abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 februari 2009 @ 17:13:33 #201
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_65886070
quote:
Op maandag 9 februari 2009 16:33 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Nee, ik begin pas komend studiejaar met Rechten Maar ik vraag me af of mensen in dit topic ervaring hebben met extra keuzevakken naast hun studie. Persoonlijk lijkt mij iets in de richting van Psychologie of Filosofie erg interessant.
Ik ga dit jaar voor wat extra studiepunten dus hoop ik volgend jaar wat tijd over te hebben. Misschien dat ik dan ook iets in de richting van logica opzoek of zoiets. Een mooi diepgaand "als a dan b" vak zeg maar, vandaar dat ik het vroeg.

Ik had trouwens een 8 voor Strafrechtelijke Aansprakelijkheid. Dat heb ik trouwens vaak zeg, dat ik voor m'n zelfstudievakken hoger weet te halen dan voor de gevolgde vakken. Door de onzekerheid of ik het wel voldoende ken leer ik blijkbaar beter....
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  maandag 9 februari 2009 @ 17:18:38 #202
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65886179
quote:
Op maandag 9 februari 2009 17:13 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ik ga dit jaar voor wat extra studiepunten dus hoop ik volgend jaar wat tijd over te hebben. Misschien dat ik dan ook iets in de richting van logica opzoek of zoiets. Een mooi diepgaand "als a dan b" vak zeg maar, vandaar dat ik het vroeg.
Je bedoelt dat je alle 1e jaarsvakken sowieso gaat halen? Of kun je in het eerste jaar ook al 2e jaarsvakken erbij doen? Dat is wel interessant
Primum non nocere
  maandag 9 februari 2009 @ 18:38:08 #203
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_65888427
quote:
Op maandag 9 februari 2009 17:18 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je alle 1e jaarsvakken sowieso gaat halen? Of kun je in het eerste jaar ook al 2e jaarsvakken erbij doen? Dat is wel interessant
Nee. Ik heb het eerste jaar 50 ECTS gehaald, het tweede jaar 10 ECTS. Gemiddeld precies goed voor een deeltijder.

Ik heb dat het eerste jaar wel geprobeerd in januari, maar ze hielden vast aan de harde eis van 36 ECTS om aan tweedejaarsvakken te beginnen.

Maar ik wil verder gewoon in nominaal tempo doen en omdat ik ook redelijk wat vrije tijd heb alvast wat voor volgend jaar doen (omdat ik het dan weer drukker met werken kan hebben). Dus het 2e jaar en en een deel van het 3e jaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dr_Strangelove op 09-02-2009 18:47:57 ]
  dinsdag 10 februari 2009 @ 16:07:51 #204
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_65916373
Eindelijk alles terug, en ook Recht en Maatschappij weten te halen.

Weet iemand trouwens hoe lang dat eigenlijk duurt voordat die punten bij de studieresultaten bijgeschreven worden op de UvT? Tot na de inzage of eerder?
  dinsdag 10 februari 2009 @ 16:20:22 #205
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_65916977
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 16:07 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Eindelijk alles terug, en ook Recht en Maatschappij weten te halen.

Weet iemand trouwens hoe lang dat eigenlijk duurt voordat die punten bij de studieresultaten bijgeschreven worden op de UvT? Tot na de inzage of eerder?
dat kan soms wel een paar weken duren.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_65986341
Nou mijn laatste punt is binnen van afgelopen semester. Ik heb alles gehaald! Helaas 3 zessen en een zeven, maar toch.
Nu komt het erop aan. Dit semester moet ik 50 ECTS halen waaronder de Bachelorscriptie. Ik werk momenteel nog maar 20 uur per week, dus ik heb goede hoop dat dit lukt. Er staat dan ook erg veel op het spel: het wel of niet aan de Master beginnen.

Hoe zit dat bij jullie universiteiten en toelating tot de Master ondanks een deficientie?
  donderdag 12 februari 2009 @ 15:07:02 #207
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_65987196
Hey mensen,

Hier een (hopelijk) aankomend rechtenstudent aan de RuG. Ik doe momenteel HBO rechten en ik ben van plan om de stap naar de universiteit te maken als ik straks mijn propedeuse heb en nog steeds goede cijfers haal. Nu heb ik mezelf natuurlijk al wel een beetje geörienteerd, maar ik kan niet alle informatie vinden die ik nodig heb om een weloverwogen keuze te maken, vandaar dat ik me afvroeg of hier misschien een student zit die een aantal vragen kan beantwoorden.

Ten eerste, hoe zit het met de vakken? Op het HBO hebben we een grote verscheidenheid aan vakken, vakken als SLB (studieloopbaan begeleiding), engels , schriftelijke communicatie, management en organisatie etc, en aan de andere kant de juridische vakken. De verdeling is ongeveer 50/50 Hoe zit dat op de uni? Ik neem aan dat je dit soort vakken niet hebt op de universiteit?

Ten tweede, hoe zit het met behalen van studiepunten? Op het HBO halen we ongeveer de helft van de studiepunten met tentamens, en de andere helft door het doen van projectwerk. Bijvoorbeeld uitwerkingen van bezwaarschrift procedures met afsluitend een presentatie over het geheel. En met dingen zoals het schrijven van reflectieverslagen enzovoorts. Heb je op de uni nog dingen die je verplicht met goed gevolg af moet ronden voor je studiepunten afgezien van tentamens?

En ten slotte, hoe zit het met 'verplichte' dingen? Op het HBO is het volgen van de werkcollege's voor een vak als studieloopbaanbegeleiding verplicht. Als je niet aanwezig bent moet je een vervangende opdracht schrijven.

Zit hier overigens nog iemand die van het HBO komt die me wat meer informatie kan geven over hoe hij/zij het niveauverschil ervaarde?
  donderdag 12 februari 2009 @ 15:12:32 #208
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65987365
Aaipod, hieronder heb ik een linkje neergezet van het propedeusejaar van de studie Rechten in Leiden. Natuurlijk een andere uni dan degene waar jij naartoe wilt, maar je krijgt een beetje een idee van wat je allemaal krijgt voor vakken

http://www.studiegids.leidenuniv.nl/index.php3?m=25&c=7068&garb=0.43671745173907345
Primum non nocere
pi_65990637
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:39 schreef cinnamongirl het volgende:
Nou mijn laatste punt is binnen van afgelopen semester. Ik heb alles gehaald! Helaas 3 zessen en een zeven, maar toch.
Gefeliciteerd.
quote:
Nu komt het erop aan. Dit semester moet ik 50 ECTS halen waaronder de Bachelorscriptie. Ik werk momenteel nog maar 20 uur per week, dus ik heb goede hoop dat dit lukt. Er staat dan ook erg veel op het spel: het wel of niet aan de Master beginnen.

Hoe zit dat bij jullie universiteiten en toelating tot de Master ondanks een deficientie?
Ik ben gisteren toevallig ook bij m'n studieadviseur langsgeweest voor wat advies. Misschien ligt het aan mijn slechte babbel maar het leek me vrij strak allemaal. 12 punten mag je missen, meer niet.

Ik werk 24 uur, heb in dec/jan 46 ECTS gehaald en ik ben niet zo slim, dus dat moet je kunnen lukken.
pi_65990975
@ Aaipod: Ik zit zelf op de Universiteit Leiden in het Propedeusejaar. Je hebt telkens twee vakken tegelijk. Een vak dat je vijf weken volgt is 5 studiepunten waard, een vak dat je tien weken volgt is 10 studiepunten waard. Je hebt dus per tentamenweek niet meer dan twee tentamens. De herkansingen vallen telkens rond de volgende tentamens (dus als je iets niet goed gemaakt hebt, heb je kans dat je het in een daaropvolgende tentamenweek moet herkansen en dan heb je misschien wel meer dan 2 tentamens). Al je studiepunten haal je op de Uni Leiden met de tentamens. Je hebt er 40 nodig om over te gaan, 60 om je P te halen.

Het is verplicht om 80% van de werkcolleges te volgen. Dus bij 5 keer les moet je 4 keer aanwezig zijn en bij 10 keer les moet je 8 keer aanwezig zijn. Bij de hoorcolleges geldt geen aanwezigheidsplicht, omdat dat te moeilijk te controleren is.

Okee, dan even de vakken zelf. Je hebt hier in het P-jaar het vak LLP (Leiden Law Practices) waarin je begeleid wordt met je studie. Dat vak bestaat over het hele jaar uit ongeveer 10 lessen. Je moet het wel volgen, maar je hebt er geen tentamens over ofzo :p Je gaat bijvoorbeeld leren je weg te vinden in de mediatheek en een bezoekje brengen aan een rechtbank etc. Dit is op andere universiteiten misschien niet het geval.

De échte vakken in het eerste jaar zijn:

Encyclopedie van de Rechtswetenschap (van alles wat, een inleiding op het recht) (10 punten)
Inleiding Staats- en Bestuursrecht (10 punten)
Romeins Recht (5 punten)
Inleiding Europees Recht (5 punten)
Inleiding Straf- en strafprocesrecht (10 punten)
Rechtsvinding (wat doet de rechter...) (5 punten)
Inleiding Burgerlijk Recht (10 punten)
Keuzevak (5 punten)

In deze volgorde krijg je de vakken ook.

Succes met je studiekeuze
pi_65991030
En oja, bijna vergeten te zeggen

Je hebt zo'n 8-10 uur les per week. Het is vooral zelfstudie.
Je hebt twee vakken, dus per vak 2 uur hoorcollege en 2 uur werkcollege. En soms 2 uur LLP.
pi_66008368
YEAH, EEN 6.5 VOOR GOEDERENRECHT!
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 01:19:31 #213
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66008457
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 01:11 schreef aardappel het volgende:
JOEPIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 10:13:52 #214
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_66012331
quote:
WHAAAAAAAAAAAA
  vrijdag 13 februari 2009 @ 10:15:15 #215
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66012380
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:40 schreef xxiessiexx het volgende:
En oja, bijna vergeten te zeggen

Je hebt zo'n 8-10 uur les per week. Het is vooral zelfstudie.
Je hebt twee vakken, dus per vak 2 uur hoorcollege en 2 uur werkcollege. En soms 2 uur LLP.
Welk keuzevak ga je kiezen?
Primum non nocere
pi_66012850
quote:
Kewl!
Ik volg dat vak nu. Vind het niet zozeer moeilijk, maar het is tricky, je moet heel precies te werk gaan bij het oplossen van casus.
pi_66012950
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 10:29 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Kewl!
Ik volg dat vak nu. Vind het niet zozeer moeilijk, maar het is tricky, je moet heel precies te werk gaan bij het oplossen van casus.
, heb het ook nu.
pi_66013101
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 10:32 schreef Rucebo het volgende:

[..]

, heb het ook nu.
Mijn docent werd helemaal boos toen de door haar ondervraagde student met allerlei aannames kwam en niet heel technisch de Depex/Bergel-criteria had toegepast

Over cijfers nog even: UL geeft alleen hele cijfers. Ik weet dus nooit wat mijn afgeronde cijfer was, want ik ben nooit in de gelegenheid om naar nabesprekingen te gaan.
Helaas weet ik dus ook nooit wat ik fout en goed heb gedaan op het tentamen.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 10:51:04 #219
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_66013543
quote:

[..]

Kewl!
ik vond het echt een kutvak , ben blij dat ik het in een keer gehaald heb.
pi_66017284
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 10:51 schreef hmmmz het volgende:

[..]

ik vond het echt een kutvak , ben blij dat ik het in een keer gehaald heb.
Gelukkig is het hier een klein vak. Vakken zijn hier 5 of 10 ECTS.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 13:05:38 #221
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_66017960
Bij mij was het 6 ECTS
pi_66018303
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 10:15 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Welk keuzevak ga je kiezen?
Het lijkt me allemaal niks
Ik denk criminologie
  vrijdag 13 februari 2009 @ 18:46:46 #223
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_66030083
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 10:37 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Over cijfers nog even: UL geeft alleen hele cijfers. Ik weet dus nooit wat mijn afgeronde cijfer was, want ik ben nooit in de gelegenheid om naar nabesprekingen te gaan.
Helaas weet ik dus ook nooit wat ik fout en goed heb gedaan op het tentamen.
Plaatsen ze dan ook geen antwoordindicaties?
  vrijdag 13 februari 2009 @ 20:02:57 #224
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66032767
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 18:46 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Plaatsen ze dan ook geen antwoordindicaties?
Om maar even mee te doen: jawel, maar dat doen ze (op BB) dan vaak deels (dus bijv alleen voor multiple-choice) en de berekening staat daar dan meestal niet bij.

@CG: wees maar blij dat je niet naar een nabespreking bent geweest: ik werd er niet vrolijk van
Alle studenten in een volgepropte collegezaal, je moet zelf je tentamen zoeken, een paar werkgroepdocenten lezen van een sheet het antwoord op de open vraag op, maar je mag geen pen gebruiken en dus niets noteren. Dan nog even kort de berekening op de monitor gezet en klaar zijn de 'docenten'.
Dan bestormt iedereen de 'docenten' en moet je dus lang in de rij staan totdat je de zoveelste bent die door de docenten afgehandeld werd. Echt lekker rustig praat dat ook weer niet, want achter je staan ook weer studenten te dringen. Je afgeronde cijfer kon je wel zien, maar voor inzage in de beantwoording van de multiplechoice vragen moet een speciaal verzoek indienen (soms klopt het idee wat je hebt over het aantal goede antwoorden niet met hun telling).
Dat dit allemaal zo werkt werd trouwens pas al doende duidelijk want over wat de opzet van de nabespreking werd niets uitgelegd. Maar dat komt mss omdat het voor mij voor het eerst was..
Maar goed, mss is een nabespreking voor laterejaars minder druk en dus normaler..
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_66050825
quote:

[..]

Kewl!
true, het ergste is dat je op het tentamen denkt dat je het allemaal supergoed ingevuld hebt
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')