Goed lezen...!quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:07 schreef mirved het volgende:
Dus die gast is al beledigt doordat jij zo kort af doet tegen hem terwijl hij besluit JOUW te helpen en dan ga je ook nog eens mailen dat je het flauw vindt. Ja jij kan nog wel wat sociale lessen gebruiken.
Komt op mij over als of jij hier degene bent die moeilijk/onredelijk is.
Het is toch een forum?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:11 schreef Re het volgende:
en het doel van dit topic?
hoe leren om te gaan met mensen? want echte skills heb je idd niet nee
Geen van allen, misschien je een beter idee?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:18 schreef _Led_ het volgende:
Wat is jouw excuus, ben je autist, heb je asperger, ben je manisch, dyslectisch.... Welke van de standaard Fok!-ziekten heb jij allemaal ?
Dan ben je gewoon een lomperik zonder enig empathisch vermogen of sociale vaardigheden !quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:23 schreef Rolex1 het volgende:
[..]
Geen van allen, misschien je een beter idee?
Ik had het verkeerd gelezen idd.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:23 schreef Rolex1 het volgende:
[..]
Geen van allen, misschien je een beter idee?
Nee, het was idd. beter geweest om even uit te leggen wat de reden was, maar ik had gewoon nog veel te doen in korte tijd. Ik stopte namelijk even, alleen om hem te groeten..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:24 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon een lomperik zonder enig empathisch vermogen of sociale vaardigheden !
Lees nou zelf nog eens dat stukje na over je buurman, vind je dan zelf niet dat je wat aardiger had mogen zijn ?
En er dan ook nog achteraan sturen dat je hem flauw vindt ?
kijk ts: zo dus nietquote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:21 schreef Re het volgende:
[..]
jawel hoor...
maar als je een dagboek wil openen ga je maar naar KLB ofzo
er komt helemaal geen slotje opquote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:51 schreef Rolex1 het volgende:
Voordat er een slotje op gaat, nog maar snel een laatste reactie.
Alles moet natuurlijk in een breder perspectief gezien worden, maar dat wordt niet gegund.
Tja, dat kan je natuurlijk hier verwachten. Twee voorbeelden en je wordt gelijk afgebrand.
Uit deze brij reacties op de man, zal ik proberen enige feedback te halen.
Mod, gezien je kommentaar...draai de sleutel maar om...
Oh boehoe. Die twee voorbeelden zijn het enige wat je ons geeft, als die representatief zijn zijn dit onze gevoelens er over. Wat een slachtofferig geklaag zeg, het wordt me niet gegund, ik word afgebrand, boehoehoe. Mensen proberen je alleen maar duidelijk te maken dat hoe jij je in de beschreven situaties gedraagt écht asociaal is. Zo moeilijk is het echt niet die feedback er uit te halen, maar het is al wel duidelijk dat je hier komt om zielig te doen, niet uit oprechte interesse in de reacties.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:51 schreef Rolex1 het volgende:
Alles moet natuurlijk in een breder perspectief gezien worden, maar dat wordt niet gegund.
Tja, dat kan je natuurlijk hier verwachten. Twee voorbeelden en je wordt gelijk afgebrand.
Uit deze brij reacties op de man, zal ik proberen enige feedback te halen.
Ok, zo kan je het ook opvatten.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:48 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Oh boehoe. Die twee voorbeelden zijn het enige wat je ons geeft, als die representatief zijn zijn dit onze gevoelens er over. Wat een slachtofferig geklaag zeg, het wordt me niet gegund, ik word afgebrand, boehoehoe. Mensen proberen je alleen maar duidelijk te maken dat hoe jij je in de beschreven situaties gedraagt écht asociaal is. Zo moeilijk is het echt niet die feedback er uit te halen, maar het is al wel duidelijk dat je hier komt om zielig te doen, niet uit oprechte interesse in de reacties.
Bedankt voor je support.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:18 schreef gamepwner het volgende:
Volgens mij heb ik het stuk anders gelezen dan jullie. TS heeft toch niets gedaan? z'n oom werd kwaad op hem om onverklaarbare redenen en hij heeft niet gescholden ofzo. Daarna wilde TS zn excuses aanbieden maar oom accepteerde dat niet. Zelfde met de buurman. TS heeft geen tijd en kapt het gesprek af, misschien niet nodig als het maar 2 minuten zou duren maar later neemt TS het iniatiaief om contact met buurman weer te zoeken. Waarom zou de buurman zo kwaad worden om dat ene akkefietje als ze verder altijd goede vrienden waren? Lijkt me dat TS niet de dader is dus.
Heel mooi verwoord.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:04 schreef bikkeltje2 het volgende:
Vanwege korte lontjes bij anderen is TS asociaal? Omdat TS geen smoesjes en leugentjes gebruikt is hij asociaal?
Qua sociale vaardigheden kan er veel beter, idd. Maar om alles richting TS te schuiven reikt naar afschuiven. Nu is afschuiven is onze moderne cultuur een norm geworden, maar om dan over te gaan op verwijten als iemand dat niet doet gaat wel heel erg ver.
De manier waarop iemand afgebrand wordt is niet echt sociaal. De hoeveelheid projectie is indrukwekkend.
Mijn suggestie voor TS: leun emotioneel minder op anderen, meer je eigen zaakjes doppen, aan minder kwetsbare momenten bloot staan en investeer meer in jezelf ipv naar anderen te kijken. En bedenk: grote ego's hebben het vaker moeilijker dan jij (ook als ze het zelf niet door hebben)
dat ts aso zou zijn vind ik wel meevallen hoor. als het omgedraaid was, en ts had gepost over hoe zn buurman tegen hem had gezged "sorry, ff geen tijd, moet gaan"m dan had iedereen *ook* geroepen dat ts zich niet moet aanstellen en moet snappen dat mensen het soms druk hebben.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:48 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Oh boehoe. Die twee voorbeelden zijn het enige wat je ons geeft, als die representatief zijn zijn dit onze gevoelens er over. Wat een slachtofferig geklaag zeg, het wordt me niet gegund, ik word afgebrand, boehoehoe. Mensen proberen je alleen maar duidelijk te maken dat hoe jij je in de beschreven situaties gedraagt écht asociaal is. Zo moeilijk is het echt niet die feedback er uit te halen, maar het is al wel duidelijk dat je hier komt om zielig te doen, niet uit oprechte interesse in de reacties.
Ik bedoel niet zozeer dat ik TS wil scharen onder de hooligans, bumperklevers en andere aso-typen. Ik bedoel meer, dat hij blijkbaar niet zo sociaal is ingesteld als hij met eenquote:Op woensdag 14 januari 2009 09:11 schreef simmu het volgende:
dat ts aso zou zijn vind ik wel meevallen hoor
Idd. ga ik niet makkelijk met kritiek om, wat ik al eerder aan gaf.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:52 schreef zatoichi het volgende:
Het klinkt alsof je gelijk in de verdediging schiet zodra iemand iets tegen je zegt wat je niet helemaal bevalt. Bij de situatie met je oom geef je ook gelijk aan dat je niet hebt zitten schelden en tieren en dat je dat kan bewijzen. Als je het verwijt gewoon naast je neer kan leggen, kun je gewoon verder met je oom, ongeacht wie er nou gelijk heeft.
En verder ben je misschien wat bot, maar daar staan cardiologen bekend om; dat helpt je alleen maar daar
Waarom doe je zo minderwaardig over jezelf en vind je jezelf zo zielig? Alsof carriere zo belangrijk is voor de band die je met een familielid hebtquote:Op woensdag 14 januari 2009 11:11 schreef Rolex1 het volgende:
Daarentegen moet ik dat allemaal missen, wat mij altijd een ongemakkelijk gevoel zal geven.
He? Als je alleen maar 1x per jaar naar die oom meeging vanwege je ouders, waarom doe je dan zo zielig over de band met je oom? Dan mis je toch niks nu?quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:11 schreef Rolex1 het volgende:
Onze relatie is al 25 jaar niet zo best. We zagen elkaar jaarlijks (tot 1.5 j. geleden), maar mijn vader(reeds overleden) en moeder (84) waren altijd degenen, waarvoor ik meeging...Ik was dus meer chauffeur, maar dat houdt nu op...
Nou, je weet wel de vinger op de zere plek te leggen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:57 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Waarom doe je zo minderwaardig over jezelf en vind je jezelf zo zielig? Alsof carriere zo belangrijk is voor de band die je met een familielid hebtals dat zo is is die band ook weinig waard dus dan boeit het ook niet. Volgens mij zit je moeilijk te doen over iets wat voor je oom niet eens een issue is. Waarom die neiging jezelf zo met hem (iedereen?) te vergelijken? Vrijwel iedereen legt het af tegen een cardioloog wat betreft carriere / inkomen. So what?
[..]
He? Als je alleen maar 1x per jaar naar die oom meeging vanwege je ouders, waarom doe je dan zo zielig over de band met je oom? Dan mis je toch niks nu?
Toch zit het in jou. Misschien zijn er veel mensen in je familie die hoog opgeleid zijn, maar dat jij je dan gaat schamen dat jij dat niet bent, dat zit in jou. Het een is geen automatisch gevolg van het andere, dat moet je tot je door laten dringen. Je presenteert het een beetje alsof het jou allemaal maar over komt en er niets aan te doen is, maar jíj bent degene die zich schaamt terwijl het geen schande is, jíj bent degene die zoveel waarde hecht aan wat een oom waar je niet eens een band mee hebt van je vindt, jíj trekt je terug in je schulp. Je hebt ook de optie dat allemaal niet te doen. Dat is moeilijk, jezelf veranderen, maar de eerste stap is inzien dat je het zelf doet, het is niet iets wat jou overkomt, het is hoe jij er mee omgaat wat er toe doet, niet wat er gebeurd.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:29 schreef Rolex1 het volgende:
Bij ons in de familie is het standaard om een hoge opleiding te volgen en carriere te maken. Dit is bij mij gigantisch anders gelopen...(zie een eerder topic...)
Mijn vader en hij waren een beetje de goudhaantjes van de familie en daar heb ik altijd tegen opgekeken.
Echter sinds het op school slecht ging en ik elke keer een stap terug moest doen, dan deed dat zeer en gaf een gevoel van schaamte...![]()
Toch heeft de familie het wel goed voorgehad met mij, maar omdat ik altijd slecht in mijn vel zat, kroop ik in mijn schulp. En ja, dat is egocentrisch als je met je ziel onder je arm loopt, dat zou ik ook zo graag willen veranderen. Mijn vader zei vroeger wel eens, dat ik minder zelfmedelijden moest hebben en dat is misschien ook zo. Jij gaf het ook al aan (mijn leven bestaat al heel lang uit vallen en opstaan, maar dat laatste is gewoon moeilijk soms...)
Dat is wel de kern waar het om draait. Met daarbij een kleine aanvulling in de nuance: Jezelf veranderen heeft vooral betrekking op het aanleren of verbeteren van enkele vaardigheden. Dus niet qua persoonlijkheid veranderen, dat gaat niet en mijn indruk is dat dat zeker niet nodig is (=understatement).quote:Dat is moeilijk, jezelf veranderen, maar de eerste stap is inzien dat je het zelf doet, het is niet iets wat jou overkomt, het is hoe jij er mee omgaat wat er toe doet, niet wat er gebeurd.
Mijn compliment aan dipkip: rustig en mooi verwoord.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:39 schreef Dipkip het volgende:
Je zit weer te zoeken naar redenen die onoverkomelijk zijn. "Ik kan er niks aan doen want ik ben te oud om te veranderen." "Ik kan er niks aan doen want zo is mijn karakter nu eenmaal."
Blijf jezelf dat vooral vertellen, dan hoef je niks engs te proberen en blijft alles fijn zoals het is
Natuurlijk is hij dat niet vergeten. Ik ben het helemaal eens met Dipkip. Je zou iets vaker aan introspectie moeten doen. Je kunt veel meer aan je eigen gedrag veranderen dan je zelf voor mogelijk houdt, maar dat veronderstelt wel dat je bereid bent om goed naar jezelf te kijken en kritiek op jezelf te leveren. Dat lijkt bij jou volkomen afwezig. Bedenk dat de manier waarop mensen op jou reageren niet alleen komt door hun eigen persoonlijkheid, maar ook een direct gevolg is op jouw gedrag. Als jij jouw gedrag weet aan te passen, zul je zien dat mensen veel positiever op je reageren en daardoor voel jij je ook gelukkiger.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:52 schreef Rolex1 het volgende:
Nu is het zo, dat ik ook wel een keer of 4 hem een uur in de tuin heb meegeholpen, maar dat is hij blijkbaar vergeten...een bedankje was er soms geen eens bij!
Natuurlijk niet, maar dat vraag ik ook niet. Een beetje de emotionele Superman uithangen zou niet te doen zijn.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:38 schreef Topspin het volgende:
Het zal zeker liggen aan hoe je het brengt maar constant op de hoede zijn dat je mensen niet kwetst of in eigenwaarde aantast werkt ook niet helemaal in deze wereld
Uiteraard.quote:ieder mens zal in zekere zin eens voor zichzelf kiezen zo nu en dan. Zo zal het merendeel van de mensen wel eens een slechte dag hebben en andere dus passeren zonder het echt te met opzet te doen.
Mensen kunnen overgevoelig zijn. Maar iemand die overgevoelig is + een ander die niet echt let op de gevoelens van anderen is een uiterst slechte combinatiequote:En dat mensen dan in hun eigenwaarde aangetast voelen ligt dan ook aan die andere mensen een beetje, dat het een tijdje duurt kan ik me voorstellen heb dat zelf ook maar na verloop van tijd zou zoiets toch moeten wegtrekken weer.
Wat is dat toch met mensen die net hun post editten als je aan het replyen bent..quote:Het is dus zeker niet een levensinstelling van mij om egoistisch altijd voor mezelf te kiezen, integendeel maar ik zie zo vaak dat mensen niet meteen klaar staan en even wachten of het nog ff uitstellen of kortaf zijn wegens tijdgebrek. Waarom zou ik dan niet eens ook de tijd nemen om te antwoorden of iets anders als het ff niet uitkomt, zo'n groot probleem hoeft dat niet te zijn ook.
Ben soms nogal snel met reageren en dan kom ik er nog achter dat ik iets wil toevoegen, moet dat maar eens afleren.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:45 schreef Black_Tulip het volgende:
Wat is dat toch met mensen die net hun post editten als je aan het replyen bent..Ik snap eigenlijk niet zo wat je met je laatste zin bedoelt.
Dat geeft niet hoor, ik edit zelf ook regelmatig, alleen dan meer omdat ik er nog spel- typ- en stijlfouten uit wil halenquote:Op donderdag 15 januari 2009 14:52 schreef Topspin het volgende:
Ben soms nogal snel met reageren en dan kom ik er nog achter dat ik iets wil toevoegen, moet dat maar eens afleren.
Dat is geen punt, maar ik begrijp gewoon niet wat je wil zeggen met die laatste zin. Wil je nou wel of niet wat meer tijd nemen voor mensen en waarom doe je dat dan wel/niet?quote:Laatste was persoonlijk en doet er niet echt toe, weet niet eens waarom ik het heb toegevoegd.
Nou begrijp ik je nog minder geloof ik.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:59 schreef Topspin het volgende:
Om het niet te editten, met rekening houden bedoel ik dan opmerkingen plaatsen die een hoop onheil kunnen veroorzaken in het echt. Iemand die verlangt dat iets stel op sprong moet gebeuren terwijl het totaal niet uitkomt is wat anders vind, tenzij het zo dringend is dat het prioriteit heeft.
Zelf neem ik al genoeg tijd als mensen me nodig hebben, maar komt het dan niet uit dan stel ik het ff uit als het echt niet uitkomt. Als iemand gaat verhuizen help ik vrijwillig mee, ze hoeven me niet eens te vragen, stel ik zelf voor maar dan weet ik van te voren op welk tijdstip. Duitsers wijs ik in het Duits de weg en mensen laat ik met weinig boodschappen voor. Luisteren naar mensen lukt me ook redelijk goed. Maar is de dag minder dan kies ik dus wel eerder eens voor mezelf.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Dat is geen punt, maar ik begrijp gewoon niet wat je wil zeggen met die laatste zin. Wil je nou wel of niet wat meer tijd nemen voor mensen en waarom doe je dat dan wel/niet?
Zo moeilijk is het toch nietquote:Op donderdag 15 januari 2009 15:03 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nou begrijp ik je nog minder geloof ik.
Je bedoelt dus dat je graag even de tijd neemt voor anderen tenzij iets meteen moet gebeuren en dat niet kan, maar dat je dan wel moet uitkijken met hoe je formuleert dat je geen tijd hebt?
Dat herken ik wel hoor. Ik ben ook wel eens behulpzaam (al is het minder vaak dan jij als ik het zo hoor).quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:05 schreef Topspin het volgende:
Zelf neem ik al genoeg tijd als mensen me nodig hebben, maar komt het dan niet uit dan stel ik het ff uit als het echt niet uitkomt. Als iemand gaat verhuizen help ik vrijwillig mee, ze hoeven me niet eens te vragen, stel ik zelf voor maar dan weet ik van te voren op welk tijdstip. Duitsers wijs ik in het Duits de weg en mensen laat ik met weinig boodschappen voor. Luisteren naar mensen lukt me ook redelijk goed. Maar is de dag minder dan kies ik dus wel eerder eens voor mezelf.
Ik denk dat het meer gaat om de manier waarop de buurman de reactie krijgt dan om het pure feit dat een ander geen tijd voor hem heeft.quote:Ging ook meer om de OP van de TS waarbij de ander zowat beledigd is wanneer niet direct respons komt.
quote:
Daar ben ik het wel mee eens. Het punt is dat je bij iets dat 10 minuten duurt ook even 1 minuut de tijd kan nemen om uit te leggen waarom je geen tijd hebt. Dat zal iemand doorgaans meer waarderen dan dat je in 5 seconden langs fietst en roept 'sorry, geen tijd'. Zoiets vind ik eigenlijk alleen gepast als je je bijvoorbeeld moet haasten omdat je anders je vliegtuig mist, of omdat je in rotvaart een naaste naar het ziekenhuis moet brengen.quote:Over dat helpen van mensen ligt ook aan de situatie. Als ik thuis kom van de winkel en ik moet binnen 5 minuten weer weg omdat ik een afspraak heb en de buurman vraagt me bijvoorbeeld iets dat maar 1 minuut duurt dan boeit het niet en doe ik het wel. Duurt het 10 minuten dan is het logisch dat ik nee zeg. Nogmaals bij dringende andere verplichtingen en soms niet vanwege een echt mindere dag Is mijn oma net overleden en vraagt iemand me om te verhuizen dan is het ook in mijn ogen logisch dat ik nee zeg omdat ik dan denk dat ze ook iemand anders zouden kunnen vragen. En zo zijn er meer mogelijke situaties. En dan ook de uitleg geven waarom niet wat het duidelijk kan maken.
Dat moet je zelf wetenquote:Zal het topic laten rusten nu anders blijf ik editten, sommige topics ook
he, nou dat is de waarheid als een koequote:Op donderdag 15 januari 2009 23:14 schreef F04 het volgende:
Mijn ervaring met moeilijke mensen is wanneer jij je toleranter opstelt, je alleen maar kwetsbaarder wordt, en weer de grens bij je opgezocht wordt.
Wat ontzettend onbeschoftquote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:03 schreef simmu het volgende:
commentaar van schoonzus: "nou, dat vind ik niet nodig hoor"
Tolerantie is een spel waarmee je ze ook met om de oren kan slaan.quote:Op donderdag 15 januari 2009 23:14 schreef F04 het volgende:
Mijn ervaring met moeilijke mensen is wanneer jij je toleranter opstelt, je alleen maar kwetsbaarder wordt, en weer de grens bij je opgezocht wordt.
ja, dat wilde ze wel, maar jij dacht toch niet dat ik dat deed hequote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:08 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Wat ontzettend onbeschoften moest je toen je kind ook uit zn bed halen zeker?
Zo zie je maar waar een Fok topic allemaal goed voor kan zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:55 schreef Rolex1 het volgende:
Ik ben toch blij, dat de Mod het topic open heeft gelaten (>1000 hits).
Er zijn hier hele goede dingen gezegd, die mijn ogen hebben geopend.
Het leven is toch een grote leerschool en het is de bedoeling, dat je van je fouten leert.
Gezien dat ik, ondanks een moeilijke tijd, vrij bot ben geweest in de familie, heb ik maar een mail gestuurd, met oprechte excuses en gezegd, dat ik eindelijk verantwoordelijkheid wil nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |