abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72356621
Maatschappij?
British Airways

Toestel?
Airbus A320, Boeing 747-400

Traject?
AMS-LHR-PEK en weer terug

Prijs?
2800 euro

Vertraging?
Op de heenweg niet. Op de terugweg bleek in het vliegtuig dat onze vlucht naar Amsterdam van 20:00 was gecancelled. Beetje jammer dat BA dat al een week van te voren wist en niks had laten weten. We werden op de vlucht van 18:00 gezet, die uiteindelijk 45 minuten vertraging had.

Bezetting
Heb economy niet gezien, world traveller plus (dus economy plus) zat vrij vol, first zat voor 70% vol. Op de terugweg zat business voor 70% vol, economy 95% (even rondje gelopen) en first maar voor 40%.

Vriendelijk personeel?
Super. Vloog first op de heenweg en business op de terugweg (upgrade op heenweg). Stewards en stewardessen kennen je bij naam en doen echt alles voor je. Als je niet kan slapen of een wandelingetje maakt kan je gewoon even een gezellig praatje met ze houden en ze zijn gewoon super vriendelijk. Hele realistische mensen die gewoon ook eerlijk vertellen wat ze minder leuk vinden aan het werk (dat vroeg ik) ipv dat je zo'n nep antwoord krijgt dat alles perfect is omdat ze dat moeten zeggen van BA. Super!

Lekker gegeten?
Echt een dikke ja. Van AMS naar LHR een heel fijn ontbijtje gekregen, ook al is het een vlucht van 50 minuten, met warme broodjes en vers fruit. Vlucht LHR-PEK was ook heel goed, voordat je zit ongeveer krijg je al champagne in je hand gedrukt haha. Verder gewoon alles maar wat je kan wensen, uitgebreide wijnenkaart, goede menu kaart. Had als voorgerecht een caesar salade, hoofdgerecht een steak met frietjes, en als nagerecht aardbeienmousse met verse aardbeien en slagroom. Super! Ontbijt was ook lekker met toast, en bacon en worstjes. En vers fruit. Van PEK naar LHR in business ook heel erg lekker gegeten. Eerst als voorgerecht zalm, als hoofdgerecht wederom steak met gebakken aardappeltjes en als toetje een hele lekkere chocoladetaart. De tweede ronde (was een dagvlucht van 10 uur) had ik een salade als voorgerecht, tortellini met 4 kazen als hoofdgerecht en op verzoek ipv fruit weer de chocoladetaart als nagerecht. En tijdens de vlucht kon je naar de bar en drinken of wijn pakken, en een heel assortiment aan chocolade en chips etc. Super!

Entertainment?
Op de AMS-LHR vluchten alleen een inflight magazine. Niet erg boeiend. LHR-PEK fijn personal system maar het viel me op dat het scherm in business groter is dan in first. Komt omdat de business stoelen echt brandnieuw zijn, en de first stoelen verouderd (maar erg comfortabel). Keuze uit genoeg films en muziek, maar ik heb lekker geslapen.

Algehele indruk?
Super. De stoelen waren heel erg comfortabel, zat op de heenweg op 1K en op de terugweg 12K, beide keren raamplaatsen dus en 1K is wel een superstoel. Heel erg prive, alleen de kast zit naast je, maar alleen tijdens de vlucht doet iedereen zijn kleren daarin om zich vervolgens om te kleden in de pyjama die je krijgt van de crew. Altijd leuk vind ik van die tasjes die je krijgt met allemaal toiletspulletjes erin, die van business zijn altijd oke, maar van first is echt geweldig. De stoelen zijn super. In first heb je zeg maar 4 raampjes, zo lang is je stoel. Hij kan helemaal plat als bed en je bedje wordt voor je opgemaakt door de cabin crew. In business niet, maar alles wat je nodig hebt ligt er gewoon. Wat me vooral opviel is dat de extra ruimte die je in first krijgt vooral te merken is door de breedte van de stoel, die is net zo breed als 2 business stoelen (maar die staan tegenover elkaar zeg maar) en 3 economy stoelen. De stoel in business vond ik eigenlijk wel lekkerder zitten.

Iets over de luchthaven?
Om eerlijk te zijn daalt mijn waardering voor Schiphol elke keer meer nu ik steeds meer luchthavens zie. Vooral de lounges zijn zo .. karig. Alleen de privium lounge is erg fijn, als is die zo modern dat het ook weer een beetje raar aanvoelt ofzo. Op LHR is de Concorde Lounge echt super. Echt de beste lounge ooit! Enorm groot en heel veel eten etc. Andere lounges zijn oké op Heathrow. In PEK is de lounge uitgeroepen tot de beste lounge van 2008 (volgens mij) maar kon het niet echt merken. Klein assortiment in eten en er was bijna geen personeel te zien.
Schiphol zelf is wel goed, niet te groot en niet te klein. LHR is enorm (T5) en security duurt lang; ze hebben een onefficient systeem. Ook moet je je schoenen uitdoen enzo, erg streng. PEK is echt enooorm. Zo absurd groot, het is ook heel leeg. Met security viel het wel mee, maar we waren ook de eersten die van het vliegtuig afkwamen dus van wachtrijen krijg je weinig mee.
pi_72722873
Maatschappij?
KLM

Toestel?
Boeing 737-400

Traject?
Amsterdam-Parijs CDG

Vertraging?
Helemaal niks

Bezetting?
Zou zeggen zo 'n 90%.

Vriendelijk personeel?
Jahoor

Lekker eten?
Bakkie koffie en een koekje

Entertainment?
Holland Herald,

Algehele indruk?
Prima, efficient, niks op aan te merken

Iets over de luchthavens?
Schiphol is wel bekend nu, CDG geeft een chaotische indruk. Rijen bij de kaartverkoop voor de trein richting centrum zijn enormmmmmmm.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_72722946
Maatschappij?
Vueling, maar het was een ClickAir toestel, of is dat dezelfde maatschappij ?

Toestel?
Airbus 321

Traject?
Parijs Orly - Rome (Leonardo da Vinci, deze naam is mooier dan de andere die ik niet weet te spellen )

Vertraging?
Volgens mij niet, gewoon op tijd

Bezetting?
Vol, maar had stoel bij nooduitgang

Vriendelijk personeel?
Jahoor, maar voor de communicatie is het handig als ik Spaans had kunnen verstaan

Lekker eten?
Vreselijk smerige koffie en een muffin gekocht

Entertainment?
Niks, nada, noppes

Algehele indruk?
Geen poespas, van A naar B

Orly is klein en compact, persoonlijk vind ik het een hele verbetering t.o.v. CDG.
pi_72723009
Maatschappij?
Air France

Toestel?
Airbus 321

Traject?
Rome - Parijs CDG

Vertraging?
20 minuten, we moesten wachten in de rij bij het opstijgen

Bezetting?
Vol, geen stoel kunnen krijgen bij nooduitgang dus zat een beetje opgevouwen.

Vriendelijk personeel?
Jahoor

Lekker eten?
Koffie, en een Perrier. En de stewardess bleef maar zoutjes en koekjes aanbieden.

Entertainment?
Air France magazine en de USA Today

Algehele indruk?
Prima

Rome is op zich niet al te groot maar prima bereikbaar per spoor vanuit Termini (20 minuutjes voor 11 euro).
pi_72723057
Maatschappij?
KLM

Toestel?
Boeing 737-400

Traject?
Parijs CDG - Amsterdam

Vertraging?
Volgens mij niet, gewoon op tijd

Bezetting?
Vol, maar had stoel bij nooduitgang

Vriendelijk personeel?
Jahoor, prima

Lekker eten?
Biertje en een zakje zoutjes

Entertainment?
Niks, nada, noppes, Holland Herald kan niet echt boeien, qua kranten was er alleen de Telegraaf en dat is niet helemaal mijn krant

Algehele indruk?
Geen poespas, van A naar B

Het blijft me altijd verbazen dat het zo lang duurt op Schiphol voordat je je bagage eindelijk hebt.
  Moderator maandag 14 september 2009 @ 10:04:47 #106
45833 crew  Fogel
pi_72723162
quote:
Op maandag 14 september 2009 09:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maatschappij?
KLM

Entertainment?
Niks, nada, noppes, Holland Herald kan niet echt boeien, qua kranten was er alleen de Telegraaf en dat is niet helemaal mijn krant
Kreeg je een "krant" (Telegraaf is die naam eigenlijk niet waard, maar dat is een andere discussie) aangeboden in economy?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  maandag 14 september 2009 @ 10:40:14 #107
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_72723855
quote:
Op maandag 14 september 2009 09:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maatschappij?
Vueling, maar het was een ClickAir toestel, of is dat dezelfde maatschappij ?
Clickair is door Vueling overgenomen.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_72724091
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:04 schreef Fogel het volgende:

[..]

Kreeg je een "krant" (Telegraaf is die naam eigenlijk niet waard, maar dat is een andere discussie) aangeboden in economy?
Bij het boarden was een rekje met verscheidene kranten.
pi_72727499
Maatschappij?
Air France

Toestel?
Airbus 300 en Boeing 777

Traject?
DUS-CDG-HKG en weer terug

Prijs?
500 euro

Vertraging?
Vertraging in de vlucht van Dusseldorf naar Parijs, gelukkig nog voldoende tijd gehad om dat hele kut-eind op CDG te overbruggen naar de andere terminal (2D naar 2F).

Bezetting
Alles zat aardig vol, gok zo'n 90 - 95%.

Vriendelijk personeel?
Weinig over aan te merken, beleefd en werd met respect behandeld!

Lekker gegeten?
Heen vloog ik in Economy class, voor economy class voer was het best te vreten. Terug kreeg ik een gratis upgrade naar Business class (weet zelf nog niet waarom), wat een wereld van verschil daar was de maaltijd zeker van niveau.

Entertainment?
Op de intercontinentale vluchten had ik een personal entertainment system, voldoende films, shows en muziek, niets op aan te merken hier.

Algehele indruk?
Bij 3 vluchten in de exit row mogen zitten, 1 vlucht (Hong Kong -> Parijs) in Business class. Zeer relaxed gerezen en dat voor 500 euro! Vriendelijk personeel, goede kwaliteit stoelen en entertainment, voldoende voedsel in de gallery tijdens de vlucht en over de maaltijden hoefde ik ook niet te klagen.

Iets over de luchthaven?
Dusseldorf is een makkelijk te bereiken luchthaven voor mij met de trein, makkelijk daar de weg te vinden, zou soms wat schoner mogen maar verder een prima luchthaven.
Charles de Gaulle is echt belabberd, kilometers tussen terminals in, lopen,lopen,lopen. Bij Air france heb je ook vaak krappe connecties en op de luchthaven vaak lange rijen bij paspoortcontroles. Tussen de terminals zitten ook veel verschillen, internatiale terminal 2F is bijvoorbeeld nieuw en een hele verbinding tegenover 2A t/m E.
Hong Kong is bijna de perfecte luchthaven, korte rijen, snelle bagage afhandeling, overzichtelijk.
  maandag 14 september 2009 @ 13:35:11 #110
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_72728214
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Bij het boarden was een rekje met verscheidene kranten.
Dan waren het AD, de Azijnbode en de krant van Gristelijk Nederland waarschijnlijk al door je mede passagiers in beslag genomen. Daarom is het tegenwoordig bij het boarden voor Business Class en FD Elite cardhouders ook altijd dringen om toch nog mmar een krantje te kunnen bemachtigen.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  dinsdag 15 september 2009 @ 19:58:35 #111
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_72777679
No 1. van 3

KLASSE (misschien toevoegen..): Economy
- Transavia
- AMS-Treviso (Venetie)
- Geen (beide keren)
- Vriendelijk personeel, wel weinig zichtbaar
- Geen idee, redelijke prijzen dat wel.
- Wat afleveringen van series, redelijk
- Transavia is redelijk... Wel duur ¤170,-!
- AMS (bekend), Treviso (Venetie), efficient en lekker eten in de bar!
:O
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:03:13 #112
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_72777906
No. 2 van 3

- Lufthansa (Economy) a ¤ 145 (in hoogseizoen)
- Rome (FCO) vanaf Amsterdam (AMS) via Frankfurt (FRA)
- Geen vertraging, ben omgeboekt.
- Personeel is Duitse Gründlicheit laten we maar zeggen (aan boord). Het grondpersoneel is SUPER! Ik ben erg lang en geen enkel probleem om bij de nooduitgang te zitten! Zeer behulpzaam met omboeken e.d.
- Eten: Broodje en drankje, prima, scheelt weer lunch.
- Kranten (allerlei, gratis) en raam. Naja korte vluchten, was prima!
- Lufthansa heeft mij een PRIMA indruk achtergelaten. Ze waren erg behulpzaam, op de terugweg wel de bagage kwijt, volgende dag werd dit STIPT op tijd nagebracht (zonder kosten!). Ik kan deze maatschappij aanraden (i.i.g. binnen Europa, internationaal weet ik niet)
- FCO: Rotzooi, warm en gewoon erg traag... FRA: Nauw... wordt verbouwd, wel nette toiletten en krantjes voor nop.
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:19:56 #113
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_72778794
No. 3 van 3 (WAARSCHUWING BEVAT US SCAREWAYS DRAMA! WEES GEWAARSCHUWD, VLIEG NIET MET US AIRWAYS)

- US Airways (economy a ¤ 325) (Vliegt met ERG oude vliegtuigen > 25 jaar)
- LGA (AMS - LaGuardia NYC via Philadelphia) met Boeing 757 (kk vliegtuig) en Dash 8 (is leuk! )
- Heen: 4 uur, terug 13 UUR (excl. reistijd vanaf andere luchthaven)
- Heenop was het personeel vriendelijk (alleen AMS-PHL), rest van de 3 vluchten, humeurig, onbehulpzaam (uitzondering piloten, die vonden het goed dat ik even in de cockpit kon kijken ) en eigenlijk zijn het gewoon trollen.
- AMS-PHL prima eten. PHL/NYC v.v. geen eten... (logisch, maar 20 minuutjes) en PHL-AMS walgelijk, bevroren salade, kip was kurkdroog, groenten ranzig... GEWOON BAH!. Drank kwam ook met horten en stoten. Geen ontbijt gehad dit ivbm noodlanding in Dublin.
- Schermen in het midden... kosten voor oortelefoon ¤5,- (niet betaald, stewardess was aardig AMS-PHL!)
- Luchthavens: PHL: oude teringzooi, duurt allemaal te lang. LGA, oude troep, druk en warm

Verhaal: (WAARSCHUWING, LANG VERHAAL, WEL HANDIG OM TE WETEN)
Alles ging goed op de heenweg, totdat wij door onweer 4 uur vertraging hadden, jammer maar dat kan. Op de terugweg was het in een woord een RAMP. Vanuit New York een uur vertraging, in Philadelphia bleek dat de vlucht naar Amsterdam al 2 uur vertraging had, na het boarden hebben we 2 uur rondjes gereden om eindelijk op te stijgen. Eten ranzig... (Pizza op Philadelphia is aan te raden!).

Vervolgens begon de echte lol. Ontbijt zou beginnen en je merkte dat de luchtdruk wegviel (of minder werd), kort daarop was het: Flight Attendants, Service terminated and sit down please (er was stront aan de knikker, want die dames kregen ogen als schoteltjes). Achterin (bleek achteraf) een stuk van de wand zijn losgekomen (binnenkant) nadat er een knal geweest was. Binnen 10 minuten waren van 'cruising' altitude naar gewone hoogte (aanvlieghoogte) en werd er meegedeeld dat ze in de cockpit met maskers opzaten en dat we een noodlanding in Dublin gingen maken. Eenmaal geland zijn we 3 uur vastgehouden zonder noemenswaardig eten (ranzig droge pretzels en een glas water...). Van de captain begreep ik dat een 'airco pack' kapot was en dat hij dit in zijn 25 jaar vliegen nog NOOIT gezien had.

Toen de vlucht vervolgens gecanceled werd moest je in een ENORME rij gaan staan (vlucht Dublin-Philadelphia had ook al vertraging, dus mochten we daarbij aansluiten...) en omboeken. Dit duurde 5 uur (toen kregen we maar liefst voor 5 euro etensbonnen, mac kon je er nog niet voor kopen) en konden we niet eens naar A'dam. Het alternatief was overnachten en de volgende dag vliegen. Ik MOEST thuis komen, dus met Aer lingus naar Dusseldorf gevlogen.US Airways heeft dat ticket betaald. Ik was maarliefst 13 uur later op een ANDERE bestemming.

*US SCAREWAYS, DON'T fly with us.

[ Bericht 2% gewijzigd door Rotter op 15-09-2009 20:42:43 ]
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:26:47 #114
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_72779143
BONUS:

Aer Lingus (last minute ticket 300 EURO, niet zelf betaald)
DUB-DUS, met 2 uur vertraging.

Personeel is netzoals Ierland: KUT. Ik zou bij de exit row zitten, dit bleek aan boord niet zo te zijn, heb de bitch van een purser laten weten dit NIET te accepteren na mijn eerdere drama en werd in de vlucht bij de nooduitgang gezet.

Eten en entertainment? Nee niks van gezien, bizar gewoon. Aer lingus heeft miniplaatjes waar je gewoon met je 2 m NIET in kan, op geen enkele manier, zelfs een dame van 1.70 zat 'vast' tussen de stoelen.

Dublin: Vieze smerige bende. Ieren zijn goorlappen, alle rotzooi die laten ze liggen, gewoonweg belachelijk. Dronken passagiers... (die nog mogen boarden ook...) en veel te kleine wachtruimtes. Vermijd deze plek ten alle tijden!

Düsseldorf WE GOT a WINNER here, rustig, efficiënt, schoon en prettig om tijd in te spenderen. Vliegen vanaf Düsseldorf (International) is heel prettig. Als Düsseldorf een optie voor je is (dichtbij/goedkoper) zeker een beter luchthaven dan A'dam, misschien minder faciliteiten, maar vele malen efficiënter.
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:50:27 #115
155616 Proximo
For god, king & country
pi_72871701
Whehe en ik dacht dat mijn US Airways ervaringen slecht waren
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_72879174
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:19 schreef Rotter het volgende:Van de captain begreep ik dat een 'airco pack' kapot was en dat hij dit in zijn 25 jaar vliegen nog NOOIT gezien had.
mwaah, een airco pack gaat wel eens vaker kapot dan eens in de 25 jaar vliegen, tenzij hij 1 vlucht per jaar maakte...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_72920055
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:19 schreef Rotter het volgende:
No. 3 van 3 (WAARSCHUWING BEVAT US SCAREWAYS DRAMA! WEES GEWAARSCHUWD, VLIEG NIET MET US AIRWAYS)

- US Airways (economy a ¤ 325) (Vliegt met ERG oude vliegtuigen > 25 jaar)
- LGA (AMS - LaGuardia NYC via Philadelphia) met Boeing 757 (kk vliegtuig) en Dash 8 (is leuk! )
- Heen: 4 uur, terug 13 UUR (excl. reistijd vanaf andere luchthaven)
- Heenop was het personeel vriendelijk (alleen AMS-PHL), rest van de 3 vluchten, humeurig, onbehulpzaam (uitzondering piloten, die vonden het goed dat ik even in de cockpit kon kijken ) en eigenlijk zijn het gewoon trollen.
- AMS-PHL prima eten. PHL/NYC v.v. geen eten... (logisch, maar 20 minuutjes) en PHL-AMS walgelijk, bevroren salade, kip was kurkdroog, groenten ranzig... GEWOON BAH!. Drank kwam ook met horten en stoten. Geen ontbijt gehad dit ivbm noodlanding in Dublin.
- Schermen in het midden... kosten voor oortelefoon ¤5,- (niet betaald, stewardess was aardig AMS-PHL!)
- Luchthavens: PHL: oude teringzooi, duurt allemaal te lang. LGA, oude troep, druk en warm

Verhaal: (WAARSCHUWING, LANG VERHAAL, WEL HANDIG OM TE WETEN)
Alles ging goed op de heenweg, totdat wij door onweer 4 uur vertraging hadden, jammer maar dat kan. Op de terugweg was het in een woord een RAMP. Vanuit New York een uur vertraging, in Philadelphia bleek dat de vlucht naar Amsterdam al 2 uur vertraging had, na het boarden hebben we 2 uur rondjes gereden om eindelijk op te stijgen. Eten ranzig... (Pizza op Philadelphia is aan te raden!).

Vervolgens begon de echte lol. Ontbijt zou beginnen en je merkte dat de luchtdruk wegviel (of minder werd), kort daarop was het: Flight Attendants, Service terminated and sit down please (er was stront aan de knikker, want die dames kregen ogen als schoteltjes). Achterin (bleek achteraf) een stuk van de wand zijn losgekomen (binnenkant) nadat er een knal geweest was. Binnen 10 minuten waren van 'cruising' altitude naar gewone hoogte (aanvlieghoogte) en werd er meegedeeld dat ze in de cockpit met maskers opzaten en dat we een noodlanding in Dublin gingen maken. Eenmaal geland zijn we 3 uur vastgehouden zonder noemenswaardig eten (ranzig droge pretzels en een glas water...). Van de captain begreep ik dat een 'airco pack' kapot was en dat hij dit in zijn 25 jaar vliegen nog NOOIT gezien had.

Toen de vlucht vervolgens gecanceled werd moest je in een ENORME rij gaan staan (vlucht Dublin-Philadelphia had ook al vertraging, dus mochten we daarbij aansluiten...) en omboeken. Dit duurde 5 uur (toen kregen we maar liefst voor 5 euro etensbonnen, mac kon je er nog niet voor kopen) en konden we niet eens naar A'dam. Het alternatief was overnachten en de volgende dag vliegen. Ik MOEST thuis komen, dus met Aer lingus naar Dusseldorf gevlogen.US Airways heeft dat ticket betaald. Ik was maarliefst 13 uur later op een ANDERE bestemming.

*US SCAREWAYS, DON'T fly with us.
Gezellig avontuur inderdaad!
Maar ze vliegen indd met vrij ouwe shit, dus het is wel verbazingwekkend (...) dat ze dergelijke dingen niet vaker mee zouden maken...
 FR
pi_72921913
Maatschappij?
Easyjet

Toestel?
Airbus A -zoveel (Twee rijen van 3 stoelen.)
Zeer netjes uitziend: nieuwe overhead-bagagevakken, nieuwe stoelen enzo.
De rugleuningen van de stoelen waren echter niet beweegbaar. Geen kussentje of dekentje aanwezig voor wat extra rugsteun.
Onze jassen/truien waren daar evenmin voor te gebruiken vanwege de "vrieskou" in het begin van de reis. Later ging de verwarming wat aan en werd het aangenamer.

Traject?
Nice - Parijs Orly

Vertraging?
Een uur. Om 10 uur 's ochtends al. (De naast ons vertrekkende Easyjet-vlucht naar Genève trouwens ook... )

Bezetting?
Behoorlijk gevuld. (Alleen plekken in het midden -tussen 2 passagiers- nog over.)

Vriendelijk personeel?
Twee categorieën:
1) het grondpersoneel: wat een k*tbehandeling krijg je tegenwoordig bij Easyjet!
Het personeel was echt onbeleefd en bot; behandelde de passagiers als vee, onder het mom van 'een klant is een kl**tzak'; was vreselijk door de regeltjes geobsedeerd en had ieder gevoel voor communicatie en flexibiliteit verloren...
De dame die de stickers voor de handbagage uitdeelde, was denk ik nog het ergste: machtlustig klanten afkafferen, en niemand die er wat van zegt omdat ze anders hun stickertje niet krijgen...

Ze lijken bij Easyjet totaal doorgeslagen te zijn waar het gaat om geldschrapen, en dat gaat dan nog op een absoluut onuitstaanbaar onbeleefde manier!

2) het cabinepersoneel: erg vriendelijk (oef) maar wel slecht georganiseerd.
In de begintijd van Easyjet heb ik tientallen keren met ze gevlogen en toen verliep alles 10x soepeler!

Lekker eten?
Alles kost centjes en ons bin zuunig. Lees: de vlucht was al duur genoeg (last minute vertrek) dus we wilden niet nog meer geld in deze prut-organisatie steken...

Entertainment?
Is dat als die kar met oranje strepen langskomt waar je koffie en thee mag kopen?
Wel met gepast geld betalen (briefje van 5 euro voor een bedrag van 2,50 hebben ze liever niet.... ).

Algehele indruk?
CHAOS! Het was echt een zooitje; kilometerslange rijen, elke etape gaf problemen. Drie kwartier voor vertrek gaat de check-in dus dicht (voor degenen die dat nog niet weten), ook al staan er nog mensen in de rij, maar vervolgens sta je wel een extra uur te wachten voordat de boarding begint, zonder dat wordt aangegeven waarom en hoeveel vertraging er is. Het boarden verloopt dan ook weer op een totaal onsoepele wijze. Iedereen door 1 klein k*tpoortje; er wordt tig keer via de microfoon omgeroepen dat slechts één (1) bagage-item per persoon toegestaan is ( jahaa, dàt weten we nou wel: alles zit in die ene rottas gepropt (computer, handtas..) en we lopen in die dikke winterjas te zweten die zoveel ruimte innam... ), maar als het gaat om het in goede banen leiden van de boarding, wordt zonder microfoon rondgeroepen wie aan de beurt is, en staan ze dus tijden te wachten totdat ook die persoon helemaal achterin doorheeft (lees: gehoord heeft) dat hij bij de A-boarding-groep hoort en dat verwacht wordt dat 'ie voor alle anderen van groep B 't vliegtuig in moet....

Degenen die daarvoor aan board gegaan zijn, hadden dat overigens wel snel door, want die hadden zich natuurlijk speciaal aan hun "speedy boarding" blauw betaald.

Orly is goed te doen, voor een Franse luchthaven. Al moet je als je met Easyjet gaat natuurlijk wel een pokke-eind lopen voordat je weer normaal onder de mensheid bent.

Nice is vrij klein, met z'n 2 terminalletjes die netjes door een continue 'navette'-bus verbonden worden;
van terminal 2 -> 1 is direct; omgekeerd van terminal 1 --> 2 moet je wat meer tijd uittrekken vanwege een omweg. Maar de dienst is aardig regelmatig en gratis.
Behalve als de buschauffeur z'n sigaret nog op moet roken en z'n maitresse aan het bellen is. Ofzo.

Aanrader?
Kun je Easyjet ontlopen, dan is dat zeker aan te raden ja!
 FR
pi_72927788
quote:
Op zondag 20 september 2009 00:49 schreef Bora-Bora het volgende:
we lopen in die dikke winterjas te zweten die zoveel ruimte innam...
Goed verslag. In verdediging van Easyjet moet wel gezegd worden dat dit een low-cost airline is (als je op tijd boekt). Easyjet heeft daarom minder budget om in service aan de reiziger te investeren.

Waarom loop je trouwens in september in Zuid-Frankrijk met een winterjas rond ?
  zondag 20 september 2009 @ 12:59:06 #120
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_72929729
Ik heb nog nooit problemen gehad met Easyjet, of zou het komen omdat het in Frankrijk is? Ik vind de luchthavens van Parijs nou niet de vriendelijkste medewerkers hebben....
Handbagage limieten zijn er nu eenmaal om nageleefd te worden, en ik heb ook nooit problemen, hoelang ik ook wegga. Ik heb nog nooit een handbagage tag om mijn handbagage gehad, als ze deze er al om doen bij welke maatschappij dan ook gaat deze er resoluut af, geen problemen bij de gate want mijn handbagage is qua afmetingen en inhoud niet te weigeren. En eigenlijk is het wel goed dat ze wat strenger zijn om te voorkomen dat mensen met 4 stuks handbagage aan boord gaan waardoor mijn kleine tas, als ik rustig als laatste aan boord ga nergens meer in past....

Enige punt waar ik me in kan vinden is het boardingprocess, als Easyjet stoelnummers zou aanwijzen zal je zien dat het boardingproces stukken vloeiender en rustiger verloopt omdat er niet meer geduwd of getrokken wordt omdat er al een stoel is toegewezen. En voor bepaalde stoelen kan Easyjet prima extra kosten berekenen zodat de omzet omhoog gaat. (Veel maatschappijen gaan overigens overstag, de belangrijkste is Air Asia welke dit ook heeft doorgevoerd, het boardingprocess is nu stukken relaxter, voor de passagiers en medewerkers!
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_72931639
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:59 schreef ozzietukker het volgende:
(Veel maatschappijen gaan overigens overstag, de belangrijkste is Air Asia welke dit ook heeft doorgevoerd, het boardingprocess is nu stukken relaxter, voor de passagiers en medewerkers!
Wat is eigenlijk de overweging voor het weglaten van stoelnummers ? Ik zie hier geen kostenbesparings element in, aangezien toewijzing van stoelen geheel geautomatiseerd verloopt.
  zondag 20 september 2009 @ 14:18:08 #122
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_72932264
Maatschappij?
British Airways

Toestel?
Boeing 747-400 en Airbus A319. 747-400 was het nieuwe model met entertainment system in de stoel voor je, aangesloten op een Media Library met ongeveer 30 films, 20 documentaires en 100 cd's

Traject?
Amsterdam - Londen Heathrow
Londen Heathrow - New York JFK
Washington Dulles - Londen Heathrow
Londen Heathrow - Amsterdam

Prijs?
580 euro retour

Vertraging?
Nee, goed op tijd. Door de securitycheck in Londen was er nog wel sprake van dat de vluchten (heen en terugweg) later zouden vertrekken, maar dit was uiteindelijk niet het geval

Bezetting?
Heen en terug was alles vol.

Vriendelijk personeel?
Zeer vriendelijk, namen genoeg tijd voor iedereen, ook voor een aantal zeurende mensen voor mij die eigenlijk al absoluut geen aandacht meer verdienden. Desondanks sprongen ze er goed mee om, zonder hierbij de andere passagiers te vergeten.
Ook het grondpersoneel was erg vriendelijk en professioneel.

Lekker eten?
Voor vliegtuigstandaarden prima eten!

AMS-LHR: Ontbijtje gekregen, met een sandwich ham/kaas/ei, een mueslireep, een jus d'orange en een kop (goede) koffie. Sandwich smaakte prima, de mueslireep was ook prima.
LHR-JFK: (Warme) lunch met de keuze uit pasta of kip. Ik heb voor de kip gekozen, waarbij ik een kipfilet kreeg, warme groenten erbij, rijst erbij, 2 broodjes met boter, een kleine salade, een chocoladetaartje, een jus d'orange en water. De kipfilet was goed warm en vrij sappig, niet zo'n droge kledder zoals je vaak krijgt. Warme groenten en rijst smaakten prima, niet veel speciaals, maar toch wel lekker. De broodjes waren zachte bruine broodjes, en smaakten eveneens prima. De kleine salade was ook echt klein, en bestond uit een beetje sla met wat komkommer en wat tomaat met een balsamicodressing. Dit smaakte wel enigzins naar plastic, maar dat mocht de pret niet drukken. Want hierna kon ik mijn chocoladetaartje eten, en die was werkelijk goddelijk
Na deze lunch later nog een snack bestaande uit een broodje kalkoenfilet met sla en tomaat met koffie/thee en een frisdrankje.
IAD - LHR was eigenlijk hetzelfde als LHR - JFK, en LHR - AMS ook hetzelfde als AMS - LHR

Entertainment?
In de Boeing 747-400 zoals al eerder vermeldt bij Toestel, een Personal Entertainment System bestaande uit een schermpje in de stoel voor je en een Media Library met films, muziek etc erop, helemaal prima. Op de korte vluchten Londen - Amsterdam en terug met de Airbus geen entertainment, maar voor een uurtje vliegen is dat niet heel erg

Algehele indruk?
Erg goed, en ook comfortabel gereisd van en naar de VS met British Airways

Vooral erg groot. Ik denk dat het grootste gedeelte hier Londen Heathrow wel kent, met de verschillende terminals waar je met bussen/metro's heen moet. Erg lastig als je weinig overstaptijd hebt.... Wij hadden 1,5 uur overstaptijd, maar mede door de zeer trage veiligheidscheck en de afstand naar de andere terminal konden we pas 5 minuten voor vertrek boarden. Op JFK ging alles echt verassend snel, we stonden in 45 minuten al buiten! Ik vond ook dat alles erg goed geregeld was op JFK, maar het blijft natuurlijk een immense airport. Washington Dulles is ook een groot vliegveld, waarbij we geluk hadden dat we in de dichtsbijzijnde terminal moesten zijn. De security check in Washington ging ook erg vlotjes moet ik zeggen, en na de douane hebben ze een leuk stuk terminal om te shoppen, met een aantal bars en eetgelegenheden en, voor de mensen die het echt nodig hebben, een smoking lounge

[ Bericht 0% gewijzigd door PierreTT op 20-09-2009 14:25:41 ]
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 20 september 2009 @ 19:51:46 #123
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_72943964
quote:
Op zondag 20 september 2009 13:57 schreef jaco het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk de overweging voor het weglaten van stoelnummers ? Ik zie hier geen kostenbesparings element in, aangezien toewijzing van stoelen geheel geautomatiseerd verloopt.
De reden is dat boarden zonder stoelnummers sneller zou gaan. Studies hebben aangetoond dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt, althans, niet voor het daadwerkelijke boardingproces. Wat je wel krijgt is dat mensen later bij de gate komen omdat ze toch al een plaats hebben. Daarnaast zal de cabin crew mensen moet verzoeken om op een aangewezen zitplaats te gaan zitten als deze zich in de verkeerde stoel hebben gezeteld....

Toch is het wel het overwegen waard, je kan best wat omzet genereren van de passagiers, en tegelijkertijd stress wegnemen bij dezelfde passagiers, waardoor de waardering weer omhoog gaat.
Het is dus wat de maatschappij wil, indien je stoelnummers gaat aanwijzen moet je hiervoor wel een systeem implementeren, wat in eerste instantie ook weer geld kost voordat het wat gaat opbrengen.

Air Asia heeft de goede keuze in mijn ogen gemaakt, maar die maatschappij begint ook steeds meer in te zien dat je juist met de add-on's, bagage, stoelkeuze, vooraf maaltijd bestellen, veel omzet kan genereren.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zondag 20 september 2009 @ 20:21:27 #124
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_72945158
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 23:19 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Gezellig avontuur inderdaad!
Maar ze vliegen indd met vrij ouwe shit, dus het is wel verbazingwekkend (...) dat ze dergelijke dingen niet vaker mee zouden maken...
Moet je in hun DASH-8 zitten... Dat zijn helemaal afgetrapte broodroosters... En als kers was ik vergeten: Bagage ook lekker beschadigd...

Maar jou avontuur met EJ is ook interessant, werkt een vriendelijke glimlach niet? (Ik glimlach bij het inchecken en ben gewoon vriendelijk tegen het personeel, ookal zijn het idioten, werkt tot nu toe altijd en ik kom overal mee weg )
  Moderator zondag 20 september 2009 @ 20:38:54 #125
45833 crew  Fogel
pi_72945945
quote:
Op zondag 20 september 2009 19:51 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

De reden is dat boarden zonder stoelnummers sneller zou gaan. Studies hebben aangetoond dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt, althans, niet voor het daadwerkelijke boardingproces. Wat je wel krijgt is dat mensen later bij de gate komen omdat ze toch al een plaats hebben. Daarnaast zal de cabin crew mensen moet verzoeken om op een aangewezen zitplaats te gaan zitten als deze zich in de verkeerde stoel hebben gezeteld....

Toch is het wel het overwegen waard, je kan best wat omzet genereren van de passagiers, en tegelijkertijd stress wegnemen bij dezelfde passagiers, waardoor de waardering weer omhoog gaat.
Het is dus wat de maatschappij wil, indien je stoelnummers gaat aanwijzen moet je hiervoor wel een systeem implementeren, wat in eerste instantie ook weer geld kost voordat het wat gaat opbrengen.

Air Asia heeft de goede keuze in mijn ogen gemaakt, maar die maatschappij begint ook steeds meer in te zien dat je juist met de add-on's, bagage, stoelkeuze, vooraf maaltijd bestellen, veel omzet kan genereren.
SAS heeft een korte periode ook geprobeerd om zonder stoelnummers te werken in economy, maar zijn daar vrij snel mee opgehouden omdat het voor niemand handig(er) is.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 20 september 2009 @ 22:02:25 #126
62913 Blik
The one and Only!
pi_72950210
quote:
Op zondag 20 september 2009 00:49 schreef Bora-Bora het volgende:
Maatschappij?
Easyjet [ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]

Algehele indruk?
CHAOS! Het was echt een zooitje; kilometerslange rijen, elke etape gaf problemen. Drie kwartier voor vertrek gaat de check-in dus dicht (voor degenen die dat nog niet weten), ook al staan er nog mensen in de rij,

Is dat echt waar?? Dat zou wel erg schandalig zijn...
  maandag 21 september 2009 @ 03:27:57 #127
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_72957093
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:02 schreef Blik het volgende:

[..]

Is dat echt waar?? Dat zou wel erg schandalig zijn...
Ja dat doen ze! Dat is de Easyjet methode om de overboekte passagiers van een vorige vlucht een plek op de volgende vlucht te kunnen geven. Gewoon die check-in vroeg dicht gooien en dan de laatkomers doodleuk vertellen dat ze niet meer mee kunnen.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  maandag 21 september 2009 @ 03:58:05 #128
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_72957144
Maatschappij?
Delta Airlines

Toestel?
Boeing 767-300ER, geheel met leer beklede stoelen uitgevoerd

Traject?
Amsterdam - Newark Liberty Airport (EWR)

Prijs?
561 euro retour met een gratis upgrade naar Business Class aan de gate

Vertraging?
50 minuten doordat er een of ander lampje niet uitging nadat de deuren al gesloten waren moest er eerst een engineer worden opgetrommeld. Uiteindelijk nog 20 minuten vóór schema aankomst tijd geland. Maar die schema tijden op het traject AMS-NYC neem ik altijd met een korreltje zout. 8,5 uur naar New York gaat vrijwel altijd binnen de 8 uur.

Bezetting?
Bijna helemaal vol. 2 vrije stoelen in Business Class en misschien een stuk of 10 in Economy

Vriendelijk personeel?
Ondanks dat vrijwel alle trolly dollies de 50 ruim gepasseerd waren, waren ze op de Amerikaanse manier vriendelijk. Beetje overdreven maar dat zijn we wel gewend van die Amerikanen.

Lekker eten?
Het best van wat ik ooit in Business Class heb meegemaakt. Werkelijk top kwaliteit, zeer gevarieerd, niet overdadig maar meerdere kleine porties zodat je gemakkelijk er een of meer kon overslaan. Alleen de wijn viel enigszins tegen met slechts een keuze uit een Franse of een Californische wijn. Zowel in rood als wit. Geen slechte wijn maar beetje beperkt als je meer van Argentijnse of Chileense wijn houdt.

Entertainment?
In Business Class een ouderwets klein personal videoscherm met slechts een stuk of 12 films, uitgebreide muziek en spellletjes keuze. In Economy was het dus verplicht naar een groot scherm staren

Algehele indruk?
Overgang van NorthWest naar Delta is absoluut een verbetering voor wat betreft service. Helaas vliegen ze deze route niet meer met die o zo comfortabele Boeing 757 toestellen. Want daar zat je toch heel wat ruimer in Economy dan in de huidige 767 met een 2-3-2 opstelling. Eigenlijk is alles in deze 767 krap. Zelfs de stoelen in Business Class zijn niet zo ruim als in een 777. Voor een dagvlucht gaat het best prima, maar slapen op een nachtvlucht is in dit toestel zelfs in Business Class geen echt genoegen.

Newark Liberty Airport is gewoon een doorgangs huis waar je zo snel mogelijk weg wilt. Maar dat geldt voor de meeste Amerikaanse vliegvelden. Transport naar NYC of ergens in NJ is goed geregeld met de Ground Transportation Desk waar je elke vorm van vervoer kan bestellen, van een limo tot een joint van-taxi en dan is er nog de bus die je voor 15 dollar (enkeltje) of 25 dollar retour in hartje Manhattan afzet. Met de trein kan ook voor dezelfde enkele reis prijs maar dat is wat omslachtiger. En Schiphol? Alleen Changi is beter.
pi_72965114
quote:
Op maandag 21 september 2009 03:58 schreef buzz1291 het volgende:
[

Ondanks dat vrijwel alle trolly dollies de 50 ruim gepasseerd waren, waren ze op de Amerikaanse manier vriendelijk. Beetje overdreven maar dat zijn we wel gewend van die Amerikanen.
Waarom steeds de term trolly dollies, i.pv. stewardessen of FA ´s ? Het komt zo denigrerend over namelijk.
pi_72967529
quote:
Op maandag 21 september 2009 03:27 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Ja dat doen ze! Dat is de Easyjet methode om de overboekte passagiers van een vorige vlucht een plek op de volgende vlucht te kunnen geven. Gewoon die check-in vroeg dicht gooien en dan de laatkomers doodleuk vertellen dat ze niet meer mee kunnen.
Belachelijk. Bij een fatsoenlijke maatschappij gooien ze extra balies open en gaan als bezetenen aan de slag als het dreigt te mislukken om iedereen op tijd ingecheckt te hebben. bij EasyJet mogen de klanten dus kennelijk opdraaien voor het falen van de maatschappij (want wiens schuld is het als er een lange rij ontstaat...?).
pi_72968228
quote:
Op maandag 21 september 2009 14:50 schreef k_man het volgende:

[..]

Belachelijk. Bij een fatsoenlijke maatschappij gooien ze extra balies open en gaan als bezetenen aan de slag als het dreigt te mislukken om iedereen op tijd ingecheckt te hebben. bij EasyJet mogen de klanten dus kennelijk opdraaien voor het falen van de maatschappij (want wiens schuld is het als er een lange rij ontstaat...?).
Welkom bij de low-cost airline business, zolang mensen voor de laagste prijs willen vliegen zullen ze wel methodes moeten vinden om zo goedkoop mogelijk te zijn, een daarvan is vluchten flink overboeken. Zaak is om op de grens te zitten van wat nog net niet voldoende klanten wegjaagt.
pi_72968823
Een van de dingen die low cost carriers juist niet doen itt. traditionele maatschappijen, is vluchten overboeken.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_72970276
quote:
Op maandag 21 september 2009 03:27 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Easyjet krijgt volgens mij nu teveel kritiek in deze discussie ...

De review schrijver gaf aan dat de check-in 45 minuten tevoren dicht ging, dus precies volgens de afspraak. Op een gegeven moment moet de check-in natuurlijk wel dicht om vertragingen te voorkomen.

De review schrijver zegt vervolgens dat er nog een rij stond, maar dit kunnen evengoed passagiers voor latere Easyjet vluchten zijn geweest. Easyjet vliegt op een hele reeks steden vanaf Nice.

Meestal staan mensen voor alle bestemmingen in dezelfde rij. Mocht je erg laat zijn met inchecken dan kun je dit aangeven bij een checkin medewerker en dan laten ze je voorgaan (erg irritant voor mensen die wel op tijd komen, maar dat terzijde). Meestal vraagt een checkin medewerker trouwens zelf nog in de rij of er nog reizigers voor bestemming x zijn voordat deze wordt gesloten.
  dinsdag 22 september 2009 @ 20:35:57 #134
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_73017568
quote:
Op maandag 21 september 2009 13:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Waarom steeds de term trolly dollies, i.pv. stewardessen of FA ´s ? Het komt zo denigrerend over namelijk.
Omdat een trolly dollie dus een serveerster achter een kar in de lucht is die in Economy niet meer presteert dan het voer op je tafeltje kwakken, bij gods gratie nog vraagt wat je wilt drinken en daarna vaak heel sjacharijnig komt afruimen. Voor de rest vooral heel druk is met zichzelf, en daarna met meevliegende vrienden en of familie, als die al niet ge upgrade zijn naar Business class.

Daarom dus gewoon trolly dollies.
pi_73025443
quote:
Op maandag 21 september 2009 16:24 schreef jaco het volgende:

[..]

Easyjet krijgt volgens mij nu teveel kritiek in deze discussie ...

De review schrijver gaf aan dat de check-in 45 minuten tevoren dicht ging, dus precies volgens de afspraak. Op een gegeven moment moet de check-in natuurlijk wel dicht om vertragingen te voorkomen.

De review schrijver zegt vervolgens dat er nog een rij stond, maar dit kunnen evengoed passagiers voor latere Easyjet vluchten zijn geweest. Easyjet vliegt op een hele reeks steden vanaf Nice.

Meestal staan mensen voor alle bestemmingen in dezelfde rij. Mocht je erg laat zijn met inchecken dan kun je dit aangeven bij een checkin medewerker en dan laten ze je voorgaan (erg irritant voor mensen die wel op tijd komen, maar dat terzijde). Meestal vraagt een checkin medewerker trouwens zelf nog in de rij of er nog reizigers voor bestemming x zijn voordat deze wordt gesloten.
De review schrijver zegt: Joehoee! Hoe vaak heb jij met easyjet gevlogen?

Arme Easyjet...

En overboeken kàn wel, maar dat kost de klant dus een hoop extra centjes...
Plus natuurlijk weer de confrontatie met die oergezellige onbeleefde houding van het easyjet-personeel.

Echt, ik had een tijdlang niet meer met ze gevlogen (wel met andere low cost maatschappijtjes) en het viel me vies tegen hoe de service achteruit is gegaan! Ik was dus aanvankelijk bevooroordeeld, maar in positieve zin, omdat ik een paar jaar terug toch echt stukken betere ervaringen met ze had opgedaan! Ook in Frankrijk trouwens, dus het is niet zo dat het nu opeens aan de Fransen lag en niet aan het internationale Easyjet-personeel, want dat was juist mijn vergelijkingsmateriaal.

Ook valt op dat Easyjet tegenwoordig toch wel minder "laagkostig" is dan voorheen en voor het genoemde traject vaak duurder uitvalt dan het Air France-alternatief! Ook in dit geval was Air France goedkoper geweest, maar in de haast had ik niet goed gekeken.... Maargoed, ik dacht nog: "Ach, zo sponsor ik ook Easyjet weer eens."
Ik heb serieus de indruk dat de verhouding tussen het aantal goedkopere en duurdere stoelen tegenwoordig behoorlijk is aangepast. (Ik vergelijk altijd m'n vluchten met de prijzen bij hen, en elke keer vallen de concurrerende maatschappijen goedkoper uit. Vandaar dat het ook zo'n tijd geleden was dat ik met ze had gevlogen!)

==> Misschien dat iemand daar concretere informatie over heeft? Dat zou wel interessant zijn.

Oh en verder mocht je in het verleden nog wel een computer- of handtas meenemen naast je cabine-bagage; dus dat was indd een behoorlijke verandering. Gelukkig had ik bijna niets in m'n koffertje zitten -behalve dus die dikke winterjas die weer mee naar het noorden moest- dus met wat passen en meten om de computer niet te pletten, kon alles nog bij elkaar in. Maar ik heb nogal wat mensen zien staan proppen (op de koffer stampen ). Zelfs de "duty free" spulletjes mochten niet apart mee!
quote:
Op maandag 21 september 2009 15:14 schreef john_ven24 het volgende:
Zaak is om op de grens te zitten van wat nog net niet voldoende klanten wegjaagt.
Excellentissime, deze analyse!
 FR
pi_73025514
quote:
Op zondag 20 september 2009 20:38 schreef Fogel het volgende:

[..]

SAS heeft een korte periode ook geprobeerd om zonder stoelnummers te werken in economy, maar zijn daar vrij snel mee opgehouden omdat het voor niemand handig(er) is.
Ja ik was ook best verbaasd dat ze dit systeem nog steeds hanteerden. Wel interessant dus om eens te horen wat de redenen daarvoor zijn.

(Naast het feit dat ze daarmee weer extra boardingscategorieën hebben kunnen maken tegen verschillende tarieven.)
 FR
pi_73029432
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 20:35 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Omdat een trolly dollie dus een serveerster achter een kar in de lucht is die in Economy niet meer presteert dan het voer op je tafeltje kwakken, bij gods gratie nog vraagt wat je wilt drinken en daarna vaak heel sjacharijnig komt afruimen. Voor de rest vooral heel druk is met zichzelf, en daarna met meevliegende vrienden en of familie, als die al niet ge upgrade zijn naar Business class.

Daarom dus gewoon trolly dollies.
Mwa, tegen mij zijn ze altijd wel aardig hoor, en doen ze hun best. Misschien omdat ik ze als een normaal persoon behandel ? (Zeg maar de manier waarop jezelf ook behandeld zou willen worden ?)
  woensdag 23 september 2009 @ 11:19:31 #138
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_73032909
TIP

Vlieg NIET met een Amerikaanse maatschappij, alle alternatieven zijn PER DEFINITIE BETER.
  woensdag 23 september 2009 @ 11:26:15 #139
62913 Blik
The one and Only!
pi_73033122
quote:
Op woensdag 23 september 2009 11:19 schreef Rotter het volgende:
TIP

Vlieg NIET met een Amerikaanse maatschappij, alle alternatieven zijn PER DEFINITIE BETER.
wat een onzin, heb prima gevlogen met Delta Airlines afgelopen zomer.
  woensdag 23 september 2009 @ 12:18:38 #140
239294 PierreTT
pi_73034564
quote:
Op woensdag 23 september 2009 11:19 schreef Rotter het volgende:
TIP

Meerdere keren prima met Delta en United gevlogen
pi_73035021
Ik lees dat een aantal mensen hier een gratis upgrade van economyclass naar businessclass hebben gekregen. Hoe gaat zoiets eigenlijk? Moet je je daar voor aanmelden ofzo?
pi_73035510
delta en united zullen dan wel te doen zijn maar vlieg ABSOLUUT NIET met US Airways.. volgende keer besteed ik wel wat meer geld aan iets duurdere maatschappijen.
quote:
Op woensdag 23 september 2009 12:18 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Meerdere keren prima met Delta en United gevlogen
  woensdag 23 september 2009 @ 13:04:31 #143
62913 Blik
The one and Only!
pi_73035549
quote:
Op woensdag 23 september 2009 12:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Ik lees dat een aantal mensen hier een gratis upgrade van economyclass naar businessclass hebben gekregen. Hoe gaat zoiets eigenlijk? Moet je je daar voor aanmelden ofzo?
vaste klant zijn over het algemeen
  woensdag 23 september 2009 @ 13:06:46 #144
239294 PierreTT
pi_73035597
quote:
Op woensdag 23 september 2009 12:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Als ik er een heb, dan is het via de punten die ik spaar via Frequent Flyer (Flying Blue) van KLM. Als je genoeg punten spaart (genoeg miles vliegt dus) kan je jezelf upgraden
  woensdag 23 september 2009 @ 13:07:59 #145
239294 PierreTT
pi_73035620
quote:
Op woensdag 23 september 2009 13:02 schreef gijsman het volgende:
delta en united zullen dan wel te doen zijn maar vlieg ABSOLUUT NIET met US Airways.. volgende keer besteed ik wel wat meer geld aan iets duurdere maatschappijen.
[..]

Is US Airways een beetje de Ryanair van de VS?
pi_73035865
quote:
Op woensdag 23 september 2009 13:07 schreef PierreTT het volgende:
Is US Airways een beetje de Ryanair van de VS?
Dat is totaal niet vergelijkbaar.

Met US Airways goede ervaringen. Maar ik had ook niet veel verwacht voor de prijs waarmee ze mij naar de westkust van de VS konden brengen. Typisch een maatschappij waar niemand klachten over heeft, totdat het mis gaat. Dan blijken ze een tekort aan personeel te hebben en weinig service te kunnen bieden.
  woensdag 23 september 2009 @ 13:30:44 #147
239294 PierreTT
pi_73036177
quote:
Op woensdag 23 september 2009 13:18 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Dat is totaal niet vergelijkbaar.

Met US Airways goede ervaringen. Maar ik had ook niet veel verwacht voor de prijs waarmee ze mij naar de westkust van de VS konden brengen. Typisch een maatschappij waar niemand klachten over heeft, totdat het mis gaat. Dan blijken ze een tekort aan personeel te hebben en weinig service te kunnen bieden.
Aha, check Ik heb zelf helemaal geen ervaring met US Airways, vandaar de vraag
  woensdag 23 september 2009 @ 20:04:40 #148
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_73048239
quote:
Op woensdag 23 september 2009 13:06 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Als ik er een heb, dan is het via de punten die ik spaar via Frequent Flyer (Flying Blue) van KLM. Als je genoeg punten spaart (genoeg miles vliegt dus) kan je jezelf upgraden
Ja, maar KLM is nu weer niet het goede voorbeeld om gemakkelijk te kunnen upgraden tegen frequent flyer points, want als je dat zou willen, moet je weer een economy ticket uit de duurste klasse hebben gekocht, anders wordt het door KLM onmogelijk gemaakt.

Vindt het KLM personeel overigens niet erg, zodat ze familie en vrienden in het vliegtuig kunnen upgraden, in de niet volle business klasse zodat deze toch nog volkomt. Bij veel andere maatschappijen kan je wel een check-inn upgrade kopen, of opwaarderen.

En wat Easyjet betreft, Easyjet is op veel routes zeker niet duurder dan traditionele maatschappijen, althans, als je een beetje vooruit boekt, als je vlak voor vertrek boekt loont het zeker om bij de traditionele maatschappijen rond te kijken.
Ratio stoelen welke goedkoop worden aangeboden is wel veranderd, maar de algemene prijs is, mede door de crisis en afschaffing vliegbelasting, zeker met vertrek Amsterdam gemiddeld lager geworden.
Toch blijft Easyjet in mijn ogen waar voor je geld, ik kan dan ook van te voren boeken voor de goede prijzen, en ze vliegen van en naar grotere luchthavens in plaats van luchthavens ver van mijn bestemming...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_73049307
Het irritante is dat je de prijzen nog altijd niet zonder meer kunt vergelijken, ondanks de verplichting om niet tevermijden belastingen en toeslagen in de prijs op te nemen.

Als EasyJet ¤ 70 vraagt, en KLM ¤ 100, ben ik dan bij EasyJet goedkoper uit? Nee, want daar moet ik nog ¤ 22 aftikken voor m'n bagage en nog eens ¤ 9,50 om te mogen betalen. Dus boeken bij KLM? Of is Ryanair misschien goedkoper? Of WizzAir, of Transavia, of...

Je moet verdorie nog steeds bij elke airline het hele bestelproces doorlopen voor je erachter bent wat het eigenlijk kost. En dan, als je dat eindelijk allemaal hebt uitgezocht voor verschillende maatschappijen en verschillende data, hebben ze ondertussen de prijzen veranderd. Aaaaargghhhh!!

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2009 20:36:15 ]
  Moderator woensdag 23 september 2009 @ 20:36:40 #150
45833 crew  Fogel
pi_73049386
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef k_man het volgende:
Het irritante is dat je de prijzen nog altijd niet zonder meer kunt vergelijken, ondanks de verplichting om niet tevermijden belastingen en toeslagen in de prijs op te nemen.

Als EasyJet ¤ 70 vraagt, en KLM ¤ 100, ben ik dan bij EasyJet goedkoper uit? Nee, want daar moet ik nog ¤ 22 aftikken voor m'n bagage en nog eens ¤ 9,50 om te mogen betalen. Dus boeken bij KLM? Of is Ryanair misschien goedkoper? Of WizzAir, of Transavia, of...

Je moet verdorie nog steeds bij elke airline het hele bestelproces doorlopen voor je erachter bent eat het eigenlijk kost.
Vlieg dan gewoon met de maatschappij die je het best bevalt ipv zeuren over 10¤ verschil.
pi_73049425
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:36 schreef Fogel het volgende:

[..]

Vlieg dan gewoon met de maatschappij die je het best bevalt ipv zeuren over 10¤ verschil.
De goedkoopste bavalt me het beste.
  woensdag 23 september 2009 @ 21:10:15 #152
239294 PierreTT
pi_73050635
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:04 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ja, maar KLM is nu weer niet het goede voorbeeld om gemakkelijk te kunnen upgraden tegen frequent flyer points, want als je dat zou willen, moet je weer een economy ticket uit de duurste klasse hebben gekocht, anders wordt het door KLM onmogelijk gemaakt.
Je hebt gelijk, ik was inderdaad vergeten te melden dat het dan wel om een full fare economy ticket gaat Bij deze dus
pi_73058978
  • Maatschappij
    Swiss

• Traject
    AMS-ZRH-ATH v.v.

• Toestel
    Avro RJ100 (AMS-ZHR) en Airbus 320-214

• Bezetting
    Alle vluchten helemaal vol, ZHR-AMS zelfs overboekt.

• Vertraging
    Geen

• Vriendelijk personeel
    Zeker

• Eten
    Ik vind het eten van Swiss best lekker. AMS-ZHR was een maandagochtendvlucht;we kregen alleen een muffin, op ZHR-ATH kregen we pasta met olijven.
    ATH-ZHR was eind van de vrijdagmiddag en toen kregen we pasta met aardappel, op ZHR-AMS een broodje kaas en een cakeje. En aan het eind van elke vlucht krijg je een stukje chocolade.

• Entertainment
    Magazine en raampje. In de Airbus werd er op het kleine schermpje boven de stoelen een korte tijd filmpjes van Mr. Bean of Funniest Home Videos gespeeld.

• Algehele indruk
    Dit is nu de tweede keer dat ik met Swiss heb gevlogen en voor het bedrag wat ik heb betaald, nog geen 300 euro retour Athene, ben ik meer dan tevreden. Alleen de beenruimte in de Avro is mij net iets te weinig.

• Eventueel informatie over de luchthavens
    Het vliegveld van Athene is relatief nieuw en heeft alles wat een vliegveld hoort te hebben. Ik check als het even kan via internet in, dus hoe het er bij de balie aan toegaat weet ik niet, maar de douane was zeer vriendelijk en rap.
  • pi_73059479
    om even terug te komen over US Airways.... van een star alliance lid verwacht ik wel iets meer dan chagerijnig grondpersoneel en stewardes en smerig eten.
    Mijn ervaring met hun was dus ronduit slecht
      Moderator donderdag 24 september 2009 @ 10:23:44 #155
    45833 crew  Fogel
    pi_73062392
    Van Star Alliance verwacht ik juist chagerijnig personeel, vertraging, nutteloze stakingen en verloren/kapotte baggage. Maargoed, dat komt doordat SAS er een deel van is.
    pi_73062715
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 10:23 schreef Fogel het volgende:
    Van Star Alliance verwacht ik juist chagerijnig personeel, vertraging, nutteloze stakingen en verloren/kapotte baggage. Maargoed, dat komt doordat SAS er een deel van is.
    Vraag me trouwens af in hoeverre een Alliance (Skyteam, Star of whatever) invloed heeft op het service niveau van een individuele maatschappij.
    pi_73064641
    Hoe kan je trouwens zien met wat voor type vliegtuig je vliegt? Ik zie op mijn reispapieren namelijk alleen maar mijn vliegmaatschappij (Delta) en vluchtnummer (DL9348)

Iemand?
    ----> Est. 1913 <----
    pi_73065105
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 11:43 schreef WillyML het volgende:
    Hoe kan je trouwens zien met wat voor type vliegtuig je vliegt? Ik zie op mijn reispapieren namelijk alleen maar mijn vliegmaatschappij (Delta) en vluchtnummer (DL9348)

Iemand?
    1. Je kan het zien bij het boarden van het vliegtuig
    2. Kijk op de site van Delta, zoek op het vluchtnummer en kijk bij type toestel.
    pi_73065125
    DL9348 is een KLM vlucht met een B747-400 of B777-200.
    pi_73067004
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 11:43 schreef WillyML het volgende:

Iemand?

www.checkmytrip.com
      donderdag 24 september 2009 @ 16:10:16 #161
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_73072576
    quote:
    Op woensdag 23 september 2009 20:04 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. Als FB frequent flyer kun je aan de transfer balie altijd een upgrade kopen indien beschikbaar. Je betaalt dan met miles afhankelijk van de afstand (b.v. NYC=25000 en SIN of GRU is 40000 miles) plus een bedrag cash van ergens 100 tot 350 euro afhankelijk van je oorspronkelijke boekingsklasse. Dus met een beetje geluk vlieg je voor 100 euro en 25000 miles armer met je economy class ticket naar NYC. Als je nog meer geluk hebt, begint het ticket controle apparaat bij de gate te piepen wanneer ze je boarding pass scannen. Dan ligt er gratis en voor niks een nieuwe boarding pass voor je klaar met een nieuw stoelnummer in Business Class. Maar ik moet zeggen dat ik dit laatste bijna uitsluitend nog ervaar op routes van en naar Amerika met Delta, NWA of Continental (Ja ik vlieg altijd Skyteam indien mogelijk). Het afgelopen jaar ooit nog één gratis upgrade gekregen op de route AMS-GRU op een totaal van 18 enkele reizen, en op 8 enkele reizen AMS-BKK/KUL/SIN geen enkele.

En KLM presteert het om Business class stoelen leeg te laten terwijl er FB Platinum members in Economy reizen. Upgrade is geen recht, maar wel een aardige geste!
      donderdag 24 september 2009 @ 16:12:11 #162
    239294 PierreTT
    pi_73072634
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 16:10 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. Als frequent flyer kun je aan de transfer balie altijd een upgrade kopen indien beschikbaar. Je betaalt dan met miles afhankelijk van de afstand (b.v. NYC=25000 en SIN of GRU is 40000 miles) plus een bedrag cash van ergens 100 tot 350 euro afhankelijk van je oorspronkelijke boekingsklasse. Dus met een beetje geluk vlieg je voor 100 euro en 25000 miles armer met je economy class ticket naar NYC. Als je nog meer geluk hebt, begint het ticket controle apparaat bij de gate te piepen wanneer ze je boarding pass scannen. Dan ligt er gratis en voor niks een nieuwe boarding pass voor je klaar met een nieuw stoelnummer in Business Class. Maar ik moet zeggen dat ik dit laatste bijna uitsluitend nog ervaar op routes van en naar Amerika met Delta, NWA of Continental (Ja ik vlieg altijd Skyteam indien mogelijk). Het afgelopen jaar ooit nog één gratis upgrade gekregen op de route AMS-GRU op een totaal van 18 enkele reizen, en op 8 enkele reizen AMS-BKK/KUL/SIN geen enkele.

En KLM presteert het om Business class stoelen leeg te laten terwijl er FB Platinum members in Economy reizen. Upgrade is geen recht, maar wel een aardige geste!
    Is het bovenste verhaal overigens ook afhankelijk van je FB-status? Kunnen Platinum members wel met elk economy ticket upgraden en andere bijvoorbeeld niet?
    pi_73072671
    En terecht, als die FB Platinum leden in Economy zo nodig Business willen vliegen, moeten ze maar een Business ticket kopen.
    pi_73075299
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 16:13 schreef Thetallguy het volgende:
    En terecht, als die FB Platinum leden in Economy zo nodig Business willen vliegen, moeten ze maar een Business ticket kopen.
    Ja, maar om in die lege stoelen van de business klasse nu maar vrienden en familie van KLM personeel te stoppen, of KLM personeel zelf in plaats van je vaste klanten een upgrade aan te bieden is nu niet echt een slimme bedrijfsvoering.

En ja, je kan inderdaad tegen bijbetaling + Miles een upgrade kopen, maar het bedrag wat je moet bijbetalen zorgt ervoor dat je in een bepaalde ticketklasse komt, dus afhankelijk van je geboekte ticket is deze optie helemaal niet zo interessant...
    Waarom denk je dat steeds meer vaste (zaken) reizigers KLM links laten liggen en met andere maatschappijen vliegen? Bij andere maatschappijen worden vaste klanten veel beter gewaardeerd.
    KLM heeft m.i. een korte termijn visie, ja uiteraard voorkom je dat vaste klanten een goedkoop ticket kopen, omdat er geen kans is op een upgrade, maar diezelfde klanten lopen wel bij je weg omdat andere maatschappijen die kans eventueel wel bieden. (En het product van KLM is nou niet zo bijzonder dat mensen jouw verkiezen boven een andere maatschappij).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_73080398
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 17:29 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ja, maar om in die lege stoelen van de business klasse nu maar vrienden en familie van KLM personeel te stoppen, of KLM personeel zelf in plaats van je vaste klanten een upgrade aan te bieden is nu niet echt een slimme bedrijfsvoering.
    Upgrades van personeel/vrienden/andere IPBers gebeurt op het laatste moment bij het inchecken, dus die business stoelen zijn tot het laatste moment gewoon boekbaar. Als dit niet gebeurt kan je ze idd 'weggeven', maar daar hoeven toch geen speciale regels voor te zijn aan wie? Maar dat is mijn mening
    pi_73083836
    quote:
    FB Platinum leden kopen al genoeg Business class tickets: het is vrijwel onmogelijk om genoeg (90.000) level miles voor het Platinum level alleen in economy te sparen.

Een upgrade is inderdaad geen recht. KLM staat er om bekend dat ze weinig gratis upgrades uitdelen aan FB deelnemers. Misschien is dat bedrijfskundig een slim besluit, want dan besluiten meer frequent flyers om toch maar de prijs te betalen voor een Business Class ticket of betaalde upgrade.

De discussie ging echter om vrienden en familie van KLM personeel. KLM staat er ook om bekend deze categorie relatief vaak te upgraden. Dit is een slecht signaal richting frequent flyers in zowel de economy als de business class, die echt wel zien wat er gaande is.
      Moderator donderdag 24 september 2009 @ 23:09:09 #167
    45833 crew  Fogel
    pi_73087294
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 21:32 schreef jaco het volgende:

[..]

FB Platinum leden kopen al genoeg Business class tickets: het is vrijwel onmogelijk om genoeg (90.000) level miles voor het Platinum level alleen in economy te sparen.

Een upgrade is inderdaad geen recht. KLM staat er om bekend dat ze weinig gratis upgrades uitdelen aan FB deelnemers. Misschien is dat bedrijfskundig een slim besluit, want dan besluiten meer frequent flyers om toch maar de prijs te betalen voor een Business Class ticket of betaalde upgrade.

De discussie ging echter om vrienden en familie van KLM personeel. KLM staat er ook om bekend deze categorie relatief vaak te upgraden. Dit is een slecht signaal richting frequent flyers in zowel de economy als de business class, die echt wel zien wat er gaande is.
    ipv 90k punten kan je ook "slechts" 60 legs maken in de loop van een jaar. Met overstap zit je al aan de 4 legs per retour, en op sommige plekken heb je zelfs 2 transits nodig en dan heb je al 6 legs te pakken, 10% van het benodigde om platinum te worden. Valt op zich nog wel mee.
      donderdag 24 september 2009 @ 23:57:45 #168
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_73088797
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 10:35 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Vraag me trouwens af in hoeverre een Alliance (Skyteam, Star of whatever) invloed heeft op het service niveau van een individuele maatschappij.
    Volgens mij is het juist wel de bedoeling dat iedere maatschappij binnen een Alliance een bepaald niveau heeft.
    US Airways is dan ook echt het zwakke lid binnen Star, en binnen de VS op de voet gevolgd door United
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
      vrijdag 25 september 2009 @ 04:15:18 #169
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_73090541
    quote:
    Dat ben ik slechts met je eens indien er helemaal geen meer zouden worden weggegeven. Maar hoe vaak zie ik het niet gebeuren dat, wanneer ik met mijn Platinum status dus altijd op een van de voorste rijen zit, een trolly dollie op een redelijk indiscrete wijze aan een passagier vragen om de bagage op te pakken enz... Heb ik geen echt geen probleem mee als daarmee de Business Class vol zou zijn. Want ik denk maar zo, er zijn altijd reizigers die nog wel meer vliegen dan ik en derhalve vaker in aanmerking zullen komen voor een upgrade. Maar ik vind het zo lullig als blijkt dat er dan toch nog stoelen in BC leeg blijven. En daar zeg ik dan geheid ook wat van.

En een business class ticket kopen..... Hallo, ik ga toch geen 4000 euro uitgeven als het ook voor 1200 kan en ik daarmee redelijk verzekerd ben van een soort van Economy plus (bij KLeM een heel klein plusje) stoel. Rij 9 in een 777-200ER of rijen 9 en 10 in een 777-300ER zijn prima te doen. Zeker als ik daar zo'n 30000 (dertigduizend!) euro per jaar mee bespaar. maar goed, jij als lange man zal daar wel anders over denken.
      vrijdag 25 september 2009 @ 04:28:05 #170
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_73090556
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 23:09 schreef Fogel het volgende:

[..]

ipv 90k punten kan je ook "slechts" 60 legs maken in de loop van een jaar. Met overstap zit je al aan de 4 legs per retour, en op sommige plekken heb je zelfs 2 transits nodig en dan heb je al 6 legs te pakken, 10% van het benodigde om platinum te worden. Valt op zich nog wel mee.
    Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.
      Moderator vrijdag 25 september 2009 @ 07:25:15 #171
    45833 crew  Fogel
    pi_73090876
    quote:
    Op vrijdag 25 september 2009 04:28 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.
    Breng ze niet op ideeen... van de legs moet ik het hebben. En aangezien ik vrij standaard een transit heb op Schiphol, zijn mijn vluchten minimaal 4 legs per retour. Zelfs met minimale reisactiviteit heb ik dan nog altijd een silver status (nog altijd nuttiger dan ivory, maar het liefst zou ik lounge access hebben - en al helemaal nu de diners club lounge op Schiphol dicht is).
    pi_73091020
    Kan deze discussie weer verder in het Frequent Flyer Miles topic?

Gaan we hier weer verder met vluchtverslagen
      vrijdag 25 september 2009 @ 08:23:27 #173
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_73091205
    quote:
    Op vrijdag 25 september 2009 04:28 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Ik heb dit jaar 3 keer intercontinentaal gevlogen 1x Vancouver, 1x Chicago en 1x Panama City (met overstap). Dat is tegenwoordig niet eens genoeg om in de buurt te komen van Silver

Sorry DT
      zaterdag 26 september 2009 @ 02:02:54 #174
    259925 Rotter
    Lastig verhaal...
    pi_73118302
    KLM LYING BLUE... zo wordt dat toch genoemd?

Iedereen die denkt dat onze KLM zo goed is... wakker worden. Lufthansa, Swiss, Austrian, British Airways, TAP Portugal en alles aziaten zijn allemaal te preferen boven KLM. KLM is een soort US Airways van Europa
    pi_73122272
    Nou ja, als er nou één maatschappij volkomen ruk is, is het TAP wel.
      zaterdag 26 september 2009 @ 13:26:21 #176
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73123501
    quote:
    Op zaterdag 26 september 2009 12:38 schreef k_man het volgende:
    Nou ja, als er nou één maatschappij volkomen ruk is, is het TAP wel.
    Ik lees anders weinig positieve of negatieve ervaringen over TAP. Daarnaast, TAP kan nooit slechter zijn dan Iberia, want die hebben hun europa product onderuit gehaald door betaalde service in te voeren, en hun long haul product is slecht qua entertainment en eten, met ook nog eens ongeinteresseerd personeel, en negatieve ervaringen over Iberia hoor ik wel regelmatig.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_73125068
    quote:
    Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef k_man het volgende:

Je moet verdorie nog steeds bij elke airline het hele bestelproces doorlopen voor je erachter bent wat het eigenlijk kost. En dan, als je dat eindelijk allemaal hebt uitgezocht voor verschillende maatschappijen en verschillende data, hebben ze ondertussen de prijzen veranderd. Aaaaargghhhh!!
    Ja dat is zeker irritant; helemaal met je eens!

Ryanair is overigens nog duurder qua 'toevoegingen' dan Easyjet; bij een ticket van 5 euro kwam ik laatst gewoon uit op een eindbedrag van 76 euro*...
    En dan neem ik nog geen enkele optie voor bagage, verzekering en weet ik al niet meer!...

*Plus dat je dan nog naar het betreffende vliegveld toe moet (bij Parijs is dat bijvoorbeeld 13 euro per enkele reis en iets van anderhalf uur met de bus...).
     FR
      zaterdag 26 september 2009 @ 19:38:18 #178
    152525 Knuffelzacht
    Pathologische leugenaar
    pi_73131921
    paar weken geleden met wizz air gevlogen naar praag. 2x retour praag 80euries... alleen jammer van die 20euries transactie kosten voor mijn creditcard die er bovenop kwam (was last minute passagier dus kon niet meer met bankoverschrijving betalen dat scheelt 10euries) Als je bagage gaat inchecken betaal je extra! (ik had alleen hand bagage)

Wat ik apart vond was het feit dat er free seating was... dus je kon zitten waar je wilde. Niet veel beenruimte maar voor die 90 minuten was het prima te doen. Op de heen en terug weg vroeger geland dan geplant... dus al met al een prima maatschappij
    Ik ben tenminste niet bang voor broccoli!!
    Arrogantie is een ander woord voor zelfkennis
    Hoe langer ik Bi ben hoe lesbischer ik word
    Life: Highly overrated but you still gotta play the game
      maandag 28 september 2009 @ 10:42:00 #179
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_73174384
    quote:
    Op zaterdag 26 september 2009 13:26 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik lees anders weinig positieve of negatieve ervaringen over TAP. Daarnaast, TAP kan nooit slechter zijn dan Iberia, want die hebben hun europa product onderuit gehaald door betaalde service in te voeren, en hun long haul product is slecht qua entertainment en eten, met ook nog eens ongeinteresseerd personeel, en negatieve ervaringen over Iberia hoor ik wel regelmatig.
    Uiteraard is Iberia de slechtse nationale luchtvaartmaarschappij in West Europa. Intercontinentaal nog nooit mee gevlogen. Maar regelmatig op Sao Paulo de lange rijen voor de Iberia check-in zien staan. Slechts 3 desks open waarvan een ook nog eens uitsluitend voor business class. En die desks worden pas 2,5 uur voor vertrek geopend. Ik heb altijd weer medelijden met al die wachtenden daar. En TAP is intercontinentaal niet zo heel slecht hoor. Eenmaal AMS-LIS-SSA gevlogen in een Airbus A330. Was goed te doen, alleen de vlucht AMS-LIS was een redelijk krappe zit voor zover ik me kan herrinneren. Maar als je de keus hebt zou ik toch voor TAM ipv TAP kiezen en Iberia maar heel gauw vergeten.
      maandag 28 september 2009 @ 14:23:34 #180
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_73179696
  • Maatschappij
    KLM

• Traject
    Amsterdam -> Chicago -> Grand Rapids

• Toestel
    Boeing 767 van Delta airlines

• Vertraging
    Geen, perfect op tijd

• Vriendelijk personeel
    Nee, de baliemedewerkers bij het inchecken waren niet behulpzaam. Het vluchtpersoneel was wel goed in orde (beetje ongeduldig, maar toch wel ok)

• Eten
    Goed en voldoende

• Entertainment
    Goed, nieuwe & oudere on demand films, goede muziek en een paar simpele spelletjes.

• Algehele indruk
    De vlucht was overboekt, iets dat KLM volgens het grondpersoneel standaard doet (het is goedkoper om mensen naar huis te sturen dan het risico te nemen dat de vlucht niet vol zit). Ik zat in de selectie om niet mee te mogen en financiele compensatie te krijgen. Uiteraard flink over de zeik uiteindelijk naar de gate gegaan om in het rijtje van afvallers te zitten (het lijkt Idols wel). Gelukkig kreeg ik wel een ticket, 8 mensen gingen naar huis. Dit is geen manier om met je klanten om te gaan. Ik boek in ieder geval nooit meer met KLM.
    De vlucht opzich was goed in orde trouwens, daar was niks op aan te merken.
  • [b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
    dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
    Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
    [b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
    pi_73180425
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Barcaconia het volgende:
  • Algehele indruk
    De vlucht was overboekt, iets dat KLM volgens het grondpersoneel standaard doet (het is goedkoper om mensen naar huis te sturen dan het risico te nemen dat de vlucht niet vol zit). Ik zat in de selectie om niet mee te mogen en financiele compensatie te krijgen. Uiteraard flink over de zeik uiteindelijk naar de gate gegaan om in het rijtje van afvallers te zitten (het lijkt Idols wel). Gelukkig kreeg ik wel een ticket, 8 mensen gingen naar huis. Dit is geen manier om met je klanten om te gaan. Ik boek in ieder geval nooit meer met KLM.
    De vlucht opzich was goed in orde trouwens, daar was niks op aan te merken.
  • Succes met het vinden van een maatschappij waar dit niet gebeurt. Alle grote maatschappijen doen dit, e enigen die het niet doen zijn de ryanair en dat soort pauper maatschappijen... Maar ja, dan kom je niet meer in Chicago...
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
      maandag 28 september 2009 @ 14:55:57 #182
    94617 Ps2K
    And his space hamster Skeletor
    pi_73180489
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 14:53 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Succes met het vinden van een maatschappij waar dit niet gebeurt. Alle grote maatschappijen doen dit, e enigen die het niet doen zijn de ryanair en dat soort pauper maatschappijen... Maar ja, dan kom je niet meer in Chicago...
    Het voordeel is dan als je vaker met KLM vliegt en elite of elite plus member bent dat je voorrang hebt op de rest

Ik vlieg zelf ook het liefst met KLM.
    http://www.last.fm/user/psych02k
    Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
      Moderator maandag 28 september 2009 @ 14:58:15 #183
    45833 crew  Fogel
    pi_73180557
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 14:55 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Het voordeel is dan als je vaker met KLM vliegt en elite of elite plus member bent dat je voorrang hebt op de rest

Ik vlieg zelf ook het liefst met KLM.
    Maar dan nog kan je voor de vouchers gaan als je toch genoeg tijd hebt
      maandag 28 september 2009 @ 17:05:45 #184
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_73184407
    Overboekt? Jippie! Daarom neem ik op de route AMS-CDG-GRU altijd de zaterdagavond vlucht, die in Parijs dus 9 van de 10 keer overboekt is. Krijg je als FD Platinum member dus een hotel overnachting+ diner + upgrade naar business op de zondagochtend vlucht + 600 euries cash.

Is me dit jaar al drie keer overkomen dat ik mijn stoel vrijwillig opgegeven heb.
      maandag 28 september 2009 @ 17:10:02 #185
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_73184552
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:05 schreef buzz1291 het volgende:
    Overboekt? Jippie! Daarom neem ik op de route AMS-CDG-GRU altijd de zaterdagavond vlucht, die in Parijs dus 9 van de 10 keer overboekt is. Krijg je als FD Platinum member dus een hotel overnachting+ diner + upgrade naar business op de zondagochtend vlucht + 600 euries cash.

Is me dit jaar al drie keer overkomen dat ik mijn stoel vrijwillig opgegeven heb.
    Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.
    Ik vlieg overigens haast nooit buiten Europa, dus eigenlijk alleen met Ryanair, Brussels airlines of dergelijke maatschappijen. Dat zo'n beetje alle grote maatschappijen dit doen was mij dus niet bekend. Ik vind het niet acceptabel.
    [b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
    pi_73184852
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:10 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.
    Ik vlieg overigens haast nooit buiten Europa, dus eigenlijk alleen met Ryanair, Brussels airlines of dergelijke maatschappijen. Dat zo'n beetje alle grote maatschappijen dit doen was mij dus niet bekend. Ik vind het niet acceptabel.
    Tsja, 99% van de gevallen gaat het goed. Als men het niet doet, dan is standaard 20% van vliegtuig leeg. Mijn ouders zijn een keer naar de Ned. Antillen gevlogen met KLM en ook zij stonden op de "wachtlijst". Ze hadden nummer 65&66. Uiteindelijk is het vliegtuig met 20 lege plekken vertrokken. (en iedereen op de wachtlijst dus mee).

Was de vlucht niet oevrboekt, dan waren er dus bijna 100 lege plekken geweest, en dat is economisch niet rendabel te maken...

Op vluchten van ryanair e.d. is het aantal no-shows lager en krijgen deze hun geld niet terug, wat bij de grotere maatschappijen, afhankelijk van het type ticket, wel zo is. Daarom kan een ryanair dit makkelijk doen.
    C. Sagan
      maandag 28 september 2009 @ 17:24:36 #187
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_73184981
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:20 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Tsja, 99% van de gevallen gaat het goed. Als men het niet doet, dan is standaard 20% van vliegtuig leeg. Mijn ouders zijn een keer naar de Ned. Antillen gevlogen met KLM en ook zij stonden op de "wachtlijst". Ze hadden nummer 65&66. Uiteindelijk is het vliegtuig met 20 lege plekken vertrokken. (en iedereen op de wachtlijst dus mee).

Was de vlucht niet oevrboekt, dan waren er dus bijna 100 lege plekken geweest, en dat is economisch niet rendabel te maken...

Op vluchten van ryanair e.d. is het aantal no-shows lager en krijgen deze hun geld niet terug, wat bij de grotere maatschappijen, afhankelijk van het type ticket, wel zo is. Daarom kan een ryanair dit makkelijk doen.
    Opzich is daar wel wat van te zeggen, maar ik vind het niet goed dat ik blijkbaar niet kan vertrouwens op een vliegticket die ik boek. De schade die het oplevert als ik mijn afspraken niet nakom kunnen groter zijn dan de 600 euro en een hotelovernachting. Die schade dekt de vliegmaatschappij niet. Als ik alle grote vluchten buiten Europa een dag eerder moet gaan boeken om er rekening mee te houden kost het alsnog meer. En standaard business-class boeken is weer niet rendabel.
    Ik vind het dus een slechte oplossing, maar het zal kostentechnisch voor KLM inderdaad wel goed uitkomen.
    pi_73185072
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Barcaconia het volgende:
  • Maatschappij
    KLM
    [...]
    Boeing 767 van Delta airlines
    [...]
    Dit is geen manier om met je klanten om te gaan. Ik boek in ieder geval nooit meer met KLM.
  • Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?
      maandag 28 september 2009 @ 17:31:54 #189
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_73185184
    Ik heb geboekt bij KLM, ingecheckt bij KLM en een ticket met Delta er op. KLM was ook degene die mij vertelden over hun overboek-policy, dus ik ga er van uit dat zij verantwoordelijk zijn.
    Maargoed, blijkbaar doen alle maatschappijen het dus het heeft weinig zin om nooit meer met KLM te boeken hierdoor. Dit was in ieder geval de eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam.
      Moderator maandag 28 september 2009 @ 17:33:40 #190
    45833 crew  Fogel
    pi_73185237
    quote:

[..]

Zet Brussels Airlines ook maar op je boicotlijst dan...
      maandag 28 september 2009 @ 17:36:10 #191
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_73185322
    Nooit last van gehad, en behoorlijk veel mee geboekt. Kan ook door de frequent-flyer status komen dat ik dat nooit krijg bij hun.
      Moderator maandag 28 september 2009 @ 17:40:23 #192
    45833 crew  Fogel
    pi_73185443
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:36 schreef Barcaconia het volgende:
    Nooit last van gehad, en behoorlijk veel mee geboekt. Kan ook door de frequent-flyer status komen dat ik dat nooit krijg bij hun.
    Als je bedrijf A wil boicotten wegens een overboekingspolicy en bedrijf B die dezelfde policy heeft niet omdat je er bedrijf B nog nooit last van hebt gehad is wat mij betreft een beetje kromme redenering. Ga je bedrijf B pas boicotten als je daar ook een keer een overboeking meemaakt?
      maandag 28 september 2009 @ 17:44:56 #193
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_73185558
    Heb je mijn 1-na laatste post wel gelezen?
      Moderator maandag 28 september 2009 @ 17:50:30 #194
    45833 crew  Fogel
    pi_73185712
    Die stond er nog niet toen ik mijn reactie aan het schrijven was, dus nee.
      maandag 28 september 2009 @ 17:52:12 #195
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_73185761
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:31 schreef Barcaconia het volgende:
    Maargoed, blijkbaar doen alle maatschappijen het dus het heeft weinig zin om nooit meer met KLM te boeken hierdoor. Dit was in ieder geval de eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam.
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:50 schreef Fogel het volgende:
    Die stond er nog niet toen ik mijn reactie aan het schrijven was, dus nee.
    Dit bedoel ik, die stond er wel als het goed is (je quote een nieuwere post dan deze).
      maandag 28 september 2009 @ 18:00:04 #196
    152525 Knuffelzacht
    Pathologische leugenaar
    pi_73185998
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?
    Klm had vroeger alliantie met Northwest wat overgenomen is door Delta Airlines. Omdat Delta niet genoeg personeel heeft laten ze KLM de afhandeling doen. Door deze samenwerking kan het zijn dat als je bv een vlucht naar Atlanta boekt dat je op een Delta terecht ipv KLM....

Je kan overignes wel aan je boardingcard zien of je met KLM of Delta vliegt. Alle KLM passagiers hebben als vluchtnummer KL6839 en en Delta passagiers vliegen met DL839
      maandag 28 september 2009 @ 18:00:16 #197
    94617 Ps2K
    And his space hamster Skeletor
    pi_73186011
    quote:

[..]

Same here, voor een vakantie zou het nog wel eens kunnen.Blegh waarschijnlijk volgende week weer met Iberia vliegen
    http://www.last.fm/user/psych02k
    Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
      maandag 28 september 2009 @ 18:08:39 #198
    152525 Knuffelzacht
    Pathologische leugenaar
    pi_73186243
    De redenen voor de overboeking is inderdaad omdat er een gemiddeld percentage van de passagiers niet komt opdagen (gemiddeld 10% (no shows) ) Het is dus logisch dat men er voor kiest om dus meer tickets te verkopen dan er stoelen zijn. In het geval van Delta (en sowieso van alle amerikaanse maatschappijen) overboeken ze zelf meer... richting de 20%. Dit zijn maatschappijen die het vooral hebben van transfer passagiers en ook een percentage daarvan haalt hun vlucht niet (zogenoemde sho cons (short connections) daarom gaan zitten zij nog hoger dan die eerste 10%. De reden dat zeker delta dit kan doen is omdat er in het hoog seizoen een vliegtuigje of 18 per dag van hun naar de states vertrekt.

Het is dus ook zo... hoe goedkoper je ticket hoe minder rechten je hebt op die stoel (zorg dus altijd voor een confirmed seat) De goedkoopste tickets hebben alleen maar voorgang op mensen die standby tickets hebben omdat zij bijv. bij de maatschappij werken en alleen maar belastingen hebben betaald. Mensen met frequent flyers cards hebben weer meer rechten op de gewone passagiers en hoger de kaart tja.... you do the math
    pi_73188181
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 17:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?
    afaik vliegt Delta ook niet voor KLM op de route naar Chicago, dat is gewoon allemaal KLM (B747) materiaal.
      maandag 28 september 2009 @ 20:16:00 #200
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73190991
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 18:08 schreef Knuffelzacht het volgende:
    De redenen voor de overboeking is inderdaad omdat er een gemiddeld percentage van de passagiers niet komt opdagen (gemiddeld 10% (no shows) ) Het is dus logisch dat men er voor kiest om dus meer tickets te verkopen dan er stoelen zijn. In het geval van Delta (en sowieso van alle amerikaanse maatschappijen) overboeken ze zelf meer... richting de 20%. Dit zijn maatschappijen die het vooral hebben van transfer passagiers en ook een percentage daarvan haalt hun vlucht niet (zogenoemde sho cons (short connections) daarom gaan zitten zij nog hoger dan die eerste 10%. De reden dat zeker delta dit kan doen is omdat er in het hoog seizoen een vliegtuigje of 18 per dag van hun naar de states vertrekt.

Het is dus ook zo... hoe goedkoper je ticket hoe minder rechten je hebt op die stoel (zorg dus altijd voor een confirmed seat) De goedkoopste tickets hebben alleen maar voorgang op mensen die standby tickets hebben omdat zij bijv. bij de maatschappij werken en alleen maar belastingen hebben betaald. Mensen met frequent flyers cards hebben weer meer rechten op de gewone passagiers en hoger de kaart tja.... you do the math
    Je kan niet altijd voor een confirmed seat zorgen als normaly economy classe passagier, hoewel het helpt om online in te checken, want dan heb je nog een klein beetje invloed op de plaatsaanwijzing, als je laat op Schiphol aankomt en de vlucht is overboekt heb je ook meer kans dat je niet gelijk een zitplaats krijgt.

Overigens, ik vind het prima als ik overboekt wordt, laatste keer met DELTA kreeg ik een hotel, 600 Dollar, en business klasse op de vlucht terug naar Amsterdam vanaf New York. (Enige nadeel was dat ik in plaats van zondagochtend, maandagochtend terug was en ik wel moest werken, maar goed, ik ben gelukkig er flexibel in werktijden, en na terugkomst nooit belangrijke afspraken de eerste dag plan. Ook niet als ik ergens heenga buiten europa, want ik calculeer normaliter altijd het e.e.a. in.

Al is het eigenlijk belachelijk dat maatschappijen dit mogen doen, je betaald ervoor om op een bepaalde dag van A naar B te worden vervoerd, maar omdat de maatschappij meer wil verdienen kan je opeens niet mee. Terwijl die 'lege' plaatsen in het vliegtuig toch al betaald zijn, en het zijn juist de mensen met tickets die in principe niet te wijzigen zijn het eerst op de lijst komen van mensen die niet mee kunnen.. het is wel een beetje meten met 2 maten....
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')