abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65207702
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:05 schreef snowgoon het volgende:
Ik weet genoeg over die zaken waar jij het over hebt. Ik snap alleen niet waarom je WEL je reisgegevens aan de belasting dienst af wil staan, maar NIET aan de NS.
De belastingdienst is veel meer overheid dan de NS.
Ik vind het bijzonder hypocriet dat je een controle van de belastingdienst wel oke vind maar reisgegevens aan de NS achterlaten niet.
Dan hoef je die vraag ook niet te stellen als je er echt zoveel vanaf weet als je hier pretendeerd.

Zoals we al gezien hebben met laatst weer de pokergegevens geeft de belastingdienst geen gegevens door naar justitie. Wie garandeerd ons dat de NS net zo betrouwbaar is.

Verder is de NS een privaat bedrijf wat in mijn optiek totaal wat anders is als een overheidsdienst. Waarbij ik overheidsdiensten toch net iets betrouwbaarder vind dan een private onderneming.

Verder heb je nog steeds wat vragen openstaan hier maar weer eens 1tje. Waarom moet de NS die gegevens nu opeens omdat het kan wel gaan bijhouden en kon men vroeger zonder die gegevens dan geen treinen laten rijden.
pi_65208042
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan hoef je die vraag ook niet te stellen als je er echt zoveel vanaf weet als je hier pretendeerd.

Zoals we al gezien hebben met laatst weer de pokergegevens geeft de belastingdienst geen gegevens door naar justitie. Wie garandeerd ons dat de NS net zo betrouwbaar is.

Verder is de NS een privaat bedrijf wat in mijn optiek totaal wat anders is als een overheidsdienst. Waarbij ik overheidsdiensten toch net iets betrouwbaarder vind dan een private onderneming.

Verder heb je nog steeds wat vragen openstaan hier maar weer eens 1tje. Waarom moet de NS die gegevens nu opeens omdat het kan wel gaan bijhouden en kon men vroeger zonder die gegevens dan geen treinen laten rijden.
De NS geeft die gegevens net zo makkelijk aal justitie als de belastingdienst. Daar zal een gerechterlijk bevel voor nodig moeten zijn om die reisgegevens bij de NS los te peuteren.

En de belastingdienst is ook al aan andere instanties gekoppeld. Zo kunnen mensen die hun wegenbelasting niet betalen krijgen kunnen hun auto niet registreren bij het RDW.

Velen zien juist een bedreiging in de link met de overheid. Door de NS zou de overheid kunnen zien waar jij uithangt en daar misbruik van gaan maken. Hoe dat dan is, kan niemand zeggen.

Wat het nut is van die gegevens voor de NS, heb ik ook geen idee. Dat heb ik al diverse malen gezegd.
Misschien dat ze een systeem willen waardoor ze beter in de gaten hebben wanneer het het drukst is in de treinen en daarop kunnen anticiperen vind ik dat een goede ontwikkeling. Nu kunnen ze dat vast ook wel in schatten, maar met een chipkaart kan dat misschien beter.
  maandag 19 januari 2009 @ 14:33:06 #278
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65208211
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:27 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waarom niet? Waarom zou de NS geen korting mogen geven aan mensen die hun reisgegevens willen afstaan?
Waarom zou jij sowieso korting moeten krijgen als de NS niks van jou mag "hebben".

Prima, dan koop je toch gewoon een anonieme kaart.

De NS wordt betaald voor het verlenen van hun dienst, namelijk TREINREIZEN. Misschien heb ik gemist dat ze ook persoonlijke gegevens bewaren als hun hoofdtaak hebben, maar dat kan jij dan ongetwijfeld laten zien.
quote:
Je lult je er weer makkelijk uit. Je kunt op geen enkele manier aangeven wat er voor jou zo belangrijk is aan die reisgegevens.
Sorry, jij vroeg ergens naar en daar geef ik antwoord op. Blijkbaar ben je niet in staat om antwoorden te begrijpen, sorry, we hadden je hoger ingeschat. Geeft niet, hier kan je ook verder.
quote:
Heb je trouwens je mobiele telefoon al in de shredder gedaan?
Nee, nadat ik een bankoverval heb gepleegd zorg ik dat die bij jouw terechtkomt
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  maandag 19 januari 2009 @ 14:34:52 #279
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65208289
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:05 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik weet genoeg over die zaken waar jij het over hebt. Ik snap alleen niet waarom je WEL je reisgegevens aan de belasting dienst af wil staan, maar NIET aan de NS.
De belastingdienst is veel meer overheid dan de NS.
Ik vind het bijzonder hypocriet dat je een controle van de belastingdienst wel oke vind maar reisgegevens aan de NS achterlaten niet.
Dat heb je fout: de belastingdienst wil het BEWIJS van je reis zien, en dat kan alleen daarmee. Het boeit de BD geen ruk waarom je telkens van A naar B reist.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65208442
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:34 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dat heb je fout: de belastingdienst wil het BEWIJS van je reis zien, en dat kan alleen daarmee. Het boeit de BD geen ruk waarom je telkens van A naar B reist.
En waarom zou het andere organisaties dan de NS wel boeien.
En waarom zouden de gegevens van de belastingdienst niet gebruikt kunnen worden in justitiele onderzoeken en de gegevens van de NS wel.
pi_65208849
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:33 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]


De NS wordt betaald voor het verlenen van hun dienst, namelijk TREINREIZEN. Misschien heb ik gemist dat ze ook persoonlijke gegevens bewaren als hun hoofdtaak hebben, maar dat kan jij dan ongetwijfeld laten zien.
[..]

Sorry, jij vroeg ergens naar en daar geef ik antwoord op. Blijkbaar ben je niet in staat om antwoorden te begrijpen, sorry, we hadden je hoger ingeschat. Geeft niet, hier kan je ook verder.
[..]

Nee, nadat ik een bankoverval heb gepleegd zorg ik dat die bij jouw terechtkomt
Gegevens bewaren is niet de hoofdzaak. Er is ook niemand die dat beweerd.

Ze verlenen een dienst en voor die dienst kun je het normale tarief betalen of als je zegt dat je vaker gaat reizen buiten de spits en wat gegevens achterlaat, kun je voor een goedkoper tarief reizen.

Ik ben prima in staat om onzinnige antwoorden te begrijpen! Genoeg ervaring mee dankzij deze discussie.
  maandag 19 januari 2009 @ 15:12:01 #282
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65209766
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En waarom zou het andere organisaties dan de NS wel boeien.
En waarom zouden de gegevens van de belastingdienst niet gebruikt kunnen worden in justitiele onderzoeken en de gegevens van de NS wel.
Misschien had je dat nog niet begrepen, maar het boeit de NS genoeg om er korting voor over te hebben (dus minder geld)
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65209892
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:12 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Misschien had je dat nog niet begrepen, maar het boeit de NS genoeg om er korting voor over te hebben (dus minder geld)
Ja dat heb ik begrepen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat andere bedrijven de gegevens ook interessant vinden.

Kortom, het bezwaar tegen de NS gegevens wordt steeds minder ovdertuigend. Het is geen probleem dat de belastingdienst vergelijkbare gegevens heeft, de belastingdienst doet er toch niks mee en de kans dat de belastingdienst die gegevens gaat delen is niet aanwezig, dus waarom de NS die gegevens wel gaan delen kun jij ook niet zeggen.

Wat blijft er dan nog over als bezwaar?
  maandag 19 januari 2009 @ 15:15:54 #284
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65209923
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:49 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Gegevens bewaren is niet de hoofdzaak. Er is ook niemand die dat beweerd.

Ze verlenen een dienst en voor die dienst kun je het normale tarief betalen of als je zegt dat je vaker gaat reizen buiten de spits en wat gegevens achterlaat, kun je voor een goedkoper tarief reizen.
Dus dat kleine beetje voordeel is jouw privacy niet eens waard? Goh, dan moet je wel een heel laag zelfbeeld hebben.
Los daarvan: als jij de waarde van die gegevens niet ziet, waarom probeer je mensen die die waarde wel zien daarvan te overtuigen? Heb je soms aandelen NS ofzo?
quote:
Ik ben prima in staat om onzinnige antwoorden te begrijpen! Genoeg ervaring mee dankzij deze discussie.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  maandag 19 januari 2009 @ 15:19:49 #285
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65210104
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:15 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ja dat heb ik begrepen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat andere bedrijven de gegevens ook interessant vinden.
Tuurlijk wel. Bijvoorbeeld taxibedrijven of autodealers.
quote:
Kortom, het bezwaar tegen de NS gegevens wordt steeds minder ovdertuigend.
Wederom fout: JIJ vindt het bezwaar steeds minder overtuigend (sterker: jij hebt nooit een bezwaar gezien)
Anderen zien dat bezwaar nog steeds.
quote:
Het is geen probleem dat de belastingdienst vergelijkbare gegevens heeft, de belastingdienst doet er toch niks mee en de kans dat de belastingdienst die gegevens gaat delen is niet aanwezig, dus waarom de NS die gegevens wel gaan delen kun jij ook niet zeggen.
Wederom fout: de NS heeft er om te beginnen belang bij om die gegevens te verkrijgen (anders zou je geen 'korting' krijgen), dus kan de NS er iets mee. Als 1 bedrijf er iets mee kan, is het voor een ander bedrijf ook interessant, bijvoorbeeld de concurrentie. Of een stomerij langs jouw reisroute die je nu reclame gaat sturen over hun filialen langs jouw route. Maar dat zal jij ongetwijfeld niet erg vinden.
quote:
Wat blijft er dan nog over als bezwaar?
Wederom fout: JIJ vindt het bezwaar steeds minder overtuigend (sterker: jij hebt nooit een bezwaar gezien)
Anderen zien dat bezwaar nog steeds.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65210131
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En waarom zou het andere organisaties dan de NS wel boeien.
En waarom zouden de gegevens van de belastingdienst niet gebruikt kunnen worden in justitiele onderzoeken en de gegevens van de NS wel.
Ze pesten de burger gewoon. Ze zouden best aan de informatie kunne komen maar ze hebben ws. geen directe bevoedgheid. Het "moet" dus op die manier, want ze horen de kassa rinkelen..
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_65211425
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:49 schreef snowgoon het volgende:


Gegevens bewaren is niet de hoofdzaak. Er is ook niemand die dat beweerd.

Ze verlenen een dienst en voor die dienst kun je het normale tarief betalen of als je zegt dat je vaker gaat reizen buiten de spits en wat gegevens achterlaat, kun je voor een goedkoper tarief reizen.

Ik ben prima in staat om onzinnige antwoorden te begrijpen GEVEN! Genoeg ervaring mee dankzij deze discussie.
Om maar even de onzinnigheid van de huidige opmerking van jou te parereren.

Ik betaal de NS nu om korting te krijgen, met het nieuwe systeem mag ik straks de NS net zoveel betalen om korting te krijgen en als extra houden men mij gegevens ook nog eens bij.
pi_65226018
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:15 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dus dat kleine beetje voordeel is jouw privacy niet eens waard? Goh, dan moet je wel een heel laag zelfbeeld hebben.
Los daarvan: als jij de waarde van die gegevens niet ziet, waarom probeer je mensen die die waarde wel zien daarvan te overtuigen? Heb je soms aandelen NS ofzo?
[..]


Ik probeer mensen helemaal niet te overtuigen dat het geen waarde heeft. Ik vraag me gewoon af wat voor een waarde die mensen daar aan hechten en probeer uit te vinden wat het probleem nou precies is.

Voor dat kleine beetje voordeel geef ik niet mijn hele privacy op. Die reisgegevens delen vind ik geen inbreuk op mijn privacy. Dus er is niks met mijn zelfbeeld.
pi_65226383
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:20 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Ze pesten de burger gewoon. Ze zouden best aan de informatie kunne komen maar ze hebben ws. geen directe bevoedgheid. Het "moet" dus op die manier, want ze horen de kassa rinkelen..
Nou wat een pesterijen zijn het toch van de NS
pi_65226418
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Om maar even de onzinnigheid van de huidige opmerking van jou te parereren.

Ik betaal de NS nu om korting te krijgen, met het nieuwe systeem mag ik straks de NS net zoveel betalen om korting te krijgen en als extra houden men mij gegevens ook nog eens bij.
En de NS geeft jou veel meer korting dan de prijs die jij betaald. Zoniet, dan doe je toch iets fout
pi_65226445
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:19 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Bijvoorbeeld taxibedrijven of autodealers.
[..]

Wederom fout: JIJ vindt het bezwaar steeds minder overtuigend (sterker: jij hebt nooit een bezwaar gezien)
Anderen zien dat bezwaar nog steeds.
[..]

Wederom fout: de NS heeft er om te beginnen belang bij om die gegevens te verkrijgen (anders zou je geen 'korting' krijgen), dus kan de NS er iets mee. Als 1 bedrijf er iets mee kan, is het voor een ander bedrijf ook interessant, bijvoorbeeld de concurrentie. Of een stomerij langs jouw reisroute die je nu reclame gaat sturen over hun filialen langs jouw route. Maar dat zal jij ongetwijfeld niet erg vinden.
[..]

Wederom fout: JIJ vindt het bezwaar steeds minder overtuigend (sterker: jij hebt nooit een bezwaar gezien)
Anderen zien dat bezwaar nog steeds.
En waarom is dat dan waardecvol voor die taxi en auto bedrijven?

Nouja, als je het wel oke vind dat de belastingdienst (overheid) wel de gegevens krijgt en de NS niet (geen overheid) maar wel loopt te klagen dat de overheid je door die chipkaart in de gaten kan houden, is dat natuurlijk niet overtuigend he.

Als bedrijven mij nu ongevraagd reclame sturen, stuur ik het gewoon terug Daarbij kun je bij de NS aangeven dat je geen reclame wilt ontvangen nav het chipkaart gebruik.
En leg eens uit, waarom zou de NS gegevens gaan delen met de concurrentie

Nou verteld eens dan, welke bezwaren blijven er nog steeds over?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 00:13:11 #292
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65231351
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:13 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En waarom is dat dan waardecvol voor die taxi en auto bedrijven?

Nouja, als je het wel oke vind dat de belastingdienst (overheid) wel de gegevens krijgt en de NS niet (geen overheid) maar wel loopt te klagen dat de overheid je door die chipkaart in de gaten kan houden, is dat natuurlijk niet overtuigend he.

Als bedrijven mij nu ongevraagd reclame sturen, stuur ik het gewoon terug Daarbij kun je bij de NS aangeven dat je geen reclame wilt ontvangen nav het chipkaart gebruik.
En leg eens uit, waarom zou de NS gegevens gaan delen met de concurrentie

Nou verteld eens dan, welke bezwaren blijven er nog steeds over?
klik
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 04:15:10 #293
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65233655
quote:
Onduidelijkheid over beveiligde OV-chipkaartpoort
Uitgegeven: 20 januari 2009 00:01
Laatst gewijzigd: 20 januari 2009 00:47

AMSTERDAM – Met de introductie van de OV-chipkaart zijn goed beveiligde stations nog steeds geen realiteit. De Tweede Kamer stelde hier in 2000 wel 500 miljoen euro voor beschikbaar.

Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl en Dagblad Trouw. De uitkomst is opmerkelijk, omdat juist het afsluiten van de stations het middel moest worden om de sociale veiligheid te verhogen en zwartrijden tegen te gaan.
De diepere gedachte was dat zwartrijders niet meer het perron kunnen betreden en zich ook niet meer in de trein kunnen ophouden. Om dat voor elkaar te krijgen gaf het parlement in 2000 toestemming 500 miljoen euro aan dit doel te besteden.

Voornaamste reden
Juist het afsluiten van de stations was voor het parlement de voornaamste reden om met de OV-chipkaart door te gaan. Nu duidelijk is dat zeker 280 van de 416 stations vooralsnog geen poortjes zullen krijgen, lijkt het doel van de sociale veiligheid niet gehaald te worden.
De Nederlandse Spoorwegen zijn van plan op 115 van de 286 stations poortjes te plaatsen die de stations zouden afsluiten. Het is onduidelijk om welke stations het gaat. Inmiddels is wel duidelijk dat het niet gaat om de drie grote stations Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, want die zullen geen poortjes krijgen.

Criteria
Het bedrijf weigert te vertellen welke criteria gelden voor het plaatsen van de poortjes. Zo lijkt een vandalisme-gevoelig station als Alkmaar niet van poortjes te worden voorzien.
Connexxion wacht voor hun stations op de NS, terwijl Arriva en Syntus al weten op geen van hun 87 stations poortjes plaatsen. Of de 17 stations van Veolia van poortjes worden voorzien blijft onduidelijk. Waar zowel de NS als concurrenten het station aandoen beslissen de NS.

Vaag
Het spoorwegbedrijf blijft vaag over veel aspecten van de poortjes. Zo is niet bekend hoeveel geld van de 500 miljoen euro nu verspijkerd is en waarom sommige stations wel beveiligd worden en sommigen niet. Ook weigert de NS te zeggen hoeveel geld het van het half miljard heeft besteed.

Stations zonder poortjes krijgen een paal waar reizigers zich kunnen aan- of afmelden. Wie dat vergeet betaalt standaard twintig euro voor de reis. Als bij de proef op de Flevolijn daarop teveel kritiek komt, zal het bedrijf overwegen dat boetebedrag te verlagen.
© NU.nl/Brenno de Winter
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65234211
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:13 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

klik
Als je van mijn verwacht dat ik jouw mening ga begrijpen, dan zou het toch wel fijn zijn als je mijn vragen beantwoord en niet negeert.
pi_65234224
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 04:15 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]


"Owjee, we zitten in de overgangs en planningsfase en iets is nog niet duidelijk hoe het gaat aflopen, dat kan toch niet".
pi_65234494
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 07:47 schreef snowgoon het volgende:

"Owjee, we zitten in de overgangs en planningsfase en iets is nog niet duidelijk hoe het gaat aflopen, dat kan toch niet".
Ach ja als jiji 500 miljoen voor de "beveiliging"afsluiting van perrons in 200, dus ruim 8 jaar al een overganggsfase wilt noemen, een NS die dus de gemaakte afspraken met de overheid niet nakomt, en een overheid die zich dus laat piepelen door de NS. Maar jongens we mogen hier geen commetaar op leveren van snowgoon want er iest nieks aan de hand , gewoon overganggsfase, doorlopen mensen.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 14:21:02 #297
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65244255
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 07:45 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als je van mijn verwacht dat ik jouw mening ga begrijpen, dan zou het toch wel fijn zijn als je mijn vragen beantwoord en niet negeert.
Jij bent of dom of aan het trollen, veel plezier en geluk verder, de groeten.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 14:22:08 #298
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65244299
quote:
'Poortjes op stations waar het nodig is'
Uitgegeven: 20 januari 2009 13:47
Laatst gewijzigd: 20 januari 2009 13:46

UTRECHT - Het is nooit de bedoeling geweest alle stations te voorzien van poortjes. Waar het nuttig en nodig is, komen ze.

Dat zegt de NS in reactie op een onderzoek van dagblad Trouw en NU.nl, waaruit blijkt dat de meerderheid van de stations in Nederland geen ov-chippoortjes krijgt. Het is volstrekt nutteloos poortjes neer te zetten bij een ''plank in de wei'', aldus een woordvoerder. Hij doelt daarmee op stations die uit een perron langs de rails bestaan.

Agressielijnen
De bedoeling van de poortjes is de sociale veiligheid te vergroten. Zes jaar geleden liet de NS weten poortjes te plaatsen op bekende agressielijnen, die alleen met een geldig toegangsbewijs gepasseerd konden worden.

Inmiddels zijn er ook veel andere maatregelen genomen om de sociale veiligheid te verbeteren, aldus de woordvoerder. Maar waar het nodig is, komen de poortjes, benadrukt hij.

Verbouwd
Op stations waar nog volop wordt verbouwd, worden ze nu niet neergezet, maar als het nodig is in een later stadium wel. Dat geldt ook voor plaatsen waar zich nu geen problemen voordoen, maar over een jaar of vijf misschien wel. Dan komen ook daar toegangspoortjes.
© ANP
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65244673
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:22 schreef Stupendous76 het volgende:
Tuurlijk geeft de NS commentaar, want het publiek, de media en vervolgens de overheid zou er eens achter komen dat hun de boel bij elkaar aan het liegen zijn.
quote:
http://gvc.fnvspoor.nl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1819

NS gaat nieuwe toegangspoortjes testen

ZWOLLE - De Nederlandse Spoorwegen hebben in al hun regio’s testcentra ingericht. Groepen worden uitgenodigd om daar de nieuwe elektronische toegangspoortjes uit te proberen. Die poortjes maken straks stations ontoegankelijk voor mensen zonder vervoersbewijs. Ook in Zwolle wordt getest.

De spoorwegen willen een einde maken aan de overlast op stations en in de treinen en aan het zwartrijden. Daarom komen op de grotere stations toegangspoortjes - tourniquets - waar mensen niet langs kunnen zonder de OV-chipkaart, het elektronische systeem voor het openbaar vervoer dat het ‘papieren kaartje’ gaat vervangen.
Momenteel wordt het systeem al in de praktijk getest op de Hoekse lijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Na aanvankelijke technische problemen, de poortjes bleken niet bestand tegen regen, wind en hagel, maken de reizigers op een aantal stations inmiddels gebruik van de tourniquets. Station Maassluis is sinds half maart zelfs geheel afgesloten met poortjes.

‘De reizigers in Maassluis zouden nu gewend moeten zijn aan de nieuwe situatie. De testperiode hebben wij daarom eind vorige week afgesloten. Nu gaan we kijken wat de ervaringen van alle partijen zijn’, weet NS-woordvoerder Henk van den Broek.

Tegelijk wordt het testen uitgebreid. Op alle regionale kantoren van de Nederlandse Spoorwegen is een proefopstelling in geplaatst. In Zwolle bijvoorbeeld zijn de testpoortjes een kleine week in gebruik. Bijna dagelijks worden er groepen ontvangen, zoals vertegenwoordigers van gemeenten en vaste klanten van de NS, die vervolgens het nieuwe toegangssysteem uitproberen.

‘Voor de reizigers zullen de toegangspoortjes in combinatie met OV-chipkaart een flinke verandering betekenen. Het systeem moet betrouwbaar zijn. We willen daarom van een zo breed mogelijk publiek vooraf weten hoe zij het systeem ervaren’, zegt Van den Broek.

Haken en ogen
Aanvankelijk hadden de elektronische toegangspoortjes al 2004 op de stations moeten staan. Aan de invoering kleven echter zoveel haken en ogen dat de spoorwegen de plannen al verschillende keren moesten uitstellen.

Volgens planning wordt nu in de loop van volgend jaar het leeuwendeel van de grotere stations in Nederland voorzien van tourniquets. In 2008 moeten dan nog een aantal stations volgen. Van den Broek: ‘Een flink aantal kinderziektes is getackeld, maar het systeem blijft technisch zeer gecompliceerd. Alles is nog altijd afhankelijk van het verloop van de testen.’

In de eerste maanden van 2007 worden om te beginnen de stations op de Flevolijn (Amsterdam-Almere-Lelystad) en de Schiphol-lijn (Leiden-Schiphol-Amsterdam) afgegrendeld. Op deze lijnen is sprake van veel overlast.
En minder dan 3 jaar later komen er opeens geen poortjes meer op de grotere stations.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 14:45:44 #300
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65245253
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Tuurlijk geeft de NS commentaar, want het publiek, de media en vervolgens de overheid zou er eens achter komen dat hun de boel bij elkaar aan het liegen zijn.
[..]

En minder dan 3 jaar later komen er opeens geen poortjes meer op de grotere stations.
Ik kan mij indenken dat ze dat niet doen omdat ze daar toch al meer controleren, maar dat is geen optie omdat ze 's avonds bijvoorbeeld niet extra controleren (en je dus toch die poortjes nodig hebt) Het is een aparte zaak, maar wel eentje van ¤ 500.000.000,-- belastinggeld.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')