Kreeg je een "krant" (Telegraaf is die naam eigenlijk niet waard, maar dat is een andere discussie) aangeboden in economy?quote:Op maandag 14 september 2009 09:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maatschappij?
KLM
Entertainment?
Niks, nada, noppes, Holland Herald kan niet echt boeien, qua kranten was er alleen de Telegraaf en dat is niet helemaal mijn krant
Clickair is door Vueling overgenomen.quote:Op maandag 14 september 2009 09:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maatschappij?
Vueling, maar het was een ClickAir toestel, of is dat dezelfde maatschappij ?![]()
Bij het boarden was een rekje met verscheidene kranten.quote:Op maandag 14 september 2009 10:04 schreef Fogel het volgende:
[..]
Kreeg je een "krant" (Telegraaf is die naam eigenlijk niet waard, maar dat is een andere discussie) aangeboden in economy?
Dan waren het AD, de Azijnbode en de krant van Gristelijk Nederland waarschijnlijk al door je mede passagiers in beslag genomen. Daarom is het tegenwoordig bij het boarden voor Business Class en FD Elite cardhouders ook altijd dringen om toch nog mmar een krantje te kunnen bemachtigen.quote:Op maandag 14 september 2009 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Bij het boarden was een rekje met verscheidene kranten.
mwaah, een airco pack gaat wel eens vaker kapot dan eens in de 25 jaar vliegen, tenzij hij 1 vlucht per jaar maakte...quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:19 schreef Rotter het volgende:Van de captain begreep ik dat een 'airco pack' kapot was en dat hij dit in zijn 25 jaar vliegen nog NOOIT gezien had.
Gezellig avontuur inderdaad!quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:19 schreef Rotter het volgende:
No. 3 van 3 (WAARSCHUWING BEVAT US SCAREWAYS DRAMA! WEES GEWAARSCHUWD, VLIEG NIET MET US AIRWAYS)
- US Airways (economy a ¤ 325) (Vliegt met ERG oude vliegtuigen > 25 jaar)
- LGA (AMS - LaGuardia NYC via Philadelphia) met Boeing 757 (kk vliegtuig) en Dash 8 (is leuk!)
- Heen: 4 uur, terug 13 UUR (excl. reistijd vanaf andere luchthaven)
- Heenop was het personeel vriendelijk (alleen AMS-PHL), rest van de 3 vluchten, humeurig, onbehulpzaam (uitzondering piloten, die vonden het goed dat ik even in de cockpit kon kijken) en eigenlijk zijn het gewoon trollen.
- AMS-PHL prima eten. PHL/NYC v.v. geen eten... (logisch, maar 20 minuutjes) en PHL-AMS walgelijk, bevroren salade, kip was kurkdroog, groenten ranzig... GEWOON BAH!. Drank kwam ook met horten en stoten. Geen ontbijt gehad dit ivbm noodlanding in Dublin.
- Schermen in het midden... kosten voor oortelefoon ¤5,- (niet betaald, stewardess was aardig AMS-PHL!)
- Luchthavens: PHL: oude teringzooi, duurt allemaal te lang. LGA, oude troep, druk en warm
Verhaal: (WAARSCHUWING, LANG VERHAAL, WEL HANDIG OM TE WETEN)
Alles ging goed op de heenweg, totdat wij door onweer 4 uur vertraging hadden, jammer maar dat kan. Op de terugweg was het in een woord een RAMP. Vanuit New York een uur vertraging, in Philadelphia bleek dat de vlucht naar Amsterdam al 2 uur vertraging had, na het boarden hebben we 2 uur rondjes gereden om eindelijk op te stijgen. Eten ranzig... (Pizza op Philadelphia is aan te raden!).
Vervolgens begon de echte lol. Ontbijt zou beginnen en je merkte dat de luchtdruk wegviel (of minder werd), kort daarop was het: Flight Attendants, Service terminated and sit down please (er was stront aan de knikker, want die dames kregen ogen als schoteltjes). Achterin (bleek achteraf) een stuk van de wand zijn losgekomen (binnenkant) nadat er een knal geweest was. Binnen 10 minuten waren van 'cruising' altitude naar gewone hoogte (aanvlieghoogte) en werd er meegedeeld dat ze in de cockpit met maskers opzaten en dat we een noodlanding in Dublin gingen maken. Eenmaal geland zijn we 3 uur vastgehouden zonder noemenswaardig eten (ranzig droge pretzels en een glas water...). Van de captain begreep ik dat een 'airco pack' kapot was en dat hij dit in zijn 25 jaar vliegen nog NOOIT gezien had.
Toen de vlucht vervolgens gecanceled werd moest je in een ENORME rij gaan staan (vlucht Dublin-Philadelphia had ook al vertraging, dus mochten we daarbij aansluiten...) en omboeken. Dit duurde 5 uur (toen kregen we maar liefst voor 5 euro etensbonnen, mac kon je er nog niet voor kopen) en konden we niet eens naar A'dam. Het alternatief was overnachten en de volgende dag vliegen. Ik MOEST thuis komen, dus met Aer lingus naar Dusseldorf gevlogen.US Airways heeft dat ticket betaald. Ik was maarliefst 13 uur later op een ANDERE bestemming.
*US SCAREWAYS, DON'T fly with us.
Goed verslag. In verdediging van Easyjet moet wel gezegd worden dat dit een low-cost airline is (als je op tijd boekt). Easyjet heeft daarom minder budget om in service aan de reiziger te investeren.quote:Op zondag 20 september 2009 00:49 schreef Bora-Bora het volgende:
we lopen in die dikke winterjas te zweten die zoveel ruimte innam...
Wat is eigenlijk de overweging voor het weglaten van stoelnummers ? Ik zie hier geen kostenbesparings element in, aangezien toewijzing van stoelen geheel geautomatiseerd verloopt.quote:Op zondag 20 september 2009 12:59 schreef ozzietukker het volgende:
(Veel maatschappijen gaan overigens overstag, de belangrijkste is Air Asia welke dit ook heeft doorgevoerd, het boardingprocess is nu stukken relaxter, voor de passagiers en medewerkers!
De reden is dat boarden zonder stoelnummers sneller zou gaan. Studies hebben aangetoond dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt, althans, niet voor het daadwerkelijke boardingproces. Wat je wel krijgt is dat mensen later bij de gate komen omdat ze toch al een plaats hebben. Daarnaast zal de cabin crew mensen moet verzoeken om op een aangewezen zitplaats te gaan zitten als deze zich in de verkeerde stoel hebben gezeteld....quote:Op zondag 20 september 2009 13:57 schreef jaco het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de overweging voor het weglaten van stoelnummers ? Ik zie hier geen kostenbesparings element in, aangezien toewijzing van stoelen geheel geautomatiseerd verloopt.
Moet je in hun DASH-8 zitten... Dat zijn helemaal afgetrapte broodroosters... En als kers was ik vergeten: Bagage ook lekker beschadigd...quote:Op zaterdag 19 september 2009 23:19 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Gezellig avontuur inderdaad!![]()
Maar ze vliegen indd met vrij ouwe shit, dus het is wel verbazingwekkend (...) dat ze dergelijke dingen niet vaker mee zouden maken...
SAS heeft een korte periode ook geprobeerd om zonder stoelnummers te werken in economy, maar zijn daar vrij snel mee opgehouden omdat het voor niemand handig(er) is.quote:Op zondag 20 september 2009 19:51 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
De reden is dat boarden zonder stoelnummers sneller zou gaan. Studies hebben aangetoond dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt, althans, niet voor het daadwerkelijke boardingproces. Wat je wel krijgt is dat mensen later bij de gate komen omdat ze toch al een plaats hebben. Daarnaast zal de cabin crew mensen moet verzoeken om op een aangewezen zitplaats te gaan zitten als deze zich in de verkeerde stoel hebben gezeteld....
Toch is het wel het overwegen waard, je kan best wat omzet genereren van de passagiers, en tegelijkertijd stress wegnemen bij dezelfde passagiers, waardoor de waardering weer omhoog gaat.
Het is dus wat de maatschappij wil, indien je stoelnummers gaat aanwijzen moet je hiervoor wel een systeem implementeren, wat in eerste instantie ook weer geld kost voordat het wat gaat opbrengen.
Air Asia heeft de goede keuze in mijn ogen gemaakt, maar die maatschappij begint ook steeds meer in te zien dat je juist met de add-on's, bagage, stoelkeuze, vooraf maaltijd bestellen, veel omzet kan genereren.
Is dat echt waar?? Dat zou wel erg schandalig zijn...quote:Op zondag 20 september 2009 00:49 schreef Bora-Bora het volgende:
Maatschappij?
Easyjet [ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Algehele indruk?
CHAOS! Het was echt een zooitje; kilometerslange rijen, elke etape gaf problemen. Drie kwartier voor vertrek gaat de check-in dus dicht (voor degenen die dat nog niet weten), ook al staan er nog mensen in de rij,
Ja dat doen ze! Dat is de Easyjet methode om de overboekte passagiers van een vorige vlucht een plek op de volgende vlucht te kunnen geven. Gewoon die check-in vroeg dicht gooien en dan de laatkomers doodleuk vertellen dat ze niet meer mee kunnen.quote:Op zondag 20 september 2009 22:02 schreef Blik het volgende:
[..]
Is dat echt waar?? Dat zou wel erg schandalig zijn...
Waarom steeds de term trolly dollies, i.pv. stewardessen of FA ´s ? Het komt zo denigrerend over namelijk.quote:Op maandag 21 september 2009 03:58 schreef buzz1291 het volgende:
[
Ondanks dat vrijwel alle trolly dollies de 50 ruim gepasseerd waren, waren ze op de Amerikaanse manier vriendelijk. Beetje overdreven maar dat zijn we wel gewend van die Amerikanen.
Belachelijk. Bij een fatsoenlijke maatschappij gooien ze extra balies open en gaan als bezetenen aan de slag als het dreigt te mislukken om iedereen op tijd ingecheckt te hebben. bij EasyJet mogen de klanten dus kennelijk opdraaien voor het falen van de maatschappij (want wiens schuld is het als er een lange rij ontstaat...?).quote:Op maandag 21 september 2009 03:27 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ja dat doen ze! Dat is de Easyjet methode om de overboekte passagiers van een vorige vlucht een plek op de volgende vlucht te kunnen geven. Gewoon die check-in vroeg dicht gooien en dan de laatkomers doodleuk vertellen dat ze niet meer mee kunnen.
Welkom bij de low-cost airline business, zolang mensen voor de laagste prijs willen vliegen zullen ze wel methodes moeten vinden om zo goedkoop mogelijk te zijn, een daarvan is vluchten flink overboeken. Zaak is om op de grens te zitten van wat nog net niet voldoende klanten wegjaagt.quote:Op maandag 21 september 2009 14:50 schreef k_man het volgende:
[..]
Belachelijk. Bij een fatsoenlijke maatschappij gooien ze extra balies open en gaan als bezetenen aan de slag als het dreigt te mislukken om iedereen op tijd ingecheckt te hebben. bij EasyJet mogen de klanten dus kennelijk opdraaien voor het falen van de maatschappij (want wiens schuld is het als er een lange rij ontstaat...?).
Easyjet krijgt volgens mij nu teveel kritiek in deze discussie ...quote:Op maandag 21 september 2009 03:27 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ja dat doen ze! Dat is de Easyjet methode om de overboekte passagiers van een vorige vlucht een plek op de volgende vlucht te kunnen geven. Gewoon die check-in vroeg dicht gooien en dan de laatkomers doodleuk vertellen dat ze niet meer mee kunnen.
Omdat een trolly dollie dus een serveerster achter een kar in de lucht is die in Economy niet meer presteert dan het voer op je tafeltje kwakken, bij gods gratie nog vraagt wat je wilt drinken en daarna vaak heel sjacharijnig komt afruimen. Voor de rest vooral heel druk is met zichzelf, en daarna met meevliegende vrienden en of familie, als die al niet ge upgrade zijn naar Business class.quote:Op maandag 21 september 2009 13:36 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waarom steeds de term trolly dollies, i.pv. stewardessen of FA ´s ? Het komt zo denigrerend over namelijk.
De review schrijver zegt: Joehoee! Hoe vaak heb jij met easyjet gevlogen?quote:Op maandag 21 september 2009 16:24 schreef jaco het volgende:
[..]
Easyjet krijgt volgens mij nu teveel kritiek in deze discussie ...
De review schrijver gaf aan dat de check-in 45 minuten tevoren dicht ging, dus precies volgens de afspraak. Op een gegeven moment moet de check-in natuurlijk wel dicht om vertragingen te voorkomen.
De review schrijver zegt vervolgens dat er nog een rij stond, maar dit kunnen evengoed passagiers voor latere Easyjet vluchten zijn geweest. Easyjet vliegt op een hele reeks steden vanaf Nice.
Meestal staan mensen voor alle bestemmingen in dezelfde rij. Mocht je erg laat zijn met inchecken dan kun je dit aangeven bij een checkin medewerker en dan laten ze je voorgaan (erg irritant voor mensen die wel op tijd komen, maar dat terzijde). Meestal vraagt een checkin medewerker trouwens zelf nog in de rij of er nog reizigers voor bestemming x zijn voordat deze wordt gesloten.
quote:Op maandag 21 september 2009 15:14 schreef john_ven24 het volgende:
Zaak is om op de grens te zitten van wat nog net niet voldoende klanten wegjaagt.
Ja ik was ook best verbaasd dat ze dit systeem nog steeds hanteerden. Wel interessant dus om eens te horen wat de redenen daarvoor zijn.quote:Op zondag 20 september 2009 20:38 schreef Fogel het volgende:
[..]
SAS heeft een korte periode ook geprobeerd om zonder stoelnummers te werken in economy, maar zijn daar vrij snel mee opgehouden omdat het voor niemand handig(er) is.
Mwa, tegen mij zijn ze altijd wel aardig hoor, en doen ze hun best. Misschien omdat ik ze als een normaal persoon behandel ? (Zeg maar de manier waarop jezelf ook behandeld zou willen worden ?)quote:Op dinsdag 22 september 2009 20:35 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Omdat een trolly dollie dus een serveerster achter een kar in de lucht is die in Economy niet meer presteert dan het voer op je tafeltje kwakken, bij gods gratie nog vraagt wat je wilt drinken en daarna vaak heel sjacharijnig komt afruimen. Voor de rest vooral heel druk is met zichzelf, en daarna met meevliegende vrienden en of familie, als die al niet ge upgrade zijn naar Business class.
Daarom dus gewoon trolly dollies.
wat een onzin, heb prima gevlogen met Delta Airlines afgelopen zomer.quote:Op woensdag 23 september 2009 11:19 schreef Rotter het volgende:
TIP
Vlieg NIET met een Amerikaanse maatschappij, alle alternatieven zijn PER DEFINITIE BETER.
Meerdere keren prima met Delta en United gevlogenquote:Op woensdag 23 september 2009 11:19 schreef Rotter het volgende:
TIP
Vlieg NIET met een Amerikaanse maatschappij, alle alternatieven zijn PER DEFINITIE BETER.
quote:Op woensdag 23 september 2009 12:18 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Meerdere keren prima met Delta en United gevlogen
vaste klant zijn over het algemeenquote:Op woensdag 23 september 2009 12:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Ik lees dat een aantal mensen hier een gratis upgrade van economyclass naar businessclass hebben gekregen. Hoe gaat zoiets eigenlijk? Moet je je daar voor aanmelden ofzo?
Als ik er een heb, dan is het via de punten die ik spaar via Frequent Flyer (Flying Blue) van KLM. Als je genoeg punten spaart (genoeg miles vliegt dus) kan je jezelf upgradenquote:Op woensdag 23 september 2009 12:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Ik lees dat een aantal mensen hier een gratis upgrade van economyclass naar businessclass hebben gekregen. Hoe gaat zoiets eigenlijk? Moet je je daar voor aanmelden ofzo?
Is US Airways een beetje de Ryanair van de VS?quote:Op woensdag 23 september 2009 13:02 schreef gijsman het volgende:
delta en united zullen dan wel te doen zijn maar vlieg ABSOLUUT NIET met US Airways.. volgende keer besteed ik wel wat meer geld aan iets duurdere maatschappijen.
[..]
Dat is totaal niet vergelijkbaar.quote:Op woensdag 23 september 2009 13:07 schreef PierreTT het volgende:
Is US Airways een beetje de Ryanair van de VS?
Aha, checkquote:Op woensdag 23 september 2009 13:18 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dat is totaal niet vergelijkbaar.
Met US Airways goede ervaringen. Maar ik had ook niet veel verwacht voor de prijs waarmee ze mij naar de westkust van de VS konden brengen. Typisch een maatschappij waar niemand klachten over heeft, totdat het mis gaat. Dan blijken ze een tekort aan personeel te hebben en weinig service te kunnen bieden.
Ja, maar KLM is nu weer niet het goede voorbeeld om gemakkelijk te kunnen upgraden tegen frequent flyer points, want als je dat zou willen, moet je weer een economy ticket uit de duurste klasse hebben gekocht, anders wordt het door KLM onmogelijk gemaakt.quote:Op woensdag 23 september 2009 13:06 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Als ik er een heb, dan is het via de punten die ik spaar via Frequent Flyer (Flying Blue) van KLM. Als je genoeg punten spaart (genoeg miles vliegt dus) kan je jezelf upgraden
Vlieg dan gewoon met de maatschappij die je het best bevalt ipv zeuren over 10¤ verschil.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef k_man het volgende:
Het irritante is dat je de prijzen nog altijd niet zonder meer kunt vergelijken, ondanks de verplichting om niet tevermijden belastingen en toeslagen in de prijs op te nemen.
Als EasyJet ¤ 70 vraagt, en KLM ¤ 100, ben ik dan bij EasyJet goedkoper uit? Nee, want daar moet ik nog ¤ 22 aftikken voor m'n bagage en nog eens ¤ 9,50 om te mogen betalen. Dus boeken bij KLM? Of is Ryanair misschien goedkoper? Of WizzAir, of Transavia, of...
Je moet verdorie nog steeds bij elke airline het hele bestelproces doorlopen voor je erachter bent eat het eigenlijk kost.
De goedkoopste bavalt me het beste.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:36 schreef Fogel het volgende:
[..]
Vlieg dan gewoon met de maatschappij die je het best bevalt ipv zeuren over 10¤ verschil.
Je hebt gelijk, ik was inderdaad vergeten te melden dat het dan wel om een full fare economy ticket gaatquote:Op woensdag 23 september 2009 20:04 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja, maar KLM is nu weer niet het goede voorbeeld om gemakkelijk te kunnen upgraden tegen frequent flyer points, want als je dat zou willen, moet je weer een economy ticket uit de duurste klasse hebben gekocht, anders wordt het door KLM onmogelijk gemaakt.
Vraag me trouwens af in hoeverre een Alliance (Skyteam, Star of whatever) invloed heeft op het service niveau van een individuele maatschappij.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:23 schreef Fogel het volgende:
Van Star Alliance verwacht ik juist chagerijnig personeel, vertraging, nutteloze stakingen en verloren/kapotte baggage. Maargoed, dat komt doordat SAS er een deel van is.
1. Je kan het zien bij het boarden van het vliegtuigquote:Op donderdag 24 september 2009 11:43 schreef WillyML het volgende:
Hoe kan je trouwens zien met wat voor type vliegtuig je vliegt? Ik zie op mijn reispapieren namelijk alleen maar mijn vliegmaatschappij (Delta) en vluchtnummer (DL9348)
Iemand?
quote:Op donderdag 24 september 2009 11:43 schreef WillyML het volgende:
Hoe kan je trouwens zien met wat voor type vliegtuig je vliegt? Ik zie op mijn reispapieren namelijk alleen maar mijn vliegmaatschappij (Delta) en vluchtnummer (DL9348)
Iemand?
Niet helemaal waar. Als FB frequent flyer kun je aan de transfer balie altijd een upgrade kopen indien beschikbaar. Je betaalt dan met miles afhankelijk van de afstand (b.v. NYC=25000 en SIN of GRU is 40000 miles) plus een bedrag cash van ergens 100 tot 350 euro afhankelijk van je oorspronkelijke boekingsklasse. Dus met een beetje geluk vlieg je voor 100 euro en 25000 miles armer met je economy class ticket naar NYC. Als je nog meer geluk hebt, begint het ticket controle apparaat bij de gate te piepen wanneer ze je boarding pass scannen. Dan ligt er gratis en voor niks een nieuwe boarding pass voor je klaar met een nieuw stoelnummer in Business Class. Maar ik moet zeggen dat ik dit laatste bijna uitsluitend nog ervaar op routes van en naar Amerika met Delta, NWA of Continental (Ja ik vlieg altijd Skyteam indien mogelijk). Het afgelopen jaar ooit nog één gratis upgrade gekregen op de route AMS-GRU op een totaal van 18 enkele reizen, en op 8 enkele reizen AMS-BKK/KUL/SIN geen enkele.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:04 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja, maar KLM is nu weer niet het goede voorbeeld om gemakkelijk te kunnen upgraden tegen frequent flyer points, want als je dat zou willen, moet je weer een economy ticket uit de duurste klasse hebben gekocht, anders wordt het door KLM onmogelijk gemaakt.
Is het bovenste verhaal overigens ook afhankelijk van je FB-status? Kunnen Platinum members wel met elk economy ticket upgraden en andere bijvoorbeeld niet?quote:Op donderdag 24 september 2009 16:10 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Als frequent flyer kun je aan de transfer balie altijd een upgrade kopen indien beschikbaar. Je betaalt dan met miles afhankelijk van de afstand (b.v. NYC=25000 en SIN of GRU is 40000 miles) plus een bedrag cash van ergens 100 tot 350 euro afhankelijk van je oorspronkelijke boekingsklasse. Dus met een beetje geluk vlieg je voor 100 euro en 25000 miles armer met je economy class ticket naar NYC. Als je nog meer geluk hebt, begint het ticket controle apparaat bij de gate te piepen wanneer ze je boarding pass scannen. Dan ligt er gratis en voor niks een nieuwe boarding pass voor je klaar met een nieuw stoelnummer in Business Class. Maar ik moet zeggen dat ik dit laatste bijna uitsluitend nog ervaar op routes van en naar Amerika met Delta, NWA of Continental (Ja ik vlieg altijd Skyteam indien mogelijk). Het afgelopen jaar ooit nog één gratis upgrade gekregen op de route AMS-GRU op een totaal van 18 enkele reizen, en op 8 enkele reizen AMS-BKK/KUL/SIN geen enkele.
En KLM presteert het om Business class stoelen leeg te laten terwijl er FB Platinum members in Economy reizen. Upgrade is geen recht, maar wel een aardige geste!
Ja, maar om in die lege stoelen van de business klasse nu maar vrienden en familie van KLM personeel te stoppen, of KLM personeel zelf in plaats van je vaste klanten een upgrade aan te bieden is nu niet echt een slimme bedrijfsvoering.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:13 schreef Thetallguy het volgende:
En terecht, als die FB Platinum leden in Economy zo nodig Business willen vliegen, moeten ze maar een Business ticket kopen.
Upgrades van personeel/vrienden/andere IPBers gebeurt op het laatste moment bij het inchecken, dus die business stoelen zijn tot het laatste moment gewoon boekbaar. Als dit niet gebeurt kan je ze idd 'weggeven', maar daar hoeven toch geen speciale regels voor te zijn aan wie? Maar dat is mijn meningquote:Op donderdag 24 september 2009 17:29 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja, maar om in die lege stoelen van de business klasse nu maar vrienden en familie van KLM personeel te stoppen, of KLM personeel zelf in plaats van je vaste klanten een upgrade aan te bieden is nu niet echt een slimme bedrijfsvoering.
FB Platinum leden kopen al genoeg Business class tickets: het is vrijwel onmogelijk om genoeg (90.000) level miles voor het Platinum level alleen in economy te sparen.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:13 schreef Thetallguy het volgende:
En terecht, als die FB Platinum leden in Economy zo nodig Business willen vliegen, moeten ze maar een Business ticket kopen.
ipv 90k punten kan je ook "slechts" 60 legs maken in de loop van een jaar. Met overstap zit je al aan de 4 legs per retour, en op sommige plekken heb je zelfs 2 transits nodig en dan heb je al 6 legs te pakken, 10% van het benodigde om platinum te worden. Valt op zich nog wel mee.quote:Op donderdag 24 september 2009 21:32 schreef jaco het volgende:
[..]
FB Platinum leden kopen al genoeg Business class tickets: het is vrijwel onmogelijk om genoeg (90.000) level miles voor het Platinum level alleen in economy te sparen.
Een upgrade is inderdaad geen recht. KLM staat er om bekend dat ze weinig gratis upgrades uitdelen aan FB deelnemers. Misschien is dat bedrijfskundig een slim besluit, want dan besluiten meer frequent flyers om toch maar de prijs te betalen voor een Business Class ticket of betaalde upgrade.
De discussie ging echter om vrienden en familie van KLM personeel. KLM staat er ook om bekend deze categorie relatief vaak te upgraden. Dit is een slecht signaal richting frequent flyers in zowel de economy als de business class, die echt wel zien wat er gaande is.
Volgens mij is het juist wel de bedoeling dat iedere maatschappij binnen een Alliance een bepaald niveau heeft.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:35 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Vraag me trouwens af in hoeverre een Alliance (Skyteam, Star of whatever) invloed heeft op het service niveau van een individuele maatschappij.
Dat ben ik slechts met je eens indien er helemaal geen meer zouden worden weggegeven. Maar hoe vaak zie ik het niet gebeuren dat, wanneer ik met mijn Platinum status dus altijd op een van de voorste rijen zit, een trolly dollie op een redelijk indiscrete wijze aan een passagier vragen om de bagage op te pakken enz... Heb ik geen echt geen probleem mee als daarmee de Business Class vol zou zijn. Want ik denk maar zo, er zijn altijd reizigers die nog wel meer vliegen dan ik en derhalve vaker in aanmerking zullen komen voor een upgrade. Maar ik vind het zo lullig als blijkt dat er dan toch nog stoelen in BC leeg blijven. En daar zeg ik dan geheid ook wat van.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:13 schreef Thetallguy het volgende:
Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
ipv 90k punten kan je ook "slechts" 60 legs maken in de loop van een jaar. Met overstap zit je al aan de 4 legs per retour, en op sommige plekken heb je zelfs 2 transits nodig en dan heb je al 6 legs te pakken, 10% van het benodigde om platinum te worden. Valt op zich nog wel mee.
Breng ze niet op ideeen... van de legs moet ik het hebben. En aangezien ik vrij standaard een transit heb op Schiphol, zijn mijn vluchten minimaal 4 legs per retour. Zelfs met minimale reisactiviteit heb ik dan nog altijd een silver status (nog altijd nuttiger dan ivory, maar het liefst zou ik lounge access hebben - en al helemaal nu de diners club lounge op Schiphol dicht is).quote:Op vrijdag 25 september 2009 04:28 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.
Ik heb dit jaar 3 keer intercontinentaal gevlogen 1x Vancouver, 1x Chicago en 1x Panama City (met overstap). Dat is tegenwoordig niet eens genoeg om in de buurt te komen van Silverquote:Op vrijdag 25 september 2009 04:28 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Het is overigens slecht 70K. Behalve voor de Fransen die moeten 90K sparen. En wat die legs betreft is dat nog altijd een leuke optie wanneer je veel in Europa vliegt. Was ook voor mij nooit een probleem om die 60 legs te halen. Maar nu de level miles sinds 1 april 2009 bij goedkope tickets nog maar 50% opleveren (ook in de level miles) wordt het zelfs met vele long haul flights toch redelijk moeilijk om die 70K bij elkaar te schrapen. Terwijl er voor degenen die deze status middels de legs realiseren niets veranderd is. Weekje SIN of GRU leverde altijd 24000 miles all-in op, nu nog maar de helft, en dan moet he niet het allergoedkoopste ticket boeken want dat krijg je nog maar 25%. En dan kost een award ticket op dezelfde route in Business tegenwoordig ook nog even een derde meer (80 ipv 60K) aan punten dan vóór 1 april. Het enige voordeel van Skyteam is nog slechts dat ik naar vrijwel al mijn bestemmingen een directe vlucht vanaf AMS kan boeken. Maar zodra Continental in oktober uit Skyteam verdwijnt wordt dat dus ook weer een stukje minder.
Ik lees anders weinig positieve of negatieve ervaringen over TAP. Daarnaast, TAP kan nooit slechter zijn dan Iberia, want die hebben hun europa product onderuit gehaald door betaalde service in te voeren, en hun long haul product is slecht qua entertainment en eten, met ook nog eens ongeinteresseerd personeel, en negatieve ervaringen over Iberia hoor ik wel regelmatig.quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:38 schreef k_man het volgende:
Nou ja, als er nou één maatschappij volkomen ruk is, is het TAP wel.
Ja dat is zeker irritant; helemaal met je eens!quote:Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef k_man het volgende:
Het irritante is dat je de prijzen nog altijd niet zonder meer kunt vergelijken, ondanks de verplichting om niet tevermijden belastingen en toeslagen in de prijs op te nemen.
Als EasyJet ¤ 70 vraagt, en KLM ¤ 100, ben ik dan bij EasyJet goedkoper uit? Nee, want daar moet ik nog ¤ 22 aftikken voor m'n bagage en nog eens ¤ 9,50 om te mogen betalen. Dus boeken bij KLM? Of is Ryanair misschien goedkoper? Of WizzAir, of Transavia, of...
Je moet verdorie nog steeds bij elke airline het hele bestelproces doorlopen voor je erachter bent wat het eigenlijk kost. En dan, als je dat eindelijk allemaal hebt uitgezocht voor verschillende maatschappijen en verschillende data, hebben ze ondertussen de prijzen veranderd. Aaaaargghhhh!!
Uiteraard is Iberia de slechtse nationale luchtvaartmaarschappij in West Europa. Intercontinentaal nog nooit mee gevlogen. Maar regelmatig op Sao Paulo de lange rijen voor de Iberia check-in zien staan. Slechts 3 desks open waarvan een ook nog eens uitsluitend voor business class. En die desks worden pas 2,5 uur voor vertrek geopend. Ik heb altijd weer medelijden met al die wachtenden daar. En TAP is intercontinentaal niet zo heel slecht hoor. Eenmaal AMS-LIS-SSA gevlogen in een Airbus A330. Was goed te doen, alleen de vlucht AMS-LIS was een redelijk krappe zit voor zover ik me kan herrinneren. Maar als je de keus hebt zou ik toch voor TAM ipv TAP kiezen en Iberia maar heel gauw vergeten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:26 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik lees anders weinig positieve of negatieve ervaringen over TAP. Daarnaast, TAP kan nooit slechter zijn dan Iberia, want die hebben hun europa product onderuit gehaald door betaalde service in te voeren, en hun long haul product is slecht qua entertainment en eten, met ook nog eens ongeinteresseerd personeel, en negatieve ervaringen over Iberia hoor ik wel regelmatig.
Succes met het vinden van een maatschappij waar dit niet gebeurt. Alle grote maatschappijen doen dit, e enigen die het niet doen zijn de ryanair en dat soort pauper maatschappijen... Maar ja, dan kom je niet meer in Chicago...quote:Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Barcaconia het volgende:Algehele indruk
De vlucht was overboekt, iets dat KLM volgens het grondpersoneel standaard doet (het is goedkoper om mensen naar huis te sturen dan het risico te nemen dat de vlucht niet vol zit). Ik zat in de selectie om niet mee te mogen en financiele compensatie te krijgen. Uiteraard flink over de zeik uiteindelijk naar de gate gegaan om in het rijtje van afvallers te zitten (het lijkt Idols wel). Gelukkig kreeg ik wel een ticket, 8 mensen gingen naar huis. Dit is geen manier om met je klanten om te gaan. Ik boek in ieder geval nooit meer met KLM.
De vlucht opzich was goed in orde trouwens, daar was niks op aan te merken.
Het voordeel is dan als je vaker met KLM vliegt en elite of elite plus member bent dat je voorrang hebt op de restquote:Op maandag 28 september 2009 14:53 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Succes met het vinden van een maatschappij waar dit niet gebeurt. Alle grote maatschappijen doen dit, e enigen die het niet doen zijn de ryanair en dat soort pauper maatschappijen... Maar ja, dan kom je niet meer in Chicago...
Maar dan nog kan je voor de vouchers gaan als je toch genoeg tijd hebtquote:Op maandag 28 september 2009 14:55 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Het voordeel is dan als je vaker met KLM vliegt en elite of elite plus member bent dat je voorrang hebt op de rest
Ik vlieg zelf ook het liefst met KLM.
Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.quote:Op maandag 28 september 2009 17:05 schreef buzz1291 het volgende:
Overboekt? Jippie! Daarom neem ik op de route AMS-CDG-GRU altijd de zaterdagavond vlucht, die in Parijs dus 9 van de 10 keer overboekt is. Krijg je als FD Platinum member dus een hotel overnachting+ diner + upgrade naar business op de zondagochtend vlucht + 600 euries cash.
Is me dit jaar al drie keer overkomen dat ik mijn stoel vrijwillig opgegeven heb.
Tsja, 99% van de gevallen gaat het goed. Als men het niet doet, dan is standaard 20% van vliegtuig leeg. Mijn ouders zijn een keer naar de Ned. Antillen gevlogen met KLM en ook zij stonden op de "wachtlijst". Ze hadden nummer 65&66. Uiteindelijk is het vliegtuig met 20 lege plekken vertrokken. (en iedereen op de wachtlijst dus mee).quote:Op maandag 28 september 2009 17:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.
Ik vlieg overigens haast nooit buiten Europa, dus eigenlijk alleen met Ryanair, Brussels airlines of dergelijke maatschappijen. Dat zo'n beetje alle grote maatschappijen dit doen was mij dus niet bekend. Ik vind het niet acceptabel.
Opzich is daar wel wat van te zeggen, maar ik vind het niet goed dat ik blijkbaar niet kan vertrouwens op een vliegticket die ik boek. De schade die het oplevert als ik mijn afspraken niet nakom kunnen groter zijn dan de 600 euro en een hotelovernachting. Die schade dekt de vliegmaatschappij niet. Als ik alle grote vluchten buiten Europa een dag eerder moet gaan boeken om er rekening mee te houden kost het alsnog meer. En standaard business-class boeken is weer niet rendabel.quote:Op maandag 28 september 2009 17:20 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Tsja, 99% van de gevallen gaat het goed. Als men het niet doet, dan is standaard 20% van vliegtuig leeg. Mijn ouders zijn een keer naar de Ned. Antillen gevlogen met KLM en ook zij stonden op de "wachtlijst". Ze hadden nummer 65&66. Uiteindelijk is het vliegtuig met 20 lege plekken vertrokken. (en iedereen op de wachtlijst dus mee).
Was de vlucht niet oevrboekt, dan waren er dus bijna 100 lege plekken geweest, en dat is economisch niet rendabel te maken...
Op vluchten van ryanair e.d. is het aantal no-shows lager en krijgen deze hun geld niet terug, wat bij de grotere maatschappijen, afhankelijk van het type ticket, wel zo is. Daarom kan een ryanair dit makkelijk doen.
Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?quote:Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Barcaconia het volgende:Maatschappij
KLM
[...]
Boeing 767 van Delta airlines
[...]
Dit is geen manier om met je klanten om te gaan. Ik boek in ieder geval nooit meer met KLM.
Zet Brussels Airlines ook maar op je boicotlijst dan...quote:Op maandag 28 september 2009 17:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Daar doe ik het niet voor. Als ik een vlucht boek doe ik dat omdat ik die dag ergens moet zijn, niet omdat ik graag op kosten van KLM in een hotel slaap. Ik kan geen zakelijke afspraken gaan afzeggen omdat ik niet met mijn vlucht mee kan.
Ik vlieg overigens haast nooit buiten Europa, dus eigenlijk alleen met Ryanair, Brussels airlines of dergelijke maatschappijen. Dat zo'n beetje alle grote maatschappijen dit doen was mij dus niet bekend. Ik vind het niet acceptabel.
Als je bedrijf A wil boicotten wegens een overboekingspolicy en bedrijf B die dezelfde policy heeft niet omdat je er bedrijf B nog nooit last van hebt gehad is wat mij betreft een beetje kromme redenering. Ga je bedrijf B pas boicotten als je daar ook een keer een overboeking meemaakt?quote:Op maandag 28 september 2009 17:36 schreef Barcaconia het volgende:
Nooit last van gehad, en behoorlijk veel mee geboekt. Kan ook door de frequent-flyer status komen dat ik dat nooit krijg bij hun.
quote:Op maandag 28 september 2009 17:31 schreef Barcaconia het volgende:
Maargoed, blijkbaar doen alle maatschappijen het dus het heeft weinig zin om nooit meer met KLM te boeken hierdoor. Dit was in ieder geval de eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam.
Dit bedoel ik, die stond er wel als het goed is (je quote een nieuwere post dan deze).quote:Op maandag 28 september 2009 17:50 schreef Fogel het volgende:
Die stond er nog niet toen ik mijn reactie aan het schrijven was, dus nee.
Klm had vroeger alliantie met Northwest wat overgenomen is door Delta Airlines. Omdat Delta niet genoeg personeel heeft laten ze KLM de afhandeling doen. Door deze samenwerking kan het zijn dat als je bv een vlucht naar Atlanta boekt dat je op een Delta terecht ipv KLM....quote:Op maandag 28 september 2009 17:28 schreef jaco het volgende:
[..]
Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?
Same here, voor een vakantie zou het nog wel eens kunnen.Blegh waarschijnlijk volgende week weer met Iberia vliegenquote:Op maandag 28 september 2009 17:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
afaik vliegt Delta ook niet voor KLM op de route naar Chicago, dat is gewoon allemaal KLM (B747) materiaal.quote:Op maandag 28 september 2009 17:28 schreef jaco het volgende:
[..]
Doordat het vliegtuig van Delta was, vraag ik me af of Delta dan wel KLM voor de overboeking verantwoordelijk was. Was de vlucht 'operated by KLM' ?
quote:Op maandag 28 september 2009 18:08 schreef Knuffelzacht het volgende:
De redenen voor de overboeking is inderdaad omdat er een gemiddeld percentage van de passagiers niet komt opdagen (gemiddeld 10% (no shows) ) Het is dus logisch dat men er voor kiest om dus meer tickets te verkopen dan er stoelen zijn. In het geval van Delta (en sowieso van alle amerikaanse maatschappijen) overboeken ze zelf meer... richting de 20%. Dit zijn maatschappijen die het vooral hebben van transfer passagiers en ook een percentage daarvan haalt hun vlucht niet (zogenoemde sho cons (short connections) daarom gaan zitten zij nog hoger dan die eerste 10%. De reden dat zeker delta dit kan doen is omdat er in het hoog seizoen een vliegtuigje of 18 per dag van hun naar de states vertrekt.
Het is dus ook zo... hoe goedkoper je ticket hoe minder rechten je hebt op die stoel (zorg dus altijd voor een confirmed seat) De goedkoopste tickets hebben alleen maar voorgang op mensen die standby tickets hebben omdat zij bijv. bij de maatschappij werken en alleen maar belastingen hebben betaald. Mensen met frequent flyers cards hebben weer meer rechten op de gewone passagiers en hoger de kaart tja.... you do the math
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |