Mijn lievelingsboeken (omdat ik ze graag herlees en ze elke keer weer nieuw zijn, en vele malen beter dan alle andere romans die ik voor het eerst lees):
Brideshead revisited, Evelyn Waugh - omdat het zo prachtig is geschreven en het verhaal over liefde, vriendschap, familie en geloof op de een of andere manier nog steeds actueel is, alsof het zich net zo goed anno 2008 zou kunnen afspelen. En heel romantisch.
Madame Bovary, Flaubert - omdat het een tragische liefdesgeschiedenis is over een eenzame, naar liefde snakkende vrouw die verstrikt raakt in fatale overspelgeschiedenis die zij verwart met de damesromannetjes die ze graag leest. Ook actueel - je zou de plot zou kunnen verplaatsen naar 't Gooi, waar genoeg vrouwen de leegte proberen te verdrijven met shoppen, overspel en dagdromen.
Middlemarch, George Eliot - omdat het de literaire versie is van de bouquetreeks, subliem geschreven, met heel veel scherpte en inzicht. Over menselijke verhoudingen en klasseverschillen, een pageturner die je in één ruk uitleest.
Les liaisons dangereuses, Laclos - omdat het vilein is, onder de gordel. Een roman over liefde en overspel, waarin de personages alles uit de kast halen om mensen (rivalen) tegen elkaar uit te spelen, met alle fatale gevolgen van dien. Heel scherpzinnig ook.
Le rouge et le noir, Stendhal - over de vernietigende kracht van blinde ambitie, en wat dat met mensen kan doen. Ook weer heel romantisch, met een prachtige liefdesgeschiedenis (overspel, uiteraard) en daarnaast een politieke intrige.
The secret history, Donna Tartt - omdat het zo goed is geschreven en de personages zo ontzettend knap zijn neergezet. Meeslepend, ook als je allang weet hoe het eindigt.