Ik heb De Ontdekking van de Hemel gelezen toen ik 18 was, geloof ik...en ik vond het pretentieuze rommel....dat weet ik nog wel...quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb De ontdekking van de hemel nog nooit gelezen. Staat op m'n lijstje boeken die ik echt eens gelezen wil hebben, maar waar ik maar niet doorheen kom (net als Eco - De slinger van Foucault en The Lord of the Rings
).
geweldig boek!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:13 schreef MariaEtcetera het volgende:
High Fidelity van Nick Hornby. Whoeraaa.
Zelfs toen ik nog rookte heb ik het altijd nogal ridicuul gevonden om iets als roken tot sfeervol of erger nog "gezellig" te bestempelen. Ik zie niet in wat er nu zo tof aan is om de hens te zetten in een opgerold pakje blaadjes (ja, dat is misschien tof als je 16 bent?) ...Veel toffer vind ik de mensen die er vanaf kunnen blijven omdat ze niet in de ban willen zijn van zoiets als een sigaret.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 10:56 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik vind roken sfeervol. En alle leuke mensen die ik ken, die roken.
Alle mensen die mij irriteren, roken niet of zijn rook haters.
Dus, roken = tof.
Ik was een heel irritant ouwelijk kindquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:10 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nou, dat vind ik oprecht heel indrukwekkend, Vief! Hoe kom je er op je 13e in godsnaam op om dat soort boeken te gaan lezen?.
Ja dat, of als er ergens in een winkel oid heel incapabele medewerkers rondlopen kan ik me ook groen en geel ergeren! Dan maak ik ook altijd heel vervelende snerenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:11 schreef Aventura het volgende:
[..]
idem...dat zorgt vaak voor ruzie. ik kan er vooral niet tegen als mensen dingen niet weten, die ze in mijn ogen absoluut zouden moeten weten. Bijvoorbeeld omdat het aan hun vak of studie is gerelateerd. Of gewoon, omdat ik verwacht dat iedereen een bepaalde basiskennis heeft. Ik kan echt verbijsterd en geschokt raken als ik gebrek aan kennis constateer. Kan er dan ook lang over doorzagen. 'Maar het was toch op het nieuws? Hoe kan je dat nou gemist hebben??? etc.
Wat was er dan zo filosofisch aan?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:00 schreef Phaidra het volgende:
[..]
De ontdekking van de hemel vond ik tof! (maar ik was wel blij dat ik het pas las nadat ik het vak filosofie had gehad op de uni... volgens mijn docente nederlands kon ik het wel voor mijn lijst lezen, maar toen had ik er echt niets van begrepen)
The name of the rose vond ik niet echt heel leuk. Ik had gedacht dat ik het geweldig zou vinden, misschien dat het daarom tegenviel. Ik vond het te veel over politiek gaan... LotR heb ik ook gelezen, prachtig (al heb ik er in totaal wel ruim een half jaar over gedaan)!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:13 schreef MariaEtcetera het volgende:
De ontdekking van de hemel is het enige Mulisch boek wat ik wél goed vondVerder heb ik een schijthekel aan Mulisch.
Van Eco wil ik The Name of the Rose nog lezen en LotR heb ik al meerdere keren gelezen![]()
Maar eerst nog een rijtje andere boeken uitlezen die in de kast op me liggen te wachten, waaronder The Enchantress of Florence van Rushdie en High Fidelity van Nick Hornby. Whoeraaa.
Ik vind het niet onaardig maar een volstrekt gezonde manier om ermee om te gaan. Passage uit mijn lievelingsboek:quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:22 schreef conleche het volgende:
Bovenstaande klinkt heel onaardig en had het bijna niet gepost, maar hee, ik ben ook niet perfect.
De hoofdpersonen hebben het vaak over filosofie en gebruiken daarbij quotes van bijvoorbeeld Heidegger en Kant. Wel handig als je weet wie dat zijn en wat hun wereldbeeld was. Ik denk dat ik het boek, als ik die passages niet begrepen had, niet had uitgelezen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat was er dan zo filosofisch aan?
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het niet onaardig maar een volstrekt gezonde manier om ermee om te gaan. Passage uit mijn lievelingsboek:
"Mr. Roark, we're alone here. Why don't you tell me what you think of me? In any words you wish. No one will hear us."
"But I don't think of you."
Die zijn lekker evol !!!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:24 schreef boem-dikkie het volgende:
Goedemorgen.
Ik heb net bonbons van de Australian gekregen van studente's.
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het niet onaardig maar een volstrekt gezonde manier om ermee om te gaan. Passage uit mijn lievelingsboek:
"Mr. Roark, we're alone here. Why don't you tell me what you think of me? In any words you wish. No one will hear us."
Ja.quote:
Op je afgeknapt omdat je minder leest?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:20 schreef Aventura het volgende:
Er word nu massaal op me afgeknapt, maar ik lees dus echt veel minder dan vroeger. Toen ik klein was ging ik elke drie weken naar de bieb en leende ik het maximale aantal boeken. Zuslief Cinna ook. En dan lezen maar...oh wat was dat genieten. Op een gegeven moment hadden we moeite om ongelezen boeken te vinden. Ik zat zelfs in de Kinderjury. Op het vwo had ik alle talen, dus had ik ook een gigantische leeslijst. Na het vwo ben ik boekhandel en uitgeverij gaan doen. En nu op mijn 30ste, lees ik denk ik 2 boeken per maand. Ik 'wijt' het aan andere media zoals internet en tv. Die afleidingen had ik niet van mijn 6de tot mijn 20ste. Natuurlijk kies ik er zelf voor om minder tijd te nemen voor lezen. Ik heb de laatste jaren gewoon meer behoefte aan snelle en vluchtige informatie. Nu ik niet meer in mijn stad werk maar weer dagelijks in de trein zit, pak ik weer vaker een boek mee en dat is toch wel genieten. Ik blijf een boekenwurm vind ik, dat hoef je wat mij betreft niet alleen af te meten aan kwantiteit.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je na wat filosofie op de middelbare school iets substantieels weet over Kant en met name Heidegger. Hoe dan ook, ik heb het boek op mijn 17e gelezen en ik vond het een mooi verhaal*. Nog nooit filosofie gehad en klaarblijkelijk ook niet gemist.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
De hoofdpersonen hebben het vaak over filosofie en gebruiken daarbij quotes van bijvoorbeeld Heidegger en Kant. Wel handig als je weet wie dat zijn en wat hun wereldbeeld was. Ik denk dat ik het boek, als ik die passages niet begrepen had, niet had uitgelezen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Nick Hornby kan idd mensen zo realistisch weergeven, en hij laat het komische en soms absurde van mensen vaak zo goed zien!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:16 schreef Abbadon het volgende:
[..]
geweldig boek!maar ook één van de zeer zeldzame boeken waarvan ik de film mogelijk beter vind...
Wahaha, in OUD zijn verleden week toevallig ook regio-boekenclubjes opgericht, naar goed voorbeeld vanquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:30 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Op je afgeknapt omdat je minder leest?Gisteren hadden we het er ook al even over dat dat er gewoon minder van komt omdat er zoveel andere media zijn die veel minder energie kosten na een dag werken/studeren.
Ik ben ook een boekenwurm die bijna nooit meer leest.Alleen de meeste van die klassiekers die jullie noemen (vooral Vivi, wow
) heb ik nooit gelezen, bij mij begon het op de middelbare school al af te nemen. Ik had ook een bètapakket en in mijn tijd (tweede fase
) was de leeslijst voor Nederlands allang niet meer wat het ooit geweest was.
Misschien moeten we collectief afspreken om meer te gaan lezen. Is het leuk om allemaal hetzelfde boek te lezen en het dan te bespreken ofzo? Hoewel, daar zijn ms wel andere topics voor.
*Noteert op boeken te kopen lijstje.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, het citaat komt uit The Fountainhead. Dat is zo'n beetje mijn bijbel.
Beetje lastig alleen als het vrienden of je partner betreft.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een slechte studentes. Weten ze niet dat je Boem-Slankie wilt worden!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:24 schreef boem-dikkie het volgende:
Goedemorgen.
Ik heb net bonbons van de Australian gekregen van studente's.
Jaaaa ik en klasgenootjes zeggen soms als iemand heel pretentieus is of zichzelf te tof vindt "Da's wel heul Mulischquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:31 schreef conleche het volgende:
Ontdekking van de hemel zozo. (ik blijf die pretentieuze pijpeharses van Mulisch voor me zien, op de een of andere manier) en LOTR geweldig. Meerdere keren gelezen.
In TTK deden ze het weleens geloof ik. Ik heb laatst 'Twee vrouwen' van Mulisch (Prachtboek, in tegenstelling tot de Ontdekking van de Hemel; ruk) collectief gelezen, in het kader van 'Nederland Leest'. Dat soort dingen vind ik echt zo leuk!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:30 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Op je afgeknapt omdat je minder leest?Gisteren hadden we het er ook al even over dat dat er gewoon minder van komt omdat er zoveel andere media zijn die veel minder energie kosten na een dag werken/studeren.
Ik ben ook een boekenwurm die bijna nooit meer leest.Alleen de meeste van die klassiekers die jullie noemen (vooral Vivi, wow
) heb ik nooit gelezen, bij mij begon het op de middelbare school al af te nemen. Ik had ook een bètapakket en in mijn tijd (tweede fase
) was de leeslijst voor Nederlands allang niet meer wat het ooit geweest was.
Misschien moeten we collectief afspreken om meer te gaan lezen. Is het leuk om allemaal hetzelfde boek te lezen en het dan te bespreken ofzo? Hoewel, daar zijn ms wel andere topics voor.
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je na wat filosofie op de middelbare school iets substantieels weet over Kant en met name Heidegger. Hoe dan ook, ik heb het boek op mijn 17e gelezen en ik vond het een mooi verhaal*. Nog nooit filosofie gehad en klaarblijkelijk ook niet gemist.Ik had het ook niet over de middelbare school, maar over de uni, waar ik 3 vakken filosofie heb gevolgd. Nou ja, ik vond het boek leuker lezen omdat ik mee kon gaan met de gedachtengang over de filosofie. Het verhaal zelf wordt er niet beter van idd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Leuk! Welke vakken?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:34 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik had het ook niet over de middelbare school, maar over de uni, waar ik 3 vakken filosofie heb gevolgd.
Oh, ik kan het me wel voorstellen, hoor. Er zijn vele niveaus waarop je een boek leest of kunt lezen. Ik kon me alleen niet eens meer herinneren dat er citaten van Heidegger en Kant in voorkwamen. Misschien moet ik het boek eens gaan herlezen.quote:Nou ja, ik vond het boek leuker lezen omdat ik mee kon gaan met de gedachtengang over de filosofie. Het verhaal zelf wordt er niet beter van idd.
Mijn vader was ook zo! Die deed heel badinerend als ik als 3 jarige pleuter trots naar hem toekwam met een hanepotentekening...een aantal jaren geleden heeft ie daar wel zijn excuus voor aangebodenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:32 schreef Aventura het volgende:
[..]
Beetje lastig alleen als het vrienden of je partner betreft.
Ik probeer wel om relaxter met mijn ergernissen om te gaan. Mijn vriend laat me vaak weten dat ik 'zo precies op mijn vader lijk' en dat is dan geen compliment. Omdat mijn vader mij in het kwadraat is...Ik heb me door mijn kritische vader wel heel vaak onbegrepen en onbeholpen en stom gevoeld. En dat is echt niet leuk als kind. Juist als ouder moet je begripvol en verdraagzaam zijn, en je eigen verwachtingen en eisen niet op je kind projecteren.
Geschiedenis van de filosofie, wetenschapsfilosofie en antieke & patristische filosofie 1 & 2. Enne, pin me niet vast op de namen van filosofen in kwestie, want voor mij is het ook alweer 4 jaar geleden dat ik het gelezen heb...quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk! Welke vakken?
[..]
Oh, ik kan het me wel voorstellen, hoor. Er zijn vele niveaus waarop je een boek leest of kunt lezen. Ik kon me alleen niet eens meer herinneren dat er citaten van Heidegger en Kant in voorkwamen. Misschien moet ik het boek eens gaan herlezen.
Goeie mamma!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:37 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mijn vader was ook zo! Die deed heel badinerend als ik als 3 jarige pleuter trots naar hem toekwam met een hanepotentekening...een aantal jaren geleden heeft ie daar wel zijn excuus voor aangeboden.
Ik werd daar heel onzeker van en daarom doe ik het heel anders met mijn zoontje, ik prijs hem de hemel in voor zijn gekras.
(Ik bedoel dus dat ik hem positief stimuleer en hem ondersteun in zijn eigen initiatieven in zijn eigen tempo).
Ik wil eigenlijk boem-spierie worden. Nou is van mijn gewicht al best wat spiermassa maar ik wil een íets minder buikje. Tis nog steeds een buikje. Geen buik. Maar toch.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:33 schreef Aventura het volgende:
[..]
Wat een slechte studentes. Weten ze niet dat je Boem-Slankie wilt worden!
Ik weet niet of het een goede tip is voor jou! Het boek gaat over een architect (kunstenaar) die probeert om zijn rug recht te houden in een maatschappij waarin van hem gevraagd wordt zich te conformeren. Op dat niveau (persoonlijke filosofie) kun je het vast aardig verkroppen. Maar er wordt ook een politieke filosofie in ontvouwen die je waarschijnlijk niet aan zal staan.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:32 schreef conleche het volgende:
[..]
*Noteert op boeken te kopen lijstje.
Nee, mijn vader doet het nog. Was hier laatst op bezoek. Mijn huis blonk, maar het eerst wat hij zei was: 'Zo, moet je die tv zien'! (Was inderdaad een stofnest). En toen het gesprek op mijn tweede-huis-koopplannen met vriendje kwam, zei hij dat ik maar blij moest zijn dat ik uit mijn huidige woning weg kon. Omdat het wel 'heel klein' is, in een mindere buurt etc. Terwijl mijn appartement mijn grote trots is, in mijn uppie gekocht 4 jaar terug, tegen 4,2% rente, dat ik nu met vette winst verkoop. Maar goed, dat is mijn vader: het is nooit goed en het glas is altijd half leeg. Echt niet leuk hoor! Vandaar dat ik mezelf echt corrigeer, elke keer als ik het ook doe. Gelukkig is mijn vriend er heel alert op. Die is heel anders opgevoed, bij hem thuis was alles top en geweldig en lieten ze hem helemaal vrij (ook niet goed: hij heeft 5 jaar nonstop geblowd en zijn ma reed hem zelfs naar de coffeeshop). Daar leer ik van. En bij eventuele kids hoop ik dat we samen een gezonde mengeling van opvoeding kunnen bieden. Een kind mag best kritisch benaderd worden en gecorrigeerd, de hemel inprijzen wil ik niet doen! Maar ik wil het kind wel een gezonde dosis zelfvertrouwen meegeven.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:37 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mijn vader was ook zo! Die deed heel badinerend als ik als 3 jarige pleuter trots naar hem toekwam met een hanepotentekening...een aantal jaren geleden heeft ie daar wel zijn excuus voor aangeboden.
Ik werd daar heel onzeker van en daarom doe ik het heel anders met mijn zoontje, ik prijs hem de hemel in voor zijn gekras.
(Ik bedoel dus dat ik hem positief stimuleer en hem ondersteun in zijn eigen initiatieven in zijn eigen tempo).
Ik hoef het niet persé eens te zijn met de inhoud van een boek om het wel of niet goed te vinden.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet niet of het een goede tip is voor jou! Het boek gaat over een architect (kunstenaar) die probeert om zijn rug recht te houden in een maatschappij waarin van hem gevraagd wordt zich te conformeren. Op dat niveau (persoonlijke filosofie) kun je het vast aardig verkroppen. Maar er wordt ook een politieke filosofie in ontvouwen die je waarschijnlijk niet aan zal staan.
Oh well, als je het na 50 pagina's niks vindt kun je het gewoon wegleggen. Het is een dik boek en dus handig als boekensteun.
Dus je drinkt ook niet?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:17 schreef Vivi het volgende:
[..]
Zelfs toen ik nog rookte heb ik het altijd nogal ridicuul gevonden om iets als roken tot sfeervol of erger nog "gezellig" te bestempelen. Ik zie niet in wat er nu zo tof aan is om de hens te zetten in een opgerold pakje blaadjes (ja, dat is misschien tof als je 16 bent?) ...Veel toffer vind ik de mensen die er vanaf kunnen blijven omdat ze niet in de ban willen zijn van zoiets als een sigaret.
Ik kon mezelf werkelijk niet uitstaan soms als ik er 's avonds weer eens uitmoest om een pakje te halen omdat ik anders de hele tijd onrustig in mijn stoel zat. Ik houd er niet van als iets anders de controle over mij heeft behalve ikzelf.
Dat je het lekker vind kan ik begrijpen, dat vind ik ook (terwijl het dat eigenlijk natuurlijk niet is) maar ik vind de cons persoonlijk niet opwegen tegen de pro's.
En verder zouden sommige mensen me ergeren ongeacht of ze nu stoppen of nooit gerookt hebben of dagelijks 2 pakjes wegdampen, dat heeft niks met het roken an sich te maken.
Ik heb ook niks tegen roken verder, ik wil het alleen zelf niet meer, wat anderen doen moeten ze helemaal zelf weten.
Ik prijs mijn kleintje soms wel de hemel in, als ik vind dat hij iets échts knap heeft gedaan, ik zou niet weten waarom ik dat niet mag laten weten of moet afzwakkenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:44 schreef Aventura het volgende:
[..]
Nee, mijn vader doet het nog. Was hier laatst op bezoek. Mijn huis blonk, maar het eerst wat hij zei was: 'Zo, moet je die tv zien'! (Was inderdaad een stofnest). En toen het gesprek op mijn tweede-huis-koopplannen met vriendje kwam, zei hij dat ik maar blij moest zijn dat ik uit mijn huidige woning weg kon. Omdat het wel 'heel klein' is, in een mindere buurt etc. Terwijl mijn appartement mijn grote trots is, in mijn uppie gekocht 4 jaar terug, tegen 4,2% rente, dat ik nu met vette winst verkoop. Maar goed, dat is mijn vader: het is nooit goed en het glas is altijd half leeg. Echt niet leuk hoor! Vandaar dat ik mezelf echt corrigeer, elke keer als ik het ook doe. Gelukkig is mijn vriend er heel alert op. Die is heel anders opgevoed, bij hem thuis was alles top en geweldig en lieten ze hem helemaal vrij (ook niet goed: hij heeft 5 jaar nonstop geblowd en zijn ma reed hem zelfs naar de coffeeshop). Daar leer ik van. En bij eventuele kids hoop ik dat we samen een gezonde mengeling van opvoeding kunnen bieden. Een kind mag best kritisch benaderd worden en gecorrigeerd, de hemel inprijzen wil ik niet doen! Maar ik wil het kind wel een gezonde dosis zelfvertrouwen meegeven.
Mot je krabbe, wijffie!!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:47 schreef SHE het volgende:
En van LOTR krijg ik jeuk. Van het boek, van de film en van alles wat ermee te maken heeft.
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:47 schreef SHE het volgende:
En van LOTR krijg ik jeuk. Van het boek, van de film en van alles wat ermee te maken heeft.
Ik heb het geluk dat ik in een circuit zit van mensen die veel boeken lezen en vaak goede tips hebben (beide schoonouders zijn leraar Nederlands geweest, schoonzus is schrijfster). Ik vind boekenprogramma's ook een aardige inspiratiebron. Vroeger had je daar R.A.M. voor, en tegenwoordig is Boeken een redelijk alternatief. Die interviewer is tamelijk vervelend, maar ik heb er al meerdere goeie tips uit gehaald.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:44 schreef conleche het volgende:
[..]
Ik hoef het niet persé eens te zijn met de inhoud van een boek om het wel of niet goed te vinden.Ik ga het proberen en laat je weten wat ik ervan vind. Ik vind het sws wel fijn om tips te krijgen. Ik kom de laatste tijd niet verder dan te kopen wat ik toevallig zie liggen, of waar ik een recensie over heb gelezen.......
* Aventura noteert.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:48 schreef MariaEtcetera het volgende:
Tips van da Maria:
The Ground Beneath Her Feet van Rushdie![]()
White Teeth van Zadie Smith![]()
Ik hou van vlot geschreven boeken met geweldig uitgedacht taalgebruik (artsy, yay), waar tussen de regels door en soms expliciet VEEL in zit (lees: filosofische 'musings', dingen uit geschiedenis, intertekstualiteit, etc.).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |