Ah kijk! Die zakjes heb ik al zien bij dequote:Op zondag 11 januari 2009 16:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh in dat geval; haal zo'n puutje *echte* mozzarella bij de grote Jumbo of Gigi's (Herenbinnensingel) en maak dan een bloemsausje (likje roomboter of vrij neutrale olie) en het water van de mozzarella.
Lief!quote:Op zondag 11 januari 2009 16:53 schreef kwakveense het volgende:
een snelle tvp, want ik ga wall-E kijken
Recepten zijn niet mijn sterkste kant.quote:Op zondag 11 januari 2009 16:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ah kijk! Die zakjes heb ik al zien bij deJumbo
. Heb je nog een iets preciezere how-to voor me?
.
Aaaah! Oké je wil iets origineels en alles kan en alles mag want je gaat nog boodschappen doenquote:Op zondag 11 januari 2009 16:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Mjah, dat vind ik een beetje jammer. Zo eet ik het al vaker namelijk. Ik hoopte op wat geniale combinaties met spinazie. Zelf kom ik namelijk ook niet echt verder dan zalm en zo.
Duidelijk genoeg sigme, dank je wel! Ik schrijf het even op.quote:Op zondag 11 januari 2009 16:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Recepten zijn niet mijn sterkste kant.
Sauspannetje,
klontje boter in smelten als je een boteraar bent, anders een scheutje olie, maar liever geen olijfolie in dit geval; dat combineert niet goed met de smaak van dat water.
Je boter / olie moet een voldoende grote hoeveelheid zijn om de bloem in 'op te lossen', maar niet meer dan dat.
Zeg twee eetlepels bloem erbij in de pan, tot klontloze massa roeren
Scheut mozzarellawater erbij, klontvrij roeren, d.c.a.f.
De mozzarella zelf is ook heel lekker, en niet te zuinig mee zijn: moet binnen 2 dagen op! En moet eigenlijk bewaard worden in het eigen vocht, en aangezien je dat net in de pan gemikt hebt, kan je beter een fraaie tomatensalade met mozzarella erbij serveren. Wel grote bollen hoor: 250gr, da's tweemaal zoveel als zo'n gewone rubberen supermarktstuiterbalmozzarella.
Ik vond je verhaal over donoren overigens erg interessant. Waar heb je die kennis vandaan?quote:Op zondag 11 januari 2009 17:06 schreef sigme het volgende:
Ik meende al een lichte scepsis te beluisteren
Verhaal over donoren? Zoveel heb ik er toch niet over gemeld? Dat ik er geen was, dat ja-tenzij niet meer donoren oplevert en dat donoren morsdood zijn. Meer niet toch? Geen van die zaken heb ik ergens speciaal vandaan, dat van dat ja-tenzij-is-niet-effectiever wordt af en toe in artikelen uit de doeken gedaan en ik onthou dat soort wetenswaardigheden vaak.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vond je verhaal over donoren overigens erg interessant. Waar heb je die kennis vandaan?
Nou precies. Je hebt (a) onthouden dat die niet effectiever zijn, en (b) dat er in Italië meer donoren zijn, wat zou komen door de afwezigheid van een helmplicht. Dat zijn geen zaken die je in de Grote Donorshow hoort, bijvoorbeeld*. Daarom ben ik wel geïnteresseerd in een bron.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Verhaal over donoren? Zoveel heb ik er toch niet over gemeld? Dat ik er geen was, dat ja-tenzij niet meer donoren oplevert en dat donoren morsdood zijn. Meer niet toch? Geen van die zaken heb ik ergens speciaal vandaan, dat van dat ja-tenzij-is-niet-effectiever wordt af en toe in artikelen uit de doeken gedaan en ik onthou dat soort wetenswaardigheden vaak.
Ow hemel. Nee, dat is mijn olifantengeheugen, en ik zoek er dan achter weer bronnen bij.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou precies. Je hebt (a) onthouden dat die niet effectiever zijn, en (b) dat er in Italië meer donoren zijn, wat zou komen door de afwezigheid van een helmplicht. Dat zijn geen zaken die je in de Grote Donorshow hoort, bijvoorbeeld*. Daarom ben ik wel geïnteresseerd in een bron.
*Vermoed ik. Ik heb de show niet gezien.
http://www.donorvoorlichting.nl/index.cfm?act=nieuws.detail&varitem=100&vartype=1quote:Ook België tekort aan donororganen
maandag, 10 januari 2005
Het aantal donororganen voor transplantatie is in België in 2004 drastisch gedaald. Hierdoor stierven vorig jaar meer mensen die op een donororgaan wachtten. De afname van 15% tot 700 organen komt onder meer doordat minder mensen bij verkeersongelukken zijn omgekomen.
http://www.tweedekamer.nl/images/2814048bijl1_tcm118-172744.pdfquote:Coppen et al (2005) zijn sceptisch over de effectiviteit van het beslissysteem en wijzen op
de invloed van voor donatie relevante mortaliteitsverschillen. Om deze stelling te staven
hebben zij onderzoek gedaan met een databestand van 10 landen.5 Voor wat betreft de
relevante mortaliteit beperken zij zich tot CVA en (verkeers)ongevallen in de
leeftijdscategorie tot en met 65 (de mortaliteit is berekend als de gemiddelde mortaliteit
over de periode 1999-2001). Zij vinden een significant verband met het aantal
postmortale orgaandonaties (r = 0,81). Op grond van dit resultaat komen zij tot de
conclusie dat niet het verschil in het toegepaste beslissysteem, maar verschillen in
relevante mortaliteit beslissend zijn. In hun ogen is dat niet zo verwonderlijk, omdat de
verschillen tussen beide beslissystemen in de praktijk niet erg groot zijn (zie hoofdstuk
2). Hun slotconclusie luidt: ‘International comparative legal research has shown that the
differences between decision systems are marginal. When the national organ donation
rates are corrected for the mortality rates, the findings of the legal research are confirmed;
the donor efficiency rate shows that opting-out systems do not automatically
guarantee higher organ donation rates than opting-in systems’ (p. 1278).
http://www.nivel.nl/oc2/page.asp?PageID=2171quote:Voor 10 Europese landen is gekeken naar de samenhang tussen het beslissysteem en het aantal orgaandonoren. Landen met een bezwaarsysteem (iedereen die niet aangeeft bezwaar te hebben tegen het donorschap is potentieel orgaandonor) bleken niet systematisch meer of minder donoren per miljoen inwoners te hebben dan landen met een toestemmingssysteem (alleen wie aangeeft na overlijden orgaandonor te willen zijn, is potentieel orgaandonor). De gevonden verschillen tussen de landen worden vooral veroorzaakt door het aantal dodelijke (verkeers-)ongelukken en het aantal mensen dat er overlijdt aan een CVA (hersenbloeding/beroerte). Ca. 80% van de orgaandonoren zijn mensen die gestorven zijn aan éen van deze twee doodsoorzaken.
Ja, het is natuurlijk een beetje kiezen welke kleur van de feiten je het best bevalt. Als men doet alsof het ja-tenzij-systeem enorm veel problemen zou oplossen, dan wil ik er wel even op wijzen dat dat uit onderzoek niet blijkt.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik lees hier bijvoorbeeld:
"In België is iedereen wettelijk orgaandonor. Weigeraars kunnen zich laten registreren, en nabestaanden kunnen donatie afwijzen. Dat gebeurt niet vaak. (...) België heeft, na Spanje, het grootste aantal feitelijke donoren in Europa: vorig jaar 28,15 per miljoen inwoners, tegen 16,9 in Nederland. De wachttijden voor mensen die een orgaan nodig hebben zijn daardoor in België korter dan in Nederland. (...) Als het uiteindelijk de familie is die beslist, wat is dan eigenlijk het verschil met Nederland? Luc Colenbie: „Wij vragen niet. Wij informeren. De arts zal tegen de familie zeggen: ik heb begrepen dat uw familielid geen bezwaar had tegen orgaandonatie. De procedure is nu als volgt..” (...) In België weigert 12 procent van de nabestaanden. In Nederland zegt familie van mensen die niet geregistreerd zijn in bijna 70 procent van de gevallen nee."
Tsss met een studieboek crosstrainerenquote:Op zondag 11 januari 2009 17:39 schreef zwahiel het volgende:
Ik ben weer terug van de sportschool. Stond ik weer op de crosstrainer (echt mijn favo ding en 't enige wat ik op dit moment doe) met mijn samenvattingen en mijn aantekeningen![]()
Mensen gek kijken, beetje crosstraineren en ondertussen fijn die meuk lezen gaat prima en spaart me een hoop tijd.
waarom ga je het niet gewoon ff vragen?quote:Nu zou ik eens hopen dat die achterlijke klootviool van hier beneden eens zijn MUIL dichthoud. Jezus, echt, komen altijd zat allochtonen daar, niks mis mee, maar schreeuw verdomme 's niet zo. Ik probeer te leren! BAH!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |