Zo dat is grof !?! Lucratieve business een falend systeem. Oprotten met de privacy-schendende rotzooi.quote:OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten
Dinsdag 13 januari 2009, 08:10 - Na ruim drie maanden lukt het Trans Link Systems en vervoersbedrijf RET maar niet om de vier euro transacties op te hoesten. De SP is woest en wil helderheid.
eKudos MSN Reporter NUjij.nl Symbaloo 59 reacties Door Brenno de Winter
De Socialistische Partij is des duivels dat reizigers, die wel netjes inchecken maar vergeten uit te checken vier euro voor de reis moeten betalen. Daarbij maakt de werkelijke prijs van de rit niet uit. Reizigers kunnen het teveel betaalde declareren, maar moeten een formulier met print-outs insturen om voor restitutie in aanmerking te komen.
Lucratief
Een dergelijke procedure is veel gedoe en de verwachting is dat veel mensen het dan ook achterwege zullen laten om het geld te claimen, als ze al van de mogelijkheid op de hoogte zijn. Hierdoor ontstaat voor de vervoersbedrijven een extra bron van inkomsten. Zo blijkt in Londen het aanslaan van vergeetachtige reiziger met vier pond transacties uiterst lucratief.
De krant East London Advertiser kreeg met een beroep op de Engelse Wet Openbaarheid van Bestuur duidelijk dat in 2007 het niet uitchecken zo'n 33 miljoen Engelse pond (36,66 miljoen euro) opleverde, terwijl er maar 800.000 pond werd gereclameerd. Als deze 32 miljoen pond werd verdisconteerd met de gemiddelde Oyster-ritprijs van 2,18 pond dan blijkt de Londense metro in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt met het boetesysteem.
Onbekend aantal gedupeerden
SP-kamerlid Emile Roemer wilde daarom al in september van de RET weten hoeveel van deze transacties er eigenlijk voorkomen. "Op dit moment is niet veel meer bekend dan het aantal declaraties per maand", stelt de politicus tegenover Webwereld. "Dat zijn er ruim tweeduizend en lang niet iedereen declareert de onkosten."
Hij begon daarom in oktober 2008 te vragen om cijfers. "Eerst kreeg ik te horen dat het geen probleem was, toen was het een bedrijfsgeheim, toen was het ingewikkeld, toen zou het voor eind 2008 allemaal duidelijk en nu krijg ik van de griffie te horen dat er een uitstelbriefje komt", briest hij. "De maat is echt vol."
Onduidelijkheid alom
Gegevensverwerker Trans Link Systems verwijst voor een reactie naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die onderneming broedt sinds vrijdag op een reactie waarom het toch maar niet lukt deze gegevens te leveren. Vandaag belooft het bedrijf met nieuwe statistieken te komen. Maar, "de vier euro transacties zitten er niet tussen", voorspelt een voorlichtster.
Het OV-chipkaartsysteem trekt bij incheckende reizigers meteen vier euro van hun kaart af en restitueert het teveel betaalde bij het uitchecken. Wie dat niet doet betaalt dus altijd vier euro voor een rit.
"In veel gevallen is het niet de reiziger die vergeet uit te checken, maar gaat het gewoon fout", stelt Roemer op basis van reacties van gedupeerden. "Daar kunnen ze dus niets aan doen en dat is onredelijk."
Volgens ingewijden worden transacties in een transactietabel bijgehouden en is het oplepelen van de gegevens niet ingewikkeld. Webwereld is daarom een competitie gestart op het blog om te kijken of lezers in staat zijn de juiste databasequeries te bouwen. De winnaar krijgt een gratis toegangskaart voor de hackersconferentie
bron
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:17 schreef Sander het volgende:
Op zich wel relax dus. Ik chip in Arnhem in, en in Amsterdam niet uit. Vier euro?
Ik verwacht een subforum na 29 januariquote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:57 schreef Q. het volgende:
Wat een mooie uitvinding is die OV Chipkaart toch ook hè?Wordt het niet eens tijd voor een centraal topic trouwens? Ik KLB loopt er nu ook eentje:
OV chipkaart
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:24 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..
Geloof ik..
Geen idee of je dan wel moet uitchecken, ik vraag me af hoe ze dat willen doen op stations met een uitgang van 5 meter breed (o.a. Enschede en Hengelo) en 100 mensen die allemaal tegelijk door de poortjes? willen..
In Enschede en Hengelo staan geen poortjes. Die kunnen dus ook niet dicht blijvenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.
Hoe ze dat gaan doen ? Kijk maar naar het journaal op 29-01-09 lekker met zijn allen in de rij
Op bijna geen enkel NS station nog hoor. Dat komt later pas. Het gaat in eerste instantie om de Rotterdamse en later ook Amsterdamse metro.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:38 schreef Light het volgende:
[..]
In Enschede en Hengelo staan geen poortjes. Die kunnen dus ook niet dicht blijven
Op saldo reizen met de trein is nog niet echt helemaal uitgekristaliseerd qua idee.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:24 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..
Geloof ik..
Geen idee of je dan wel moet uitchecken, ik vraag me af hoe ze dat willen doen op stations met een uitgang van 5 meter breed (o.a. Enschede en Hengelo) en 100 mensen die allemaal tegelijk door de poortjes? willen..
nou maak die website dan eens goed want volgens een antwoord van TLS kan het voorkomen dat ik mijn transacties niet kan zien, wat dus nog steeds het geval is bij mijquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:13 schreef raptorix het volgende:
Vandaag maar zo een ding aangeschaft, kost me wel stuk minder, eerst een reis waar ik normaal 2,40 voor kwijt was, koste me nu 1,11, daarna naar huis, normaal 160, nu 92 cent. Ik werk overigens bij het bedrijf wat de website voor de OV chipkaart maakt, en nee we beheren de transacties niet
Er is al bedacht dat dat niet gaat werkenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:45 schreef Q. het volgende:
[..]
Op saldo reizen met de trein is nog niet echt helemaal uitgekristaliseerd qua idee. [ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.
Hoe ze dat gaan doen ? Kijk maar naar het journaal op 29-01-09 lekker met zijn allen in de rij
Waarom kan ik dan alleen nog maar enkele reizen kopen met dat ov geval?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:49 schreef snowgoon het volgende:
Want dan zou je via Groningen van Den Helder naar Kerkrade kunnen reizen. Dus voor de trein moet je een digitaal kaartje kopen.
geen idee. Dat is weer iets heel anders...quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom kan ik dan alleen nog maar enkele reizen kopen met dat ov geval?
Ja dat is op en neer in 1 dag of in 1 weekend zo moeilijk kan dat toch niet zijn om op een kaart die alles zou kunnen te zetten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
geen idee. Dat is weer iets heel anders...
Best zinloos eigenlijk. Wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Behalve de toegangscontrole. Die je op kleine stations makkelijk zal kunnen omzeilen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er is al bedacht dat dat niet gaat werken
Want dan zou je via Groningen van Den Helder naar Kerkrade kunnen reizen. Dus voor de trein moet je een digitaal kaartje kopen.
Geen papieren kaartjes meer, dus ook minder onderhoud aan kaartautomaten. Kaartjes kopen via internet straks. Abbonementen die makkelijk verlengd kunnen worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:29 schreef Q. het volgende:
[..]
Best zinloos eigenlijk. Wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Behalve de toegangscontrole. Die je op kleine stations makkelijk zal kunnen omzeilen?
Misschien gaat dat nog wel komen. De kaart is bij de NS nog lang niet doorgevoerd.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is op en neer in 1 dag of in 1 weekend zo moeilijk kan dat toch niet zijn om op een kaart die alles zou kunnen te zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |