Andre Flahaut schijnt ook nog beschikbaar te zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:48 schreef katerwater het volgende:
Zijn er alternatieven voor Leterme?
quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:48 schreef katerwater het volgende:
Zijn er alternatieven voor Leterme?
Van Rompuy was toch ook geen kandidaat voor het premierschapquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:11 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De acceptabele opties (of toch meer acceptabel dan Leterme of Reynders) hebben allemaal al gezegd dat ze geen kandidaat zijn.
Volgens mij wilde Van Rompuy ook absoluut niet, maar werd hij daartoe aangezet door zijn partij als eerste zet in de langdurige operatie "Breng Yves terug". In het kader van dat projectje zullen Vanackere en Thyssen ook wel al een stap opzij hebben gezet, zodat CD&V maar één kandidaat vooruit schuift.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:16 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Van Rompuy was toch ook geen kandidaat voor het premierschap
Europa zocht een Tsjeef, en ze konden geen betere tsjeef vinden dan Van Rompuyquote:Op vrijdag 20 november 2009 16:07 schreef blueangel_ het volgende:
We zullen Europa eens laten zien wat Belgische tsjevenpolitiek écht is: Leugens, vriendjespolitiek, verzuring, conservatisme en vooral géén vooruitgang
RIP Europa
quote:Op dinsdag 24 november 2009 11:13 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Met Martens als stroman voor Leterme, waarschijnlijk op vraag van de Walen, lijkt het erop dat het vertrouwen in Leterme er toch niet is. En het is ook een dejavu gevoel. Martens terug, Leterme terug, de BHV/uitbreiding Brussel terug ...
Hebben we nog een bank die we kunnen weggeven aan Frankrijk/Nederland?
quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:07 schreef blueangel_ het volgende:
We zullen Europa eens laten zien wat Belgische tsjevenpolitiek écht is: Leugens, vriendjespolitiek, verzuring, conservatisme en vooral géén vooruitgang
De problemen rond Inbev gaan meteen opgelost raken , merk ik ... De minister trekt het probleem zich persoonlijk aan.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:39 schreef Heero87 het volgende:
Schitterend..
En het filmpje kan je hier vinden..
Stond hij ooit al eens nuchter op de camera eigenlijk ???quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:09 schreef Klopkoek het volgende:
Is dat diezelfde man die al eens eerder dronken op de camera stond?Leuk. Zouden we hier ook moeten hebben.
Dat is in België niet geheel de waarheid.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:07 schreef blueangel_ het volgende:
Het volk kiest z'n leiders zelf ...
Ik heb in elk geval niet voor Daerden gekozen ... Ik heb zelfs niet niet voor hem kunnen kiezen ...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:09 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Dat is in België niet geheel de waarheid.
Nee, wij kiezen voor de tsjeven ... enorme verbetering uiteraardquote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik heb in elk geval niet voor Daerden gekozen ... Ik heb zelfs niet niet voor hem kunnen kiezen ...
Touchéquote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:09 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Dat is in België niet geheel de waarheid.
Is Daerden ooit wel eens nuchter dan?quote:Op maandag 11 januari 2010 00:58 schreef reem het volgende:
Als Daerden nuchter is klinkt hij ook alsof hij heeft gedronken.
Uit het nieuwsblad van vandaag , een quote van een "bron binnen de regering"quote:Op maandag 11 januari 2010 17:42 schreef freako het volgende:
[..]
Is Daerden ooit wel eens nuchter dan?
quote:André-Mutien Léonard nieuwe aartsbisschop
Kardinaal Godfried Danneels heeft de Naamse bisschop André-Mutien Léonard officieel voorgesteld als de nieuwe aartsbisschop van ons land.
De naam van André-Mutien Léonard raakte afgelopen vrijdag al bekend, maar het Vaticaan publiceerde pas vanmiddag officieel wie de nieuwe aartsbisschop van ons land wordt. Op hetzelfde ogenblik stelde afscheidnemend aartsbisschop Godfried Danneels zijn opvolger voor in Mechelen.
Danneels heette zijn opvolger "van harte" welkom en bedankte hem omdat hij de zware taak van aartsbisschop op zich neemt. "We hebben een verschillend temperament, dat zeggen we zelf ook, maar we delen ons geloof. We hebben een andere DNA-keten, maar we zijn allebei toch verbonden met de rooms-katholieke Kerk", verwees Danneels naar de verschillen tussen hem en zijn opvolger.
De voorbije dagen stak veroorzaakte de keuze voor Léonard als nieuwe aartsbisschop hier en daar kritiek. De Naamse bisschop staat bekend als conservatief en deed in het verleden al controversiële uitspraken over homoseksualiteit en voorbehoedsmiddelen.
"Er wordt gezegd dat ik strikt en conservatief ben", reageerde Léonard op de persconferentie. "Maar geef de tijd om elkaar beter te leren kennen. Ik ben er zeker van, als we elkaar ontmoeten op het terrein, dat die clichés aan kracht zullen verliezen".
De nieuwe aartsbisschop stelde meteen ook enkele prioriteiten voor waaraan hij aandacht wil schenken, onder meer het tekort aan roepingen bij priesters en bij leken dat hem zorgen baart. Léonard maakte ook duidelijk hij zelf onder de mensen wil komen en zoveel mogelijk parochies wil bezoeken.
Léonard wordt in juni 70 jaar en is de 20e aartsbisschop van ons land. Hij blijft aan tot zijn 75e aan als aartsbisschop van ons land.
Bron: www.deredactie.be.
quote:Het FDF sleutelt aan zijn naam
Het FDF is van naam veranderd. Het letterwoord FDF staat nu voor Fédéralistes Démocrates Francophones, en niet langer voor Front Démocratique des Francophones.
Volgens voorzitter Olivier Maingain is de naam moderner, en verwijst hij naar het federalisme dat overal in Europa zichtbaar is. De naam benadrukt ook de nauwe band tussen Brussel en Wallonië.
Overigens wil het FDF zijn structuren voortaan ook uitbouwen in Wallonië, en niet langer alleen in Brussel en de Vlaamse rand rond Brussel. In 2012 wil het FDF met Waalse kandidaten naar de gemeenteraadsverkiezingen gaan. Het FDF maakt deel uit van de MR, de liberale Mouvement Réformateur van Didier Reynders.
Die hebben ze ook niet nodig aangezien ze in Wallonië die 50 % met PS en MR of PS en Ecolo / CDH altijd wel halen ...quote:Op maandag 29 maart 2010 00:10 schreef misteriks het volgende:
kan nog leuk worden, de 3 traditionele partijen halen net geen 50%
neenee, da's het kiesdistrict brussel dendermonde westrozebekequote:Op vrijdag 2 april 2010 10:38 schreef freako het volgende:
[..]
Voor de zekerheid: BDW = Bart De Wever?
Ik vind het zelf een geweldig persoon, maar of het nu de meest competente politicus is durf ik toch te betwijfelen. Hij weet zichzelf heel goed te verkopen en voert heel slim oppositie, maar of hij in een topfunctie (premier / minister-president) kan aarden weet ik zo niet.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:36 schreef misteriks het volgende:
Heb daarnet BDW op Phara gezien, en ben ervan overtuigd ; deze man gaat er op z'n eentje voor zorgen dat N-VA de grootste wordt, en zelfs Leterme's stemmenaantal liggen binnen handbereik![]()
wat 'n verduvelde juiste man op de juiste plaats op het juiste moment is die zeg![]()
trouwens, vriend of vijand (ik ben zelf geen vlaams nationalist) iedereen moet bekennen dat hij met schrikbarende afstand tgo een eventuele number 2 de meest competente politicus sinds jaren is
Tegenwoordig krijgen we zelfs door een PR machine opgeklopte dorpspolitici (Leterme) of door een partijmachine naar voren geschoven postjespakkers die op het moment dat ze hun positie kregen zelfs nog nooit op een verkiezingslijst hadden gestaan (Peeters) als Federale premier of Vlaams minister-president ...quote:Op vrijdag 2 april 2010 22:51 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ik vind het zelf een geweldig persoon, maar of het nu de meest competente politicus is durf ik toch te betwijfelen. Hij weet zichzelf heel goed te verkopen en voert heel slim oppositie, maar of hij in een topfunctie (premier / minister-president) kan aarden weet ik zo niet.
Het feit dat ze die functies te pakken hebben gekregen, maakt hen op zich nog geen competente politici natuurlijk. Al hoe wel ik vind dat Peeters het wel redelijk goed managet. Dat deed Leterme bij de Vlaamse regering ook wel, maar in zijn tijd was die job nog veel simpeler dan nu.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijgen we zelfs door een PR machine opgeklopte dorpspolitici (Leterme) of door een partijmachine naar voren geschoven postjespakkers die op het moment dat ze hun positie kregen zelfs nog nooit op een verkiezingslijst hadden gestaan (Peeters) als Federale premier of Vlaams minister-president ...
Dan nog liever een De Wever ...
http://forum.politics.be/showthread.php?t=137182quote:B-H-V: rechtstreekse verkiezing van burgemeesters?
Eén van de proefballonnen opgelaten in de omgeving van koninklijk onderhandelaar en B-H-V-ontmijner Jean-Luc Dehaene is die van de rechtstreekse verkiezing van de burgemeesters vanaf 2012.
Op die manier heeft de Vlaamse regering niet langer greep op de benoeming van burgemeesters in de verfranste faciliteitengemeenten rond Brussel.
Er zou dan, zoals voor de schepenen van de faciliteitengemeenten, van uitgegaan worden dat de verkozen burgemeesters het Nederlands voldoende beheersen.
Om de federale regering van Yves Leterme overeind te houden bestaat bij CD&V het voornemen om definitief te landen met het B-H-V-dossier.
Als voor die communautaire omelet enkele Vlaamse eieren – de aanstelling van de burgemeesters is er een van – moeten worden gebroken, dan bestaat daar bij Vlaamse christendemocraten enige bereidheid toe.
Enkele CD&V-toplui zien ook een oplossing in een beperkte, zeg maar symbolische uitbreiding van Brussel en van de Franstalige inspraak in de Brusselse rand.
Doch zowel voor de rechtstreekse verkiezing van de burgemeesters als voor de uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk grondgebied is de Vlaamse goedkeuring nodig. Dus ook die van de Vlaamse regering, waar de N-VA van Bart De Wever deel van uitmaakt.
quote:"We geraken er wel uit, zoals altijd"
Jean-Luc Dehaene (CD&V) heeft in een interview gezegd dat hij gelooft dat de communautaire spanningen opnieuw zullen bedaren. "Het zal ons wel lukken", zegt het Europees parlementslid.
Dehaene, die van 1992 tot en met 1999 eerste minister van België was, werd voor een interview uitgenodigd door de Franse zender LCP. Het gesprek zou over de Europese Unie gaan, maar al gauw kreeg Dehaene vragen over de communautaire spanningen in België voorgeschoteld.
De journaliste stelde het europarlementslid een vraag over "discriminerende praktijken die binnen Europa als schokkend kunnen overkomen", maar Dehaene onderbrak haar meteen met "geen commentaar".
Toch maakte hij een vergelijking tussen België en Canada als verduidelijking. "Een en ander kan vergeleken worden met wat de Franstaligen in Québec doen om hun taal te verdedigen", zei de voormalige burgemeester van Vilvoorde.
"Spanningen laaien om de tien jaar op"
In zijn gekende laconieke stijl relativeerde Dehaene het communautaire gekissebis. "Communautaire problemen zijn er al sinds het ontstaan van België, ze zijn er altijd geweest. Om de tien jaar lopen die spanningen wat hoger op, maar we raken er ook telkens weer uit. Dat zal nu niet anders zijn", zegt Dehaene.
Voor het overige bleef de voormalige premier op de vlakte over zijn opdracht om een oplossing voor de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde te vinden. "Ik heb de wil om mijn opdracht tot een goed einde te brengen. We zien dan nog wel. Voor de rest moet u mij toestaan geen commentaar te geven over de inhoud van mijn missie."
Bij het aantreden van huidig premier Yves Leterme (CD&V) in november 2009 kreeg Jean-Luc Dehaene van de koning de opdracht om een oplossing te vinden voor de kieskring BHV. Dehaene bleef tot nu toe erg discreet over zijn pogingen. Hij stelde enkel voorop dat hij "na de paasvakantie" wil landen met zijn missie.
Helemaal akkoord. Alles wat die man zegt, klopt gewoon.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:36 schreef misteriks het volgende:
Heb daarnet BDW op Phara gezien, en ben ervan overtuigd ; deze man gaat er op z'n eentje voor zorgen dat N-VA de grootste wordt, en zelfs Leterme's stemmenaantal liggen binnen handbereik![]()
wat 'n verduvelde juiste man op de juiste plaats op het juiste moment is die zeg![]()
trouwens, vriend of vijand (ik ben zelf geen vlaams nationalist) iedereen moet bekennen dat hij met schrikbarende afstand tgo een eventuele number 2 de meest competente politicus sinds jaren is
P o l i t i e k draait eropquote:Op dinsdag 13 april 2010 17:16 schreef Beregd het volgende:
Ik snap nog altijd niet waarom er moet onderhandeld worden over iets wat eigenlijk bij wet al vastligt.
Als jurist beginnen mijn vingers te jeuken bij zo'n uitspraak. Wat ligt er dan bij wet vast?quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:16 schreef Beregd het volgende:
Ik snap nog altijd niet waarom er moet onderhandeld worden over iets wat eigenlijk bij wet al vastligt.
Ja, en de dag erop lanceren we onze eerste Vlaamse raket naar de Maan.quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:12 schreef Frederic het volgende:
[..]
Helemaal akkoord. Alles wat die man zegt, klopt gewoon.
Het worden trouwens spannende weken... Tegen eind deze week zou Dehaene met een oplossing (compromis) omtrent de splitsing van BHV moeten komen, maar alles wijst erop dat er geen compromis mogelijk is.
Resultaat: Vlamingen stemmen (democratisch) de splitsing van BHV --> Franstaligen laten regering vallen (aangezien Belgie geen democratie verdraagt) --> er moeten nieuwe verkiezingen komen --> verkiezingen zijn niet wettig aangezien BHV niet gesplitst is --> land dat geen verkiezingen kan organiseren bestaat in principe niet meer --> Belgie wordt ontbonden en opgesplitst op basis van de gewestgrenzen --> oprichting van de Republiek Vlaanderen met Antwerpen als hoofdstad
[ afbeelding ]
De rechter heeft toch al eens een uitspraak gedaan over deze zaak?quote:Op woensdag 14 april 2010 00:18 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Als jurist beginnen mijn vingers te jeuken bij zo'n uitspraak. Wat ligt er dan bij wet vast?.
Aangedreven op ossewit?quote:Op woensdag 14 april 2010 00:21 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ja, en de dag erop lanceren we onze eerste Vlaamse raket naar de Maan..
de splitsing van bhv toch? want als het niet gesplitst is, zijn de verkiezingen onwettig, heb ik altijd gehoord.quote:Op woensdag 14 april 2010 00:18 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Als jurist beginnen mijn vingers te jeuken bij zo'n uitspraak. Wat ligt er dan bij wet vast?.
Ik moet de eerste rechter nog tegengekomen die heeft gezegd dat BHV gesplitst moet worden. Het Grondwettelijk Hof heeft geoordeeld dat de kieswetgeving ongrondwettig was en er een oplossing moet komen, that's it. Er zijn tal van andere oplossingen dan een splitsing denkbaar, al is de splitsing uiteraard wel de meest logische.quote:Op woensdag 14 april 2010 01:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
De rechter heeft toch al eens een uitspraak gedaan over deze zaak?
doe er eens een paar?quote:Op woensdag 14 april 2010 11:27 schreef Heero87 het volgende:
Er zijn tal van andere oplossingen dan een splitsing denkbaar
Allez, geef uw pronostiek eensquote:Op woensdag 14 april 2010 00:21 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ja, en de dag erop lanceren we onze eerste Vlaamse raket naar de Maan..
Is het invoeren van 1 groot kiesdistrict 'België' grondwettig?quote:Op woensdag 14 april 2010 11:39 schreef Beregd het volgende:
[..]
doe er eens een paar?
behalve de grondwet aanpassen dan...
Er zijn er meer dan genoeg. De afschaffing van kieskringen zou er inderdaad één kunnen zijn, net als de terugkeer naar de oude provinciale kieskringen. Of die oplossingen wenselijk zijn, is een andere zaak, maar het is een groteske leugen om te beweren dat het Grondwettelijk Hof heeft bevolen om te splitsen.quote:Op woensdag 14 april 2010 11:39 schreef Beregd het volgende:
[..]
doe er eens een paar?
behalve de grondwet aanpassen dan...
Het is wel de meest logische oplossing ... En daarnaast , de Franstaligen gaven al genoeg aan met de andere oplossingen ook niet akkoord te gaan hé ...quote:Op woensdag 14 april 2010 17:43 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Er zijn er meer dan genoeg. De afschaffing van kieskringen zou er inderdaad één kunnen zijn, net als de terugkeer naar de oude provinciale kieskringen. Of die oplossingen wenselijk zijn, is een andere zaak, maar het is een groteske leugen om te beweren dat het Grondwettelijk Hof heeft bevolen om te splitsen.
Hij zal wel de afschaffing van de provinciale kieskingen bedoelen en terugkeren naar de oude (kleinere) kieskringen ...quote:Op woensdag 14 april 2010 18:39 schreef Beregd het volgende:
bij provenciale kiekringen splits je bhv toch ook?
Dan hou je nog steeds een provincie- en gewestoverstijgende kieskring BHV over. Dat was toch juist het probleem?quote:Op woensdag 14 april 2010 18:42 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Hij zal wel de afschaffing van de provinciale kieskingen bedoelen en terugkeren naar de oude (kleinere) kieskringen ...
Het is inderdaad de meest logische oplossing (dat zei ik ook al). Maar het is niet zo dat het Grondwettelijk Hof die oplossing gesuggereerd, laat staan bevolen heeft. En dat wordt maar al te vaak (bewust of onbewust) beweerd.quote:Op woensdag 14 april 2010 17:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Het is wel de meest logische oplossing ... En daarnaast , de Franstaligen gaven al genoeg aan met de andere oplossingen ook niet akkoord te gaan hé ...
Ik bedoelde inderdaad een terugkeer naar de oude kiesarrondissementen. De kans dat zo'n regeling de toetsing van het Grondwettelijk Hof zal doorstaan, is veel groter dan bij de huidige wetgeving. Ten slotte heeft ze in de veertig jaar voor de provinciale kieskringen daar nooit tegen opgetreden.quote:Op woensdag 14 april 2010 18:52 schreef freako het volgende:
[..]
Dan hou je nog steeds een provincie- en gewestoverstijgende kieskring BHV over. Dat was toch juist het probleem?
quote:Donderdag is nieuwe deadline voor BHV
Voor koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene (CD&V) is het einde van de paasvakantie niet langer de deadline om een akkoord te bereiken over Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat vernam de redactie uit verschillende bronnen.
Toen Dehaene (foto) van koning Albert in november de opdracht kreeg om een oplossing voor de splitsing van de kieskring te zoeken, was Pasen de aanvankelijke deadline. Maanden geleden al werd die streefdatum opgeschoven naar het einde van de paasvakantie, vandaag dus. Nu zouden de onderhandelaars mikken op het vragenuurtje in de Kamer, komende donderdag.
De kans is dan ook klein dat Dehaene de partijvoorzitters zondagavond nog uitnodigt voor een ultieme overlegronde. "Er is beweging, maar het gaat vooralsnog te traag", klinkt het bij verschillende bronnen, als reden voor het opschuiven van de deadline. FDF-voorzitter Olivier Maingain zit op dit moment overigens vast in Marrakech door het vliegverbod.
De komende dagen overlegt oud-premier Dehaene afzonderlijk met de partijvoorzitters van de meerderheid en met de groenen. Dinsdag of woensdag gaan ze dan samen met premier Yves Leterme (CD&V) rond de tafel zitten.
Premier Yves Leterme (CD&V) hoopt donderdag in de Kamer het akkoord over de gesplitste kieskring te kunnen voorstellen. Het vragenuurtje van donderdag was ook al de deadline die regeringspartij Open VLD vorige week had gesteld.
quote:Maingain schiet voorstellen Dehaene af
Olivier Maingain (FDF) wijst de voorstellen van koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene over Brussel-Halle-Vilvoorde af. "Wat men ons voorlegt, is geen aanvaardbare onderhandelingsbasis. Het is een Vlaams eisenboek, zo simpel is het."
De FDF-voorzitter klaagt verder dat Dehaene zich gedraagt als hoofd van de Vlaamse onderhandelaars, in een verklaring die te lezen staat op de website van Le Soir.
Alles op tafel
Vicepremier en minister van Begroting Guy Vanhengel (Open Vld) was nochtans hoopvol bij aanvang van het kernkabinet. "Alle elementen die nodig zijn om tot een redelijk akkoord te komen dat aanvaardbaar is voor de beide gemeenschappen in dit land, liggen nu op tafel. Het is nu een kwestie van politieke wil om tot een akkoord te komen", zei hij.
Volgens Vanhengel ligt na de B-H-V-vergadering van gisteravond "alles op tafel dat op tafel moet liggen". Vanhengel meent bovendien dat er bij iedereen de bereidheid is om de knoop door te hakken. "Het land verwacht dat van ons, zodat we ons op de sociaal-economische problemen kunnen focussen".
Compensaties
De voorbije dagen doken verschillende berichten op over mogelijke compensaties waar Dehaene mee zou spelen. Volgens La Libre Belgique stelt hij voor om de bevoegdheid voor de benoeming van de burgemeesters in de zes faciliteitengemeenten over te dragen naar een college van provinciegouverneurs, en dus aan de Vlaamse regering te onttrekken. Franstaligen in de faciliteitengemeenten zouden ook de mogelijkheid behouden om op Franstalige lijsten te stemmen via een inschrijvingsrecht, dat eveneens toegepast zou worden voor rechtszaken. Dat inschrijvingsrecht zou "gebetonneerd" worden in de faciliteitengemeenten, maar eventueel uitdovend kunnen worden ingevoerd in de rest van de rand.
Van dat laatste wil Brussels staatssecretaris Christos Doulkeridis (Ecolo) alvast niet weten. Als de B-H-V-onderhandelingen bijkomende rechten zouden opleveren, moeten die definitief zijn, zegt hij op Twizz radio. "Het mag niet gebeuren dat er na zes maanden nieuwe problemen opduiken, waardoor bepaalde partijen bijkomende eisen zouden kunnen stellen", benadrukt Doulkeridis.
Gruwel
N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft geen goed oog in de onderhandelingen, afgaande op de voorstellen die vooral in de Franstalige pers circuleren. "Als er nu voortgewerkt wordt op deze voorstellen én er zou nog heel wat moeten bijkomen (voor de Franstaligen, nvdr), dan valt te vrezen dat het een echte gruwel wordt", reageert hij. "Zeker als ik zie wie er rond de tafel zit."
De N-VA-voorzitter vindt dat langs Franstalige kant "alle toppers" aanwezig zijn, terwijl de Vlamingen slecht vertegenwoordigd zijn. "CD&V zit op de knieën om Leterme in de 16 te houden, en dan zijn er nog twee partijtjes, Open Vld en Groen!, waarvan de voorzitters nul ervaring hebben in de Wetstraat. Zij zouden dan de Vlaamse belangen moeten verdedigen", klinkt het laconiek.
Discretie
Over de timing en de plaats van het verdere verloop van de B-H-V-onderhandelingen blijven de Vlaamse partijen heel discreet. Ook van eventuele gesprekken onder Vlaamse partijen of Franstalige partijen onderling, is verder geen weet. (belga/sam)
Inderdaad , maar ik vraag mij af of ze wel weten wat ze doen daar ... Dehaene zet je niet zomaar in z'n hemd , tis Leterme niet hé ...quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:37 schreef pagadder het volgende:
[..]
Dat was toch van ver te verwachten.
Als er één nazipartij in België is, is het het FDF wel.
Dat lijkt mij straf ... Tenzij BHV voor een geweldige verkiezingsoverwinning van De Wever zou zorgen natuurlijk , maar zelfs dat betwijfel ik ...quote:Op dinsdag 20 april 2010 17:44 schreef Frederic het volgende:
Zou BHV het einde van België kunnen betekenen?
Tja, Sabena 'kon ook niet failliet gaan'...quote:
Maingain schiet alles af, da's een opportunistquote:
quote:Dehaene beschouwt zijn opdracht als vervuld
Jean-Luc Dehaene beschouwt zijn opdracht, zoals hij die van de koning kreeg, als vervuld. Hij heeft een voorstel klaar, nu moeten de premier en de partijvoorzitters verder onderhandelen. Hij zal hen daarbij nog bijstaan.
Koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene (CD&V) stuurde dinsdagavond een opmerkelijke mededeling rond aan de redacties. Hij deelt mee dat hij de opdracht die de koning hem in november heeft toevertrouwd, als vervuld ziet. De koning had hem gevraagd een voorstel ten gronde uit de werken "inzake institutionele problemen en in het bijzonder Brussel-Halle-Vilvoorde".
Dehaene deelt mee dat over het geheel van de voorstellen nog geen akkoord bestaat. Hij ziet wel de basis voor een akkoord, als er voldoende politieke wil is. "Uit de discretie waarin ik, op een paar uitzonderingen na, heb kunnen werken, blijkt dat mijn gesprekspartners die wil hadden", staat er in de mededeling. Dehaene liet de voorstellen al in wetteksten gieten.
De meerderheidspartijen, aangevuld met de groenen, zullen nu verder onderhandelen om tot een compromis te komen. Ze hebben Dehaene gevraagd om hen daarbij nog bij te staan, wat hij ook zal doen.
quote:Dehaene maakte zich kwaad op Franstaligen
wo 21/04/2010 - 11:04 Koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene heeft zich gisteravond tijdens de onderhandelingen kwaad gemaakt op de Franstaligen. Volgens radioverslaggever Johny Vansevenant kwamen de Franstaligen voortdurend met de voorstellen van 2005 op de proppen, en dat zinde Dehaene niet.
De sfeer tussen Dehaene en de Franstalige onderhandelaars was gisteravond naar verluidt niet erg goed, aldus Vansevenant.
Dehaene had het er moeilijk mee dat de Franstaligen de voorstellen van 2005 ter sprake brachten. In die voorstellen, van toenmalig premier Guy Verhofstadt, kreeg de Franse Gemeenschap volop armslag in de faciliteitengemeenten op het vlak van welzijn, cultuur en onderwijs.
Bovendien spreekt het boekdelen dat Dehaene zijn wetsvoorstellen, die hij op tafel had gelegd, op het einde van de vergadering weer ophaalde. Op die manier zouden de onderhandelaars ze niet kunnen lekken naar de pers, hetgeen veel zegt over het vertrouwen tussen de verschillende partijen.
Tjah, zijn "we gaan de problemen oplossen door er niks meer over te zeggen en te hopen dat iedereen zijn mond houdt dat ze er zijn, alles gaat goed ! alles gaat goed ! alles gaat goed !" klinkt de Franstaligen natuurlijk beter in de oren dan Dehaene zijn "we gaan ze oplossen als ze zich stellen, nu dus"quote:Op woensdag 21 april 2010 11:15 schreef Beregd het volgende:
[..]
tja, verhofstadt, die had het wel opgelost
quote:Reynders: Morgenmiddag wellicht geen akkoord over BHV
Het ziet er meer en meer naar uit dat er morgenmiddag nog geen volledig akkoord zal zijn over Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat heeft MR-voorzitter Didier Reynders laten uitschijnen. Reynders zou ook Maingain mee aan tafel willen krijgen.
Bij de start van het kernkabinet zei MR-voorzitter Didier Reynders dat de deadline van donderdagmiddag niet langer haalbaar lijkt. "We hebben de voorbije maanden maar twee keer met alle voorzitters rond de tafel gezeten", verduidelijkte hij. "Eén van mijn gesprekspartners heb ik nu zelfs pas voor het eerst ontmoet."
Reynders lijkt ook aan te sturen op een zitje voor FDF-voorzitter Olivier Maingain aan de onderhandelingstafel. "We moeten gaan naar echte onderhandelingen met alle partijen", aldus de MR-voorzitter, die het had over "delegaties van alle partijen". Dat lijkt hij te willen forceren door de nadruk te leggen op het feit dat er "geen echt evenwicht is rond de tafel". "Ik heb veel CD&V'ers gezien", merkte hij op.
Coalitiepartner Open VLD stelde vorige week nog dat de regering met "een zwaar probleem" zou zitten, indien er tegen donderdag geen akkoord uit de bus zou komen. Maar voor Reynders is het alleen belangrijk om bij aanvang van de plenaire zitting van de Kamer "duidelijk te tonen dat er een wil bestaat om te onderhandelen".
Bij PS en CDH klonk het in ieder geval gematigder dan bij de Franstalige liberalen. PS-vicepremier Laurette Onkelinx "blijft erin geloven" en wil het overleg "na donderdagmiddag niet zomaar opblazen". Toch is het ook volgens haar vooral belangrijk dat donderdag getoond wordt dat "er een proces aan de gang is". Hoe dan ook is het kader dat Jean-Luc Dehaene uitwerkte voor haar "extreem belangrijk". "Het gaat om een etappe van de missie die nu afgerond is," verduidelijkte ze nog, "maar de missie zelf is niet afgelopen."
CDH-voorzitter Joëlle Milquet vindt het wel een nadeel dat Dehaene de touwtjes niet meer in handen heeft, maar benadrukt dat "de onderhandelingen voortgaan". Volgens haar zijn de gesprekspartners "dinsdag met de echte onderhandelingen begonnen". De Vlaamse partijen legden geen verklaringen af.
Jean-Luc Dehaene beschouwt zijn koninklijke opdracht in verband met Brussel-Halle-Vilvoorde als afgerond. In een mededeling schrijft hij dat de premier en de partijvoorzitters nu tot een akkoord moeten komen, al blijft hij wel bijstand verlenen.
Ik denk niet dat de N-VA in elkaar zou zakken zonder het FDF. België op zich (onbestuurbaar, vierkant-draaiend en ondemocratisch) is verantwoordelijk voor het succes van N-VA. En terecht.quote:Op woensdag 21 april 2010 09:56 schreef SaintOfKillers het volgende:
Maingain en De Wever zijn in ieder geval goed bezig om de ander electoraal succes te bezorgen.
Ze kunnen mekaar niet uitstaan, maar zouden als een pudding in elkaar zakken als ze elkaar niet hadden.
quote:"Dehaene stopte na njet van de Franstaligen"
Volgens MR-Kamerfractievoorzitter Daniel Bacquelaine heeft Jean-Luc Dehaene zijn taken als koninklijk opdrachthouder afgerond nadat was gebleken dat de Franstaligen zijn voorstellen "onaanvaardbaar" vonden.
"Wat hij heeft voorgesteld, was niet aanvaardbaar voor de Franstaligen", zei Bacquelaine op Bel RTL. Hij wees er nadien nog op dat de voorstellen "van iemand kwamen die een Vlaming is".
De liberale fractieleider steunt zijn voorzitter Didier Reynders ook in de vraag om voortaan in delegaties te gaan onderhandelen. Volgens hem zouden ook de andere Franstalige partijen daar voorstander van zijn.
Tot slot had Bacquelaine nog kritiek op de voorstellen rond een splitsing van het gerechtelijk arrondissement BHV, waar volgens hem geen Franstalige compensaties in terug te vinden zijn.
"Uitbreiding Brussel op tafel leggen"
Het FDF is bereid om de onderhandelingen rond BHV voort te zetten, op voorwaarde dat de Franstalige partijen hun eigen eisen op tafel leggen. Daarbij hoort ook de uitbreiding van het Brussels Gewest, stelde voorzitter Olivier Maingain in de marge van een partijbureau van FDF.
Volgens Maingain, die de voorbije dagen niet mee aan de onderhandelingstafel zat, heeft Jean-Luc Dehaene de Vlaamse eisen intussen op tafel gelegd.
Hij zegt dat te respecteren, maar vindt het maar normaal dat ook de Franstaligen nu met die van hen voor de dag zouden komen. In zijn ogen blijft de uitbreiding van Brussel ook meer dan ooit actueel. Dat is essentieel om te vermijden dat het land bij een splitsing in separatisme vervalt, klinkt het.
Het FDF kan volgens zijn voorzitter hoe dan ook niet meegaan in een akkoord dat geen rekening houdt met "de Franstalige meerderheid in de Brusselse rand en de realiteit die wordt aangevoeld door de 150.000 inwoners".
Verhofstadt is één van de grootste leugenaars uit de geschiedenis van de Belgische politiek. Begrotingen met truukjes afwerken (waarvoor de EU Belgie nu op de vingers tikt) en de communautaire problemen in de koelkast (wat zeg ik: diepvriezer) steken. Bij dit alles dan nog eens regeren tijdens een hoogconjunctuur.quote:Op woensdag 21 april 2010 11:15 schreef Beregd het volgende:
[..]
tja, verhofstadt, die had het wel opgelost
Met die uitspraak (net als de uitspraak van milquet dat de waalse partijen samen een front moeten vormen) bewijst hij nog eens dat de Walen op zich eigenlijk de grootste separatisten zijn.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Als de Franstaligen inderdaad géén voorstel kunnen aanvaarden omdat het van een Vlaming komt zal deze crisis nooit opgelost raken ... Tijd voor hardere maatregelen zou je dan toch denken ...
Een neutralere Vlaming dan Dehaene ga je toch nooit kunnen vinden ...
[..]
Eigenlijk is dit de hele essentie van 'Belgie'. In Belgie bestaan 2 totaal verschillende democratieën, die los van elkaar perfect (democratisch) functioneren, maar die -als ze samen gezet worden- er nooit uitraken.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Als de Franstaligen inderdaad géén voorstel kunnen aanvaarden omdat het van een Vlaming komt zal deze crisis nooit opgelost raken ...
[..]
Seperatisten is het verkeerde woord. Kolonialisten noem ik het liever ... Het is geen geheim dat de Waalse politiek al sinds het ontstaan van België eigenlijk een volledig Franstalige staat had gewild natuurlijk ... En iemand als Mangain wil dat allicht nog altijdquote:Op woensdag 21 april 2010 12:28 schreef Beregd het volgende:
[..]
Met die uitspraak (net als de uitspraak van milquet dat de waalse partijen samen een front moeten vormen) bewijst hij nog eens dat de Walen op zich eigenlijk de grootste separatisten zijn.
Maar beiden hadden geen Brussel.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:33 schreef Frederic het volgende:
[..]
net zoals Tsjechië en Slowakije dat hebben gedaan. Net zoals Zweden en Noorwegen dat hebben gedaan.
Bouw in Brussel een paleis voor Herman van Rompuy (of beter: gooi de koning uit het zijne) en verklaar het de facto onafhankelijk als Europese hoofdstad ...quote:
Volgens mij volstaat het om alle politici de nek om te wringen.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:33 schreef Frederic het volgende:
Belgie heeft z'n tijd gehad (en is al ver over de vervaldatum).
Wel even HV van de B scheiden danquote:Op woensdag 21 april 2010 13:20 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Bouw in Brussel een paleis voor Herman van Rompuy (of beter: gooi de koning uit het zijne) en verklaar het de facto onafhankelijk als Europese hoofdstad ...
Tjah , hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn ... Stuur even de volledige DVD-box van Witse naar Reynders en co en ze zullen daar ook wel inzien dat er in Halle nog méér moorden gebeuren dan in Brussel en ze dat liever kwijt dan rijk zijn zeker?quote:Op woensdag 21 april 2010 14:23 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Wel even HV van de B scheiden dan
quote:Op woensdag 21 april 2010 14:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Tjah , hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn ... Stuur even de volledige DVD-box van Witse naar Reynders en co en ze zullen daar ook wel inzien dat er in Halle nog méér moorden gebeuren dan in Brussel en ze dat liever kwijt dan rijk zijn zeker?
De politici vertegenwoordigen het volk. De theorie dat de bevolking het allemaal niks kan schelen, en dat het enkel de politici zijn die problemen maken, daar trap ik niet meer in. Het gaat veel dieper.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:33 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Volgens mij volstaat het om alle politici de nek om te wringen.
Dat België barst omdat de 2 volkeren daarom schreeuwen, OK. Maar dat België op zou houden met bestaan omdat een handvol politici niet kan samenwerken met een ander handvol politici over een zaak die 99% van de inwoners niet eens interesseert en eigenlijk zelfs een triviaal regionaal probleempje is, is gewoon bespottelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |