abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 januari 2009 @ 13:20:28 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65205416
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:05 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat daar nog van over is idd. Dat zullen er niet veel meer zijn is mijn vermoeden.

Spreiding is goed, maar waarom je zo breed zou willen beleggen is mij een raadsel. Je moet goed nadenken over wat de komende decennia booming gaat worden.
Wat de komende jaren een goede belegging gaat zijn dat weet je helemaal niet
quote:
Dat is niet de telecom, dat zijn niet de financials, maar waarschijnlijk vooral grondstoffen- en mogelijk ook solar-bedrijven. Je moet kijken waarvan de "fundamentals not impaired" zijn.
Of grondstoffen interessant worden dat is een pure gok. Over het algemeen is het geen industrie met goede fundamentals. Die bedrijven hebben namelijk helemaal geen pricing power. De laagste aanbieder bepaalt de prijs dus de marges zijn meestal niet goed.

Met 'Solar bedrijven' moet je eerst definieren wat dat is, want er zijn duizenden totaal veschillende bedrijven die iets met 'solar' doen. Veel van die bedrijven zijn niet persé interessant. Bijvoorbeeld bedrijven die zonnecellen produceren hebben hoge investeringskosten en produceren uiteindelijk een commodity product met een bepaalde prijs per m2. Er is enorme concurrentie want iedereen duikt tegelijkertijd op dat soort groeimarkten. Het lijkt een beetje op bedrijven die LCD panels maken. Dat is ook een enorme groeimarkt, maar hebben investeerders er per saldo iets aan verdiend?

Kortom, het valt gewoon niet te zeggen waar het geld valt te verdienen. Daarom is het geen verrassing dat beleggingsfondsen ook niet langdurig in staat zijn om een breed gespreid portfolio te verslaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 19 januari 2009 @ 13:22:22 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65205496
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:18 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik heb 0 posities atm. Vanochtend m'n longs verzilvert op AEX +2,5%.
Kijk, PBerends. Dat hoef je ons allemaal niet te vertellen, want dat is altijd duidelijk. Als je short of liquide zit dan weet je 100% zeker dat de beurs gaat dalen en komen er niets dan doemberichten. Stap je weer in, dan als een blad aan de boom, komen opeens hoopvolle berichten over aanstaande ralley's etc.

Het is niet bevoordelijk voor je geloofwaardigheid.
The End Times are wild
pi_65205504
aegon en ing bloeden ook al bijna
pi_65205599
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:17 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Of ze gaan zakken is niet heel interessant IMO. De vraag is of ze weer gaan stijgen. In mijn beperkte visie denk ik er zo over:
Nyrstar produceert zink. (10% marktaandeel)
Galvanisering is één van de meeste gebruikte anti-corrosiemethoden.
Momenteel wordt er flink bezuinigd op nieuwe uitgaven en materieel gaat langer mee.
In een gezonde economie gaat er 1 tot 1.5% van het BNP op aan corrosiepreventie of afschrijvingen.
Na de kredietcrisis wordt er massaal geld uitgegeven aan nieuw materieel.
Nyrstar stijgt

Een lange termijn aandeeltje voor mij dus
Ik stap liever in op 1,50 dan op 2,50, ook al is het aandeel voor langere termijn. Dat snap je zelf ook wel.

Ik denk zo: metaalmijnen worden nauwelijks meer geopend, maar gaan eerder dicht. Maar is de lange termijn vraag naar metaal wel goed? Waarschijnlijk wel, simpelweg omdat er meer mensen op deze planeet komen. Idem dito met energie en voedsel.
pi_65205639
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kijk, PBerends. Dat hoef je ons allemaal niet te vertellen, want dat is altijd duidelijk. Als je short of liquide zit dan weet je 100% zeker dat de beurs gaat dalen en komen er niets dan doemberichten. Stap je weer in, dan als een blad aan de boom, komen opeens hoopvolle berichten over aanstaande ralley's etc.

Het is niet bevoordelijk voor je geloofwaardigheid.
Ik ga vaker long dan short hoor, ik ben positief ingesteld!
  maandag 19 januari 2009 @ 13:26:11 #181
174150 slap
slappy happer
pi_65205658
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:18 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik heb 0 posities atm. Vanochtend m'n longs verzilvert op AEX +2,5%.
Congrats. Mooie timing. Lijkt nu af te klaven.
pi_65205722
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat de komende jaren een goede belegging gaat zijn dat weet je helemaal niet
[..]

Of grondstoffen interessant worden dat is een pure gok. Over het algemeen is het geen industrie met goede fundamentals. Die bedrijven hebben namelijk helemaal geen pricing power. De laagste aanbieder bepaalt de prijs dus de marges zijn meestal niet goed.

Met 'Solar bedrijven' moet je eerst definieren wat dat is, want er zijn duizenden totaal veschillende bedrijven die iets met 'solar' doen. Veel van die bedrijven zijn niet persé interessant. Bijvoorbeeld bedrijven die zonnecellen produceren hebben hoge investeringskosten en produceren uiteindelijk een commodity product met een bepaalde prijs per m2. Er is enorme concurrentie want iedereen duikt tegelijkertijd op dat soort groeimarkten. Het lijkt een beetje op bedrijven die LCD panels maken. Dat is ook een enorme groeimarkt, maar hebben investeerders er per saldo iets aan verdiend?

Kortom, het valt gewoon niet te zeggen waar het geld valt te verdienen. Daarom is het geen verrassing dat beleggingsfondsen ook niet langdurig in staat zijn om een breed gespreid portfolio te verslaan.
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40025880/
Here comes the sun

Idd, zonne-energie is totaal nog niet economisch haalbaar atm. Maar vergelijk het met de elektronica-industrie: massaproductie en sterk technologische verbeteringen maken solar de grootste groeimarkt de komende decennia.

Juist omdat olie zo laag staat (kan imho nog wel naar de 25 dollar) worden die bedrijven interessant. Welke weet ik niet, dat moet ik nog uitzoeken.
pi_65205744
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:26 schreef slap het volgende:

[..]

Congrats. Mooie timing. Lijkt nu af te klaven.
Beetje geluk idd, normaal time ik waardeloos.
pi_65205767
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:24 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik stap liever in op 1,50 dan op 2,50, ook al is het aandeel voor langere termijn. Dat snap je zelf ook wel.

Ik denk zo: metaalmijnen worden nauwelijks meer geopend, maar gaan eerder dicht. Maar is de lange termijn vraag naar metaal wel goed? Waarschijnlijk wel, simpelweg omdat er meer mensen op deze planeet komen. Idem dito met energie en voedsel.
Ik wilde eigenlijk benadrukken dat corrosie een constante afschrijfpost is waar je op kunt rekenen. Nu gaat niet al het zink op aan corrosiepreventie. Maar het huidige gebrek daaraan geeft wel enigzins het negatieve sentiment voor met name de zinkindustrie weer. Zelf wacht ik ook met instappen hoor, maar het is wel handig om te weten waar je in belegt.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 19 januari 2009 @ 13:29:39 #185
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_65205796
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:07 schreef pberends het volgende:

[..]

Koop overigens nooit aandelen als de AEX boven de 250 staat. Er komen nog zat kansen om aandelen te kopen als de AEX onder de 250 staat.
Ben ik op zich met je eens. Als de AEX boven de 250 staat, is het puur speculeren.

Overigens is Nyrstar geen AEX-fonds, dus moet meer aan de 1800 denken
pi_65205835
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:28 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik wilde eigenlijk benadrukken dat corrosie een constante afschrijfpost is waar je op kunt rekenen. Nu gaat niet al het zink op aan corrosiepreventie. Maar het huidige gebrek daaraan geeft wel enigzins het negatieve sentiment voor met name de zinkindustrie weer. Zelf wacht ik ook met instappen hoor, maar het is wel handig om te weten waar je in belegt.
Zink wordt echt overal voor gebruikt.

Op de Nyrstar-site hebben ze daar een mooie pagina over, maar de site doet het atm niet.
pi_65205878
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:29 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ben ik op zich met je eens. Als de AEX boven de 250 staat, is het puur speculeren.

Overigens is Nyrstar geen AEX-fonds, dus moet meer aan de 1800 denken
Klopt, maar ik neem aan dat Belgische aandelen ook wel meebewegen als de AEX en de rest van Europa naar beneden gaat, ook al is de BEL20 een beetje vreemde eend in de bijt.
pi_65206002
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:27 schreef pberends het volgende:

[..]

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40025880/
Here comes the sun

Idd, zonne-energie is totaal nog niet economisch haalbaar atm. Maar vergelijk het met de elektronica-industrie: massaproductie en sterk technologische verbeteringen maken solar de grootste groeimarkt de komende decennia.

Juist omdat olie zo laag staat (kan imho nog wel naar de 25 dollar) worden die bedrijven interessant. Welke weet ik niet, dat moet ik nog uitzoeken.
Niet dat ik een groene energie-fan ben overigens, in wind, biomassa, biobrandstoffen heb ik weinig vertrouwen.
pi_65206075
Infineon +19.15%
Greece
pi_65206158
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als iets overhyped is, dan is het wel renewable energy. Kan enkel bestaan dankzij overheidssubsidies (waar gaan overheden straks het geld vandaan halen?) en kunnen onder eerlijke economische omstandigheden op geen enkeel manier concurreren met traditionele energievoorziening.

Hooguit in een heel specifiek bedrijf, bijvoorbeeld utra-efficiente zonnepanelen of extreem zuinige chips zou ik wel willen zitten. Maar er zit verder al zoveel onterechte verwachting in die fondsen. En dubbelop omdat de belegger belastingvoordeel krijgt, omdat het hip is om deze aandelen te hebben en omdat de gehele markt zelf al gesubsidieerd is.

Los daarvan komt een crisis er echt aan. Dat betekent goedkope grondstoffen en dus ook goedkope energie. Dan zakken investeringen in alternatieve energiebronnen als een baksteen.
Als de S&P de komende maanden naar de 1000 gaat verkoop al je aandelen zou ik zeggen.

Ondanks dat ik geloof ik solar, geloof ik in middellange termijn ook in conventionele energiebronnen. Olie gaat erg interessant worden als de beurzen op een dieptepunt staan.

Goedkope grondstoffen zijn maar heel tijdelijk. Waarschijnlijk wordt 2009 het laatste jaar van de goedkope energie. Juist ómdat de prijzen zo ingezakt zijn. Die oude olievelden raken in een rap tempo leeg, waar nog steeds de meeste olie vandaan komt. Heel veel projecten als teerzanden worden stilgelegd, terwijl daar juist nu geïnvesteerd in moet worden. In de olieindustrie moet sowieso honderden miljarden zo niet biljoenen geïnvesteerd worden om de olieproductie uberhaupt op peil te houden.
  maandag 19 januari 2009 @ 13:39:13 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65206192
quote:
Met algemene vergezichten verdien je geen geld. Dat moet je echt scheiden van de vraag wat goede beleggingen zijn.

Na WO-II dacht iedereen dat de burgerluchtvaart zou gaan boomen. Nou, die voorspelling kwam uit. Maar de luchtvaartindustrie als geheel heeft nooit een cent verdiend.
In de jaren '90 dacht iedereen dat internet het helemaal ging worden. En inderdaad, hier zitten we dan op een internet forum. Maar hebben die beleggers geld verdiend?
quote:
Leuk dat je die vergelijking maakt, want de electronica industrie is een hopeloze industrie.
quote:
De paar 'renewables' bedrijven die ik heb bekeken waren imo nog onredelijk duur. Het is duidelijk een bubble.

Anyway, er zit nauwelijks een correlatie tussen beleggingrendement en groei van sectoren. Een langzame groeier (of krimper) heeft evenveel kans om een goede belegging te blijken als een snelle groeier. dat komt omdat die vooruitzichten al zijn ingeprijsd. Hetzelfde geldt overigens voor regios.
Mijn reisverslagen
pi_65206386
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met algemene vergezichten verdien je geen geld. Dat moet je echt scheiden van de vraag wat goede beleggingen zijn.

Na WO-II dacht iedereen dat de burgerluchtvaart zou gaan boomen. Nou, die voorspelling kwam uit. Maar de luchtvaartindustrie als geheel heeft nooit een cent verdiend.
In de jaren '90 dacht iedereen dat internet het helemaal ging worden. En inderdaad, hier zitten we dan op een internet forum. Maar hebben die beleggers geld verdiend?
[..]

Leuk dat je die vergelijking maakt, want de electronica industrie is een hopeloze industrie.
[..]

De paar 'renewables' bedrijven die ik heb bekeken waren imo nog onredelijk duur. Het is duidelijk een bubble.

Anyway, er zit nauwelijks een correlatie tussen beleggingrendement en groei van sectoren. Een langzame groeier (of krimper) heeft evenveel kans om een goede belegging te blijken als een snelle groeier. dat komt omdat die vooruitzichten al zijn ingeprijsd. Hetzelfde geldt overigens voor regios.
Bedrijven die zich bewezen hebben zijn er zat, Microsoft, Google, Intel, enzovoorts. Kon je leuke rendementen op maken als je in 1993 ingestapt was. De IT was een bubble rond het millenium, maar groeicijfers van 8% zijn vrij normaal.

Vooruitzichten lijken mij niet ingeprijsd, anders ging iedereen in 1993 al in de IT-aandelen zitten.
pi_65206417
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:39 schreef SeLang het volgende:
Baseer je dat eigenlijk puur op K/W-verhoudingen?
Greece
  maandag 19 januari 2009 @ 13:54:27 #195
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_65206768
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:34 schreef pberends het volgende:

[..]

Niet dat ik een groene energie-fan ben overigens, in wind, biomassa, biobrandstoffen heb ik weinig vertrouwen.
Thermal energy wordt het helemaal.
Gaat véél belangrijker worden dan wind en zon. En bio-fuel is zeer tijdelijk.
pi_65206852
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:54 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Thermal energy wordt het helemaal.
Steenkolen? Olie?
Greece
pi_65207005
quote:
PERSBERICHT: KBC reageert op koersval van zijn aandeel
19-01-2009 13:46:00

Gereglementeerde informatie* - 19 januari 2009 ( tijdens beurstijd)

De voorbije dagen was de koers van het KBC-aandeel onderhevig aan
geruchten in de markt. KBC wenst duiding te geven en een aantal van
deze geruchten nogmaals met klem te ontkennen.

Met betrekking tot zijn activiteiten en positie in Centraal- en
Oost-Europa heeft de KBC groep de voorbije maanden duidelijke
informatie verstrekt en zijn er op dit ogenblik geen nieuwe gegevens
te melden. De positie van KBC in Rusland of Hongarije of andere
landen in de regio is de laatste weken niet veranderd. KBC heeft zich
bovendien ingedekt tegen mogelijke wisselkoersverliezen als gevolg
van een ontwaarding van lokale munten. Ook over de situatie van KBC
op de Ierse markt is niets nieuws te melden.

Op 29 december 2008, heeft KBC de markt reeds op de hoogte gebracht
van de impact op haar resultaten van een downgrade van de ratings van
haar CDO portefeuille. Op 15 januari kondigde Moody's Investors
Service aan dat het opnieuw de assumpties gaat bijsturen waarop het
zich baseert om een rating toe te kennen aan corporate synthetische
CDO's. Moody's zal zijn geüpdated model echter pas later deze maand
bekend maken. Als gevolg daarvan kan KBC vandaag de potentiële
negatieve impact op zijn resultaten niet simuleren. Bovendien is nu
pas gebleken dat het nieuwe model enkel van toepassing zou zijn op 3
van de 17 CDOs die KBC in portefeuille heeft. Bovendien heeft KBC
voor deze drie CDOs (die een resterende boekwaarde van circa EUR 200
miljoen hebben) in december al de financiële impact van een mogelijke
bijkomende downgrade met 3 notches proactief meegerekend.

* Dit nieuwsbericht bevat informatie waarop de
transparantieregelgeving voor beursgenoteerde bedrijven van
toepassing is

Dit persbericht is oorspronkelijk gedistribueerd door Hugin. Enkel de
afzender is verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht.

http://hugin.info/133947/R/1283175/287276.pdf
http://www.kbc.com
  maandag 19 januari 2009 @ 14:01:38 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65207065
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:44 schreef pberends het volgende:

[..]

Bedrijven die zich bewezen hebben zijn er zat, Microsoft, Google, Intel, enzovoorts. Kon je leuke rendementen op maken als je in 1993 ingestapt was. De IT was een bubble rond het millenium, maar groeicijfers van 8% zijn vrij normaal.
Je trapt hier in de fuik die 'survivor bias' heet. Natuurlijk kun je achteraf aandelen aanwijzen die het goed hebben gedaan, maar halverwege jaren '90 was het helemaal niet evident wie winnaars gingen worden. Tegenover elk succes kun je vele bedrijven zetten die toen ook uitstekend leken maar nu zijn verdwenen.
quote:
Vooruitzichten lijken mij niet ingeprijsd, anders ging iedereen in 1993 al in de IT-aandelen zitten.
Begin jaren '90 was IT geen groeisector. Ze waren toen net aan het bijkomen van de vorige bubble. Dus mensen die toen instapten kochten geen groeiverhaal. Op het moment dat men positiever werd over de toekomstige groei waren de koersen al veel hoger. Mensen die toen kochten hebben per saldo weinig verdiend.

Je maakt de klassieke beleggingsfout door te denken dat iets dat nu evident is een aantal jaren geleden ook al evident was.
Mijn reisverslagen
  maandag 19 januari 2009 @ 14:02:34 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65207105
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:45 schreef Mendeljev het volgende:

Baseer je dat eigenlijk puur op K/W-verhoudingen?
K/W en groei
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')