Zo dat is grof !?! Lucratieve business een falend systeem. Oprotten met de privacy-schendende rotzooi.quote:OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten
Dinsdag 13 januari 2009, 08:10 - Na ruim drie maanden lukt het Trans Link Systems en vervoersbedrijf RET maar niet om de vier euro transacties op te hoesten. De SP is woest en wil helderheid.
eKudos MSN Reporter NUjij.nl Symbaloo 59 reacties Door Brenno de Winter
De Socialistische Partij is des duivels dat reizigers, die wel netjes inchecken maar vergeten uit te checken vier euro voor de reis moeten betalen. Daarbij maakt de werkelijke prijs van de rit niet uit. Reizigers kunnen het teveel betaalde declareren, maar moeten een formulier met print-outs insturen om voor restitutie in aanmerking te komen.
Lucratief
Een dergelijke procedure is veel gedoe en de verwachting is dat veel mensen het dan ook achterwege zullen laten om het geld te claimen, als ze al van de mogelijkheid op de hoogte zijn. Hierdoor ontstaat voor de vervoersbedrijven een extra bron van inkomsten. Zo blijkt in Londen het aanslaan van vergeetachtige reiziger met vier pond transacties uiterst lucratief.
De krant East London Advertiser kreeg met een beroep op de Engelse Wet Openbaarheid van Bestuur duidelijk dat in 2007 het niet uitchecken zo'n 33 miljoen Engelse pond (36,66 miljoen euro) opleverde, terwijl er maar 800.000 pond werd gereclameerd. Als deze 32 miljoen pond werd verdisconteerd met de gemiddelde Oyster-ritprijs van 2,18 pond dan blijkt de Londense metro in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt met het boetesysteem.
Onbekend aantal gedupeerden
SP-kamerlid Emile Roemer wilde daarom al in september van de RET weten hoeveel van deze transacties er eigenlijk voorkomen. "Op dit moment is niet veel meer bekend dan het aantal declaraties per maand", stelt de politicus tegenover Webwereld. "Dat zijn er ruim tweeduizend en lang niet iedereen declareert de onkosten."
Hij begon daarom in oktober 2008 te vragen om cijfers. "Eerst kreeg ik te horen dat het geen probleem was, toen was het een bedrijfsgeheim, toen was het ingewikkeld, toen zou het voor eind 2008 allemaal duidelijk en nu krijg ik van de griffie te horen dat er een uitstelbriefje komt", briest hij. "De maat is echt vol."
Onduidelijkheid alom
Gegevensverwerker Trans Link Systems verwijst voor een reactie naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die onderneming broedt sinds vrijdag op een reactie waarom het toch maar niet lukt deze gegevens te leveren. Vandaag belooft het bedrijf met nieuwe statistieken te komen. Maar, "de vier euro transacties zitten er niet tussen", voorspelt een voorlichtster.
Het OV-chipkaartsysteem trekt bij incheckende reizigers meteen vier euro van hun kaart af en restitueert het teveel betaalde bij het uitchecken. Wie dat niet doet betaalt dus altijd vier euro voor een rit.
"In veel gevallen is het niet de reiziger die vergeet uit te checken, maar gaat het gewoon fout", stelt Roemer op basis van reacties van gedupeerden. "Daar kunnen ze dus niets aan doen en dat is onredelijk."
Volgens ingewijden worden transacties in een transactietabel bijgehouden en is het oplepelen van de gegevens niet ingewikkeld. Webwereld is daarom een competitie gestart op het blog om te kijken of lezers in staat zijn de juiste databasequeries te bouwen. De winnaar krijgt een gratis toegangskaart voor de hackersconferentie
bron
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:17 schreef Sander het volgende:
Op zich wel relax dus. Ik chip in Arnhem in, en in Amsterdam niet uit. Vier euro?
Ik verwacht een subforum na 29 januariquote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:57 schreef Q. het volgende:
Wat een mooie uitvinding is die OV Chipkaart toch ook hè?Wordt het niet eens tijd voor een centraal topic trouwens? Ik KLB loopt er nu ook eentje:
OV chipkaart
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:24 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..
Geloof ik..
Geen idee of je dan wel moet uitchecken, ik vraag me af hoe ze dat willen doen op stations met een uitgang van 5 meter breed (o.a. Enschede en Hengelo) en 100 mensen die allemaal tegelijk door de poortjes? willen..
In Enschede en Hengelo staan geen poortjes. Die kunnen dus ook niet dicht blijvenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.
Hoe ze dat gaan doen ? Kijk maar naar het journaal op 29-01-09 lekker met zijn allen in de rij
Op bijna geen enkel NS station nog hoor. Dat komt later pas. Het gaat in eerste instantie om de Rotterdamse en later ook Amsterdamse metro.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:38 schreef Light het volgende:
[..]
In Enschede en Hengelo staan geen poortjes. Die kunnen dus ook niet dicht blijven
Op saldo reizen met de trein is nog niet echt helemaal uitgekristaliseerd qua idee.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:24 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..
Geloof ik..
Geen idee of je dan wel moet uitchecken, ik vraag me af hoe ze dat willen doen op stations met een uitgang van 5 meter breed (o.a. Enschede en Hengelo) en 100 mensen die allemaal tegelijk door de poortjes? willen..
nou maak die website dan eens goed want volgens een antwoord van TLS kan het voorkomen dat ik mijn transacties niet kan zien, wat dus nog steeds het geval is bij mijquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:13 schreef raptorix het volgende:
Vandaag maar zo een ding aangeschaft, kost me wel stuk minder, eerst een reis waar ik normaal 2,40 voor kwijt was, koste me nu 1,11, daarna naar huis, normaal 160, nu 92 cent. Ik werk overigens bij het bedrijf wat de website voor de OV chipkaart maakt, en nee we beheren de transacties niet
Er is al bedacht dat dat niet gaat werkenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:45 schreef Q. het volgende:
[..]
Op saldo reizen met de trein is nog niet echt helemaal uitgekristaliseerd qua idee. [ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.
Hoe ze dat gaan doen ? Kijk maar naar het journaal op 29-01-09 lekker met zijn allen in de rij
Waarom kan ik dan alleen nog maar enkele reizen kopen met dat ov geval?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:49 schreef snowgoon het volgende:
Want dan zou je via Groningen van Den Helder naar Kerkrade kunnen reizen. Dus voor de trein moet je een digitaal kaartje kopen.
geen idee. Dat is weer iets heel anders...quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom kan ik dan alleen nog maar enkele reizen kopen met dat ov geval?
Ja dat is op en neer in 1 dag of in 1 weekend zo moeilijk kan dat toch niet zijn om op een kaart die alles zou kunnen te zetten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
geen idee. Dat is weer iets heel anders...
Best zinloos eigenlijk. Wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Behalve de toegangscontrole. Die je op kleine stations makkelijk zal kunnen omzeilen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er is al bedacht dat dat niet gaat werken
Want dan zou je via Groningen van Den Helder naar Kerkrade kunnen reizen. Dus voor de trein moet je een digitaal kaartje kopen.
Geen papieren kaartjes meer, dus ook minder onderhoud aan kaartautomaten. Kaartjes kopen via internet straks. Abbonementen die makkelijk verlengd kunnen worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:29 schreef Q. het volgende:
[..]
Best zinloos eigenlijk. Wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Behalve de toegangscontrole. Die je op kleine stations makkelijk zal kunnen omzeilen?
Misschien gaat dat nog wel komen. De kaart is bij de NS nog lang niet doorgevoerd.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is op en neer in 1 dag of in 1 weekend zo moeilijk kan dat toch niet zijn om op een kaart die alles zou kunnen te zetten.
Er moeten nog steeds automaten komen om reisproducten mee op de chipkaarten te zetten hoor. En automaten om wegwerp-kaarten uit te halen. Waarvan trouwens verreweg de meeste incidentele gebruikers gebruik zullen gaan maken. Abonnementen kan je nu trouwens ook al makkelijk via internet afsluiten en verlengen. Onzin-argument dus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen papieren kaartjes meer, dus ook minder onderhoud aan kaartautomaten. Kaartjes kopen via internet straks. Abbonementen die makkelijk verlengd kunnen worden.
Geen controlepersoneel en vaak kan je gewoon over het (rustige) spoor naar het perron lopen met hooguit een klein beetje geklauter. Van sociale controle hoef je het tegenwoordig ook al niet meer te hebben.quote:Waarom zouden toegangs controles op de kleine stations makkelijk omzeild kunnen worden?
Nu zijn er bij de kleine stations ook al geen controlepersoneel en sociale controle. Dus dat veranderd dan niks aan de situatie.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Er moeten nog steeds automaten komen om reisproducten mee op de chipkaarten te zetten hoor. En automaten om wegwerp-kaarten uit te halen. Waarvan trouwens verreweg de meeste incidentele gebruikers gebruik zullen gaan maken. Abonnementen kan je nu trouwens ook al makkelijk via internet afsluiten en verlengen. Onzin-argument dus.
[..]
Geen controlepersoneel en vaak kan je gewoon over het (rustige) spoor naar het perron lopen met hooguit een klein beetje geklauter. Van sociale controle hoef je het tegenwoordig ook al niet meer te hebben..
Nope. Maar de NS ziet de chipkaart als het wondermiddel tegen zwartrijden. Ik zeg dus dat het nog steeds belachelijk makkelijk is om zwart te rijden zometeen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:50 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nu zijn er bij de kleine stations ook al geen controlepersoneel en sociale controle. Dus dat veranderd dan niks aan de situatie.
Die RET- en GVB-chipkaart-apparaten zijn anders opvallend vaak kapot. Vele malen vaker dan de beproefde NS automaten. En daarbij, zoals gezegd, er moeten nog steeds (veel) eenmalige chipkaarten uit de apparaten komen. Met bewegende onderdelen dus. Daar gaat weinig veranderen.quote:Een apparaat dat kaarten "scant" is heel wat minder storingsgevoelig dan een apparaat dat kaartjes moet printen. Ik stel helemaal niet dat er kaartautomaten verdwijnen. En de enige abbonementen die je nu kunt kopen zijn voordeeluren en jaarkaart. De NS heeft nog veel meer.
Ow en daarom kun je in elke OV automaat in het buitenland ook briefgeld duwen maar in nederland niet omdat dit te storingsgevoeling zou zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:50 schreef snowgoon het volgende:
Een apparaat dat kaarten "scant" is heel wat minder storingsgevoelig dan een apparaat dat kaartjes moet printen. Ik stel helemaal niet dat er kaartautomaten verdwijnen.
Nee, ze worden open gebroken. Net als gebeurde met de oude apparaten toen er nog strippenkaarten in zaten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow en daarom kun je in elke OV automaat in het buitenland ook briefgeld duwen maar in nederland niet omdat dit te storingsgevoeling zou zijn.![]()
Ach en in het buitenland worden die dingen niet open gebroken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:59 schreef Q. het volgende:
Nee, ze worden open gebroken. Net als gebeurde met de oude apparaten toen er nog strippenkaarten in zaten..
Weet je wel hoeveel geld dat kost?quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach en in het buitenland worden die dingen niet open gebroken.![]()
Nee nu zouden er eens dagelijks wat mannetjes door het land moeten gaan om die automaten te legen.
Dan privatiseerd men toch de uitbater van die automaten, misschien dat er dan nog wat meer winst gemaakt kan worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:02 schreef Q. het volgende:
Weet je wel hoeveel geld dat kost?. Dat is klantvriendelijkheid de NS niet waard.
Wanneer je incompente mensen die database laat ontwerpen enuitvoeren dan kan ik me goed voorstellen dat de data flink diep verstopt zit en totaal niet logisch in elkaar steekt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is een systeem met een database hoe moeilijk kan het zijn die gegevens op te vragen
Zeker een database waar zoveel data in gepropt wordt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je incompente mensen die database laat ontwerpen enuitvoeren dan kan ik me goed voorstellen dat de data flink diep verstopt zit en totaal niet logisch in elkaar steekt.
dat kan niet volgens NSquote:Op woensdag 14 januari 2009 11:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Misschien gaat dat nog wel komen. De kaart is bij de NS nog lang niet doorgevoerd.
Nee, maar wel weer extra belasting voor de consument, in de vorm van een aparte chipkaart voor elk afzonderlijk produkt in elke stad.quote:
+ 2x in de rij staan voor 2 enkeltjes ipv 1x voor 1 retourquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, maar wel weer extra belasting voor de consument, in de vorm van een aparte chipkaart voor elk afzonderlijk produkt in elke stad.Dat één OV-chipkaart voor alle vormen van OV geldig zouden zijn, is één grote fabel. Met een NS-chipkaart kun je bijvoorbeeld geen ruk bij de RET.
Nee, het kan niet. Ik heb daarover contact gehad met de klantenservice. Je kunt de NS-kaart alleen gebruiken voor reizen op saldo, niet voor RET-produkten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
+ 2x in de rij staan voor 2 enkeltjes ipv 1x voor 1 retour
andersom, NS kaart schijn je juist wel te kunnen gebruiken voor RET, andersom niet
oh lekker, ik had die vraag ook gesteld en ze zeiden dat ik hem kon gebruiken, ik heb het niet gevraagd voor abonnementen. Lekkere klantenservice dan dat ze dat niet zeggenquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, het kan niet. Ik heb daarover contact gehad met de klantenservice. Je kunt de NS-kaart alleen gebruiken voor reizen op saldo, niet voor RET-produkten.
Zijn ze hun eigen reclame vergeten?quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, het kan niet. Ik heb daarover contact gehad met de klantenservice. Je kunt de NS-kaart alleen gebruiken voor reizen op saldo, niet voor RET-produkten.
quote:één kaart voor tram, trein, bus en metro
Ja je hebt straks ipv 1 strippenkaart, 5 chipkaarten nodigquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Zijn ze hun eigen reclame vergeten?
[..].
Wat een aanfluiting.
Ik heb eerst gebeld met de NS klantenservice, die beweerde dat ik hun kaart helemaal niet in R'dam zou kunnen gebruiken. Omdat ik dat nogal ongeloofwaardig vond gezien die fantastische reclames dat je nog maar één kaart nodig zou hebben, heb ik ook nog gemaild naar de OV-chipkaart klantenservice. Hun verhaal:quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh lekker, ik had die vraag ook gesteld en ze zeiden dat ik hem kon gebruiken, ik heb het niet gevraagd voor abonnementen. Lekkere klantenservice dan dat ze dat niet zeggen
Driedubbel kut dus gewoon.quote:Geachte heer *********,
Dankuwel voor uw reactie van 23-12-2008.
Met de OV-chipkaart heeft u één betaalmiddel voor trein, bus, tram en metro. Dat wil zeggen dat u gebruik kunt maken van uw NS kaart in de metro van Rotterdam. Dat kan alleen als u reist op saldo. Een saldo is een elektronisch tegoed in euro’s waarmee een gemaakte rit wordt betaald. Als u gebruik wilt maken van een abonnement is het helaas niet mogelijk. Dit omdat het Openbaar Vervoerbedrijf in Rotterdam, de RET hun eigen kaarten alleen daarvoor accepteert. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
*****************
Klantenservice OV-chipkaart
Precies. Daar zijn we lekker mee. Alsof je tegenwoordig nog niet genoeg pasjes overal mee naartoe moet zeulen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja je hebt straks ipv 1 strippenkaart, 5 chipkaarten nodig
en dan eerst zeggen in dat antwoord dat je met 1 kaart overal kan reizen en de zin daarna dat dat dus niet mogelijk isquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik heb eerst gebeld met de NS klantenservice, die beweerde dat ik hun kaart helemaal niet in R'dam zou kunnen gebruiken. Omdat ik dat nogal ongeloofwaardig vond gezien die fantastische reclames dat je nog maar één kaart nodig zou hebben, heb ik ook nog gemaild naar de OV-chipkaart klantenservice. Hun verhaal:
[..]
Driedubbel kut dus gewoon.
Nouja, het kan dus in principe wel, als je overal de volle mep wilt betalen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
en dan eerst zeggen in dat antwoord dat je met 1 kaart overal kan reizen en de zin daarna dat dat dus niet mogelijk is
Plus een strippenkaart voor de onderdelen waar de OV Chipkaart nooit gaat werken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja je hebt straks ipv 1 strippenkaart, 5 chipkaarten nodig
quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:25 schreef Q. het volgende:
[..]
Plus een strippenkaart voor de onderdelen waar de OV Chipkaart nooit gaat werken.
Kan je NS-abo niet op je RET kaart worden geladen dan? Is er geen enkele instantie binnen dit OV Chipdrama-verhaal die dat soort dingen regelt? Technisch moet dat toch gewoon kunnen?quote:
Dat durf ik niet met absolute zekerheid te zeggen. Maar ik denk eerlijk gezegd van niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Kan je NS-abo niet op je RET kaart worden geladen dan?
Volgens mij zijn ze de regie allang kwijt. Met een beetje geluk kunnen we straks allemaal gratis reizen.quote:Is er geen enkele instantie binnen dit OV Chipdrama-verhaal die dat soort dingen regelt? Technisch moet dat toch gewoon kunnen?
Had de overheid niet een toezichthouder op dit project gezet? zo ja wat is de naam van die persoon. Wat is het mail adres van die persoon, dan zullen we die een plat gaan mailen met zulke onzin en kastje naar de muur vragen en antwoorden van onze vervoerders in nederland.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:26 schreef Q. het volgende:
Kan je NS-abo niet op je RET kaart worden geladen dan? Is er geen enkele instantie binnen dit OV Chipdrama-verhaal die dat soort dingen regelt? Technisch moet dat toch gewoon kunnen?
Tineke Huizinga?quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Had de overheid niet een toezichthouder op dit project gezet? zo ja wat is de naam van die persoon. Wat is het mail adres van die persoon, dan zullen we die een plat gaan mailen met zulke onzin en kastje naar de muur vragen en antwoorden van onze vervoerders in nederland.
Want de NS accepteert alleen haar eigen kaarten om abonnementen op te laden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat durf ik niet met absolute zekerheid te zeggen. Maar ik denk eerlijk gezegd van niet.
Dat verhaal inderdaad.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:30 schreef Q. het volgende:
[..]
Want de NS accepteert alleen haar eigen kaarten om abonnementen op te laden.!
En DAT, mijn vriend, is het Grote Probleem. De OV bedrijven hebben bij dit drama alleen maar 100% aan zichzelf gedacht. Geen enkele seconde is er ooit nagedacht over wat dit voor/met de klant doet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef LoggedIn het volgende:
In al die maanden is er echt gewoon geen van die 300 man geweest die dacht "laten we dit eens vanuit het perspectief van de klant bekijken"Neuh, dat vonden ze niet nodig, er is tenslotte niemand die vrijwillig met het OV reist. Dus de klanten van het OV hebben niks te zeggen
Zijn het wel de ov bedrijven geweest die verantwoordelijk zijn voor dit aanstande debacle of is het onze politiek geweest die graag wilt bewijzen dat we een echte kenniseconomie zijn en zoiets complex als een ovchip waarmee iedereen alles kan kunnen ontwikkelen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:01 schreef Q. het volgende:
[..]
En DAT, mijn vriend, is het Grote Probleem. De OV bedrijven hebben bij dit drama alleen maar 100% aan zichzelf gedacht. Geen enkele seconde is er ooit nagedacht over wat dit voor/met de klant doet.
Hier maak ik me nog het meeste zorgen over. Op mijn NS-kortingskaart zit al een ovchipkaart, dus die ging ik laatst in de Amsterdamse metro uitproberen. Nou, dat was me dolle pret, die scan-apparaten pakten geen van de vier keren dat ik in- of uitcheckte meteen de kaart. Nee, het kostte me telkens minstens 10 seconden voor het apparaat de kaart accepteerde. En dat was nog niet eens met gebruik van poortjes, maar gewoon de scanners op perrons. Ik verwacht een hele hoop aggressie als dit probleem zich ook bij de poortjes voor gaat doen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef LoggedIn het volgende:
En die chipkaartextremisten hebben bedacht dat dit een geweldige plek is om bij de uitgang van stationsdelen tolpoortjes neer te zetten met een capaciteit van 5 man per uur.
Dat gaat echt niet gebeuren want één van de doelstellingen van de kaart was juist het terugdringen van aggressie in het OV dus dan komt er minder agressie door deze kaart!quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:19 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik verwacht een hele hoop aggressie als dit probleem zich ook bij de poortjes voor gaat doen.
Volgens mij heeft de overheid zich hier slechts in beperkte mate mee bemoeid, maar ik kan er ook naast zittenquote:Op woensdag 14 januari 2009 15:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zijn het wel de ov bedrijven geweest die verantwoordelijk zijn voor dit aanstande debacle of is het onze politiek geweest die graag wilt bewijzen dat we een echte kenniseconomie zijn en zoiets complex als een ovchip waarmee iedereen alles kan kunnen ontwikkelen.
bronquote:Conducteurs zien ook andere transacties op OV-chipkaart
Maandag 12 januari 2009, 08:17 - De OV-chipkaart maakt de treinconducteur tot Big Brother: ook bus-, tram- of metrotransacties worden uitgelezen, in strijd met de privacywet.
Sinds kort controleren conducteurs van de spoorwegen de geldigheid van OV-chipkaarten met een abonnement of kortingskaart erop. Bij het uitlezen is niet alleen het recht op korting of vervoer te checken, maar de laatste tien transacties die een reiziger gemaakt heeft. Ook als dit reizen met andere vervoersmaatschappijen betreft.
Een een hele knop indrukken toe maar! Overigens begrijp ik uit eerdere reacties hier dat abonnementen van andere vervoersbedrijven sowieso op een andere kaart staan... dus makkelijk gezegd.quote:UPDATE: Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.
Dat wel, maar eventueel saldo niet. En daarmee kan je ook transacties doen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:54 schreef Iblis het volgende:
Een een hele knop indrukken toe maar! Overigens begrijp ik uit eerdere reacties hier dat abonnementen van andere vervoersbedrijven sowieso op een andere kaart staan... dus makkelijk gezegd.
Ja, dat begreep ik. Maar uit die mogelijkheid van conducteurs blijkt dus dat de boel keihard gekoppeld is en dat er volgens mij, tenzij ze een kaartenbak uit 1960 gebruiken dat die boetetransacties zeer gemakkelijk uit te filteren moeten zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:59 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat wel, maar eventueel saldo niet. En daarmee kan je ook transacties doen.
En de NS weet dat ook heus wel dat het zwartrijden niet 100% tegen gehouden kan worden. De chipkaart is gewoon 1 van de maatregelen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:58 schreef Q. het volgende:
[..]
Nope. Maar de NS ziet de chipkaart als het wondermiddel tegen zwartrijden. Ik zeg dus dat het nog steeds belachelijk makkelijk is om zwart te rijden zometeen.
[..]
Die RET- en GVB-chipkaart-apparaten zijn anders opvallend vaak kapot. Vele malen vaker dan de beproefde NS automaten. En daarbij, zoals gezegd, er moeten nog steeds (veel) eenmalige chipkaarten uit de apparaten komen. Met bewegende onderdelen dus. Daar gaat weinig veranderen.
Zover ze nu kunnen zien. Wie weet wat de toekomst brengt. Het systeem is nog niet compleet uitontwikkeld.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat kan niet volgens NS
gaat teveel geld kosten
En wanneer moet het systeem dan wel uitontwikkeld zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zover ze nu kunnen zien. Wie weet wat de toekomst brengt. Het systeem is nog niet compleet uitontwikkeld.
Het is niet aan mij om te bepalen wanneer het uitontwikkeld moet zijnquote:Op woensdag 14 januari 2009 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wanneer moet het systeem dan wel uitontwikkeld zijn.
Volgens mij zou de outrol al in 2007 geweest moeten zijn.
In Londen hebben ze precies hetzelfde systeem. Daar komen in sommige stations heel wat meer reizigers bij elkaar dan in Rotterdamse stations. Dus jouw vermoeden dat er maar 5 mensen per uur door dat poortje kunnen slaat echt nergens op. Waar basseer je dat op? Wat internetbangmakerij van de Chipkaart sceptici?quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef LoggedIn het volgende:Dit is echt zo'n epic fail. En het komt nooit meer goed. Er is zoveel geld in geinvesteerd dat dit erdoor gedrukt gaat worden, al vallen er dagelijks 100en dooien in die poortjes.
Dat gezeik met de chipkaart zelf is natuurlijk al een ramp. Het lijkt wel een overheidsuitvinding: Ergens is iemand ooit met een goed idee gekomen, namelijk met 1 pasje waarmee je zorgeloos en voor een eerlijke prijs door het hele land kunt reizen. Vervolgens gaan 300 man zich ermee bemoeien, en komt er een systeem wat totaal onuitvoerbaar is, onpraktisch in iedere zin van het woord, 500x zoveel kost om te implementeren, en waarbij de reiziger vanuit iedere hoek geneukt wordt ondanks dat ie een rugzak compleet gevuld met 100en verschillende kaarten bij zich heeft.
Maar dat is niet het enige: Het bedachte systeem is in zn geheel gewoon niet toe te passen op het Nederlandse OV: Het gemiddelde busrooster is niet meer dan een indicatie van hoe veel keer per uur er een bus voorbij hoort te komen, de metro en de trein zijn zo op elkaar afgesteld dat ze tegelijk vertrekken, waardoor ieder denkbaar obstakel ervoor zorgt dat je je aansluiting mist, om vervolgens op je overstapstation te laat aan te komen en nog een keer hetzelfde probleem te hebben. En die chipkaartextremisten hebben bedacht dat dit een geweldige plek is om bij de uitgang van stationsdelen tolpoortjes neer te zetten met een capaciteit van 5 man per uur. Jaaa, daar is echt over nagedachtIn al die maanden is er echt gewoon geen van die 300 man geweest die dacht "laten we dit eens vanuit het perspectief van de klant bekijken"
Neuh, dat vonden ze niet nodig, er is tenslotte niemand die vrijwillig met het OV reist. Dus de klanten van het OV hebben niks te zeggen
Wel typisch dat men in london nog met zone's binnen de metro werkt en binnen de bussen met een flat fee. http://www.tfl.gov.uk/ass(...)s-Z-1-6-02-01-09.pdfquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Londen hebben ze precies hetzelfde systeem. Daar komen in sommige stations heel wat meer reizigers bij elkaar dan in Rotterdamse stations. Dus jouw vermoeden dat er maar 5 mensen per uur door dat poortje kunnen slaat echt nergens op. Waar basseer je dat op? Wat internetbangmakerij van de Chipkaart sceptici?
En van die 300 man die zich ermee hebben bemoeid zijn er ook veel azijnzeikerds die zich bang maakten om privacy, gemakt, reizigersverenigingen, politici. Dus wat dat betreft hebben de mensen die lopen te klagen op de OV chipkaart er net zo goed voor gezorgd dat er teveel mensen zich ermee bemoeid hebben.
De vergelijking met Londen was bedoeld om de snelheid van passagiersverwerken aan te geven. In Nederland is er gekozen voor betalen per kilometer. Heel wat eerlijker dan met zones reizen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel typisch dat men in london nog met zone's binnen de metro werkt en binnen de bussen met een flat fee. http://www.tfl.gov.uk/ass(...)s-Z-1-6-02-01-09.pdf
Ook heeft men een maximum tarief in london als je daaraan zit mag je de rest van de dag gratis doorreizen. In NL moeten we flink bloeden en is het nog maar de vraag of het door de complexiteit gaat werken.
En mensen die zich druk maken over het teloorgaan van onze privacy zou je op je blote knieen moeten bedanken ipv ze als azijnzeikerds hier weg te zetten. Als die mensen er niet zouden zijn zouden we echt al in 1984 wonen.![]()
.
Je moet nu ook telkens een nieuw kaartje kopen. Hooguit 5 retourenkaart. Maar die moet je dan weer stempelen en heb je niks aan als je met z'n 4'en bent.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:46 schreef raptorix het volgende:
Straks ook leuk, van die gezinnetjes die met ze 5en een kaartje willen kopen, die moeten nu elke transactie op die kaart laden, lekker handig
Precies, dus is dat privacygebeuren ook niet meer ter zake. It's not a bug, it's a feature!quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:54 schreef Iblis het volgende:
Een een hele knop indrukken toe maar! Overigens begrijp ik uit eerdere reacties hier dat abonnementen van andere vervoersbedrijven sowieso op een andere kaart staan... dus makkelijk gezegd.
de enige die azijn zeikt ben jijquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De vergelijking met Londen was bedoeld om de snelheid van passagiersverwerken aan te geven. In Nederland is er gekozen voor betalen per kilometer. Heel wat eerlijker dan met zones reizen.
Als half Nederland zich druk gaat maken om privacy die ze allang hebben opgegeven, dan vind ik het vallen onder azijnzeiken. Als een handjevol mensen zich constructief bezig houd met nieuwe dingen en dus niet alleen maar negatief loopt te zijn maar ook meedenkt om problemen op te lossen, dan heb ik daar geen problemen mee.
Nooit gehoord van strippenkaart ofzo ? Kan je ook kopen met 45 strippen erop, kan je aardig van reizenquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je moet nu ook telkens een nieuw kaartje kopen. Hooguit 5 retourenkaart. Maar die moet je dan weer stempelen en heb je niks aan als je met z'n 4'en bent.
Enkeltjes kennen ze niet 5 tegelijk.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:01 schreef macca728 het volgende:
oh het kost de RET geld
ik zie nergens die 2 of 3 euro administratiekosten, die de mensen moeten betalen per transactie. Als je cijfers geeft moet je wel de juiste geven !!!!!
Echt raar bericht, hoezo VERKEERD uitchecken ? ALs je uitcheckt doe je het goed, als je NIET uitcheckt moet je die 4 euro betalen. Mensen checken dus niet VERKEERD uit maar checken NIET uit. Of de apparaten doen het niet.
DEN HAAG - De Rotterdamse vervoerder RET heeft in het afgelopen jaar 70.000 euro moeten toeleggen doordat reizigers verkeerd hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.
Dat maakte Johan Taal, hoofd van de chipkaart bij de RET, woensdag duidelijk tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over de invoering van het digitale vervoersbewijs.
De RET kreeg in totaal 480.000 euro te veel borg binnen. Ongeveer 330 duizend euro werd terugbetaald aan klanten die hun geld hadden teruggevraagd. Bovendien maakte de RET ruim twee ton aan administratiekosten.
Dinsdag werd duidelijk dat in Rotterdam het afgelopen jaar ruim 220.000 mensen verkeerd uitcheckten bij het verlaten van de tram, metro of bus.
Als je echt zoveel strippen nodig hebt, dan kun je beter een abbo kopen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nooit gehoord van strippenkaart ofzo ? Kan je ook kopen met 45 strippen erop, kan je aardig van reizen
nu moet je 4 chipkaarten kopen, waarvan 2 persoonlijke, wachttijd een week
Ik heb geen idee waar je het allemaal over hebt. Kom eens met berichten in de totale context. Ik heb niet het idee dat jij deze discussie objectief ingaat, dus met dergelijke kreten kan ik niks.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
de enige die azijn zeikt ben jij
geef dan maar antwoord waarom ik 2 chipkaarten moet hebben om een reis te maken
ja het is goedkoper, voorlopig blijkt uit keiharde cijfers dat de RET al 4 ton extra heeft geincasseerd voor jouw goedkopere reizen en dat dit in London structureel meer dan 35 miljoen pond is
nou informeer maar bij de RET of NSquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar je het allemaal over hebt. Kom eens met berichten in de totale context. Ik heb niet het idee dat jij deze discussie objectief ingaat, dus met dergelijke kreten kan ik niks.
En het meeste geld wat de RET onterecht heeft ontvangen is al terug bij de reiziger, en de reiziger kan het nog steeds terugvragen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Let op : 220.000 mensen checken verkeerd uit X 4 euro = 480.000 ?
Ik had het over treinkaartjes, daar kan je er nu wel meer tegelijk kopen, met de ov chipkaart kan dat niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je moet nu ook telkens een nieuw kaartje kopen. Hooguit 5 retourenkaart. Maar die moet je dan weer stempelen en heb je niks aan als je met z'n 4'en bent.
Enkeltjes kennen ze niet 5 tegelijk.
dat ze de administratiekosten vergeten ? die de REIZIGER moet betalen, niet de RETquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En het meeste geld wat de RET onterecht heeft ontvangen is al terug bij de reiziger, en de reiziger kan het nog steeds terugvragen.
Dus wat is jouw probleem hiermee?
Lijkt me iets wat in de toekomst opgelost kan worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou informeer maar bij de RET of NS
met NS chipkaart die ik gratis heb van de NS kan ik niet reizen bij de RET met abonnement. Gewoon een feit, dus heb ik 2 chipkaarten nodig, want andersom kan het ook niet, dis met RET kaart, geen NS abonnement
Is al door meerdere fokkers gepost hier en dat antwoord kreeg ik ook
nee heb je gelijk in !!quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik had het over treinkaartjes, daar kan je er nu wel meer tegelijk kopen, met de ov chipkaart kan dat niet.
Dat is nog helemaal niet bekend hoe en hoeveel kaartjes je kan kopen straks. Ik heb in ieder geval nog geen NS chipkaart automaten gezien zoals ze straks overal gebruikt gaan worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik had het over treinkaartjes, daar kan je er nu wel meer tegelijk kopen, met de ov chipkaart kan dat niet.
ja vervelend he , EEN KAART voor het hele OV ? ja zeker omdat TLS, de uitgever van die kaarten een jointg venture is van o.a. RET en NSquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:10 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Lijkt me iets wat in de toekomst opgelost kan worden.
Het is vervelend toch met 2 kaarten reizen, maar echt een groot probleem is het nou ook weer niet he.
iedere passagier moet een chipkaart hebben, dus iedere passagier moet een kaartje kopen, logisch toch ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is nog helemaal niet bekend hoe en hoeveel kaartjes je kan kopen straks. Ik heb in ieder geval nog geen NS chipkaart automaten gezien zoals ze straks overal gebruikt gaan worden.
Tja, als je je 45 strippenkaart verliest ben je ook gewoon je geld kwijt. Bij een chipkaart kun je dat gewoon terug vragen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat ze de administratiekosten vergeten ? die de REIZIGER moet betalen, niet de RET
plus de lange wachttijd
Nee niet iedere passagier moet een chipkaart hebben.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
iedere passagier moet een chipkaart hebben, dus iedere passagier moet een kaartje kopen, logisch toch ?
omdat er in Londen 35 miljoen pond wordt verdiend per jaarquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En het meeste geld wat de RET onterecht heeft ontvangen is al terug bij de reiziger, en de reiziger kan het nog steeds terugvragen.
Dus wat is jouw probleem hiermee?
Nee nu kan je samen reizen. Heb je goed gezien !!!!quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nee niet iedere passagier moet een chipkaart hebben.
Nu hoeft ook niet iedere passagier een strippenkaart te hebben.
Ze testen die kaart al 3 jaar, dus kinderziektes zijn er uitquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tja, als je je 45 strippenkaart verliest ben je ook gewoon je geld kwijt. Bij een chipkaart kun je dat gewoon terug vragen.
Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Zeker in de beginfase. Maar ik zie geen problemen die niet opgelost kunnen worden door ervaring, gewenning en op de situatie inspelen.
Hmmm... Daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee nu kan je samen reizen. Heb je goed gezien !!!!
Jij komt bij chipkaart poortje aan , wat doe je ? inchecken ? goed, poortje open.
Kom je kind of vriendin ? Jij geeft chipkaart aan kind ?
Hoe ga je dat doen dan ?
Knap van jou dat jij nooit een strippenkaart bent kwijtgeraak. Maar jij bent gelukkig geen toonbeeld van een Nederlandse burger.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze testen die kaart al 3 jaar, dus kinderziektes zijn er uit
in de praktijk blijkt echter van niet. Hoe kan dat dan ?
Ik ben nog nooit een strippenkaart kwijtgeraakt, dus waar dat op slaat.
Je moet de treinreis er op laden, dat lukt alleen door de kaarten er stuk voor stuk op te leggenquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is nog helemaal niet bekend hoe en hoeveel kaartjes je kan kopen straks. Ik heb in ieder geval nog geen NS chipkaart automaten gezien zoals ze straks overal gebruikt gaan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |