen.
Muse, White Stripes, Franz Ferdinand zijn de enige die bij mij zijn blijven hangen, maar vraag aan mij wie er legendarisch waren in de 60's of desnoods 80's, dan kan ik er makkelijk 15-20 binnen een minuut opdreunen.

Over de 90's denk ik dat mijn tekst niet goed is overgekomen, zie mijn laatste zin, een decade die ik zeker niet had over willen missen daarmee bedoelde ik dus dat de muziek ook kwalitatief dus zeer hoogstaand was.
Enkele voorbeelden over de 90's zijn dEus, Smashing Pumpkins, Norman Cook, Soundgarden, maar ook Vangelis en zelfs Neophyte.
  zondag 18 januari 2009 @ 10:37:45 #4
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164223
quote:
Op zondag 18 januari 2009 10:34 schreef jimmyrodgers het volgende:

En in de jaren 20,30,40 etc was geen muziek? Hank Williams, Louis Armstrong, Robert Johnson..
Ik had die post even heel snel erop gezet, tuurlijk was er in het begin van de eeuw muziek, maar wanneer is de een beetje de bakermat voor de popmuziek gekomen?
Voor mijn gevoel was het in de jaren 50
pi_65164228
quote:
Op zondag 18 januari 2009 10:34 schreef jimmyrodgers het volgende:

en wat dacht je van: Jim Reeves, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Marty Robbins, Brenda Lee, Connie Francis, Paul Anka, Neil Sedaka, Ricky Nelson, Fats Domino?
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_65164327
quote:
Op zondag 18 januari 2009 10:37 schreef IJsblock het volgende:

[..]

Ik had die post even heel snel erop gezet, tuurlijk was er in het begin van de eeuw muziek, maar wanneer is de een beetje de bakermat voor de popmuziek gekomen?
Voor mijn gevoel was het in de jaren 50
Ik kan nog wel 100 artiesten noemen, en kan alleen pop/rock muziek legendarisch zijn
pi_65164345
Dean Martin, Peggy Lee, Tony Bennett, Four Aces, Teresa Brewer, anyone?
pi_65164360
Bessie Smith, Woody Guthrie, Blind Willie McTell, Mozart, Bach, Beethoven.
pi_65164407
Jimmy Rogers, Muddy Waters, Howlin' Wolf, Bo Diddley, ....................
  zondag 18 januari 2009 @ 10:57:24 #10
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164438
quote:
Op zondag 18 januari 2009 10:47 schreef jimmyrodgers het volgende:

[..]

Ik kan nog wel 100 artiesten noemen, en kan alleen pop/rock muziek legendarisch zijn
Absoluut niet zelfs, voor mij is dit een welkome aanvulling op de muziek die ik nog wil leren kennen.
Ik sta altijd open voor suggesties!
  zondag 18 januari 2009 @ 11:00:20 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65164488
quote:
Op zondag 18 januari 2009 10:55 schreef Het_hupt het volgende:
Jimmy Rogers
  zondag 18 januari 2009 @ 11:05:51 #13
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164534
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:00 schreef pfaf het volgende:
Wat is nu precies de bedoeling van dit topic?
Eigenlijk is mijn opzet dit: van wat is er nu precies aan meesterwerken overgebleven uit elk decade?
Iedereen kan er wel een partij opdreunen, maar wat mij is opgevallen, en daarom heb ik even uit de KLB dat andere topic gekopieerd, uit de 00's zijn er bijna geen meesterwerken uitgekomen.
Toen ik de 80's of 90's bewust meemaakte, werden de albums al legendarisch terwijl ze uitkwamen, G'n'R met Appetite, MoP van Metallica, ik kan uit de 00's met moeite een album opnoemen die legendarisch is, of zal worden.
De enige die in mij opkomt is dan Muse met Origin of Symmetry.
Mijn mening is dan ook, dat er gewoon bijna niets blijft hangen uit dat decade.
  zondag 18 januari 2009 @ 11:06:27 #14
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_65164541
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:01 schreef jimmyrodgers het volgende:

[..]

de Chess artiest
je had ook nog Jimmie 'Honeycomb' Rodgers op Roulette
  zondag 18 januari 2009 @ 11:08:59 #15
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164584
Bedankt voor wat muzikale input, what about Andy Williams, of Frank Sinatra?
  zondag 18 januari 2009 @ 11:11:28 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65164617
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:05 schreef IJsblock het volgende:

[..]

Eigenlijk is mijn opzet dit: van wat is er nu precies aan meesterwerken overgebleven uit elk decade?
Iedereen kan er wel een partij opdreunen, maar wat mij is opgevallen, en daarom heb ik even uit de KLB dat andere topic gekopieerd, uit de 00's zijn er bijna geen meesterwerken uitgekomen.
Toen ik de 80's of 90's bewust meemaakte, werden de albums al legendarisch terwijl ze uitkwamen, G'n'R met Appetite, MoP van Metallica, ik kan uit de 00's met moeite een album opnoemen die legendarisch is, of zal worden.
De enige die in mij opkomt is dan Muse met Origin of Symmetry.
Mijn mening is dan ook, dat er gewoon bijna niets blijft hangen uit dat decade.
Ok.
Ten eerste is een decennium natuurlijk maar een vrij arbitraire grens. Ten tweede moet je dan duidelijk omlijsten wat een meesterwerk is. Ik kan wel honderd meesterwerken noemen uit de afgelopen 8 jaar, maar vind jij dat dan ook meesterwerken? Velen vinden Nevermind van Nirvana een meesterwerk, ik vind Bleach en In Utero meesterwerken, maar Nevermind een overgeproduceerd wanproduct... Of kijk je bij de definitie van meesterwerk naar verkoopcijfers?
pi_65164632
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:06 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

de Chess artiest
je had ook nog Jimmie 'Honeycomb' Rodgers op Roulette
De Chess Jimmy ken ik een paar nummers van (Chess box etc0. Wel aardig maar niet Howling wolf, muddy Waters, Little Walter, Etta James, Chuck Berry niveau.

De country Jimmy

Leuke fiml over Chess Records http://www.imdb.com/title/tt1042877/
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 18 januari 2009 @ 11:15:57 #18
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_65164693
Jaren 80
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  zondag 18 januari 2009 @ 11:19:09 #19
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_65164753
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:08 schreef IJsblock het volgende:
Bedankt voor wat muzikale input, what about Andy Williams, of Frank Sinatra?
Frank Sinatra is dr al vanaf de 30'er jaren
En wat dacht je van de Philadelpia boom? Bobby Rydell, Frankie Avalon, Fabian?
De doowop kwam op
waren het eerst de zwarte R&B groepen die populair werden, na '56 kwamen ook de blanke groepen in swung.
Dansrages werden door de Dick Clarkshow gepromoot, The Stroll van de Diamonds, The Twist van Hank Ballard.
etc etc
pi_65164859
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:15 schreef Paul het volgende:
Jaren 80
Underground bandjes of engelse shit was nog wel te doen maar de radio van toen brrr.
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 18 januari 2009 @ 11:25:12 #21
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_65164871
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:24 schreef jimmyrodgers het volgende:

[..]

Underground bandjes of engelse shit was nog wel te doen maar de radio van toen brrr.
The Police
Jean Michel Jarre
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  zondag 18 januari 2009 @ 11:25:40 #22
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164880
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:11 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ok.
Ten eerste is een decennium natuurlijk maar een vrij arbitraire grens. Ten tweede moet je dan duidelijk omlijsten wat een meesterwerk is. Ik kan wel honderd meesterwerken noemen uit de afgelopen 8 jaar, maar vind jij dat dan ook meesterwerken? Velen vinden Nevermind van Nirvana een meesterwerk, ik vind Bleach en In Utero meesterwerken, maar Nevermind een overgeproduceerd wanproduct... Of kijk je bij de definitie van meesterwerk naar verkoopcijfers?
Nee, absoluut niet, ik vind een meesterwerk als album of als losse single ook 2 verschillen.
Een album zoals Master Of Puppets is gewoon een meesterwerk op zich, Innuendo van Queen is ook een meesterwerk, maar de album (ik heb hem niet, hou me dat even te goede) kan in zijn geheel kut zijn.
  zondag 18 januari 2009 @ 11:26:50 #23
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_65164906
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:24 schreef jimmyrodgers het volgende:

[..]

Siouxsie And The Banshees
The Clash
The English Beat
Madness
  Moderator zondag 18 januari 2009 @ 12:22:08 #24
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_65166183
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:05 schreef IJsblock het volgende:

[..]

Over een aantal jaar zullen we merken wat daaruit komt bovendrijven. The Clash heeft, bij leven, ook nooit een top 10 gehad (zelfs niet in Engeland), toch wordt London Calling op dit moment gezien als een van de beste albums uit die tijd.

Het afgelopen decenium zijn we verblijdt met bands als The Arcade Fire, Admiral Freebee, The Coral, misschien op dit moment niet de meest legendarische bands, maar wel bands die de tijd kunnen overleven. De tijd is een zeef van kwaliteit, of dacht je echt dat 'de goede oude tijd', de goede oude tijd was.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  zondag 18 januari 2009 @ 12:26:40 #25
223886 Gaijin
Dah yah feel luckei?
pi_65166305
Guns N' Roses, anyone ? .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')