Plus een strippenkaart voor de onderdelen waar de OV Chipkaart nooit gaat werken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja je hebt straks ipv 1 strippenkaart, 5 chipkaarten nodig
quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:25 schreef Q. het volgende:
[..]
Plus een strippenkaart voor de onderdelen waar de OV Chipkaart nooit gaat werken.
Kan je NS-abo niet op je RET kaart worden geladen dan? Is er geen enkele instantie binnen dit OV Chipdrama-verhaal die dat soort dingen regelt? Technisch moet dat toch gewoon kunnen?quote:
Dat durf ik niet met absolute zekerheid te zeggen. Maar ik denk eerlijk gezegd van niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Kan je NS-abo niet op je RET kaart worden geladen dan?
Volgens mij zijn ze de regie allang kwijt. Met een beetje geluk kunnen we straks allemaal gratis reizen.quote:Is er geen enkele instantie binnen dit OV Chipdrama-verhaal die dat soort dingen regelt? Technisch moet dat toch gewoon kunnen?
Had de overheid niet een toezichthouder op dit project gezet? zo ja wat is de naam van die persoon. Wat is het mail adres van die persoon, dan zullen we die een plat gaan mailen met zulke onzin en kastje naar de muur vragen en antwoorden van onze vervoerders in nederland.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:26 schreef Q. het volgende:
Kan je NS-abo niet op je RET kaart worden geladen dan? Is er geen enkele instantie binnen dit OV Chipdrama-verhaal die dat soort dingen regelt? Technisch moet dat toch gewoon kunnen?
Tineke Huizinga?quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Had de overheid niet een toezichthouder op dit project gezet? zo ja wat is de naam van die persoon. Wat is het mail adres van die persoon, dan zullen we die een plat gaan mailen met zulke onzin en kastje naar de muur vragen en antwoorden van onze vervoerders in nederland.
Want de NS accepteert alleen haar eigen kaarten om abonnementen op te laden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat durf ik niet met absolute zekerheid te zeggen. Maar ik denk eerlijk gezegd van niet.
Dat verhaal inderdaad.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:30 schreef Q. het volgende:
[..]
Want de NS accepteert alleen haar eigen kaarten om abonnementen op te laden.!
En DAT, mijn vriend, is het Grote Probleem. De OV bedrijven hebben bij dit drama alleen maar 100% aan zichzelf gedacht. Geen enkele seconde is er ooit nagedacht over wat dit voor/met de klant doet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef LoggedIn het volgende:
In al die maanden is er echt gewoon geen van die 300 man geweest die dacht "laten we dit eens vanuit het perspectief van de klant bekijken"Neuh, dat vonden ze niet nodig, er is tenslotte niemand die vrijwillig met het OV reist. Dus de klanten van het OV hebben niks te zeggen
Zijn het wel de ov bedrijven geweest die verantwoordelijk zijn voor dit aanstande debacle of is het onze politiek geweest die graag wilt bewijzen dat we een echte kenniseconomie zijn en zoiets complex als een ovchip waarmee iedereen alles kan kunnen ontwikkelen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:01 schreef Q. het volgende:
[..]
En DAT, mijn vriend, is het Grote Probleem. De OV bedrijven hebben bij dit drama alleen maar 100% aan zichzelf gedacht. Geen enkele seconde is er ooit nagedacht over wat dit voor/met de klant doet.
Hier maak ik me nog het meeste zorgen over. Op mijn NS-kortingskaart zit al een ovchipkaart, dus die ging ik laatst in de Amsterdamse metro uitproberen. Nou, dat was me dolle pret, die scan-apparaten pakten geen van de vier keren dat ik in- of uitcheckte meteen de kaart. Nee, het kostte me telkens minstens 10 seconden voor het apparaat de kaart accepteerde. En dat was nog niet eens met gebruik van poortjes, maar gewoon de scanners op perrons. Ik verwacht een hele hoop aggressie als dit probleem zich ook bij de poortjes voor gaat doen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef LoggedIn het volgende:
En die chipkaartextremisten hebben bedacht dat dit een geweldige plek is om bij de uitgang van stationsdelen tolpoortjes neer te zetten met een capaciteit van 5 man per uur.
Dat gaat echt niet gebeuren want één van de doelstellingen van de kaart was juist het terugdringen van aggressie in het OV dus dan komt er minder agressie door deze kaart!quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:19 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik verwacht een hele hoop aggressie als dit probleem zich ook bij de poortjes voor gaat doen.
Volgens mij heeft de overheid zich hier slechts in beperkte mate mee bemoeid, maar ik kan er ook naast zittenquote:Op woensdag 14 januari 2009 15:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zijn het wel de ov bedrijven geweest die verantwoordelijk zijn voor dit aanstande debacle of is het onze politiek geweest die graag wilt bewijzen dat we een echte kenniseconomie zijn en zoiets complex als een ovchip waarmee iedereen alles kan kunnen ontwikkelen.
bronquote:Conducteurs zien ook andere transacties op OV-chipkaart
Maandag 12 januari 2009, 08:17 - De OV-chipkaart maakt de treinconducteur tot Big Brother: ook bus-, tram- of metrotransacties worden uitgelezen, in strijd met de privacywet.
Sinds kort controleren conducteurs van de spoorwegen de geldigheid van OV-chipkaarten met een abonnement of kortingskaart erop. Bij het uitlezen is niet alleen het recht op korting of vervoer te checken, maar de laatste tien transacties die een reiziger gemaakt heeft. Ook als dit reizen met andere vervoersmaatschappijen betreft.
Een een hele knop indrukken toe maar! Overigens begrijp ik uit eerdere reacties hier dat abonnementen van andere vervoersbedrijven sowieso op een andere kaart staan... dus makkelijk gezegd.quote:UPDATE: Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.
Dat wel, maar eventueel saldo niet. En daarmee kan je ook transacties doen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:54 schreef Iblis het volgende:
Een een hele knop indrukken toe maar! Overigens begrijp ik uit eerdere reacties hier dat abonnementen van andere vervoersbedrijven sowieso op een andere kaart staan... dus makkelijk gezegd.
Ja, dat begreep ik. Maar uit die mogelijkheid van conducteurs blijkt dus dat de boel keihard gekoppeld is en dat er volgens mij, tenzij ze een kaartenbak uit 1960 gebruiken dat die boetetransacties zeer gemakkelijk uit te filteren moeten zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:59 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat wel, maar eventueel saldo niet. En daarmee kan je ook transacties doen.
En de NS weet dat ook heus wel dat het zwartrijden niet 100% tegen gehouden kan worden. De chipkaart is gewoon 1 van de maatregelen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:58 schreef Q. het volgende:
[..]
Nope. Maar de NS ziet de chipkaart als het wondermiddel tegen zwartrijden. Ik zeg dus dat het nog steeds belachelijk makkelijk is om zwart te rijden zometeen.
[..]
Die RET- en GVB-chipkaart-apparaten zijn anders opvallend vaak kapot. Vele malen vaker dan de beproefde NS automaten. En daarbij, zoals gezegd, er moeten nog steeds (veel) eenmalige chipkaarten uit de apparaten komen. Met bewegende onderdelen dus. Daar gaat weinig veranderen.
Zover ze nu kunnen zien. Wie weet wat de toekomst brengt. Het systeem is nog niet compleet uitontwikkeld.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat kan niet volgens NS
gaat teveel geld kosten
En wanneer moet het systeem dan wel uitontwikkeld zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zover ze nu kunnen zien. Wie weet wat de toekomst brengt. Het systeem is nog niet compleet uitontwikkeld.
Het is niet aan mij om te bepalen wanneer het uitontwikkeld moet zijnquote:Op woensdag 14 januari 2009 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wanneer moet het systeem dan wel uitontwikkeld zijn.
Volgens mij zou de outrol al in 2007 geweest moeten zijn.
In Londen hebben ze precies hetzelfde systeem. Daar komen in sommige stations heel wat meer reizigers bij elkaar dan in Rotterdamse stations. Dus jouw vermoeden dat er maar 5 mensen per uur door dat poortje kunnen slaat echt nergens op. Waar basseer je dat op? Wat internetbangmakerij van de Chipkaart sceptici?quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef LoggedIn het volgende:Dit is echt zo'n epic fail. En het komt nooit meer goed. Er is zoveel geld in geinvesteerd dat dit erdoor gedrukt gaat worden, al vallen er dagelijks 100en dooien in die poortjes.
Dat gezeik met de chipkaart zelf is natuurlijk al een ramp. Het lijkt wel een overheidsuitvinding: Ergens is iemand ooit met een goed idee gekomen, namelijk met 1 pasje waarmee je zorgeloos en voor een eerlijke prijs door het hele land kunt reizen. Vervolgens gaan 300 man zich ermee bemoeien, en komt er een systeem wat totaal onuitvoerbaar is, onpraktisch in iedere zin van het woord, 500x zoveel kost om te implementeren, en waarbij de reiziger vanuit iedere hoek geneukt wordt ondanks dat ie een rugzak compleet gevuld met 100en verschillende kaarten bij zich heeft.
Maar dat is niet het enige: Het bedachte systeem is in zn geheel gewoon niet toe te passen op het Nederlandse OV: Het gemiddelde busrooster is niet meer dan een indicatie van hoe veel keer per uur er een bus voorbij hoort te komen, de metro en de trein zijn zo op elkaar afgesteld dat ze tegelijk vertrekken, waardoor ieder denkbaar obstakel ervoor zorgt dat je je aansluiting mist, om vervolgens op je overstapstation te laat aan te komen en nog een keer hetzelfde probleem te hebben. En die chipkaartextremisten hebben bedacht dat dit een geweldige plek is om bij de uitgang van stationsdelen tolpoortjes neer te zetten met een capaciteit van 5 man per uur. Jaaa, daar is echt over nagedachtIn al die maanden is er echt gewoon geen van die 300 man geweest die dacht "laten we dit eens vanuit het perspectief van de klant bekijken"
Neuh, dat vonden ze niet nodig, er is tenslotte niemand die vrijwillig met het OV reist. Dus de klanten van het OV hebben niks te zeggen
Wel typisch dat men in london nog met zone's binnen de metro werkt en binnen de bussen met een flat fee. http://www.tfl.gov.uk/ass(...)s-Z-1-6-02-01-09.pdfquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Londen hebben ze precies hetzelfde systeem. Daar komen in sommige stations heel wat meer reizigers bij elkaar dan in Rotterdamse stations. Dus jouw vermoeden dat er maar 5 mensen per uur door dat poortje kunnen slaat echt nergens op. Waar basseer je dat op? Wat internetbangmakerij van de Chipkaart sceptici?
En van die 300 man die zich ermee hebben bemoeid zijn er ook veel azijnzeikerds die zich bang maakten om privacy, gemakt, reizigersverenigingen, politici. Dus wat dat betreft hebben de mensen die lopen te klagen op de OV chipkaart er net zo goed voor gezorgd dat er teveel mensen zich ermee bemoeid hebben.
De vergelijking met Londen was bedoeld om de snelheid van passagiersverwerken aan te geven. In Nederland is er gekozen voor betalen per kilometer. Heel wat eerlijker dan met zones reizen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel typisch dat men in london nog met zone's binnen de metro werkt en binnen de bussen met een flat fee. http://www.tfl.gov.uk/ass(...)s-Z-1-6-02-01-09.pdf
Ook heeft men een maximum tarief in london als je daaraan zit mag je de rest van de dag gratis doorreizen. In NL moeten we flink bloeden en is het nog maar de vraag of het door de complexiteit gaat werken.
En mensen die zich druk maken over het teloorgaan van onze privacy zou je op je blote knieen moeten bedanken ipv ze als azijnzeikerds hier weg te zetten. Als die mensen er niet zouden zijn zouden we echt al in 1984 wonen.![]()
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |