abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63173931
Ik kon er geen topic over vinden dus sorry als t dubbel is

Nav boeken waar je niet of moeilijk doorheen komt vroeg ik me ineens af:

Wat is jouw lievelingsboek(en)? Wat herlees je ook wel eens...?

Het eerste boek wat in mij opkomt is Naduah, van Lucia St Clair Robson.

Geen literair hoogstandje maar toen ik twaalf was heb ik dat boek van mijn vader gehad.. In leer gebonden, echt een mooie uitgave. En het was echt van hem alleen omdat hij het zag en meteen wist dat het wat voor mij, leesfanaat, was...

Ik had geen hele close band met mijn vader en door de gebeurtenissen de jaren erna en zijn overlijden heeft dat boek echt een speciaal plekje in mijn hart, en dat is buiten het feit dat ik het een heerlijk meeslepend fantastisch boek vind...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63173945
1984. Omdat.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_63175377
ik lees en verzamel alles van virginia andrews
  woensdag 12 november 2008 @ 22:39:56 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_63175420
De GVR
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_63175753
Honderd Jaar Eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez.

Vorig jaar in de trein van Zwitserland naar Nederland bijna in één adem uitgelezen. Heerlijk boek, mooi verhaal en gewoon erg goed!
pi_63175885
Dark Tower Serie.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_63178243
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:46 schreef DaMart het volgende:
Honderd Jaar Eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez.

Vorig jaar in de trein van Zwitserland naar Nederland bijna in één adem uitgelezen. Heerlijk boek, mooi verhaal en gewoon erg goed!
Ik vond Liefde in tijden van cholera echt geweldig, ik moest er bijna van huilen, en dat wil wel wat zeggen

Ik kan niet zomaar een boek aanwijzen als lievelingsboek. Sommige kinderboeken (de GVR, ja! Of Le Petit Prince) zijn zo goed dat ik ze blijf lezen. Als ik zou moeten kiezen: De reis van de voorganger van Enquist. Veel mensen vinden het een van zijn saaiere boeken, ik vond het magnifiek.
pi_63181058
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:39 schreef Rosbief het volgende:
De GVR
die is idd ook geweldig
pi_63181137
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:39 schreef draculettetje het volgende:
ik lees en verzamel alles van virginia andrews
Virginia Andrews of Virginia Andrews®?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63213888
Mijn lievelingsboeken (omdat ik ze graag herlees en ze elke keer weer nieuw zijn, en vele malen beter dan alle andere romans die ik voor het eerst lees):

Brideshead revisited, Evelyn Waugh - omdat het zo prachtig is geschreven en het verhaal over liefde, vriendschap, familie en geloof op de een of andere manier nog steeds actueel is, alsof het zich net zo goed anno 2008 zou kunnen afspelen. En heel romantisch.

Madame Bovary, Flaubert - omdat het een tragische liefdesgeschiedenis is over een eenzame, naar liefde snakkende vrouw die verstrikt raakt in fatale overspelgeschiedenis die zij verwart met de damesromannetjes die ze graag leest. Ook actueel - je zou de plot zou kunnen verplaatsen naar 't Gooi, waar genoeg vrouwen de leegte proberen te verdrijven met shoppen, overspel en dagdromen.

Middlemarch, George Eliot - omdat het de literaire versie is van de bouquetreeks, subliem geschreven, met heel veel scherpte en inzicht. Over menselijke verhoudingen en klasseverschillen, een pageturner die je in één ruk uitleest.

Les liaisons dangereuses, Laclos - omdat het vilein is, onder de gordel. Een roman over liefde en overspel, waarin de personages alles uit de kast halen om mensen (rivalen) tegen elkaar uit te spelen, met alle fatale gevolgen van dien. Heel scherpzinnig ook.

Le rouge et le noir, Stendhal - over de vernietigende kracht van blinde ambitie, en wat dat met mensen kan doen. Ook weer heel romantisch, met een prachtige liefdesgeschiedenis (overspel, uiteraard) en daarnaast een politieke intrige.

The secret history, Donna Tartt - omdat het zo goed is geschreven en de personages zo ontzettend knap zijn neergezet. Meeslepend, ook als je allang weet hoe het eindigt.
pi_63236105
Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld van Haruki Murakami.

Ik ben me er van bewust dat ik nog veel moet lezen.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  dinsdag 18 november 2008 @ 17:52:50 #12
234897 Greene
Is helemaal niet groen!
pi_63321916

Mijn lievelingsboek voor nog onbekende periode. Zojuist opnieuw gelezen na 6 jaar. Ik blijf het toch interessant vinden hoe hij neerzet dat kiezen voor blijdschap en echte liefde (in welke vorm dan ook) lang niet altijd zo makkelijk is. Vandaar toch even de vermelding hiervan.

Anders staat 1984 sinds deze week helemaal bovenaan voor mij.

En hoe simpel dan ook: Boudewijn Büch - De Hel (vanwege het jeugdsentiment).
Modder en vuilnis staan in onze dromen. Ik moet er nog steeds om lachen.
pi_63323783
Graag op anoniem
  donderdag 20 november 2008 @ 12:02:27 #14
235608 Deer
Loopt hard, maar rent niet.
pi_63370303

En heeft iemand 'De Appel' al gelezen?
pi_63377555
Ik heb voor mijn boekenlijst De Kleine Johannes gelezen, vond ik wel een meeslepend boek
  donderdag 20 november 2008 @ 16:34:17 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63377828
Die Leiden des jungen Werther van Goethe. Prachtig beeldend taalgebruik, tragisch verhaal, goede, herkenbare karakters en het maakt me óf vrolijk óf melangolisch, wat mijn favoriete gemoedstoestanden zijn.

Ik moet 'm ieder jaar een keer gelezen hebbe.
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:04:09 #17
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_63502577

Niet echt lievelings, die heb ik immers niet, maar gewoon een boeiend en goed boek.
pi_63658731
Nog niet gelezen trouwens. .

maandag 1 december 2008 @ 01:30:36 #19
22389 boku
Oppermoppermidget
pi_63658755
Musashi van Eiji Yoshikawa. Ik denk dat ik dat boek al een stuk of 10x heb gelezen.
“Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
  maandag 1 december 2008 @ 01:50:12 #20
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_63658872
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
pi_63672680
Jane Eyre.
Heb het boek wel 5 keer gelezen geloof ik!
  zondag 7 december 2008 @ 10:36:49 #22
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_63819765
Dit is toch wel een boek dat mijn leven echt heeft veranderd .

Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_63832096

Zonder twijfel

op een goede tweede t/m vierde plaats komt de "Kinderen van Moeder Aarde triologie" van Thea Beckman

Ik hoop dat ze die nog een keer gaan verfilmen!
  zondag 7 december 2008 @ 21:47:58 #24
223256 Walging
ongeleid projectiel
pi_63834691
quote:
Op zondag 7 december 2008 20:23 schreef Locusta het volgende:
op een goede tweede t/m vierde plaats komt de "Kinderen van Moeder Aarde triologie" van Thea Beckman
[ afbeelding ]
Ja!
Al hoeven ze 't niet te verfilmen, dan gaat vast het hele beeld dat ik ervan heb naar de kloten.

En verder Walging van Jean-Paul Sartre en On the road van Jack Kerouac
  zondag 7 december 2008 @ 21:51:17 #25
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_63834820
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:39 schreef Rosbief het volgende:
De GVR
Al zijn boeken zijn geweldig.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_63835361
quote:
Op zondag 7 december 2008 20:23 schreef Locusta het volgende:
[ afbeelding ]
Dat boek is ook echt goed
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_63835576
quote:
Op zondag 7 december 2008 21:47 schreef Walging het volgende:
Ja!
Al hoeven ze 't niet te verfilmen, dan gaat vast het hele beeld dat ik ervan heb naar de kloten.
Misschien wel, maar ik heb zoveel mooie uurtjes (dagdromend) doorgebracht met dat boek dat ik het graag eens "in het echt" zou willen zien Ze kunnen er zo'n boeiende film/triologie van maken!
quote:
Op zondag 7 december 2008 22:06 schreef DutchErrorist het volgende:
Dat boek is ook echt goed
Jammer dat er maar 3 delen zijn Had er nog wel eentje bij willen hebben.
  zondag 7 december 2008 @ 22:14:39 #28
223256 Walging
ongeleid projectiel
pi_63835668
quote:
Op zondag 7 december 2008 22:12 schreef Locusta het volgende:

[..]

Misschien wel, maar ik heb zoveel mooie uurtjes (dagdromend) doorgebracht met dat boek dat ik het graag eens "in het echt" zou willen zien Ze kunnen er zo'n boeiende film/triologie van maken!
[..]

Jammer dat er maar 3 delen zijn Had er nog wel eentje bij willen hebben.
Ja ik zou het stiekem ook best willen zien, ik weet alleen zeker dat ik er achteraf spijt van zou hebben

Vroeger droomde ik er wel altijd van dat ik een beroemd filmmaker zou worden en dat ik het dan zelf zou verfilmen, precies zoals ik vond dat het moest worden
pi_63835688
quote:
Op zondag 7 december 2008 21:51 schreef Curiosity het volgende:
Al zijn boeken zijn geweldig.
Ook die korte verhalen van hem, zoals "Mijn liefje, mijn duifje"
En dan bedoel ik vooral die ene (en volgens mij is dat het hierboven genoemde verhaal) waarin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sinistere misdaadverhalen!
pi_63835735
quote:
Op zondag 7 december 2008 22:14 schreef Walging het volgende:
Ja ik zou het stiekem ook best willen zien, ik weet alleen zeker dat ik er achteraf spijt van zou hebben

Vroeger droomde ik er wel altijd van dat ik een beroemd filmmaker zou worden en dat ik het dan zelf zou verfilmen, precies zoals ik vond dat het moest worden
Vooral tijdens bepaalde perioden dat ik de boeken veel las, heb ik veel uurtjes dagdromend doorgebracht om te bedenken hoe het er allemaal uit zou moeten zien Hoe vredig het moest zijn om in Thule te wonen en hoe mooi de natuur daar zou zijn
  zondag 7 december 2008 @ 22:27:40 #31
235428 di0r1
foto_van_mij.jpg .exe
pi_63836152

"Ergens mag ik je wel" van Ed Nissink.
En...

"Zo maakt u vrienden en goede relaties" van Dale Carnegie.
Sterk Topic || Lekker nummertje
"Als oprecht democraat eerbiedig ik iedere mening: het is immers het goed recht van mijn buurman om ongelijk te hebben."- Jan Greshoff
  maandag 8 december 2008 @ 11:40:09 #32
139677 Curiosity
pi_63847088
quote:
Op zondag 7 december 2008 22:15 schreef Locusta het volgende:

[..]

En dan bedoel ik vooral die ene (en volgens mij is dat het hierboven genoemde verhaal) waarin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
  maandag 8 december 2008 @ 11:42:44 #33
139677 Curiosity
pi_63847146
GVR staat voor grote vriendelijke reus, dat is een kinderboek.
pi_63847536
quote:
Op maandag 8 december 2008 11:40 schreef Curiosity het volgende:
SPOILER
Aaaahh..... dat was het ja
  maandag 8 december 2008 @ 12:06:38 #35
235707 Painted_Horse
Quarter or Dime?
pi_63847660
Never underestimate a Horse - He can't think but is better in acting than Meryl Streep
pi_63919435
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:06 schreef Painted_Horse het volgende:
[ afbeelding ]
briljant boek

en rascha peper : dooi
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_63952400

De verhalen van Anne Rice vind ik allemaal, zonder uitzondering, adembenemend.
pi_64026793
De gevleugelde kat, Isabel Hoving ik heb geen idee hoe vaak ik 'm nu heb gelezen.. maar ik probeer het niet te vaak te doen zodat hij z'n charme niet verliest. Het is wel een jeugdboek maar zooo briljant! Ook prima voor volwassenen eigenlijk. Het zit gewoon heel goed in elkaar.

Vind ik.
  maandag 15 december 2008 @ 12:58:25 #39
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_64028796
quote:
Op zondag 7 december 2008 22:15 schreef Locusta het volgende:

[..]

SPOILER
Ik vond dat ene verhaal ook geweldig waarin zo'n vrek
SPOILER
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_64080996
"Sans toi, les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois.."
  donderdag 25 december 2008 @ 14:42:29 #41
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_64355641
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 07:27 schreef Ylf het volgende:
[ afbeelding ]

De verhalen van Anne Rice vind ik allemaal, zonder uitzondering, adembenemend.
Ik blijf hangen bij Memnoch

Mijn favoriet:

L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_64358389
Een lievelinsboek heb ik niet echt, het is meer een serie. Het gaat om de trilogie (waarvan deel drie is opgedeeld in twee boeken) Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard van mijn favoriete schrijver Tad Williams. Elk van de vier pockets bestaat uit ongeveer 700 bladzijden. Als je van fantasy houdt is dit echt een must have.

pi_64434316

Absoluut meesterwerk ; het leven in het Achterhuis en de onderduikers beschreven met een lach en een traan.

Je krijgt er een brok in je keel van wetende hoe het afgelopen is.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_64434664
Best wel maf maar alledrie mijn favoriete boeken zijn kinderenboeken.

Saartje Tadema van Thea Beckman
Heksenkind van Monica Furlong
Juniper van Monica Furlong
  zondag 28 december 2008 @ 17:07:06 #45
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_64434689
Moeilijk: Óf Tipping the Velvet van Sarah Waters óf Knielen op een bed violen van Siebelink. Ga toch voor die laatste denk ik .
Niet meer actief op Fok!
pi_64436002
Ayn Rand - De Eeuwige Bron
Somebody help me cause I'm falling
pi_64491279
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 00:20 schreef Jabberwocky het volgende:
Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld van Haruki Murakami.

Ik ben me er van bewust dat ik nog veel moet lezen.
Mwah, staat bij mij in m'n top 3.

1. The Fountainhead, Rand. Literaire tegenhanger van totaalvoetbal. Knap geschreven, goed verhaal, interessante personages (ookal zijn ze van karton). Het is zo'n boek dat waardoor je anders naar de wereld gaat kijken.

2. Hard-boiled wonderland and the end of the world, Murakami. De enige schrijver waarbij ik me oprecht onder kan dompelen in het magische. In tegenstelling tot zijn overige boeken zit er in Hardboiled-wonderland een flinke dosis filosofie. Niet alleen knap geschreven dus, maar ook knap uitgedacht.

3. The world according to Garp, Irving. Irving is verreweg de beste schrijver die ik ken*. Goede timing en ontzettend grappig.

Volgens mijn lief is William Goldman verreweg de beste schrijver. Als ik meer van Goldman ga lezen dan verander ik wellicht van mening.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 30-12-2008 10:13:27 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_64491368
quote:
Op zondag 7 december 2008 10:36 schreef Vivi het volgende:
Dit is toch wel een boek dat mijn leven echt heeft veranderd .

[ afbeelding ]
Dat 'leven in de breedte' is geniaal. Toch vinden de meeste mensen die ik ken (denk aan categorie 'leraar Nederlands') dit een vrij vervelend boek om te lezen. Wat zien zij niet dat jij wel ziet?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_64494944
Mijn top 3:

Bright lights, big city, McInerney. Zeer vlot geschreven verhaal over een jongeman in het opgefokte uitgaansleven van New York die zichzelf eerst langzaam aan het verliezen is en zich daarna heel snel in een identiteitscrisis stort. Zeer treffende omschrijving van hoe menselijke interactie volstrekt perverse vormen kan aannnemen door drugs en meeloopgedrag.

Hard-boiled wonderland and the end of the world, Murakami. Zie post van Claudia_x.

Heart of darkness, Conrad. Een sublieme nietsontziende schrijfstijl sleurt je mee tot aan de grot van het monster wat in ons allemaal sluimert.
pi_64577691
Het mooiste boek dat ik ooit heb gelezen is toch wel 'Nooit meer slapen' door W.F. Hermans.
De eerste zin alleen al. De Aneis die er doorheen loopt en af en toe aan de oppervlakte komt.
En de kraakheldere stijl waarin Hermans alles verteld. Volgens mij snap je het boek nooit helemaal.

Op een tweede plaats toch wel 'De kip die over de soep vloog' van Frans Pointl. De verstikkende
sfeer die hij beschrijft in korte zingen is geniaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')