De goedkoopste bavalt me het beste.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:36 schreef Fogel het volgende:
[..]
Vlieg dan gewoon met de maatschappij die je het best bevalt ipv zeuren over 10¤ verschil.
Je hebt gelijk, ik was inderdaad vergeten te melden dat het dan wel om een full fare economy ticket gaatquote:Op woensdag 23 september 2009 20:04 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja, maar KLM is nu weer niet het goede voorbeeld om gemakkelijk te kunnen upgraden tegen frequent flyer points, want als je dat zou willen, moet je weer een economy ticket uit de duurste klasse hebben gekocht, anders wordt het door KLM onmogelijk gemaakt.
Vraag me trouwens af in hoeverre een Alliance (Skyteam, Star of whatever) invloed heeft op het service niveau van een individuele maatschappij.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:23 schreef Fogel het volgende:
Van Star Alliance verwacht ik juist chagerijnig personeel, vertraging, nutteloze stakingen en verloren/kapotte baggage. Maargoed, dat komt doordat SAS er een deel van is.
1. Je kan het zien bij het boarden van het vliegtuigquote:Op donderdag 24 september 2009 11:43 schreef WillyML het volgende:
Hoe kan je trouwens zien met wat voor type vliegtuig je vliegt? Ik zie op mijn reispapieren namelijk alleen maar mijn vliegmaatschappij (Delta) en vluchtnummer (DL9348)
Iemand?
quote:Op donderdag 24 september 2009 11:43 schreef WillyML het volgende:
Hoe kan je trouwens zien met wat voor type vliegtuig je vliegt? Ik zie op mijn reispapieren namelijk alleen maar mijn vliegmaatschappij (Delta) en vluchtnummer (DL9348)
Iemand?
Niet helemaal waar. Als FB frequent flyer kun je aan de transfer balie altijd een upgrade kopen indien beschikbaar. Je betaalt dan met miles afhankelijk van de afstand (b.v. NYC=25000 en SIN of GRU is 40000 miles) plus een bedrag cash van ergens 100 tot 350 euro afhankelijk van je oorspronkelijke boekingsklasse. Dus met een beetje geluk vlieg je voor 100 euro en 25000 miles armer met je economy class ticket naar NYC. Als je nog meer geluk hebt, begint het ticket controle apparaat bij de gate te piepen wanneer ze je boarding pass scannen. Dan ligt er gratis en voor niks een nieuwe boarding pass voor je klaar met een nieuw stoelnummer in Business Class. Maar ik moet zeggen dat ik dit laatste bijna uitsluitend nog ervaar op routes van en naar Amerika met Delta, NWA of Continental (Ja ik vlieg altijd Skyteam indien mogelijk). Het afgelopen jaar ooit nog één gratis upgrade gekregen op de route AMS-GRU op een totaal van 18 enkele reizen, en op 8 enkele reizen AMS-BKK/KUL/SIN geen enkele.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:04 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja, maar KLM is nu weer niet het goede voorbeeld om gemakkelijk te kunnen upgraden tegen frequent flyer points, want als je dat zou willen, moet je weer een economy ticket uit de duurste klasse hebben gekocht, anders wordt het door KLM onmogelijk gemaakt.
Is het bovenste verhaal overigens ook afhankelijk van je FB-status? Kunnen Platinum members wel met elk economy ticket upgraden en andere bijvoorbeeld niet?quote:Op donderdag 24 september 2009 16:10 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Als frequent flyer kun je aan de transfer balie altijd een upgrade kopen indien beschikbaar. Je betaalt dan met miles afhankelijk van de afstand (b.v. NYC=25000 en SIN of GRU is 40000 miles) plus een bedrag cash van ergens 100 tot 350 euro afhankelijk van je oorspronkelijke boekingsklasse. Dus met een beetje geluk vlieg je voor 100 euro en 25000 miles armer met je economy class ticket naar NYC. Als je nog meer geluk hebt, begint het ticket controle apparaat bij de gate te piepen wanneer ze je boarding pass scannen. Dan ligt er gratis en voor niks een nieuwe boarding pass voor je klaar met een nieuw stoelnummer in Business Class. Maar ik moet zeggen dat ik dit laatste bijna uitsluitend nog ervaar op routes van en naar Amerika met Delta, NWA of Continental (Ja ik vlieg altijd Skyteam indien mogelijk). Het afgelopen jaar ooit nog één gratis upgrade gekregen op de route AMS-GRU op een totaal van 18 enkele reizen, en op 8 enkele reizen AMS-BKK/KUL/SIN geen enkele.
En KLM presteert het om Business class stoelen leeg te laten terwijl er FB Platinum members in Economy reizen. Upgrade is geen recht, maar wel een aardige geste!
Ja, maar om in die lege stoelen van de business klasse nu maar vrienden en familie van KLM personeel te stoppen, of KLM personeel zelf in plaats van je vaste klanten een upgrade aan te bieden is nu niet echt een slimme bedrijfsvoering.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:13 schreef Thetallguy het volgende:
En terecht, als die FB Platinum leden in Economy zo nodig Business willen vliegen, moeten ze maar een Business ticket kopen.
Upgrades van personeel/vrienden/andere IPBers gebeurt op het laatste moment bij het inchecken, dus die business stoelen zijn tot het laatste moment gewoon boekbaar. Als dit niet gebeurt kan je ze idd 'weggeven', maar daar hoeven toch geen speciale regels voor te zijn aan wie? Maar dat is mijn meningquote:Op donderdag 24 september 2009 17:29 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja, maar om in die lege stoelen van de business klasse nu maar vrienden en familie van KLM personeel te stoppen, of KLM personeel zelf in plaats van je vaste klanten een upgrade aan te bieden is nu niet echt een slimme bedrijfsvoering.
FB Platinum leden kopen al genoeg Business class tickets: het is vrijwel onmogelijk om genoeg (90.000) level miles voor het Platinum level alleen in economy te sparen.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:13 schreef Thetallguy het volgende:
En terecht, als die FB Platinum leden in Economy zo nodig Business willen vliegen, moeten ze maar een Business ticket kopen.
ipv 90k punten kan je ook "slechts" 60 legs maken in de loop van een jaar. Met overstap zit je al aan de 4 legs per retour, en op sommige plekken heb je zelfs 2 transits nodig en dan heb je al 6 legs te pakken, 10% van het benodigde om platinum te worden. Valt op zich nog wel mee.quote:Op donderdag 24 september 2009 21:32 schreef jaco het volgende:
[..]
FB Platinum leden kopen al genoeg Business class tickets: het is vrijwel onmogelijk om genoeg (90.000) level miles voor het Platinum level alleen in economy te sparen.
Een upgrade is inderdaad geen recht. KLM staat er om bekend dat ze weinig gratis upgrades uitdelen aan FB deelnemers. Misschien is dat bedrijfskundig een slim besluit, want dan besluiten meer frequent flyers om toch maar de prijs te betalen voor een Business Class ticket of betaalde upgrade.
De discussie ging echter om vrienden en familie van KLM personeel. KLM staat er ook om bekend deze categorie relatief vaak te upgraden. Dit is een slecht signaal richting frequent flyers in zowel de economy als de business class, die echt wel zien wat er gaande is.
Volgens mij is het juist wel de bedoeling dat iedere maatschappij binnen een Alliance een bepaald niveau heeft.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:35 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Vraag me trouwens af in hoeverre een Alliance (Skyteam, Star of whatever) invloed heeft op het service niveau van een individuele maatschappij.
Dat ben ik slechts met je eens indien er helemaal geen meer zouden worden weggegeven. Maar hoe vaak zie ik het niet gebeuren dat, wanneer ik met mijn Platinum status dus altijd op een van de voorste rijen zit, een trolly dollie op een redelijk indiscrete wijze aan een passagier vragen om de bagage op te pakken enz... Heb ik geen echt geen probleem mee als daarmee de Business Class vol zou zijn. Want ik denk maar zo, er zijn altijd reizigers die nog wel meer vliegen dan ik en derhalve vaker in aanmerking zullen komen voor een upgrade. Maar ik vind het zo lullig als blijkt dat er dan toch nog stoelen in BC leeg blijven. En daar zeg ik dan geheid ook wat van.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:13 schreef Thetallguy het volgende:
En terecht, als die FB Platinum leden in Economy zo nodig Business willen vliegen, moeten ze maar een Business ticket kopen.
Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
ipv 90k punten kan je ook "slechts" 60 legs maken in de loop van een jaar. Met overstap zit je al aan de 4 legs per retour, en op sommige plekken heb je zelfs 2 transits nodig en dan heb je al 6 legs te pakken, 10% van het benodigde om platinum te worden. Valt op zich nog wel mee.
Breng ze niet op ideeen... van de legs moet ik het hebben. En aangezien ik vrij standaard een transit heb op Schiphol, zijn mijn vluchten minimaal 4 legs per retour. Zelfs met minimale reisactiviteit heb ik dan nog altijd een silver status (nog altijd nuttiger dan ivory, maar het liefst zou ik lounge access hebben - en al helemaal nu de diners club lounge op Schiphol dicht is).quote:Op vrijdag 25 september 2009 04:28 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.
Ik heb dit jaar 3 keer intercontinentaal gevlogen 1x Vancouver, 1x Chicago en 1x Panama City (met overstap). Dat is tegenwoordig niet eens genoeg om in de buurt te komen van Silverquote:Op vrijdag 25 september 2009 04:28 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.
Ik lees anders weinig positieve of negatieve ervaringen over TAP. Daarnaast, TAP kan nooit slechter zijn dan Iberia, want die hebben hun europa product onderuit gehaald door betaalde service in te voeren, en hun long haul product is slecht qua entertainment en eten, met ook nog eens ongeinteresseerd personeel, en negatieve ervaringen over Iberia hoor ik wel regelmatig.quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:38 schreef k_man het volgende:
Nou ja, als er nou één maatschappij volkomen ruk is, is het TAP wel.
Ja dat is zeker irritant; helemaal met je eens!quote:Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef k_man het volgende:
Het irritante is dat je de prijzen nog altijd niet zonder meer kunt vergelijken, ondanks de verplichting om niet tevermijden belastingen en toeslagen in de prijs op te nemen.
Als EasyJet ¤ 70 vraagt, en KLM ¤ 100, ben ik dan bij EasyJet goedkoper uit? Nee, want daar moet ik nog ¤ 22 aftikken voor m'n bagage en nog eens ¤ 9,50 om te mogen betalen. Dus boeken bij KLM? Of is Ryanair misschien goedkoper? Of WizzAir, of Transavia, of...
Je moet verdorie nog steeds bij elke airline het hele bestelproces doorlopen voor je erachter bent wat het eigenlijk kost. En dan, als je dat eindelijk allemaal hebt uitgezocht voor verschillende maatschappijen en verschillende data, hebben ze ondertussen de prijzen veranderd. Aaaaargghhhh!!
Uiteraard is Iberia de slechtse nationale luchtvaartmaarschappij in West Europa. Intercontinentaal nog nooit mee gevlogen. Maar regelmatig op Sao Paulo de lange rijen voor de Iberia check-in zien staan. Slechts 3 desks open waarvan een ook nog eens uitsluitend voor business class. En die desks worden pas 2,5 uur voor vertrek geopend. Ik heb altijd weer medelijden met al die wachtenden daar. En TAP is intercontinentaal niet zo heel slecht hoor. Eenmaal AMS-LIS-SSA gevlogen in een Airbus A330. Was goed te doen, alleen de vlucht AMS-LIS was een redelijk krappe zit voor zover ik me kan herrinneren. Maar als je de keus hebt zou ik toch voor TAM ipv TAP kiezen en Iberia maar heel gauw vergeten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:26 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik lees anders weinig positieve of negatieve ervaringen over TAP. Daarnaast, TAP kan nooit slechter zijn dan Iberia, want die hebben hun europa product onderuit gehaald door betaalde service in te voeren, en hun long haul product is slecht qua entertainment en eten, met ook nog eens ongeinteresseerd personeel, en negatieve ervaringen over Iberia hoor ik wel regelmatig.
Succes met het vinden van een maatschappij waar dit niet gebeurt. Alle grote maatschappijen doen dit, e enigen die het niet doen zijn de ryanair en dat soort pauper maatschappijen... Maar ja, dan kom je niet meer in Chicago...quote:Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Barcaconia het volgende:Algehele indruk
De vlucht was overboekt, iets dat KLM volgens het grondpersoneel standaard doet (het is goedkoper om mensen naar huis te sturen dan het risico te nemen dat de vlucht niet vol zit). Ik zat in de selectie om niet mee te mogen en financiele compensatie te krijgen. Uiteraard flink over de zeik uiteindelijk naar de gate gegaan om in het rijtje van afvallers te zitten (het lijkt Idols wel). Gelukkig kreeg ik wel een ticket, 8 mensen gingen naar huis. Dit is geen manier om met je klanten om te gaan. Ik boek in ieder geval nooit meer met KLM.
De vlucht opzich was goed in orde trouwens, daar was niks op aan te merken.
Het voordeel is dan als je vaker met KLM vliegt en elite of elite plus member bent dat je voorrang hebt op de restquote:Op maandag 28 september 2009 14:53 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Succes met het vinden van een maatschappij waar dit niet gebeurt. Alle grote maatschappijen doen dit, e enigen die het niet doen zijn de ryanair en dat soort pauper maatschappijen... Maar ja, dan kom je niet meer in Chicago...
Maar dan nog kan je voor de vouchers gaan als je toch genoeg tijd hebtquote:Op maandag 28 september 2009 14:55 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Het voordeel is dan als je vaker met KLM vliegt en elite of elite plus member bent dat je voorrang hebt op de rest
Ik vlieg zelf ook het liefst met KLM.
Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.quote:Op maandag 28 september 2009 17:05 schreef buzz1291 het volgende:
Overboekt? Jippie! Daarom neem ik op de route AMS-CDG-GRU altijd de zaterdagavond vlucht, die in Parijs dus 9 van de 10 keer overboekt is. Krijg je als FD Platinum member dus een hotel overnachting+ diner + upgrade naar business op de zondagochtend vlucht + 600 euries cash.
Is me dit jaar al drie keer overkomen dat ik mijn stoel vrijwillig opgegeven heb.
Tsja, 99% van de gevallen gaat het goed. Als men het niet doet, dan is standaard 20% van vliegtuig leeg. Mijn ouders zijn een keer naar de Ned. Antillen gevlogen met KLM en ook zij stonden op de "wachtlijst". Ze hadden nummer 65&66. Uiteindelijk is het vliegtuig met 20 lege plekken vertrokken. (en iedereen op de wachtlijst dus mee).quote:Op maandag 28 september 2009 17:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.
Ik vlieg overigens haast nooit buiten Europa, dus eigenlijk alleen met Ryanair, Brussels airlines of dergelijke maatschappijen. Dat zo'n beetje alle grote maatschappijen dit doen was mij dus niet bekend. Ik vind het niet acceptabel.
Opzich is daar wel wat van te zeggen, maar ik vind het niet goed dat ik blijkbaar niet kan vertrouwens op een vliegticket die ik boek. De schade die het oplevert als ik mijn afspraken niet nakom kunnen groter zijn dan de 600 euro en een hotelovernachting. Die schade dekt de vliegmaatschappij niet. Als ik alle grote vluchten buiten Europa een dag eerder moet gaan boeken om er rekening mee te houden kost het alsnog meer. En standaard business-class boeken is weer niet rendabel.quote:Op maandag 28 september 2009 17:20 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Tsja, 99% van de gevallen gaat het goed. Als men het niet doet, dan is standaard 20% van vliegtuig leeg. Mijn ouders zijn een keer naar de Ned. Antillen gevlogen met KLM en ook zij stonden op de "wachtlijst". Ze hadden nummer 65&66. Uiteindelijk is het vliegtuig met 20 lege plekken vertrokken. (en iedereen op de wachtlijst dus mee).
Was de vlucht niet oevrboekt, dan waren er dus bijna 100 lege plekken geweest, en dat is economisch niet rendabel te maken...
Op vluchten van ryanair e.d. is het aantal no-shows lager en krijgen deze hun geld niet terug, wat bij de grotere maatschappijen, afhankelijk van het type ticket, wel zo is. Daarom kan een ryanair dit makkelijk doen.
Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?quote:Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Barcaconia het volgende:Maatschappij
KLM
[...]
Boeing 767 van Delta airlines
[...]
Dit is geen manier om met je klanten om te gaan. Ik boek in ieder geval nooit meer met KLM.
Zet Brussels Airlines ook maar op je boicotlijst dan...quote:Op maandag 28 september 2009 17:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.
Ik vlieg overigens haast nooit buiten Europa, dus eigenlijk alleen met Ryanair, Brussels airlines of dergelijke maatschappijen. Dat zo'n beetje alle grote maatschappijen dit doen was mij dus niet bekend. Ik vind het niet acceptabel.
Als je bedrijf A wil boicotten wegens een overboekingspolicy en bedrijf B die dezelfde policy heeft niet omdat je er bedrijf B nog nooit last van hebt gehad is wat mij betreft een beetje kromme redenering. Ga je bedrijf B pas boicotten als je daar ook een keer een overboeking meemaakt?quote:Op maandag 28 september 2009 17:36 schreef Barcaconia het volgende:
Nooit last van gehad, en behoorlijk veel mee geboekt. Kan ook door de frequent-flyer status komen dat ik dat nooit krijg bij hun.
quote:Op maandag 28 september 2009 17:31 schreef Barcaconia het volgende:
Maargoed, blijkbaar doen alle maatschappijen het dus het heeft weinig zin om nooit meer met KLM te boeken hierdoor. Dit was in ieder geval de eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam.
Dit bedoel ik, die stond er wel als het goed is (je quote een nieuwere post dan deze).quote:Op maandag 28 september 2009 17:50 schreef Fogel het volgende:
Die stond er nog niet toen ik mijn reactie aan het schrijven was, dus nee.
Klm had vroeger alliantie met Northwest wat overgenomen is door Delta Airlines. Omdat Delta niet genoeg personeel heeft laten ze KLM de afhandeling doen. Door deze samenwerking kan het zijn dat als je bv een vlucht naar Atlanta boekt dat je op een Delta terecht ipv KLM....quote:Op maandag 28 september 2009 17:28 schreef jaco het volgende:
[..]
Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?
Same here, voor een vakantie zou het nog wel eens kunnen.Blegh waarschijnlijk volgende week weer met Iberia vliegenquote:Op maandag 28 september 2009 17:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.
Ik vlieg overigens haast nooit buiten Europa, dus eigenlijk alleen met Ryanair, Brussels airlines of dergelijke maatschappijen. Dat zo'n beetje alle grote maatschappijen dit doen was mij dus niet bekend. Ik vind het niet acceptabel.
afaik vliegt Delta ook niet voor KLM op de route naar Chicago, dat is gewoon allemaal KLM (B747) materiaal.quote:Op maandag 28 september 2009 17:28 schreef jaco het volgende:
[..]
Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?
quote:Op maandag 28 september 2009 18:08 schreef Knuffelzacht het volgende:
De redenen voor de overboeking is inderdaad omdat er een gemiddeld percentage van de passagiers niet komt opdagen (gemiddeld 10% (no shows) ) Het is dus logisch dat men er voor kiest om dus meer tickets te verkopen dan er stoelen zijn. In het geval van Delta (en sowieso van alle amerikaanse maatschappijen) overboeken ze zelf meer... richting de 20%. Dit zijn maatschappijen die het vooral hebben van transfer passagiers en ook een percentage daarvan haalt hun vlucht niet (zogenoemde sho cons (short connections) daarom gaan zitten zij nog hoger dan die eerste 10%. De reden dat zeker delta dit kan doen is omdat er in het hoog seizoen een vliegtuigje of 18 per dag van hun naar de states vertrekt.
Het is dus ook zo... hoe goedkoper je ticket hoe minder rechten je hebt op die stoel (zorg dus altijd voor een confirmed seat) De goedkoopste tickets hebben alleen maar voorgang op mensen die standby tickets hebben omdat zij bijv. bij de maatschappij werken en alleen maar belastingen hebben betaald. Mensen met frequent flyers cards hebben weer meer rechten op de gewone passagiers en hoger de kaart tja.... you do the math
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |